View Full Version : Unimoggeja ja jutustelua aiheesta
juuri kuten tuossa edellä, kyseinen merkki on just tuon takia turvallinen valinta, että varaosien saanti on aika turvattua ympäri maailman
tarvikkeinakin löytyy vaikka ja mitä, harvaan muuhun samanikäiseen on niin helppo maailmalta klikkailla osasia
HeikkiL on oikeella asenteella ;)
kyllä osia saa kirjottaa ruutupaperille koko runko numeron ja kävelee veholle jos myyjä sanoo että ei saa niin ehdottaa ko hebkilölle alan vaihtoa juuri tänään kävin taas vehon marmoritiskillä ja hyvin oli tullut saksan maalta mersun orginaali laatikossa uusi jarrusyliteri omaan 416 vm 71 olihan se hieman hintava 150e mutta jos nyt vasta alkuperäinen antautui niin en pidä pahana jarruletkut oli omaani muistaakseni noin 100e kpl ja kääntöpään mullin silmälaakeria saa laakerikaupasta max20e kpl kun veholla myyjä sanoi aikoinaan että käy kysymässä aluksi laakerikaupasta koska heidän kautta 60e
eipä ole osaa tullu vielä vastaan mitä merkkiliikkeestä ei saisi tai jos osaa kieliä niin saksanmaalla on ihan erikois liikkeitä mitkä myy ainostaan unimogin osia ja tuunaus tarvikkeita:p
Juu, ja Veho ryöstää tuplahinnan osista verrattuna Saksan Daimler Ag:n hintaan. Nimimerkillä kokemusta viimeviikolta... ;)
Eli kantsii tilata kamat suoraan Saksasta.
Juu, ja Veho ryöstää tuplahinnan osista verrattuna Saksan Daimler Ag:n hintaan. Nimimerkillä kokemusta viimeviikolta... ;)
Eli kantsii tilata kamat suoraan Saksasta.
Toiksää mulle snorkkelin :eek: ? Juujuu, arvaan että unohtu muissa "kiireissä" !
Toiksää mulle snorkkelin :eek: ? Juujuu, arvaan että unohtu muissa "kiireissä" !
Ei unohtunu, on selvityksessä!
BJ-40/76
02.02.2013, 23:57
Törmäsin netissä tuollaiseen:
http://www.nettikone.com/unimog/406/1142956
Tää olisi metsuri-Hilmalle just oiva kaveri. Olisiko minkälainen projekti tuollainen, jos jotain isompaa täytyy remontoida? Saako osia? Kalliita ?
Sanokaa jotain mahdollisimman tyrmäävää etten jatka haaveilua... :D
Siis tuo 2000,- on varattu varmaan mm. renkaille ja vanteille, ja sitten toinen puoli? jokaisessa vanhassa autossa oleville vioille/ominaisuuksille: siis kun tuo marsu oli uusi, niin kuplavolkkareihin vaihdettiin kone huoltoasemalla jopa alle 100tkm:confused:(olihan max. noin 1970-75?)
Ja nyt huoltoasemalla positiiviseen suoritukseen päästään sillä, että asiakkaalle löytyy OIKEA polttimo palaneen tilalle (kiitos internetin)
Mutta jos Museosekisteriin saa, niin voi "jurrata" (ehkä jopa museokärry perässä karikat täynnä?) jopa moottoritiellä, mutta omimmillaan on liikennetraktorin ohittamiseen pitkällä, autiolla suoralla:rolleyes:
Siis enää noiden museoautojen ei tarvi olla parempia kuin uutena, ajan hammas voi jättää jopa jäljiä kriminaalisessa muodossa....
Jos itselläni olisi sähköä, kuin taannoin, niin mikä olis kivempaa, kuin ottaa avattavat umpi moottoripyöräkypärät hf/kypäräpuhelimilla päähän, ja lähteä "vinguttamaan" suuruusluokka 60 km/h esim. Pudasjärvelle (nyt tuolla välillä on suurin piirtein yhtä paljon 100km/h kuin alle, ja sekin jakaantuu suuruusluokkaa puoliksi: siis 80kmh neljäsosa, ja 60/50 kmh neljäsosa:eek:
Ja sitten se idea: saat ajaa kokoajan matkavauhtia:D
Ja dsl pitää ola tankissa.
Mutta max matkanopeuden pudottaminen puoleen, ei tuplaa matka-aikaa!
(ainakaan täältä itään:D en tiedä sitä 500-600 km etelään tilanneta:cool: ruuhka-ajan ulkopuolelle,,,,)
eikä ne verotkaan nii kauheita ole verrattuna esim. henkilö tai paku maasturiin. Sitäpaitsi työkoneeneena sitä ei saa seisomaan eli vakuutus pyörii jatkuvasti.
liikennekäytöstäpoisto kertoo trafi juurikin tosta työkoneesta??
mitäs tollasesta pitäs osata kattoo jos meen tota kirkkonummen peliä kattelee??
ei niissä ihmeitä kattomisia ole, ihan normaalisti kattelet vuotopaikat, toteat teknisen toimivuuden ja ruosteet
jollei mitään vuoda, tarkista nestemäärät
jos kaikki vipstakit toimii, niin hyvä
ruostehommatkin lähinnä hytissä, rungot on aika väkevän vahvoja
vanhemmiten lähinnä renkaat / jarrut / sähköt aiheuttaa askareita
Törmäsin netissä tuollaiseen:
http://www.nettikone.com/unimog/406/1142956
Tää olisi metsuri-Hilmalle just oiva kaveri. Olisiko minkälainen projekti tuollainen, jos jotain isompaa täytyy remontoida? Saako osia? Kalliita ?
Sanokaa jotain mahdollisimman tyrmäävää etten jatka haaveilua... :D
Niin olikos tiedossa että tää on ollu aiemmin nimimerkillä "Taisto"?.
Ks. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=23294
Ruåttissa melkeen kohtuuhintainen ja kuntoinen U1300L:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ovrigt_vaxtskydd_och_bevattning_Unimog_U1300L_4364 7872.htm?ca=2&w=3
Jotakuinkin viikko sitte tuli haettu itselle palstalta bongattu moggi. Sopivaa on tullut etsittyä parisen vuotta ja nyt löyty, naisväen iloksi, sopiva juuri pääsiäis viikolle niin on hyvää aikaa rakennella. Tästä tarkoitus tehdä maatilan yleiskone kaikkeen pikku siirtelyyn jne. sekä tietty metsässä ihan vaan huvikseen ajeluun. Malli on 416 elikkä om352 moottorilla vuosimalli -73.
Ohessa kunto ostohetkellä ja nyt, vaikka on viikon pyörinyt raadon ympärillä näyttää siltä että mitään ei olis tapahtunu :) Profiilissa lisää kuvia.
Ohessa kunto ostohetkellä ja nyt, vaikka on viikon pyörinyt raadon ympärillä näyttää siltä että mitään ei olis tapahtunu :) Profiilissa lisää kuvia.
Vanhat renkaat olivat takana Nokia MPT 14.5-20, mallia proto-sisu. Mutta mitkä renkaat oli edessä, en tunnista mallia?
14.5-20 loppuun kuluneet dunlopit oli edessä.
-R-
Nyt on saatu oma kapistus siihen kuntoon että pystyy vähän jo töitäkin tekemään. Leimalle tuntuu kuitenkin olevan vielä pitkä matka.
3 tonnia ohransiemeniä lavalla niin rupee jo vähän jouset painumaan. Kuvissa myös hieman lastausta ja purkua.
Hienoltapa tuo näyttää ! Palstan "ainoa" työkykyinen moGGi ? :D
onkos muitakin ku työkykyisiä?
onkos muitakin ku työkykyisiä?
Ennen ku näkyy kuiva ni ei :)
-R-
tekniikkamies
16.04.2013, 10:07
onkos muitakin ku työkykyisiä?
Jos ne muut Mogit on niitä SYRJÄYTYNEITÄ, joista julkisuudessa puhutaan...
tossa yks työkuntonen rekisterissä ja leimassa
tekniikkamies
16.04.2013, 12:37
tossa yks työkuntonen rekisterissä ja leimassa
Muikealta meiningiltä vaikuttaa, ei voi kuin ihailla kateellisena!
kans pitäny kokeella et kuinkas tua orkkis nostolaite toimii
täs vähä kuvia omasta mersusta siitä minkä näkönen oli hankittaessa ja mihin on tultu tällä hetkellä
Reilun kokonen pilkki, paljonko toi nostaa vierestä ja mikä on maksimi ulottuma ja mitä sieltä nousee?
Oman mogin pikku nupe nostaa 3,5 metristä taulukon mukaan 600 käytännössä tuntuu nousevan ainakin 800kg.
-R-
Hienoltapa tuo näyttää ! Palstan "ainoa" työkykyinen moGGi ? :D
Katsastus voimassa. Talvi työnneltiin etulingolla lumia ja kuvia ei lingosta ole. Schmidt S1...
Miten porttaaleista saa tarkistettua öljyt?
Propusta?
Reilun kokonen pilkki, paljonko toi nostaa vierestä ja mikä on maksimi ulottuma ja mitä sieltä nousee?
