![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Rengastyöt rengasraudoillaOstin biltemasta rengasraudat, kuvassa alin musta. Kuvittelin irroittavani creepy crawlerit vanteilta mutta toisin kävi. Mikä irroituksessa on oikea tekniikka? Fairilla liukastin renkaan ja vanteen ja parhaimmillaan sain renkaan vanteen yli n 20cm leveydeltä jolla raudatkin oli. Rengas piti pientä ritinää ja tiukka venytys oli päällä, siitä homma ei enää edennyt vaikka laitoin lautoja rautojen alle lisä nostoksi ja nylkytin renkaan reunaa ylöspäin. Onko hommassa jotain mitä en tajua? Jos lisää voimaa niin vannekin on kovilla ja rengas kärsii. Täytyy kysellä mahtuuko 38" paikallisten koneisiin, omiin halkaistaviin lukkovanteisiin sitten saakin paikoilleen. Jos muuten on ongelmia renkaan vanteella pysymisessä eikä halua liimailla tai tehdä beadlokkeja niin kokeilisin vanteen "humpin" kasvattamista maalilla. Noi lukkovanteeni maalasin myös sisäpuolelta sutilla konemaalilla(paksua) ja HJ:n keulan paino ei meinannut riittää kumin painamiseksi sen yli. Vaati n. 5krt painamista eri kohdista ja hullua hyppimistä renkaalla(3h). Rengas oli laitettu paikoilleen miedolla fairilla. Maali oli kovalla kovettajalla ja varmaan huokoista, siihen rengas istui kuin tauti. Takaisin menee helposti liukkarilla ja paineella. Noi joita olen irroittamassa tehdasvanteelta putosi ekalla tunkkauksella ja parilla polkaisulla (10min)
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Painathan sinä vastapuolelta rengasta poispäin vanteen reunalta kun toisessa laidassa on rengas raudat? Iso kumi lähtee yleensä helpommin pois kuin "normaali" rengas.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vähän vaikee selittää... mutta kuulostaa siltä että yrität vääntää rengasta vain yhdestä kohtaa "20cm leveydeltä". Ota toinen rengasrauta pois ja laita vaikka joku latan pätkä pitämään rengasta ettei se muljahda takaisin vanteelle. Nyt toista "vääntöliike" mahdollisimman läheltä sitä kohtaa mistä rengas on jo pois vanteelta, samalla paina jaloilla rengasta toiseltapuolen vanteen "syvimpään kohtaa".
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
10" vanteessa ei ole erityisen syvää kohtaa ja rengas oli toki siinä syvimmässä, jos yhdellä raudalla kampee kumin lähellekkään vannetta niin en saanut toista enää väliin.Toi 20cm väli oli maksimi kahdella raudalla.
Tää tarvis kerran nähdä jonkun tekevän niin onnistuis, kyllä tässä kikkailtiin ja kokeiltiin hiki päässä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 07.12.2012 14:17 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
...eikä rengas missään vaiheessa pure taas kiiinni vanteeseen...? Hieman tulkinnanvarainen toi kertomus mutta luulen kyllä että teet oikein. Olen käsin murtanut matalaprofiilirenkaita aluvanteilta ja maastonakkeja peltivanteilta ilman sen kummempia ongelmia, tai siis, helevetinmoista puuhaahan se on. Enemmän ongelmia mulla on yleensä siinä vaiheessa kun uusi rengas laitetaan vanteille! Rengasraudat kumin ja vanteen väliin vaan ja sitten hitaasti siirtämällä raudat sivusuunnassa eri suuntiin pitäisi kumi kyllä irtoa...
Jos kumi on tautisen leveä vanteen nähden siinä voi toki tulla sellainen ongelma vastaan että kumi "nostaa" vannetta lattialta jolloin toisen sivun "huuli" ei nouse vannetta pitkin vaan paketti käyttäytyy kuten kumi olisi vulkanoitu vanteeseen kiinni. Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Toki oikialta puolen aloit kampiaan nakkia vanteelta? Sieltä missä syvennys on likempänä vanteen reunaa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli oikea puoli voi ollakin se sisempi puoli,jos vanteet on reilusti ulospäin levittävät
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Creepyt osaa olla vähä tiukat, jos vanteessa ei oo kunnolla syvennystä. Itelläki on yhet 10" vanteet, joissa on aika matala keskiura, ja vaikka kuinka reilun liukkarin kanssa creepyjä niille raudalla masensin, niin melkonen rutina vaan kuulu.
Irti kävin suosiolla otattamassa tutulla isommassa rengaskoneessa, johon mahtu 37". |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä noihin tavallisiin koneisiin aika isot renkaat menee. Mun koneessa menee pienellä kikkailulla 39,5" rengas 13,5" leveellä vanteella, eikä se ole mitenkään iso kone.
