View Full Version : 91 XJ cherokee, "Kaksikäyttöauto"
en sitte löytänyt semmosta "pikkuprojektit" topickkia enkä viitsinyt sitä erikseen ruveta tekemään kun mun mielestä semmonen piti jo olla joten tehdään nyt uusi, ei tää varmaan lyhyeksi tarinaksi kummiskaan jää..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66770
mä viimme syksynä ostin torniosta tommosen xj:n käyttikseksi kun kyllästyin capricen ja yleensäkkin diiselien ropaamiseen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=46548
takajousethan siitä oli aivan loppu, no semmoset kuiteski löytyi edukkaasti ja sain ne vaihdetuksi ennen lumien tuloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=50219
ryhti ja ajettavuus parani vallan kummasti, myin pois auton alla tuleet 31 mud terrainit ja alle laitettiin 235/75-15 pyörät.
kesällä taistelin death wobblen kanssa, siitä pääsin eroo hyvien neuvojen jälkeen säätämällä casteria isommaksi, pienentämällä aurauksen lähes nollaan ja laittamalla jytkyn ohjausiskarin
samoin tein pientä huoltotoimintaa moottoripuolelle, avarsin ruiskun läppärungon 60 milliseksi, vaihdoin vähän vapaammin läpi puhkuvan vaimentimen ja pistin uuden lambdan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66764
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66765
tähän talveen ajattelin varustautua tekemällä vähän hinauslenkkejä kun aina kuiteski joku soittaa ja pyytää avuksi enkä aina viitsi käydä blazea sen takia starttailemassa.
eteen tein sakkelikorvat 15x50 latasta, hitsasin ne vain ton siipikarjapuskurin kiinnityslattoihin kiinni.
takana taasen porasin pari 16mm reikää koukun putkeen, laitoin silmukkaruuvit niistä läpi ja mutterit taakse.
peruutusvalot tossa on tosi huonot, ja talvella niiden eteen kerääntyy lunta ja jäätä joten ne ei näytä senkään vertaa joten mä asentelin tohon rekkarikilven syvennukseen tommoset pikku ledilamput.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66769
huono kuva, vaikea kohde kyllä kuvattavaksikin, oikeassa reunassa alkuperäisellä paikalla 21w hehkupolttimo, vasemmassa reunassa 3W ledipolttimo alkuperäisellä paikalla ja keskellä noi uudet valot, kuva ei kerro koko totuutta, toi 3w ledi alkuperäispaikalla on aavistuksen hehkulamppua kirkkaampi mutta valaisee kapeammalta ja lyhyemmältä alalta, noi uudet taasen on semmoiset "yleisvalaistus" tyyppiset, valoa riittää sivuillekkin päin heti puskurista lähtien aika hyvin, täytyy koittaa ottaa joskus paremmin kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66773
sit tarvis vielä tommonen asentaa, moparin track-loc kitkamurikka, ei mikään hyvän ja pitävän kitkan maineessa, mutta auttaa varmaan risteyksistä kiihdytelles just senverran ettei tarvi sutiin jäädä kun mä en niin halusta kauheasti nelaripäällä kyläajoa ajelisi...
ebay ostos, maksoi rahteineen ja kuluineen 120 yhteensä, tuleepahan nyt ainakin kokeiltua.
Millä systeemillä läppärungon avarsit? Jossain oon ohjeet nähny mutta en nyt löytänyt. Entä oliko mainittavaa muutosta?
hmm... nostin yhden pukin lattialle ja pulttasin sen kiinni, purin läppärungon irti koneesta, purin siitä läpän ja tyhjäkäyntijutut irti, kiinnitin sen pukkiin kiinni, kattoin suoraan ja keskiön ja lykkäsin 2 leikkuisella avarrusterällä siitä lastun. läppärunko on valmiiksi jo isompaa siihen läppään asti joten sitä ei tarvi pidellä, ainoastaan sen läpän jälkeen on sitä pienenpää ja sen päästin isommaksi samalla laitoin vielä 1" spacerin siihen imusarjan ja läppärungon väliin, tiä sitte onko mitään hyötyä mutta kun semmonen nyt sattu oleen yhden palikan sisään piilotettuna niin tulipa jyrsittyä ja porailtua se sieltä esiin samalla. :)
vaikutti... tuli vähän liiankin herkkä 1000-vajaa paritonnia alueella, väliin vähä nyppää ku risteyksistä kiihdyttelee... se kakstahtikonemainen tehopiikki mikä mulla oli 3600rpm kohdalla lieveni aika paljon ja laskikin johonki 3300rpm tienoille, tehottomin alue on siltikin 2000-3000rpm, siihen täytyy vielä löytyä jotain ratkaisua. kulutus putos mun ajolla 14L/100km -->12.5L/100km
Niin kun hetken etsin nii läyty ne ohjeet :
http://www.jeep-xj.info/HowtoTBboring.htm
- Tuossa jutussa ei kait ollu edes huomattu mitään tehon lisäyksiä, mutta joku taas oli pelkällä spacerilla mittauttanu dynossa tehojen muuttumista.
Itellä on ollu vähä sama systeemi suunniteilla, varsinainen budjettiviritys mutta jos toimiin niin hintansa arvoinen. Toinen mikä kiinnostas olis 2000+ mallin imusarja, mutta eebayssakin niistä kehdataan pyydellä aika isoja hintoja. Nii ja kyllähä tuolla vakiolla risteyksistä ehtii lähtemään, isommilla teillä vaan tuntuu tuollaisissa 80-100 vauhdeissa ohittaminen joskus koneen huudattamiselta...tai sitähä se on.
Tota death woblia oli mullakin kun kesärenkaat alle laitoin. Hyllyssä oli uus ohjausiskari niin sillä korjaantu, en alkanu kulmia sääteleen/tarkisteleen kun vanhassa iskarissa oli sellanen n. 10mm tyhjätila...siis hölkkäys.
mulla se uus iskari ei tuonut autuutta asiaan yksinään, woblaus sillä jäi vaan hieman harvinaisemmaksi, tuli ainoastaan jarruttaessa ja töyssyissä kun se vanhalla iskarilla oli lähes jatkuvaa kun nopeusmittarin viisari kiipes 55 ml kohdalle.
kyllä sillä kerkiää, en sitä kyseenalaista, mutta kovin tehottomalta tuntuu juuri tuo 2000rpm tienoo muuhun moottorin ominaisuuksiin verrattuna.
Jaahas... heräilin tänään jo yhdentoista aikaan kun ei enää jaksanut nukuttaa, saas kattoa kuinka ens yönä käy töissä sitte...
no päätin sitte riipasta vähä jarruja jeeppiin, toisen etulevyn mä oikasin jo pari viikkoa aikaa, ja kattelin takapään että pelaa ja säädin kengät lähelle ja säädin käsijarruvaijerin lopuksi... oli jo huomattava parannus mutta ei silti tyydyttävä mun mielestä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66832
tämä tässä on nyt sitten mun orggis pääsylinteri/tehostinpaketti, ihan toimiva laitos, tosin aika tehottoman tuntuinen tehostimen osalta ainakin, normiajoon riittää kyllä kunhan vähä painaa, mutta heti jos on jotain koukussa perässä niin ei sitten enään tahtonut poljinvoima riittääkkään. vähä googleteltuani löysin tietoa että tommonen ykskalvoinen tehostin on valmistajan toimestakin jo korvattu kakskalvoisella 95 eteenpäin malleissa ja monet on semmosen laittaneet jälkeenpäinkin.
95-96 xj tehostin/pääsylinteri siihen sopii tilalle pienellä muokkaamisella, samoin 96- zj ilmeisesti, mutta kun mä ajattelin mennä siitä missä aita on jo tehtaalta vähä matalampi ja googletin hieman lisää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66833
linkki (http://www.4x4wire.com/jeep/tech/brakes/xj_wjbrakes03/booster/index.htm)
4x4wire.comin sivulta löytyi tarinaa josta selvisi että Wj grandin (99-04) kakskalvoinen tehostin sopii paikalleen kohtuullisen kivuttomasti.
tarvitaan vain hieman tulipellin reunassa olevan pokkauksen vasarointia, tehostimen polkimen varren reiän isonnusta ja .25" (6.3mm) spaceri tulipellin ja tehostimen väliin.
jamantilla oli tommonen paketti -99 purkuautossa joten ostelin sen sieltä, hommailin kaikki värkit valmiiksi ja rupesin asenteleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66834
ensimmäinen huomio oli että reikä poljinta varten olikin ihan oikean kokoinen, eikä varren päähän tarvinnut hioa mitään tasaista kohtaa niinku linkin tarinassa jarruvalokatkaisiaa varten, mulla katkaisija ottaa ihan toisaalle polkimessa, eli itse tehostimelle ei tarvinnut tehdä mitään, spacerin tein 5mm alumiinista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66836
jarruputket täytyy muuttaa koska uudessa pääsylinterissä on lähdöt eri puolella kuin vanhassa, sylinteriä varten kävin hakemaassa uudet nipat, millisiä, etummainen 10x1mm ja takimmainen 12mm, jakoblokin(proportional valve) puoleiset nipat otin vanhoista putkista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=66835
itse sovittamisesta ei tullut otettua kuvaa, tässä tämä valmiina nyt kuiteskin. irrotin pesurinsäiliön ja airboxilta läppärungolle menevän letkun että sai vähä tilaa mutta muuten mitään ollut muutakun osat kiinni ja ilmaamaan..
ilmasin ensin pääsylinterin polkemalla kun putket oli vielä vähä löysällä, sitte vetelin pyörä kerrallaan pisimmän putken omaavalta sylinteriltä alkaen kaikista nesteen läpi niin kauan että tuli puhdasta uutta nestettä, kaikki ilmaruuvit aukes ihan kivuttomasti joten homma oli tehtynä alta 10 minuutin.
olihan iso muutos, ensin kuvittelin että kostea keli tekee siihen jarrutuksiin vähä ylimääräistä terävyyttä niinku yleensä vähän on tapana muutaman ekan jarrutuksen ajan, mutta kun se terävyys säilyi vaikka kuinka olis jarrutellut, ero on suhteessa vähän sama kun se että yrittäis soutuveneellä pysyä moottoriveneen perässä, jarrut on nyt paljon kevyemmät käyttää, ne myös ottaa herkemmin ja terävämmin, kengän näyttäminen riittää siirtään kaikki irtotavarat penkiltä lattialle :), tehollisesti en vielä ole käynyt kokeilemassa mitä vaikuttaa esim. jos kävis hakemassa palokunnan venetrailerin perään mitä tuli kesällä paljon yritettyä saada vanhoilla jarruilla pysähtymään ja kokeilis kuinka nyt onnistuu.
Onkos sulla ABSiton versio jarruista? Niin ja onko alunperin US malli, kattelin noista valoista ja vilkuista. Mulla jossain, muistaakseni oven karmissa lukee "For export" tms...
no nyt en kyl tiedä sanoa millanen ero on vienti/domestic mallilla minkään suhteen, absja ei ole, moparin 8 varttinen perä, mailimittari... mitä muuta? maahanhan toi on tuotu 08 muistaakseni.
Kyllähän tuossa on jenkkivalot takana, eurooppa-versioissa on sivulta katottuna kokonaan punainen toi valon kotelo. Tiedä sitten vaikuttaako valotehoon tuo asia mitenkään.
Tarttee itelläkin jossain vaiheessa tehdä jarruille jotain, mulla on vielä se orkkis ykskalvotehostin kiinni. Ei taida enää tehostin/pääsylinteri- yhdistelmän potku riittää isoilla kumeilla, vaikka tulee kyllä WJ:n jarrut muuten. Sen verta olen kattonut että jostain uudemmasta RAM:ista (oisko ollut 2500HD?) saisi hyvän ja ruudikkaan tehostin/sylinteripaketin minkä pitäisi myös toimia :D
joo, leimallekkin kannattais varmaan pian mennä, auto vaan teki mielenosotusmaisen tempun ja hukkas peruutusvalonsa... kuka tietää mistä nille menee sähkö, ainoatakaan rikki mallista sulaketta en löytänyt ja nss toiimii oikein, siihen tulipellin luona olevaan liittimeen ku varovasti syötin hyppyjohdolla sähköä pakkivalot syttyy ja sähköflektin rele kytkee, otin sen releen irti ja tarjosin sitä hyppyjohtoa sinne 85 napaan releenpohjaan ja taas se pakkivalot palaa, mutta mistä ihmeestä se johto (sin/valko) siihen releelle oikein tulee.
Menee lievästi OT:n puolelle mutta noi ledit ovat kyllä oivallisia.
Frouvan pitkäkattotraktoriin laitoin peruutusvaloihin tavan polttimon tilalle samaan kantaan sopivat ledit, näkeepä peruutellä ihan eri tavalla pimeällä pihalla. Samaan rahaan laitoin etuparkkeihin ledit, loppui se jatkuva polttimoiden vaihtelu.
Edessä noista ei muuta virkaa olekkaan kuin se huimasti parantunut kesto.
Auto on siis -99 V70 joka tykkää syödä noita pikkulamppuja, varsinkin etuparkit olivat kulutustavaraa.
joo, leimallekkin kannattais varmaan pian mennä, auto vaan teki mielenosotusmaisen tempun ja hukkas peruutusvalonsa... kuka tietää mistä nille menee sähkö, ainoatakaan rikki mallista sulaketta en löytänyt ja nss toiimii oikein, siihen tulipellin luona olevaan liittimeen ku varovasti syötin hyppyjohdolla sähköä pakkivalot syttyy ja sähköflektin rele kytkee, otin sen releen irti ja tarjosin sitä hyppyjohtoa sinne 85 napaan releenpohjaan ja taas se pakkivalot palaa, mutta mistä ihmeestä se johto (sin/valko) siihen releelle oikein tulee.
Ainakin -90:sessä tulee samasta sulakkeesta kuin taitaa olla vilkut (muistelen, just pari viikkoa sitten taistelin saman ongelman parissa)!!! Katso sulakerasiaa jalkatilassa (olikos -91:sessä sulakkeet enää siellä??), pitäis lukee B/U sulakkeen vieressä ja sen kun ottaa pois, tais vilkut kadota myös!!!??? Eli vika on sulakerasian ja liittimen välissä, mistä ne sähköt menee vaihteistolle!!
joo, puolet sulakkeista on konehuoneessa, puolet jalkatilassa, empä muuten huomannut edes kattoa toimiiko se sähkölektikään... vilkut ehkä pelaa (ehkä, ei tuu paljo käytettyä ku vaan töissä käy :) )
minäpä katson sitte vähä sinne sulaketaulun taakse seuraavaksi...
Menee lievästi OT:n puolelle mutta noi ledit ovat kyllä oivallisia.
Oivallisia kyllä, mutta ei kannattaa vaihtaa vasta katsastuksen jälkeen. ;) "Ei tieliikennekäytöön" lukee näissä laareissa mistä ledi-polttimoja saa ostaa.
Oivallisia kyllä, mutta ei kannattaa vaihtaa vasta katsastuksen jälkeen. ;) "Ei tieliikennekäytöön" lukee näissä laareissa mistä ledi-polttimoja saa ostaa.
noi mun onneks on :)
Viime talveksi sain käyttöautoon laitettua lediparkit eteen, ihan ulkonäkösyistä. No toinen kesti pari kuukautta ja ja toinen hyyty hiukan myöhemmin, hävetti ajaa kun toinen innostui vilkkumaan ennen totaali hyytymistä.:)
Eli se niistä kestävistä ledeistä, taitaa olla yhtä kestäviä kuin nuo halvat energianssästölamput joita saa vaihtaa tiheämpään kuin vanhoja hehkupolttimoita!
