Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 15.07.2020, 18:56
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GrapL Näytä viesti
Mulla on siis transporter t4 jossa 100A laturi. Tarkoituksena olisi erotusreleen kanssa laittaa 95ah akkua takatilaan ja käyttää tätä vain pariin ledinauhaan/kylmälaatikkoon yöpyessä puskaparkissa. Muuten kytkennät jne on selvät mutta minkä kokoinen kaapeli olisi akkujen/erotusreleen väliin laitettava ja minkäkokoinen sulake?

ilmeisesti tällä "lataus" johdossa ois järkevää olla molemmissa päissä isosulake että jos pääsee maihin niin ei boksauta kumpaakaan akkua?

erotusreleeksi tulossa ikh:n "älyrele".
Paljonko se kylmälaatikko ottaa virtaa käydessään ja onko se jatkuvasti käyvä Peltier-elementillä toteutettu vai jaksottain käyvä kompressori-kylmälaukku? Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka paljon akusta katoaa energiaa yön aikana, eli miten hyvin 95 Ah riittää. Tyhjempi akku ottaa enemmän latausvirtaa...

100 A laturista ei varmaankaan riitä kaikkea siihen akkuun, joten 16 mm2 voi ehkä riittää auton mittaisella kaapelilla kuumentumatta liiaksi. Tämä on vain hihasta heitetty arvio, joten laita kuitenkin korkeintaan 100 A sulake siihen varmuuden vuoksi molempin päihin. 100 A virta kysyy pidempään kestäessään oikeasti 25 mm2 kaapelia.
__________________
Jukka