![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() kompuran tuotto 500 vai 670Onnistuin hankkimaan erittäin edullisesti kompressorikeskuksen puhti 850/670 kompuran, josta on kärähtänyt moottori. Soittelin kompressorikeskukselle, ja ilmeni, että lohko on sama sekä 670 että 500 litraatuottavissa malleissa Erona on vain moottorin ja siivapyörän koko, eli 670 mallissa lohkoa pyörittää 5,5kw kone, 500sta taas 4kw. Kysymys kuuluu, saavutetaanko tuolla 170 litraa suuremmalla tuotolla mitään suurta etua? Eikös 500l riitä jo käytännössä kaikille harrastustyökaluille, eikä tuo ero taida riitää puhalluksessakaan suurempaan suuttimeen? Harrastehommiin siis, puhalluksesta ei tarvitse käydä sen enempää keskustelemaan ![]() Kysyn siksi, että tuon 4kw saan pyörimään ongelmitta täällä korvessa pitkän sähkölinjan päässä nykyisillä 16a sulakkeilla tallille. 5,5selle pitäisi vetäistä uusi kaapeli tuvalta talliin isommille stotseille, tai vaihtoehtoisesti rakennella käynnistys esim. Taajuusmuuttajan perään. Tämäkän ei olisi ongelma, eikä hyvin kalliskaan kun tuolla alalla toimin, mutta aikaahan se vie määränsä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
no onhan siinä se ero että jos pidempään esim. hiomakoneella hiot ja se vie sen 450-500l min niin se kompura ei saa yhtään huilia siinä välilä toki ei se sitä saa vielä 170l isommallakaan tuotolla mutta jaksaa se hiomakone ainakin pyöriä vielä parin minuutin hiomisenkin jälkeen.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollanenhan on ihan vääränlainen kompura kovien tuottojen hakemiseen mutta muuten se voi olla ihan jees. Hetkellisesti hyvän ilmanvirtauksen hyvällä paineella saa sopivalla säiliöllä ja sopivan paksuilla letkuilla/putkilla. Eli vähän saman lailla kun ei ole mielekästä miettiä mikä kevytperävaunu on kovin maansiirtokärry, vaan muut ominaisuudet ratkaisee. Voithan tuon hommata tavallisiin tallihommiin ja sitten erikseen joku jytkykompura kun harvoin tulee tarvetta. Itse olen pitänyt ihan asiansa ajavana vekottimena jopa 1500 wattista valovirtakompuraa kun en siltä mahottomia odotakaan. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Meitsillä on muistaakseni 420 :nen pätkytin ja se riittää kaikille meitsin romuille paitsi muistaakseni biliksen katkaisukone taisi olla tiukoilla. Mutta pulttimopo,maalaus ja plasma pelaa ihan ihan täysiä.
Eli hommaa se 4 kw mosa ja jos tekee mieli leikkiä niiden tamujen kanssa niin saahan silläkin tuohon lisää vauhtia.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Normaalisti nuo kompuran moottorit on kytketty tähteen joten pyörii pienemmillä nalleilla. Näin ainakin kaikki mitä olen itse tavannut.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottoreistahan otetaan se hönkä ulos mitä niistä suosiolla lähtee eli kolmiolla pyöritellään: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos "Kolmiokytkennällä saavutetaan huomattavasti suurempi teho, vääntömomentti ja taloudellisempi virrankulutus. Moottorin kytkeminen välittömästi tai liian aikaisin kolmioon aiheuttaisi roottorin magneettisesta kuormasta voimakkaan virtapiikin verkkoon, joka puolestaan aiheuttaisi varokkeiden sulamisen. Liian nopean kolmioon kytkemisen aiheuttama ylikuormitus voisi myös vaurioittaa virtapiirejä ja käämitystä, koska ne joutuisivat toimimaan ylikuormalla." |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Juu kyllähän moottori normaalisti kytketään kolmioon.
