Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.07.2014, 16:05
Ouzi Ouzi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.07.14
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 51
Perusasetus

Alhaalta heräävä turbo 60:iin?


Eli mulle tuli hj60 pihaan ja tarvis jalostaa metsästysautokäyttöön.
Tulee 33" renkaat ja olen ymmärtänyt että melkoisen laiska niillä, metällä ei niin ripeä peli tarvitse ollakkaan mutta tolla saattaa tehdä pidempiäkin mettä-/kalareissuja pohjoseen ja lisäksi voima on kivaa. Haluaisin kuitenkin alhaalta heräävän turbon käytännön mukavuussyistä.
Kysymys onkin että onko sellasta turboa joka heräisi kivasti melko alhaalta eikä menisi heti tukkoon kirrosten edessä, kuitenkin melko kapea kierrosskaala koneessa.
Olen ajatellut kiinan t3/t4 garrettia, kokemuksia mahdollisesti?
Tälläisesta siis esim. pienellä a/r:llä: http://www.ebay.co.uk/itm/T3-T4-T04E...item1e8a4a50fc
Sitten on esim. 2.8td ducaton hyrrät ja vitojen juuttuvasiipiset, tarkoitus ei ole siis rahaa polttaa vaan tehdä se kuuluisa hyvä ja halpa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.07.2014, 19:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Jätä kauppaan tuo kiinanhyrrä. Joku Holset HX35 pienehköllä pakopesällä ehkä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.07.2014, 19:54
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

joskus laitoin 9000 saapin turbon hojoon joku garreeti se oli. heräs alhaalta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.07.2014, 20:04
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

noista kiinan turboista puhutaan puolesta ja vastaan. Mulle tuli patrolliin kokeeksi nyt kiinalainen. Ja jos kestää,ees puolet uudesta garretista niin sehän on hintansa haukkunu. Ainakin ok laadukkaalta vaikutti mut pitemmällä aikavälillähän Se totuus selviää. Mielummin kuitenkin uus kiinan turbo kun 500tuhatta ajettu merkkihyrrä.
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.07.2014, 20:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

minä ainakin olen ollut erittäin tyytyväinen 2H koneessa 61:sen pakosarjaan ja CT26 settiin. helppo "bolt-on" asennus, herää alhaalta ja muutenkin toimii.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.07.2014, 20:33
Ouzi Ouzi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.07.14
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 51
Perusasetus

No skeptinen minäkin olin alkuunsa noista kiinanropelleista mutta foorumeja ympäri maailman seattuani tulin siihen tulokseen että voisi olla kokeilemisen arvoinen sikäli vain saisi varmuuden että herää järkevillä kierroksilla. Hintakin houkuttelee kun katsoo mitä vanhoista xxx km ajetuista pyydetään...

9000-saabista, mistä koneesta? tuossa olis kohtuu edukkaasti 2.0 tdi mazda6 juuttuvasiipinen turbo (melkein uusi) tarjolla, meniskö sellasen apumoottorin turbo woimakoneessa?
Vähän informaatioähkyä pukkaa kun toiset laittaa rekan turboja ja toiset moottoripyörästä ja kaikilla toimii kuin unelma

Taitaa kuitenkin tulla se hyrrä minkä joku jostain nurkan takaa syliin heittää, kaverillakin on ex-omistaja laittanut 2l koneseen hiluxiin t4 ar.82 garretin ja siinäkin saa 0.8 ahtoja kun ruuvaa pumppua tarpeeksi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.07.2014, 21:21
pezq^:n Avatar
pezq^ pezq^ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.10
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
minä ainakin olen ollut erittäin tyytyväinen 2H koneessa 61:sen pakosarjaan ja CT26 settiin. helppo "bolt-on" asennus, herää alhaalta ja muutenkin toimii.
+1
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.07.2014, 01:04
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Mul o pajeros T04 sillä pienemmällä t3 jakoseen laippaan käypäsellä pakopuolella, olikohan .46ar ja ei herää ihan mun makuun... toki vakio pumppu ja max paineet täl hetkee 1,4bar! Jännä nähdä miten alkaa toimii isomman nestepään kanssa sit joskus ku sen kerkiää hankkia... toi turbo vois olla kohtuu toimiva siin cruiserin kutoskonees...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.07.2014, 01:23
jame80:n Avatar
jame80 jame80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.10.07
Sijainti: suonenjoki
Viestit: 428
Perusasetus

