Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lumirenkaat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111813)

Jussi Heinonen 13.06.2013 18:21

Lumirenkaat
 
Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

Samppa79 13.06.2013 18:31

Nyt on ajossa fediman kopio mudterrain km2:sta. Minusta ei ole niin hyvät lumessa kuin fedima extreme evolutionit oli. Insat samalla kuviolla on kanssa ihan hyvät. All terrainit ei ole talvikumeista parhaasta päästä..

Viipo 13.06.2013 19:34

Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.

BJ-40/76 14.06.2013 11:51

ostin ensi talveksi Good year Wrangler dura track:it, ja nimenomaan sen takia, että pitäis paremmin lumihangessa kuin Hakkapeliitta LT.

Toki Mud terrain vois olla vielä parempi, mutta tulee niin paljon maantieajoa että ostin halvemman/Talvirenkaan.

BJ-40/76 14.06.2013 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1015209)
Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.

No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain:D

Sami89 14.06.2013 14:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1015454)
No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain:D


Vaan boggeri ei oo lumessa muuten kovin hyvä olemattoman sivuttaispidon takia.;)

fintroll 14.06.2013 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 1015182)
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

Ajatellen uudet BF MT KM2 ei on M+S merkki. Myös BF AT on todella vaarallinen ajaa talvessa. Mud tai AT on ihan sama lumipitolla, kuvio ja kuumi on tarkeimmin.

On itse Kumho KL71 ja toi mene ihan hyvin talvessa, 4x4maailma:ssa luin paljon hyvin Cooper STT:sta,

Bazeeba 14.06.2013 19:37

Noista coopereista on itellä kans hyviä kokemuksia, tosin vain yhdestä talvesta. Paremmin meni lumessa olevinaan kun fedima extreme evolutionit. Nämä siis molemmat 31" pajeron alla.

hj 60/61 14.06.2013 19:58

kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...

ssuvik 15.06.2013 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1015585)
kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...

Tuo Kumho kyl on hanges ihan hyvä.

Mase 15.06.2013 21:37

Jos kooksi riittää 31" niin ehdottomasti Cooper Discoverer M+S nastoilla tai ilman, se on aito lamelloitu talvirengas. Jos tarviit isommat, niin 33-35" koossa talvella toimii General Grabber AT2, pitää todella hienosti lumessa ja jäällä ja saa nastoitettua jos haluaa. Minut ainakin noi kenraalit yllätti todella positiivisesti pidolla kun sellaiset hankin talvikäyttöön. Kerran mentiin peräkanaa talvella kaverin Jeepin kanssa pikkuteillä, mulla Grabberit ilman nastoja ja Jeepissä BF Winter Slalomit nastoilla, ei meinannut millään pysyä Broncon perässä vaikka ajelin ihan sitä "rauhallista" normaali vauhtia mitä kesäisinkin ajelen.

Jussi Heinonen 15.06.2013 22:30

Koko tulee olemaan 33x12,5-15. Mulla on 31x10,5 BF:n All-terrainit leimarenkaina, mutta ne on kyllä muutenkin hyvässä kunnossa. Nyt alla on 33x12,5 BF:n Mud-Terrainit vanhalla kuviolla, mutta takarenkaat alkaa olla aika sliksit (se on se hurja 59hv, asfaltilla sutii viel kolmosellakin vaikka kuinka nätisti ajais;)). Ajoin viime talven näillä mudterraineilla, tiellä pärjäs hyvin kunhan piti nelivedon päällä mutta umpihangessa en ollut oikein tyytyväinen.

BJ-40/76 15.06.2013 22:49

Lainaus ensimmäisestä viestistä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 1015182)
Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

Mitä tarkoittaa umpilumella? siis minä käsitin että lähdet menemään esim. peltoa, missä on lunta esim. noin 50 senttiä, ja siis mitään muuta liikennettä ei ole ollut k.o ajouralla.

