Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Offiblogit > Suzukimiehen touhublogi
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Ajattelin kirjoitella tänne blogiin kaikenlaisista Suzukiin liittyvistä jutuista ja ajeluista tarinoita...
Rate this Entry

Metsäisen unelman neitseellinen matka Osa 5

Posted 31.10.2013 at 10:20 by J0hannes

Tarinan viidennessä osassa tutustumme vaihdantatalouden ihanuuksiin ja toteamme, kuinka harjoittelemalla todellakin voi paarantaa suoritusnopeutta (ainakin moottorinvaihdossa).

Edellisten offiblogikirjoitusteni innoittamana sain joitain yhteydenottoja Offipalstalaisilta harrastajilta, tarjouksina oli moottorinosista aina kokonaisiin moottoreihin. On kyllä hienoa huomata, kuinka sitä löytyy ihmisiä, jotka tarjoavat apuaan ja aarteitaan, jopa pyytämättäkin

Kaikista yhteydenotoista kuitenkin yksi nousi ylitse muiden. Muuan palstalainen oli blogikirjoitusteni innoittamana muistanut, että hänellä olisi muutama Suzukin moottori tallin nurkassa tarpeettomana ja lähestyikin minua vaihtokaupalla. Muutama lava olutta ja toimintakuntoisena purettu moottori olisi meidän.

Tämä oli ehdostus, josta ei voinut kieltäytyä. Välitin tiedon Muumipeikolle, joka välittömasti alkoi valmistelemaan vaihdantatuotteiden hankintaa ja sopi ajankohdan tavaroiden vaihdolle. Eräänä kauniina lokakuisena iltapäivä hyppäsimme laina-Mondeoon ja suuntasimme kohti Turkua.


Samurain kone Mondeon konttiin ja vaihtotuotteet toverille.


Oli ilmeisesti omassa ymmärryksessä jotain vikaa, kun olimme yhtä moottoria menneet hakemaan, mutta yllätys olikin suuri, kun toinen oli otettava mukaan.


Saatiin moottorit Espooseen talliin ja pikainen kurkistus venttiilikopan alle. Muutama keinuvipuakselin ruuvvi karannut jonnekkin ja kuivunutta öljyä, mutta nokka-akseli näytti hyvältä. Tämä oli kuulemma käyntikuntoisena purettu diesel-tekniikan vaihdon alta pois, joten eiköhän tästä toimiva saada


Vaurioitunutta moottoria tulikin kevennettyä aika paljon selvitettäessä asennushiekan aiheuttamia toleranssimuutoksia


Kampiakselin etutiivisteen vaihtoa varten, piti saada nokkahihnan alemman vetopyöränpultti auki. Tässä moottorissa pultti olikin momentissa M ja avaapinen ei onnistunutkaan vain vääntövartta napauttamalla. Kuumailmapuhaltimella lämmitys ja rost flashin suihkiminen ei auttanut, joten piti valmistaa apuväline.


Apuvälinekin otti hieman damagea, kun pulttia väänneltiin jatkovarren avulla ja paukuteltiin rekyylittömällä vasaralla vääntövartta. Järki loppui ja voima pelasti, eli kyllä se pultti lopulta aukesi, kun tarpeeksi hakkasi


Vanha yöpöytäaihio pois.


Kantta uudelleen kalustaessa, tuli laitettua edelliseen kanteen modatut torx ruuvit pitämään keinuvipuakselia kiinni. Bensapumpulle uusi tiiviste ja paketti kasaan.


Vanhasta koneesta ei otettu kuin kiinnikkeet uusiokäyttöön. Laiskuus voitti ja päätettiin kokeilla, lähtisikö vaihtomoottori käyntiin siinä kiinni olleella kaasarilla. Venttiilikopalle laitettiin uusi tiiviste sekä laitettiin vanhasta moottorista tulpat. Ennen ensimmäistä starttia, mitattiin puristuspaineet koneesta ja hyvältähännuo vaikuttivat. Paineet oli joka pytyssä välillä 12-13 bar, eli vaikuttaisi olevan vielä elinikää jäljellä.


Vaihtomoottoriss oli Seatin öljyfiltteri, joka on reilumman kokoinen, kuin Suikin oma. Tässä filtterin numero, jos joku haluaa laittaa omaansa reilumman filtterin.


Paineiden mittauksen jälkeen sytkäjärjestelmä kasaan ja koekäynnistys. Voihan perse kun rupesi hymyilyttämään, auto lähti ensimmäisellä yrittämällä käyntiin! Sytytyksen säätö ja auto pihalle käymään käyntilämpöön.


Homma meni tällä kertaa kuten pitikin, vaikka menihän se ensimmäiselläkin kerralla, jos ei pientä asennushiekan unohtamista sekaan lasketa
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2013-10-10 19.29.30.jpg
Views:	9241
Size:	99,6 Kt
ID:	33   Click image for larger version

Name:	2013-10-10 19.29.42.jpg
Views:	8605
Size:	91,2 Kt
ID:	34  
Luettu 18246 Comments 0
« Edellinen     Main     Seuraava »
Total Comments 0

Comments

 

Sivu luotu: 00:36 (GMT +2).