Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.05.2015, 16:54
M4x4:n Avatar
M4x4 M4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.14
Sijainti: Tampere
Viestit: 105
Perusasetus

Takaiskarien asento kysymys / pohdintaa.


Elikkäs tommosen lehtijousellisen pajeron runkoon tarttisi iskareille tedä uudet kiinnikkeet, kun hävisivät ruostekorjauksen ohessa kokonaan pois.
Itse kysymys on kuitenkin, että onko niiden kulmalla / asennolla jotekin isosti väliä ?
Voiko ne laittaa jotenkin toiminnan kannalta paremmin tai huonommin kuin mitä vakiona on ?

Vakiona kiinnitystapit ovat akselinsuuntaiset, mutta jos ne nyt kääntäisi " menosuuntaan", niin voisiko tällä muutkosella saada jotain hyötyä tulevaisuutta ajatellen ?

Ovatpahan vakiona myös eripuolella taka-akselia nämät iskarit, joten nekin voisi nyt samalla siirtää samalle puolelle akselia. Ja muutenkin joku asiasta tietävä voisi vähän valottaa erilaisten variaatioiden vaikutusta ajettavuuteen, jos sellaista ylipäätään on.

Autoa ei ole ainakaan toistaiseksi vielä tarkoitus pahemmin rakennella metsään, mutta jos nyt saisi samalla tehtyä vähän " paremman ". Aluksi ainakin iskarit on tarkoitus pitää vakiona.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2015, 04:11
mechanic-71 mechanic-71 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.07
Sijainti: Finland.Sastamala
Viestit: 121
Perusasetus

Eripuolilla akselia olevat iskarit estää akselin kierrähtämistä jos rengas "sutaseee"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.06.2015, 08:38
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mitä ulompana ja pystymmässä iskarit ovat, sitä paremmin ne vaimentaa.
Jos ne laittaa harjakattomalliin eli yläpäät yhteen niin vaimennusteho heikkenee.

Liikeradastahan siinä on kyse, pystyssä oleva iskari liikkuu sen saman kuin akselikin, kallellaan olevaan ei välity liikkeestä kuin osa.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.06.2015, 09:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 Näytä viesti
Eripuolilla akselia olevat iskarit estää akselin kierrähtämistä jos rengas "sutaseee"

Jotenkin uskaltaisin väittää, että harvan iskarin ominaisuudet riittää siihen, että renkaan "hakatessa" veto päällä iskarit vähentäisi akselin kiertymistä vaikka olisi vähän pidemmänkin varren päässä akselin etu- ja takapuolella. Joku marginaalinen apu siitä voi olla, mutta traction bar on lehtijousilla se aparaatti, jolla kiertyminen oikeasti estetään..

Ja juu pystymmässä olevat iskarit vaimentaa paremmin, jos on yläpäät keskemmällä autoa niin vaimennusteho aina vähenee, ja saa samalla iskarinpituudella vähän enemmän ulosjoustoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Range/land Rover takaiskarien 2" kiinnikkeet tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 06.01.2013 23:21
Jahtiauto - pohdintaa cap4 Chit-Chat 4 21.08.2012 21:40
panhard asento? MotorPsycho Tekniikka & Jutustelu 16 19.01.2010 17:21
hj 61 takaiskarien kiinnitys Pluto Tekniikka & Jutustelu 11 13.11.2009 14:11
Iskareiden asento Repro Tekniikka & Jutustelu 12 28.02.2006 14:17


Sivu luotu: 09:02 (GMT +2).