Reisrdok
11.10.2010, 10:28
Ylivirta (eli toisin sanoen ylijännite autossa) tappaa ledin melko nopeaan. Näitä autoledikötöstyksiä on tullut ihmeteltyä joskus, pelkkä etuvastus kun ei todellakaan riitä autokäytössä suojaamaan lediä. Mahtaako kalliimmissa olla sitten jotain regulaattoreita tjsp., en sen kummemmin ole perehtynyt..
ledeistä asiaa... tai vierestä... noi mun peruutusvalot, hitto minen ymmärrä mistä niiden virta tulee, sini/valkoinen johto, samaa johtoa löytyy sieltä sähköflektin releen ohjauksesta ja lasinpesunesteen säiliön anturista ainakin, molemmissa se johto menee siihen samaan paksuun suojaputkeen mikä kulkee tulipellin yläreunassa poikki auton, en viitsinyt vilä sitä nippua mistään availla että näkis missä ne haarottuu, otin sen tulipellin liittimenkin auki mutta siitä en kyllä löytänyt vielä sitä johtoa... sulakerasialta takaa lähtee virta kaikista johdoista eteenpäin mitä siellä on...
löyty vika... johto oli murtunut lähes irtipoikki sulakkeen toisesta "navasta" jännitel kulki kyllä ylkkämittarillakin mutta eihän siitä virtaa läpi mennyt. heti kun löysin oikeanlaisen sähkökuvan siitä miten johdot menee rupes heti selkiään asiat, virran syöttö pakkivaloille ja paljon muuulle on siellä konehuoneen sulakerasiassa, 15A minisulake...
talven tullessa rupesin todenteolla kaipaamaan taas eteenpäinmenoon lisää pitoa, ja koska se mun kitkalukko-ostos meni ihan läskiksi amerikanjoen lähettäessä väärän osan täytyi keksiä jotain muuta.
vanhoilla talvirenkailla kun ajeli oli niissä just sopivasti sivupitoa mutta olematon vetopito, ei ilman nelaria sitte mistään risteyksestä liikkeelle, johtunee osaksi varmaan noista vähän turhan kankeista takajousista, autohan on kuin mikäkin taunus 80 luvulta korkeine jäykkine perineen, mutta kun ostin uudet talvipyörät niin sekin hauskuus hävisi, tavallaan sitä pitoa on kyllä reilusti enemmän, mutta kun se meni nyt niin että liippiin autoa ei saanut ollenkaan vaikka itkis ja potkis, ulompi pyörä vain kevetessään rupes suttaan ja vauhti sitämukaa tippuun kunnes hölläsi vetoa... ei yhtään kivaa, takaveto jolla ei voi viihdyttää itseään
no onhan siinä jeepissä selvästi (vaikka mopari onkin) hieman myös gm sukua, rattipylväs ainakin ja jotain muuta... eli vähintäänkin pikkuserkku blazelle... ai miten niin, no johan mä kerran kerkisinkin jo sen sopimattoman kitkamurikankin sinne perään sovittaan ja kasaan uusilla laakereilla enneku huomasin ettei se sovikkaan vetarien osalta joten helpostihan sitä nyt pystyy ebaysta ostetun no-slip lockrightinkin sinne perään asentaan, ja vieläpä silleen että se toimii ihan ok ekat 100m jonka jälkeen armoton rutina ja apparin puolen takapyörä lakkas vetämästä... ei muuta nilkutus takas ja uusiksi koppa auki, pakkasella ah niin notket öljyt ulos ja tutkimaan, niinsanottu "Active Spacer" oli hieman vioittunut, semmonen pieni korva oli lohjennut hieman siitä spacerin reunastaan ja se irtopala kummasti haittas toimintaa, tosin se kyllä palan poiston jälkeen tuntui vielä hyvin pyörittävän syncrorengasta joten kasaan, öljyt kyytiin ja kovaa ajoa kotiin...
...paitsi että kotoa töihin lähtiessä ekassa mutkassa rutina alkoi uudestaan..mä se arvasin että se ei voi... ei mutta nythän ei vedä kuskinpuolen pyörä?.. ei muuta töihin, aamulla töitten jälkeen pieni välikuolema ja taas valutteleen elämänesteet ulos ja toteamaan että nyt on toisenkin puolen renkaasta sama pala pois, hetken jo luulin että noihan pelais kyllä ihan ilmankin sitä syncroa tavallisen lock rightin tapaan mutta eipä se niin menekkään... hitto mitäs nyt tekis, rupesin jo hapuilemaan hitsikoneen kahvaa, meinas tulla esab power compact mallinen lukko silleen nopeasti mutta hitsattiinkin sitten vain vähä lisää ainetta siihen korvan kohdalle spacereihin ja suoritettiin pientä koneistustoimintaa...
taas hilut koppaat ja kansi kii, hitto nyt pelaa, toistaiseksi ainakin tänne työmaalle asti, saa kattoo sitte kuinka käy aamulla ku kotio ruopii...
pitohan ei lisääntynyt ollenkaan, se vain ilmenee erilailla, nythän se vetopito parani potenssiin4 mutta se sama määrä oli sit poissa sivupidosta, ihanaa?
jaaha lisää ruuvaamista
jakis on kaput... tai siis etu ulostulo laakeri ja stefa ainakin, ketju vähä venynyt, kuis löysä se on uutena/liian venyneenä? mulla toi on semmonen että keskeltä alareunasta ku painaa jää ehkä reilun sentin ettei koske kuoreen.
pikkupuolihan tuolta hyppii pois päältä, potkasee kepin vapaalle siis, käsin saa pidettyä pykälän vähä paremmin, mikähän sitä vois olla rikki, kurkkasin vähä sisällekkin, siirtomuovit näytti ainakin olevan paikallaan...
En viittiny enempää purkaa ku sillä ajaakkin tarvii, en keksinyt millä siirtohaarukan sokan sais pois ja ei viä oikein osia ole, mutta kun se vika tarvis löytää ettei turhaan vaihtele vaan laakereita ja se silti samanlailla pykälän hukkaa...
olis mulla tossa kyllä toinenkin jakis, se vaan on 21 spline sisäänmenoakselilla, ei kellään olis (454SS, TimoL) 23 spline input shaftia, sais vaihtaa vaikka. en kyl tiedä varmaksi sanoa minkä mittanen ku niitä kolmea eri pituutta mutta 91 ja aw4 jos joku tietää että millä pituudella sen pitäis olla...
no niin opiskelua opiskelua.
jakolaatikoista meinaan, aw4 on aina medium shaftillä eli sillä keskimittaisella, 90 on viimmeinen 21 spline ja uudemmat on 23, sitte seuraaava rajapyykki on se 94 jolloin muuttuu se planeettapyörästö vahvemmaksi joten input shaftin hammastus on eri siitä eteenpäin.
NP231,NP233,NP241,NP242,NP243,NP246,NP247,NP249 sopii samat input shaftit sen vuosimallin 94 ollessa jakajana planeetan suhteen.
eli jos haluaa vaikkapa zj grandiin 249:n tilalle 231 tai 242 lootan niin joko kattelee sopivan siäänmenoakselin omaavan lootan tai sitte vaihtaa vanhasta lootasta uuteen sen akselin (ja taas se 94 vuosimalli) jonkinlaisella työllä sais vissiin kuteskin sen 94- uudemman planeetankin vanhaan..
http://www.novak-adapt.com/knowledge/np_nvg_input_gears.htm
tossa tota lontoon kielistä tietoa...
mä en nyt vielä tiedä koittasko vain rempata vanhan vai kattella tohon varajakikseen akselia, jamantilta sais mutta hinta oli aika kova ja en sitte kuiteskaan vielä ole löytänyt netistä mitoja paljoko noi long mediun ja short akselien kaulat on pitkiä jotta voisin olla varma sopivuudesta...
samalla kun teen jakis remonttia taidan laittaa slip yoke eliminaattorin ja cv kardaanin kun toi mun takakardaani ravistaa maantieajossa, tiedä sitte onko kiero vai mitä mutta korotustahan mulla ei ole kun se vajaa 2"
np242 on vähä huonommin saatavilla noita sye juttuja mutta ainakin pari vaihtoehtoa löysin, sähköpostilla laitoin kyselyä vähän osien hinnasta ja rahdeista tuolta ison veden takaa.
periaatteessa tarvii sorvailla jakiksen häntäosan tilalle laippa mihin saa stafan, hommata 4 pykäläisen corveten perästä yoke ja xj:n etukardaani, tosin en tiedä miten se kardaanin pituus on ton 8.25" perän kanssa mutta täytyy vähän tutkia asiaa lisää kun tietää muuten hintoja....
jakolaatikoista meinaan, aw4 on aina medium shaftillä eli sillä keskimittaisella, 90 on viimmeinen 21 spline ja uudemmat on 23, sitte seuraaava rajapyykki on se 94 jolloin muuttuu se planeettapyörästö vahvemmaksi joten input shaftin hammastus on eri siitä eteenpäin.
Juu, tuo uudempien planeettojen erilainen leikkaus tekee tosin tietääkseni jakoaskista lähinnä hiljaisemman, ei kait vaikuta niinkään kestävyyteen. Se tosiaan aikaansaa sen, että vanhemmista lootista jos haluaa kasata itselleen laatikon uudempaan (tai toisinpäin), joutuu myös siirtämään planeettapyörät lootasta toiseen.
Olen myöskin tätä koittanut selvittää että minkä kaikkien laatikoiden välillä se onnistuu, koska osittainhan noita osia voi vaihtaa eri laatikkomallien välilläkin. Osittain jopa pystyy ruuvaamaan eri mallin jakoskin etu- ja takapuolikkaat toisiinsa :D Mulla on tämä tilanne edessä, kun ajattelin tuhota Grandin 249:n ja tehdä siitä metsäkulkineen etummaisen jakoaskin, ja siihen sitten joku loota doubleriksi perään. Vastaavasti taas metsäpelin 242 Grandiin tilalle. Kunhan saan molemmat auki niin eiköhän siitä jotain selviä :D
NP231,NP233,NP241,NP242,NP243,NP246,NP247,NP249 sopii samat input shaftit sen vuosimallin 94 ollessa jakajana planeetan suhteen.
eli jos haluaa vaikkapa zj grandiin 249:n tilalle 231 tai 242 lootan niin joko kattelee sopivan siäänmenoakselin omaavan lootan tai sitte vaihtaa vanhasta lootasta uuteen sen akselin (ja taas se 94 vuosimalli) jonkinlaisella työllä sais vissiin kuteskin sen 94- uudemman planeetankin vanhaan..
http://www.novak-adapt.com/knowledge/np_nvg_input_gears.htm
tossa tota lontoon kielistä tietoa...
Tuo on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava sivusto, löytyy tiiviissä paketissa paljon hyvää tietoa. Tullut montaa kertaa luettua sitä :)
mä en nyt vielä tiedä koittasko vain rempata vanhan vai kattella tohon varajakikseen akselia, jamantilta sais mutta hinta oli aika kova ja en sitte kuiteskaan vielä ole löytänyt netistä mitoja paljoko noi long mediun ja short akselien kaulat on pitkiä jotta voisin olla varma sopivuudesta...
samalla kun teen jakis remonttia taidan laittaa slip yoke eliminaattorin ja cv kardaanin kun toi mun takakardaani ravistaa maantieajossa, tiedä sitte onko kiero vai mitä mutta korotustahan mulla ei ole kun se vajaa 2"
np242 on vähä huonommin saatavilla noita sye juttuja mutta ainakin pari vaihtoehtoa löysin, sähköpostilla laitoin kyselyä vähän osien hinnasta ja rahdeista tuolta ison veden takaa.
periaatteessa tarvii sorvailla jakiksen häntäosan tilalle laippa mihin saa stafan, hommata 4 pykäläisen corveten perästä yoke ja xj:n etukardaani, tosin en tiedä miten se kardaanin pituus on ton 8.25" perän kanssa mutta täytyy vähän tutkia asiaa lisää kun tietää muuten hintoja....
242:een ei oikeastaan ole saatavana mitään muuta kuin Hack 'n tap"- sye kittejä, joskus olen nähnyt hd- sye kittejä myytävän, mutta koskaan en ole kuullut että kukaan olisi sellaista onnistunut ostamaan :D
joo, siis itse se uudempi planeetta on vaan vahvempi, useampi pinjoninen, ei silti kestävyyteen vaikuta, ei mun artikulointi ole parasta mahdollista, tiedän...
hack & tap tyylinen se on joo ainut vaihtoehto, semmosta mä ajattelin koittaakkin kunhan vaan löytyy osia siihen...
joo, siis itse se uudempi planeetta on vaan vahvempi, useampi pinjoninen, ei silti kestävyyteen vaikuta, ei mun artikulointi ole parasta mahdollista, tiedän...
Ei kyllä pitäisi olla vahvempi, vaan ainoastaan hiljaisempi koska on eri tavalla leikatut rattaat. Mun ymmärtääkseni kaikissa Jeepin 231 ja 242 jakoaskeissa on 3 (vai 4) rattainen planeetta, näin ainakin kovasti foorumeilla kaikki höpisevät. Mm. Dodgen jakoaskeissa sun muissa isommissa nelivetojenkeissä on useampirattaisia planeettoja.
hack & tap tyylinen se on joo ainut vaihtoehto, semmosta mä ajattelin koittaakkin kunhan vaan löytyy osia siihen...
Meinasitko itse tehdä tarvittavat takastefan laipan yms.? Esim. Saksasta saisi suoraan valmiin RE:n paketin - ja tietysti jenkeistä tilaamalla. Mulla on omassa 242:ssa Hack 'n tap SYE- kitti. Periaatteessa voisin antaa sulle mitat siitä, mutta sitten kyllä tarttisi ottaa se tiivistelaippa veks, enkä tiedä kuinka irtoaa kun se piti tiivistää jollain sikaliiman tapaisella tökötillä mikä tuli paketin mukana :D
Ei kyllä pitäisi olla vahvempi, vaan ainoastaan hiljaisempi koska on eri tavalla leikatut rattaat. Mun ymmärtääkseni kaikissa Jeepin 231 ja 242 jakoaskeissa on 3 (vai 4) rattainen planeetta, näin ainakin kovasti foorumeilla kaikki höpisevät. Mm. Dodgen jakoaskeissa sun muissa isommissa nelivetojenkeissä on useampirattaisia planeettoja.
TRS-351588A Planet 6 Pinion used with .630" wide 6010-N Input Bearing $608.28
TRS-351588 Planet 6 Pinion used with .940" wide BD50-8 Input Bearing $599.89
http://www.drivetrain.com/parts_catalog/transfer_case_replacements_and_parts/np242.html
emmätiä...
Meinasitko itse tehdä tarvittavat takastefan laipan yms.? Esim. Saksasta saisi suoraan valmiin RE:n paketin - ja tietysti jenkeistä tilaamalla. Mulla on omassa 242:ssa Hack 'n tap SYE- kitti. Periaatteessa voisin antaa sulle mitat siitä, mutta sitten kyllä tarttisi ottaa se tiivistelaippa veks, enkä tiedä kuinka irtoaa kun se piti tiivistää jollain sikaliiman tapaisella tökötillä mikä tuli paketin mukana :D
RE:n kitti on laipallinen, mites se kardaaniasia silloin menee... lähinnä siiskuinkas se kardaanin pituus menee ja ei sovi etukardaani suoran? Nythän tässä on vaan tosiaan toi vajaa pari tuuumaa takajousissa korotusta, mutta muistanet mitä mulla on hyllyn alla odottamassa, ei ole niin sanottua etteikö ne eksy tähän autoon jos ei muuta löydy... tuleeko RE sarjassa jotain muutakin osia mukana kun kuvissa näkyvät stefa, laippa ja stefan laippa? vähä tuntuis turhalta laittaa joku parisataa euroa hieman "keskeneräiseen settiin" kun vois vaan sorvailla soppelin laipan stefalle ja sitte vaan jostain se 63 corveten yoke niin pitäis sopia orggis etukardaani suoraan siihen.