Oman mogin pikku nupe nostaa 3,5 metristä taulukon mukaan 600 käytännössä tuntuu nousevan ainakin 800kg.
-R-
nupe ässä vierestä pitääs nousta 3500kg ollut aikansa tehokkain nosturi muita ässä malleja ei ole koskaan valmistettukaan 2m hytraulisella jatkolla saa vielä pituutta ja tuntuu kyllä nostavan mitä vain kun on kaikki tiivisteet vaihdettu
jos jollaki lojuu nurkis auran/lingon orginaali kiinnitysraudat niin olisin kiinnostunut niin saisi ens talveksi oman s1 lingon käyttöön
Katosi autosta vilkut, ei toimi viiksestä eikä hätävilkkunapista.
Missä vika? Joo, sulakkeet on katottu ja herkistelty, monitoimiviikseä mittaroitu, ei saatu selvää. Releitä on kojelaidan sisällä mutta mikä niistä? Ajoneuvo 427 mallia.
tossa yks työkuntonen rekisterissä ja leimassa
Pikku yksityiskohtia lukuunottamatta samannäköinen peli kuin työnantajalla. Samanlainen HIAB lavallakin.
Katosi autosta vilkut, ei toimi viiksestä eikä hätävilkkunapista.
Missä vika? Joo, sulakkeet on katottu ja herkistelty, monitoimiviikseä mittaroitu, ei saatu selvää. Releitä on kojelaidan sisällä mutta mikä niistä? Ajoneuvo 427 mallia.
varoitusvilkkurele näyttäs tuos meidän mallis olevan 2 x 6 napainen ... kattelepa se ja sen syöttö / maadoitus ainakin
sulakkeena kaikille em. vasen rasia (A) ja sulake 7. (8 Amp)
Mites muitten mogit? Omaan tuli haettua tänään tuore leima ja pitihän sitä sitten päristellä pitkin päivää liikenteen tukkeena. :)
Eipä ollu katsurillakaa moitittavaa, mitä nyt jarrurummut rupee muistuttamaan enempi kananmunan muotoa ku pyöreetä :rolleyes:
Onko kukaan muu sattunu semmosta kuulemaan että unimoggiin olis asennettu cummingsin kone? Eipä muuten mutta enemmän tehon ulos saanti olis ehkä helpompaa... Vitsi miten viisaita ajatuksia yövuorossa voikaan tulla.
Miks muuten cummituksesta saa woemaa helpommin ?
chief360
17.08.2013, 13:08
jotenkii virkeemmällehän tuo näyttää ku om352:sella :D
http://www.youtube.com/watch?v=D0mdBQzBo5w
chief360
17.08.2013, 13:10
jotenkii virkeemmällehän tuo näyttää ku om352:sella :D
http://www.youtube.com/watch?v=D0mdBQzBo5w
http://www.youtube.com/watch?v=1UrCV0C10b0
Vapaasti hengittävä vs. ahdettu...
pannaas tää linkki tännekin, U1300 purkumoGGi Pudasjärvellä:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/unimog-1300l/1212516
hyvänhenkinen myyjä, löysin snorkkelin siitä omaani ;)
pannaas tää linkki tännekin, U1300 purkumoGGi Pudasjärvellä:
http://www.nettikone.com/mercedes-be...-1300l/1212516
hyvänhenkinen myyjä, löysin snorkkelin siitä omaani ;)
Ei ainakaan tuo linkki minulla johtanut ilmoitukseen, mutta löytyihän se hakemalla. Koitanpa, toimisiko tämä paremmin:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/unimog-1300l/1212516
^^^^
kiitos, nyt pitäis toimia ...
Hmmm, alko ajatus keulia kun kattelin tuota pudasjärven raatoa. Ajatuksia... siitä koppi lyhkäseen ja sitten jotain muutoksia moottori puolella...
Ai pornohytillinen mogin pätkä cumminsilla ?
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/371280d1303469738-unimog-doka-maputo-mozambique-img-20110421-00039.jpg
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2012/06/unimog-u500-china-1.jpg
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2012/06/unimog-u500-china-2.jpg
Eikös siitä jotain noitten tyyppistä silloin tule?
rymmyrammi
22.09.2013, 15:32
Tein jokunen aika sitten omaan 411:seen vaihdelaatikko modauksen.
On muuten kätevä. Ainakin entiseen verrattuna.
Poistin laatikon kannen välilevyssä olevan vivuston kokonaan. Tilalle jäi yksinkertainen H kaavio. Lisäksi tein vivun jolla vaihdetaan hidas ja nopea alue.
Vaihteita nyt hitaalla 4+4 ja nopealla 4 eteen.
Mokki liikkuu takaperin 4 vaihteella noin 20-25kmh entisen kävelyvauhdin sijaan.
kokonaisuudessaan ei ollut vaikea operaatio.
Suosittelen!
chief360
22.09.2013, 16:36
Tein jokunen aika sitten omaan 411:seen vaihdelaatikko modauksen.
On muuten kätevä. Ainakin entiseen verrattuna.
Poistin laatikon kannen välilevyssä olevan vivuston kokonaan. Tilalle jäi yksinkertainen H kaavio. Lisäksi tein vivun jolla vaihdetaan hidas ja nopea alue.
Vaihteita nyt hitaalla 4+4 ja nopealla 4 eteen.
Mokki liikkuu takaperin 4 vaihteella noin 20-25kmh entisen kävelyvauhdin sijaan.
kokonaisuudessaan ei ollut vaikea operaatio.
Suosittelen!
säilyikö tässä muutoksessa ulosotto?
itseä kiinnostaisi kyseinen muutos kans.
chief360
22.09.2013, 18:41
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1174604_10201438186010856_128942266_n.jpg
omaan moggi projektiin vähän lisää osasia :)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1174604_10201438186010856_128942266_n.jpg
omaan moggi projektiin vähän lisää osasia :)
asiallista ! jos tarviit, löytyy tommoseen kaasupoljin, cooleri ym.
rymmyrammi
23.09.2013, 07:36
Tässä versiossa PTO vipu säilyy ennallaan. Pto vipua voisi käyttää kytkimenä HI-LO aulueiden välillä. Silloin PTO ei toimi:eek:
Lattaraudasta välilevyyn johde, jolla uusi vipu saadaan kannen takaosaan kuskin puolelle. Samalla harvensin 4x4/4x2/lukkovivustoa=> Lukot paineilmalle. Sopii uusi vipu paremmin.
Vaihtoehto on muokata kannen vivustoa tupla H muotoon.
On varmaan pirun tarkka ja vaikea tehdä. Vivuston liikkeet pienet ja jumittaa varmaan helposti.
Mikäs mokki chiefillä on? Ja mikä tuo moottori on?
chief360
23.09.2013, 10:15
se on 404.013, eli 404:nen 406:sen kopilla.
tarkoitus oli sovitella siihen tuo om606:nen ja sen jatkeeks 406:sen looda.
oma laatikko ääntää pitkällä puolen aika ilkeesti ni siks vaihtuu "isompi" laatikko kun vielä sopu hintaan löytyi :)
http://www.unimog-fin.com/
Tälläiseen törmäsin.Tuolla "vähäsen" vasta jutustelua.
oiskos moGGi väellä ohjetta OM 352 tai OM 366 käynnistykseen, kylmillä keleillä ILMAN pilottipumppua, eli miten ohjekirja ohjeistaa ...
kamu nimittäin hommas 1989 kuorkin, jossa jompikumpi vaparimotti, eikä hehkua eikä pilottivarustusta ... etelä Saksan tuontia
oiskos moGGi väellä ohjetta OM 352 tai OM 366 käynnistykseen, kylmillä keleillä ILMAN pilottipumppua, eli miten ohjekirja ohjeistaa ...
kamu nimittäin hommas 1989 kuorkin, jossa jompikumpi vaparimotti, eikä hehkua eikä pilottivarustusta ... etelä Saksan tuontia
Onks tää joku kompa? Täh? Joko se lähtee startilla käyntii tai sitten ei. Suosittelisin kuitenkin lohkolämppäriä.
Onks tää joku kompa? Täh? Joko se lähtee startilla käyntii tai sitten ei. Suosittelisin kuitenkin lohkolämppäriä.
joo, ei oo kompa, ihan uteliaisuuttani kysäisin, josko paappa ois jonku ohjeen piirtäny kirjaan ...
427 mallin Käsijarrusylinteriä jääny jollekkin ylimäärästä? Kumma homma kun hinta löytyy moiselle käikäleelle, mutta toimittaminen on sitten eri juttu. Alv. 0% hinta oli 640€. Mitä lie Veholla hinta, suoraan sanottuna en kehannu edes kysyä.
joo, ei oo kompa, ihan uteliaisuuttani kysäisin, josko paappa ois jonku ohjeen piirtäny kirjaan ...
Töhöllä kuumaa imusarjaan tai sitten hommaa jostain pilotti järjestelmän
Joskus sellaisen teeseitse järjestelmän näin konekopassa kiinni, että pillillinen spray suutin oli liimattu mukitelineen pohjaan ja siitä oli letku imarin päähän konekopan läpi, sitten mersun pilotti pulloa mukitelineeseen painamalla suihkutettiin pilottia imariin ja startilla käyntiin ja sen pilotti pullon venttiili on tarpeeksi vahva jotta puteli voi olla telineessä koko ajan
Toinen on sitten hehkut tehdä itse
Valmetin liekki hehkutulppa ei paljoa tainnut maksaa ja on suhteellisen helppo asentaa tarvii vain pienen säiliön tai sitten maun mukaan isomman siitä letkun hehkulle ja tarpeeksi ison releen
Sekä imusarjaan reiän mihin kierre.
