Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nbf
Nyky dieselit sammuvat niin herkästi koska:
Pyöriviä massoja on pienennetty reilusti
Vääntömomentin rajoitin puuttuu peliin helposti
CDV (clutch delay valve) ventiilin käyttöä ei taideta harrastaa neloskoneisissa dieseleissä
Esim 1,5dci renaulta/nissan moottorista otetaan uskomattomia tehoja mutta jos sen suhteuttaa painoon niin moottorit ovat edelleen pieniä
Yleensä sammumis ongelmat liikkeelle lähtö vaiheessa loppuvat viritys ohjelman asentamis jälkeen
|
Kyllä tuo sammuminen taitaa suurimmalta osaltaan mennä noiden olemattomien J-voimien
piikkiin. siis se että ennen alta 100 heppasessa dieselissä oli parikymmentä
kiloa rautaa kampiakselin päässä, ja isoa halkaisijaltaan. nyt vauhtipyörä
on lahvilautasta pikkasen isompi ja -raskaampi.
Haetaan kuulemma kierrosherkkyyttä.
ja kytkimet lienevät pikkasen eri tavalla optimoituja, pitää tuon 1,5 litrasen
100kg painavan dieselin kytkimen käsitellä suurempia vääntömomentteja kuin
ennen 400 kg painavan 4-litraisen kytkimen.
Ja noiden nykydieseleiden nokka-akselitkin taitaa olla hivenen "viritetympiä"
Noista tietokoneiden laskentatehoista/mekaanisen säätimen nopeus:
Taitaa tuo bittimylly keretä ensin annosta kasvattamaan, mikäli softa antaa myöten.
P.S sais autoon (tyhjäkäynnin alapuolelle) edes yhtäpaljon vääntöä
kuin tuossa 80 Heppaisessa -80luvun Belaruksessa

(maksimi vääntömomentti oli muistaakseni alle 1000 kierrosta/min)
ei ole sammunut koskaan vahingossa.
Toki tuo vääntö on tarpeen kun vaihteisto on pikkusen "ihmeellinen"