TRS-351588A Planet 6 Pinion used with .630" wide 6010-N Input Bearing $608.28
TRS-351588 Planet 6 Pinion used with .940" wide BD50-8 Input Bearing $599.89
http://www.drivetrain.com/parts_catalog/transfer_case_replacements_and_parts/np242.html
emmätiä...
Niin siis Jeepin laatikoihin saa nuo jöötimmät planeetat kai laitettua, mutta ei siellä niitä vakiona pitäisi olla kuin kait 241OR mallissa (eli Rubiconin rock- track lootassa). Ainakaan Piraten rakenteluketjuissa ei kyllä kukaan ole koskaan maininnut järeistä planeetoista Jeepin jakolaatikoissa? :confused: No, tiedä häntä..
edit: tuli mieleen että 242:ssa saatta ollakkin 6- rattainen pinioni ainakin joissain vuosimalleissa. Siitäkin kun löytyy sekä 1" että 1.25" leveällä ketjulla olevat versiot (ja vastaavasti leveällä ketjulla on kait sitten "HD"- versio, missä on 6- rattainen planeetta) - ja näitä on jopa tainnut olla molempia Jeepeissä.
Esim. tässä on hyvä esimerkki Jeepin 231:n vahvistamisesta, ja miten sen esim. voi tehdä (ja miten hyvin voi sekoittaa osia suuntaan ja toiseen :D ):
http://www.madxj.com/MADXJ/technical/technicalfiles/JAtCaseUpgrade/tCaseUpgrade.htm
..ja esim. täältä saa sitten kaikensorttista hauskaa noihin jakoaskeihin:
http://www.jbconversions.com/index2.php?pc=1
RE:n kitti on laipallinen, mites se kardaaniasia silloin menee... lähinnä siiskuinkas se kardaanin pituus menee ja ei sovi etukardaani suoran? Nythän tässä on vaan tosiaan toi vajaa pari tuuumaa takajousissa korotusta, mutta muistanet mitä mulla on hyllyn alla odottamassa, ei ole niin sanottua etteikö ne eksy tähän autoon jos ei muuta löydy... tuleeko RE sarjassa jotain muutakin osia mukana kun kuvissa näkyvät stefa, laippa ja stefan laippa? vähä tuntuis turhalta laittaa joku parisataa euroa hieman "keskeneräiseen settiin" kun vois vaan sorvailla soppelin laipan stefalle ja sitte vaan jostain se 63 corveten yoke niin pitäis sopia orggis etukardaani suoraan siihen.
Etukardaani menee sellaisenaan, kunhan vaihtaa sen yoke- kikkareen laippamallin kikkareeseen tuplaristikon päästä. Muuta muutoksia ei tarvita.
On siinä RE:n sarjassa poranterä ja kierretappi kans mukana :D
Etukardaani menee sellaisenaan, kunhan vaihtaa sen yoke- kikkareen laippamallin kikkareeseen tuplaristikon päästä. Muuta muutoksia ei tarvita.
On siinä RE:n sarjassa poranterä ja kierretappi kans mukana :D
mutta seko laippamallinen kikkare ei tule RE:n sarjan mukana?
sitte jos jossain reissulla paskoo takakardaanin niin eipä sitte sovikaan lainalle mistään (edestä) ku pitäis se laippamallinen olla... sen takia mä haaveilen semmosta missä sopii se etunen ilman mitään muutoksia...
mutta seko laippamallinen kikkare ei tule RE:n sarjan mukana?
sitte jos jossain reissulla paskoo takakardaanin niin eipä sitte sovikaan lainalle mistään (edestä) ku pitäis se laippamallinen olla... sen takia mä haaveilen semmosta missä sopii se etunen ilman mitään muutoksia...
Ei tule mukana, se on Spicerin osanumero 211229X. Näyttää jokseenkin tältä ja korvaa sen yoke- tyyppisen "CV- centering jointin":
http://www.rockforddriveline.com/_borders/404a1.GIF
..ja se yoke- tyyppinen näyttää tältä (varmaan tosin on tuttu kapistus):
http://www.rockforddriveline.com/_borders/404.gif
Mutta enpä ole kuullut että noita olisi porukalta hajonnut, jostain muualta se kardaani kyllä yleensä hajoaa. Tuo kikkare on varsin helppo siirtää jopa metsäolosuhteissa kardaanista toiseen. Tarttet kärkipihdit, 18mm hylsyn, vasaran/ ison kiven, ja jotain minkä päällä hakata :D
Mutta toki yoke- tyyppisessä on etunsa ja mieluummin itekkin sellaista pitäisin. En jaksanut silloin aikanaan alkaa selvittämään mitä osia se olisi tarttenut tuon laippakiinnityksen sijaan.
http://go.jeep-xj.info/SYE17.jpg
tahtoo tommosen, kattelin että jossain 70 taalan tienoilla kulkee hinta tommoselle ja sitte ostaa uuden stefan vielä, se montaa taalaa ollut sekään, poria ja kierretappeja mulla on ittellänikin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=71535
joo, löysin tommoset jakikseen tarkoitetut osat työmaan romulaatikosta, joku oli ne sinne heittänyt, ihme porukkaa, heittää nyt hyviä osia sinne, ja piilottaneet ne vielä pirut vähän, mutta ei hätää, mä arvasin että ne on yhden ainesputken sisällä ja pienellä vaivalla kun vähä terällä ja poralle etsi ja kiillotteli löysin ne vielä sieltä.
en yhtään tiedä millasta stefaa RE:n kitti käyttää, mutta noihin sopii nyt kuiteskin se ihan np231/242 orggis taka tiiviste joten ei tule ainakaan ongelmaa löytää oikeaa tiivistettä tarvittaessa, jonku erikoisemman kuiteski unohtaa että mikä piti olla.
toi edellisen postauksen kuvassa oleva 3103-27CV yokekin löytyi maailmalta, tulee sitte joskus ja pääsee ihmettelemään sitä, samoin toisen xj:n etukardaanin ostin ebay:stä kun kotimaan tarjonta käytettynä on vähä vajavaista, uutta ei ainakaan pussi olis kestänyt täältä ostaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=71537
tossa taannoin syksyllä jo kun mun piti ensin se kitkamurikka laittaa (joka ei sopinut) niin tuli samalla perään laakerit vaihdettua ja hammasvälys katottua ja muuta, kauheesti otin hyviä vaihekuvia siitä hommasta mutta eipä niistä oikein mitään näe.. varmaan palkattava kuvaaja seuraavalle kertaa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=71539
No-Slip locker, mallia active spacerit rikki, oli uutena vähän liian timmit vissiin pyörimään noi syncrorenkaat tai jotain asennushäikää mulla muuten kun kiireessä laitoin, molemmista lohkes vuorotellen pienet palat joilla noi "vetää" niitä syncroja ja sen puolen pyörä sit aina lakkaa työntämästä, noissa on parin vuoden takuu ja muillakin on niitä hajoillut (pienellä googletuksella selvitin) mutta auto tarvi saada ajoon ja en jaksanut muutenkaan ruveta pähkäileen asiaa joten noi vanhat vaan siiis korjattiin ja kasasin perän, on se nyt jo pari viikkoa ruopinut moitteeta.
nopeusmittari ei toimi, tänään huomasin... liittyy jotenki mun jakiksen kanssa touhuamiseen.. mites sen sais pelaan, sähkö siitä varmaan puuttuu mutta eikait sille tiemmä erikseen sulaketta ole? vika täytyy varmaan olla auton alla...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=71536
pidetäään tää nyt vieläkin käyttöautona...pidetäänhän...
pidetäään tää nyt vieläkin käyttöautona...pidetäänhän...
Ei kai tuohon kukaan usko, kaikkein vähiten sinä itte? :D:D:D
Ei kai tuohon kukaan usko, kaikkein vähiten sinä itte? :D:D:D
osta hyvä ex-lehmä.. sittehän näet... tai vaihdetaan sisuun :) semmonen ku olis niin kiusallaniki kävisin töissä ja kylillä vallan sillä
Kaikenlaista lehmän kauppaa on tullu tehtyä, mutta nyt taidan passata. :)
Kaikenlaista lehmän kauppaa on tullu tehtyä, mutta nyt taidan passata. :)
mä kun luulin että se on hevoskauppaa mitä yleensä tehdään...
mä kun luulin että se on hevoskauppaa mitä yleensä tehdään...
Samaa bisnestä, lehmän kaupoissa on vaan huonompi kate. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=72117
vähä vielä uupuu osia kiitos itellan palvelujen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=72134
itellankantaja kävi, osien lisäksi mukana tuli 540 sivua automaatikkolaatikon räjäytyskuvia ja varaosanumeroita sekä joku cd...
Yksi puute tässä mun nykyisessä käyttövessassa on ollut edeltäjiinsä nähden, jeeppi vaatii jäärapa/lumiharjahommaa ennenkun sillä pääseet talvella liikkumaan jos on jättänyt sen parkkiin johdon ulottumattomiin, no sille asialle täytyi tehdä jotain
se jotain on polttoainekäyttöinen lämmitin,ensiajatushan oli että blazessahan mulla semmonen on ollut jouten nokalla jo pitkään kun kuiteskaan sillä ei tule niin ex-tempore lähdettyä etteikö kerkiäisi roikallakin lämmitteleen joten aika harvoin tulee sitä siellä käytettyä, kerran kuussa ettei jumitu vallan, se tosin on diesel mallinen mutta omalla tankillaan joten palvelee myös bensakrematorion lämmitystä mutta jeepissä ei olisi kyllä tankille järkevää paikaa missään ollut joten helpompi oli katsella oikealla polttoaineella toimivaa lämmitintä joka löytyikin palstan myydään osiosta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=72950
kone on 4.3kw bensa hydronic sisäisellä vesipumpulla, eipä meinannut järkevää paikkaa löytyä tällekkään mutta hetken kun pähkäilin päätin laittaa sen tommoseen vähän haavoittuvaan paikkaan auton keulaan, täytyy suunnitella sitten jotain suojaa siihen ja tuloilmaputken asennuskin on vielä vähän "hakee paikkaansa" tyyppinen.
pa pumpun laitoin taka-akselin kupeessa majailevan auton oman bensansuodattimen viereen ja ruokaa se ottaa paluulutkesta T-haaralla, se ei ensin oikein tuntunut toimivalta ratkaisulta kun ainetta ei tullut kuin pienen hetken mutta vähän kun käänteli ja suoristeli letkujen mutkia niin rupes homma toimimaan ja lämmitin käy koko ajastusaikansa oikein.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=72951
sisäpuhaltimen sähköpiuhan kytkin hanttarin jalkatilassa majailevan vastuksen "kakkos nopeuden" johtoon, puhallin siis pyörii eberin pyynnöstä aina toisiksi hitaimmalla nopeudella riippumatta katkasian asennosta, blazessahan mä kytkin sen niin että sai itse määrätä puhaltimen katkasialla että millä nopeudella se puhallin pyörii, mutta siellä tupla-akut salli sen isomman virran kulutuksen. samalla kävin ryöväämässä blazesta 3310 nokian ja kytkin hf1 ohjaimen rinnan mukana tulleen minikellon kanssa ohjaamaan koneen päälle myös puhelimella soittamalla. keskikonsolin oikeassa etureunassa on hf1 releboksi ja minikello on käsijarrun vieressä hieman kummassa asennossa, mutta siten asentamalla puhelimen sai hyvään paikkaan konsolin sisälle kuitenkin niin että sitä tarvittaessa pääsee käyttämäään ja sen sekä minikellon saa ohjelmoitua etupenkiltä istuen.
ps. aitoa lammasfarmarin mustaa lammasta, ei huonekkalubiltemasta paniikilla jonotettua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=73394
nyt on viimmenenkin osa "nylkytä & kierteytä" sye kittiin.
Aikanaan ku pääsi tottuun siihen että blaze lämpes senverran ripeästi ettei kotoa päässy ku pari-kolsataa metriä kun oli jo lämmöt koneessa ja vielä luettuani jeepin jäähdytyksestä, ropelleista ja ruiskun sopan jakelusta kylmälle koneelle ajattelin heittää koneen päästä sen viskoropellin seinälle ottaan lepoa ja ruveta kiusaamaan laturia sähkötuulettimilla.
Toteutuksia on monenlaisia, ulkomailla on 14-16" sähköropellia laitettu, taurus fordin ropellia ja paria muuta, tilaa siellä on tosi vähän, sitäkin kyllä saa lisää sahailemalla vanhan flektin akselin pois koneen etupäästä.
mä vähä mittailin sitä tilaa, aika helppo olis ollut laittaa siihen orggis tuulitunneliin joku 400mm tienoilla oleva flekti, niitä löyty aika isoillakin m3 lukemilla kunhan olis vaan tarpeeksi litteä mutta mun oma tunneli on vähä rikki joten sen olis joutunu hommaan uuden joten samalla vaivalla tekee sitte jotain muuta.
kahta flektiä ajattelin siihen, en vaan löytänyt sopivan kokoista sittenkään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=74610
päätin sitte että otetaan se alkuperäinen sähköropellikin pois ja laitetaan tommonen kolmen setti, yks saa jäädä ihan sillä alkuperäisellä ohjauksella toimivaksi ja kaks sitten periaatteessa korvaa sen mekaanisen viskon, rakennan niille vaan omat ohjaukset ja laitan anturin alavesiletkuun.
Löysin yhden 3 napaisen, 2 "nopeutta/puhallinta" anturin millä ajattelin ensin kokeilla, se on kyllä vähä liian lämmin, toinen flekti lähtee useamman asteen alempaa käymään kun mitä koneen oma termostaatti on, mutta se ei käy kun vajaan kymmenisen astetta kylmemmäksi asti, ja toinen toinen käy ja sammuu hieman kuumempana, vain 3 astetta auton oman termarin alle, periaatteessa kone siis kyllä saa termostaatin auetessa jäähdyttimestä kylmempää vettä kun mitä koneessa oleva on, ja puhaltimissa luulis tehon riittävän mutta se vesi ei silti periaatteessa numeroina ole kovin paljon kylmempää...onko silti tarpeeksi, harmittaa vaan kun en löytänyt muuta tommosta anturia missä olis ollut matalampi ja/tai laajempi lämpötila alue, kun olishan se teknik(sano ryssä ku saranan näki)/varmempi kun olis erilliset releet/ohjaus niille flekteille.
sorry, nyt tuli huonosti projektikuvia, mutta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=75317
sähköflektiproggis edistyi eilen kun sain kaverin pöölämmittimellä vähä taas yhtä tallia lämpimäksi, eka riisuin vanhat visko ja sähköflektit pois nokalta, mittailin vähän etäisyyksiä ja tulin siihen tulokseen että se viskoflektin hihnapyörä saa jäädä paikalleen, sopii jatkossakin alkuperäinen moniurahihna, ainoastaan viskon kiinnityspultit lyhensin varmuuden maksimoimiseksi, ei sitte osu uuteen sähköropelliin.
puhaltimet on spal:in 225mm, 1060m3/h, niinköhän se oli merkitty teho, ja virtaa reilu 7A pala.
