Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Sähköautot on/ei oo kivoja? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164204)

A.I 18.10.2020 20:29

Sähköautot on/ei oo kivoja?
 
Alunperin keskustelun idea oli toteuttaa putkirunkoauto täyssähköisenä, mutta muutin keskustelun nimeä homman lähdettyä rankasti off-topicin puolelle. :D

tekniikkamies 19.10.2020 08:59

8x8 metsäkone menee hyvin maastossa. Ehkä joku päivä tehdään sähköversio.

https://youtu.be/aVMnA1DrtzY

Ei edulisesti pysty tekemään mitään autoa muistuttavaa alusta saakka. Ehkä muuttaa jonkun olemassaolevan sähköllä toimivaksi.

Kevyellä kaksipyöräisellä on kiva ajaa maastossa ja niitä olisi helppo rakentaa jos alhaalta vääntäviä napamoottoreita olisi paremmin saatavilla.

Tuollainen sähköllä...
https://youtu.be/BlT8dTfFAZU

Timo_L 19.10.2020 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437774)
riittäisikö jarruiksi sähkömoottorit vai tarviiko erikseen vielä kitkajarruja?
henkilöautoissa ei juuri perinteisiä jarruja tarvita. joten tähän verraten voisi nekin jättää pois? -sähkömoottori jarruttaa todella kovaa.

Sähnömoottori jarruttaa hyvin jos se käännetään generaattoriksi ottamaan liike-energiaa talteen sähkön muodossa. Se ei kuitenkaan varsinaisesti pysäytä kulkupeliä, vaan tarvitaan myös jarrut.
Dynaamisessa jarrutuksessa tuotettu sähkö pitäisi myös sitten joko ottaa talteen tai hävittää lämpönä ilmaan.

veijon-esso 19.10.2020 10:46

Ihan paikaltaan lähtiessä sähkömoottori on vähän huono. Just semmosessa trial tyylisessä menossa. Toki välitykset auttaa mutta siitten yksinkertaisuus ja kustannuspuoli kärsii.

Tossa viikonloppuna offaillessa mietin yhden alkoholittoman oluen jälkeen että jos sähköoffissa käyttäis vähintään kytkintä tai momentinmuunninta siinä moottorin jatkeena. Tai jopa koko polttiksen voimalinja ja sitten kone vaihettais sähköön. Vois antaa sähköisiä kytkinpommeja! :D

HeikkiH 19.10.2020 12:38

Pari-kolme vuotta sitten tutkin aihetta miten sähköistää tommonen pick-up tai muu auto, niin löysin jenkeistä firman mikä tekee muutossarjoja jolla sähkömoottori naitetaan Powergliden eteen. Sisälsi ainakin adapterin sekä sähköisen öljypumpun että sai öljynpaineet lootaan.
Tuollainen perinteinen voimansiirto on todennäköisesti kustannustehokkain, moottori on suht ylhäällä ja helposti suojattavissa. Napamoottori toimii viel tiekäytössä, missä sen tarvii olla lähinnä roiskesuojattu, mutta sitten ku sitä uitetaan jatkuvasti mudassa niin se asettaa ihan eri vaatimukset suojaukselle, sitä myöten hinta karkaa jo pilviin. Pienellä googlettelulla löytyi lähinnä golf autojen moottoreita mitkä ei mitään hullun kalliita olleet, mutta ei niistä offroadiinkaan ole.
Toinen asia on sitten akuston sijoittaminen, mistä tulee painoa, ja se olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman alas tuomaan vakautta ajokkiin. Miten lie tuommoiseen crosskart-runkoon saa niitä sopimaan riittävän määrän?

Bj Andy 19.10.2020 15:01

No se on mosasta kiinni miten se jaksaa vääntää. Ja välitykset sitten sen mukaan mitä halutaan maksimi nopeudeksi. Mitään automaattilootia tai muuntimia ei kande väliin sotkea, sillä menettää sen herkkyyden mitä se sähkö tarjoaa. Eli kaikki on joko käytössä tai ei Täysin viiveettä.

Pyöräkohtaisten moottorien ongelma on se, että yhdeltä pyörältä tulee yhden pyörän voima. Eli jos siinä vaikka kokonaisteho 100kw ja vetovoima vaikka 2000 kiloa, niin yhden pyörän voima on neljännes. Jos muut sutii, tai on ilmassa niin ongelma on valmis.

Tästähän tietty pääsee kun laittaa vaan tarpeeksi sinne sitä voimoo, niin ei haittoo vaikkei kaikki munkit maahan tapaisikaan...

Hyvä puoli on ettei tarvi välittää sen enempää kardaani kuin mistään muistakaan kulmista joten jousituksen Voi toteuttaa ilman kompromisseja. Ja tämä taas ainakin osin ratkaisee em.ongelman.

Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.

jli 19.10.2020 15:25

Jaa halavalla... Silloin ehkä joku vanha, hydraulivetoinen minidumpperi, ja siihen vain sähkömoottori pyörittämään pumppua? Tuon tyylinen:

https://agropoint.fi/tuote-osasto/ty...raulinen-veto/

Jumalaton paineakku vain lataamaan voimaa tiukkoja tilanteita varten, niin saa hetkellisesti paljon enemmän tehoja kuin mitä moottorista lähtee. Maaston ulkopuolella tuollaisella ei tietenkään tee yhtään mitään.

apj 19.10.2020 15:49

Kannattaa tutustua.
https://www.muuntuva.fi/

Timo_L 19.10.2020 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437803)
Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.

Miksi kukaan täysjärkinen ihminen haluaisi offiautoon sutimiseneston?

HeikkiH 19.10.2020 17:38

Tuolta Teslan crate-moottori: https://electrek.co/2020/10/09/tesla...s-crate-motor/

Timo_L 19.10.2020 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1437823)

Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

A.I 19.10.2020 19:25

hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..:D

Vaihtoehto b olisikin sähkömoottori pyörittämään hydr. pumppua joka tekee paineen neljälle napamoottorille. tällöin sähkömoottori ei ylikuumene niin herkästi, eikä mutavesi ole myöskään ongelma.

Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..

sutimisen estoja en kyllä halua.
en myöskään usko että vääntö ei yhdellä moottorilla riittäisi siirtämään autoa takaisin neljälle pyörälle..

On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..

-MaTTi- 19.10.2020 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437824)
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.

HeikkiH 19.10.2020 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437833)
hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..:D

Planeettavaihteen tarvii siihen moottoriin niin saa pyörintänopeuden alas.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I
Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..

Tehon tarve selviää kun tietää moottorien speksit, väittäisin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I
On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..

Regen jarru ei liene kovin tehokas hitaassa nopeudessa, toimiiko ollenkaan kävelyvauhdissa. Puhumattakaan siitä kun vekslaa edes takaisin jossain ahtaassa paikassa, ei ole pyöräjarrun voittanutta.

HeikkiH 19.10.2020 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437824)
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

Ja mitä noit sähkökonversioiden hintoja katsoin, niin Hellcatin jälkeen jää vielä euroja taskuun :D

tekniikkamies 19.10.2020 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437835)
Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.

Uudempaan tekniikkaan on jonkinmoinen kynnys. Veikkaan, että tulee automatisoituja keinoälyä omaavia työkoneita.
https://youtu.be/gMaQq_vRaa8

Uutisissa kerrottiin, että USA:ssa haluttaisiin roudata muovijätettä Keniaan. Voisko jatkossa olla moottoreita, joita pyöritetään läheltä saatavalla energialla.

Hcet 19.10.2020 22:15

Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa:D

Ippe69 19.10.2020 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1437842)
Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa:D

Ei tarvi kovin kauas maailmalle mennä katsomaan mallia

https://www.mersuforum.net/forum/vie...e5c5&start=630

veijon-esso 20.10.2020 07:50

Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Bj Andy 20.10.2020 09:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437849)
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Älä mää vielä kauppaa...saattaa pulla hapantua ja kahvi jäähtyä....

Mitä hydrauliikkaan tulee niin se ei korjaa mitään. Hydrauliikka ja sähkö on hyvin samankaltaista käytökseltään. Jos moottorit on rinnan, se mikä jaksaa sutii ja muut vetää sen minkä se sutivakin, jos taas sarjassa, pitää olla niin isot moottorit että liikkuu sillä yhdelläkin, jos taas omissa piireissään, sama juttu. Kaikki on ratkottavissa mutta jostain syystä Opel ampera lienee ainoita sähköautoja joissa on sähköinen voimansiirto.

Tamulla voi kyllä moottoria pyörittää hitaastikin, ei ole ongelma. Sama veturi joka vetää Ic runkoa kahta sataa, vetää kyllä tavarajunan mäestä liikkeelle ja kilometritolkulla ihan 1 ja alle kilsaa tunnissa. Taika on siinä että moottori on käyttölaite joka kyllä vääntää vaikka mitä, mutta tehon tarve kasvaa vasta vauhdin noustessa.

Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.

Kaitsu67 20.10.2020 09:50

Tuolla jotain yritystä ollu....

https://www.youtube.com/watch?v=IZNLBG4pbAE

Timo_L 20.10.2020 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437852)
Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.

Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

tekniikkamies 20.10.2020 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437855)
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

Mielestäni tavallisen auton pystyisi muuttamaan sähkökäyttöiseksi tavallisella kolmivaiheoikosulkumoottorilla ja taajuusmuuttajalla. Painavat kyllä.

En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos.

Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa.

Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa.

veijon-esso 20.10.2020 12:05

Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?

hiluvitkutin 20.10.2020 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437849)
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Mä tarjoon meiille korit kaljaa, ku katellaan sähkövehkeitä penkalta😉

veijon-esso 20.10.2020 12:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1437858)
Mä tarjoon meiille korit kaljaa, ku katellaan sähkövehkeitä penkalta😉

Tämä sovittu. Mä tuon lonkerokopat! :D

tekniikkamies 20.10.2020 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437857)
Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?

Realistinen sähköllä voisi olla ummenajokas. Lumet nykyjään vähissä. Jos hirveet verot tulee autoihin, ni ehkä tarvii vaihtoehtoja:
https://youtu.be/QzFCYBlck90

Tavallisella sähköauton akul sudittas jonkin aikaa metsässä, mutta niitä ei ole harrastehintaan.

Bj Andy 20.10.2020 12:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437857)
Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?

Kai ne jonkun tonnin kipale painaa. Mitähän teslan vastaava tms? Hieman helpottaa jos ei tavi tuntitolkulla jurnuttaa täydellä teholla ja pyörimiseen rajoilla.

Paljonko muuten menee ainetta tunnissa tommosessa offitouhussa?

Voi olla että tunninkin akun kesto on aika tiukassa jos koko ajan liikutaan ja muta lentää.

tekniikkamies 20.10.2020 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437862)
Kai ne jonkun tonnin kipale painaa. Mitähän teslan vastaava tms? Hieman helpottaa jos ei tavi tuntitolkulla jurnuttaa täydellä teholla ja pyörimiseen rajoilla.

Paljonko muuten menee ainetta tunnissa tommosessa offitouhussa?

Voi olla että tunninkin akun kesto on aika tiukassa jos koko ajan liikutaan ja muta lentää.

Jos läskipyöräilee maastos kymmenessä kilsassa hyvä olla puoli kilowattituntia. Vois ajatella, että sähköautossa tarvii 3 kilowattituntia kymmenessä kilsassa tiellä.

Maastohärvelissä vaikka 12 kilowattituntia kymmeneen kilsaan.

veijon-esso 20.10.2020 14:05

Ennemmin tullu mittailtua tunneissa tuota kulutusta kuin kilometreissä, silloin kun offataan. Eihän se matka etene välillä lainkaan, mutta bensaa kuluu.

Itellä menee semmonen 30-40l päivän offeissa, siitä kun siirtymäajoon otta 10l, niin 20-30l menee metsässä. Ajoaikaa on max 7h, mutta makkaranpaistot ja muut tauot niin olisko joku 5-10L tunnissa gasoo, riippuen miten raskas keli ja jalka.

sittehän sen näkee miten sähköoffaus sujuu kun cybertruck tulee kuluttajille asti. Kyllä semmosella joku jenkki alkaa offaa heti! Voi siis vertailla suoraan "vastaaviin" polttis pickuppeihin.

Bj Andy 20.10.2020 15:06

No kyllä sitten voisi olla reilun tunnin ajelut ihan mahista...

Mutta ennen sitä jøutuu joku viettämään muutaman tunnin pajassa.

tekniikkamies 20.10.2020 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437868)
Ennemmin tullu mittailtua tunneissa tuota kulutusta kuin kilometreissä, silloin kun offataan. Eihän se matka etene välillä lainkaan, mutta bensaa kuluu.

Itellä menee semmonen 30-40l päivän offeissa, siitä kun siirtymäajoon otta 10l, niin 20-30l menee metsässä. Ajoaikaa on max 7h, mutta makkaranpaistot ja muut tauot niin olisko joku 5-10L tunnissa gasoo, riippuen miten raskas keli ja jalka.

sittehän sen näkee miten sähköoffaus sujuu kun cybertruck tulee kuluttajille asti. Kyllä semmosella joku jenkki alkaa offaa heti! Voi siis vertailla suoraan "vastaaviin" polttis pickuppeihin.

En ole saanut dieseliä menee kohtuuttomasti metsässä, mutta tiellä vähän häiritsee.

Tänään ajoin sähköfatilla ja lumi lisäsi vastusta. Olisko vähän niin jos siinä olis 2000 wattia jossain 20 nopeudessa ei se juuri sen isommalla teholla pysy paksussa lumessa hallinnassa. Tällöin tuntiin tarvittas ainakin 2 kilowattituntia.

Hytillinen vehje ei kuluttas kauhiasti kaikis tilanteissa jos siinä voi lämmitellä ilma webaston lämmös ja katella karttaa.

hiluvitkutin 20.10.2020 17:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1437875)

Hytillinen vehje ei kuluttas kauhiasti kaikis tilanteissa jos siinä voi lämmitellä ilma webaston lämmös ja katella karttaa.

Mistäs se weba lämpiää?

tekniikkamies 20.10.2020 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1437878)
Mistäs se weba lämpiää?

Air top 2000 dieselin kulutus 0,12-0,24 tunnis ja paino 2,6 kiloa.

Sehän kävis melkeen sähköpyörään...

Timo_L 20.10.2020 19:13

Tuotahan voisi mainostaa sähköautovalmistajille ja vihreillekin! Nyt hytin lämmityksen viemä energia ei ole enää ongelma ja akutkin saa aina pidettyä sopivassa lämmössä varauskyvyn osalta kovassskin pakkasessa, meidän sähköautossa on dieselkäyttöinen lämmitin ja 20 litran tankki! :D

Tuosta ei olisi enää pitkä matka että voisi integroida vielä pienen dieselgeneraattorin teslan akkupaketin yhteyteen eräjormia varten, niin ei kukaan pääsisi sanomaan ettei saa ladattua akkua mökillä mihin ei tule sähköä. Melkein kuin ikiliikkuja siis..

A.I 20.10.2020 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437855)
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.


-nykyisen putkiauton voimanlähteen olen juurikin ratkaissut suuri metelisellä pensakasilla ja volvon 7.55 väliteisillä porttaaleilla. :D

Porttaalit lisää kustannuksia ja painoakin niin paljon että sitten saa jäädä uusi auto tekemättä, vaikkakin sellaiset hyllystäkin löytyisi.
-idea olisi osin rahoittaa tuo myymällä volvolaiset..

tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden

Akkujahan voi laittaa ensin vähemmän ja lisäillä sitten tarpeen mukaan. näin pystyy myös huijaamaan lompakkoa.

-MaTTi- 20.10.2020 19:26

Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.

tekniikkamies 20.10.2020 19:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437888)
Tuotahan voisi mainostaa sähköautovalmistajille ja vihreillekin! Nyt hytin lämmityksen viemä energia ei ole enää ongelma ja akutkin saa aina pidettyä sopivassa lämmössä varauskyvyn osalta kovassskin pakkasessa, meidän sähköautossa on dieselkäyttöinen lämmitin ja 20 litran tankki! :D

Tuosta ei olisi enää pitkä matka että voisi integroida vielä pienen dieselgeneraattorin teslan akkupaketin yhteyteen eräjormia varten, niin ei kukaan pääsisi sanomaan ettei saa ladattua akkua mökillä mihin ei tule sähköä. Melkein kuin ikiliikkuja siis..

Toivois, että Toyota aktivoituisi ja tekis tosimies eräjormille soveltuvan sähköauton. Sähköauto on paljon parempi jos ei ole kylmä ja sitä saa hätäladattua. Voimavirtatöpseli lisäksi tosimiestouhuja varten.

Timo_L 20.10.2020 19:45

Sähköauto on erityisen hyvä eräjorman mökillä missä lähin sähköjohto on vaikka 20km päässä :rolleyes: Sinne voi raahata sitten vaikka dieseliä ja voimavirtaa tuottavan aggregaatin.

tekniikkamies 20.10.2020 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437891)
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.

Ei auta kuin hakea tunnelmaa urheilujuomasta, makkaranpaistosta ja hyvästä akustisesta bändistä:
https://youtu.be/MnKjO_4NJaI

Vanhoista koneista ja autoista löytyy tunnelmaa jos on nähnyt niitä lapsena. Yhä harvempi kaipaa enää höyryjunaa ja höyrylaivaa. Minä olen kerran ollut höyryveturin vetämän junan kyydissä.

