![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Cherokee XJ: hankintaEli otsikon mukaisen Jeepin hankinta olen jo kohta parisen kk suunnitellu, alkaa tympimään pienellä euroautolla talvisin ajelu..No ja välillä kesäisinkin kun Chevy ollut telakalla. Hakusessa olis Jeep Cherokee XJ v91 alkaen, HO koneella ja Limited varustuksella. Edit: jottei jäisi epäselväksi niin BENSA koneella! Suomessa hinnat (pyynti semmoset) näyttää olevan 3500-5000 tuosta 91-94 väliltä mitä itse olen suunnitellut. Suurin osa nettiautossa myytävistäkin vaikuttaa olevan ulkomaan tuontia (eu kilvet). Foorumia olen yrittänyt seurailla, niin tätä kun muitakin mutta muutamia asioita on vielä epäselvänä...tai tarkennettavana. Lähinnä mielessä se että mitä ostaessa autoa pitäisi selvittää. - Mistä erottaa highoutput vs "vakio" koneen? - Onko useita eri vaihde/jakolaatikoita, jos on niin mikä on suositeltavin, entä mitä pitäisi välttää? - Akselistot, mitkä ovat erot ja miten ne tunnistaa? - Suositeltavat huoltovälit? Jos sattuis löytymään huoltokirjaa. - Jos auto korotettu, mihin pitäisi kiinittää huomiota, palikoilla? lisäjousilla? Sarjalla? Entä korotuksen +2-4" vaatimat muut muutokset jousien ja vaimentimien lisäksi? - Mistä vuosimallista lähtien ABS kaikissa vakiona,entä kuljettajan turvatyyny? - Entä ulkoimailta (lähinnä ruotsista) tuodun, valmiiksi korotetun auton suomeen tuominen. En edes tiedä mitä ruotsin lainsäädäntö sanoo korotuksesta ja saako siitä tai rengaskoosta merkinnän otteeseen kuten suomessa. Jos saa niin hyväksytäänkö täällä sellaisenaan? - Vetoautona käyttö, miten kulkee perässä 1000-1200kg kuorma (vaunu)? Niin ja jos jollkekkin tulee muuta mieleen niin saa kertoa. Kerron vielä sen että ruotsista olen autoa katsellut, sielä ajoittain myynnissä korotettuja ja lievästi offattuja cheroja. Ihan vakion limited -mallin saattaa saada 1500-2500e hinnalla, jotenka verojen ja muiden jälkeen ei mitenkään erityisen edulliseksi suomen hintoihin verrattuna tule mutta onpahan ainakin enemmän vaihtoehtoja kun pelkästään kotimaassa. Ehkäpä vähän hullun hommaa tuoda/hakea ulkomailta, mutta eipä autoihin ja tietokoneisiin sijoittamalla muutenkaan pääse rikastumaan. Minä kyllä asian tiedän koska kaikki rahat niihin on menny ![]() - Kovin uutta cheroa ei viittis hankkia, tarkoituksena hiljalleen sitä rakennella sellaiseen kuntoon että talvella pääsee pilkille vaikka tiet olis auraamatta ja kesällä hakea puukuorma suoraan metsästä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 23.02.2009 00:06 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
-HO- kone on kaikki '91 ja uudemmat bensakutoset. Erona vanhempiin on eri moottorinohjausyksikkö ja muutama muu kilke konehuoneessa. Vähän enemmän tehoa ja vääntöä, sekä helpommin löytyvät ja halvemmat varaosat kuion '87-'90 Renox- koneisiin.
