Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kysymys turbosta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95109)

hj 60/61 12.03.2012 23:46

kysymys turbosta
 
:confused: ei oo oikein hanskassa toi turbon toiminta, kun ei oo tullut niiden kanssa aikaisemmin pelailtua.
mulla on pellin alla schwitserin puhallin, lainattu jonkun sisun mottorin kyljestä. ei oo hukkaporttia. tehoja on ihan mukavasti, kun on kierroksia koneessa. hieman vaan kaipais ahtoja mukaan matalammalla kierros-alueella...
pähkäilin vain, että mikä olis keinona saada puhallin mukaan aikaisemmin. oon kattellut noita vesiruiskuja, mut tuntuu vähän hullulta ruiskuttaa vettä moottoriin, sehän mokoma voi alkaa ruostumaan :) onko kokemuksia?
olisko jotain järkevää/toimivaa ratkaisua tarjolla. intoa olis kyllä, mut menee vähän liian usein käsi päähän. auto on kuitenkin käytössä joka päivä, ettei senkään tähden vois millekkään pajalle sitä viedä. omassa talissa mukavampi nyplätä.
kait niitä hukkaporttejakin saa jälkiasennettua, mut mikä olis alaväännön kannalta paras ratkaisu?

Jande 13.03.2012 00:02

pienempi ahdin jos haluaa alhaalta ahtamaan. tai sit pitäis saada syöttöä lisää et saa turbon heräämään.

vesiruisku ei auta heräämiseen, sillä saa vähän pakolämpöjä alas ja lisää tehoa kun on kaikki muu jo otettu koneesta irti näin kärjistettynä.

ja mikäs se switsun malli on?

_Jape_ 13.03.2012 00:16

Mikä moottori? Helpompi ruveta ehdottelemaan parempaa ahdinta tilalle

sisua45 13.03.2012 06:10

Tuo ahtimen malli (esim S200) ei paljoa kerro, niitä kun on monen kokoisia.

Katso löytyykö osanumeroa siitä ahtimen kyljestä, 8368-????? Numero on pienessä postimerkin kokoisessä lätkässä ahtimen rungossa.

Bj Andy 13.03.2012 13:12

Liian iso turbo.

Eli vaihtoon menee. Nuo vesiruutat ym. ei ole enää mitää käyttöauto virityksiä.

Joku muu osaa varmaan kertoa paremmin minkä kokoinen sinne sopisi mutta oma ehotus on joku garretin T03 tms. kokoinen ahdin.

Raketti siitä ei tule vieläkään mutta käytettävyys paranee hemmetisti ja yli 1 barin paineista ei ole hyötyä.

Arpe 13.03.2012 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 861618)
ja yli 1 barin paineista ei ole hyötyä.

Miks????

Repro 13.03.2012 20:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 861618)

Raketti siitä ei tule vieläkään mutta käytettävyys paranee hemmetisti ja yli 1 barin paineista ei ole hyötyä.

No sehän riippuu ihan pakopaineista, jos ne on puol kiloo ahtojen ollessa viis niin varmana vetää paremmin kuin ykskään Hojo Suomen maaperällä. :D

smgt 13.03.2012 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jande (Viesti 861527)
pienempi ahdin jos haluaa alhaalta ahtamaan. tai sit pitäis saada syöttöä lisää et saa turbon heräämään.

vesiruisku ei auta heräämiseen, sillä saa vähän pakolämpöjä alas ja lisää tehoa kun on kaikki muu jo otettu koneesta irti näin kärjistettynä.

ja mikäs se switsun malli on?

tuohon heräämiseen vaikuttaa ihan se minne se ruisku laitetaan.
jos vesi sumua johdetaan pakosarjaan niin vesi höyrystyessä moninkertaistaa tilavuudensa ja pakottaa turbon pyörimään ja hyrrä herää alhaalta. :D

jossain ralli tai jossain missä haetaan viimeisiä vaikeita hevosvoimia tais olla tällästä käytössä ?

ja mitä tulee yli kilon paineisiin niin eikai ne st mersuissa käyttäs 3kilon paineita jos siitä ei hyötyä olis :D
oikea ahin vaan että pakopaineet ja lämmöt pysyy kurissa :)

Bj Andy 13.03.2012 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 861769)
Miks????

