Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2017, 20:00
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Sähkömoottorin kytkentä


Hei kaikki sähkön suurlähettiläät!

Minulla on verstaalla 0.18 kW Strömberg sähkömoottori, joka pitäisi kytkeä. Moottorilla pyöritetään tuuletinta, joka on lämmityskennossa kiinni.

Käsittääkseni moottoria voi käyttää joko valo- tai voimavirralla. Molempia löytyy, mutta 220V olisi helpompi kytkeä. 380V vaatii hieman johdon vetoa.

Nyt rasian kuudessa navassa on sillat näin, voimavirran jäljiltä?

W1-V1-U1

V2 U2 W2

Eli ylärivin navat ovat yhteen kytketyt. Valovirralle sillat pitäisi olla näin?



Kuinka tuohon pitää laittaa johdot kiinni, valo- tai voimavirralla?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.12.2017, 20:26
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Moottoria tarkemmin tuntematta, voi olla mahdoton saada yksivaiheiseksi kytkettyä. Luultavimmin on käämitty kolmevaiheiseksi, ja silloin se on kolmevaiheinen vaikka mitä yrittäisi...
__________________
------------------------------------
Etelä-Suomen Offroad ry
------------------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.12.2017, 20:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Eikö kolmiokytkennällä ja kondensaattorillakaan?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.12.2017, 20:42
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Laita joku tuollainen, saat nopeuden säädön optioksi:

https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM0%2C25V
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.12.2017, 21:28
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Laita joku tuollainen, saat nopeuden säädön optioksi:

https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM0%2C25V

170e + lähetyskulut, hmmm... Tuolla hinnalla kiskoo muutaman metrin voimavirta johtoa, ja ostaa asennusoluita. Tai sitten lahjoo tutun sähkärin.

Meneekö moottori hengettömäksi valovirralla?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.12.2017, 23:52
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Kyllä noita tuli joskus kaaauan sitten muuteltua 1-vaiheiselle kytkennälle.
Toi alkuperäinen kytkentä on "tähteen" kytketty, eli "käämijännite" on tämä nykyinen 230V.
Kytkentä 1-vaiheiseksi onnistuu oikean kokoisen moottori/käynnistyskondensaattorin avulla.
Lisäksi pitää noi kytkentäliuskat kääntää "kolmiokytkentään", kuten kuvasta näkyykin.

En näin vuosikymmenien jälkeen jaksa muistaa tarkkaa konkan arvoa, mutta se on luokkaa 2 tai 4 mikrofaradia/kW. Riippuu vähän tulevasta kuormasta. Tuuletin pyörii kevyemmin, kuin esim. sirkkeli.
Syöttö kytketään liittimiin L1 ja L2. Kondensaattori liittimiin L2 ja L3.
Jos kone pyörii väärinpäin, niin kytke laitimmaiset johtimet keskenään ristiin (L1 ja L3).
1-vaiheisella kytkennällä kone kyllä pyörii, mutta tehot on 1/3.
Tuuletinkäyttöön se usein riittää.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2017, 00:06
jokke-76 jokke-76 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 254
Perusasetus

Voin töissä kysellä sähkäreiltä miten onnistuuko vai ei.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2017, 19:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
En näin vuosikymmenien jälkeen jaksa muistaa tarkkaa konkan arvoa, mutta se on luokkaa 2 tai 4 mikrofaradia/kW.
Eikö se ole aika paljon enemmän, 50-70 mikrofaradia per moottorin kW?

Tuollaisen löysin sattumalta kerran, kun kytkentää hain: http://www.jedermensch.de/sk/steinmetzschaltung.pdf.

DIN 48501 kai noita jotenkin määrittää?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.12.2017, 20:13
bartti:n Avatar
bartti bartti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.11.16
Sijainti: J:pää
Viestit: 90
Perusasetus

tuolta kun lukasee.
https://www.slideshare.net/vem-motor...en-ymmrtmiseen

__________________
Kyllä se sii... ei mennykkään

Viimeksi muokannut bartti : 27.12.2017 20:17
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.12.2017, 12:42
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Taidankin unohtaa 1-vaihesähköt tästä rojektista...