aikoinan yksi hojo turbotettiin kiina hyrrä ct26 ja kyllä tuo tuntui toimivan. hinta oli jotain alle puolet siitä, mitä olisi saanut maksaa 500 000 ajetusta orkkiksesta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.07.2014, 09:14
Mikael73 Mikael73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.01.13
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 405
Perusasetus

Pistin tuossa yvtä tällaisiin turboihin liittyen,
http://www.wa-line.com/Performance%20Turbo/index.html
Aika skeptinen kiinanturboja kohtaan olen ollut mutta ainakin
Ausseissa käyttävät paljon noita ja onhan tuota Suomeenkin tuotu jo kauan. Pariakymmentä tuollaista hypistellyt,niistä kaikista yhdessä
oli epäilyttävän reilu välys,hajosikin muutaman tuhat kilsan jälkeen
mutta todennäköisesti olemattomien öljynpaineiden takia
__________________
http://www.cfline.fi/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.07.2014, 11:43
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Yks kaveri tos puheli et noi kiinaturbot on ihan hyviä ja toimivia kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta... www.ahtoja.com kauppaa suomessa noita jotain kiinaturboja takuun kanssa...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.07.2014, 12:08
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-LANDC...91e44c&vxp=mtr
Tuossa ainakin olis suht edukas kiinan kopio ct-26 Kestävyydestä ei tiedä ennen kun kokeilee, mutta ainakin jo 8tkm kestänyt tommonen kiinan rebuilt kit.
http://www.ebay.com/itm/Turbo-Repair...=item3ce3d4d1d
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.07.2014, 12:27
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Yks kaveri tos puheli et noi kiinaturbot on ihan hyviä ja toimivia kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta...
Yleensähän nuo haukkujat on tilanneet sen ~200$ kuulalaakeroidun garretin kopion ebaysta tms. Noista ns. perinteisistä liukulaakeroiduista ei ole kauheasti kuulunut pahoja puheita. Ja suomesta kun ostaa niin saa takuun.

Se tojotan orkkisturbon hinta olisi noin viisinkertainen kiinakopioon verrattuna jos orkkista enää saisi uutena. Siitä voi suhteuttaa että jos kestää keskimäärin 100tkm niin kannattaa.

Vanhana ei kannata orkkistakaan ostaa, useamman käsissäni nähnyt joissa on laakeritila rungosta mennyt väljäksi. Ei tahdo olla oikein pitkäikäinen eikä oikein ole korjattavissa...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.07.2014, 17:00
Mikael73 Mikael73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.01.13
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 405
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Yks kaveri tos puheli et noi kiinaturbot on ihan hyviä ja toimivia kunhan ei osta sitä kaikkein halvinta... www.ahtoja.com kauppaa suomessa noita jotain kiinaturboja takuun kanssa...
Satun kauppaan noita samoja WRsarjan turboja ,vuoden takuun
valmistaja antaa ja yksi on tosiaan takuuseen vaihdettu.
Saattaa olla halvempiakin kiinaturboja,tiedä niistä sitten..
__________________
http://www.cfline.fi/
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.07.2014, 17:29
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 Näytä viesti
Satun kauppaan noita samoja WRsarjan turboja ,vuoden takuun
valmistaja antaa ja yksi on tosiaan takuuseen vaihdettu.
Saattaa olla halvempiakin kiinaturboja,tiedä niistä sitten..
No jumalauta, sittenhän osaatkin suositella mulle mallia joka olis kokoluokkaa hx27 ja hx35 väliltä! tuohon pajeron 2,5l tdic koneen kupeeseen...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.07.2014, 19:37
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Eikös pikkuholseteista se joku He 221 w oli aika pätevä peli jos haluaa alhaalta lähtevää? Pikkudieseleissäkin 2-2,5L on piisannut tuonne 300hv ja lähtee alhaalta mukaan. Isommassa varmaan on hereillä jo tyhjäkäynnin tuntumassa...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.07.2014, 05:41
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Kokeile he351ve eli esim 6.7 cumminssin vakioahdin. Joko mekaanisella tai sähkösellä ohjauksella. Ois kuule leuvaka peli, pakokaasujarrut saat samalla! Eikä ole kalliita käytettynä, ku porukka vaihtaa niit isompien ja tuplaturbojen tieltä pois. Mitä nyt pikasesti ebay:stä kattelin ~100-700 €. Mielestäni vois tulla aika toimiva + pumppu pajalle ni hauskuus ei loppus yläkierroksillakaan ?