Säiliö tulee hehkua ylemmäs ja kun hehku kuumenee sen "hana" aukeaa ja polttoaine syttyy ja on siitä hyvä et jos polttoaine kuppi olisi tyhjä hehkutus vain on huonompi
Eiku Hei Halt Seis Stop Nyt !!!
EI ole kysymys siitä, kuinka tuollaisen saa käynnistymään . . . Ei !!!
Kysymys kuuluu, miten ohjekirja neuvoo / ohjeistaa kylmissä olosuhteissa käynnistämiseen ajoneuvon jossa ei lämmitintä / pilottisysteemiä ...
Eiku Hei Halt Seis Stop Nyt !!!
EI ole kysymys siitä, kuinka tuollaisen saa käynnistymään . . . Ei !!!
Kysymys kuuluu, miten ohjekirja neuvoo / ohjeistaa kylmissä olosuhteissa käynnistämiseen ajoneuvon jossa ei lämmitintä / pilottisysteemiä ...
Ei taida neuvoa noilla varusteilla (eli varusteiden puutoksilla) mitään. :D
lantikka
01.11.2013, 22:52
No nii nyt kävi vahinko musta tuli 0,5 moggimies oikein doppelilla! Mites tänne ny sen kuvan sitten sai? Onko kukaan moggimies nyt tulossa metsään koluamaan 23.11? Päläneelle?
Hiljasta on moggilaisten palstalla. Lehtimies kävi tekemässä juttua niin mainostetaan nyt: http://www.vanhatkoneet.fi/2075/mercedes-benz-unimog-61-terhakka-telakkalainen
Pitäsköhä tuosta tehhä joku rojekti topikki? Onha sitä tullu rakenneltua ja monenmoista ois suunniltemissa, joskaan ei niinkään ehkä offi käyttöä ajatellen.
voithan kirjoittaa tähänkin !
hienoa että näitä vielä hyötykäytetään
rymmyrammi
04.01.2014, 15:27
Mistähän tuohon 411:seen löytäisi tuulilasin? Malli on juuri sama kuin tuo Mokkeron mogin hytti.
Oon pohtinu joskus samaa kysymystä sillä mielin et jos menee lasi joskus rikki. Mogpartsin luettelossa ei äkkiseltään näkynyt tuulilasia tuohon westfalia koppaan. Jos on oikee tarvis ja lompsasta löytyy niin saattaishan niillä olla tieto mistä semmosia vois saada.
Kuttilan autolasi on ainakin ennen tehnyt laseja autoon kuin autoon. Tekevät muotin lasista, niin saa mitä vaan, tai näin ainakin ennen. Hinnasta en tiedä, mutta on ainakin onnistunut.
helmapelti
07.01.2014, 20:30
Kaveri on kiireinen ja kysyi kiinnostaisiko ehjätä moggia, en kehdannut kieltäytyä ja irroitin moottorin koekäyttöön, vaihteestoonkin tuli kurkattua ja ainakin purkaminen sujuu hyvin:)
Tämän näköinen siitä pitäisi tehdä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6469&pictureid=146443
rymmyrammi
12.01.2014, 11:18
Soitin kuttilan autolasiin. Niillä on yksi unimogin lasin muotti.
Eivät vaan tienneet minkä mogin. Sanoivat että jokunen vuosi sitten olivat sen tehneet.
Mittojen perusteella lähellä samoja mittoja kuin omassani.
Kuinka saman kokoisia nuo moggien lasit ovat?
olisiko niin hyvä tsägä että löytys valamis muotti?
Mites kovapintainen karbonaattimuovilasi? Oisko siitä tuulilasiksi?
omassa mogissa taitaa olla kuttilalainen lasi ainakin suomessa se on tehty jos joutuu lasia vaihtelemaan niin suosittelen usiempaa henkilöä apuun omassa saatiin 3miehen voimalla lasi paikoille kun ylä reuna piti saada aluksi paikoille ja jos tiiviste on heikossa kunnossa niin myös vehon marmoritiskiltä saa tiivisteen oliskohan maksanut 200-250e
Eli se on sitten 416? taitaa olla reilusti leveämpi kuin 411
Voisin yrittää muistaa mitata kun taas käyp mogin äärellä.
mä voin kans mitata tuon kaivurimoGin lasin jos apua, sanot vaan mistä ja miten mitataan ...
sehän on vm 1970 ja vissiin 421
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=111812
Nonii, nyt on mitattu. Mittasin lasin pintaa pitkin ulkopuolelta, tiivisteen puolesta välistä. Yläreunan leveys 146cm, alareunan leveys 157cm ja korkeus keskeltä 48cm.
Jo pelkän kuvan perusteella vois sanoa että 421:n tuulilasi on paljon suurempi. Ja siinä välissä ei ole muita malleja eli jos muotin mitat on suurinpiirtein nuo niin kyllähän se sitten 411:een on.
Kävin suulissa mittaamassa 406:n etuikkunaa arviolta tiivisteen puolivälin linjasta vaakasuoraan vastakkaiselle puolelle tiivisteen puolivälin linjaan:
ylhäältä n. 145cm
puolivälistä n. 149cm
alareunasta n. 157cm
Korkeus keskeltä lasia n. 57cm.
Noin-mittoja, kun oli vähän hämärää. Tarkkuus ehkä noin sentin sisään.
Jep, eli tuo 421 eli 403 (?) lienee taas 406 kanssa samaa ... Varmistelen tän valosassa ...
:eek: ompas leveys yllättävän lähellä, kuvittelin että 421/406 koppa ois paljon leveämpi kuin 411.
Korkeudessa sentään huomattava ero.
Jep, eli tuo 421 eli 403 (?) lienee taas 406 kanssa samaa ... Varmistelen tän valosassa ...
Oletko ehtinyt mittaamaan? Mitä mittanauha sanoi?
Tuol lumihanGessa mitattuna mittoilin ihan samoja lukemia kuin -JiiPee- sait siitä 406 sta
leveydet :
ylhäältä n. 145cm
keskeltä n. 149cm
alareunasta n. 157cm
korkeus n. 57cm.
Taitaa olla sama koppi päällä näissä, vaikka onkin vähän eri kokoiset muuten.
Ainoa näkyvä ero kopissa taitaa olla ilmanotto. Tatti on 406/416:ssa eri puolella, siinä kun on OM352 moottori, joka ottaa happea venttiilikoppaan kuskin puolen etukulmasta. Öljykylpyputsari on vasemmassa etunurkassa.
Juu, meidän 421 ssä oli oven lasi rikki kun se meille tuli, ja Pauli sedän kätköistä löytyneestä 406 sta olevasta ovesta sopi lasi, eli samoja ne kopit lienee
chief360
01.02.2014, 22:22
http://www.benzworld.org/forums/unimog/1676431-another-6-speed-2x4-conversion-w.html
voiskohan joku vähän selventää tätä asiaa kun on kielipää melko huono eikä tuosta kääntäjän yrityksestä tajua vi....kaan.
näkyy tuossa 406:sen laatikossa olevan kepin paikkakin valmiina mitä ei ollut 404:sen lootassa.
Mitäs kaikkee tuosta pitäs selventää? Vai kaikki :D
Selostuksessa oli että 406:seen on saanu 6 ja 8 vaihteista laatikkoa jossa on samat sisuskalut. 8 vaihteisessa on aluevalitsin kun taas 6 vaihteisessa se valitaan hämmentämällä vaihekeppiä, tuossa oli tehty 6 pykäläisestä 8 vaihteinen lisäämällä HI-LO valinta keppi ja poistamalla valintalogiikka vaihekepistä. Siintä siis tuo lisäkepakko.
Jossain intternetin syövereissä on ihan seikkaperäinen pdf ohje minkä mukaan pitäs onnistua 404:een. Oiskohan linkkiä peräti tässä topikissa.
chief360
02.02.2014, 10:14
no mielellään jos sen verra sais selvyyttä suomeks että ei jäis miule muuta kun toteuttaminen :D
tuossa on se linkki toiseen kertaan mikä täällä kait onkii.
http://www.rockymountainmoggers.com/temp/ModificationoftheUG1_0.pdf
rymmyrammi tään muutoksen on tehnytkin omaan vaihteistoonsa.
joo no tää selviskii ihan maalaisjärjellä ku leväytti laatikon auki :)
tässäpä kuva miten "välilevy" tulee muuttaa että saa 8 vaihdetta.
ei tarvii muuta ku hioo niitit, poistaa kokonaan vanhan puolitus mekanismin,
hitsaa kaaviosta vanhan pikkupuolen pois käytösta ja tekee tuommoisen piipun muotoisen raudan mihin poraa 10mm reijän että uusi keppi käy siihen hyvin.
406:sen lootaan käy vaikka 404:sen ulosoton keppi uudeksi alue kepiksi.
