![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() HJ61sen Pakki onkelma! Nyt KUVIA!!Tojon 5v lootassa ei pakki pysy enää päällä, runksuttaa vaan ja hyppii. Onko näissä tyyppivikoja mikä menee..? Pitäneekö tuo purkaa loota, ja kattoa. Vai ostaa suosiolla uus käytetty?? VInkkiä kiitti ![]() Pertana ku ei ihan ees miljoonaa kestäny!
Viimeksi muokannut pezq^ : 28.04.2013 15:58 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Yksin kai se pittää tässä raatata o.O
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaahan se purkaa ja tutkia kun noihin voi löytää purettuja toimivia osia eikä niitä hyviä käytettyjä laatikoita ole olemassakaan. Purkaessa näkee onko esim. öljynpuute tuhonnut laakerit jne vai onko jostain syystä juuri pakin kytkentäratas, holkki ja haarukka kulut tai niiden tärkeät laakerit väljiä.
Riippu ihan käyttötarkoituksesta millainen remppa kannattaa tehdä, jos uuden laatikon ei tarvi kestää 500tkm niin käytetyillä osilla ja tärkeimmillä laakereilla korjaaminen voi olla mielekästä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ulkomuistista: tuossa hj-61:n laatkikossahan tuo pakki systeemi on toiminnaltaan sellainen, että siirtohaarukalla siirretään pakkipyörä pää- ja sivuakselilla olevien kiinteiden hammaspyörien väliin, ja jos siirtohaarukka ja -vivusto on kunnossa, niin hammasvamma on tod. näk. syynä: pakkipyöriä löytyy irrallisena, samoin pääakselille tulevia hammaspyöriä, mutta sivuakselin hammaspyörä on koneistettu akseliin, joten se on vaikeampi löytää/kalliimpi. ja jos pakkipyörän laakeri/tappi on pettänyt, niin hammaspeikko on tehnyt tuhojaan, jos peruuteltu enemmälti rutisten.
Kuluneita siirtohaarukoita/haarukan uria en ole nähnyt. ja jos kepin kannen vivuston kuulat/jouset/tapit on kasattu väärin/jouset rikki; niin että pakki ei pysy päällä/mene tarpeeksi pitkälle, ja "lukitu" kunnolla, niin tuo "hyppääminen/rutina" voi korjaantua pelkällä uudelleen kasauksella. (kokeile auto parkissa, että "nielaseeko" pakki itsensä päälle keppiä varovaisesti liikutettaessa. pitäisi nielaista, ja peruutatteassa pidä pakkia päällä hennosti yhdellä kädellä, hyppääkö yli jos kuormittaa? ja hyppääkö keppi kohti vitosta? Jos hyppää yli, mutta ei keppi ei hyppää vapaata kohti, niin veikkaisin hammaspyörävammaa, jos keppi pomppii kohti vitosta, niin hammaspeikon lisäksi on mahdollista, että siirtosysteemissä on vikaa. p.s onko autossa korinkorotus? taikka moottorin/vaihteiston kumityynyt paskana? siis keppi vois osua pakilla lattiaan? ei olis ensimmäinen korinkorotus, mikä rikkoo vaihteiston.... tuossa hj:n (oliko f55?) tuon pakin pitäisi olla luja, samoin kuin tuossa uudemmassa laatikossa, mutta yhteen yhden hampaan kadottaneeseen pakkipyörään olen törmännyt tuon vapari-5 pyttysen koneen perässä pzj:n laatikossa. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 24.04.2013 22:46 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
ei oo kyllä tyyppi vika. mitäs oot tehty että moinen on tapahtunut??
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Normaalia offia harrastanu 37 pyörillä. En mitää poikkeavaa uskoakseni
![]() Eilen tuli pudotettua laatikko pios paikoltaan, ja tänään illalla tai huomenna alkaa selvittelemään et mitä se on syöny! Korinkorotuksella ei tässä tapauksessa ollu mitään vaikutusta, ja kyllä tuo imeskelee sen pakin päälle ihan oikein, mutta runksuu vaan pakki tai sit keppi menee pakki asentoon mut ei auto liiku ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Oliko hammaspeikko käynyt?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tilanteet on eläny senverran ettei laatikko oo tuolta kentältä liikkunu vielä talliin asti, mut jospa nyt vlopun aikana ehtis purkaa!
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Tuossapa kuvia viasta! Nyt joku tuon kellopelin sielusta enempi ymmärtävä vois kertoa noiden rikkinäisten hamppien numerot tuosta. Ja tartteeko tuota isompaa hamppia edes vaihtaa pakosti, nimittäin jos vaihtaa, niin tulee merkittävästi halvemmaksi ostaa jo eri laatikko ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Isompi murhe taitaa olla, että sen pakkikytkentä rattaan toinen pari on koko sivuakseli sieltä lootasta eli osa nro 403.
Toi öljy ei muuten kuvassa näytä ihan normaalilta... |
#11
|
|||
|
|||
![]() Tuolta ne hammaspeikon terveiset näyttää....
Onko tuosta isosta pyörästä hampaita poikki/lohennut?
