Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61sen Pakki onkelma! Nyt KUVIA!! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110111)

pezq^ 24.04.2013 18:07

HJ61sen Pakki onkelma! Nyt KUVIA!!
 
Tojon 5v lootassa ei pakki pysy enää päällä, runksuttaa vaan ja hyppii.

Onko näissä tyyppivikoja mikä menee..?

Pitäneekö tuo purkaa loota, ja kattoa. Vai ostaa suosiolla uus käytetty??

VInkkiä kiitti:cool:

Pertana ku ei ihan ees miljoonaa kestäny!

pezq^ 24.04.2013 20:37

Yksin kai se pittää tässä raatata o.O

helmapelti 24.04.2013 21:03

Kannattaahan se purkaa ja tutkia kun noihin voi löytää purettuja toimivia osia eikä niitä hyviä käytettyjä laatikoita ole olemassakaan. Purkaessa näkee onko esim. öljynpuute tuhonnut laakerit jne vai onko jostain syystä juuri pakin kytkentäratas, holkki ja haarukka kulut tai niiden tärkeät laakerit väljiä.

Riippu ihan käyttötarkoituksesta millainen remppa kannattaa tehdä, jos uuden laatikon ei tarvi kestää 500tkm niin käytetyillä osilla ja tärkeimmillä laakereilla korjaaminen voi olla mielekästä.

BJ-40/76 24.04.2013 22:39

Ulkomuistista: tuossa hj-61:n laatkikossahan tuo pakki systeemi on toiminnaltaan sellainen, että siirtohaarukalla siirretään pakkipyörä pää- ja sivuakselilla olevien kiinteiden hammaspyörien väliin, ja jos siirtohaarukka ja -vivusto on kunnossa, niin hammasvamma on tod. näk. syynä: pakkipyöriä löytyy irrallisena, samoin pääakselille tulevia hammaspyöriä, mutta sivuakselin hammaspyörä on koneistettu akseliin, joten se on vaikeampi löytää/kalliimpi. ja jos pakkipyörän laakeri/tappi on pettänyt, niin hammaspeikko on tehnyt tuhojaan, jos peruuteltu enemmälti rutisten.

Kuluneita siirtohaarukoita/haarukan uria en ole nähnyt.

ja jos kepin kannen vivuston kuulat/jouset/tapit on kasattu väärin/jouset rikki; niin että pakki ei pysy päällä/mene tarpeeksi pitkälle, ja "lukitu" kunnolla, niin tuo "hyppääminen/rutina" voi korjaantua pelkällä uudelleen kasauksella. (kokeile auto parkissa, että "nielaseeko" pakki itsensä päälle keppiä varovaisesti liikutettaessa. pitäisi nielaista, ja peruutatteassa pidä pakkia päällä hennosti yhdellä kädellä, hyppääkö yli jos kuormittaa? ja hyppääkö keppi kohti vitosta?
Jos hyppää yli, mutta ei keppi ei hyppää vapaata kohti, niin veikkaisin hammaspyörävammaa, jos keppi pomppii kohti vitosta, niin hammaspeikon lisäksi on mahdollista, että siirtosysteemissä on vikaa.

p.s onko autossa korinkorotus? taikka moottorin/vaihteiston kumityynyt paskana? siis keppi vois osua pakilla lattiaan? ei olis ensimmäinen korinkorotus, mikä rikkoo vaihteiston....

tuossa hj:n (oliko f55?) tuon pakin pitäisi olla luja, samoin kuin tuossa uudemmassa laatikossa, mutta yhteen yhden hampaan kadottaneeseen pakkipyörään olen törmännyt tuon vapari-5 pyttysen koneen perässä pzj:n laatikossa.

toyota4x4 26.04.2013 02:47

ei oo kyllä tyyppi vika. mitäs oot tehty että moinen on tapahtunut??

pezq^ 26.04.2013 14:24

Normaalia offia harrastanu 37 pyörillä. En mitää poikkeavaa uskoakseni :)

Eilen tuli pudotettua laatikko pios paikoltaan, ja tänään illalla tai huomenna alkaa selvittelemään et mitä se on syöny!