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/339661d1288390531-404-shift-plate-diagrams-8-speed_tranny-25.jpg
Racingrabbit
10.03.2014, 20:22
Peltiperissä erilaisia pinionin pituuksia?
Tontille kulkeutui 411 kapeat peltiperät,joita olisi tarkoitus mallailla 110" Defenderin alle.
Kardaanit muutetaan avokardaaneiksi,mutta noissa murikoissa on vaan suhteellisen pitkä pinioni. Hieman lyhempi pinioni helpottaisi mahdollista etukardaaniongelmaa.
Kiinan moggi http://ylh.en.alibaba.com/product/492099768-213226093/Dongfeng_mini_truck_4x4.html
Talvimatkailua
Olisko kellään tämmöstä doppeli hyttiä jääny nurkkiin ylimääräiseksi?
Topi1982
03.07.2014, 14:58
Olisko kellään tämmöstä doppeli hyttiä jääny nurkkiin ylimääräiseksi?
Mulla on ja siinä kopissa on kiinni vaikka mitä mukavaa.:)
Ylimääräisiä kaikki.
Mulla on ja siinä kopissa on kiinni vaikka mitä mukavaa.:)
Ylimääräisiä kaikki.
Kiitos mutta en tarvi koko mokkia kuoret riittäis, tai voisin tietysti myydä tän kipatun mokin.
http://31.media.tumblr.com/63b89dac5eff6dfb61c5e57ce2b845e2/tumblr_mwjlp7JpHS1skl6i1o1_1280.jpg
Kaks kaunotarta samassa kuvassa !!!!!!!
-kuolaava hymiö-
Mistäs kekkastais Suomen maasta jarruletkut wanhukseen, 1970 mallinen 421 ja kyseessä letkut kytkimellä ja jarrulla korin ja runGon väliin
Mitta non 200 mm ja narttupäät molemmissa päissä, jenGa vois olla 12x1
Ate numerolla 83.6210-0220.3 osuis hyvin
Pannaas tääkin linkki tänne, pysyy tallessa...
http://www.hellgeth.com/wheeled-vehicles/unimog/
slipoveri
05.08.2014, 14:43
Mistäs kekkastais Suomen maasta jarruletkut wanhukseen, 1970 mallinen 421 ja kyseessä letkut kytkimellä ja jarrulla korin ja runGon väliin
Mitta non 200 mm ja narttupäät molemmissa päissä, jenGa vois olla 12x1
Ate numerolla 83.6210-0220.3 osuis hyvin
Turun jarruosasta kannatta kysyä.On paljo tietoa ja tavaraa.
Olisko kellään tämmöstä doppeli hyttiä jääny nurkkiin ylimääräiseksi?
Onko kaikki puretut sulatettu? Oliskohan kukaan kiinnostunu ostaan projektia?
Onko kaikki puretut sulatettu? Oliskohan kukaan kiinnostunu ostaan projektia?
Kerropa lisää ...
No vm-73 416doppel, rekisterissä ka, leima ummessa , hiab550 nosturi, ajokunnossa kaikki toimii varsinkin ilmankierto ku tuulilasikin lähti. Ai niin kuskin ovi ei mee kiinni ku on niin mutkalla mutta vastapainoksi takaovet ei aukee kun kori niin rutussa. Voisin tietysti kuviakin ottaa kun vitutukselta pystyn. Ehkä 3vk,n sisällä kun oon kesälomalla.
Mistäs kekkastais Suomen maasta jarruletkut wanhukseen, 1970 mallinen 421 ja kyseessä letkut kytkimellä ja jarrulla korin ja runGon väliin
Mitta non 200 mm ja narttupäät molemmissa päissä, jenGa vois olla 12x1
Ate numerolla 83.6210-0220.3 osuis hyvin
Tääkin ratkes, kuukauden odottelu ja ArGentiinasta poksahti postilla kotiin, 6 letkua, yhteensä 60 euroa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=161342
Tääkin ratkes, kuukauden odottelu ja ArGentiinasta poksahti postilla kotiin, 6 letkua, yhteensä 60 euroa
Onneksi löytyi noin läheltä kuitenkin! :D
Onneksi löytyi noin läheltä kuitenkin! :D
Niinpä ! Lähikaupasta :o
Yks pari vaihdettu, huomenna hiukan lisää jos kelit suo ...
Ja Kelithän soi !!!
Kytkin toimii kuin vuonna 1970 konsanaan eli hyvin, ja pikkukaivurlimoGGi liikkuu taas hallitusti :D
Yks renGas vaan oli pettäny, jos jollakulla nurkissa jouten 10.5-18 Gummi niin saa tarjota, vanteella tai ilman. MPT kuvio ois hyvä, kadulla ei ajeta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=161522
Ja ranGen penkit käsinojineen, jos vaikka joutuu pidemmälle taipaleelle :eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=162825
Miul pitäs olla yks aika heikossa kunnossa oleva 10.5-18 kumi. Kyllä sen kanssa voi varmaan pihalla kikkailla mutta tielle en lähtis, sisuskumin vaatii et pysyy ilmat. Sen saap kyllä jos ei parempaa löydy.
Joo kiitos, renGasrobleemi ratkeskin jo, kiitos pikkumoGin ex omistajille Kutunjuuston tilalle !
Lähiaikoina tarkoitus toteuttaa 16" tubeless vanteet tähän, ja helpottaa tulevaisuuden renGas fetissejä
Hyvä et löyty. Mie oon aina luullu et nuo 421:et on 20" vanteella mut ei näköjää päivää etteikö olis jossai asias väärässä.
On nää saattanu niin alunperin ollakin, vaan menee niihin muitakin
16" on aika nafti, menee viel jarrurummun päälle, mutta sisemmäs kun tarjoo niin tökkää jarrujen suojapelteihin, vaan saapahan tehtyä just sopivat kun tekee just
Onks kelleen sattunu kytkentäkaaviota tuollaseen 421 seen ? (U403) ?
Ois hiukan käyttöä, kun alkaa olla pimeitä nää alkuillatkin ...
Edit: sähköisessä muodossa oleva hakusessa
-Jarkko-
06.10.2014, 22:14
Laadukkaan näköisiä räjäytyskuvia Moggeihin ja Geehen...ja samalla vähän kielikurssia :D
http://www.todoterrenosa.com.ar/unimog.htm
helmapelti
11.10.2014, 16:33
Tuota noin, mestari halusi entisöidä tuon Unimog 401.101:kkösen ja yksi ongelma oli vaihteiston toiminta.
Nyt purettuna kaikki näyttäisi olevan kunnossa siellä ja olettaisin että vaihdeongelma ei olisi vika vaan ominaisuus.
Loppuunajettu mosa kävi vain korkeilla kierroksilla ja ehkä vanha ruostunut kytkinkään ei irroittanut oikein.
Vaikea sanoa mitään kun en ole konetta käyttänyt, mestari kuitenkin ehti jo ostaa noita kaksi lisää ja nyt on vaikea päättää mitä kannattaisi tehdä. Ensimmäisen kone on loppuunajettuna koneistamolla, sain sen talvella vaivoin käyntiin, puristukset bensamoottorin tasolla.
Onko järkeä peruskorjata sellaista vaikka numerot täsmäisi. Syöttöpumppukin on voideltu viimeksi 60-luvulla ja sekin voi olla sökö. Onko joku perehtynyt noihin vanhempiin malleihin ja niiden oikkuihin.
Niitä olisi nyt kolme ja mitä niiden museoinnissa sallitaan tehtävän?
Lava, pressut, ulosotot, toimilaitteet, jne. Sallitaanko tarpeeksi vanhat muutokset jos ne on rekisteröity, esim aura ja aggrekaatti?
Epäilin itsekin ensin vaihteiston toimintaa koska siellä 25cm latta liikuttaa kytkentäholkkia, uudemmassa holkilla on jo haarukka joka toimii paremmin. Synkronointeja ja niiden puutetta en ole tutkinutkaan.
Onpa siistikuntoisen oloinen:
http://www.ebay.de/itm/Unimog-427-11-U1250-L-1450-Doppelkabine-/261742179612
rymmyrammi
03.02.2015, 10:36
Tuolta löytyy hyviä kuvia vaihdelaatikko muunnokseen.
http://www.unimog-freunde-schwarzwald-baar.de/Technik/8gangschaltung/html/Original_.htm
Eli UG1/11 laatikkosta 6+2 sijasta 8+4.
Tämä on tainnut jo ollakin esillä.
http://www.rockymountainmoggers.com/temp/ModificationoftheUG1_0.pdf
Kannattaa laittaa noilla saksan saiteilla google kääntämään teksti englanniksi. Tulee heti vähän edes tolkullisempaa tekstiä.
Hessu888
03.02.2015, 11:00
Tuolta jollekin: https://huutokaupat.com/fi/v/128964
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/unimog/1384096
tommone ilmesty myyntii. tietoa jollain?
Mercedes-Benz on uudistanut Unimog-mallejaan.
Mallit tunnetaaan nimillä U 4023 ja U 5023 ja ne on tehty käyttöön, jossa ajoneuvon kestävyys punnitaan raskaimman mukaan.
