Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.06.2013, 18:21
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Lumirenkaat


Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.06.2013, 18:31
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Nyt on ajossa fediman kopio mudterrain km2:sta. Minusta ei ole niin hyvät lumessa kuin fedima extreme evolutionit oli. Insat samalla kuviolla on kanssa ihan hyvät. All terrainit ei ole talvikumeista parhaasta päästä..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.06.2013, 19:34
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.06.2013, 11:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

ostin ensi talveksi Good year Wrangler dura track:it, ja nimenomaan sen takia, että pitäis paremmin lumihangessa kuin Hakkapeliitta LT.

Toki Mud terrain vois olla vielä parempi, mutta tulee niin paljon maantieajoa että ostin halvemman/Talvirenkaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.06.2013, 11:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.
No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.06.2013, 14:45
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain

Vaan boggeri ei oo lumessa muuten kovin hyvä olemattoman sivuttaispidon takia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.06.2013, 17:36
fintroll:n Avatar
fintroll fintroll ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 296
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen Näytä viesti
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?
Ajatellen uudet BF MT KM2 ei on M+S merkki. Myös BF AT on todella vaarallinen ajaa talvessa. Mud tai AT on ihan sama lumipitolla, kuvio ja kuumi on tarkeimmin.

On itse Kumho KL71 ja toi mene ihan hyvin talvessa, 4x4maailma:ssa luin paljon hyvin Cooper STT:sta,
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.06.2013, 19:37
Bazeeba Bazeeba ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.12
Sijainti: Soini
Viestit: 280
Perusasetus

Noista coopereista on itellä kans hyviä kokemuksia, tosin vain yhdestä talvesta. Paremmin meni lumessa olevinaan kun fedima extreme evolutionit. Nämä siis molemmat 31" pajeron alla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.06.2013, 19:58
hj 60/61:n Avatar
hj 60/61 hj 60/61 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.12
Sijainti: Ruupanperä
Viestit: 2.681
Perusasetus

kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.06.2013, 13:14
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 Näytä viesti
kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...
Tuo Kumho kyl on hanges ihan hyvä.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.06.2013, 21:37
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Jos kooksi riittää 31" niin ehdottomasti Cooper Discoverer M+S nastoilla tai ilman, se on aito lamelloitu talvirengas. Jos tarviit isommat, niin 33-35" koossa talvella toimii General Grabber AT2, pitää todella hienosti lumessa ja jäällä ja saa nastoitettua jos haluaa. Minut ainakin noi kenraalit yllätti todella positiivisesti pidolla kun sellaiset hankin talvikäyttöön. Kerran mentiin peräkanaa talvella kaverin Jeepin kanssa pikkuteillä, mulla Grabberit ilman nastoja ja Jeepissä BF Winter Slalomit nastoilla, ei meinannut millään pysyä Broncon perässä vaikka ajelin ihan sitä "rauhallista" normaali vauhtia mitä kesäisinkin ajelen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.06.2013, 22:30
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Koko tulee olemaan 33x12,5-15. Mulla on 31x10,5 BF:n All-terrainit leimarenkaina, mutta ne on kyllä muutenkin hyvässä kunnossa. Nyt alla on 33x12,5 BF:n Mud-Terrainit vanhalla kuviolla, mutta takarenkaat alkaa olla aika sliksit (se on se hurja 59hv, asfaltilla sutii viel kolmosellakin vaikka kuinka nätisti ajais). Ajoin viime talven näillä mudterraineilla, tiellä pärjäs hyvin kunhan piti nelivedon päällä mutta umpihangessa en ollut oikein tyytyväinen.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.06.2013, 22:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus ensimmäisestä viestistä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen Näytä viesti
Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?
Mitä tarkoittaa umpilumella? siis minä käsitin että lähdet menemään esim. peltoa, missä on lunta esim. noin 50 senttiä, ja siis mitään muuta liikennettä ei ole ollut k.o ajouralla.

Minun mielipide; jos mennään umpihankeen, niin lamellit, mitkä auttaa todella paljon lumisella tiellä, ei ole juurikaan merkitystä.
Olin omalla hodarilla aika pahasti jumissa noin 300metrin lenkillä, mikä oli noin 25-30 cm kävelyn kestävää polannetta (traktorin taka"kihvelillä" vedetty tasaiseksi, ja pakkanen kovettanut: Siis kihveli on traktorin Fordson major vm 56? nostovarsiin tuleva 2 metriä leveä kauha, mikä nousee noin 50-70cm maan pinnasta, ja kipataan mekaanisesti.)

nuo yli 8mm kulutuspinnalla olevat nokian hakkapeliitta LT 31x10,5-15:set meni "tukkoon" 2 kg paineilla.

"Jäi" aika paljon DSL jätöksiä tuolle 300 metrin lenkille; tankillisella olisi pitänyt päästä ainakin reilu 100 km pitemmälle...
siis uskomaton metrikulutus, pahimmillaan varmaan desi/metri
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.06.2013, 23:00
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Juuri sitä tarkoitin umpilumella, eli koskemattomalla hangella ajelua.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.06.2013, 12:24
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Luin hiukan huolimattomasti kysymyksen, noi talvihyvät at:t ei ole parhaita siellä umpihangessa. Mielestäni Grabberit eteni melko hyvin myös puolenmetrin lumessa, mutta niitä sai pyörittää melkosesti että löysivät pitoa lumen alta, iso kloppiset mutiaiset varmaan toimii siellä paremmin.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.06.2013, 13:24
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.06.2013, 14:48
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.
Jos hanki on tuiskulunta tai siellä on kerros hankikantoa joukossa, niin ei kannata koettaa
edes lapion kanssa. Pakkaslumessa vielä etenee ihan kivasti, mutta jenkaa tarvitaan reilusti.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.06.2013, 15:32
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan nii ei voi moittia, etenee helmaan asti lumella vielä ihan mukavasti
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.06.2013, 20:59
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan
BF Goodrich Trac Edge. Hui miten kapeet. Pizzaleikkurit parhaimmillaan.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 16.06.2013, 21:00
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Pizzaleikkurit parhaimmillaan.
Katoin samaa. Mä en laittais edes akan citikkaan noin kapeita
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 16.06.2013, 21:40
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 16.06.2013, 21:40
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Ei mulla ole mitään hullun kuvitelmia puolimetrisestä hangesta, mutta 30 senttisestä tarvitsisi vielä mun mielestä kohtuudella selvitä, maavaraa kun on noin 25cm. Mutta porukka tuntuu olevan aika yksimielistä siitä että mud terrain kuvio sen olla pitää.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 17.06.2013, 05:49
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 17.06.2013, 07:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.007
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras
Tollasella koolla täälläkin huristellaan. Mun nakeissa on kantavuusindeksinä 120, hain kokeeksi kyseisillä nakeilla puhallushiekkaa ja hyvänä puolena oli ettei rengaspaineita tarvinut korottaa täyttämistilanteessa pelottavan koviksi. Ajan siis takaa sitä, että näissä riittää jo aika hyvin kantavuutta ja ilmatilavuutta vaikkapa Hiluxissa arkisten tehtävien suorittamiseen.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 17.06.2013, 08:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))
Tai sit pitäis mennä hangen päällä, kuten tää toinen koulukunta:
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M/L: Kaikkien aikojen huonoimmat lumirenkaat Ahosensetä O/M/V Renkaat ja vanteet 4 24.03.2006 07:49


Sivu luotu: 00:34 (GMT +2).