Tuosta kuvasta en huomannut mitään hälyttävää, voi olla aivan käypänen. MUTTA: tuolla öljyn alla on vielä pakin kolmas pyörä, joka voi myös olla rikki, ja se maksaa 300 (osa 403) tuo hammaspyörä näkyy kuvassa tun 403 viivan päästä oikealle, on suorahampainen, kuten nuo muutkin pakkipyörät. Kuvassa ei näy tuota haarukalla siirrettävää pyörää, mistä hampaat poikki. -> Siis tuo rikkänäinen pyörä siirretään noiden 2 hammaspyörän väliin, jolloin pyörimissuunta muuttuu. tulipa sekavasti sanottua..... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Joo jäi tuolle mallille tuo loota nyt, pitääpä seuraavaksi lutkuttaa nuo öljyt pois tuolta ja tutkia tilannetta lisää.
Öljy ei livenä paljo normaalia kummemmalta näytä, paitsi onäyttäs olevan super vanhaa.. Mahtaa päästä laatikko kaupoille ku osahinnat on melko huvittavia ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Niin ja tuo iso hamppi tosiaan on kuvan mukanen ympäriinsä.
Mitä BJ45lava meinaat sivuakselilla, eli onko nimenomaan se vielä öljyn alla? Ja eihän tuossa 403 osassa ole sopivaa suoraa ratasta ollakseen tuo kuvassa näkyvä rikkinäinen ratas? |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis toi ehjemmän näköinen ratas on siinä pääakselilla ylimmäisenä, sit lootan seinässä on se kytkettävä pakkipyörä, ihan omalla akselillaan.
Ja lisäks siellä alemmassa akselissa on kiinteänä vielä yksi ratas. Eli lyhyesti siis pakissa on kolme ratasta mukana kun päällä... |
#15
|
|||
|
|||
![]() vaikka et kysynyt minulta...Lainaus:
"Kuvassa ei näy tuota haarukalla siirrettävää pyörää, mistä hampaat poikki." Tuo osa 403 on nimenomaan sivuakseli, joka on öljyn alla. Siis voima kulkee kaikilla muilla vaihteilla, kuin 4:lla sivuakselin kautta, ja kun pakilla pitää pyörimissuunta kääntää, niin kytkinakselilta sivuakselille siirtynyt voima palautetaan "ylimääräisen" hammaspyörän (tuo hampaansa kadottanut) kautta pääakselille. Ja tuo sivuakselilla (403) oleva hammaspyorä on koneistettu akseliin, joten jos se on rikki, niin "taiteen sääntöjen mukaan" pitäisi vaihtaa myös nuo akseliin koneistettujen hammaspyörien parit pääakselille. Noita pakkipyöriä voi paremminkin sekoitella eri pareista (siis hammaspyöräparista ts. laatikosta, koska a) ne ovat suorahampaisia; b) niitä pyöritetään hitaasti; c) ne ovat kosketuksessa vain peruutettaessa; d) pakilla vaihteisto ääntää muutenkin; e) pakilla ajetaan yleensä vähän.... Selventikö tämä yhtään edellistä viestiäni? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Sekotti päätä vähä entisestään
![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Missä momentissa tuo pääakselin pään mutteri on (osanro604) ?
Ei meinaa irrota helpolla nimittäin! Alinta akselia ei pääse kunnolla näkeen enneku saa pääakselin pois haitolta, Onko tuossa mitää erikoista huomioitavaa purkaessa? edit.. Onko siinä normaali kierre!"#? Viimeksi muokannut pezq^ : 01.05.2013 17:12 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
127Nm. Normaali kierre.
Päälaatikon laakerit vaatii sitte tosipienileukasen ulosvetäjän, varsinkin jos meinaat ehyenä laakerit pois saada. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ja muista ottaa se vitosvaihteen jousi ja kuula pois ennen ku avaat, ennen kun menee hukkaan
![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Sitä pääakselin takimmaista laakeria ei meinaa saada millään ehjänä irti. Pienileukaset ulosvetäjät tuppaa vaan taipumaan ja lämpö ei taas tee laakerille hyvää.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Millä se kannattaa helpoiten lukita pyörimättömäksi se pääakseli, mutteria irrottaissa siis?
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Jakis nopealle puolen, ja takakardaanin laipasta putkipihteillä pidättää.
Taikka sitten 1. vaihde ja nelonen päälle, kun kerran kansi on irti, Siis tuon sivuakselin pakkipyörän nakee kyllä peilillä! Ja tuo pääakselin irtikäyttö on aikamoinen homma, vaatii yleensä uudet laakerit. (tuohon laatikkoon, minkä itse laakeroin, piti hitsata pultit laakeriin sisä-ja ulkokooliin, että sai jatkomuttereilla kierretangot ulosvetäjään ![]() ![]() Ja kun vedät ulosvetäjällä hammaspyöriä irti, niin pistä joko kupari- taikka alumiinipeltiä pehmikkeeksi, että hammaspyörästä ei lohkea hampaan nokat pois. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan ostetaan 89 vuosmallin turbo patukan laatikko tai välitetty laatikko | SAMURAI SUSUKI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.03.2013 20:40 |
Tämäkö hj61sen perästä yleensä hajoaa??? | kares | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 17.03.2008 10:56 |
Päivän kyssäri | SoSo | Chit-Chat | 8 | 19.01.2006 18:02 |
Laatikko kyssäri | -Jussi- | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.09.2005 13:50 |
kartaani kyssäri?? | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.06.2005 17:02 |