A.I 20.10.2020 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437891)
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.

onha se komiaa ku kuulee oksien katkeilevan alla ja oravien juoksevan karkuun.
-jos kuitenkin luonto alkaa ahdistaa, on Matti Eskon soittaminen kovaa myös oiva vaihtoehto viihtymiselle. :)

Mika_T 20.10.2020 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437852)

Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437855)
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW

tekniikkamies 20.10.2020 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1437901)
Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW

Tuos olis hyvä sähköpyörätuoli:
https://youtu.be/4kUV4qb_Pr8

Kai joku keksii jonkun jouhean hyönteismäisesti liikkuvan kulkupelin.

Ehkä vähän kuin tämä, mutta keinutelit sähköveto avittaa tiukoissa käännöksissä.
https://youtu.be/yXzJzb5hQj8

Ehkä ei pyöriä ollenkaan vaan monta jalkaa.

HJ60 21.10.2020 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437890)

tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden

Niinkö? Perstuntumalla veikkaan, että jos sen portaali-V8-aparaatin vertailukumppaniksi rakennetaan yhtä suorituskykyinen ja kestävä sähköaparaatti, ei painossa isoa eroa ole. Toki, jos verrataan perusmönkkärin tasoista ja kokoista sähköaparaattia ja portaaliveekasimonsteria, niin sitte.

Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti:
https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3

Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi.

Bj Andy 21.10.2020 21:42

https://i.media.fi/incoming/6707045....20/6707045.jpg

SähköHummeria pukkaa...

Lainaus:

General Motors julkisti Suomen aikaa myöhään tiistai-iltana virallisesti uuden GMC Hummer EV -täyssähköauton ja ennakkomyynnin aloituksen.

Sen verran suuri tapaus off-road -ikonin paluu markkinoille kymmenen vuoden tauon jälkeen oli, että kaikki autolehdet ja autosivustot huomioivat julkistuksen jonkinlaisella uutispätkällä.

Mutta keskiviikkona tuli jo uusi uutinen täyssähköisestä Hummerista. Edellisenä päivänä esitelty Hummer EV Edition 1 on myyty loppuun. Jonotuslistalle voi General Motorsin mukaan liittyä, sillä ainahan joku voi kuulemma perua varauksensa. Jonotuslistaa tosin kuvaillaan "varsin pitkäksi".

Lisäksi GM muistuttaa, että uusia sähkö-Hummerin versioita tietysti tulee myyntiin, kun tuotanto vain napsahtaa eteenpäin.

GM ei paljasta, kuinka monta 112 595 Yhdysvaltain dollarin (= 95 000 euroa) hintalapun saanutta Edition 1:n Hummeria oli myynnissä. Huhujen mukaan ensipainos oli tuhat yksilöä, ja ne varattiin alle kahdessa tunnissa.

Nelivetoisen lava-auton ensimmäinen erä myytiin loppuun siitä huolimatta, että GM ei vielä ole pystynyt kertomaan Edition 1:n aivan tarkkoja teho- ynnä muita numeroita.

GM:n arvion mukaan kolme sähkömoottoria tuottavat noin tuhat hevosvoima, yli 15 000 newtonmetrin väännön ja yli 550 kilometrin toimintamatkan.

Bj Andy 21.10.2020 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1437901)
Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW

Jep.

Kaksi 3.2 litran kutosta.

Ei noilla kuuuhun mennä mutta hiljaa mennä jurnuaa, ja max.vetovoima on sama kuin sähköllä.

Palex 22.10.2020 07:09

Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?

Timo_L 22.10.2020 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1437969)
Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?

Hybridi. Sähköstä on kait spekulaatioita, ei mitään vahvistettua.

-MaTTi- 22.10.2020 14:58

Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?

mara90 22.10.2020 16:14

Jenkeissähän tosiaan näitä sähkövempeleitä rupee tuleen joka suunnasta.
Rivian yks mielenkiintonen vaihtoehto.

https://rivian.com/
https://www.caranddriver.com/rivian/r1t

* Kiihtyvyys 0-60 mailiin 3 sekuntia.
* Neliveto. Jokasella pyörällä siis oma moottori joten pystyy tekemään tankkikäännöksen paikallaan.
* Yhteisteho 750 Heppaa ja vääntöä ~1124 Nm.
* Kahluusyvyys vajaan metrin.
* Maavara 275/65 R20 renkailla ~370mm.
* Vetokyky hiukan vajaa 5000kg.
* Hinnat alkaen 105 kWh akulla 70,500 $.
Kallein 80,500 $ jossa 180 kWh akku, tälle ilmotettu kantamaks 400+ mailia.

tekniikkamies 22.10.2020 16:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437985)
Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?

Uusissa konsteissa on omat riskinsä ja kaikissa on ollut, pelottas kyllä liikkua hevosella. Jos sähköautossa on uutta paloriskiä, tulisi vakavuudella suhtautua asian ratkaisemiseen. Monessa autossa on likainen konetila ja mikälie silloin tällöin bussinkin sytyttää.

Autojen turvallisuutta lähdettiin parantamaan vasta kun kerkesi sattua jotain.

Mikään energiaan liittyvä ratkaisu ei ole ollut harmiton. Olis karseeta jos kaikki vaikka puulämmittäisi. Kaikista voimalaitoksista on ollut haittojakin. Yhteiskuntaa on kehitetty autoista riippuvaan suuntaan.

Palava auto ei kovin miellyttävä:
https://youtu.be/-F1XiXvklvo

Pitäskö ekat sähköautot pysäköidä ainakin ladatessa väljemmin. Sehän on kotonakin riski.

wikke 22.10.2020 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437985)
Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?


Maailmalta näitä ihan oikeasti teknisistä syistä (ei nousevana trendinä autojen polttelusta tiettyjen niin aatteellisten kuin, noh, jätänpä sanomatta.) saanut lukea. Liittyen juurikin
patteriautoihin.



Paljonkohan monissa taloyhtiöissä siirretään KAIKKIA remppoja keväällä tulevan lain myötä? Niitä tärkeitäkin. Ja paljonko perseily tulee maksamaan asukkaille? Oli sitten osakas tahi vuokralainen.

"Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä, tiedottaa Isännöintiliitto. Tällaisia suuria korjauksia ovat esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen."

https://www.talouselama.fi/uutiset/t...0-6f00225e1231

Otappa nyt sitten tuostakin paskasta selvää! Okei, parkkisen sähköjen uusiminen viellä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ikkunoiden uusiminen, rappaaminen, ilmastoinnin fiksaaminen, Etc.

Ja mitenkä tietyillä alueilla joissa parkkipaikkoja sangen vähän, ja asukkeja ei syystä tahi toisesta patteri pelleily kiinnosta tai vain onnistu, niin miten ne pakotetut paikat jaetaan?

Kuvitteellisessa taloyhtiössä jonotit kaksi vuotta että saat edes kylmän ruudun maksuavasten, ja viisi päälle että tolppapaikan. Vähäinen tonttitila kun kyseessän niin tulevatko mahdolliset sähköautoilijat "ohituskaistaa" ja lemppaavat jonottaneet ja jo paikan saaneet takaisin kadun varsipaikoille jossa voit yön yli pitää, mutta päivällä sen Max. 4 tuntia ja viikonloppuisinkin 24H paikoilla siirrellä ajokkia ettei napsahda pysäköintivirhe...

tekniikkamies 22.10.2020 17:31

Taloyhtiöissä pysäköintimahdollisuudet ei ole aina parasta bestiä. On kerrostaloalueita, jossa rahaa käytetään kaljaan, huumeisiin, on mielenterveysongelmaa ja ties mitä ongelmaa.

Jos vastaavat resurssit käytettäisiin kehittämiseen, kyllä sähköpylväitä piisaisi.

Veikkaan, että jatkossa tulee paremman väen taloyhtiöitä, joissa Teslojen lataus onnistuu noin vaan ja vähäosaisten taloyhtiöitä, joissa ulkoilutetaan mäyräkoiraa.

Aikaisempien energiaratkaisuiden rakentaminen on vaatinut omat voimainponnistuksensa.

Jos latausmahdollisuuksia tehdään, ei joka vuosi tarvi samaa voimainponnistusta. Kerrostaloja rakentaessa on voitu säästää vaikka hissistä, mutta pitkän päälle se ei ole hyvä veto.

wikke 22.10.2020 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1437998)
On kerrostaloalueita, jossa rahaa käytetään kaljaan, huumeisiin, on mielenterveysongelmaa ja ties mitä ongelmaa.

Jos vastaavat resurssit käytettäisiin kehittämiseen, kyllä sähköpylväitä piisaisi.

Kuinka vitun kujalla sinä olet??? Oikeasti! :D

tekniikkamies 22.10.2020 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1438002)
Kuinka vitun kujalla sinä olet??? Oikeasti! :D

Asunut myös kerrostalossa, niiden akilleenkantapäät on kalliit taloyhtiöremontit, parkkipaikat, sosiaaliset ongelmat.