-Edessä aina D30, vuosimallista ja jakolaatikosta riippuen joko disconnect- mallia (kandee välttää) tai sitten kiinteällä vetarilla oleva. Takana joko D35, D44 tai Chryco 8.25, näistä käytännössä Suomessa/ Euroopassa D35. Jos autossa on ABS:it, niin tällöin takana aina D35. - Vaihdeloota (automaatti) on AW4, jos öljyjä on vaihdettu niin kestää pitkään ja vielä pidempään. Hyvä loota tuohon autoon. Manuaaleista sitten löytyy vähän useampi vaihtoehto. Itse sanoisin että tomaatti suositeltava. - Jakoloota joko NP242 tai NP231, näistä 242 sisältää myös full-time nelivedon jota voi käyttää myös kuivalla/ pitävällä. Suositeltavampi kotomaan oloihin. Jos pelkkään metsäkäyttöön tulisi, niin sitten 231 (kestävämpi, paremmin saatavilla olevat vara- ja päivitysosat). - 5000km tais olla öljynvaihtoväli vanhemmissa, mutta järkeä käyttäen. Sama pätee muihin öljyihin ja peruskulutusosiin. - Korotuksista löytyy haulla tietoa enemmän kuin tarpeeksi. - ABS:it ei vakiona missään vuosimallissa (jenkeissä ainakaan), mutta käytänössä kaikista Limited- varusteisista löytyy. Bagi taisi tulla vasta '96 tjsp.? -Korotussäännöt suomen mukaan, eli jos auto liian korkea/ liian isot renkaat niin ei mene leimasta läpi. - Noin kevyt kärry tulee kyllä perässä (valm. ilmoittama vetokyky ~2500kg, tosin suomessa et saa yli ~1600kg kärryä kiskoa), huolehdi vain laatikon riittävästä jäähdytyksestä -> tarvikeliikkeestä alkuperäistä järeämpi alumiininen öljynlauhdutin syylärin eteen. Maksaa muutaman kympin ja asennuksessa menee alle tunti. Mitähän muuta.. tsekkaa helmakotelot takarenkaiden edestä, yleensä haperot. Samoin kandee kattoa kuskin/ matkustajan jalkatilat maton alta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos jakolaatikkona 242 niin valitsimessa on sitten se fulltime4WD -asento? Vai pitääkö kömpiä alle tutkimaan kuoria ja sarjanumeroita?
Korotuksista ajattelin lähinnä sitä että kannattaako maksaa lisähintaa verrattuna korottamattomaan autoon. Lähinnä siis jos alla jokin merkkisarja OME, Dobins yms. Noille palikka korotuksille en paljoa anna arvoa... Peltihommat eivät ole ongelma... ( http://kuvablogi.com/blog/1243/14/ ) Lisää vielä utelen... - Saakos Jeepissäkin todellisen valmistuovuoden selville VIN koodista vai onko jopa jossakin leimassa näkyvissä? - Mitä kannattaa koeajossa huomioida? - Ruåtsin maalla on ollut edullisa cheroja jossa kerrotaan olevan tyhjäkäynti ongelma, käsittääkseni paketti elektroniikkaa pitää vaihtaa, mutta onkohan hintava korjaus? - Onko automaattiloota perinteinen mekaaninen vai nykyaikaisempi sähkö/eletroniikka ohjattu (vrt GM TH350/ 4L80E)? Kiitoksia Timo_L:lle... Alkaa hiljalleen tarkentumaan kriteerit, eli 91-96 ltd:t on seurannassa nyt suomessa, ruotsissa ja virossa.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#4
|
||||
|
||||
![]()
katsoppa tämä sivu löytyy tietoa jeepistä aika hyvin
http://www.jamant.fi/ |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jeps jos on 242 loota niin valitsimessa 2wd - 4hi - 4ft - N - 4lo. 231:ssä muuten sama mutta 4ft puuttuu. Kaippa niistä korotuksista voi jotain maksaa, lähinnä tosin silloin jos siellä on jotain sellaista alla että etupäässä on alatukivarret (ja mahd. myös ylä) vaihdettu järeämpiin ja muutenkin on kunnon sarja eli uudet vieterit edessä & uudet pakat takana.
Valmistusvuosi on vin- koodin 10. numero - oma on L ja '90 vuosimallia, siitä voi laskea eteenpäin tai taaksepäin ![]() Tyhjäkäyntiongelma on tuossa koneessa aika yleinen vanhemmiten, enkä pitäisi sitä välttämättä oikeasti ongelmana. Nuo koneet on jokseenkin pomminkestäviä ja aika vähän on edes ohjausbokseissa ongelmia. Tyhjäkäyntiä säätää IAC kaasuläppäkotelossa, jos se on likainen/ viallinen niin tyhjäkäynti pomppii välillä vähän oudosti, tai sitten on liian matala tai korkea jatkuvasti.. aika tavallista että käy välillä vain 200-500rpm välillä, mutta ei se varsinaisesti mitään haittaa. Automaatti on sähköohjattu, mutta vaihteet kytkeytyy tarvittaessa manuaalisesti kakkosta lukuunottamatta. Käytännössä siis siten, että laatikosta toimii ilman älyboksia kaikki muut vaihteet paitsi kakkonen kun kepistä valitsee, lisäksi momentinmuunnin ei tällöin