![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Toyota purkaa akkua?Eli RJ purkaa parissa päivässä akun tyhjäksi. Mistä kannattaisi etsiä vikaa?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sulake kerrallaan katsomaan yleismittarilla minkä sulakkeen läpi amppeereja menee kun virrat poissa. Niin ainakin saa haarukoitua vikaa tarkemmaksi
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja kokeile onko laturi seisonnan jälkeen lämmin ja jos on niin kone sammuksissa ota se paukkuvirtajohto irti laturin persiistä ja laita siihen väliin vaikka koetuslamppu ja jos se palaa niin laturin diodisilta on moro.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tänään mittailin tuota sulakerasiaa.
Mutta eipä ollu missään sanomista... Ja kokeilin myös mitata akun ja kaapelin välistä. Miten se voi purkaa akun tyhjäksi 2 päivässä mutta yleismittarilla ei näytä yhtään kulutusta? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kokeileppa ottaa se akun johto irti pariksi päiväksi. Saattaapi olla että akku purkaantuu itsestään...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Akku on nyt noin vuoden vanha. Vähä outoa jos olis näin nopeasti menny.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
En muista varmaks mutta menikös se purkuvirtojen mittaus näin:
Fluke amppeeri asennolle , toinen pää runkoon ja toinen akun miinukseen ja sen jälkeen vasta miinuskenkä irti. Mitä näyttää virran kulutukseksi?
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Toimiiko mittari, eli laita vaikka valot päälle niin voit testata sen mittarin.
(muistitko siis vaihtaa piuhat ampeeri mittaus moodiin ja onko yleismittarin sulake ehjä) Aina se vähän vie ampereita kun mm. kello on päällä ainakin. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
akkujen kestoikä on 99% 0-15 vuotta, aika yleinen on 5-7 vuotta.
Mutta tarkista ensimmäiseksi latausjännite, siis kun akku on täynnä, siis 60Ah akku vois olettaa olevan täynnä noin 60 Amppeerin laturilla olevassa autossa parin, kolmen tunnin ajon jälkeen, mikäli ei ole ylimääräistä kulutusta. Noin siis 70-90 lukulaisissa, missä ulkoisella tuulettajalla oleva laturi (siis laturin tuulettajan siivet kiinni hihnapyörässä. Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä, ja pari paria työvaloja katolla, ja ajovalot yms normaali kulutus, niin akku ei lataudu täyteen koskaan! Mutta kun ajolenkin jälkeen auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä, ja jännite akun navoissa vähintään 13,7 volttia, niin akussa pitäisi olla potkua käynnistykseen viikonkin kuluttua. Kierroksia lisäten jännite pitäisi nousta noin 13.8 - 14.4 volttiin. Ja kun jätät auton parkkiin, niin irroita akun miinuskenkä, ja silloin auto pitäisi käynnistyä miinuskenkä kiinnitettynä vielä vuoden kuluttua ![]() ![]() Jos edellisen testin perusteella akku on kunnossa, niin sitten aletaan metsästämään tuota sähkörosvoa: Ensimmäiseksi sammutetaan sisävälo/valot. 2. Sitten irroitetaan akun miinuskenkä, ja kytketään laadukas virtamittari akun miinusnavan ja -kengän väliin; josta nähdään paljonko virtaa poistuu akusta. (jos ei ole "riittävän laadukasta" yleismittaria, niin korvataan tuo halpismittari noin 1 watin mittarivalohehkulla ![]() Ja sitten, kun näyttää että virtaa "poistuu" akusta yli 10 milli amppeeria (0,01 Amppeeria), tai tuo mittarivalohehku punottaa vähintään ruusunpunaisena ![]() Ja sitten irroitetaan mittari akun navasta, ja irroitetaan laturin päävirtakaapeli, ja mittari kiinni akun napaan.... jos purkausvirta ei pienene kuin aavistuksen, niin se on OK, kaapeli kiinni, ja startille sama. ja sitten kun virtarosvo ei ole laturi, eikä startti, niin sulakerasiasta käytetään sulake kerrallaan irti, ja tarkistetaan meneekö virta sinne... ![]() Mutta itse ensiksi tarkastaisin seuraavat: a) eihän hanskakotelon valo pala kokoajan, b) onko joku käsistään kätevä kytkenyt apupitkien tms releen 85 tai 86 navan jatkuvaan 12v sähköön c) läheekö akun + navasta tai laturin päävirtaliittimestä ylimääräisiä johtoja ![]() Siis jonnekkinhan tuo sähköteho pitää mennä, ei se mitätöidy/häviä! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ja onhan näinkin kuuman kesän jäljiltä akussa vettä?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Omassa RJ:ssä samaa harmia.......olen vaan tottunu ottaan akun kengän irti
![]() ![]() ![]() ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko on ollut purkuvirrat?
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tein eilen akulle kuormitustestin.
Ja akku ei kyllä ole ihan tikissä... Lepojännite 12,3v ennen testiä testin jälkeen 11,8v Uusi testi tunnin latauksen jälkeen 12,7v ja 12,3v Ja testeri näytti akun olevan punasen ja vihreän alueen tuntumassa. Että ei mikään hyvä. Ja kuuluuko tuon jännitteen tippua noin kovasti? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Jos akun lepojännite on alle 12.8 V se on melkovarmasti kaput.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Unohtui mainita että kahdella uudella akullakin koitin. Se siitä viasta haastavan tekikin että 2 tai 3 aamuna viikosta kun lähdin töihin ei lähtenyt käyntiin, aina kun tempas kaapelin irti niin tärähti tulille aamulla. Kun mittaisin monet kerrat virrankulutuksen oli lukema muistaakseni 0.05A ja sekin loppui kun otti sisävalon sulakkeen irti, mutta akku tyhjeni silti. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis jos akku on kunnossa, täynnä ja seisonut vaikka kuukauden navat irti, niin napajännite on enemmän kuin 12,3. esim 12,7v, mutta riippuu siitä, mikä akku on, ja paljonko lämpötila on. Mutta jos olet ajanut autolla tunnin pari, ja lataus kunnossa, ja irroitat akkukaapelin, ja jännite seuraavana päivänä 12,3V niin akku on sökö. Akun kestoikää lyhentää ali- ja ylilataus, tyypillinen ikä suuruusluokkaa 5-7 vuotta, jos kaikki kunnossa. p.s paljonko lataa tyhjäkäynnillä, valot päällä ja lämppäri täysillä? Onko akusta otettu + navasta esim, penkinlämmittimiä tms sähkönsyöjiä? |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,4v-14,8v Akun + navasta on 2paria työvaloja ja pitkien releelle virta. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja mittaa vielä että tuleeko sieltä vaihtosähköä yhtään ![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol purkaa akkuja | Pauli_Antero | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 12.11.2011 20:22 |
4Runner purkaa akkuja | Teppo2 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.08.2011 22:25 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |
hj purkaa akkuja... | hakkis | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 12.04.2005 10:53 |