"tunnelin" alareunaan taitoin vain kolme pelliliparetta jotka meni alkuperäisen flektin ja tunnelin kiinnitysreikiin, yläreunaan taasen heppasin pikku pellit alkuperäisten kiinnityspultin reikien kohdalle ja puhaltimet itsessään on tunnelissa M6 nauloilla kiinni.
anturihomma on vielä vähän hakusessa, edelleen ajatus siitä alavesiletkuun laitettavasta mulla on, mutta sen toteutus vielä hukassa kun siellä letkussa on jo 600w defa, tulee kauhea tilkkutäkki jos sen letkun nyt vielä toisestakin kohtaa pätkäsee ja laittaa anturin johki putkenpätkään.
kuskinpuolimmaisen spallin kuiteski kytkin vain sen alkuperäisen puhaltimen johtoihin jolloin se käy ilmastointi päällä sekä tarvittaessa veden lämmön noustessa ?? asteeseen termarikopassa olevan anturin haistelemana
käytännössä kun yritin testata sen toimintaa en näillä pakkasilla saanut lämpöjä tyhjäkäynniillä paikallaan nousemaan siihen asti että flekti lähtis pyörimään ennen kun sammutin lämppärin puhaltimen, ja sittekki se kävi ehkä 20 sekunttia aina silloin tällöin, vajaa 10 minuutin välein. tolla nyt nämä kelit pärjää, täytyy vaan se kahden muun ohjaus toteuttaa ihan kelillä.
hiljasempi se nyt vähän on, joskokaan se mitään merkitsee,uus flekti ehkä vain aavistuksen hiljaisempi kun se tehdaslainen, mutta se kun käy niin harvoin ja viskoa ei ole suhisemassa ollenkaan metelöimässä, se piti aika viuhunaa välillä, mutta kai se tuokin kolmimoottorisena sitten jo vähän ju52:sta muistuttaa
eiks ole ihan normaalia että käyttöautossakin voi olla etu arbbi, semmosta kun odottelen maailmalta, jos ei kukaan osta sitä käsistä :)
tein siinä varovaisen kyselykierroksenkin muutamsita osista, ja empiiristä tutkimusta muutenkin noista osista...
kun sehän on niin että esim. noita välityksiä mitä myydään tekee muutama tehdas miltä niitä sitten "valmistajat" ostaa, esim. Usa standard gearin suhteellisen edukkaat välitykset myydään myös Yukon gear ja Superior gear nimellä.
Richmondin tuotteista ei ole oikein hyvää kokemusta mulla, tutuu noita hampaita irtoavan.
no kuiteskin, kysyin mm. 4x4parts.fi:stä kotimaasta hintaa osille, 1500€ olis sieltä ja nitro gear olis valmistaja, neve hood of it joten googlaamaan, no, hyviä pitäis oelman ja mm vetarit samoja kun alloy usa nimellä on myyty
WWW:stä (wild wild west) vastaavan paketin, valmistaja vaan se yokon 905 euroa kotiovelle...
euroopan myyjät kattomatta, toisaalta halusta kotimaasta ottais, pääsis itte vähä helpommalla, mutta pikkusen hyppää toi hinta silmille...
pitäähän sitä liukkaasti (sivuttain) maanteitä (kylärinkiä ja essolle) nielevässä herrasmiesmaasturissa olla lisävarusteita, tai siis tietenkin niin, onhan niitä jeepissä jo valmiina pitkä lista, mutta onhan niitä muitakin pimp mai rait laitteita joten miksen minäkin... kysehän on kuiteskin puhdasverisestä SUV:stä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=75796
tässä on pari hankintaa, paketteihin osaksi piiloutuneena tosin.
kengurumaan valmiste, kiiltävä laite joka on helpompi käyttää kun ne paljon puhutut "napalukot" ja tämä kuulemma lisää etenemistäkin, ei kuitenkaan niin paljon kun ne edellä mainitut, hieman paremmat lukot jotka tekee autosta kun autosta kunnon nelivedon.
12 volttista ilmaa myös löytyy, saa puhallella pölyt pois taskuista ja kynsien alta kesäkuumalla.
välitys, välittäminen on kuulemma hyvin tärkeää nykypäivänä markkinatalouden, glopaalin taantuman ja ilmastosopimusten seassa, välitän osaltani kanssa joten olen siis valveutunut siltäkin osin.
jatkuu in part kaksi.
Vielä en viitsi ruveta noita akseleita aukomaan, mutta jotain pientä silti teki mieli vähä ruuvata.
Kelit on jo lämmenneet sen verran että parempi kytkeä kaikki kolme sähköflektiä käyttöön oikein anturilla, Tähän mennessä kun on pyöritelty vain yhtä tarvittaessa, tosin pakkasella sekään ei käy kun joskus harvoin, paikallaan ja lämpäri pienellä mutta kuiteskin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76116
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76114
Alavesiletkua pätkin ja sorvailin siihen heti ekan mutkan jälkeen T-haaraputkenpätkän. Anturille tuli M22x15 jenka siihen.
Anturi on 3 napainen malli
7.5604
82 - 77˙C / 87 - 82˙C
- kierre M22 x 1,5 mm, avainkoko: 29 mm
= 60533503, 95630939, 126406/16
- sop. AlfaRomeo, Citroen, Peugeot
Tolla anturilla eka flekti käy jo aika usein (minuutin välein) semmosen 5 sekkaa auton käydessä tyhjäkäynnillä kun pihalla oli +1
Irrotin sulakkeen jotta sain kokeiltua toisen flektin, siihen meni jo hetki, lämpömittari nousi 180f kohdalle jolloin flekti kännistyi ja kävi jo hieman pidempään kun eka flekti mutta sammuttuaan oli sitten myös pidempään hiljaa. Uudelleen käynnistyessä laitoin toiseenkin sulakkeen paikalleen. tuli melkoisesti poutaa käsille kun molemmat kävi, tosin sitä iloa ei kestänyt kun muutaman sekunnin kun toinen jo sammui, eikä toinenkaan 3 sekkaa kauempaa jaksanut. 3 flekti jäi edelleen auton alkuperäisellä anturilla käyväksi.
Melkosta sekuntipeliä... tiemmä mikään pikajuoksukilpa silti ole mutta tulipa testattua.
Olin kantanut arbin kompurankin siihen auringonpaisteeseen että saan samalla johtotehtäviä hoitaessani senkin releelle paikan, porukoitten pihassa kun hommaa tein niin hetihän siihen ilmaantui talon isäntä katselemaan ja kyselemään mitä puuhailen ku on pelti auki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76115
Esitin pari visiota kompuran sijoituspaikasta, vastauksena oli jotain mutinaa haalarien päälle laittamisesta, kohta siinä käytiin rullamitan kanssa ja kompura hävis johonkin. Vartin verran kuulu tallista kolistelua, sähkölinnun surinaa ja jotain rälläkän ääniä, kävi kysymässä että millä se maalataan ja teki kaks reikää lokasuojaan ja tulos on tässä...
Ei kai siinä auttanut muuta kun laittaa loputkin johdot paikalleen. Rele näkyykin tulipellissä edellisessä kuvassa, samalle paikaa kuskin puolelle ruuvattiin virranjakoblokki ja sulakerasia. Vedin jakoblokille orkkis päävirtakatkasialta n. 16mm2 piuhan ja siitä jaoin sekä kompuralle että sulakerasian kautta flektien releille virran. Täytyy vielä purkaa akunkengässä oleva rengasliitinnippuhärdellizydeemihässäkkä missä on ainakin etuvalojen ja mankan virtapiuhat, ja jotain muita mitä en vielä ole tunnistanut. Viedä nekin samaan sulakerasiaan. en oikein tykää siitä tuollaisenaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76117
kompuran katkasian johdot toin sisälle lämppärinmoottorin vierestä samasta läpivinetikumsita mistä olin tuonut jo eberin kellon ja puhelinohjauksen piuhat kun siinä oli vielä reilusti tilaa eikä viitti turhaan lisää reikiä tehdä, sisällä vedin johdot apparin puolen pilarinssa katolle ja katkasiat sovitin tohon konsoliiin, konsolin sisälle tulee sopivasti myös "mittarinvaloilta" ja virtalukolta piuhat joten niistä sai ohjaukset kompuran johtosarjaan.
Ihan niinko kauppakassi rojekti pyrkis pikkasen keullin: http://www.youtube.com/watch?v=Mf6VNd_bPW0&feature=related
pyh.. luulet vaan, oot siinä iässä... ei jeeppiprojektit karkaa koskaan lapasesta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76498
varaosatäydennystä vielä, ihan vaan siltä varalta että essolla käydessä tulee kulumaa voimansiirto-osiin....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=76497
muillakin jeeppityypeiliä tuntuu olevan tämmösiä niin kai munkin täytyi sitten tehdä hankinta, tiä sitte kuinka hyviä ja kestäviä ovat, 42 mokkia ja karkastiin kartiopinnat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77177
jeeppi rupes rahiseen ja osoittaan mieltä heti kun menin fleetsiden ostaan, takajarrukengästä lähti pinta käveleen pitkin rumpua kai se on parempi sitte alkaa entisöimään vähän tätäkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77180
ensin pyörittelin akselin pihalle jäähtymään toviksi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77179
aika pelottavan näköistä, mutta tuntuu se siinä tukevilla jaloilla pysyvän vaikka kuinka heilutan joten alle vaan ja jakista irti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77182
etukardaanin laakeri on huutanut jo tovin pahaa oloaan, samoin se heittää öljyä stefastaan, mutta isompi ongelma on pikkupuolen toimimattomuus, se kyllä menee päälle mutta heti jos höllää vetoa niin rupeaa sorvaamaan, aluksi sillä vähä pääsi kun väkisin veti kepistä vastaan , mutta eipä auta sekään enää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77185
tätähän koppaa en sitten enää takaisin laitakkaan vaan tilalle tulee homemade hack & tap sye kit :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77186
nopeusmittarin ratas, on se ehjä ja oikeassa asennossaan että pitäis viestin kulkea, toi akselihan ei ole keskellä laippaa vaan laippaa kääntämällä saa erikokoisen rattaan sopiin tonne lootaan tarvittaessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77187
sitte heti eka vastoinkäyminen, lukkorenkaasta katkennut pätkä päästä, meni vähä sohlaamiseksi että sai sen pois paikaltaan ku pihdin kärki ei pitänyt tossa poikkinaisessa päässä yhtään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77188
eikä sitte meinannu koppakaan irrota ihan ilmaseksi, meinaan luulin että hajoo ennekun irtoaa noi puoliskot, mutta kyllä se liima sitten ennen mua kuiteskin väsyi ja sain ehjänä kopan irti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77189
takakuoressa oli yks tommonen tähtikantanen ruuvi, tiedä mikä taika silläkin sitten, mutta normaali(12 kulmanen) 10mm hylsy siihen sopi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77191
ketju on jo raappinut parista kohtaa kuoreen että kyllä seki aika venynyt jo olikin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77190
öljypumpun sihtiin ei liiemmin ollut tarttunut mitään matkan varrelta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77196
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77194
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77193
muovit on ehjät, hampaat on siistit, mikä tätä oikein vaivaa?
en viitsisi kasata vaan ihan huvin vuoksi ellei sitä vikaa pykälän hyppimiseen selkeesti jostain löydy, onko 454ss:lllä tai jamantilla ajatusta mitä kannattais vielä katsoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77183
no, pakkasin jakiksen plastik päkkiin vapiseen ettei pääse osat katoamaan ja rupesin tutkiin muuta, otin jouset ja iskarit pois, samoin takavakaajan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77184
takakaaren kohdalta löyty de en aude korr-oosio... ...pitkältä matkalta piikki pirttiin kun koputtelin, molemmin puolin samalla kohtaa on pehmeetä, täytyy se siitä tehdä sitte ku saa muuten osat kasaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77195
no kun hitsausesta tuli puhe niin kyllä mä vähä jotain hitsailin, pyörittelin taka-akselin siihen hollille ja heti kun olin ensin yhden tunnin kiukutellut kempin maajohdon kanssa, niin tein pieniä tukirakenteita.
pienen pätkän heppaat niin rupee vaan räkiin ja räpeltään ja maapiuha lämpiää pirusti, vaihdoin uuden maakengän siihen mutta kyl se kaapeli oli niin kovin huonona että varmaan haettava uus piuha siihen enneku hyvä on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77176
huono kuva, tuli jo pimeää ja silleen, mutta onneksi sameus peittää roiskeet ja huonot heppauksetkin samalla, tohon malliin jätin akselin talliin odottamaan seuraavaa innokasta hetkeä.
takakuoressa oli yks tommonen tähtikantanen ruuvi, tiedä mikä taika silläkin sitten, mutta normaali(12 kulmanen) 10mm hylsy siihen sopi
YJii on kanssa pommitettu puolilleen tuommosia 12-kantasia.
Muutenkin surkuhupaisa laite kun saa olla avaimia joka remonttiin vähintään, tuumasta, millistä, kuusiokoloa molempia, torxeja ja nuita miljoona kantasia.
joo, avaimia saa kyllä olla, mä vieläpä mestari niiden hukkaamisessa ja työmaan sekottamisessa, no sain mä tänäänkin jotain aikaseksi vaikka puoli päivää meni kylällä ajellessa, täyty hakea vähä nippeleita nappuloita jarrujuttuihin + muuhun, mm. poskilaakerien säätöön tein vallan uuden työkalun 24 mutterista ja tangosta sekä huohottimelle porasin uuden reijän ja jengan kun vanha reikä jäi akselituen alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77226
4.56 välläri sain nyt kodin moparin kasivarttisesta, ei ollu mikään amerikan temppu taaskaan saada hyvä kosketus tohon, pinionin päässä ollut mitta oli sitte kyllä lopuksi hyvin paikallaan mutta en mä tiä mitä siinä oikein tapahtu ku se ei ensin ollu tarpeeks syvällä sillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77225
tossa ny vähä kuvaa siitä ajakuluakselituesta minkä eilen väsäsin, kopalle täytyy kans tehdä jotain.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77224
jarruja sovittelin jo vähän, pikkusen täytyy jarrukilpeä vasaroida kun on vedellyt puhaltaessa mutta muuten näyttää sopivalta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77244
pousa tuolla toisaalla laitteli kuvaa postiosotteesta, no mua taasen hieman huvitti tämä teksti paketin päällä... mä lähetin kehätien suuntaan mehumaijan :) ja sain tilalle tämmösen... kokkikolmonenmikälie
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77247
hmm, ompa pitkä roikka, ja vanha kun on vielä kangaspäällysteinenkin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77245
eei hemmetti, tää mikää vatkain, englantilainen virveli... avokelalla.... suuri kiitos kuuluu miehelle jolla ei palstan mukaan ole kavereita...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77241
siihen mä vähä petyin kun ei ollut tarraa mukana :( toiset ne keräilee rahaa ja valtaa, mä rockauton magneetteja ja tämmösiä tarroja
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77243
okei, vähä aiheeseenkin, jakista kasailin, millä ihmeellä te otte saaneet tän laakerin pois ja paikalleen silleen järkevästi, pois ottamiseksi joutu hitsaa siihen vanhaan lapun mistä sai iskuvasaralla paasattua ja takasi uus oli niin kiree että vaikka lämmitti niin pelotti että hajoo enneku on perillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77246
tommoset on vähä saanu siipeensä...
kauheen vähä tulee mitään neuvoja, ei edes kommentteja tai arvosteluja, ihan yksinpuheluksi menee tämäkin, lukeeko tätä edes kukaan :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77301
en vielä pääse kokoamaan jakista kun täytyy vähän osia vaihdella, mutta pääakselin kävin lyhentelemässä kiinteää yokea varten
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77302
siinä on nyt sitten valmis sye setti.
lavanelikko
23.03.2011, 22:31
Kyllähän tätä luetaan... Itellä Jeeppi kans tossa ootamassa inspiraatiota ja rahaa... Aina on mielenkiintoista lueskella toisten hommia, ettei tartte samoihin ongelmiin kaatua...
ettei tartte samoihin ongelmiin kaatua...
hmm.. tätä mä en osaakkaan...
