![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mitä tapahtuu dieselin moottoriöljyn vanhentuessa?Ihan mielenkiinnosta: miksi dieselkoneen mekaaniset äänet lisääntyy, kun öljyllä on ajettu vaikkapa 5000km, verrattuna juuri vaihdettuun? Maahantuoja ilmoittaa vaihtoväliksi 10000. Kone- ja öljykohtaista varmasti, mutta mikä saa koneen ronksottamaan enemmän, kun öljy vanhenee? Bensakoneessa öljy pilkkoutuu ohuemmaksi kylmäkäynnistyksissä saamansa bensan ja kokemansa kovan kohtelun johdosta, painetta ja kuumuutta. Eikös dieselissä öljy saa itseensä paljon nokea, minkä ainakin luulisi päinvastoin paksuntavan öljyä. Johtuuko lisääntyneet äänet sitten liian paksuksi käyneen öljyn kykenemättömyydesta päästä ahtaisiin väleihin vai onko öljy laakereissa niin kovilla, että molekyylit pilkkoutuu pienemmiksi ja öljy muuttuu juoksevammaksi (eikä noki riitä paksuntamaan sitä tarpeeksi)? Ei ole mikään maailman ihmeellisin asia, kunhan nyt äänten lisääntymistä on tullut ihmeteltyä. Melkein tietää omasta autosta jo sanoa äänten perusteella, että alkaa olemaan öljynvaihdon aika ![]()
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä mitä öljyille käy mutta tuo on kyllä totta että hyväkuuloinen titää auostaan millon on aika vaihtaa öljyt, siis jos tuntee autonsa.
Kaveri joka on automekaanikko ja omaa herkän kuulon tietää milloin on aika vaihtaa öljyt tai erottaa onko vaihdettu just. MInäkun en erottas vaikka siel olis pelkkää vettä ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Dieselissä yksi vaihtoväliin paljon vaikkuttava asia on polttoainelaimentuma. Dieseli kun ei haihdu öljyn seasta lämmetessä samoin kuin bensa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Samaisesta syystä lienee alkaa vaihtovälin loppu lähestyessä kone juomaan öljyä (jos sillä on siihen taipumusta). Ekalla viidellä tonnilla ei tikku juuri vaju, seuraavalla vajuu puoleen. Tällaisen havainnon olen usein huomannut.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Töissä piti sisuun vaihtaa öljyt aina, kun yläraja ylitty
![]() ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin kummastuttaa miten nuo nyky öljytkään kestää ajaa 150tkm
![]()
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Bensiinimoottoria korkeammat puristukset aiheuttavat suuremman polttoainemaaraan joutumisen oljyn sekaan ja se ei tosiaankaan haihdu pois niinkuin bensa.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Eli siis öljy ohenee ja sitä kautta kone ääntelee enemmän? Tikussa pinta ei muutu, joten kai se polttoainekertymä sitten korvaa tilavuudellaan normaalia öljyn kulutusta, mutta laatu heikkenee.
Sellaisen tapauksen kuulin kerran, että kone tulvi mittatikun reiästä, kun siirtopumpun kalvossa oli vuoto. Kalvon takana oli nokka-aseli ja sitä kautta löpö pääsi öljytilaan esteettä. Lievempi nousu voi tulla huonoon happeen menneestä ruiskutuspumpusta, jos ainetta vuotaa pumpun öljytilaan ja siitä moottoriöljyn sekaan.
__________________
Jukka |
#10
|
|||
|
|||
![]()
10 litran Ivecossa kävi juuri näin että polttoainetta pääsi reippaasti öljyn joukkoon kunnes Hervannan hyppyrimäen nousussa kone alkoi käymään omilla öljyillään eikä sammunut millään kunnes lopulta oli hiljaista. Ja ei kun kansikauppaan.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ-61 moottoriöljyn ylitäyttö, onko vaarallista? | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 02.08.2007 07:19 | |
mitä reiälle tapahtuu | Kysy MäIteltä | 1 | 18.06.2006 14:58 | |
Mitä tapahtuu jos pistää bensaa diisseliautoon? | akke | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 30.12.2005 17:50 |
NHL:ssä tapahtuu.. | SamppaFIN | Jääkiekko | 3 | 05.05.2004 14:56 |
NHL:ssä tapahtuu | SamppaFIN | Jääkiekko | 4 | 12.05.2003 12:27 |