Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69
Moottorin vaihtoon tarvittavista dokumenteista kysymys. W123 mersuun vaihdoin 240D moottorin tilalle 300 turboD koneen joka on myös saman mallisarjan autosta. Millä voin todistaa ks. moottorin tehon? Rekisteriotetta luovuttajasta ei ole, eikä tietoa rekisterinumerosta. Paikallisessa konttorissa inssi vaati tehonmittaustodistusta, mutta minun tulkintani mukaan se vaaditaan vain jos vaihdettava moottori ei ole minkään valmistajan toimittama kokonaisuudessaan. Ei olisi eka kerta kun pitää trafin sivuilta tulostaa ohjeet ja selittää ks. inssille miten nuo pykälät menee. Varmaan käytän naapurikunnan konttorilla kun siellä on onnistunut muutokset aiemmin ilman turhaa tinkaamista. Sinne ei kuitenkaan saa suoraa puhelinnumeroa, että voisi kysyä ohjeita enkä haluaisi turhaa mutkaa käydä kun kuitenkin 100 km/suunta.
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69
On alkuperäinen 617.952 Eikä minunkaan mielestä tarvitse teholappuja, mutta inssin mielestä tarvii. Siksi meinaankin vaihtaa konttoria.
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu.
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.
Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
|
Sain nyt jo aikaiseksi hoitaa tuon muutoksen. Kolarissa homma hoitui asianmukaisesti. Eniten päänvaivaa aiheutti Akseli- ja kokonaismassat. Niille löytyi lukemat rekisteriotteesta, tyyppikilvestä, manuaalista ja konttorin tietokannasta. Ja kaikissa oli eri lukemat. Otteen alkuperäiset oli niin pienet, että ei varmaan olisi riittäny kantavuus alkuperäisellä moottorilla viiden hengen kuormalle. Ne muutettiin tietokannan perusteella isommiksi, jolloin saatiin juuri ja juuri riittävä kantavuus.