Minun mielipide; jos mennään umpihankeen, niin lamellit, mitkä auttaa todella paljon lumisella tiellä, ei ole juurikaan merkitystä.
Olin omalla hodarilla aika pahasti jumissa noin 300metrin lenkillä, mikä oli noin 25-30 cm kävelyn kestävää polannetta (traktorin taka"kihvelillä" vedetty tasaiseksi, ja pakkanen kovettanut: Siis kihveli on traktorin Fordson major vm 56? nostovarsiin tuleva 2 metriä leveä kauha, mikä nousee noin 50-70cm maan pinnasta, ja kipataan mekaanisesti.)

nuo yli 8mm kulutuspinnalla olevat nokian hakkapeliitta LT 31x10,5-15:set meni "tukkoon" 2 kg paineilla.

"Jäi" aika paljon DSL jätöksiä tuolle 300 metrin lenkille; tankillisella olisi pitänyt päästä ainakin reilu 100 km pitemmälle...
siis uskomaton metrikulutus, pahimmillaan varmaan desi/metri:p

Jussi Heinonen 15.06.2013 23:00

Juuri sitä tarkoitin umpilumella, eli koskemattomalla hangella ajelua.

Mase 16.06.2013 12:24

Luin hiukan huolimattomasti kysymyksen, noi talvihyvät at:t ei ole parhaita siellä umpihangessa. Mielestäni Grabberit eteni melko hyvin myös puolenmetrin lumessa, mutta niitä sai pyörittää melkosesti että löysivät pitoa lumen alta, iso kloppiset mutiaiset varmaan toimii siellä paremmin.

smgt 16.06.2013 13:24

Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana :D
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.

Mase 16.06.2013 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1016178)
Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana :D
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.

Jos hanki on tuiskulunta tai siellä on kerros hankikantoa joukossa, niin ei kannata koettaa
edes lapion kanssa. Pakkaslumessa vielä etenee ihan kivasti, mutta jenkaa tarvitaan reilusti.

Lerssinen 16.06.2013 15:32

Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan nii ei voi moittia, etenee helmaan asti lumella vielä ihan mukavasti :)
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/.../traction2.jpg

-MaTTi- 16.06.2013 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1016217)
Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan

BF Goodrich Trac Edge. Hui miten kapeet. :eek: Pizzaleikkurit parhaimmillaan.

ssuvik 16.06.2013 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1016385)
Pizzaleikkurit parhaimmillaan.

Katoin samaa. Mä en laittais edes akan citikkaan noin kapeita :D

hunter hdj 16.06.2013 21:40

Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))

Jussi Heinonen 16.06.2013 21:40

Ei mulla ole mitään hullun kuvitelmia puolimetrisestä hangesta, mutta 30 senttisestä tarvitsisi vielä mun mielestä kohtuudella selvitä, maavaraa kun on noin 25cm. Mutta porukka tuntuu olevan aika yksimielistä siitä että mud terrain kuvio sen olla pitää.

Lerssinen 17.06.2013 05:49

235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras :)

tekniikkamies 17.06.2013 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1016459)
235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras :)

Tollasella koolla täälläkin huristellaan. Mun nakeissa on kantavuusindeksinä 120, hain kokeeksi kyseisillä nakeilla puhallushiekkaa ja hyvänä puolena oli ettei rengaspaineita tarvinut korottaa täyttämistilanteessa pelottavan koviksi. Ajan siis takaa sitä, että näissä riittää jo aika hyvin kantavuutta ja ilmatilavuutta vaikkapa Hiluxissa arkisten tehtävien suorittamiseen.

-MaTTi- 17.06.2013 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj (Viesti 1016406)
Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))

Tai sit pitäis mennä hangen päällä, kuten tää toinen koulukunta:
http://www.wired.com/autopia/wp-cont...arctic-jet.jpg


Sivu luotu: 08:04 (GMT +2).