![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Riipukkeista??Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Autosta tulee vappuvampi
Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko. Jousipakat pääsee menemään nurinpäin ja lateja katkeilee herkemmin... ns.köyhänmiehen korotus. Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee? Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei mitenkään mutta jättökulma muuttuu kun tarpeeksi pitkät riipukkeet on, ellei oo shackle reversal.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm. En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet... Yleensä reikäväliä kasvatetaan.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja koska riipuke pitenee enemmän, kuin auto korottuu, riipukkeen alapää siirtyy alemmas. Alkuperäiseen kysymykseen, jos riipuke on samalla puolen akseli kuin kardaani, saattaa kardaanin liu'usta loppua pituus ja ristikon kulma kääntyä liian suureksi. Pidempi riipuke tukee huonommin lehtijousta sivusuunnassa, ajo-ominaisuudet kärsii kun akseli vaeltaa puolelta toiselle. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuli pieni ajatushärö.....sorry Mutta jos riipuke on vinossa niin korotus on lähinnä marginaalinen. Sen takia en ole koskaan korottanut autoa riipukkeita jatkamalla. Ainoastaan jousta takomalla käppyrämmäksi senverran että ulosjousto ei katoa kokonaan käytettävisäolevilla iskareilla. Ja akselien allehan lisää tilaa saa ainoastaan rengaskokoa kasvattamalla.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki tökkii kantoihin kuten viisaat tässä tietävät kertoa mutta silloin voi vähän peruuttaa ja ajaa kannon ohi. Ajotuntuma asfaltilla tiukassa kantissa hyvällä pidolla vähän kärsii jos vertaa ajotuntumaa esim porscheen mutta who cares. Pihkaniskat näillä kiikuilla kuitenkin laskee menemään ja niillä ei yleensä oo tuntoo kämmenissä juurikaan. Rohkeasti korottamaan, tee vahvasta raudasta että kestää |
#10
|
||||
|
||||
![]()
jos riippu on pystyssä vakiona, niin ulos joustoa ei juurikaan ole.
Sitte jos pidentää riippua suhteessa siihen kuin paljon jousi saa lisää pituutta kun suoristuu ja siirtää riipun kiinnitys pistettä rungossa lähemmäksi toista päätä niin eikös silloin siitä ole hyötyä? tai siis jotenki noin... eli sitte riippu olis kallellaan normi tilanteessa ja liikerata olis sisään/ulos joustossa isompi. Mutta riipun mitta olis oltava oikea jottei jousi mene S-malliseksi jos joustaa niiiiin paljon sisää et riippu menis vaaka tasoo... Tosin pohjaanlyönti kumit on olemassa. olenkohan yhtää oikeilla jäljillä??? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä pidemmillä riipuilla on mahdollista saada pidemmät joustot.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Itellä oli pätkä patessa tälläiset katuuskottavasitymaasturi riiput, edessä 7 cm ja takana 10 cm siis jatkettu alkuperäisestä ja maasto kyky ei juurikaan ollut vakiota parempi mut maantiellä jäätävä,nyt vakiot ja soa. Enkä tule kuuna päivänä laittamaan moisia "korotuksia"
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Sumpe <- Höpöhöpö.
Montaks kertaa ajoit metsässä Patella vakioriipuilla. ![]() Omassa oli myös vakioriiput metsässä ensin. Laitoin muutaman reisun jälkeen 5cm pidemmät molempiin päihin. Niissä paikoissa missä ennen jäi ristiriipuntaan menee nyt noilla pidemmillä riipuilla eteenpäin. Maantieajossa ei ollut hirveää vaikutusta ajoon. Huomattavasti suurempi vaikutus oli etuvakaajan poistolla. Kantoihin ja kiviin tökkii kyllä nykyään helpommin se on fakta. Soa tulee ehkä myöhemmin. Halpa ja helppo. Vertailemaan päästään ajo-ominaisuuksia kunhan Sumpe saa soan kuntoon. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bj:n riipukkeista kysymys? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.02.2006 14:31 | |
Riipukkeista? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.01.2006 21:53 |