Unimogeja käytetään mm. maastossa tehtäviin putki- ja linjarakennusprojekteihin, sammutus- ja pelastusajoneuvoiksi sekä erilaisiin haastaviin urakointi- ja viranomaistehtäviin. Niillä kuljetetaan ihmisiä ja tavaraa sielläkin, missä tiet loppuvat, kuten esimerkiksi vuoristoissa ja syrjäseuduilla.
Uusissa Unimog-malleissa on tarjolla tehokkain tähän mennessä näissä ajoneuvoissa käytetty moottori: nelisylinterinen, 5,1-litrainen Mercedes-Benz OM 934 BlueTec 6, joka kehittää 170 kW (231 hv) tehon ja 900 Nm:n väännön 1200–1600 rpm:n alueella.
Unimogeissa on siirrytty nyt keskimoottoriratkaisuun, eli moottori on sijoitettu matkustamon taakse eli noin metrin taaemmas kuin aikaisemmin.
Keskimoottorin ansiosta ajoneuvon painopiste on alempana, vaikka maavara on kasvanut. Ominaisuus parantaa entisestään käsiteltävyyttä maastossa. Ratkaisu mahdollistaa myös suoran voimanoton moottorilta päällirakenteille ja lisälaitteille. Myös vaihteiston voiman ulosotto on edelleen mahdollista.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1427810293550.html
Jep, neloskone ja aika taakse on viety ...
Videoo aiheesta http://youtu.be/-5oFi5WOsmg
Daddy's Toy
02.04.2015, 21:56
Veljellä olis tuommoiset myynnissä > http://vaihtokoneet.hannunkone.fi/hannun/search.aspx?q=&sf_categorypath=cargo-transport%2ftrucks&Page=1&PageSize=12&SortBy=createdate_desc&as=brand%3DMercedes-Benz
Pientä kevätsiivousta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175381
Onks jollakulla 421 stä tuolla pikkukoneella lähellä ?? Mikä vetää tehtaan papan mielestä pumpun sammutusasentoon ??
Tuos kin on sellanen murhe, ettei sammu käsikaasusta pudottamalla, vaan jää käymään tajuttoman pientä tyhjäkäyntiä. Sammuu tietty vaihteellakin, tai nappaamalla moottorikoppa ohjaamosta auki, ja nykäsemällä kaasuvipu taakse.
Onks siel joku jousi kuollu ??
eikö sammu kaasupetaalia nostamalla? Mulla ainakin kaasupolkimen sarana jäykistyy pisempään seisoessa.
Ei sammu.
Joku aiemmista omistajista on kyllä patentoinut sen kaasupolkimen mekanismin siihen kaasuvivustoon ihan ite, ja nyt siis tyhjäkäynnillä poljin "irtoaa" vivustosta, eli ei vedä sitä sammuksiin.
Täst toki selviää esim pikku vieterillä, joka vetää vivun sammuksiin, ja sitten käsikaasulla säätäen tyhjäkäynti.
Tuossa väliprojektien välissä sain aikaseks ryhtyä pikkumoGin vanteiden kimppuun. Toisessa topiccissa vinkkejä kyselinkin peltivanteiden keskiöiden irrotukseen, ja kyllähän ne irtoo, kun on laikkoja, lekaa ja aikaa. Tempasin alkup 18" vanteiden keskiöt manGelsin 16" tubeless kehiin, ja näin saatiin hiukan näppärämpi renGaskoko tähänkin, ja ET sillai ettei ainakaan kapeammaks enää muuttunut...
Mankeli purettuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175549
mokkilaisella keskiöllä asemointia:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175568
ja liimattuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175567
well done:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175569
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175570
hiukan oli muuten momenttia pyöränmuttereilla, 2.5 metrin varren kanssa väänsin koko painolla ja hiukan jumpaten, katkes aito romivanatiumi jatko kuin laserilla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175571
hylsyn kestoa hämmästelin, tän jälkeen vaihoin raktorimiehen sarjaan jossa pari pykälää vankemmat osat ja aukeshan ne, ehjinä ...
Onks jollakulla 421 stä tuolla pikkukoneella lähellä ?? Mikä vetää tehtaan papan mielestä pumpun sammutusasentoon ??
Onko konekopan takareunassa siinä pumpun kohilla mahollisesti pientä reikää sammutin vaijerille. Sellai toimii 411 mogissa.
Ei oo reikää.
Ilmeisesti ajateltu niin, että ilman käsikaasua sanmuu, eli sen puolesta tää on ok.
well done:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175569
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175570
hiukan oli muuten momenttia pyöränmuttereilla, 2.5 metrin varren kanssa väänsin koko painolla ja hiukan jumpaten, katkes aito romivanatiumi jatko kuin laserilla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175571
hylsyn kestoa hämmästelin, tän jälkeen vaihoin raktorimiehen sarjaan jossa pari pykälää vankemmat osat ja aukeshan ne, ehjinä ...
Ihan kun ois renkaalla ahdasta? :)
Noi puolituumaiset istukat ei oikein tahdo kestää... Hylsyt kyllä kestää paremmin yleensä. Tai just noin oon ainakin itekin särkenyt. :) Yllättäen pyörän muttereissa... Nyt ne kyllä kaikki herkkiä. :D
Joo.
Pikkuisen tarvii parlokkia siirtää, sen verran ulommas tulee nyt. Takaset on melkein pohjassa tuon kaivimen painon takia.
Ai nii, kun siinä onkin se paino... Meinasitkos tätä alkaa nyt ulkoiluttaa, kun renkaitakin uusit? ;)
Pihan ympäri, en kauemmas.
Se on odottanu kiltisti hiukan huomiota, ny siin on renkaat, valot ja kytkin kunnossa, vielä jarrut ja remmit plus öljynvaihto.
Ja taas menee seuraavat 44 vuotta :D
Kaitsu67
23.07.2015, 19:32
Työkone Moggia pukkaa
http://www.huutokaupat.fi/nettihuutokaupat/tyokoneet-ja-tarvikkeet/mb-unimog-rek-tyokoneeksi
Sattui juutuupista tuollainen pätkä vastaan: Unimog 406 in Supercrawl
https://www.youtube.com/watch?v=eAf8hLRS3CI
Vieläkö timppat:llä on moggi myytävänä? laita yv:tä
Timppa T
29.03.2016, 10:42
Kyllähän mokista kiinnostuneita paljon on ollu mut kauppoja ei o lyöty lukkoon.
Mitä käytännössä tarkoittaa se, että jos joku pikkumoggi on esim. saksassa ns. "agricultural" vehje....ja toinen samanlainen on taas "kommunal" tai jotain? Agri = traktori? Mitäs jos sellaisen tuo suomeen => onko automaattisesti myös traktori/työkone? => ongelmat harrasteajelussa (nostolaitteet tms saa purettua pois...hitaat välitykset ja nopeusrajoitukset ehkä)? Ja nuo "kommunal" vehkeet on sitten perus kuorkkeja, jotka ovat olleet jossain kunnallisteknisissä huoltotöissä...ei isompia ongelmia suomikäytössä, perus kevyen kuorkin säännöt?
Esim. argi/tractor?
http://www.machinio.com/listings/10588640-used-1998-mercedes-benz-unimog-u90-turbo-4x4-tractor-in-the-netherlands
ja http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=224500538&scopeId=AV&grossPrice=false&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.modelDescription=unimog&pageNumber=4
Esim. "kommunal"
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=12&vehicle_id=16101499&make=0&mid=8&page=2&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
Ei vissiin kukaan ole perehtynyt asiaan enempää...
ukkonen7
22.05.2016, 10:38
Onks kelleen sattunu kytkentäkaaviota tuollaseen 421 seen ? (U403) ?
Ois hiukan käyttöä, kun alkaa olla pimeitä nää alkuillatkin ...
Edit: sähköisessä muodossa oleva hakusessa
Liian myöhässä?? Muistaakseni sinulta joskus saatu minullekkin päin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4703&pictureid=193022
Juu tänks.
Löyty tää hyllystäkin sitten viimein, kun aikansa ettiskeli ;)
Ei vissiin kukaan ole perehtynyt asiaan enempää...
On perehtyny ja en saanu rekattua omaa agrar versiotani traktoriksi, tuli suomeen kuorma-autona.
Toki jos se tuodaan Saksasta asti traktorina niin tämä saattaisi muuttaa tilanteen.
Onko jollain varmaa tietoa 411 unimogin akselien leveydestä?
Löysin tällaisen vanhan threadin, jossa oli ilmoitettu vanteen kiinnityspintojen etäisyydeksi 55,5" eli 1409,7mm;
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3256&highlight=unimog+411
Muita yhtä kapeita porttaaliakseleita en löytänyt. Ei tuntunut googlellakaan löytyvän akselin leveyttä...
Onko jollain varmaa tietoa 411 unimogin akselien leveydestä?
Löysin tällaisen vanhan threadin, jossa oli ilmoitettu vanteen kiinnityspintojen etäisyydeksi 55,5" eli 1409,7mm;
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3256&highlight=unimog+411
Muita yhtä kapeita porttaaliakseleita en löytänyt. Ei tuntunut googlellakaan löytyvän akselin leveyttä...