KoniJeep
23.03.2011, 22:52
Silmät kovana tuijotetaan ja joitain osia suu kuolaten...
Silmät kovana tuijotetaan ja joitain osia suu kuolaten...
älä himoitse lähimmäisesi vetoakseleita, lukkoja tai mitään mikä on kovalla hiellä ansaittu :)
Sä sanoit mulle tänään "ihan vähän remppaavas" tätä..?? Mut eihän sitä tiedä koska tulee järistyksiä ja tsunameita, pääasia et töis pääset kulkeen moisista huolehtimatta ;)
no jos alotetaan keskustelu kysymyksellä "tuleeko vielä kilpiin" niin siihen oletukseen pohjaten mä remppaan vaan ihan vähä.
Eikö nyt kannattaisi vääntää ulkopuoliset kaaret, kun on vielä suora kori?
Jos käyttöautossa on vinssi ja lukot, niin kai siinä voi kaaretkin olla? :D
Laitoin sulle kuoren matkaan, kerro kun on saapunut!!
hmm.. kuoren, joo mä ilmotan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77319
mun piti ensin kasata jakis ja sitte laittaa kardaani ja perä paikalleen mutta kun ei nyt ole kaikkia osia jakiksen kasaamiseen niin työntelin akselin tonne paikalleen ja laskin auton maahan, innokkaana siinä kasaillessa ei sitte tullu paremmin otettua kuvaa mm. jarruprojektista joka on putkia vaille valmis sekin, käsijarrukin jopa toimii, ihme kyllä mun autoksi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77321
no, kun ei muutakaan niin kurkkasin sitä pohjaruusua sitten sisäpuoleltakin, takamatto oli sitte aivan vesimärkä... which is nice... vein pihalle kuivamaan :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77320
tämmönen löyty kuskin puolelta takakaaren edestä, apparin puolella taasen on vähä samaa kaaren ja takalattian liitoksessa pyöränaukon keskellä... no, pääseepä taas heppaileen ohkasta pelliä
Rekisteröimätön
25.03.2011, 12:16
Hyvä safariauto tulossa :) Kai pistät jouset yms. samalla alle.
mun piti ensin kasata jakis ja sitte laittaa kardaani ja perä paikalleen mutta kun ei nyt ole kaikkia osia jakiksen kasaamiseen niin työntelin akselin tonne paikalleen ja laskin auton maahan, innokkaana siinä kasaillessa ei sitte tullu paremmin otettua kuvaa mm. jarruprojektista joka on putkia vaille valmis sekin, käsijarrukin jopa toimii, ihme kyllä mun autoksi :)
Laitoin osat matkaan tänään, ei tartte ilmoittaa kun perillä, laitat vaan tähän topiciin lisää infoa projektin etenemisestä ;)
susiraja2
25.03.2011, 19:53
pitäsköhän valtion nostaa tie määrä rahoja vai onko sinne kaupalle tarkotus mennä omia polkuja
Laitoin sulle kuoren matkaan, kerro kun on saapunut!!
kuori tuli, siis ihan uskomaton juttu :) KIITOKSIA, vähä pisti hymyilyttämään ku se kortti tupsahti kuoresta käteen :)
Hyvä safariauto tulossa :) Kai pistät jouset yms. samalla alle.
Jousethan siinä on joo oltava, tarkkanäköinne kuvissa saattaa ne jopa huomaavan kun hetken katselee ;)
Laitoin osat matkaan tänään, ei tartte ilmoittaa kun perillä, laitat vaan tähän topiciin lisää infoa projektin etenemisestä ;)
no se eteneminen tyrehtyy nyt taas kun loma tuli pidettyä, kai sitä toki töiden jälkeen/ennekin vähä kerkiää mutta tahti hidastuu.
pitäsköhän valtion nostaa tie määrä rahoja vai onko sinne kaupalle tarkotus mennä omia polkuja
öö... sä et siis oo koskaan käyny täällä suomen synkimmässä kunnassa...
tänäänkään muistanut niitä kuvia... unohdin yhden toisenkin jutun... jo neljäs päivä peräkkäin etten oo muistanut laskea yksien hinauskorvien määrää... ei oo todellista että ne tulee mieleen vasta tässä koneen ääressä, no joo
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77346
migissä on joku juttu, en tiä mikä, ei voi kaikkia huonoja saumoja laittaa hitsarinkaan syyksi, maakaapeli on uus, seuraavaksi epäilykset menee pariin diodiin, mutta niillekkään nyt sitte varmaan viikonloppuna mitään pysty, tässä nyt kuiteskin hienosti sinkkimaalilla naamioitu paikka apparin puolet takapyöräkotelon edestä, siinäkin oli vähän hapanta, pikkusen ilkee saada leikattua vanhat rääneet aina tyystin pois tommosesta kohtaa, siitä johtuen paikassa onkin vielä yksi vika/puute, kuka huomaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77345
takakulmassa oli reikä kanssa, sen paikkaus hoidettiin näin :)
Oon kans harkinnu tällästä "käyttöautoks" :) niin ja supervinssin tarra löytyis multa.
Kai sä leikkaat ja taitat noi takakaarien lipat sisään että mahtuu kunnon renkaat (= yli 31") pyörimään?
Ja kunhan ehdit, niin siirrä iskarin kiinnikkeet akseliputken puolenvälin tasalle. Sulla on muuten kohta rikkinäiset ome:n takaiskarit kun ei pituus taida ihan riittää tolleen takapään äärijoustoissa.. noi on korottamattoman xj:n iskarit, koska itellä oli nostettu kiinnikkeet ylös :)
Kai sä leikkaat ja taitat noi takakaarien lipat sisään että mahtuu kunnon renkaat (= yli 31") pyörimään?
Ja kunhan ehdit, niin siirrä iskarin kiinnikkeet akseliputken puolenvälin tasalle. Sulla on muuten kohta rikkinäiset ome:n takaiskarit kun ei pituus taida ihan riittää tolleen takapään äärijoustoissa.. noi on korottamattoman xj:n iskarit, koska itellä oli nostettu kiinnikkeet ylös :)
joo, huomasin että on lyhkäset, se vaan migin kiukuttelu estää vahvemman levyn hitsuuttelut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77843
haeskelin taas romulaatikkoon heitettyjä jeepppin sopivia osia, tässä yksi jo tulossa näkyviin tuolta palikan sisältä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77844
ne on tämmöset, siite vähä neliöputkea ja näistä syntyy uudet korvat takaiskareille
jeeppi on nyt ajossa, projekti ei edisty, lavakuljetin on lainassa niin täytyy tällä ajella.
temmi_hoo
30.03.2011, 21:02
löyty vika... johto oli murtunut lähes irtipoikki sulakkeen toisesta "navasta" jännitel kulki kyllä ylkkämittarillakin mutta eihän siitä virtaa läpi mennyt. heti kun löysin oikeanlaisen sähkökuvan siitä miten johdot menee rupes heti selkiään asiat, virran syöttö pakkivaloille ja paljon muuulle on siellä konehuoneen sulakerasiassa, 15A minisulake...
Kas multa on "uudesta" eli vasta hankkimastani vielä hädin tuskin teini-ikäsestä XJ:stä löytyny pari pientä sähkövikaa. Lueskelin kyllä topicia ihan muutenvaan ja kehuakseni vaimolle, mitenkä offipalstalaiset löytää ihan hukkaan heitetyn romumetallin sisältä tiessun minkälaisia arvo-osia. Sit kerroit pakkiviasta ja niinhän tossa munkin kuljettimessa just pakkivalo ei näytä mitään. Eikä pari muutakaan lamppua.
Et vahingossa haluis vinkata, mistä sait kunnollisen sähkökuvan?
On mulla se Haynesin yleismanuaali, mutta eihän siitä mitään kunnollista selkoa saa muuta ku toimenpiteitten reseptejä. Toi Haynesin tapa esittää sähköt on mun mielestä kyllä ihan hyvä selitys sille, miks suurin osa automiehistä pitää sähköjä suuren mystiikan magiana.
tuolta TimoL:n linkistä mä .. toki ne on ihan normi jenkkikuvia nuokin...
Tuolla olis ainakin näitä XJ:n tehdaskorjaus- manuaaleja, en tiedä oisko niistä mitään apua? Ei ole kyllä '91 malliin, mutta jos sulla kerran on elektroninen anturi niin esim. '93 vuoden manuaalin pitäisi pääpiirteittäin täsmätä.
http://www.greatlakesxj.com/tech.html
http://go.jeep-xj.info/HowtoNSSrebuild.htm
ja tässä vielä siitä pakkivalokatkaisijasta
temmi_hoo
31.03.2011, 20:32
Kiitti linkeistä, noista molemmista on tuhannesti enemmän apua kun heinzin reseptistä 57.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77912
takapuskuria uutta käpistelin nyt kun hitsikonekkin taas pelaa, diodinvaihto siis onnistui.
kävin ostelemassa väähn putkea, en tosin löytänyt sellasta kun olisin halunnut mutta kaippa se nyt tostakin... 100x4x2.5 on värkkinä ja täytyy järkeillä vähän millaset päät siihen tekis, samoin vetolenkit on vielä täysi arvoitus, ehdotuksia saa heitellä ilmaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77910
orkkiskiinnityspisteisiin tein tommoset laput johon tulee ptäkä neliöputkea
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77911
ja koukun kiinnityspultit ajattelin kanssa hyödyntää samalla tähän tueksi
Ei olisi pahitteeksi jos tuon takarungon pään aukaisisi neliöpalkin mentäväksi ja hyödyntäisi sopivankokoista putkea sinne sisälle vielä aputueksi.
Vetokoukun kiinnitysreikiä - mieluiten kaikkia neljää per puoli - kannattaa ja oikeastaan pitääkin hyödyntää jos puskurilla meinaa johonkin nojata. Muuten tuo takapään poikkituki taipuu ja murtuu jostain kohti jos tulee vähänkin isompi isku alhaalta viistosta. Nimimerkillä kokemusta on.
Omaan puskuriin en aikanaan tehnyt tukia jotka ottaa sivusuuntaiset voimat vastaan edemmäs koripalkissa (siinä takapyörän kaaren loppupään kohdalla), mutta melkein kannattaa tehdä; suoraan takarenkaan taakse tuleva pysty- tai sivusuuntainen tälli ei aiheuta silloin niin julmaa vääntörasitusta tuonne kiinnikkeisiin. Painoa ei juuri tule lisää, mutta tukevuutta senkin edestä.
Jotenkin tähän malliin:
http://www.ericsxj.com/corners.htm
KoniJeep
01.04.2011, 21:57
samoin vetolenkit on vielä täysi arvoitus, ehdotuksia saa heitellä ilmaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77910
koukun kiinnityspultit ajattelin kanssa hyödyntää samalla tähän tueksi
:rolleyes: pyöristä kulmat pois tosta latasta ja poraa siihen reikä... ja siinä on sakkelille paikka... ja hitsi liimaa kunnolla latan ja puskurin väliin.
:rolleyes: pyöristä kulmat pois tosta latasta ja poraa siihen reikä... ja siinä on sakkelille paikka... ja hitsi liimaa kunnolla latan ja puskurin väliin.
on niin ohkanen latta ettei mitään järkeä... ja alimaisena takimmaisena osana autoa se on heti vääräss ekan kiven ylityksessä, kyllä johki muualle tarvii saada vetopiste kiinni.
latan toiseen päähän on tehtynä jo putki mikä tukee se kaaren puoleisen pään, "runkoaisan sisään putki".. emmätiä tuoko se tullessaan vastavaa lukuutta enää sitten, ei kaikesta saa liian jäykkää tehdä, johonkin on jätettävä se joustokohtakin, ja tollasenaan puskuri onvielä hieman kevyempi kun alkuperäinen, ja niin sen on myös pysyttävä, tää auto on laihiksella.
KoniJeep
01.04.2011, 22:41
on niin ohkanen latta ettei mitään järkeä... ja alimaisena takimmaisena osana autoa se on heti vääräss ekan kiven ylityksessä, kyllä johki muualle tarvii saada vetopiste kiinni.
latan toiseen päähän on tehtynä jo putki mikä tukee se kaaren puoleisen pään, "runkoaisan sisään putki".. emmätiä tuoko se tullessaan vastavaa lukuutta enää sitten, ei kaikesta saa liian jäykkää tehdä, johonkin on jätettävä se joustokohtakin, ja tollasenaan puskuri onvielä hieman kevyempi kun alkuperäinen, ja niin sen on myös pysyttävä, tää auto on laihiksella.
Entäs jos upottaisi latan pätkän (<- jossa sakkelille reikä) puskuri palkkiin siihen lattaraudan päälle pystyyn, niin sais vahvan vetopisteen...
ajattelin ensin tuovani ton kiinnitysputken läpi puskurista ja sen päähän laittavani
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKC8mPpx8hvpTbX_EjEhmZpQqPyrXGl VP6StU8c2b1O9XgoFsK
tämmösen mutta ajattelin sen olevan liian kovatöinen
noi kaikki kiinteät hitsatut ohkasesta pellistä tehdyt korvat on vähä aina semmosia vääntymään taipuvaisia joten jos semmosen laitan niin siitä tulee pulttikiinnitteinen että sitä voi sit korjailla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77946
tommosena saa kelvata, tehdään uus sit jos ei kestä, päiden tuet puuttuu vielä kuvassa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77948
vetopiste, en sit tehny pultattavaa siitä vaikka ensin meinasin.. kamalia saumoja... noh.. suutarin lapsella ei oo kenkiä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77949
puskurin taakse tein jengan niin siellä on sitte näppärä säilyttää vaikka pikaliitin nippaa tai muuta 3/8" jengan omaavaa osaa. vajaan minuutin arbbilainen pöristelee kun toi on täynnä, ilmaa menee joku reilu 6 litraa.
argh.. mun sutimaali valuu tuossa...värinä tuttu ja turvallinen :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77947
paikankin yhden hosuin äkkiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=77949
puskurin taakse tein jengan niin siellä on sitte näppärä säilyttää vaikka pikaliitin nippaa tai muuta 3/8" jengan omaavaa osaa. vajaan minuutin arbbilainen pöristelee kun toi on täynnä, ilmaa menee joku reilu 6 litraa.
Luova tapa tehä ilmasäiliö. Saatampa apinoida omaan autoon.
en mä nyt tiedä onko siinä mitään luovaa, mulla vaan ei ole tilaa säiliölle auton sisällä joten johonki se oli saatava
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78010
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78008
nyt ei näy lattia lattian läpi, vielä on mietinnän alla että laitanko lattimattoa enää takaisin tonne ollenkaan, ihmeen pesusieni, vähemmästäkin ruostuu paikat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78007
puskuri in the car.. tai ei in mut on...
