Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.01.2015, 23:47
VOLIATTI VOLIATTI ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.09
Sijainti: vantaa
Viestit: 743
Perusasetus

olka akselin asento?


Noniin nyt sais laittaa kuvia paljonko olka akselia uskaltaa kallistaa taaksepäin, kysyn samalla mitä haittaa siitä on jos kallistaa liikaa ja mikä on liikaa? liikerata alkaa olemaan samaa luokkaa kun vanhoissa mersuissa rengas alkaa taipumaan jo pikkuhiljaa auton alle, ajatellen ihan offailuu onko kokemuksia kellään, akseli on samantyyppinen kun rooveri ja toyotasta eli maljan malliset kääntöpäät ja murrokset, akseli on lehtijousilla nyt ois viellä mahdollisuus olla hakkaamatta päätä seinään kun on jousilauaset irti, pinjonin kulmasta ei tarvitse huolehtia asia on hoidossa,

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.01.2015, 00:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Olka-akselin takakallistusta (siis alapää kulkee edellä) saa/pitää olla jonkin verran

Mitä enemmän, sitä herkemmin ohjaus palauttaa. Nimimerkkini mukaiseessa bj:ssä oli pahimmillaan pari-kolme astetta väärään suuntaan, ja silloin ei pystynyt juuri yli 60km/h ajamaan, kun haukkasi aina laidasta laitaan. nollassa ollessa toimi siedettävästi, sitten laitoin muistaakseni noin 6 astetta, ja kulkee kuin juna.
Jos/kun tuohon hodariin alan "säätämään" tuota olka-akselin takakallistusta, niin tähtään tehtaan arvoihin, taikka 1-2 astetta lisää...
Jos taasen liikaa, niin rasittaa ohjauslaitteita/menee raskaaksi käännellä ja palauttaa liian rajusti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2015, 00:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Puhutaan siis caster- kulmasta.


Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä.
edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.01.2015 00:25
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2015, 07:23
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.818
Perusasetus

Kierrejousi alustassa käy niin että vasten kun on reilusti plussalla niin mettässä meinaa aurata aika paljon, kun kääntää kulman kohdilleen rupeaa kääntymään ja ei puske niin paljoa.

Venäläisillä ja virolaisille on noissa ladoga putki kilpuri häristimissä usein vedetty jostain syystä vastustin reilusti ylitte miinukselle.hyötyä en oo keksinyt mutta aika puskevia näyttää olevan metsä ajossa noi ja käsittämättömän kankeita kääntymään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2015, 08:18
VOLIATTI VOLIATTI ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.09
Sijainti: vantaa
Viestit: 743
Perusasetus

Akseli putket irti banjosta ja noita asteita ei varmaan löydy 68 volvoon joten aste mittarilla siihen missä tuntuu hyvälle, akseli on salisbur/d44 eli pikkuvalpin akseli ja on korkee

QUOTE=Timo_L;1194250]Puhutaan siis caster- kulmasta.


Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä.
edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..[/QUOTE]
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2015, 09:59
Valpuri Valpuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.02.10
Sijainti: Lahti
Viestit: 103
Perusasetus

valpin korjauskirjan mukaan casteri on 3"+- 0,25 kun kuormaa 500 kiloa
tyhjänä 2,5" +-0,25,
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2015, 10:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Onpa Volvossa pieni caster- kulma..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
sj 410 olka-akselin laakeri?? ukkonen7 Tekniikka & Jutustelu 2 24.04.2012 14:13
Kuormatunnistimen asento Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 19.09.2009 06:41
Patrol GR olka-akselin laakerien vaihto OutOnPatrol Tekniikka & Jutustelu 0 31.03.2009 09:58
hj olka-akselin laakerinumero? Jani E Tekniikka & Jutustelu 10 18.12.2006 19:52
Iskareiden asento Repro Tekniikka & Jutustelu 12 28.02.2006 14:17


Sivu luotu: 03:08 (GMT +2).