Hyviäkin puolia on merkittävästi.

Minun kotirappua esiteltiin poliisi TV:ssä.

Jos kerrostaloalueita kehitettäisiin pitkäjänteisesti niin, että asukkaat mukana, niistä voisi tulla muutakin kuin slummeja.

Kiinteistösijoittajan näkökulmasta, joka on jokainen, joka asunnon hankkii, vähän paremmin hoidettu taloyhtiö säilyttää arvon. Vuokralla asuvan näkökulmasta pysäköintimahdollisuudet voi olla tärkeät.

Jos pitäisi arvioida onko investointi kerrostaloyhtiössä varteenotettava energia-asioihin, parkkipaikkoihin tai latausmahdollisuuteen, ne voivat olla järkeviä. Tosin osa vanhemmista ihmisistä ajattelee, että riittää kun ratkaisut kestää oman eliniän.

Jokaisesta rappukäytävästä löytyy ihmisiä, joilla ei ole mielekästä tekemistä. Voimavaroja ei kohdisteta yhteiseen kehittämiseen vaan vaikka kannabiksen kasvattamiseen.

Kerrostalo voi olla jonkinlainen kompromissi, johonka on menty muista syistä kuin parhaan asunnon. On niitäkin vaihtoehtoja, jotka on haluttuja ja kalliita:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-...sinki/15843210
- Kauniit puisto- ja kaupunkinäkymät. Mahdollisuus autohallipaikkaan. Rauhallinen sijainti.

Nämä kaikki on sellaisia, joiden eteen voidaan toimia. Omalta kerrostaloalueelta mieleen jäi kuinka vähän sen kehittäminen kiinnosti kunnan päättäjiä vaikka se oli taajaman tiheiten asuttua osaa.

Mikähän on edulisemman hintatason asunnossa politiikka Teslan lataukseen...
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-...inola/15828524

TimJus 22.10.2020 18:46

aika huono toi sähköauton kehitys kaari kun niitä oli jo 1800 luvulla

pesa570 22.10.2020 18:59

Tämä sähkäauto palo ei ole kun ajan kysymys. Ei sammu kuin veteen upottamalla. Jos palo jossakin maanalaisessa parkkihallissa minne ei paloauto mahdu, ei auta kun sammuttaa hetkeksi (syttyy kohta uudestaan) ja yrittää vetää pihalle jossa se saa palaa rauhassa.

tekniikkamies 22.10.2020 19:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TimJus (Viesti 1438007)
aika huono toi sähköauton kehitys kaari kun niitä oli jo 1800 luvulla

Kaavio fossil fuel consumption...

https://ourworldindata.org/fossil-fuels

Huomio mennyt muuhun ja fyrkkaa bisneksiin sai helposti fossiilisesn polttoaineeseen perustuen.

Sähköauto ei tule, että ihmiset olisi nyt muuttunut niin hyviksi, vaan koska siitä tulee fyrkkaa. Kerrostaloonkaan lataustöpseliä ei tule pelkästään ympäristösyistä, vaan joku jolla menee lujaa on hankkinut sähköauton ja tätä seurataan.

Nyt olisi mahdollista yhdistää kestävän kehityksen ja taloudellisen kasvun näkökulmaa.

Mettäkana 22.10.2020 20:02

Siinä aika vanhaa tekstiä, mutta jotain kuitenkin
http://driveev.com/jeepev/home.php

A.I 23.10.2020 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 (Viesti 1437957)
Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti:
https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3

Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi.

Huomaan että sähköauto sulle vieras aihe.
paino syntyy suurilta osin akuista, autoon ei tulisi isoa akkupakettia, vaan juuri sen verran että riittää päivän leikkeihin.
aloitetaan vaikka 7kwh:lla ja kasvatetaan kapasiteettia tarvittaessa, myös akkutyyppi vaikuttaa kovasti painoon. ajatus olisikin käyttää 18650 kennoja ja tehdä akkupaketti itse. näihin saa valmista BMS:äänkin jolloin balanssi ladatessa ei ole ongelma.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1437995)
Paljonkohan monissa taloyhtiöissä siirretään KAIKKIA remppoja keväällä tulevan lain myötä? Niitä tärkeitäkin. Ja paljonko perseily tulee maksamaan asukkaille? Oli sitten osakas tahi vuokralainen.

"Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä, tiedottaa Isännöintiliitto. Tällaisia suuria korjauksia ovat esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen."

https://www.talouselama.fi/uutiset/t...0-6f00225e1231

Otappa nyt sitten tuostakin paskasta selvää! Okei, parkkisen sähköjen uusiminen viellä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ikkunoiden uusiminen, rappaaminen, ilmastoinnin fiksaaminen, Etc.

Ja mitenkä tietyillä alueilla joissa parkkipaikkoja sangen vähän, ja asukkeja ei syystä tahi toisesta patteri pelleily kiinnosta tai vain onnistu, niin miten ne pakotetut paikat jaetaan?

Kuvitteellisessa taloyhtiössä jonotit kaksi vuotta että saat edes kylmän ruudun maksuavasten, ja viisi päälle että tolppapaikan. Vähäinen tonttitila kun kyseessän niin tulevatko mahdolliset sähköautoilijat "ohituskaistaa" ja lemppaavat jonottaneet ja jo paikan saaneet takaisin kadun varsipaikoille jossa voit yön yli pitää, mutta päivällä sen Max. 4 tuntia ja viikonloppuisinkin 24H paikoilla siirrellä ajokkia ettei napsahda pysäköintivirhe...


Tässähän koitetaan poistaa sitä ilmiötä että ei tule sähköautoja kun ei ole latauspaikkoja, ei tule latauspaikkoja kun ei ole sähköautoja.
-Ongelmasta päästään eroon sillä että tehdään niitä latauspaikkoja jolloin ei ole syytä olla ostamatta sähköautoakaan.
esim. webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus verrattuna esim. jälkiasennettavaan hissiin tai kattoremonttiin

Jatkossa on paljon huolettomampaa ajella kun latausasemia löytyy yhtä helposti kuin fossiili-autollekin.

Tuntuu myös että monille näyttää olevan aikamoisia asenneongelmiakin "uutta" teknologiaa vastaan.
-vastaan voi tapella ja sitten luovuttaa jossain kohtaa kun tajuaa että tämä on tullut jäädäkseen, tai sitten voi ottaa innolla uuden vastaan ja katsoa mitä sillä on annettavana. itse näen polttomoottorin monella tavalla huonona keksintönä josta haluaisin eroon, sähkö ei toki sovi kaikille, minulle se sopii hyvin.

Napamoottori / planeettapyörästö on edelleen se ykkössuunittelma, voi tosin olla että jokusen vuoden joutuu vartoilemaan että sellaisia alkaa saamaan harrastaystävälliseen hintaan.

vetotikkuja ja jakovaihteistoja en halua periaatteesta käyttää ellei sitten tule tosi halvalla ruttutukusta teslaa vastaan josta saisi tekniikan.. :D

kippo86 23.10.2020 20:22

Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...

veijon-esso 23.10.2020 21:02

Eli sähköoffi on ihan ylivertainen kampe, ainakin teoriassa, jos käytetään teknologiaa jota ei ole vielä edes olemassa. Iha jees! ;)

wikke 23.10.2020 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1438060)
webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus

Ei toki! :) Pikku summistahan siis puhutaan... :D Vertaus taskulamppuun ja katuvalaistukseen ei tässä lie kaukana, kustannuksiltaankaan isossa kuvassa? Kustannukset saattavat olla oikeasti taloyhtiöstä riippuen kymmeniä kiloja per paikka, jopa aivan älyttömiä. Saatetaan joutua "vähän" laittamaan kaikkea uusiksi. Lohkaripaikat eivät useasti kestä edes sisätilanlämmittimiäkään sulakkeiden paukkumatta.

Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115

Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4

tekniikkamies 23.10.2020 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438063)
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...

Nyt on jotain muutosta tapahtunut sen suhteen, että asia etenee. Eilen seurasin energiakeskustelua A-Studiossa. Siinä tuli sellaista näkökulmaa, että henkilöautoissa autoteollisuus näyttää valinneen sähkövaihtoehdon. Raskaassa kalustossa ei toistaiseksi - paitsi kaupunkibusseissa.

Muutos etenee vähitellen. Omakotitalossa voi tulla tarvetta päivittää liittymä esim. 35 ampeeriseen. Vaikka kerrostalossa tyydyttäisiin vaatimattomaan lataustehoon, 9 tuntia vaikka 2 kilowatilla on 18 kilowattia.

Itse ehdotin taloyhtiön kokouksessa evästyksenä positiivista suhtautumista, mutta niin, että tarvitsija maksaisi.

Olisko nyky insinööritaidolla paha rasti laittaa 3x125A vaikka kerrostalon autojen lataukseen?