Nyt kun näyttäisi siltä että tämäkin käyttöautoprojekti meinaa karata lapasesta, niin vaihda noi takavalot suosiolla halvempiin malleihin. Myyt noi Jeepin omat jollekin alkuperäisyyttä arvostavalle, niin saat useammat valot samalla rahalla itselle hajotettavaksi.
No höh, jos tonne laittaa jotku peräkärryn valot niin sehän näyttää ihan pöljältä :D
Tarttis edes tehdä sitten kunnon kotelot ja sopivan näköiset ledivalot, niin sit voi toimiakin ihan hyvin.. :)
http://www.tomiscustomgarage.com/garage/galleria_autot/au_chevytcg1.jpg
jos mä valot vaihdan niin äkkiä tule mieleen jokku tommoset sitte... mut en nyt tässä vaiheessa...
kaistapää
07.04.2011, 19:47
se on kyllä totta että XJ:n pyllystä tulee aika ruma kun sinne laittaa kärrivaloja.no omaan laitoin kärrivalot,ovat rumat mutta nykyisin niiden särkeminen maksaa maksimissaan 20€/puoli kun on kärrivalo+erillinen pakkivalo.
se on kyllä totta että XJ:n pyllystä tulee aika ruma kun sinne laittaa kärrivaloja.no omaan laitoin kärrivalot,ovat rumat mutta nykyisin niiden särkeminen maksaa maksimissaan 20€/puoli kun on kärrivalo+erillinen pakkivalo.
..tai sitten tekee niille orkkisvaloille kunnon suojat niin pysyy ehjänä. Toinen vaihtoehto on tehdä pellistä kotelot ja käyttää pyöreitä ledivaloja, löytyy monia e-hyväksyttyjä malleja mitkä sinne sopii. Niille kun taivuttaa vaikka 25 x 5mm latasta pyöreät suojat valojen ympärille niin ei niitä rikki saa kuin kovalla yrityksellä. Ja ois ihan fiksunnäkösetkin.
Toisille ei ole auton ulkonäöllä väliä mettäpelissä, mutta on ne perinteisen tyyppiset kärrinvalot vaan niin perkeleen rumat etten sellasia kykenisi käyttämään :D
KoniJeep
07.04.2011, 20:31
Mites tämmöiset? http://www.rst-steel.fi/webshop/product_catalog.php?c=159 Pyöreet ledit.
Mites tämmöiset? http://www.rst-steel.fi/webshop/product_catalog.php?c=159 Pyöreet ledit.
Justhan mä tuohon yläpuolelle kirjoitin, että pyöreät ledit ja niille sopivat kotelot pellistä ;) :D
justhan mä tohon ylemmäs laitoin kuvan autosta missä on kolme pyöreetä lediä puolelleensa takavaloina :)
Nomut, ne on sillain erilailla pyöreet! :D
KoniJeep
08.04.2011, 00:20
Justhan mä tuohon yläpuolelle kirjoitin, että pyöreät ledit ja niille sopivat kotelot pellistä ;) :D
Juu juu, mut emmää tienny millaisii pyöreit ledilöitä sää tarkoitit...
Noita oon kuolannut jo muutaman viikon... kävis YJ:hin aikas kivasti tollaset pyöreet :rolleyes: http://www.rst-steel.fi/webshop/images/takavkirk_0811_a6c.jpg
veijon-esso
08.04.2011, 08:10
Tai jotain tällästä, ei ois niin perinteisen näkönen kuorkin takavalo niinkuin toi ylempi:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYU5BzOCBMVCpAFaLCZuZq1leOsFJaA aC-sFgbrhTUJHtf88D1
Juu, noita Veijon linkittämiä mäkin ihmettelin, tosin kävi mielessä että onko ne vähän liian bling-blingiä tai riisikuppimaista :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78265
Osia varisee maahan ihan valtoimenaan, tässäkin nippu peltiä ja putkea mitkä oli niin huonosti kiinni että ihme etteivät jo aikasemmin ole pudonneet, kiinnitysruuvit oli ihan sormimomentissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78266
Etuakselinkin otin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78264
Laatikkokin taas tunkin varassa, päästelin sieltä öljy pois ja vaihdoin suodattimen, toivottavasti muistan laittaa uuttakin tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78263
En viittinyt sitte jättää sitä lootaa kuiteskaan enää toista kertaa yön yli tunkin varaan kun tulee niin kalliita vaurioita joten laittelin sen alle ton TimoL:ltä ostetun kannakkeen.
Huomenna jos on mukava keli otan ja puran etuakselin, tänään jo kokeilin vähä siitä aukoa ruuveja, mutta ainakaan navan päästä ei mutteri halunnut aueta edes puolentoistametrin jatkolla, ja apparin puolella on itse napa kiinni yhdellä 12 kulmaisella ja kahdella lieriökanta:confused: pultilla.
Lorvipäivä, mitään saanu aikaseksi, toki ollutkaan auton luona kun pari kolme tuntia mutta..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78344
Etunen purettu, rautakangen kun otti vielä avuksi niin sai navasta mutterit auki, kanki tosin vääntyi kelvottomaksi, en oikein jaksa uskoa että niiden mutterien pitäis niin kireessä olla. tukivarrenkorvia vähä heppailtuna ja putsailtu vanha välitys pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78342
odottaa pesäänsä pääsyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=78341
kovin on autiota auton alla, pitäis vähä varmaan haeskella kuvia erilaisista tyyleistä vahvistaa tota etupäätä vinssiä varten. toisaalta olis hyvä zäänssi vähä tutkia pakosarjaa että mistä se on rikki mutta... varmaan parempi kun antaa olla ja kattelee joskus uuden.
Jos ei sitä etuakselin mutteria ole ikinä avattu - mikä voi hyvin olla mahdollista tuonkin ikäisessä vekottimessa :eek: - niin se voi olla ihan järkyttävän tiukkaan jämähtänyt kiinni. Muistaakseni tehtaan ilmoitus momentiksi on jotain 150-200Nm luokkaa.. siinä kun se sitten pyörii parikytä vuotta suolavesissä niin tulos on taattu.
Ne napaa kiinni pitävät kolme pulttia pitäisi kaikki olla 12- kantaisia jos ovat tehtaan jäljiltä. Kai siellä hätätapauksessa joku pultti + prikkasysteemikin kelpaa :D
Meinasitko upottaa vinssin tonne etu"vahvikkeen" sisään? Jos se on tarkoitus, niin niitä linkkejä olenkin tainnut sulle joskus tarjota.. kandee ihan suosiolla tehdä esim. 4mm levystä vahvikepalat etuaisan ulkopuolelle ja hitsata siihen riittävällä määrällä tulppahitsejä + ympäriltä.. edestä toi koko poikkituki mäkeen ja tekee siihen levystä uuden tilalle sopivasti tjsp.. Tapoja on kyllä monia.
Samoin ainakin simpukan alta on ehdottomasti vahvistettava runkoaisaa riittävän suurelta alueelta, sen on todettu murtuvan varsin helposti.
tuolla viimeisessä kuvassa on renkaan vieressä uus korin etupalkki mihin vinssi tulee kiinni, samoin simukan kohdalle (ja ohi taaemmaksikin, panhardin korvaan asti)tulee 6mm levystä tuki, mutta vielä en tiedä tekisinkö sen osaksi puskuria jolloin se on vaan pultilla kiinni vai hitsaanko sen koriin ja laitan puskurin sittä vähä vähemmän kiinni.
Vähä jotain ehostusta ja pintaremonttia tällekin kovan käytön lomassa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79024
Pikkusen meinas jo ottanahka kiristyä tän välityksen vaihtoprojektin osalta, mm. pinjonin laakerit oli väärät yukonin paketissa, no kävimpä tampereen reissulla southwestin tiskillä. Ei ollu kaikkia hyllyssä kun juuri joku oli ostanut samanlaiset. Ok, mä tilaan hämeenlinnasta saa äkkiä, ei, ei tullukkaan äkkiä ku jäi johki reissulle. Sit kun ne matkahuollosta vihdoin viikon päästä sai niin kaikkia tietysti kaksin kappalein sen jälkeen. Väliäkö sillä kuhan asentaa pääsee. Mutta mutta... eipä sopinutkaan sisempi laakeri, reikä liian suuri. mitä vit... paketissa kyllä päällä lukee hm88649 mutta sisältö jotain 82649 tai sinnepäin... Ei mutta, mullahan oli kotona toinen semmonen ku niitä oli ylimääräiset, päivä pelastettu... ja paskat, samanlailla väärä laakeri oikeessa paketissa, ei usko edes poliisi. Ei muuta rytmisorvaamolle jos sillä olis hyllyssä..jotenki tuttu laakeri, 27€ kpl oli vastaus, mutta nyt ei oo yhtään hyllyssä ja kello on niin paljon että vasta ylihuomenna saa. Se ylihuomenna oli eilen torstaina, minä hakee laakeriani sieltä...eeiih, väärä... Väärä laakeri oli tullut, viimmenen numero 8 vaikka piti olla 9. Lajittelija hesassa ollut puusilmä, lähetyslistassa kun on oikea numero... Ei auttanut muuta lavurin putki punasena painaa hakeen se kerran jo hypistelemäni yksilö sieltä pirkkalasta että pääsee näin päästäisenä edes jotain tekeen, tänään aamupäivä kuluikin sitten laakereiden ja shimmien parissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79026
Vähemmästäkin sohlaamisesta alkaa jo näkeen punasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79025
Tommosia nopeasti keksittyjä vahvistuksia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79027
Varret ruuvailin jo paikalleen ja yritin järkeillä niitä alustavasti saman mittaisiksi, täytyy sitte ku saa auton ajoon käydä oikein mittauttamassa ne paikalleen ettei laite kulje sitte niinku ajokoira.
Tarkkoja kuvia noiden varsien korinpuoleisista kiinnityspisteistä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79026
Miten alas sulla on webasto/eberi laitettu, pakoputkesta päätellen aika alas. Olis varmaan syytä nostaa hieman, se kun ei tykkää vesileikeistä, joita kuitenkin harrastat välillä tällä (MopoKarkasJoKäsistä, lyhemmin MKJK) "kaksikäyttöautolla".
ei vielä... huomasin just kuvasta että varretki on väärinpäin :)
temmi_hoo
23.04.2011, 08:52
Korvasit kahet tukivarret yksillä Y-malleilla, eli nyt tästä tuli vähän niinku Range tai HDJ tai joku muu? Muuttuuko caster kovin paljoa liikeradan puitteissa eli onko tästä muutoksesta isommin haittaa? Katoaako Death Wobble? Oliko tällä tarkotus ajaa perusajoa maantiellä kovinkaan paljoa?
Akseli on Dana 30 vahvistettuna ihan hyvän näkösellä virityksellä?
Tää topic kuuluu mielenkiinnolla seuraamiini, onhan itelläkin XJ.
Multa ainakin löytyy tosta panssarista kuvat kotikoneelta, koitan muistaa laittaa ku pääsen tallilta kotio..
Korvasit kahet tukivarret yksillä Y-malleilla, eli nyt tästä tuli vähän niinku Range tai HDJ tai joku muu? Muuttuuko caster kovin paljoa liikeradan puitteissa eli onko tästä muutoksesta isommin haittaa? Katoaako Death Wobble? Oliko tällä tarkotus ajaa perusajoa maantiellä kovinkaan paljoa?
Noi on mun vanhat varret/ alustapanssari mihin ne tulee kiinni. Pari vuotta noilla ajoin, kun säätää oikein niin ei se ajettavuus ainakaan originaalista huonone.. oikeastaan ihan päinvastoin. Lisäksi kun korotetusta autosta on kyse, niin noilla pitkillä tukivarsilla tukivarsien kulma loivenee oleellisesti -> ajomukavuus paranee huomattavasti ja kiipeää kivien ylikin helpommin.
Casterin voi säätää aika vapaasti haluamakseen, toki radius- armeilla casterkulma muuttuu joustoliikkeen mukana, mutta ei sillä ole mitään oleellisesta merkitystä tien päällä ollessa. Tietysti kolmelinkki + panhardi olisi aina parempi, mutta suomen lainsäädännön takia hankala toteuttaa.. pitkillä tukivarsilla kun xj:n etpäähän et kahta ylälinkkiä saa oikein mahtumaan.
Death wobleen vaikuttaa enemmän ohjaus, mutta toki noillakin on merkitystä. Ja siitä ei tarvitse kärsiä kun toteuttaa ohjauksen oikein, kuten myös alustan säädöt oikein :)
temmi_hoo
23.04.2011, 12:45
Sehän vasta hienoa ois jos tuplakolmiot sais rakentaa, ihan niinku isoMMaalimman kivikiipijöissä ja monstereissa ja muissa...
Eihän se casterin muutos joustoliikkeen matkalla mitään ihan mahotonta voi olla, sumuisten saarten kierrejoustoissahan on yksittäiset pitkittäisvarret ja panhardi.
Taakse mahtuu tuplakolmiot kierrejousilla ihan mukavasti, ja tuolta samaiselta lafkalta niitä on saatavana. Myös leimaaminen onnistuu koska on XJ:hin tarkoitettu. Etupäähän ei saa nelilinkkiä mitenkään järkevästi pitkillä varsilla.. ja joka tapauksessa panhardin vaatii, koska ei niitä saa oikein fiksusti kolmionmalliin.
Kyllä noi jakarivarretkin ihan hyvin toimii, mutta kolmi-/ nelilinkillä pystyy vaikuttamaan anti-squattiin/ brake diveen, ja sitä kautta myös siihen kuinka paljon keula tahtoo "keventää" jyrkissä nousuissa. Ja lisäksi tietysti voi kontrolloida akselin liikerataa paremmin; onko pystysuora, kaaren mallinen vai jotain siltä väliltä.. paljonko sillä sitten on väliä näissä vehkeissä on toinen juttu, mut kiva niitä on laskentaohjelmalla pyöritellä :D
Sinänsä vähän sama juttu kun maasto/ dh- pyörien single-pivot vs. erilaiset linkkipohjaiset perän toteutustavat. Eroja on niin toiminnassa kuin tuntumassa, ja jokseenkin kaikki voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79087
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79088
meinasin vallan unohtaa ottaa kuvia näistä, tuli aika close-up kuvia, kertokaa millasia halutaan niin käyn sitte ryömimässä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79090
pohjaanlyöntikumit edessä on nyt alkuunsa ainakin tommoset mallia motonet, katotaan miten niillä pärjää
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79086
kuva ei anna oikeutta mutta pirusti on vinossa apparin puolelle ja koeajolla monttuun ajaessa kuuluu järjetön pamaus jostain takaa samalta suuntaa, tiä sitte pohjaisko toi jousi vai mitä, täytyy vähän tutkia lisää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79084
yhtään tykkää noista vakio ohjausvarsien nivelten kulmista tällä hetkellä, ei ainakaan kauheesti tarvi urheilla tommosilla...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79085
tähän loppuu vakiojarruletkut edessä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79089
muistin sentään laittaa periin ja laatikkoon öljyt ennekun starttasin, laatikolle vaihdoin isomman jäähdyttimenkin syylärin eteen ja tuli vaihdettua vesipumppu kun se juorus ongelmasta pikkuhiljaa.
Miten alas sulla on webasto/eberi laitettu, pakoputkesta päätellen aika alas. Olis varmaan syytä nostaa hieman, se kun ei tykkää vesileikeistä, joita kuitenkin harrastat välillä tällä (MopoKarkasJoKäsistä, lyhemmin MKJK) "kaksikäyttöautolla".
siinä se syylärin alapuolella ennen asusti, kaippa se akun tilalle tulee laitettua jos ei muuta löydy.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79087
Sulla on aika lyhkäsen näköisenä noi tukivarret.. suosittelen kasvattamaan akseliväliä alkuperäisestä jonkun 30-40mm, tulee lisää tilaa renkaille.