Nii riippuu tietysti mikä mylly on kyseessä....

Mutta jos on tuo nicissä mainittu hj 60 niin ei tuosta orkkis pumpusta irtoa soppaa yli kilon tarpeisiin...

Jani E 13.03.2012 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 861810)
Nii riippuu tietysti mikä mylly on kyseessä....

Mutta jos on tuo nicissä mainittu hj 60 niin ei tuosta orkkis pumpusta irtoa soppaa yli kilon tarpeisiin...

niinpä. savua tulee perkeleesti, mutta se diesel tarvis palaa koneessa eikä putkessa :D

Nuhapumppu 13.03.2012 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 861816)
niinpä. savua tulee perkeleesti, mutta se diesel tarvis palaa koneessa eikä putkessa :D

Niin no jos savua tulee paljon niin sehän vaan kertoo ilman vähyydestä,eikait silloin pumppu voi käydä pieneksi jos savua tulee kokoajan perkeleesti:rolleyes:

Jappi 14.03.2012 11:44

Menee ruiskutusajat pitkäksi tuolla HJ60 vakiopumpulla, ei hyvä, tekee vain lämpöä. Pitäisi vaihtaa isommat elementit pumppuun että sattuu se ruiskutus oikeaan aikaan.

Nuhapumppu 14.03.2012 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 861907)
Menee ruiskutusajat pitkäksi tuolla HJ60 vakiopumpulla, ei hyvä, tekee vain lämpöä. Pitäisi vaihtaa isommat elementit pumppuun että sattuu se ruiskutus oikeaan aikaan.

Eikäku joo,niinhän siinä käykin. Ja unohdin myös senkin että sehän on rivipumpulla. Eli pumppu päivitykseen.

smgt 14.03.2012 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 861993)
Eikäku joo,niinhän siinä käykin. Ja unohdin myös senkin että sehän on rivipumpulla. Eli pumppu päivitykseen.

sama ongelma on jakajapumpussakin. :)

Nuhapumppu 14.03.2012 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 862004)
sama ongelma on jakajapumpussakin. :)

On on,mutta jakajapumppuun fiksaa itse isomman nestepään ja jyrkemmän nokkalevyn kun taas rivipumpun virittäminen on vaativampaa eikä onnistu ihan perus autotalli varusteilla,sitä tarkoitin;)

smgt 15.03.2012 18:34

aajoo... :D mutta kyllähän kunnon moottorissa pitää kunnon rivari olla? Taitaavat muutenki olla kestävempiä nuo rivipimput...

Nuhapumppu 15.03.2012 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 862331)
aajoo... :D mutta kyllähän kunnon moottorissa pitää kunnon rivari olla? Taitaavat muutenki olla kestävempiä nuo rivipimput...

Juu kyllä ne virityskäyttöön on parempia kuin jakajat,miettinyt vähän että jos pajeroonkin laittais rivipumputtimen:D

Kankku 15.03.2012 22:32

hiukan palatakseni tuohon vesiruuttaan niin ymmärtääkseni ainakin bensiiinilaitteissa tuo alentaa nakutuskynnystä,eli kestää enemmin ahtoja ilman nakuutusta. miten tuo on riisseleissä? :confused:

Ipu33 16.03.2012 01:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kankku (Viesti 862448)
hiukan palatakseni tuohon vesiruuttaan niin ymmärtääkseni ainakin bensiiinilaitteissa tuo alentaa nakutuskynnystä,eli kestää enemmin ahtoja ilman nakuutusta. miten tuo on riisseleissä? :confused:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14714 Tuolla näytti olevan ainakin jotain juttua vesiruiskusta.