Korinkorotuksella ei tässä tapauksessa ollu mitään vaikutusta, ja kyllä tuo imeskelee sen pakin päälle ihan oikein, mutta runksuu vaan pakki tai sit keppi menee pakki asentoon mut ei auto liiku :)

BJ-40/76 26.04.2013 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 999573)
Normaalia offia harrastanu 37 pyörillä. En mitää poikkeavaa uskoakseni :)
Eilen tuli pudotettua laatikko pios paikoltaan, ja tänään illalla tai huomenna alkaa selvittelemään et mitä se on syöny!

Oliko hammaspeikko käynyt?

pezq^ 27.04.2013 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 999792)
Oliko hammaspeikko käynyt?

Tilanteet on eläny senverran ettei laatikko oo tuolta kentältä liikkunu vielä talliin asti, mut jospa nyt vlopun aikana ehtis purkaa!

pezq^ 28.04.2013 16:03

4 Liiteet
Liite 36400

Liite 36401

Liite 36402

Tuossapa kuvia viasta!

Nyt joku tuon kellopelin sielusta enempi ymmärtävä vois kertoa noiden rikkinäisten hamppien numerot tuosta.

Liite 36403

Ja tartteeko tuota isompaa hamppia edes vaihtaa pakosti, nimittäin jos vaihtaa, niin tulee merkittävästi halvemmaksi ostaa jo eri laatikko ;)

bj45lava 28.04.2013 19:14

Isompi murhe taitaa olla, että sen pakkikytkentä rattaan toinen pari on koko sivuakseli sieltä lootasta eli osa nro 403.

Toi öljy ei muuten kuvassa näytä ihan normaalilta...

BJ-40/76 28.04.2013 19:32

Tuolta ne hammaspeikon terveiset näyttää....
 
Onko tuosta isosta pyörästä hampaita poikki/lohennut?
Tuosta kuvasta en huomannut mitään hälyttävää, voi olla aivan käypänen.

MUTTA: tuolla öljyn alla on vielä pakin kolmas pyörä, joka voi myös olla rikki, ja se maksaa 300 (osa 403)
tuo hammaspyörä näkyy kuvassa tun 403 viivan päästä oikealle, on suorahampainen, kuten nuo muutkin pakkipyörät.
Kuvassa ei näy tuota haarukalla siirrettävää pyörää, mistä hampaat poikki.
-> Siis tuo rikkänäinen pyörä siirretään noiden 2 hammaspyörän väliin, jolloin pyörimissuunta muuttuu.

tulipa sekavasti sanottua.....

pezq^ 28.04.2013 20:54

Joo jäi tuolle mallille tuo loota nyt, pitääpä seuraavaksi lutkuttaa nuo öljyt pois tuolta ja tutkia tilannetta lisää.

Öljy ei livenä paljo normaalia kummemmalta näytä, paitsi onäyttäs olevan super vanhaa..

Mahtaa päästä laatikko kaupoille ku osahinnat on melko huvittavia:D

pezq^ 28.04.2013 20:57

Niin ja tuo iso hamppi tosiaan on kuvan mukanen ympäriinsä.

Mitä BJ45lava meinaat sivuakselilla, eli onko nimenomaan se vielä öljyn alla? Ja eihän tuossa 403 osassa ole sopivaa suoraa ratasta ollakseen tuo kuvassa näkyvä rikkinäinen ratas?

bj45lava 28.04.2013 21:23

Niin siis toi ehjemmän näköinen ratas on siinä pääakselilla ylimmäisenä, sit lootan seinässä on se kytkettävä pakkipyörä, ihan omalla akselillaan.
Ja lisäks siellä alemmassa akselissa on kiinteänä vielä yksi ratas.

Eli lyhyesti siis pakissa on kolme ratasta mukana kun päällä...