Alkuperäiset ohjauskilkkeet kannattaa todellakin heivata kuuseen mahdollisimman äkkiä, ne ei tiedä kuin suuria ongelmia varsinkin tuolla korkeudella.. Mulla tuntuu ZJ:ssä jo 45mm korotuksella siltä että ohjaus ei toimi pätkääkään :eek:
edit: aijoo, ja leikkaa nyt ihmeessä noi etulokareiden lirpakkeet maskin alapuolelta mäkeen :D
Sulla on aika lyhkäsen näköisenä noi tukivarret.. suosittelen kasvattamaan akseliväliä alkuperäisestä jonkun 30-40mm, tulee lisää tilaa renkaille.
Alkuperäiset ohjauskilkkeet kannattaa todellakin heivata kuuseen mahdollisimman äkkiä, ne ei tiedä kuin suuria ongelmia varsinkin tuolla korkeudella.. Mulla tuntuu ZJ:ssä jo 45mm korotuksella siltä että ohjaus ei toimi pätkääkään :eek:
edit: aijoo, ja leikkaa nyt ihmeessä noi etulokareiden lirpakkeet maskin alapuolelta mäkeen :D
tukivarren säädöt on just siinä mihin noi kiristysmutterit oli sulta jäänyt :) ja en oo leikkaamassa palaakaan lokareita enkä kasvattamassa milliäkään akseliväliä ennekun on jotku muut renkaat kun noi hakkapeliitat laittaa alle, lokareita täytyy muutenkin järkeillä sitte siinä vaiheessa koska orggiskaaret sellasinaan ei ainakaan tule sopimaan puskurin ja helmapalkkien kanssa, maskin kanssa on vähä kanssa vielä ??? ilmassa että mitä sille tekee, ilmankaan ei viitti jättää mutta ku lampunkehys kulmapalat on rikki niin niistäkään mitään iloa ole.
TimoL kekis jo varastamaan ja toteuttamaan mun ideaani lokarin kaarista omassa käyttiksessään joten jotain erilaista täytyy tehdä etten leimaannu matkijaksi... mites tehdä exo gage niin että takaoviakin vois vielä käyttää ihmisten kulkemiseen.
KoniJeep
27.04.2011, 20:58
... mites tehdä exo gage niin että takaoviakin vois vielä käyttää ihmisten kulkemiseen.
http://memimage.cardomain.com/member_images/11/web/2303000-2303999/2303256_17_full.jpg
Ilmeisesti toimii, kun laittaa oikeaan paikkaan ton keski putken...
http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=299269&stc=1&d=1176866356
TimoL kekis jo varastamaan ja toteuttamaan mun ideaani lokarin kaarista omassa käyttiksessään joten jotain erilaista täytyy tehdä etten leimaannu matkijaksi... mites tehdä exo gage niin että takaoviakin vois vielä käyttää ihmisten kulkemiseen.
Jättämällä b- pilarin putken pois. Jos haluaa kikkailla tyylillä, niin "upotat" pääkaaren b-pilarin sisälle osittain auton sisäpuolella, saat vaikka sisustukset takasin paikalleen ja saat sillä pääkaaren hyvin jemmaan eikä se vie tilaa. Toki ei ole kisaluokituksia täyttävä silloin..
Ite meinasin alunperin tehdä tolleen. Se että saat alapään hitsattua tukevasti vaatisi sen, että rälläköit ensin helmakotelot pois, teet putkea varten b-pilarin "jalkaan" reiän, pääkaari tiputetaan rei' istä läpi, hitsaat kiinni palkkihelmoihin, palkkihelmat paikalleen ja sitten hitsaat putken kiinni b-pilarin jäänteisiin.
Olisi käytännössä paljon helpompaa miltä se kuulostaa :D
Kun laitat katon reunaa kiertävät putket sopivaan paikkaan, niin se suojaa ovia ihan riittävissä määrin helmaputkien kanssa.
käytännössä siis kisakelvollista kaarta ja aukeavia takaovia ei voi saada samaan jeeppiin jos tosta rivien välistä yhtään ymmärsin...
Ehkä ne kaaret kelpaa sisällä ollessaan, siis EHKÄ, kun virallista vastausta trial-puolelta ei ole vielä tullut. Miksei pääkaarta saisi upottaa B-pilarin sisään?
ei sillä että kisaan mielii koskaan mennä, mutta on sekin turhaa käyttää kaariin menevä työpanos siten ettei niistä kuiteskaan ole hyötyä, joten se nyt on ainakin varmaa että jos ne joskus teen niin ulkopuolelle tulee.
käytännössä siis kisakelvollista kaarta ja aukeavia takaovia ei voi saada samaan jeeppiin jos tosta rivien välistä yhtään ymmärsin...
Voi ne, jos teet pääkaaren heti etupenkkien taakse vinoon. Takatuet voi tehdä irrotettavana, joten normikäytössä takapenkin/ ovien käyttö säilyy. Sopivasti kun teet niin diagonaali(t)nkin saa tehtyä pääkaareen. Ja jos se on siellä b- pilariin upotettuna niin tukee koria julmetun hyvin, on mukavasti piilossa ja ainakin periaatteessa kelpaa trilissa?
Mun mielestä turhaa laittaa kaikkia kaaria ulos, kun oikein tehtynä sisä-/ ulkopuoliset kaaret on siistit, toimivat, tukevat ja myös suojaa korin ulkopuolen hyvin. Ei sinne ulos tartte juuri muuta kun katon reunan, konepellin reunan ja lokarit suojaavat kaaret. pystyputket yms. muut tarpeelliset sisälle.
Mutta onneksi oikeita tapoja tehdä on yhtä monta kuin tekijöitäkin :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79589
kaikkien mattamustien värisävyjen joukosta valitsin mattamustan millä vanteet värjättiin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79590
tommosta pientä putken sovittelua kun käyttöauton helmathan tuppaa ottaan usein epätasaisella marketin pihalla niihin hidastetöysyihin ja olen niin laiska etten aina jaksa niitä oikoa joten tämmöinen muotoilu on käytännöllisempi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80308
Taas ollut varakäyttöauton puutetta joten täytynyt vaan fiilistellä. Etuperän kopan pultinkannoille ja alareunalle pikavalmistui tommonen suoja ettei sitten raavi marketin korokekivissä pilalle. Kuva ei oikein kerro mutta perän kuoren alareunaa kiertää 40x5 latta joka on sitte noilla ohkasemmiilla latanpätkillä ja leveällä palasella heppailtu kiinni peltikoppaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80310
Akku sais olla vaikka tuolla kontissa niin olis talvellakin pitoja risteyksistä lähtiessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80302
Täällä tienhoitomäärärahat on niin vähissä että pisemmistäkin joustoista olis hyötyä, tässä ulosjouston rajoittimena jarruletku,ei hyvä. Jousikin kyllä jo on luovuttanut hetki sitten, ehkä joku parempi rajoitin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80303
Sisäänpäin ei kyllä tarvi mennä, etupyörää ei tarvi kääntää mihkään jos meinaa ettei ota tosissaan johonkin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80305
Takapää pohjaanlyöntikumia vasten, no broblemo, jää lokarin sisäkylkeenkin tilaa ainakin aamuleh... ei nyt sentään, lidlin mainoksen verran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80304
86....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80311
Takapäässä sais olla kyllä enemmän ulostuloja kun iskareissa varmaan vielä varaa, löytyykö tästä pikkuhiljaa viilailemalla sitä yhtään.
Minkä kokoset nuo kummit on?
Minkä kokoset nuo kummit on?
Liian pienet :D
Liian pienet :D
Puhu pukille, tää on viäki työmatka-auto ja siihen riittäköön noi 31"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80834
No nyt tulee huonojen kuvien kavalkaadi, tässä ekana helmapalkkia alta kuvattuna, mukavan tasainen pohja tuli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80833
Tähän kuuluu sitten vinssi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80831
Tuli oikein hyi fiilis kun on työmaalla koneistamassa työajan ulkopuolella, mutta tähän se vinssi tulee kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80828
Ei viitsi tuota vinssipetiä ihan millin pelliin laittaa kiinni niin kehittelin tohon koripalkin sivuun tämmöstä vahviketta hieman.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80832
Simpukan ja koripalkin välissä olevan alumiinisen spacerin korvasin tämmösellä painavammalla osalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81016
no joo, vähän lisää puskuria
Vinssipeti 6mm putki 50x50x3 ja vahvikelevy 3mm pelliä, paino ajatuksen verran vähemmän kun orggispukuri ja vanha siipikarjarauta yhteensä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81018
keulapala ei tässä ole ihan paikallaan, vinssipeti on 5mm ulompana kun maski eli no hätä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81017
Vetolenkit on samaa sarjaa kun takapuskurissakin, kanttaus niissä sopi kyllä hyvin tohon tuen ja puskuriputken kulmaan mutta rumasti sojottavat ylöspäin, täytyy ennen maalausta antaa vähä pillikuumaa niille.
Pistit hyvin ton vinssin ku useimmat pistää turhaa korkeelle niin että joutuu maskin tuhoon ja syyläri peittyy.
Pistit hyvin ton vinssin ku useimmat pistää turhaa korkeelle niin että joutuu maskin tuhoon ja syyläri peittyy.
Millä sen mihkään maskin eteen olis laittanut, kauhee etuylitys ja kiinnitysten rakentaminen että sais tukevasti kiinni ja ne mattolaiturit kuuluun ihan eripäähän autoa ja vähän matalampiin laitteisiin...
eberille ja sille puskurin takaa löytyneelle alipainesäiliölleon vaan nyt keksittävä paikka, ei oikein sovi jättää nykyselleen, alipainesäiliö on koneen päällä ja eberi roikkuu etuakselin päällä letkujen varassa :)
Juu, pikkuhiljaa on monet huomanneet jo täälläkin että vinssi mahtuu syylarin alle XJ:ssä kunhan ei ole ihan järeintä mallia oleva.
Itselläkin oli aikanaan maski silvottuna, kunnes keksin Jeeperin ja 454SS:n projekteista, sekä suuren maailman foorumeilta että perkele sinne se uppoaa alle. Tuo on kyllä hieno juttu, koska ylitys on sama tai jopa vähemmän kuin alkuperäisellä puskurilla. Jos on vähän korotusta, isommat renkaat ja etuakselia siirtä, niin jää XJ:ssä etuylitys todella pieneksi tai jopa olemattomaksi :)
eberille ja sille puskurin takaa löytyneelle alipainesäiliölleon vaan nyt keksittävä paikka, ei oikein sovi jättää nykyselleen, alipainesäiliö on koneen päällä ja eberi roikkuu etuakselin päällä letkujen varassa :)
Hyvältä näyttää etupuskuri, tosin onhan tuo vähän neliskanttinen tuolta reunasta.. Meinaatko laittaa vahviketta ettei kulma taitu sisään? Vai meinaatko ettei ostoskärryjä kolhiessa hajoa paikat? :D
Alipainesäiliön voi survoa mihin se sattuu mahtumaan, itellä se oli parilla nipparilla kiinni kabiinin puhaltimen moottorin päällä. Eberiä ei tarvi, kuutoskone lähtee käyntiin vaikka -30* pakkasella kuin palmun alta ja lämpenee nopeasti ;) Pienet liftereiden kolkotukset talvikylmällä ekat 40 sekuntia kuuluu asiaan :D
Juu, pikkuhiljaa on monet huomanneet jo täälläkin että vinssi mahtuu syylarin alle XJ:ssä kunhan ei ole ihan järeintä mallia oleva.
Itselläkin oli aikanaan maski silvottuna, kunnes keksin Jeeperin ja 454SS:n projekteista, sekä suuren maailman foorumeilta että perkele sinne se uppoaa alle. Tuo on kyllä hieno juttu, koska ylitys on sama tai jopa vähemmän kuin alkuperäisellä puskurilla. Jos on vähän korotusta, isommat renkaat ja etuakselia siirtä, niin jää XJ:ssä etuylitys todella pieneksi tai jopa olemattomaksi :)
Hyvältä näyttää etupuskuri, tosin onhan tuo vähän neliskanttinen tuolta reunasta.. Meinaatko laittaa vahviketta ettei kulma taitu sisään? Vai meinaatko ettei ostoskärryjä kolhiessa hajoa paikat? :D
Alipainesäiliön voi survoa mihin se sattuu mahtumaan, itellä se oli parilla nipparilla kiinni kabiinin puhaltimen moottorin päällä. Eberiä ei tarvi, kuutoskone lähtee käyntiin vaikka -30* pakkasella kuin palmun alta ja lämpenee nopeasti ;) Pienet liftereiden kolkotukset talvikylmällä ekat 40 sekuntia kuuluu asiaan :D
vahviketta... mihin tossa nyt vahviketta vielä tarvis laittaa? ja mä tykkään neliskanttisesta, siinä pysyy lifti paremmin.
ei napise nostajat mulla... vielä, toki alta satatonnia ajettuki vielä että :)
varmaan lähtee kutonen pakkasella joo, mutta niin masokisti en minäkään ole että sen tekisin joka aamu töihin lähtiessä että rapaisin ikkunoita ja värjöttelisin jääkylmillä nahkapenkeillä.
vahviketta... mihin tossa nyt vahviketta vielä tarvis laittaa? ja mä tykkään neliskanttisesta, siinä pysyy lifti paremmin.
Juu eikun katsoin ensin ettei tossa oikein ollut mitään tukemassa noita sivuputkia ylöspäin, mutta onhan siinä aisan nurkalla jotain viistotukia. Ei pitäisi kommentoida väsyneillä silmillä :D
Tullut joo tutuksi noi jääkylmät nahkapenkit Jeeppien kanssa, perkele kun on omasta käyttöautosta perseenlämmittimen piuha katkennut penkin sisällä.. Tarttis varmaan ottaa projektiksi sen korjaus. Kieltämättä vaatii melkoista masokistin luonnetta istua siihen -20 asteen lämpötilassa :eek:
Millä sen mihkään maskin eteen olis laittanut, kauhee etuylitys ja kiinnitysten rakentaminen että sais tukevasti kiinni ja ne mattolaiturit kuuluun ihan eripäähän autoa ja vähän matalampiin laitteisiin...
alipainepömpeli mahtuu ainakin renixissä hyvin paisuntasäiliön alle ja vakioletkutkin riittää sinne.
Superlon
24.05.2011, 19:35
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=80832
Mulla luovutti simpukan tuennat tänään omasta Jeepistä. Rupes tuntumaan väljältä ohjaus kotimatkalla ja kotipihassa parkkeeratessa kuulu sitte terävä napsahdus ja ohjaus katosi. Kaks alinta simpukan kiinnityspulttia oli kauniisti kierteen juuresta antautuneet. Tuosta alumiinisesta spacerista mulla ei ollu ku hylsy jäljellä, ni katoin parhaaks kopioida tän vähän tukevamman version. Kiva, että tuli mieleen nää tässä topicissa nähdyt kuvat! :D
Mun tekemisiähän ei sitten kopioida... Menee hyvät osat vaan pilalle sillä tyylillä, paremman vastaavan saa kyllä tehdä (se toki on aika helppoa kun mun tekosia kattelee).