Tutkin paremmin puhaltimen ympäristöä, ja siellähän on 3-vaihesähkö jakorasia katossa melkein vieressä! Purin joskus 20 vuotta sitten tuosta rasiasta yhden 1-vaihe johdon pois, en muistanut sen olevan 3-vaihe rasia.

Eli kolme vaihetta moottoriin kiinni, eikä nollaa kiinni mihinkään?

Onko merkitystä, tuleeko vaiheet kiinni U1, V1, W1 liittimiin tai U2, V2, W2? Eli kytkentäliuskat ovat nyt kiinni "1"-numeroisten napojen päällä, pitääkö ne vaihtaa kiinni "2"-numeroiden päälle. (sen siis käsitän, että liuskat ja vaihejohdot eivät tule kiinni samaan napaan, muuten tulee oikosulku)

Jos moottori pyörii väärinpäin, niin sitten kahden vaihejohdon paikkojen vaihto?

Suojamaata ei tuosta rasiasta löydy, 50-60-luvun peruja.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.12.2017, 02:58
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

"Eli kolme vaihetta moottoriin kiinni, eikä nollaa kiinni mihinkään?"
Moottorin kuoresta ke-vi johtimella jakorasian nollaan (sininen tai harmaa).

"Onko merkitystä, tuleeko vaiheet kiinni U1, V1, W1 liittimiin tai U2, V2, W2? Eli kytkentäliuskat ovat nyt kiinni "1"-numeroisten napojen päällä, pitääkö ne vaihtaa kiinni "2"-numeroiden päälle. (sen siis käsitän, että liuskat ja vaihejohdot eivät tule kiinni samaan napaan, muuten tulee oikosulku)."
Ei ole merkitystä.

"Jos moottori pyörii väärinpäin, niin sitten kahden vaihejohdon paikkojen vaihto?"
Kyllä.

"Suojamaata ei tuosta rasiasta löydy, 50-60-luvun peruja."
Nolla sieltä löytyy, joten moottorin kytkentäkotelon maadoituspiste kytketään jakorasian nollaan.

Noin pienessä moottorissa pitäis olla myös lämpörele siinä käynnistimessä.
Pelkkä vipumallinen katkaisija ei riitä. Vikatilanteessa pelkkä sulakesuojaus ei katkaise kaikkia kolmea vaihetta pois päältä => sähköisku koneen kuoresta/putkistosta on 100% varma asia.
Oli se käynnistin sitten moottorinsuojakytkin tai kontaktori + lämpörele. Moottorinsuojakytkin on paikallisohjauksessa kätevä ja halpa. Jos tarvii termostaattiohjausta, niin sitten kontaktori + lämpörele joko keskukseen tai erilliseen koteloon moottorin lähelle.
Kontaktorikotelo tarvii sitten myös nollan ja suojamaan sieltä lähimmästä rasiasta (kaapeliksi 5x1,5S).
Käytettyjä käynnistimiä löytyy vaikka rakentajan kirppikseltä Nekalasta.
Rasiassa vain kytketään kaapelin sininen ja ke-vi rasiassa olevaan nollaan, saman ruuvin alle.
Kontaktorikotelolta moottorille riittää 4x1,5S.
Virta-arvo löytyy moottorin tyyppikilvestä.
Lämpöreleen kyljestä taasen löytyy ryhmäjohdon etusulakkeiden koko (veikkaan max. 2A).
Jos keskukselta lähtevässä vanhassa kaapelissa on muutakin kuormaa kytkettynä, niin silloin pitää laittaa toiset alennussulakkeet (ne 2A) sinne jakorasian - käynnistimen väliin.
Noi sulakkeet, kontaktori + lämpörele, riviliittimet, mahdolliset muut uudet sulakkeet,... voi olla yhteisen, isomman kotelon sisässä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.12.2017, 18:41
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus



Löysin verstaalta Katko-merkkisen katkaisijan, ei ihan uusi sekään. Sitten etsin ja löysin johtoa pari pätkää. Kumikaapeli oli hämmästyttävän notkeaa, siis ihka oikeata vanhan ajan kumia.