7,5 kiloset ja isommat on jo yleensä tähti-kolmio käynnistimellä, pehmokäynnistimellä tai tamulla. Poikkeuksiakin toki on. Taidan tuon 4kw koneen laittaa ainakin alkuunsa, kun sellainen on käsillä ilmaiseksi eikä aiheuta mitään ylimääräistä rakentelua. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuon kun rykäsis käyntiin ilman tamua, olis piuhat ja sulakkeet aika ihmeissään. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 05.05.2014 21:29 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Liitteenä kuva miten moottori on kytketty omassa Strong Line-merkkisessä voimavirtakompurassa. Sama kytkentä oli isommassa mihin vaihdettiin moottori joskus aikoinaan työmaalla. Minä mikään sähköasentaja ole mutta ymmärtääkseni tähteen tuo on kuvan mukaan vedetty.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tossa mun BT4E ennen kuin kytkin siihen mitään - jos nyt oikein muistan, tein kupariputkesta yhdistävät latat kolmiokytkentää varten tamukäyttöä varten. https://dl.dropboxusercontent.com/u/...copco_bt4e.JPG |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Epäilen että saattasi olla aika raju hihnalle jos suoraan kolmiossa lähtisi?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yleensä kuluttajakäyttöön täällä eksyy aika paljon 230/400V moottoreita, tämmöstä voi myydä yleispohjoismaiseen käyttöön. Meillä tähteen Norjassa kolmioon. Saattaisko toimia myös vääränjännitteisissä maissa jos on laskettu väärän taajuuden kestot mukaan. Saavat vähän lisää tehoa. Teollisuuden koneissa tavallisimmin käämitykset on 400/690V jollon ne kytketään täällä tähteen. Moottorista saa ne kilven mukaiset arvot irti kilven mukasella jännitteellä, eli 230/400V moottori palaa täällä kolmiossa. Vastaavasti 400/690V moottori on kolmiossa vasta kohillaan ja siinä tehtaan 690V verkossa pitää kytkeä tähteen jottei pala. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottorin yhteydessä oli käsin käytettävä tähtikolmiokäynnistin ja se ei ollut hullumpi jos tamua ei ollut käytössä. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kas vain, nyt täytyy hattu kourassa todeta, että näkyy tosiaan olevan melkoinen kirjo nykyään näissä "kuluttajakäyttöön" tarkoitetuissa koneissa.
Tuoss omassa kompurassakin oleva kärähtänyt italo-kone näkyy olevan tähdessä. Sinällään niihin ei ole tullut juuri puututtua, joskin leipä on sähkö/automaatioalalta tullut otettua rapiat 15 v. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.nettikone.com/hydor/k13/1284350 Tamu tuo pelivaraa jos on sulakkeet ja piuhat kesyä osastoa. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Pistetäänpä nyt samaan topiikkiin kysymys tietävämmille:
Millaista hiekkapuhalluslaitteistoa tuollaisella 500L/min 6 bar vastapaineella vehkeellä voi vielä jotenkin käyttää? Sopii laittaa ihan linkkiäkin edukkaista harrastevehkeistä jos kokemusta on. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
mie en muuta tiiä, kun että puhaltelin tuossa viime vkolla "bilteman" puhaltelupullolla ja miusta sellanen säkistä imevä pistooli on parempi kun nuo halvat pulloviritykset.. ekanaki se on halavempi, toimii pienemmällä paineella ja hiekan voi kierrättää takasin jos se on vaan kuivaa. se pullokeksintö oli laakista tukossa kun loppu hiekka ja laitoin kourallisen pari kuivalta betonilta paskasta hiekkaa takasin.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Ok. Entäs tuollaset pienet hiekkapuhalluspallot, mitä myydään 99-150e hintaan.
Sellainen max 3mm suuttimella pitäisi ymmärtääkseni jotenkin toimia ? |
#19
|
||||
|
||||
![]()
semmosella mie just tappelin ja en kyllä kovin kehuja sille antas. kaipa ne mallit on kehittyny hiukan, tuo mikä meijän tallilla on, on joku hinnat alkaen malli ja ikää varmasti useempi vuosi. sillon kun se puhalti, se teki hyvää jälkee ihan, mutta hiekkaa saa lisätä jatkuvasti ja menee tukkoon heti jos on yhtään epäpuhasta vaan seassa.
eli tähän voin nyt lisätä, että jos joku tietää halvahkon, toimivan hiekkapuhallusvärkin, niin kiinnostusta ois moisen hommaamiseen miullakin ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Holley offi kaasari Street Avanger 670 h.400e | KooPee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.08.2012 13:03 |
Ostetaan Lynx 670 RAVE:n telaston etupukki | -Captain- | O/M/V Muut | 0 | 10.01.2010 13:32 |
Ohjaustehostinpumppu tuotto ja paineet | ZAU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 19.12.2009 14:43 |
O:hiab 670 osia | hj | O/M/V Muut | 1 | 18.10.2007 20:44 |
Alipainepumpun tuotto | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.09.2006 21:03 |