Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.10.2012, 17:27
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Toyota purkaa akkua?


Eli RJ purkaa parissa päivässä akun tyhjäksi.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.10.2012, 18:14
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Sulake kerrallaan katsomaan yleismittarilla minkä sulakkeen läpi amppeereja menee kun virrat poissa. Niin ainakin saa haarukoitua vikaa tarkemmaksi
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.10.2012, 18:58
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ja kokeile onko laturi seisonnan jälkeen lämmin ja jos on niin kone sammuksissa ota se paukkuvirtajohto irti laturin persiistä ja laita siihen väliin vaikka koetuslamppu ja jos se palaa niin laturin diodisilta on moro.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2012, 14:41
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Tänään mittailin tuota sulakerasiaa.
Mutta eipä ollu missään sanomista...
Ja kokeilin myös mitata akun ja kaapelin välistä.
Miten se voi purkaa akun tyhjäksi 2 päivässä mutta yleismittarilla ei näytä yhtään kulutusta?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.10.2012, 15:23
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Kokeileppa ottaa se akun johto irti pariksi päiväksi. Saattaapi olla että akku purkaantuu itsestään...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.10.2012, 15:56
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Akku on nyt noin vuoden vanha. Vähä outoa jos olis näin nopeasti menny.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.10.2012, 16:04
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

En muista varmaks mutta menikös se purkuvirtojen mittaus näin:

Fluke amppeeri asennolle , toinen pää runkoon ja toinen akun miinukseen ja sen jälkeen vasta miinuskenkä irti. Mitä näyttää virran kulutukseksi?
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.10.2012, 17:43
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Toimiiko mittari, eli laita vaikka valot päälle niin voit testata sen mittarin.
(muistitko siis vaihtaa piuhat ampeeri mittaus moodiin ja onko yleismittarin sulake ehjä)
Aina se vähän vie ampereita kun mm. kello on päällä ainakin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.10.2012, 21:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

akkujen kestoikä on 99% 0-15 vuotta, aika yleinen on 5-7 vuotta.

Mutta tarkista ensimmäiseksi latausjännite, siis kun akku on täynnä, siis 60Ah akku vois olettaa olevan täynnä noin 60 Amppeerin laturilla olevassa autossa
parin, kolmen tunnin ajon jälkeen, mikäli ei ole ylimääräistä kulutusta.
Noin siis 70-90 lukulaisissa, missä ulkoisella tuulettajalla oleva laturi (siis laturin tuulettajan siivet kiinni hihnapyörässä.
Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä, ja pari paria työvaloja katolla, ja ajovalot yms normaali kulutus, niin akku ei lataudu täyteen koskaan!

Mutta kun ajolenkin jälkeen auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä, ja jännite akun navoissa vähintään 13,7 volttia, niin akussa pitäisi olla potkua käynnistykseen viikonkin kuluttua.
Kierroksia lisäten jännite pitäisi nousta noin 13.8 - 14.4 volttiin.

Ja kun jätät auton parkkiin, niin irroita akun miinuskenkä, ja silloin auto pitäisi käynnistyä miinuskenkä kiinnitettynä vielä vuoden kuluttua (No, nyky 95e10 bensalla ei ehkä onnistu , mutta sahaa kyllä)

Jos edellisen testin perusteella akku on kunnossa, niin sitten aletaan metsästämään tuota sähkörosvoa:

Ensimmäiseksi sammutetaan sisävälo/valot.
2. Sitten irroitetaan akun miinuskenkä, ja kytketään laadukas virtamittari akun miinusnavan ja -kengän väliin; josta nähdään paljonko virtaa poistuu akusta. (jos ei ole "riittävän laadukasta" yleismittaria, niin korvataan tuo halpismittari noin 1 watin mittarivalohehkulla )

Ja sitten, kun näyttää että virtaa "poistuu" akusta yli 10 milli amppeeria (0,01 Amppeeria), tai tuo mittarivalohehku punottaa vähintään ruusunpunaisena

Ja sitten irroitetaan mittari akun navasta, ja irroitetaan laturin päävirtakaapeli, ja mittari kiinni akun napaan.... jos purkausvirta ei pienene kuin aavistuksen, niin se on OK, kaapeli kiinni, ja startille sama.

ja sitten kun virtarosvo ei ole laturi, eikä startti, niin sulakerasiasta käytetään sulake kerrallaan irti, ja tarkistetaan meneekö virta sinne...

Mutta itse ensiksi tarkastaisin seuraavat: a) eihän hanskakotelon valo pala kokoajan, b) onko joku käsistään kätevä kytkenyt apupitkien tms releen 85 tai 86 navan jatkuvaan 12v sähköön c) läheekö akun + navasta tai laturin päävirtaliittimestä ylimääräisiä johtoja

Siis jonnekkinhan tuo sähköteho pitää mennä, ei se mitätöidy/häviä!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.10.2012, 22:55
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ja onhan näinkin kuuman kesän jäljiltä akussa vettä?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.10.2012, 11:27
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Omassa RJ:ssä samaa harmia.......olen vaan tottunu ottaan akun kengän irti
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.10.2012, 20:12
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.10.2012, 20:21
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Paljonko on ollut purkuvirrat?
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.10.2012, 20:52
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.
joko kokeilit ihan ilman mitään kuormia, akku ihan irrallaan yön ajan ? jos onkin ite akku sellaista itsepurkavaa sorttia ?

Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.10.2012, 08:12
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Tein eilen akulle kuormitustestin.
Ja akku ei kyllä ole ihan tikissä...
Lepojännite 12,3v ennen testiä testin jälkeen 11,8v
Uusi testi tunnin latauksen jälkeen 12,7v ja 12,3v
Ja testeri näytti akun olevan punasen ja vihreän alueen tuntumassa.
Että ei mikään hyvä.
Ja kuuluuko tuon jännitteen tippua noin kovasti?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.10.2012, 08:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jos akun lepojännite on alle 12.8 V se on melkovarmasti kaput.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.10.2012, 21:17
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
joko kokeilit ihan ilman mitään kuormia, akku ihan irrallaan yön ajan ? jos onkin ite akku sellaista itsepurkavaa sorttia ?

Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.

Unohtui mainita että kahdella uudella akullakin koitin. Se siitä viasta haastavan tekikin että 2 tai 3 aamuna viikosta kun lähdin töihin ei lähtenyt käyntiin, aina kun tempas kaapelin irti niin tärähti tulille aamulla. Kun mittaisin monet kerrat virrankulutuksen oli lukema muistaakseni 0.05A ja sekin loppui kun otti sisävalon sulakkeen irti, mutta akku tyhjeni silti.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.10.2012, 23:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Tein eilen akulle kuormitustestin.
Ja akku ei kyllä ole ihan tikissä...
Lepojännite 12,3v ennen testiä testin jälkeen 11,8v
Uusi testi tunnin latauksen jälkeen 12,7v ja 12,3v
Ja testeri näytti akun olevan punasen ja vihreän alueen tuntumassa.
Että ei mikään hyvä.
Ja kuuluuko tuon jännitteen tippua noin kovasti?
Minkälainen lataus ennen "lepotila"?

Siis jos akku on kunnossa, täynnä ja seisonut vaikka kuukauden navat irti, niin napajännite on enemmän kuin 12,3. esim 12,7v, mutta riippuu siitä, mikä akku on, ja paljonko lämpötila on.

Mutta jos olet ajanut autolla tunnin pari, ja lataus kunnossa, ja irroitat akkukaapelin, ja jännite seuraavana päivänä 12,3V niin akku on sökö.
Akun kestoikää lyhentää ali- ja ylilataus, tyypillinen ikä suuruusluokkaa 5-7 vuotta, jos kaikki kunnossa.

p.s paljonko lataa tyhjäkäynnillä, valot päällä ja lämppäri täysillä?

Onko akusta otettu + navasta esim, penkinlämmittimiä tms sähkönsyöjiä?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.10.2012, 08:06
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minkälainen lataus ennen "lepotila"?

Siis jos akku on kunnossa, täynnä ja seisonut vaikka kuukauden navat irti, niin napajännite on enemmän kuin 12,3. esim 12,7v, mutta riippuu siitä, mikä akku on, ja paljonko lämpötila on.

Mutta jos olet ajanut autolla tunnin pari, ja lataus kunnossa, ja irroitat akkukaapelin, ja jännite seuraavana päivänä 12,3V niin akku on sökö.
Akun kestoikää lyhentää ali- ja ylilataus, tyypillinen ikä suuruusluokkaa 5-7 vuotta, jos kaikki kunnossa.

p.s paljonko lataa tyhjäkäynnillä, valot päällä ja lämppäri täysillä?

Onko akusta otettu + navasta esim, penkinlämmittimiä tms sähkönsyöjiä?
Autolla oli ajettu n.30min ennen ensinmäistä testiä.
Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,4v-14,8v
Akun + navasta on 2paria työvaloja ja pitkien releelle virta.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.10.2012, 09:13
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Autolla oli ajettu n.30min ennen ensinmäistä testiä.
Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,4v-14,8v
Akun + navasta on 2paria työvaloja ja pitkien releelle virta.
Aika "hyvä" lukema tyhjäkynnille. Paljonkas työntää kierroksilla, ja ensin kaikki sähkölaitteet pois ja sen jälkeen kaikki omat sähköt päällä tai n.30-40 amppeerin kulutuksella.???

Ja mittaa vielä että tuleeko sieltä vaihtosähköä yhtään ???
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrol purkaa akkuja Pauli_Antero Tekniikka & Jutustelu 21 12.11.2011 20:22
4Runner purkaa akkuja Teppo2 Tekniikka & Jutustelu 7 19.08.2011 22:25
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
Montako akkua??? Zamppa Tekniikka & Jutustelu 16 12.08.2005 11:33
hj purkaa akkuja... hakkis Tekniikka & Jutustelu 10 12.04.2005 10:53


Sivu luotu: 02:07 (GMT +2).