Kai sellaistakin tulee kun taloyhtiöissä ei aina ole hyvin autoille tilaa, samoilla sähköautoilla voi ajaa useampi. Siinä järkeä tiuhemmin asuttuihin kaupunkeihin.

tekniikkamies 23.10.2020 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1438070)
Ei toki! :) Pikku summistahan siis puhutaan... :D Vertaus taskulamppuun ja katuvalaistukseen ei tässä lie kaukana, kustannuksiltaankaan isossa kuvassa? Kustannukset saattavat olla oikeasti taloyhtiöstä riippuen kymmeniä kiloja per paikka, jopa aivan älyttömiä. Saatetaan joutua "vähän" laittamaan kaikkea uusiksi. Lohkaripaikat eivät useasti kestä edes sisätilanlämmittimiäkään sulakkeiden paukkumatta.

Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115

Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4

Älä nyt vielä kyrpiinny kun vasta ollaan alkumetreillä.

Onhan mukavaa, että yhteiskunnassa ja kansalaisten kesken keskustellaan jostain sellaisesta mistä voi olla apua tuleville polville ja ympäristölle. Varmasti myös haasteita.

Verrataan vaikka jatkuvaan sotejauhantaan, mitä hyötyä siitä on ollut! :D

Minusta tälläinen muutostilanne on mielenkiintoinen monesta näkökulmasta. Nyt tulee tahoja, jotka lyö asialla rahoiksi kun ymmärtävät mahdollisuuden ajoissa. Siksi se etenee.

Näin on, että on ollut lohkolämmitin paikkoja ja joillain on silti sisätilan lämmitin. Kyllä jo tältä pohjalta jonkinlainen hidas lataus saadaan. Tietotekniikassakaan ei heti tullut kovimmat tiedonsiirtonopeudet. Taloyhtiöissä on ns. ilmainen netti, joka ei kovin nopea ja omin rahoin voi ostaa nopeamman.

Timo_L 23.10.2020 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1437998)
Taloyhtiöissä pysäköintimahdollisuudet ei ole aina parasta bestiä. On kerrostaloalueita, jossa rahaa käytetään kaljaan, huumeisiin, on mielenterveysongelmaa ja ties mitä ongelmaa.

Jos vastaavat resurssit käytettäisiin kehittämiseen, kyllä sähköpylväitä piisaisi.

Veikkaan, että jatkossa tulee paremman väen taloyhtiöitä, joissa Teslojen lataus onnistuu noin vaan ja vähäosaisten taloyhtiöitä, joissa ulkoilutetaan mäyräkoiraa.

Eli suomeksi sanottuna köyhemmillä alueilla rakennuskannan kunto heikkenee, koska ei haluta tai ei ole rahaa ylläpitää rakennusta sähköautolaitauspaikkojen takia. Ne nimittäin eivät ole ilmaisia.

Ihan helvetin fiksua...

Lainaus:

Aikaisempien energiaratkaisuiden rakentaminen on vaatinut omat voimainponnistuksensa.
Ja nyt pitäisi rakentaa sähköjakeluverkkoa uusiksi isolla rahalla että autojen lataus olisi laajemmassa mittakaavassa edes etäisesti realistinen vaihtoehto. Kuka sen maksaa? Ainiin, sähkön käyttäjät. Ne siirtomaksut ei olekaan nousseet viime vuosina, ja valtiohan ei halua rahaa sähköstä kun polttoaineen käyttö vähenee.

Lainaus:

Jos latausmahdollisuuksia tehdään, ei joka vuosi tarvi samaa voimainponnistusta. Kerrostaloja rakentaessa on voitu säästää vaikka hissistä, mutta pitkän päälle se ei ole hyvä veto.
Tässä nyt on vaan se asia, että jos - ja kun - perusinfra ei ole sähköpuolella kunnossa niin se vaatii helvetinmoisia investointeja että tilanne on sellainen missä sähköautoilu toimii.
Minä en oikeasti edes ole sitä vastaan että enemmistö polttomoottoriautoista häviää planeetalta, mutta realismi täytyy olla mukana. Sähköautot ei ole realismia siinä mittakaavassa mitä ituhipit toivoo vielä pitkään aikaan. Eikä ne edes ole kokonaisuutena niin vihreitä kuin vihreät toivoo :rolleyes:

Kuten jo joskus aiemmin taisin tässä topikissa todeta, niin ajaisin duunissa ihan mielelläni täyssähköisellä vetomestarilla tai lukilla. Olisi hiljainen hyttiin, hiljainen ulos, ei tulisi käryä laivan kannelle. Samaa on sanoneet monet duunikaverit. Ei sähkövermeet ole huonoja silloin kun käyttöympäristö on niille sopiva. Nelivetoisia vetomestareita ei vain velä ole olemassakaan vaikka Kalmar on täälläpäin firma, ja saman firman fastcharge- konttilukit on tietääkseni vielä melkoisena vähemmistönä tilatuista uusista koneista.

Heguli 24.10.2020 05:36

Lisätään keskusteluun kaupungin sähköverkko ja sen riittävyys. Vähän sama asia kun viemäriverkostokin, sillä on tietty kapasiteetti. Yksinkertaistettuna sähkö tuo ja viemäri vie 😁

Mutta asiaan. Viemäriverkostossa on kohtia, joiden kapasiteettia ei voida enää lisätä, paskaa kun ei määrättömästi saa ajettua tietyn kokoisesta putkesta. Sama homma sähköverkossa, ei siitä revittävää sähkön määrää voi noin vaan kasvattaa, loppuu systeemistä kapasiteetti. Eli jos tässä aletaan hirveästi lisäämään taloyhtiöiden sähkönkulutusta, niin infraan on tulossa samalla isoja muutoksia. Ei 70-luvulla lähiöitä rakennettaessa mietitty sähköautoja sekuntiakaan.

Ja päälle se, että sähköautoilu ei ole mikään ympäristöteko, kyseessä on suuri huijaus.

tekniikkamies 24.10.2020 09:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1438076)
Eli suomeksi sanottuna köyhemmillä alueilla rakennuskannan kunto heikkenee, koska ei haluta tai ei ole rahaa ylläpitää rakennusta sähköautolaitauspaikkojen takia. Ne nimittäin eivät ole ilmaisia.

Ihan helvetin fiksua...

Ja nyt pitäisi rakentaa sähköjakeluverkkoa uusiksi isolla rahalla että autojen lataus olisi laajemmassa mittakaavassa edes etäisesti realistinen vaihtoehto. Kuka sen maksaa? Ainiin, sähkön käyttäjät. Ne siirtomaksut ei olekaan nousseet viime vuosina, ja valtiohan ei halua rahaa sähköstä kun polttoaineen käyttö vähenee.

Tässä nyt on vaan se asia, että jos - ja kun - perusinfra ei ole sähköpuolella kunnossa niin se vaatii helvetinmoisia investointeja että tilanne on sellainen missä sähköautoilu toimii.
Minä en oikeasti edes ole sitä vastaan että enemmistö polttomoottoriautoista häviää planeetalta, mutta realismi täytyy olla mukana. Sähköautot ei ole realismia siinä mittakaavassa mitä ituhipit toivoo vielä pitkään aikaan. Eikä ne edes ole kokonaisuutena niin vihreitä kuin vihreät toivoo :rolleyes:

Osa rakennuskannasta on erilaisista syistä johtuen vanhentunut nopeammin mm. kun vaatimustaso asumisen suhteen on noussut. Kerrostalot on ruvennut kiinnostamaan vanhempia ihmisiä ja silloin oleellista helppo liikkuminen esim. hissin avulla.

Epäilen, ettei muutos ole lataamiseen tarvittavan energian osalta valtavan nopea. Liekö joku hybridiauto alkuun sellaisten suosikki, joilla ei ilman muuta ole varaa järjestää asiaa kunnolla. Viimeksi Motonetissa käydessä näin kaupan edustalla yhden Bemarin latauksessa.

Kaikki latauspisteet eivät ole edulisia käyttäjälle. Niitä on laitettu myös siinä toivossa, että tulevat asioimaan johonkin muihin palveluihin. Kysynnän ja tarjonnan lait ratkoo tätä pulmaa. Jos jollain alueella on latauksen tarvetta paljon, niin silloin on maksuhalua ja rahalla voi hoitaa asioita.

Kehityksessä ei kaikissa paikoissa pysytä mukana, mutta ei niissä pysytä muissakaan investoinneissa.

tekniikkamies 24.10.2020 09:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1438082)
Lisätään keskusteluun kaupungin sähköverkko ja sen riittävyys. Vähän sama asia kun viemäriverkostokin, sillä on tietty kapasiteetti. Yksinkertaistettuna sähkö tuo ja viemäri vie 😁

Mutta asiaan. Viemäriverkostossa on kohtia, joiden kapasiteettia ei voida enää lisätä, paskaa kun ei määrättömästi saa ajettua tietyn kokoisesta putkesta. Sama homma sähköverkossa, ei siitä revittävää sähkön määrää voi noin vaan kasvattaa, loppuu systeemistä kapasiteetti. Eli jos tässä aletaan hirveästi lisäämään taloyhtiöiden sähkönkulutusta, niin infraan on tulossa samalla isoja muutoksia. Ei 70-luvulla lähiöitä rakennettaessa mietitty sähköautoja sekuntiakaan.

Ja päälle se, että sähköautoilu ei ole mikään ympäristöteko, kyseessä on suuri huijaus.

60- ja 70-luvulla on rakennettu kerrostaloalueita, jotka ovat tippuneet kehityksestä ja asuntojen arvo surkea. Näin näyttäisi olevan vaikkapa Heinolassa, joka sinänsä kaunis kaupunki.

Näkisin näin, että sähköistymisestä tulee 50 vuodessa JYTKY ja siitä seuraa sekä hyviä puolia, että huonoja. Vanhalla tavalla jatkamisesta seuraa ilman muuta huonoja puolia. Tähän liittyy muitakin muutoksia kuten etätyön tuleminen uudeksi normaaliksi.

Markkinavoimat seuraa sitä millä voi tehdä rahaa. Ne on kiinnostunut enemmän kerrostaloalueiden purkamisesta ellei niillä voi muuten tehdä rahaa. Sähköautot voi aluksi olla kuin autoteollisuuden ekat statusautot, Packard, Cadillac, Lincoln, Mercedes ym... Sillä symbolisoidaan, että nyt menee hyvin ja ollaan kehityksen kärjessä.

Köyhemmille tulee omia vaihtoehtoja ja kaikki ei ole autoja, vaan jotain kevyempiä.

Veikkaan, että kymmenen vuoden päästä muutos on normaali tila, eikä sitä enää täälläkään kummeksuta.

Catrik 24.10.2020 10:04

Tämän mielenkiintoisen ketjun lukeminen olisi huomattavasti miellyttävempää jos puolet viesteistä ei olisi täysin offtopiccia. Voisko viedä ne taloyhtiörempat, junan moottorit ja muut keskustelut omiin ketjuihinsa ja keskittyä rakenteluun tässä ketjussa. Kiitos.

tekniikkamies 24.10.2020 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1438096)
Tämän mielenkiintoisen ketjun lukeminen olisi huomattavasti miellyttävempää jos puolet viesteistä ei olisi täysin offtopiccia. Voisko viedä ne taloyhtiörempat, junan moottorit ja muut keskustelut omiin ketjuihinsa ja keskittyä rakenteluun tässä ketjussa. Kiitos.

Olis kiva keskustalla onnistumisista vaikka ne olisi alkuun pieniä. Ylempänä oli, että pienehkön akun voi kasata itsekin ja ostaa siihen BMS:ät valmiina. Hyvä näkökulma.

Ei mikään ihme, että kaikenlaisia ajatuksia tulee - sitä ollaan vähän samassa tilanteessa kuin höyrymoottori ja lattahihnat edustaisi valtavirran tekniikkaa ja on ruvettu tuumimaan, että ne korvataan muulla ratkaisuilla.

Laitan kuvan päivän puuhista. Vanha taajuusmuuttaja annostelee sähköä 15 kilowatin moottoriin ja se on menossa testaamaan isompaa kompressoria. Siksi se ei ole siinä niin kovin asiallisen näköisesti. Jos sähköauton latausta annostellaan samalla tapaa, niin latausmahdollisuudet ovat joustavia. Tuosta tamusta voi säädellä jos on vaikka vain 16 voimavirtatöpseli - kierrokset pienemmäksi. On virtarajoja. Seuraavaksi olisi tarkoitus kytkeä se 63:seen töpseliin. Ei ne piuhat ja töpselit sitä tietäisi vaikka joku laittaisi virtaa sähköautoon.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233506

A.I 24.10.2020 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438063)
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...


riittää. vanhemmat käyttää 1 vaihelatausta, useimmat 2 vaihetta ja renault zoe ja jotkut teslat kolmvaihelatausta.

meillä 25A pääsulake ja 22kw asema jota käytetään 11kilowatilla. auto hyödyntää vain kahta vaihetta jolloin saadaan 7.2kW teho 16amppeerilla
kokeiltiin talossa laittaa hellan kaikki levyt sekä uuni, vedenkeitin ja leivänpaahdin päälle samaan aikaan, ei tullut hiljaista.

25A sulake kestää oikeasti aikapaljon enemmän kuin 25A

Voidaan myös laittaa virtaa mittaava laite pääkeskukseen joka tarkkailee koko talon / tontin kulutusta ja säätää autolle tulevaa virtaa sen mukaan miten pääsulakkeet antavat varaa. -tähän ei ainakaan meillä ole tarvetta auto latautuu lähes tyhjästä täyteen n.4h aikana.

pikalaturit ovatkin sitten asia erikseen mistä voidaan repästä vaikka se sähkö 100kwh nopeudella jos auto sitä tukee (uusi VW id)
golfiin se onnistuu 40kwh nopeudella vieden n. 45min



Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1438093)
Sähköautot voi aluksi olla kuin autoteollisuuden ekat statusautot, Packard, Cadillac, Lincoln, Mercedes ym... Sillä symbolisoidaan, että nyt menee hyvin ja ollaan kehityksen kärjessä.

Köyhemmille tulee omia vaihtoehtoja ja kaikki ei ole autoja, vaan jotain kevyempiä.

Testa on vähän status symboli varsinkin nuorilla, mutta tosiasiassa sähköautot eivät enään ole kovin kalleita.
7000eurolla saa jo käytettyä nissan leafia joka maksaa itsensä aika äkkiä takaisin säästetyillä pensalaskuilla.

uutta id3:a saa vähän yli kolmen kympin. tähän pari tonnia valtion tukea päälle. jolloin ei voida enään puhua kovin kalliista autosta.

20tkm polttoainesäästöt tarkoitaa äkkiä paria tonnia säätöä per vuosi jos kulutus n.7l naftaa.
ja jos sen baarissa ravaamisen, tupakin ja kaljan ja roskaruuan mättäämisen naamaan lopettaa, terveyden lisäksi paranee myös lompakko. ainakin toisella parilla tonnilla
-näillä konsteilla uusi auto olisi 6-7v päästä ilmainen.
myös huollot ovat halvempia.

kippo86 24.10.2020 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1438119)
20tkm polttoainesäästöt tarkoitaa äkkiä paria tonnia säätöä per vuosi jos kulutus n.7l naftaa.
ja jos sen baarissa ravaamisen, tupakin ja kaljan ja roskaruuan mättäämisen naamaan lopettaa, terveyden lisäksi paranee myös lompakko. ainakin toisella parilla tonnilla
-näillä konsteilla uusi auto olisi 6-7v päästä ilmainen.
myös huollot ovat halvempia.

Ihan mielenkiinnosta, miten olet säästön laskenut?
Akkujen elinkaari ei ole ikuinen, olisiko makx 10vuotta? Uusien akkujen uusiminen maksaa??
Miten sähköauton huollot on edullisempia, kuin polttomoottorisen? Esim jarrupalat yms kuluvat osat pitkälti samoja?

tekniikkamies 24.10.2020 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438121)
Ihan mielenkiinnosta, miten olet säästön laskenut?
Akkujen elinkaari ei ole ikuinen, olisiko makx 10vuotta? Uusien akkujen uusiminen maksaa??
Miten sähköauton huollot on edullisempia, kuin polttomoottorisen? Esim jarrupalat yms kuluvat osat pitkälti samoja?

Taitaa ainoat käytetyt täyssähköautot olla Nissan Leaf ja e-NV200, joilla voi hakea säästöä. Siinä mielessä säästöä voisi tulla kun alle kympin meneviä menopelejä ei ole ajossa.

On lisäksi jotain aika pieniä Seat Mii.

Jotta hallita ongelmia, pitäs pitäytyä kaikista yleisimmissä.

dmn 24.10.2020 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438121)
Miten sähköauton huollot on edullisempia, kuin polttomoottorisen? Esim jarrupalat yms kuluvat osat pitkälti samoja?

Ei öljyjen vaihtoa, jarrut kuluu minimaalisesti kun normaali jarrutus tapahtuu sähkömoottorin kanssa energian talteenottona.

kippo86 24.10.2020 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dmn (Viesti 1438128)
Ei öljyjen vaihtoa, jarrut kuluu minimaalisesti kun normaali jarrutus tapahtuu sähkömoottorin kanssa energian talteenottona.

Siinä kaikki säästö?
Mites akut, sähköviat yms?

dmn 24.10.2020 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438129)
Siinä kaikki säästö?
Mites akut, sähköviat yms?

Takuuseen?

Heguli 25.10.2020 06:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dmn (Viesti 1438128)
Ei öljyjen vaihtoa, jarrut kuluu minimaalisesti kun normaali jarrutus tapahtuu sähkömoottorin kanssa energian talteenottona.