https://www.youtube.com/watch?v=S33IDPbQcck

Viimeksi muokannut tdi : 10.07.2014 05:45
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.07.2014, 09:52
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
Kokeile he351ve eli esim 6.7 cumminssin vakioahdin. Joko mekaanisella tai sähkösellä ohjauksella. Ois kuule leuvaka peli, pakokaasujarrut saat samalla! Eikä ole kalliita käytettynä, ku porukka vaihtaa niit isompien ja tuplaturbojen tieltä pois. Mitä nyt pikasesti ebay:stä kattelin ~100-700 €. Mielestäni vois tulla aika toimiva + pumppu pajalle ni hauskuus ei loppus yläkierroksillakaan ?

https://www.youtube.com/watch?v=S33IDPbQcck
Itekki olen himoinnu tuota HE351VE:tä kunhan turbon päivitys tulee ajankohtaiseksi. Yleismallinen ohjain k.o turbolle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.07.2014, 11:07
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Itekki olen himoinnu tuota HE351VE:tä kunhan turbon päivitys tulee ajankohtaiseksi. Yleismallinen ohjain k.o turbolle.
Joo kyllä ois kyl kokeilemisen arvosta ja suomessakin jonkunverran kokemusta. Ihan ok toimivat mersuissa. Ebays oli noit säätimiiki myynnissä ihan kohtuu hintaan
Isompiakin on kuorma-autoista saatavilla ihan kohtuu hintaan. Uudet maksaa vielä ehkä vähän liikaa. N 1000e normaali turboja kalliimpia, kun karkeesti hintoja kyselin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.07.2014, 19:34
Mikael73 Mikael73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.01.13
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 405
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
No jumalauta, sittenhän osaatkin suositella mulle mallia joka olis kokoluokkaa hx27 ja hx35 väliltä! tuohon pajeron 2,5l tdic koneen kupeeseen...
Noo,sikäli kun speksejä löysin,jos vertailee näin;
HX35 8-blade:
A/R- 0.89 Compressor inducer- 56mm,exducer- 83mm,Compressor trim-46
Turbine inducer- 69.5mm,exducer- 60mm,Turbine trim- 75
HX35 7-blade:
A/R- 0.89 Compressor inducer-56mm,exducer- 76mm,Compressor trim- 54
Turbine inducer- 69.5mm,exducer- 60mm,Turbine trim- 75
Holset HE221W(HX27)
Compressor Exducer: 60mm,Inducer: 43.5mm,52 trim
Turbine Inducer: 53mm,Exducer: 45.7mm

tämä saattais olla siellä välillä,http://www.cfline.net/turbo-380-p-1215.html
KKR380 haulla kun googlettaa voi löytää kokemuksia noista
__________________
http://www.cfline.fi/
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.07.2014, 02:27
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 Näytä viesti
Noo,sikäli kun speksejä löysin,jos vertailee näin;
HX35 8-blade:
A/R- 0.89 Compressor inducer- 56mm,exducer- 83mm,Compressor trim-46
Turbine inducer- 69.5mm,exducer- 60mm,Turbine trim- 75
HX35 7-blade:
A/R- 0.89 Compressor inducer-56mm,exducer- 76mm,Compressor trim- 54
Turbine inducer- 69.5mm,exducer- 60mm,Turbine trim- 75
Holset HE221W(HX27)
Compressor Exducer: 60mm,Inducer: 43.5mm,52 trim
Turbine Inducer: 53mm,Exducer: 45.7mm

