Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 21.03.2015, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Momentinmuunninta pitää ajatella nestevaihteena (nestekytkin) - kuten sen nimi vähän vihjaakin.

Eli muunnin tuottaa lisävääntöä muuttamalla koneelta tulevat korkeat kierrokset muuntimen ulosottopäässä matalammaksi kierrosnopeudeksi. Normaaleissa tehdasasenteisissa momentinmuuntimissa muuntosuhde on stall speedin kohdalla yleensä jotain 1,5-2 luokkaa, eli parhaimmillaan muunnin teoriassa kaksinkertaistaa koneelta tulevan väännön.

Stall speedin ja muuntokertoimen valinnat tehdään koneen (vääntökäyrä, tehoalue), vaihdelaatikon (välitykset) ja haluttujen ominaisuuksien perusteella. Normiautoon korkean stallin muuntimet voi olla vähän vittumaisia ajettavia, lähinnä siksi että reilussa kiihdytyksessa jengat huutaa heti aika lailla. Samoin pintakaasulla ajaminen esim. ruuhkassa yms. voi olla mielenkiintoista.

Juuri momentinmuunnintahan saa kiittää automaateissa siitä, miksi ne vääntää varsin pienelläkin koneella niin hyvin - eli esim. metsässä ajaessa pääset sen hiton ison pystysuoran kiven ylös pikkuykkösellä paljon helpommin kuin manuaalilla, vaikka manuaalissa olisi selvästi lyhyempi ykkönen. Toisaalta muunninta saa kiittää myös siitä, miksi automaatti on niin tunnoton -> vetolinjan osien rikkominen on paljon helpompaa, kun varsinkin isolla koneella väännöt tulee todella isoiksi kun huomioidaan vielä muuntimen perässä olevan vaihteiston välitys, jakolaatikon pikkupuoli ja perävälitys. Vääntö jakautuu monelle pyörälle, mutta esim. yksi pyörä jumiin kallionkoloon ja kaasulla yrittää siitä ylös lukko päällä -> paikat on kovilla. Väätöä voi tulla esim. kasikoneella jo jossian 2000-2500rpm tietämillä vetarille tuhansia newtonmetrejä..

Toki pitää muistaa, että se mitä kampuran päästä tulee ulos, ei todellakaan mene muuntimen läpi täysimääräisenä käyttöön. Hyötysuhde on moottorin kierrosalueesta riippuen jossain muutamasta kymmenestä prosentista johonkin n.80% luokkaan.. ehkä uudemmissa voi olla vähän enemmänkin? Vaihteistot yms. hävittää vielä vähän lisää.. mutta kuitenkin.
Tuosta momentin muuntimen hyötysuhteesta: tuo max. 80% kuulostaa aika vaatimattomalta, sillä sehän tarkoittas vähintään 20 kW tehoa jokaista 100 kw kohden, ja käytännössä koko lämpömäärä pitää kuskata öljyllä pois turbiinistä.

ja tuohon automaatin "tunnottomuuteen": Tuo Momenninmuunnin nimenomaan muuttaa momenttia, ja se tarkoittaa sitä, että kun kaasua painetaan tarpeeksi, kun auto on esim. kiinni, niin sillä hetkellä, kun renkaat lipsahtaa tyhjää, niin ne herkästi pyörähtää oikein kunnolla verrattuna mauaalin kytkimen luistattamiseen.
Siis esim. minun HDJ:lla pitää nostaa vene sorarampista joko pikkupuolen 2:lla taikka ison puolen 1:llä, että nostaminen onnistuu sujuvasti/pehmeästi. (kuminauhamainen veto, kierrokset alle stall speed:in)
Jos yrittää nostaa pikkupuolen 1:llä, niin tasainen vedättäminen ei tahdo onnistua, siis kun alkaa nousemaan, niin nykäsee herkästi sen verran, että vene luistaa trailerilla taikka renkaat pyörähtää tyhjää.

Ja tuo automaattilaatikon "hyvyys" maastossa: siis turbiini tyypillisesti kertoo moottorin vääntömomentin jopa kahdella, ja antaa moottorin pyöriä 1000-2000 rpm korkeammilla kierroksilla kuin manuaali: -> Automaatti laatikolla oleva auto ei sammu "koskaan", ja polkimia on yksi vähemmän....

Vastaa lainaten