hj 60/61 16.03.2012 08:04

no tuon linkin takaa löytyvän tarinoinnin jälkeen, vesiruisku ei nyt sit tunnu taas hirveen huonolta vaihtoehdolta. mulla on joku pirun vanha se turbo. yks "puhallin-fiksari" katto sitä ja kehu, että hyvä puhallin, mut ei saa kuulemma enään varaosia. moottori on hj61:sen. kait mun pitää sellainen ruisku hankkia ja asentaa, ja laittaa tänne tarinaa sen toimivuudesta, hyödyistä ja haitoista... katotaan nyt mistä sen hankin, jos jollain olis hyvästä järjestelmästä tietoo, niin suositukset otetaan vastaan. hakusessa olis siis hyvä, halpa ja kestävä :D järjestelmä....

sisua45 16.03.2012 09:08

Annas nyt vähän niitä perustietoja.

- millä kierroksilla alkaa vetämään kunnolla?
- onko ruiskupumppu vakio?
- mitä siinä ahtimen kyljessä lukee?

Puhuit sisun ahtimesta, tarkoitat siis sisu dieseliä etkä sisu kuorma-autoja?

Valmet/sisu diesel moottoreista löytyy monen tyyppistä svitseriä. S1, S2, S100, S200, S300, S400 jne. Epäilen vahvasti että tuo ahdin olis S200. Sitä on käytetty eri kokoisina (6.6 litraa) 110 hv - (7.4 litraa) 250 hv malleissa.

Tuommoinen pieni S200 voisi toimiakkin hojon koneessa, mutta isomman pään S200 on jo melkoinen mötkäle 4 litran koneeseen.

tdi 16.03.2012 15:31

kuten aijemmassa viestissäkin jo vihjattiin se turbo pitää mitottaa niille tehoille mitä siitä halutaan ei yhtään yli eikä alle ni lähtökohtasesti pitäs toimia halutulla tavalla. turbotkin on jo kehittiny jonku verran että kannattaa harkita mistä puhaltimesta lähtee modaamaan parhaimman lopputuloksen saamiseksi. jos taas halvalla pitää päästä ni selvität sen ahtimes mallin jos siihen löytyis pienempää pakopesää. ja värkkäät erillisen hukkiksen jos ei löydy portillisia pesiä ?
mutta mitää vesi ruiskuja on turha lähtee virittelee, ei käyny selväks oliko sulla coolerii mut sellasen virittelet mieluummin :)

Bj Andy 16.03.2012 15:46

Kai tuo vesiruutta alkaa tulla kyseeseen jossain tuhannenkaakin paremmalla puolella ja missään tuotanto vehkeessä sitä ei taida olla...Eikä se korjaa mitään alavääntöä ellei se perhanan turbo pyöri vielä ja tee sitä ahtopainetta.

Sisun ahdin?? Vuoden 77 kontiosisusta?? Jos ei osia enää saa.?? Pyörii varmaan maailman tappiin saakka vaikka pitäisit koko ajan kaasun pohjassa mutta ei sillä kuuhun mennä eikä sitä ole siihen suunniteltukkaan(kait:eek::eek:).

Kuten tuolla on jo todettu niin hommaa siihen oikea ahdin ja cooleri niin alkaa tapahtua.

sisua45 16.03.2012 18:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 862625)
Sisun ahdin?? Vuoden 77 kontiosisusta?? Jos ei osia enää saa.?? Pyörii varmaan maailman tappiin saakka vaikka pitäisit koko ajan kaasun pohjassa mutta ei sillä kuuhun mennä eikä sitä ole siihen suunniteltukkaan(kait:eek::eek:).

1977 ei tehty enää kontioita, ne oli jo karhuja silloin. ;) Ja schwitzerin ahtimet tuli valmetille vasta vuonna 1989. Vanhempien koneiden ahtimet oli holsetteja.

Bj Andy 16.03.2012 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 862657)
1977 ei tehty enää kontioita, ne oli jo karhuja silloin. ;) Ja schwitzerin ahtimet tuli valmetille vasta vuonna 1989. Vanhempien koneiden ahtimet oli holsetteja.

Sviddu arvasin että käy näin...Ekaksi kirjoitin notta karhu sisusta mutta korjasin kontioksi...

No asia ei siitä miksikään muutu.


Sivu luotu: 08:18 (GMT +2).