lukitse. Mitäs tuosta sanoisi koeajossa.. ihan normaalit asiat tarkista ja kokeile mitä muissakin perusjenkeissä, ja tietysti testaa nelivedon eri asennot - jos on nelikkoa käytetty harvoin tai valintavivuston säädöt pielessä niin voi vaikuttaa että neliveto on viallinen. Nopean nelivedon valinta on "on-the-fly", eli pidä vaihde päällä ja päästä kaasu kun vaihdat niin kytkeytyy helpoiten. Takavedolle laittaessa jos ei meinaa etuperä kytkeä irti, niin pikku polkaisu jarrua tai kaasua yleensä auttaa. Hidasta nelivetoa kytkettäessä/ irrottaessa max. 5km/h ja päävaihteisto vapaalla. Jakoloota pitää aina pientä ääntä nelivedolla, mutta jos on kovempaa rallatusta havaittavissa niin katsoisin toista autoa. Voi olla ketju venynyt ja syönyt jakolaatikon koteloa -> ei hyvä juttu. Jarrut noissa on jo syntyessään aika paskat, joten älä ihmettele jos tuntuu vähän hinteliltä. VARMISTU että abs- autossa on pellin alla normaalin näköiset tehostin & jarrupääsylinteri!!! Jos ei, niin kyseessä on Bendixin ABS- systeemi jota kannattaa välttää viimeiseen asti. Tosin jos löydät absittoman limitedin niin ottaisin mieluummin sen, abs:eissa on ongelmia enemmän ja vähemmän eikä välttämättä ole helppoja tai halpoja korjata. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuli toissailtana ajettu Chero kotiin. Ihan suomesta löytyi ja hinta...no, neuvottelujen jälkeen kohtalainen. Vuosimallia 1992, Limited. Tekemistä olis vähä, eli:
- Nopeusmittarin anturin vaihti - Ö-paine anturin vaihto - Reikä helmassa - Cruise toimii satunnaisesti, riippuen ratin asenosta, johtovika ilmeisesti - Letkujen ja liitäntöjen vaihtamista konetilassa Öljyjen vaihdot, pajalla teetän kyllä sen. Takajouset aika kuoleentuneet, lähes negatiivisessa asennossa, jotenka ehkäpä korotus takajousilla hankinnassa...Niin ja renkaat maasto/ maantie /alku ja lopputalven karkea kuvioiset. Kuvia tulee kun kerkee vähä näpsimään. Edittiä: Kuva (oliha mulla yks) ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 08.08.2009 19:05 Perustelu: kuva |
#7
|
||||
|
||||
![]()
onneksi olkoon! älä osta lisäjousia vaan kokonaiset pakat! kun kerran migin kaivat esiin ni kato katalysaattorin kohalta lattia yleinen paikka timon mainitsemien lisäksi.suosittelen kans noita tukivarrellisia korotus sarjoja. itellä 3.5 tuumanen ja joustoa noin metri. profiilin (vanhoissa) kuvissa sarja just asennettu.alkaa vetristyä muutaman metsäressun jälkeen.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mulla rekisteriotteessa:
O.1 Perävaununmassa jarruin 3250 F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik 5290 Niin ja sellanen juttu vielä että putkessa on katti mutta ei rekisteriotteessa. Tai olla joku siirtymäaika maasto hlö autoilla toi -92 vielä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No, tämä kuuluu siis samaan kuin tuossa alla kertomani?
![]() Taitaa olla arpakuutio käytössä kun AKE:lla arpovat XJ:hin vetopainoja. Useimmissa olen nähnyt vetopainot 1600kg:n huitteilla, mutta onhan noita reilusti yli 2000kg:n vetopainoillakin. Vai onkohan mulle sitten osunut aina silmiin autot joihin on merkattu helvetin pienet vetopainot syystä tai toisesta? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Vinssi racing |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mulla juurikin -99 xj ja 2.5td koneella. Vetopaino 2500kg, tosin katsastuksessa kone automaattisesti sen yrittää puottaa tuohon 2230kg mutta kun asiasta muistaa mainita niin palauttavat tuon 2500kg otteeseen.
Aika surutta muuten jaksaa tuo diisselikin vetää yli 2000kg kuormia. Jonkin verran painavia trailereita tulee työn takia vedeltyä. Tais täällä josaki topikisa olla kuvakin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4x4 Auton hankinta | rauli.tai | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 05.04.2011 17:18 |
Eberin hankinta ja asennus | Marcus78 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 09.02.2009 13:20 |
rengas hankinta ajankohtainen | TJ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.03.2006 17:05 |
Veten -87 hankinta | Vuosimallit 1984-1996 | 22 | 09.11.2004 11:50 | |
Veten hankinta | Vuosimallit 1984-1996 | 11 | 05.09.2003 07:28 |