Kytkin johdot kiinni, ja laitoin virrat takaisin päälle. Kokeilin vaihekynällä vähän joka paikkaa, virtaa oli vain oikeissa paikoissa, eikä savu nouse mistään. Sitten painoin Katko-katkaisijan napin pohjaan. Moottori käynnistyi, ja sammui saman vien? Hetkonen... rele laukesi... Kurkistus kylkeen: "releen asettelurajat 0.15-0.30A" Moottorissa lukee 380V 0.8A. Eihän tuo riitä näin rajulle moottorille, sentään 0.18 kW. Hieman naurattaa, isäukon aikana täällä käynnistettiin ainakin 22kW moottoreita...

Eikun lisää samoilua verstaalla. Löydän, yllätys yllätys, pirun vanhan Asea-merkkisen katkaisjan. Napit tuntuvat jotenkin vempuloilta, löytyisköhän muuta. Sitten erään hyllyn päältä löytyy toinen Katko, Made In Finland.

Tämän katkaisijan releen arvot ovat 1.5-2.5A. Kotelon sisältä löytyy pieni paperilappu, jossa lukee isäni kaunolla kirjoittama teksti:

"Tämä on eheä katkaisja, mutta moottori on oltava 0.85 kW pienempi"

Seuraa hetken hiljaisuus. Isäni kuoli vuonna 1991, enkä ole tänä lappua muistaakseni nähnyt ennen. Kaikkea sitä löytyykin.

Vaihdan tämän "eheän" katkaisijan tilalle, ja kokeilen moottoria. Hyvin pyörii tällä kertaa, ilman dramatiikkaa. Annan moottorin käydä hetken, ja purin sitten johdot jakorasiasta irti. Täytyy lahjoa tuttu sähkäri tekemään nuo puuttuvat turvallisuus-asiat kuntoon.



Ostin jokunen vuosi sitten tämän emalikyltin ebaysta. En muista mistä maasta tuo tuli, mutta viesti on melko selkeä Laitoin sen kiinni vanhan sähköpääkeskuksen alle. Tuossa kuvassa näkyy kyltin ylpuolella piki-pintainen johto, jossa on puiset johtokiinnikkeet.

Vanhoissa johdoissa on myös punainen johdin, joka oli ennen suojamaa. Sitä on jossain kohdissa laitettu myös plussaksi! Monen väristen johtojen kanssa saa olla hereillä.

Onko tuo Katkon 1.5A liian iso tälle moottorille?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.12.2017, 09:00
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

"Onko tuo Katkon 1.5A liian iso tälle moottorille"

Helppo testata: Laita kone pyörimään ja ota yksi sulakkeista löysälle.
Kaksivaihekäytöllä matkitaan oikeaa vikatilannetta, jolloin on yksi vaiheista kylmänä.
Releen pitää laukaista kuormitus irti max. muutamassa kymmenessä sekunnissa.
On niihin tehty oikein taulukotkin, että kuinka nopeasti suojareleen pitää toimia.

Joskus nuorempana tein noita käyttöönottomittauksiakin ja silloin tuli todettua,
että uudetkin suojareleet renaavat, eivätkä laukea testeissä. Vaikka tuo nimellisarvo on oikea.
Pykälää suurempi rele taas saattaa laueta ihan kiltisti.
Tärkeää on se, että rele yleensä laukeaa tuossa 2-vaihetestissä.
Muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.12.2017, 10:13
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Kiitoksia Kartse ja muut! Nyt alkaa olla tietopuoli hallussa, mitä tarvitsee tehdä pysyviä kytkentöjä varten.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkömoottorin kytkentä khonkonen Chit-Chat 4 18.11.2013 17:11
Ostetaan Viair 450C 12V sähkömoottorin ehjät sisuskalut. bluevan O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 03.09.2013 12:24
vinssin kytkentä tillikko Tekniikka & Jutustelu 12 27.11.2009 12:23
Sähkömoottorin uudelleen käämiminen (unohdettu) Arska-tehtaalta Chit-Chat 3 12.08.2009 19:33
Sähkömoottorin kierroksia.. kristian Tekniikka & Jutustelu 5 20.12.2006 00:01


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).