Ei tuo kaukana totuudesta lie. Wanhimman pikkumoGin raideleveys oli "kaks pottuvakoa" eli 127 cm, ja plussa et vanteilla tuo 1409,7 kuulostais uskottavalta. Tekis vissiin vanteen et luvuks 1409,7 - 1270 = 139,7 / 2 eli vajaa 70.
Niiden vanteitahan sai muljattua toisinkin päin, jolloin raideleveys oli säädeltävissä, jostain sekin tieto löytys kun ois intoa kaivaa.
Ny ei kykene.
Unimog-tyyppikirja kertoo mm. seuraavaa:
U30 411.110 vuosimallit 1956-1961 Raideleveys 7.5-16" renkailla 1295mm, 10.5-18" renkailla 1361mm ja "käännettynä" 1563mm muttei kerro kummilla renkailla.
U25 411.116 vuosimallit 1957-1961 Raideleveys 1290mm "käännettynä 1480mm.
U32 411.110-.120 -56..-64
U34 411.118-.120 -64..-74
U36 411.114 -66..-70 kaikki edellämainitut Raidel. 7.5-16" 1295mm 10.5-18" 1361mm ja kään. 1563mm
Raideleveys riippuu vanteista. Vanhat pikkumogit oli enemmän agraarikäyttöön ja traktorin korvikkeiksi suunniteltuja, joten vanteista tehtiin käännettävät. Kartiopinnat on rei'issä kahta puolen, eli niillä saa kolme erilaista raideleveyttä.
On noista uudemmista isommistakin ollut argar-versioita, takanostolaite, taka-VOA:n korkeutta pudottava välitys yms.
Kiitos tiedoista! Minua kiinnostaa erityisesti akselistosta johtuva raideväli, eli vanteiden kiinnityspintojen etäisyys toisistaan. Laki antaa muuttaa akselistosta johtuvaa raideväliä maksimissaan 100mm, siihen ei lueta mukaan vanteita. Kyselen, koska tarkoituksena olisi tehdä leimakelpoinen porttaali G ja näyttäisi nuo 411 akselit olevan sopivan kapeat tähän tarkoitukseen.
Kiitos tiedoista! Minua kiinnostaa erityisesti akselistosta johtuva raideväli, eli vanteiden kiinnityspintojen etäisyys toisistaan. Laki antaa muuttaa akselistosta johtuvaa raideväliä maksimissaan 100mm, siihen ei lueta mukaan vanteita. Kyselen, koska tarkoituksena olisi tehdä leimakelpoinen porttaali G ja näyttäisi nuo 411 akselit olevan sopivan kapeat tähän tarkoitukseen.
Mielenkiintoista porttaali-G luettavaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30092
Kiitos lukuvinkistä, olinkin tuota joskus muinoin seuraillut.
Kiitos lukuvinkistä, olinkin tuota joskus muinoin seuraillut.
Onks sulla W460 jonka meinaat portottaa ? Ja oletko mitannut / tietoinen sen kyseisestä raideleveydestä ?
Tuolla joskus ollut aiheesta puhetta, 56" on silloin Jare veikkaillut leveydeks
http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-34218.html
Googletin, että w460 vanteiden kiinnityspintojen väli olisi 62". Kun nuo 411 akselit muuttaa levyjarruille, päästään varmaan 100mm sisään.
Juttelin katsurin kanssa asiasta, kun käytin U100L:n leimalla. Luettiin akseliston muutokset kohtaa näistä uusista, vastikään voimaan tulleista säädöksistä. Siinä oli kohta, josta voisi linjata, ettei portottaminen enää onnistu. Pitäisi olla juuri tähän ajoneuvoon suunnitellut akselit, en nyt jaksa enää kaivaa sitä kohtaa esille. Katsuri aikoi laittaa trafin suuntaan kysymystä aiheesta. Odottelen sitä vastinetta ennenkuin alan hankkimaan tavaroita.
Mutta sähän olet aloittanut rojektin jo ennen nykysäännöksiä ...
Luettiin akseliston muutokset kohtaa näistä uusista, vastikään voimaan tulleista säädöksistä. Siinä oli kohta, josta voisi linjata, ettei portottaminen enää onnistu. Pitäisi olla juuri tähän ajoneuvoon suunnitellut akselit, en nyt jaksa enää kaivaa sitä kohtaa esille.
Ei ole mainintaa, että juuri siihen ajoneuvoon suunnitellut akselit, vaan soveltuvuus ajoneuvomalliin. Mutta toi valmistajan lausunto-juttu voi olla hieman haasteellisempi kohta ja mikä on trafin heebojen mielestä riippumaton tutkimuslaitos.
3.2. Akselistomuutokset
Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien
soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää
selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama
lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti
soveltuvuudesta). Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan
valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden
kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi.
Mitenkä tuo teho ja nopeudet mahtaa pienimmissä moGGilaisissa aksiloissa mennä ... Tais olla melko vaatimattomia molemmat. Akselimassat ei lie murhe.
rymmyrammi
10.07.2016, 10:16
Unimog 411:n jarruremppa meneillä. Onko tietoa mistä saisi jarrusylintereiden tiivisteitä? Sylinterin halkaisija 22,2mm ja uudemmat akselit kyseessä.
Tähän varmaan käy jonkin muunkin vehkeen jarruosat?
Ulkomailta löytys kyllä uusia sylinterejä, mutta ei tiedä mikä niistä ois oikea.
Toisekseen metalli osat on vielä ihan ok kunnossa.
Ja tuulilasia vielä olen moggiin vailla..
Kannattaa kysäste merexiltä Saksasta. (http://www.merex-unimog.com/)
Hinnat eivät olleet pahat ja runkonumerolla löytyi oikeat osat nopeasti.
Muuten asiasta kukkaruukkuun, oisko porukalla intoa lukea jos pistäisin 416 remppailu kirjottelun alulleen?
Varmasti luettavaa. Anna mennä.
Unimog 411:n jarruremppa meneillä. Onko tietoa mistä saisi jarrusylintereiden tiivisteitä? Sylinterin halkaisija 22,2mm
Tähän varmaan käy jonkin muunkin vehkeen jarruosat?
Toisekseen metalli osat on vielä ihan ok kunnossa.
Pikainen googletus toi useita jarrukumeja hakusanoilla "jarrusylinterin kumit 22,2mm", esim. http://www.jenkkiosat.com/jarrusylinterin_korjaussarja_gm_64-02_jeep_81-91_sylinterin___222mm
Ja koska 22,2mm on aikalailla sama kuin 7/8" niin valikoima vaan lisääntyy ja taas esim. http://www.jenkkiosat.com/jarrukumi_78_1kpl
rymmyrammi
10.07.2016, 22:01
Jopas löytyy! Kiitoksia.
vuorimies
18.07.2016, 06:49
Laitetaans tännekkin moggi bongaus. Pieksämäellä iso gee, saksan kilvissä(jos en nähnyt väärin).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7642&pictureid=194707
Vastaus katsastusinssiltä/trafilta oli tyly; ei onnistu akselien vaihto enää. Täytyy olla valmistajan hyväksyntä, että kyseiset akselit on suunniteltu kyseiseen ajoneuvoon. Jos jollain on tuttu katsuri tms. niin olis kiva saada toinenkin mielipide asian tiimoilta. Tämä siis liittyy aiempaan keskusteluun moggilaiset muutoskatsastamalla geehen. Ja tämä muutos siis tuli voimaan muistaakseni kesäkuussa? Myöhästyin ilmeisesti vuodella tämän projektin kanssa :o
Vastaus katsastusinssiltä/trafilta oli tyly; ei onnistu akselien vaihto enää. Täytyy olla valmistajan hyväksyntä, että kyseiset akselit on suunniteltu kyseiseen ajoneuvoon. Jos jollain on tuttu katsuri tms. niin olis kiva saada toinenkin mielipide asian tiimoilta. Tämä siis liittyy aiempaan keskusteluun moggilaiset muutoskatsastamalla geehen. Ja tämä muutos siis tuli voimaan muistaakseni kesäkuussa? Myöhästyin ilmeisesti vuodella tämän projektin kanssa :o
Pitäiskö perustaa "tehdas" ja alkaa tekemään akselimuutoksia: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/truckmasters-on-hiluxin-pohjalle-tehty-kevytkuorma-auto-1.134236
http://www.iltalehti.fi/autot/2015100920482430_au.shtml
Aika jännästi eroaa soveltamisohje määräyksestä akselistomuutoksien osalta, ainakin äkkiä luettuna. Määräyksessä ei kielletä vaihtamasta akselia, kun taas soveltamisohjeessa lukee tuo, että täytyisi olla valmistajan juuri sille automallille suunnittelema tai valmistama akseli.
Tuolta löytyy ekasta postauksesta määräys ja soveltamisohje. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133002
-MaTTi- voisi tietää onnistuuko akselien vaihto, jos on sellaisen katsastanut? :)
Teho, vetotapa ja akselimassat.
Niitähän siinä soveltamisohjeessa penätään ? Näiden osoittaminen ei liene vaikea asia.