Sähköautoissa jarrut jumii, kun niitä ei käytetä. Joissain automalleissa on havaittu, että sähköversioissa menee jarrujen kunnossapitoon enempi hilloa kuin polttomoottoriversiossa.

Ihan sama ilmiö kun normiautossa takajarrut, rauhallisessa ajossa ne ei juurikaan toimi ja jumiintuvat.

Mika_T 25.10.2020 07:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dmn (Viesti 1438128)
Ei öljyjen vaihtoa, jarrut kuluu minimaalisesti kun normaali jarrutus tapahtuu sähkömoottorin kanssa energian talteenottona.

Kyllä ne voimansiirron öljyt pitää vaihtaa oli veto toteutettu miten tahansa.
toki ei niin usein kuin polttomoottoriin mutta kuitenkin.

Jarruista oliki jo yllä juttua, jumiutuvat Suomen olosuhteissa. Ja akku, ei kestä ikuisuuksia...
Samoin alustanosat, pyörälaakerit (myös sähkömoottorin laakerit kuluu) jne kuluu ihan samoin kuin polttomoottori kavereissaan.


Onhan ne varmasti ensimmäiselle omistajalle halpoja pitää (jos sattuu olemaan rahaa ostaa) jos ei välitä auton ylläpidosta yhtään.
Toinen tai kolmas omistaja saa sitten lappaa rahaa autoonsa ihan urakalla.

Heguli 25.10.2020 08:35

Puhumattakaan sähköautojen vakuutusmaksuista, ovat kalliita korjata eli vakuutusmaksut on polttomoottoriautoja korkeammat.

Moni tuijottaa vaan sähkön kulutusta ja luulee, että sähköauto on edullinen ylläpitää.

tekniikkamies 25.10.2020 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1438139)
Puhumattakaan sähköautojen vakuutusmaksuista, ovat kalliita korjata eli vakuutusmaksut on polttomoottoriautoja korkeammat.

Moni tuijottaa vaan sähkön kulutusta ja luulee, että sähköauto on edullinen ylläpitää.

Eräjormille ja persvakoäijille suunnattuja malleja ei ole vielä näkynyt. Pitäisi vissiin huhuilla Toyotaa, että meitä on sellaisiakin.

En epäile vaikka Nissan Leafia kauhean huonoksi, vaan se ei korvaa nykyisiä autoja. e-NV200 voisi jo vähän paremmin korvata.

Ei tuollainen id4 ihan huonolta vaikuta, vaan sekään ei ole persvakoäijäauto.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/...SAAEgJhcPD_BwE

Catrik 25.10.2020 14:03

Tehkää oma topicci kaupasta ostettaville sähköautoille ja niistä keskustelulle. Tämän topicin aihe on omavalmisteinen sähköauto.

kippo86 25.10.2020 15:01

Jos joku haluaa rakentaa, niin löytyy 2 kpl 48v moottoreita sähkötrukista. Toinen on pyörittäny hydraulipumppua ja toinen on ajomoottori. Niin ja lisäksi ohjaustehostimen moottori + pumppu.

A.I 25.10.2020 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1438167)
Jos joku haluaa rakentaa, niin löytyy 2 kpl 48v moottoreita sähkötrukista. Toinen on pyörittäny hydraulipumppua ja toinen on ajomoottori. Niin ja lisäksi ohjaustehostimen moottori + pumppu.

Taitaa olla vähän onnettomat moottorit tällaiseen projektiin.

kippo86 25.10.2020 16:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1438171)
Taitaa olla vähän onnettomat moottorit tällaiseen projektiin.

Joo varsinkii ku ei oo napamoottoreita, mutta toisenlaiseen rojektiin varmasti käypäset. On kuitenki 2500kg koneesta, ni kyllä niillä joku värkki liikkuu...

veijon-esso 26.10.2020 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1438163)
Tehkää oma topicci kaupasta ostettaville sähköautoille ja niistä keskustelulle. Tämän topicin aihe on omavalmisteinen sähköauto.

Nää kato haluaa keskustella täyssähkö offtopicroad autoista!

Mika_T 26.10.2020 21:59

No mistä muusta?
Täyssähkösestä offiautosta tulee järkyttävän painava että sen toimintamatka olis edes muutaman kilometrin suomöyrintää.

Akku painaa tonnin 😝

tekniikkamies 27.10.2020 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1438255)
No mistä muusta?
Täyssähkösestä offiautosta tulee järkyttävän painava että sen toimintamatka olis edes muutaman kilometrin suomöyrintää.

Akku painaa tonnin 😝

Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua? Itseltä ei mene koska ei ole extreme offiautoa. Ainoastaan pedaali pohjassa lumessa ajaen on vaikuttanut kulutus suurelta.

Mä kuskailen joskus mukana sähköläskiä ja ajan jonkun hauskan reitin. Voin myös tankata sitä invertterillä. Jos offiautoa voi tankata sillä kalustolla millä sitä kuljetetaan, tämä luo lisää mahdollisuuksia.

Pienempi maastohärveli olisi helpompi niin ei tarvi järkälemäistä akkua.

Timo_L 27.10.2020 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1438267)
Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua?

Itsellä normi ajopäivänä jos nollaan trippimittarin, ajan päivän niin keskikulutusmittari näyttää yleensä 30-40l / 100km hujakoilla. Se täsmää aika hyvin todellisuudenkin kanssa kun suhteuttaa tankkausmäärään ja trippimittariin kertyneeseen lukemaan.

Tiellä samainen kulkine vie 15-18 litraa satkulla.

A.I 27.10.2020 19:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1438267)
Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua? Itseltä ei mene koska ei ole extreme offiautoa. Ainoastaan pedaali pohjassa lumessa ajaen on vaikuttanut kulutus suurelta.

Mä kuskailen joskus mukana sähköläskiä ja ajan jonkun hauskan reitin. Voin myös tankata sitä invertterillä. Jos offiautoa voi tankata sillä kalustolla millä sitä kuljetetaan, tämä luo lisää mahdollisuuksia.

Pienempi maastohärveli olisi helpompi niin ei tarvi järkälemäistä akkua.

juuri näin, lj vei sen 3-4l päivässä joten tiedän aika hyvin kulutukseni, RJ:llä meni 10-14l päivässä.

kulutus ei ole ongelma, vaan sopivien moottorien löytäminen.

-yksi vaihtoehto olisi käyttää etuvetoautoa, jonka vasen vetari menisi etu ja oikea vetari takaperään. tosin tällöin tarvitaan taase ne perät. nyt kuitenkin löytyisi ns. halvalla tekniikoita..

Säätäjä_setä 27.10.2020 20:11

Bolinger B1 & B2
 
Bolinger B1 & B2. Tässä hyvä ehdokas sähköautojen kauneuskilpailun voittajaksi. :eek:

https://www.youtube.com/watch?v=w45L3kV8n1I

Näyttää siltä, että koko vehkeen voi valmistaa levytyöstökeskuksella.

Hcet 27.10.2020 21:46

Tuntuu tuo kulujen laskeminen olevan monelle hepreaa.

Sähköauto vaatii kulkeakseen sähköä ja se maksaa kotitöpselistä siirtomaksuineen kaikkineen karkeasti 0,15€/kwh.
Tesla model S tasoinen auto vie karkeasti 25kwh/100km ja latauksessa on pieni häviö luokaa 15-20%. Lasketaan 15% niin tulee n.29kwh/100km. Tällöin 100km maksaa 4,35€. Vertailuna vaikka vastaavan tasoinen F-korinen 530d bmw joka kuluttaa sen 7,5l/100km ja nafta maksaa sen 1,2€/litra tällä hetkellä niin kuluiksi tulee 9€/100km. 20tkm vuosisuoritteella sähköautolla säästää 930€ vuodessa eikä mitään yllä huudeltua koko polttoainekulua eli 1800€.

Asiahan kääntyy vielä ihan päälaelleen jos käyttää teslan supercharge asemia eikä ole oikeutettu ilmaiseen lataukseen. Tälläin kwh maksaa 0,24€ eli 100km maksaa n7€ ja säästöä vuodessa tulee enää 400€.

Jos vuodessa ajaa 30tkm sähköauto alkaa kannattamaan enemmän säästö on silloin 1400€ tai 600€ ja kertaantuu tietenkin kilometrien noustessa.

Sitten nuo ylläpitokulut. Alustan osia menee molemmissa käytännössä vastaava määrä, mutta sähköauto on renkaille raskaampi joten rengaskulut on suuremmat.
12v järjestelmään liittyvien sähkövikojen kanssa polttomoottoriauto vie mitä suurimmalla todennäköisyydellä voiton. Taasen sähköauton akkuongelmien hintalappua ei tiedä vielä kukaan. Akuthan koostuvat vaihdettavista kennoista ja mitä omiin korviin on hintoja kantautunut niin kennon hinta liikkuu 200€ kieppeillä ja yksikin rikkinäinen kenno aiheuttaa akun kyykkäämisen. Käytännössä kuitenkin kaikkia sähköautojen akut ovat vielä takuun alaisia niin tähän ei ole vielä kehittynyt jälkimarkkinaa koska kysyntä on nolla.

