Näytä yksittäinen viesti
  #1616  
Vanha 15.09.2011, 10:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nbf Näytä viesti
Nyky dieselit sammuvat niin herkästi koska:

Pyöriviä massoja on pienennetty reilusti
Vääntömomentin rajoitin puuttuu peliin helposti
CDV (clutch delay valve) ventiilin käyttöä ei taideta harrastaa neloskoneisissa dieseleissä
Esim 1,5dci renaulta/nissan moottorista otetaan uskomattomia tehoja mutta jos sen suhteuttaa painoon niin moottorit ovat edelleen pieniä

Yleensä sammumis ongelmat liikkeelle lähtö vaiheessa loppuvat viritys ohjelman asentamis jälkeen
Kyllä tuo sammuminen taitaa suurimmalta osaltaan mennä noiden olemattomien J-voimien
piikkiin. siis se että ennen alta 100 heppasessa dieselissä oli parikymmentä
kiloa rautaa kampiakselin päässä, ja isoa halkaisijaltaan. nyt vauhtipyörä
on lahvilautasta pikkasen isompi ja -raskaampi.
Haetaan kuulemma kierrosherkkyyttä.

ja kytkimet lienevät pikkasen eri tavalla optimoituja, pitää tuon 1,5 litrasen
100kg painavan dieselin kytkimen käsitellä suurempia vääntömomentteja kuin
ennen 400 kg painavan 4-litraisen kytkimen.

Ja noiden nykydieseleiden nokka-akselitkin taitaa olla hivenen "viritetympiä"

Noista tietokoneiden laskentatehoista/mekaanisen säätimen nopeus:
Taitaa tuo bittimylly keretä ensin annosta kasvattamaan, mikäli softa antaa myöten.

P.S sais autoon (tyhjäkäynnin alapuolelle) edes yhtäpaljon vääntöä
kuin tuossa 80 Heppaisessa -80luvun Belaruksessa (maksimi vääntömomentti oli muistaakseni alle 1000 kierrosta/min)
ei ole sammunut koskaan vahingossa.
Toki tuo vääntö on tarpeen kun vaihteisto on pikkusen "ihmeellinen"