(PikkumoGGilaisessa: teho ?)
pee, jos voisin tituleerata itseni riippumattomaksi tutkimuslaitokseksi, ajoneuvon valmistajan edustajaksi tai osavalmistajan edustajaksi, ei osoittaminen lieneisi vaikeaa. Vaan kun en voi =) Ja tuollaista vaadittua dokumenttia TUSKIN Mercedes Benzin edustajalta irtoaa.
pee, jos voisin tituleerata itseni riippumattomaksi tutkimuslaitokseksi, ajoneuvon valmistajan edustajaksi tai osavalmistajan edustajaksi, ei osoittaminen lieneisi vaikeaa. Vaan kun en voi =) Ja tuollaista vaadittua dokumenttia TUSKIN Mercedes Benzin edustajalta irtoaa.
Selviäiskö nämä asiat ihan teknisistä tiedoista ? Valmistajan ilmoittamista, tyyppihyväksynnistä, tms. ?
Aika jännästi eroaa soveltamisohje määräyksestä akselistomuutoksien osalta, ainakin äkkiä luettuna. Määräyksessä ei kielletä vaihtamasta akselia, kun taas soveltamisohjeessa lukee tuo, että täytyisi olla valmistajan juuri sille automallille suunnittelema tai valmistama akseli.
Tuolta löytyy ekasta postauksesta määräys ja soveltamisohje. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133002
-MaTTi- voisi tietää onnistuuko akselien vaihto, jos on sellaisen katsastanut? :)
Joo, tää on vähän outo. Eipä oo kukaan vielä akselinvaihtoprojektia tarjonnut uuden ohjeen aikaan, mut onneks on olemassa vielä muutaman vuoden tämä takaportti:
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyt- tää liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa pää- tökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Joo, tää on vähän outo. Eipä oo kukaan vielä akselinvaihtoprojektia tarjonnut uuden ohjeen aikaan, mut onneks on olemassa vielä muutaman vuoden tämä takaportti:
Tarviiko rakennemuutosten aloitusta todentaa mitenkään? Riittääkö, että vaan toteaa itse rakennemuutokset aloitetuksi ennen lokakuuta 2015? Tämä takaportti voisi vielä pelastaa monet akselimuutokset.
Itse itselleni vastaten; keskeneräistä ei tarvitse käydä näyttämässä, riittää kun vaan toteaa aloittaneensa ennen uusien määräysten voimaantuloa. Asiat on käyty katsastuskonttorin kanssa läpi ja akselimetsästys on siis käynnissä.
Tästä siisti Unimog sellaista tarvitsevalle:
http://www.nettikone.com/mb/unimog/1540950
Heips, ei kellään sattuisi pyörimään suomen/englannin kielisiä korjausohjeita 406/416 malleihin sopien kun itselläni on vain tanskaksi. Voisin joko ostaa tai lainata niitä, kun niist vois olla apua remppaillessa.
rymmyrammi
28.07.2017, 11:50
Onkos kukaan vaihdellut moggiin konetta? Miten olette toteuttaneet kytkimen? Mogin 10 hampaiseen 32mm akseliin ei meinaa löytyä oikein sopivaa levyä ja asetelmaa.
Moottori on om601. Vauhtipyörä on 215mm levylle.
Oisko mitää järkeä vahtaa kytkinakselin päähän pätkä jolloin kykin osat löytys heti?
Jos niin miten?
Holkki tiukalla sovituksella ja hitsillä kiinni?
Onkos kukaan vaihdellut moggiin konetta? Miten olette toteuttaneet kytkimen? Mogin 10 hampaiseen 32mm akseliin ei meinaa löytyä oikein sopivaa levyä ja asetelmaa.
Joskus 90-luvun alussa vaihdettiin volvon B20-kone ja kytkinlevyongelma ratkaistiin vaihtamalla volvon kytkinlevyyn mogin levystä se keskiö, jätettiin myös ne värinänvaimennusjouset pois.
KoniJeep
28.07.2017, 18:18
Onkos kukaan vaihdellut moggiin konetta? Miten olette toteuttaneet kytkimen? Mogin 10 hampaiseen 32mm akseliin ei meinaa löytyä oikein sopivaa levyä ja asetelmaa.
Moottori on om601. Vauhtipyörä on 215mm levylle.
Oisko mitää järkeä vahtaa kytkinakselin päähän pätkä jolloin kykin osat löytys heti?
Jos niin miten?
Holkki tiukalla sovituksella ja hitsillä kiinni?
Laittaa automaatin?
-90 luvulla trialissa ajeli musta moggi jossa oli letukan 350. Kuopiossa meni kyljelleen sinisentien trialissa. Siinä tais olla automaatti.
Jossain bensamersuissa oli 10 poorista kytkintä. Akselin halkaisijasta ei muistikuvaa.
rymmyrammi
29.07.2017, 09:33
10 hampainen ha poori on liian pieni. Pari milliä.
Automaatti on kyllä hyvä idea. Ei oikein tähän omaan käyttöön ehkä sovi.
Kytkimen muokkaus on kans hyvä. Mut moggi on vielä kasassa ja kytkin siten käytössä. Tarkotus ois kasata kone ja laatikko yhteen ja sitten vaan nostaa entiset pois ja uudet tilalle.
Taidan muokata kytkinakselista sopivan.. Se ratkasis monta asiaa kerralla.
Mitenhän se liitos kannnattas tehdä?
Lähiaikoina jää ylimääräseksi om636 moottori, kytkinkoppa ja vaihteisto.
Jos joku sattuu tarvitsemaan😀
Laittaa automaatin?
-90 luvulla trialissa ajeli musta moggi jossa oli letukan 350. Kuopiossa meni kyljelleen sinisentien trialissa. Siinä tais olla automaatti.
Tällainen musta 406, muistaakseni bensakasilla ja tomaattilaatikolla, oli ainakin Heinola trialissa 2005:
http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/Heinola280505/DSCN6490.JPG http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/Heinola280505/DSCN6499.JPG http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/Heinola280505/slides/DSCN6412.JPG
KoniJeep
29.07.2017, 16:45
Tällainen musta 406, muistaakseni bensakasilla ja tomaattilaatikolla, oli ainakin Heinola trialissa 2005:
http://kuvat.ktweb.fi/jukka/ofola280505/DSCN6490.JPG http://kuvat.ktweb.fi/einola280505/DSCN6499.JPG http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/He280505/slides/DSCN6412.JPG
Samalta vaikuttaa. Tais olla -90 luvulla "Olvi" tarrat lavassa, jos en ihan höpöjä muista...
Oliks tuo -Laine- Petelläkin ?
KoniJeep
29.07.2017, 20:40
Oliks tuo -Laine- Petelläkin ?
https://youtu.be/3r58qggqHGY?t=484
rymmyrammi
05.09.2017, 08:26
Onko kennelläkään tietoa unimog 411 raidetangon päistä. Onko etummaisen linkin vasen ja oikea pää samanlaiset vai erikätisellä kierteellä? Mistä kannattaa uutta kysellä?
Entä taaempi yhdystanko? Onko samat päät?
Edit: Ikh lta näkyy löytyvän.
Kiitos
Markku
https://www.is.fi/autot/art-2000005397573.html
Kohta saa uusiakin traktorina.. ;)
rymmyrammi
07.11.2017, 20:29
Mistä saa 411: seen murroksen ristikot? Onko minkälainen operaatio purkaa? Kannattaako/tarvitseeko jotain muuta vaihtaa samalla?
Kiitos
Markku
Hei.
Olisi kysymys?
Mikä on nipeksien osoittama vipu? Kuvassa.
Tunkin varren osoittama vipu on grawler gear, jumissa.
pieni jarru säiliö on hydr.lukkojen ohjaus, luultavammin öljyllä esim Atf?
Nämä sain vähän googlettamalla selville.
Mutta tuo nipeksien osoittama vipu jäi arvoitukseksi, ulos ottoon ei vaikuttanut, ajon aikana ei testattu vielä.
Oisko takaveto / neliveto, monesti se on lukkojen hallinnan kanssa samassa
Tänään jotain tolkkua sain kun päivän pajalla rassasin moggia.
Kuvaan merkattu väripisteillä.
Vihree- vaihdekeppi 1-6.
Sininen- suunnanvaihdin ajo.
Punainen- cascade keppi.
Keltainen- pto eteen taakse 540rpm.
Valkea- grawler box, vaihteiston pohjassa oleva lisä vaihteisto.
Purppura- takaveto neliveto ja hydr,lukkojen kytkentä.
Pitkä keppi käsijarru.
Koeajolla tänään kokeilin cascade keppiä liikkuu mutta ei kytkeydy??
Ja heiluttaa suunnan vaihdinta vähän.
Onko cascade joku planeetta välitys?
Tuntuu välityksiä löytyvän kun kaikki saa kytkettyä😀
Eiks tuo cascade ollut joku 3 vaihteinen aluevaihteisto, ja jos sen lisäks on vielä crawler niin jopas on maukkaasti välityksiä.
Tarviskos siellä olla joku vaihde ennenkuin huolii eri alueita, vaiko eikö ???
Pauli vois tietääkin ???
Kävin paikallisella A katsastuksella, niin tyrmäs uusien luokkien sovelluksen vanhoihin jo kevyt korma-autona rekisteröityihin moggeihin.
Uudet unimogit on eri asia.
Työkoneeksi joo, mutta minun tarvii hinata kaikenlaista perässä, esim puita/halkoja kärrissä.