Sähköautosta puuttuu kokonaan polttomoottorin viat, mitä jossain malleissa riittää anturi,öljynkululutus,ketjunkatkeamis vioista alkaen murheeksi asti.
Ei siis ole väärin väittää että sähköauto vaatii vähemmän huoltoa ja huoltoon menee vähemmän rahaa. Kannattaa myös muistaa että perusjamppa maksaa äkkiä öljynvaihdosta 200€ siinä missä me itse tekevät teemme sen 40€ rahaan. Huoltokuluja verratessa kannattaa ottaa sekin huomioon.
Esim 120tkm matkalla polttomoottoriautoon tulee 4 huoltoa joiden keskihinta on äkkiä luokkaa 400-500€ ja kuluja kertyy 2000€. Sähköversioon ei tällä välin tule huoltokuluja.

Lyhyesti siis. Kulut hämäävät ja niihin liittyy paljon muuttujia joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Sähköauton kulujen kohdalla on vielä monta kysymysmerkkiä koska tekniikka on uutta ja takuu kattaa. Asiaan kannattaa perehtyä jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin antaa olla. Tekniikka joko yleistyy tai ei, mutta tällä hetkellä buumi on kova, tulevaisuus näyttää miten käy.

Itse ajan dieselillä ja ajan vuodessa paljon. Nyt jos olisin uutta autoa ostamassa ja budjettini olisi 50-100t€ niin olisi tesla kovilla. Siitä hintaluokasta sähköautot ovatkin vallanneet alaa. Taas jos katselisin autoa hintaluokassa 5-30t€ niin en edes katsoisi sähköauton suuntaan koska säästöt ovat vielä pieniä nähden suurempaan ostohintaan.

Asioissa on montaa kanttia.

Ja jos on isomman hintaluokan pelissä niin sanokaas yksikin 140t€ uusi auto jonka suorituskyky on 0-100kmh 2,1sekunttia ja varttimaili 9sec.

Ja mitä sähkö maasturiin tulee niin eikös välitön teho ja heti nollakierrokselta tuleva maksimivääntö ole vain hyvä asia?

BJ-40/76 28.10.2020 01:44

Kuinka pitkä matka "ajomaastoille" ja kuinka helposti ajat tuon läpi?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1438272)
Itsellä normi ajopäivänä jos nollaan trippimittarin, ajan päivän niin keskikulutusmittari näyttää yleensä 30-40l / 100km hujakoilla. Se täsmää aika hyvin todellisuudenkin kanssa kun suhteuttaa tankkausmäärään ja trippimittariin kertyneeseen lukemaan.

Tiellä samainen kulkine vie 15-18 litraa satkulla.

Jos todellinen kulutus maastossa, siis kun Maastoon rakennettu Jeep, jossa koko alusta rakennettu maasto-ajoa varten, kulutus Vain tuplaantuu... melkein tuplaantuu.....

Ei liene vaikeita, nelivetoa vaativia, Kurakkoja tms kovinkaan monta kilometriä?

A.I 28.10.2020 20:49

Meni tämä rakenteluidea topic nyt kyllä niin offiksi kuin olla ja pääsee.:D

Osasta kommentteja saa kyllä makeat naurut, sen verran foliohattuiluksi menee että huh huh. :)

Mainitaan nyt siitä kulutuksesta että +10c mitattu keskikulutus oli e-golfilla 15.5kwh 340km matkalla normaali maantievauhdilla.
auto on varustettu ilmanlämpöpumpulla.
sähkön hinta meillä hieman alle 10snt kwh siirtomaksuineen.
matka maksoi 1.60e sillä toisessa päässä oli ilmainen lataus.


Ps. mää muutin keskustelun nimeä. toteutan silti projektini jossain kohtaa kun aika, raha ja motivaatio kohtaavat. tällä hetkellä kaikki em. vähän vähissä. :D

tekniikkamies 28.10.2020 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437774)
Alunperin keskustelun idea oli toteuttaa putkirunkoauto täyssähköisenä, mutta muutin keskustelun nimeä homman lähdettyä rankasti off-topicin puolelle. :D

https://www.dacia.fi/dacian-ensimmainen-sahkoauto/

Alussahan tässä ollaan kuten matkapuhelimissa joskus viimevuosituhannella.

Nyt on sellaistakin ilmassa, ettei kaikki sähköautot ole kalliita.

A.I 29.10.2020 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1438327)
https://www.dacia.fi/dacian-ensimmainen-sahkoauto/

Alussahan tässä ollaan kuten matkapuhelimissa joskus viimevuosituhannella.

Nyt on sellaistakin ilmassa, ettei kaikki sähköautot ole kalliita.

joo nythän alkaa saamaa uuttaa sähköautoa jo alle kolmenkympin. ei nää enään rahvaan ulottumattomissa ole.

myös näin loppuvuodesta autovalmistajat saattavat haluta myydä näitä tappiolla jotta pääsevät co2 rajojen alapuolelle.

Heguli 30.10.2020 06:40

Hä hää, naapurin Tesla lähti eilen pihasta matkalle hinausauton kyydissä. Piuhan päässä se oli ollut, ei vaan "lähtenyt käyntiin". Tämä todistaa, että kaikki sähköautot on ihan paskoja, eli voidaan lopettaa tämä topic 😂😂😂😂

tekniikkamies 30.10.2020 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1438366)
Hä hää, naapurin Tesla lähti eilen pihasta matkalle hinausauton kyydissä. Piuhan päässä se oli ollut, ei vaan "lähtenyt käyntiin". Tämä todistaa, että kaikki sähköautot on ihan paskoja, eli voidaan lopettaa tämä topic 😂😂😂😂

Sillehän kävi sitten samanlailla kuin muille maanveljilleen! Jenkkiharrastelisä hintaan... :D

Sähköpyörän olen ainakin omakohtaisesti havainnut varteenotettavaksi. Se ei ole liikenneratkaisuna yleistynyt yhtä paljon kuin miten hyvä se on.

En ole aivan varma vaikka tehtäisiin teknisesti erinomainen sähköauto, yleistyisikö tämä malli siltikään.

Jos haettaisiin tuhannella eurolla paras mäntämoottori ja sähkömoottori, se toimisi 24/7 pyörittäen jotain konetta, sähkömoottori olisi parempi.

JasuT 30.10.2020 11:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1438357)
joo nythän alkaa saamaa uuttaa sähköautoa jo alle kolmenkympin. ei nää enään rahvaan ulottumattomissa ole.

Ei sovi silti omien hankintahintojen raameihin, edes lähelle. Enkä kiistä etteikö sähköllä voisi olla kiva liikkua, vaan kun on tämmöinen vanhaan tykästynyt, joka kaipaa höyrykonetta tontille...

Tosin tavoitteena saada talven aikana väsättyä liikkuvaksi väkkärä jolla liikkuisi irtotekniikat tontilla kivasti, yhdistäen tukevaa moottorinorsua, Rangen akselistoja/eturunkoa, sähkökäyttöjä, painoa tulee väkisinkin sen verran että sattaa pystyä vetämään/työntämään pihalla kalustoakin sillä, sen näkee sitten aikanaan. Pääasiallinen tavoite on että saa koukunnokkaan moottoria/vaihteistoa, ja siirrettyä sivumpaan ja takaisin, nurmikolla liikkunee leveämmän renkaan varassa varmemmin kuin 40mm nylonpyörän, ja sähkömoottorilla liikkuu mukavammin kuin hartiavoimin...

Kaitsu67 30.10.2020 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1438366)
Hä hää, naapurin Tesla lähti eilen pihasta matkalle hinausauton kyydissä. Piuhan päässä se oli ollut, ei vaan "lähtenyt käyntiin". Tämä todistaa, että kaikki sähköautot on ihan paskoja, eli voidaan lopettaa tämä topic 😂😂😂😂

Oisit pokkana tarjonnu käynnistysapua kaapeleiden kanssa :D

Mitenköhän noi lähtee 15-20 asteen pakkasella? Ja joutuuko pöhisyttämään erillistä sisälämppäriä ja akkulämmitystä pakkaskeleillä, kulutushan on silloin ihan toista luokkaa...:rolleyes:

Tai jos päivän aikana ko. pakkaskeleillä joutuu jättämään 6-8 tunniksi ulos parkkiin ettei ole pistoketta, miten sulaa ikkunat ym. ja lämpiää koppi? Vai sulaako siinä varauskapasiteettikin huolella :confused:


Sivu luotu: 06:08 (GMT +2).