Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ja ETL kirjoittaa vielä """"Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä"""
|
Niin, jos lukisit ja lainaisit koko tekstin, niin totesi että kiristetty siihen samaan viivojen mukaan. Eli ei oikeassa kireydessä, kun totesi itsekin että ei tuntunut läheskään 285Nm. Eli pinioni liian löysällä ja siksi välystä. Edelleenkin, ei ollut mainintaa että laakereissa olisi ollut välystä tai ääntä ennen purkua, laakerit ei hajoa itsestään stefaa vaihtaessa
Lainaus:
Ja siitäkö olisi tullut hyvä, kun summamutikassa mainitsema 0,5-1Nm lisää?
Jos kuo krymppiholkkien kiristysmomentit pyörii sadoissa Nm:ssä, niin ei tuolla 1 Nm ole kovinkaan suurta merkitystä....
|
Missä summanmutikassa kiristää lisää? Ja 1Nm lisää pinionin pyörintävastukseen on jo aika reilusti, kun se tehtaan arvo on n.4Nm uusilla laakereilla, ja n.2-3Nm vanhoilla laakereilla. Juurihan tuossa kirjoitin että pitäisi mitata ennen purkua pinionin pyörintämomentti, ja kun kasataan (vanhoilla laakereilla) niin kiristetään samaan pyörintämomenttiin + aavistus - eli max. 1Nm verran lisää vastusta - kireämmäksi. Jos ei ole mitattu, niin 2,5- 3,5Nm pyörintävastus on aika tavallinen haarukka pinionin pyörintävastukseen ainakin tämän kokoluokan jenkkiakseleissa.
Lainaus:
Mutta jos aksiaalista välystä on 0,2mm niin vika lienee jossain muualla, kuin siinä että mutteri kierroksen löyhällä.
|
Mietihän ihan ajatuksella.. Pinioni on kahden vastakkain olevan kartiorullalaakerin välissä, C8.25 akselin pinionin kierre on ilmeisesti 7/8" -14, eli 14 kierrettä tuumalle. Yhden kierroksen nousu siis 25,4mm / 14 = 1,8mm. Kyllä tuolla saa jo välyksen aikaiseksi.
Kun kiristys tehdään oikealla tavalla, homma menee kerrasta oikein - ei jää välystä tai ole liian kireällä.