Kuorkin renkaat 19,5" vanteella mahtuu kanssa. Kaikista pahimpia on kuorkin vanhat lukkovanteet, joissa rengas on turvonneen ruosteen takia jumissa. Sitäkään ei tiedä kun vasta sillon kun saa jotain irti. On nuo rengasliikkeet nykyään niin halpoja, etten ihan helpolla ala taistelemaan mitään kolmea tuntia renkaan kanssa. Raskaan kaluston rengaskoneilla nuo vittuilevat renkaat antautuu sekunneissa ja niissä vehkeissä ei ole kokorajoituksia. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Noi vanteet taitaa olla suunniteltu konevaihtoihin, tiedustelen lähimmät rengaskoneet.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
soittele....
__________________
mä yritän viä ![]() ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Kauan sitten väänneltiin käsin 13" ja 14" renkaita...Lainaus:
Siis "minikumeja", mutta näytti nuo temput tehoavan 38" renkaaseenkin ![]() Ja tuo renkaan vaihto oli taito/tekniikkalaji, tuo voitelu tehtiin mäntysuovalla, ja kumi nostettiin 2:lla raudalla ylös/pois vanteelta, ja kolmas rengasrauta oli semmoinen "käkkärä, purkinaukaisija, suorakulma....", että noin halkaisijaltaan 8mm ja pituudeltaan n. 3 cm kieli, joka meni tuosta kumin ja vanteen välistä, siis siitä missä kumi normaalisti on, ja tuo "kieli" oli n. 90 asteen kulmassa puolen metrin varressa, ja vääntöliikettä varten tuossa "kielen" ja varren välissä oli tappi, joka otti kiinni vanteen ulkoreunaan. Siis kun kumi saatiin nousemaan vanteelle, niin tuo 3:s rauta lyötiin vanteen reunan ja kumin väliin, ja alettiin nostamaan kumia pois vanteelta noin 5mm. kerralla, ja tuolla normaalilla rengasraudalla seurattiin perässä, siis muutaman sentin päässä.! yleensä noita rengasrautoja siirreltiin moskalla, siis kilosella lekalla, mutta tuo ulkolaita irtosi yleensä aika äkkiä. sisälaidassa oli se ongelma, että 13" ja kolme rengasrautaa ja moska ei tahtonut sopia kahden käsiparin sekaan ![]() -> tee semmoinen rengasrauta, että kumin ei tarvi tulla vanteen yli rengasrauta välissä. Ja tätä olen käyttänyt alle 38" vanteille viimmeksi 199x, ja maasturin renkaille en koskaan ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Komppaan edellistä
![]() ja noista bilteman raudoista ostaa nuo kaikki kolme niin rupee vaihtumaan, kahdella raudalla onnistuu hyvin mut kolmas on jo plussaa. Voin seuraavan kerran kuvata videon kun vaihdan kummit, tämä aikasintaan keväällä ja youtube on pullollaan erilisia kohelluksia. Reilusti luikastetta, pätee moneen hommaan. Apukädet ei ole myöskään pahitteeksi. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kaks nuita mustia rautoja, ja kyl niillä on renkaat saanu pois vanteelta. Pidempi aika ku on väliä ni unohtuu tekniikka, mut äkkiä se palautuu mieleen. Creepyt on tosiaan hieman tiukemmat irrottaa raudoilla, tais mennä 20-30 minuuttia/rengas, ku jotain vaikka 33x12,5-15 BFG MT-renkaita oon irrotellu puoleen tuntiin neljä kappaletta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tää vaihe taitaa olla se vaikein ainakin ittelle niinkuin tykylevitsillekin, itse vääntämisestä en oo videoo löytänyt .
http://www.youtube.com/watch?v=7BV-NrogUKU ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ja tässä toinen video, äkkiseltään näyttää melko pätevälle viritykselle ja ei paljon tarvii ähistä ja painia...
![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo |
#19
|
||||
|
||||
![]()
koko hommahan perustuu siihen, että renGas putoaa "humpilta" pois, eli asettuu sinne vanteen syvennykseen - tällöin ei juuri voimaa tarvita, koska renGas ylettyy mukavasti yli vanteen reunuksen ja tulee pois ilman isompaa väkivaltaa
vaikeutta tuottaa sitten määrätynlaiset vanteet, useimmiten omatekoiset, tai matalaprofiiliset renkulat ja tietty kovin tiukasti humpilla istuvat tekniikka haltuun, niin vaihtuu korkinkin renGas ihan tavan raudoilla EDIT: AlluK linkkaskin just oikean videon ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 09.12.2012 16:02 |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis minusta venttiili pitäs sijaita siinä kohtaan, mistä rengas ei missään olosuhteissa pääse painamaan venttiiliä poikki. (siis minä lähtisin vääntämään noin 10-15 cm myöhemmästä kohtaa p.s kokeileppa tuota joillakin 20v kovettuneilla pinnoitettuilla renkailla, ja karvasessa ruosteessa olevilla vanteilla 20 asteen pakkasessa.... |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Toi Aussivehje olis kyllä aika pätevä kotikäyttöön....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#24
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla | Jumppis | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 14.05.2008 09:19 |
Rengastyöt ja raskaskalusto | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.10.2005 21:46 |
Rengastyöt?? | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 15.09.2005 19:09 |