Työkoneella ei saa hinata kärryä ellei kuulu työn kuvaan esim. porarin kompressori.
Näillä mennään, kohti uusia haasteita.
Eiks tuo cascade ollut joku 3 vaihteinen aluevaihteisto, ja jos sen lisäks on vielä crawler niin jopas on maukkaasti välityksiä.
Tarviskos siellä olla joku vaihde ennenkuin huolii eri alueita, vaiko eikö ???
Pauli vois tietääkin ???
Miksi Mogin vakiolaatikon kytkinakseli on niin pitkä? No kun sen akselin päälle/ympärille siihen vakiolaatikon eteen rakennetaan se cascade-laatikko ;)
Cascade-osa tuo alentavia välityksiä: intermediate, crawler ja worm. Perus 6-vaihteisen ykkösen välitys on 14.53, siihen eteen cascadesta intermediate 18.32, crawler 67.81 ja worm 623.05.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=218316
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=218318
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=218317
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=218319
Hienoa matskua JiiPee 👍🏻
Tuommosilla hitaimmilla alueilla ei välttämättä muuten huomaa, että vaihde on kytketty tai kytkeytynyt.
Tyhjäkäynnillä kytkin ylös vaikkapa ykkösellä erehtyy luulemaan että on vapaalla, ja peli liikkuu silti, on oikeasti riski.
Kiitos jiipeelle, selventi huomattavasti.
Ei ole cascade malli kuvan perusteella.
Mutta yksi keppi askarruttaa?
Punaisella merkattu kuvassa.
Suunnanvaihtaja, eteen taakse taaksepäin toimii vain 1 ja 2
Kiitos jiipeelle, selventi huomattavasti.
Ei ole cascade malli kuvan perusteella.
Mutta yksi keppi askarruttaa?
Punaisella merkattu kuvassa.
Se punaisella merkitty on PTO päälle/pois -vipu, eli siis voimanoton kytkentä. Taaempana näkyvä lyhyt, hieman mutkalla oleva vipu on suunnanvaihtaja. PTO-murikassa kiinni oleva on valitsin: etu/taka/molemmat.
Heureka!!
Nyt tuli selvyys ihme kepille kun siitä ei tapahdu mitään,mutta jokin liikkuu vaihteistossa.
Ja etu taka pto vivusta en saanut vapaata millään.
Kone pyöri tyhjä käyntiä testi hetkellä.
Luulin sitä cascede kepiksi, mutta vaihteisto ei jatku kytkin koppaan vaan kapenee huomattavasti vahdekepin alapuolelta.
Grawler pox on selvä, kun on laatikon pohjaan lisätty laatikko ja pitkä putki/akseli nousee ylös ja oma keppi.
Grawlerin keppi ei liiku mihinkään jumissa, joko käytön puutteesta tai en osaa käyttää.
Pitääkö olla vapalla toimiakseen vai tietty vaihde päällä? Ja mistä tietää onko single vai two speed?
Videon näin miten rattaat liikkuu mutta en tiedä mitä rattaita vasten?
Kiitos jiipee
Oma kokemusta siitä vakiolaatikon pohjaan pultattavasta crawler-lisälootasta minulla ei ole, mutta aihe on tullut vastaan joskus jossakin nettipalstalla. Pauli-setä voisi muistaa, miten sen käyttö meni. Muistaakseni se pitäisi toimia vain hitaalla puolella, eli 1- ja 2-vaihteella, eteenpäin.
Kokeile laittaa päävaihteisto hitaalle, eli 1-2 linjalle ja sitten suunnanvaihtaja keskiasentoon (vapaa) jos siinä suunnanvaihtajan kepin liikeradassa tuntuu olevan sellainen pykälä. Jos suunnanvaihtajassa ei tunnu olevan keskiasentoa, laita eteenpäin. Liikkuko crawler-boksin vipu silloin?
"hirviömäinen raivausauto"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005983508.html
Monsteri toki Micraan verrattuna... :)
Tero-Harri
04.04.2019, 09:56
OM352 moottoriin varaosia. Mistä vois kysyä. Tarttis öljynlauhduttimen eli moottorin pakosarjanpuolelta uralevy+kansi
OM352 moottoriin varaosia. Mistä vois kysyä. Tarttis öljynlauhduttimen eli moottorin pakosarjanpuolelta uralevy+kansi
Jos uusi on mielessä niin bald.de.
Käytettyjä voisi kysellä:
https://www.vamparts.be/ --> olen täältä ostanut uusia varaosia, myös bald.de
http://www.vonsmog.com/
Osanumeroita vertailemalla voit päätellä oisko esim om366 samat osat. Tuskin niitä kyllä sen helpommalla käytettynä löytää.
Voisit kenties käytettyä kysellä benz world foorumilta.
Saisikohan OM352:n osia vielä Raskoneen kautta?
Saisikohan OM352:n osia vielä Raskoneen kautta?
Saa. Kalliit osat kannattaa ostaa bald.de. Esim mog 416 ilmanputsari pönttö paperi suotimella oli Raskoneessa luokkaa 600 eur ja bald noin 320 eur.
Ja tuosta...
https://huutokaupat.com/1526456
Ja tuosta...
https://huutokaupat.com/1526456
... 200 T vetomassa :D
... 200 T vetomassa :D
Joo. Mahtuu muuliin Suzuki, pari Cruiseria, ja vielä ravintotola ja makuuvaunukin...:D:D
Kaitsu67
19.10.2019, 09:51
Unimog lähtee raiteelta 2, astukaa kyytiin :D vois asemalla olla ihmettelijöitä :D
Terve, meillä on vpk:lla 404 moggi ja siinä on vaihdelaatikko hajalla. Asiaa pähkäiltiin ja todettiin että nyt ois hyvä tilaisuus päivittää moottori tehokkaampaan. Eli mitä tässä olis hyvä ottaa huomioon, mikä olis hyvä moottori tähän vanhan bensamyllyn tilalle?
Samalla mietittiin tuota vaihteisto asiaa; eli automaattia manuaalin tilalle, tämä nyt ei ole pakollinen, mutta voisi vpk:n käytössä olla mukavampi. Mitä siinä tulisi ottaa huomioon?
Noita mersun 3litrasia koneita ollaan mietitty sopivaksi tähän, miten lie muutoskatsastus, mikä tuon mallisarjan tehokkain vertailumoottori lienee?
Terve, meillä on vpk:lla 404 moggi ja siinä on vaihdelaatikko hajalla. Asiaa pähkäiltiin ja todettiin että nyt ois hyvä tilaisuus päivittää moottori tehokkaampaan. Eli mitä tässä olis hyvä ottaa huomioon, mikä olis hyvä moottori tähän vanhan bensamyllyn tilalle?
Samalla mietittiin tuota vaihteisto asiaa; eli automaattia manuaalin tilalle, tämä nyt ei ole pakollinen, mutta voisi vpk:n käytössä olla mukavampi. Mitä siinä tulisi ottaa huomioon?
Noita mersun 3litrasia koneita ollaan mietitty sopivaksi tähän, miten lie muutoskatsastus, mikä tuon mallisarjan tehokkain vertailumoottori lienee?
Muista laittaa vanha kone myyntiin, jos on järkevillä kilometreillä ja toimintakuntoinen; niille on jonkin verran kysyntää. Jopa minä voisin ostaa jos on tarpeeksi halpa.
Jos innostutte korjaamaan laatikon, niin varaosia saa melko edullisesti (paitsi Veholta). Näistä olen tilaillut:
http://www.panzermueller.de
https://mogparts.de/de/unimog-ersatzteile-shop/139/getriebeteile
http://www.ebaystores.com/Westfield4x4/Unimog-404-Parts-/_i.html
https://www.unimogspecialist.nl/en/unimog-404/
Koneenvaihto on tehtävissä, mutta vaatii aina enemmän tai vähemmän hitsaus/muutos/rälläköintitöitä. Olen siinä vakaassa käsityksessä, että mikään kone ei mene suoraan paikoilleen, mutta Mersun vanha 5-sylinterinen diesel menee helpoiten. Aika paljon tarinaa löytyy "Unimog 404 diesel conversion" tms hakusanoilla youtubesta ja offisivustoilta.
Mikä muuten laatikossa on vikana? Joskus vika on hyvinkin helppo, esim jumittunut synkro, mutta jos tavaraa tulee öljypropusta tai meteli on karmea, niin silloin voi joutua vaihtamaan osiakin.
https://www.youtube.com/watch?v=2VWa2J2-WbY
Tarkemmin en osaa itse tuosta viasta kertoa, mutta ajossa laatikko oli kuumentunut ja tämän jälkeen vaihteita ei ilmeisesti saaneet päälle. Raskoneella nostivat kädet heti pystyyn ja sen jälkeen auto meni pelastuslaitokselle, jossa purkivat laatikon löytämättä vikaa. Öljyt oli puhtaat ja yksi irtonainen osa kuulemma löytyi, muuten ei löytynyt mitään rikkonaista osaa.
Uskoisin että saadaan tuo laatikko kuntoon, koska siellä ei ollu havaittavissa isompaa rikkoumaa.
Kaitsu67
24.09.2020, 09:37
Tollanen sattu silmään suntuubissa
https://youtu.be/kg_MW-QpMlg