Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 12.10.2011, 21:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Onko tuosta rajoittamattomasta molemminpuolisesta ulosjoustosta muuta haittaa kuin silloin kun akseli on uponnut mutaan tai suohon?
Jos olet mahasta isommalla kivellä/ kielekkeellä, tai ajat lennokkaasti neljä rengasta ilmassa?

Enemmänhän tuo toki on nopeamman ajon tilanteissa ilmeneviä ongelmia; reilumpi veto päällä ajaa monttuista tietä "isoa kovaa" ja joustoliikkeet on laajoja. Silloin voi ottaa kardaani kipeää. Mutta harvemmin näissä Suomen olosuhteissa lujaa mennään, kun kisoissakin nopeusrajoitus sen verta alhainen. Officrossissa saattaisi esiinteyä tietysti.


Lainaus:
Tuo onkin kyllä hyvä pointti että riittääkö tuplanivelessä vara kulmamuutokselle, paljonkohan sellainen sallii kulmaa maksimissaan?
Normi tuplanivelessä on muistaakseni noin 15* -20* käyttökelpoista liikevaraa, tosin noilla ääriasennoillahan se on jo selkeästi heikompi kestämään vääntöä kuin suorassa oleva. Suositellut kulmat normiversioilla on reilusti vähemmän, taisi olla jopa max. 5 asteen luokkaa. Tosin olisi mukava nähdä maasturi missä se ei tuota ylittäisi pienelläkin korotuksella

Koita kardaanin kanssa, sillähän se selviää riittääkö mihin asti. Itsellä katsoin että 12" joustovaralla (5" sisään 7" ulos) orkkispituisilla XJ:n kardaaneilla missä tuplaristikko, niin juuri ja juuri riittää kulma nivelissä niin että uskaltaa vielä käyttää. Ajattelin tuolla pärjätä, saa nähdä miten käy sitten
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten