Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.11.2010, 20:46
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Fordin perät ja risukeula?


Mistähän löytyisi tietoja mitkä perät voi olla vm-87 fordin jenkkimallin rangerissa? auttaisi selvittämään myös mitkä välitykset niistä löytyy ja mahtaako niihin saada lukkoja?. Samaisen auton risukeulassa on "tukivarsien" alla vähän kallistuksen vakaajan näköinen tanko? mahtaisko tuon tangon voida sieltä poistaa? ajatus olisi että keula toimisi edes vähän paremmin metsässä kallisteluja ajatellen?. Käsittääkseni pikku bronkoisssa ja exploreissa on samantyyliset etuperät joten parempaakaan etuperää ei sinne ilmeisesti ole tarjolla?. Kiitos jos joku jaksais vastailla ovat senverran "harvinaisia" että ei näistä tunnu rakentelu juttuja löytyvän(ainakaan suomeksi).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.11.2010, 23:47
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Teknisesti se on samanlainen Bronco 2:den kanssa, ja siinä on edessä Dana 28, ja takana 7.5" Ford. 11/1989 jälkeen valmistetuissa on Dana 35 edessä.

Dana 28 akseliin saa Lock-Riten, mutta koska ei ole kytkettävä niin ei maksa vaivaa.

http://www.therangerstation.com/tech...ont_Axles.html

7.5" taka-akseliin saa ainakin Powertraxin Lock-Rightin ja Detroit Lockerin. Jos sinne vaihtais 8.8 akselin, sais myös ARB:n vaihtoehdoks.

http://www.therangerstation.com/tech_library/Axles.html
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2010, 18:45
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Juu taka akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa kun tiesin että sinne jonkin lukon saa jos ei siellä ole jo valmiina(kesällä piti ainakin hiekalla molemmilla ja asfaltillakin tahmoi kiinni). Etupää oli ajatuksissa vaihtaa mutta jos sinnekin saa lukon niin ei taida kannattaa ruveta vaihtamaan, autolla kun ajetaan muuallakin kuin metsässä. Tuo että ei ole kytkettävä meni kyllä multa vähän ohi eli eikös se ns normaali esim kitkalukko toimi siellä ilman kytkemisiäkin?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.11.2010, 21:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kitkalukko pitää minkä pitää, jos ei kitkapakoissa pito riitä niin veto karkaa sutivalle pyörälle (esim. ristiriipunta).

Kytkettävä lukko esim. ARB kytketään erikseen päälle jolloin on 100% lukko, ja kun on auki niin on sitten avoin tasauspyörästö. Parempi niin päin etuakselilla varsinkin. Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.

..ja tästä samaisesta syystä ei ole edessä kaikista paras vaihtoehto, koska jos haluat kääntyä pehmeässä liukkaassa nelivedolla, niin puskee helposti kun molemmat etutassut pyörii samaa vauhtia. Samoin tiellä jos haluat ajaa nelikolla niin veto päällä on sitten etuakselikin 100% lukossa. Toki takavedolla voi ajaa ihan normaalisti vaikka olisi automaattilukko keulalla, koska takavedolla ajaessa se etuperän lukko ei ikinä lukitse.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.11.2010, 23:22
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. En sano että kaikki, mutta mm. Aussie Locker ja Lock-Right toimii niin päin että lukko on "aina" päällä, oli vetoa tai ei. Sitte jos jompi kumpi rengas haluaa pyöriä lujempaa ku lautaspyörä, lukko sallii sen mutta voima välittyy koko ajan sille hitaammin pyörivälle, joka pyörii väkisin yhtä lujaa ku lautaspyörä. Avoimella tasauspyörästöllähän vasen ja oikea rengas pyörii keskimäärin samalla kierrosluvulla ku lautaspyörä. Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".

Jos tietää mitä auto on syöny, ja ajelee (sekä käyttää nelivetoa) sen mukasesti, menee tuommonen etuperässäki ihan ok, mutta jos ei kerro moisesta lukosta kaverille, ja laittaa talvella kaverin lainatessa autoa, liukkauden vuoksi valmiiksi nelivedon päälle, niin metsään menee vaikkei aikonukkaan.

EDIT: toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...

Viimeksi muokannut HJ60 : 16.11.2010 23:29
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.11.2010, 11:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Itse kyllä olen käsittänyt noitten lukkojen sepustuksista asian niin että toimisi nimenomaan sen mukaan miten kardaanilta päin tulee voimaa, ja juuri mutkassa ajaessa siihen asti veto välittyy lähinnä yhdelle renkaalle kunnes voimaa (vääntöä) tarjotaan lisää jolloin lukitsee yhdeksi puuksi. Pyörintänopeuden eron aikaansaanti on toki eri, mutta lopputulos jokseenkin sama.

Mutta joka tapauksessa, jos edessä on automaattilukko ja ajat takavedolla liukkaalla, niin ei sen lukon olemassaoloa siellä keulalla juuri pitäisi huomata. Nelivedolla kyllä, ja kuten molemmat sanoikin niin (edessä) automaattilukolla liukkaalla ajaessa menee äkkiä metsään jos ei asiaa ota huomioon

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".
No, eikös se tavallaan silloin "lyö päälle" jos kerran siinä vaiheessa lukitsee koko akselin olemaan yhtä puuta Siihen astihan lukko antaa sen ulkokaarteen puoleisen pyörän pyöriä eri vauhtia. Ainakin Detroit lockeri päästää yleensä ihan selvän naksauksen kun esim. keskellä mutkaa painaa pedaalia reilummin.

edit:
Lainaus:
toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...
Olen kyll ätäsmälleen samaa mieltä, jos ei autossa ole takavedon lisäksi kuin kiinteä neliveto, niin on silläkin vähän vittumainen ajaa liukkaassa kelissä kun pyrkii puskemaan vaikkei olisi akselilukkoja ollenkaan. Jatkuvan nelivedon mahdollisuus on siitä mukava ettei puske läheskään yhtä pahasti

Viimeksi muokannut Timo_L : 17.11.2010 11:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Risukeula Hiluxiin jäykkä akseli Kimpsu Tekniikka & Jutustelu 4 09.09.2009 16:44
Risukeula Pajero,Onko edes toivoa...? kossu® Tekniikka & Jutustelu 6 10.11.2008 17:35
risukeula hilun korotuspalat hiluks Tekniikka & Jutustelu 10 26.05.2008 20:43
Pajeron 7x15 aluvanteet risukeula hiluxiin? Tekniikka & Jutustelu 1 04.04.2008 12:31
Ostettu risukeula Hiluksi Holle O/M/V Ajoneuvot 7 15.02.2008 22:34


Sivu luotu: 10:31 (GMT +2).