tämä saattais olla siellä välillä,http://www.cfline.net/turbo-380-p-1215.html
KKR380 haulla kun googlettaa voi löytää kokemuksia noista

Täytyypäs paremmalla ajalla paneutua aiheeseen paremmin! Kiitoksia alustavasta informaatiosta
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.07.2014, 20:56
60lantikka 60lantikka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.03.09
Sijainti: vesanto
Viestit: 351
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Mul o pajeros T04 sillä pienemmällä t3 jakoseen laippaan käypäsellä pakopuolella, olikohan .46ar ja ei herää ihan mun makuun... toki vakio pumppu ja max paineet täl hetkee 1,4bar! Jännä nähdä miten alkaa toimii isomman nestepään kanssa sit joskus ku sen kerkiää hankkia... toi turbo vois olla kohtuu toimiva siin cruiserin kutoskonees...
mulla oli 2h just samalla turbolls mut pako oli 0.63ar.61 pumpulla ja coolerilla lähti turbo 1500rpm ahtamaan ja kilo oli n.2100-2300rpm. penkissä tuli 148 heppaa mut syötöt oli niin pienellään että joutu mäkiin vaihtamaan 3 pesään.

se oli kiinanturboja,eikä kestäny ku 7tkm...laakerit sökönä eikä saanu korjattua muuten kun vaihtamalla garretin sisukset.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 12.07.2014, 17:10
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 60lantikka Näytä viesti
mulla oli 2h just samalla turbolls mut pako oli 0.63ar.61 pumpulla ja coolerilla lähti turbo 1500rpm ahtamaan ja kilo oli n.2100-2300rpm. penkissä tuli 148 heppaa mut syötöt oli niin pienellään että joutu mäkiin vaihtamaan 3 pesään.

se oli kiinanturboja,eikä kestäny ku 7tkm...laakerit sökönä eikä saanu korjattua muuten kun vaihtamalla garretin sisukset.
Mul o tos garretin turbiini ja sisukalut ja kiinakompura ja siipi tiesti samal sen sisään... ollu vissiin isompi toi kompura alkujaan ni vaihdettu hiukan pienempi tilalle..
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.07.2014, 17:32
Nall3 Nall3 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.03.14
Sijainti: itä-uusimaa
Viestit: 404
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Eikös pikkuholseteista se joku He 221 w oli aika pätevä peli jos haluaa alhaalta lähtevää? Pikkudieseleissäkin 2-2,5L on piisannut tuonne 300hv ja lähtee alhaalta mukaan. Isommassa varmaan on hereillä jo tyhjäkäynnin tuntumassa...
Tän he221w puoleen itsekkin kääntyisin ja tulen kääntymään omassa.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 13.07.2014, 16:30
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Remmi. Remmi ja remmi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hullu idea!! (Turbo Suzuki SJ410:iin) japejun Tekniikka & Jutustelu 65 06.01.2014 01:22
Myyty HJ 60 turbo 6hlö pakettiauto. Nyt myös turbo otteessa. Willhard O/M/V Ajoneuvot 2 01.08.2013 20:13
hj 60:iin cd-soittimelle 12v virrat? cruiser hj60 Tekniikka & Jutustelu 25 10.11.2009 19:42
millä eväillä nissanin sd33:sta tehokas alhaalta vääntävä kone? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 10 24.02.2009 10:07
HJ 60:iin Turbotietoa???? hoojii Tekniikka & Jutustelu 2 04.11.2008 23:22


Sivu luotu: 09:13 (GMT +2).