BJ-40/76 28.04.2013 21:34

vaikka et kysynyt minulta...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1000394)
Mitä BJ45lava meinaat sivuakselilla, eli onko nimenomaan se vielä öljyn alla? Ja eihän tuossa 403 osassa ole sopivaa suoraa ratasta ollakseen tuo kuvassa näkyvä rikkinäinen ratas?

itse itseni lainaten:

"Kuvassa ei näy tuota haarukalla siirrettävää pyörää, mistä hampaat poikki."

Tuo osa 403 on nimenomaan sivuakseli, joka on öljyn alla.

Siis voima kulkee kaikilla muilla vaihteilla, kuin 4:lla sivuakselin kautta, ja kun pakilla pitää pyörimissuunta kääntää, niin kytkinakselilta sivuakselille siirtynyt voima palautetaan "ylimääräisen" hammaspyörän (tuo hampaansa kadottanut) kautta pääakselille.

Ja tuo sivuakselilla (403) oleva hammaspyorä on koneistettu akseliin, joten jos se on rikki, niin "taiteen sääntöjen mukaan" pitäisi vaihtaa myös nuo akseliin koneistettujen hammaspyörien parit pääakselille.
Noita pakkipyöriä voi paremminkin sekoitella eri pareista (siis hammaspyöräparista ts. laatikosta, koska a) ne ovat suorahampaisia; b) niitä pyöritetään hitaasti; c) ne ovat kosketuksessa vain peruutettaessa; d) pakilla vaihteisto ääntää muutenkin; e) pakilla ajetaan yleensä vähän....

Selventikö tämä yhtään edellistä viestiäni?

pezq^ 29.04.2013 17:20

Sekotti päätä vähä entisestään ;)

pezq^ 01.05.2013 16:27

Missä momentissa tuo pääakselin pään mutteri on (osanro604) ?
Ei meinaa irrota helpolla nimittäin!

Alinta akselia ei pääse kunnolla näkeen enneku saa pääakselin pois haitolta, Onko tuossa mitää erikoista huomioitavaa purkaessa?

edit.. Onko siinä normaali kierre!"#?

PH75 01.05.2013 19:57

127Nm. Normaali kierre.
Päälaatikon laakerit vaatii sitte tosipienileukasen ulosvetäjän, varsinkin jos meinaat ehyenä laakerit pois saada.

PH75 01.05.2013 20:07

Ja muista ottaa se vitosvaihteen jousi ja kuula pois ennen ku avaat, ennen kun menee hukkaan :) (kuusiokolokannalla olevan pultin alla, siinä lootan oikealla puolella, vitosvaihteen kohdalla)

Hessu888 01.05.2013 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1001493)
Onko tuossa mitää erikoista huomioitavaa purkaessa?

Sitä pääakselin takimmaista laakeria ei meinaa saada millään ehjänä irti. Pienileukaset ulosvetäjät tuppaa vaan taipumaan ja lämpö ei taas tee laakerille hyvää.

pezq^ 01.05.2013 21:07

Millä se kannattaa helpoiten lukita pyörimättömäksi se pääakseli, mutteria irrottaissa siis?

BJ-40/76 01.05.2013 21:45

Jakis nopealle puolen, ja takakardaanin laipasta putkipihteillä pidättää.

Taikka sitten 1. vaihde ja nelonen päälle, kun kerran kansi on irti,

Siis tuon sivuakselin pakkipyörän nakee kyllä peilillä!

Ja tuo pääakselin irtikäyttö on aikamoinen homma, vaatii yleensä uudet laakerit.
(tuohon laatikkoon, minkä itse laakeroin, piti hitsata pultit laakeriin sisä-ja ulkokooliin, että sai jatkomuttereilla kierretangot ulosvetäjään:o:o)

Ja kun vedät ulosvetäjällä hammaspyöriä irti, niin pistä joko kupari- taikka alumiinipeltiä pehmikkeeksi, että hammaspyörästä ei lohkea hampaan nokat pois.


Sivu luotu: 07:07 (GMT +2).