Ei meinaa onnistua löytä semmosta putkentaivutinta / putkea sopivasti että saisin taivuteltua parit tarvitsemani mutkat... Kun ei onnistu edes kahdella työmaan taivuttimella, niissä kun tuo 42mm on ihan maksimikoko, isompiin on sitten semmonen keskeltä painava malli mikä ohutseinämäisemmän (lue 3.2) rypyttää vaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81414
Kenkälusikkaa, anyone, käyttöautostatuksen säilyttämiseksi pitää tuo alipainesäiliö ja eberikin säilyttää, niiden lisäksi tohon akun tilalle tulee pari sähköpurkkia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81416
Huono kuva, oli viikonloppuna paljo poutaa. Lattiamaton alle kuiteskin kurkistin, pari senttiä oli vettä siellä, kuivasin veden pois mutta tänään jälleen siellä oli tulva... luulin että se ominaisuus oli vaan tuolla takamorkussa missä oli reikä ulkoilmaan, täytyy vähän metsästää lisää
Huono kuva, oli viikonloppuna paljo poutaa. Lattiamaton alle kuiteskin kurkistin, pari senttiä oli vettä siellä, kuivasin veden pois mutta tänään jälleen siellä oli tulva... luulin että se ominaisuus oli vaan tuolla takamorkussa missä oli reikä ulkoilmaan, täytyy vähän metsästää lisää
Tuon on ihan tyyppivika, lähes ominaisuus XJ:ssä. Paikkoja mistä vesi yleensä tulee etulattialle:
1. Tuulilasin alareunan liimaus pettänyt = vaihda lasi/ pura kojelauta että pääset tiivisteisiin käsiksi ja laitat sinne vaikka sikaliimaa. Tai sitten ne ulkopuolen koristelistat mäkeen ja vedät sikaliimaa tai silikonia sinne tuulilasin ja ympäryspellin väliin.
2. Ilmastointi/ ilmanvaihtolaitteiston valumavesiputki on tukossa. Löytyy sieltä repsikan puolelta kotelosta missä on pyyhkijän moottori, ja päättyy.. ..jaa, no nyt en kyllä muista mihin se päättyy, mutta jonnekin pyöräkotelon takareunan huitamille tjsp.
3. Puhaltimen moottorin tiiviste falskaa, ja sieltä tulee vesi kabiiniin.
Tuon on ihan tyyppivika, lähes ominaisuus XJ:ssä. Paikkoja mistä vesi yleensä tulee etulattialle:
1. Tuulilasin alareunan liimaus pettänyt = vaihda lasi/ pura kojelauta että pääset tiivisteisiin käsiksi ja laitat sinne vaikka sikaliimaa. Tai sitten ne ulkopuolen koristelistat mäkeen ja vedät sikaliimaa tai silikonia sinne tuulilasin ja ympäryspellin väliin.
2. Ilmastointi/ ilmanvaihtolaitteiston valumavesiputki on tukossa. Löytyy sieltä repsikan puolelta kotelosta missä on pyyhkijän moottori, ja päättyy.. ..jaa, no nyt en kyllä muista mihin se päättyy, mutta jonnekin pyöräkotelon takareunan huitamille tjsp.
3. Puhaltimen moottorin tiiviste falskaa, ja sieltä tulee vesi kabiiniin.
on se hyvä että on ammattilaisia ettei aina tarvi itse keksiä pyörää uudestaan, lasi on laitettu viimmekesänä, liiman puutteesta ei voida ainakaan syytää, katselen siis lämppäriosastoa
Noh, netistä nuokin tuli joskus etsittyä - Jeepfoorumilta löytyi tieto :) tuli aikanaan pähkäiltyä noita vuotohommeleita, lopulta selvisi että mulla aiheutti edellisessä XJ:ssä veden kertymistä etulattialle noi kaikki :D
Se pyyhkijänmoottorien kotelosta lähtevä poistoputki voi päättyä myös ylätukivarren kiinnikkeen lähettyville, en enää muista tarkkaan kun on niin pitkä aika kun viimeksi tarvisi putsata.
on se hyvä että on ammattilaisia ettei aina tarvi itse keksiä pyörää uudestaan, lasi on laitettu viimmekesänä, liiman puutteesta ei voida ainakaan syytää, katselen siis lämppäriosastoa
Hyvältä se näytti munkin XJ:ssä kun edellinen omistaja oli juuri pari kk ennen kauppoja vaihdattanu etulasin liikkeessä. Sitten keväällä ilmesty lammikko apparin puolelle... :confused: Liimaa lasissa kyllä näky mutta kun rupesin tuota tarkemmin tutkimaan oli asentaja asentanut lasin sen verran ylös että liima ei tavoittanu pahimmillaan kuin about millin verran apparin edestä. Yllättäen tuo ei sitten kestäny kauhean pitkään käytössä. :mad:
Leikkelin pitkällä terällä liimat pois sisältä ja ulkoa ja kunnon puhdistuksen ja kuivatuksen jälkeen heti hirveästi sikaa perään, ainakin vielä on pysynyt lammikko poissa.
nyt kun on koko viikonlopun satanut ei sitä vettä ilmaannu mistään lisää että voisin vähän jäljittää, lasin reunan en usko vuotavan, sinne tuli silloin asentaessa niin paljo liioteltua liiman kanssa että...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=81574
pitäskö jättää punaseksi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83677
vissiin tehtävä ohjaukseen joku päivitys... ja ostetava uus apparinpuolen peili
Gary Grand
04.07.2011, 04:21
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83677
vissiin tehtävä ohjaukseen joku päivitys... ja ostetava uus apparinpuolen peili
Minkäs marketin parkkiksella teillä siellä on tollasia istutuksia?
Minkäs marketin parkkiksella teillä siellä on tollasia istutuksia?
http://www.paramotor.fi/290611.htm
"Melko metsäinen on Parkanon taajama"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83959
Flektit työntää kyllä hyvin ilmaa näilläkin helteillä, se vaan sais päästä paremmin pois konehuoneesta, kuumalla kelillä kylää pyöriessä nokkapelti on "kosketusarka", ja kaikki osat siellä sisällä vielä pahempia, ilmanputsarikotelo on pian yhtä räkää jos koko päivän ajelis, jonkinlaista lisäilmastointia täytyy suorittaa, kokeilin jo tota pellin reunan nostoa mut ei se oikein ole hyvä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83960
Laitoin uudet vilkut eteen kun ei kanssa-autoilijat tuntuneet tietävän mihin kauppaan mä olen menossa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83961
Vähä kun kävin maitoa ostamassa niin hetihän oli orkkis ohjausvarret mutkalla, no onneksi Ameriikan herkut, vahvemmat nivelet ja varret on helppo apu asiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=83962
mua sitte tympii parkkiksella kun ei ihmiset osaa yhtään varoa viereistä autoa, heti kun on vähäkin ahtaampi ruutu niin ilmestyy jälkiä oveen... ja se peili.
Hajosko peili nii totaalisesti ettei sitä saa enää korjattua? Jos kuvassa näkyvä muovinen palikka johon peili kiinnittyy on ehjä edes toiselta puolelta, niin se kannattaa jättää talteen. Ne on kulutustavaraa eikä niitä saa erikseen vaikka ovatkin ruuveilla kiinni rungossa.
Hajosko peili nii totaalisesti ettei sitä saa enää korjattua? Jos kuvassa näkyvä muovinen palikka johon peili kiinnittyy on ehjä edes toiselta puolelta, niin se kannattaa jättää talteen. Ne on kulutustavaraa eikä niitä saa erikseen vaikka ovatkin ruuveilla kiinni rungossa.
Ei sitä pellikuorta ainakaan saa kovin ehjän näköiseksi enää oikomalla, sisukaluista en tiedä yhtään kun ei sinne näe :)
kiinnikkeet on kaikki palasina, ovikin vähän mutkalla tosta kolmion kohdalta
Tankki tuli siinä uusittua, nyt vaan täytyy joku suoja siihen kehitellä ettei käy toistamiseen vahinko, millasia muut on tehnytkyseiseen paikkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=87864
muuten onkin vaan sähköjen ropellluslinjalla tullut oltua, mm. kaikista polttimoista edestä oli jostain syystä lanka särki, joko hyvin mitotettu kestoikä tai joku kumma häiriö...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=87863
laturi tuli kanssa vaihdettua, tommonen, käytetty mörkö löytyi aikanaan myyntipalstan kautta, vähän joutui viistämään sekä tuota mustaa pelliä että alumiinista jalkaa koneen kyljessä että sai sopiin mutta muuten bolt on-rock on juttu.
Tankki tuli siinä uusittua, nyt vaan täytyy joku suoja siihen kehitellä ettei käy toistamiseen vahinko, millasia muut on tehnytkyseiseen paikkaan.
Laita siihen sopivaan muotoon kantattua peltiä :D eivaan, eikait se sen kummempi oikeasti ole.. mulla on ZJ:ssä XJ:n tankin panssari mikä on 3mm:n hardoxista, tosin siihen pitää tehdä pari vahviketta kun ei mun mielestä ole kunnon panssari - etummaiset kiinnikkeet taipuisi heti ensimmäisestä tällistä kiveen. Eihän se panssari juuri muuta vaadi kuin sopivat taivutukset eteen/ taakse, tasainen pohja, kiinnitykset vetokoukun paikoille (3 pulttia) ja vaikka takapään poikkitukeen missä on reikiä valmiina.
Tai sit vaan teet takakontin pohjaan reiän ja nostat tankkia niin ylös että takarungon alareuna ja tankin pohja on samalla tasalla? Eipä juuri tarttis enää panssaria ja vaan joku millisestä pellistä tehty "laatikko" kontin puolelle että täyttää lain pykälät ja ei tule bensat sisään jos menee auto ympäri supermarketin pihalla. Mahtuu vielä kauppaostoksetkin mukaan :D
muuten onkin vaan sähköjen ropellluslinjalla tullut oltua, mm. kaikista polttimoista edestä oli jostain syystä lanka särki, joko hyvin mitotettu kestoikä tai joku kumma häiriö...
Kohtuu ohuet langat, ja ajovaloille ei ole releitä. H4:llä kärvähtää joko valokatkaisija tai johdot. Mulla meni kaksi katkaisijaa, ennenkuin sitten tajusin lisätä releet väliin ja laitoin paksummat johdot.
Kohtuu ohuet langat, ja ajovaloille ei ole releitä. H4:llä kärvähtää joko valokatkaisija tai johdot. Mulla meni kaksi katkaisijaa, ennenkuin sitten tajusin lisätä releet väliin ja laitoin paksummat johdot.
tos on releistetyt valot 2,5mm2 ja 4 mm2 piuhoilla toteutettuna mut se ihmetytti kun parkit oli mennyt samalla
-Jarkko-
06.09.2011, 23:15
Ei sitä pellikuorta ainakaan saa kovin ehjän näköiseksi enää oikomalla, sisukaluista en tiedä yhtään kun ei sinne näe :)
kiinnikkeet on kaikki palasina, ovikin vähän mutkalla tosta kolmion kohdalta
Joko löysit peilin? Leppä pyyhkäisi omasta apparin peilin niin siististi sammalikkoon että jäi ainakin päällisin puolin ehjäksi, jalka ja jouset tosin muroina. Joutaa edullisesti jos tarvetta, en meinannut takaisin yrittää liimata kun ei ole auto tieliikenteessä enää.
peiliasia on taas vähän jäänyt... ei mulla kyl ole sen ehjempää kiinnikejalkaa itselläkään että sen sovittaminen saattaa olla...
Vieläkin vaivannut se pikkuperän päällä pysymättömyys vaikka jakista keväällä remppasinkin, alkujaan pikkupuoli vaan hyppäs pois päältä kun vedon löysäs pois (talvisodan parkkisepisodi :) ), joskus kepistä kokoajan kiskomalla sen saattoi saada pysymään päällä hetkittäin mutta viimmeisen kuukauden ollut niin ettei sitä pikkupuolta löytynyt enää ollenkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=88858
En tiedä mikä merkittävin aiheuttaja oli, pehmennyt lootan kannatinkumi, väljistynyt vivuston korinpuoleinen kannatinpusla, täysin sohlot nivelet siinä kepissä vaiko se toistuva sorvaaminen lootassa sisällä. Kokeiltuani elvyttää sitä vanha keppisysteemiä uusilla nivelilä en saanut asiaan mitään autuutta joten vähensin vähän liikkuvia osia siitä systeemistä ja tein siitä tollasen yhdellä tangolla toimivan. kepin pää on vielä vielä noin latalla jatkettu näin kokeiluvaiheessa että löytyy sopiva mitta sille jatkolle .
Toki sehän ei auttanut enää sen pikkupuolen kanssa, ilman suojalaseja suoritettu sorvaus oli tehnyt lähtemättömän jäljen sinne planeettavaihteeseen ja mm. sisäänmenoakselin molemmin puolin olevat liukulaakerit ja sitä akselia paikallaan pitävä lukituslevy oli saaneet kipeetä, planeetta itsessään liikkui akselin suuntaisesti n 5-6mm. joten suoritin tänään pienen 5 tunnin pura ja kokoa operaation lainaten ehjät osat tallissa olleesta 21 spline sisäänmenoakselilla olevasta jakiksesta josta tuli nyt vähemmän hyödyllinen myyntiartikkeli. siitä lootassa ei liikoja välyksiä löytynyt suuntaan eikä toiseen ja muutenkin se oli tosi hyvän ja vähäajetun näköinen, otin siitä planeetan lisäksi sen pää-akselin päällä olevan holkin minkä jo kertaalleen olen tohon lootaan vaihtanutkin, samoin sitä pitäneen lukkorenkaan ja prikan, "alue" kytkentäholkin ja öljypumpun putkineen. Pienen testin kerkisin heittään ja kaikki tuntui toistaiseksi ihan lupaavalta.
On muuten uskomattoman vaikee saada toi jakiksen pansssari yksin takaisin paikalleen kun siinä on varret (ja siis koko etuakseli jousineen etc.) kampeamassa eteen/maata kohti, vinssillä sai taka-akselista parin pylpyrän kautta sopivan vedon aikaseksi ja montun pohjalta pönkkäämällä liftillä ja kakkosnelosen pätkällä sain panssarin pysyyn ylhäällä että pysty rauhassa ruuvattua ruuvit paikalleen.
Uus keppisysteemi on paljon kevyempi käyttää, ei tarvi repiä ja kiskoa että saa liikkuun, ja siinä on myös tarkempi tuntuma, "pykälät" loksahtelee nätisti eikä tarvi arvailla ja odotella valon syttymistä että näkee mikähän siellä kulloinkin oli valittuna.
btw.. tässä kuvassahan näkyy toinenkin sähköropellus mitä on tullut tehtyä... köyhänmiehen tiptronic :) meilläpäin on aivan tossa lähimarketin kohdilla semonen apua-kuka-menee-ensin-risteys eli tasa-arvoinen 4 tien yhtymä ja siinä epätietoisesti kanssa-autoilijoiden kanssa madellessa joskus toivoo ettei pikkupykälillä hitaasti ajaessa kenkää polkimelta nostaessa menis aina ykkösvaihteelle kun ajosta tulee niin nykivää ja epä-ammattimaisen näköstä... samoin saa pidettyä myös sen ykkösen jos sattuu oleen vähän pehmeempi kohta siinä kauppamatkalla.
paikallisen sähköliikkeen varaston perukoilta löytyi tuommonen hieman hintahtava ilotikku ja parit diodit joten virittelin niistä sitten pienet pakkovaihteet. ykkönen eteen, kakkonen takana, kolmonen ja nelonen on sivusuunnissa, niitä tuskin tarvii mutta samalla nekin siihen tuli (nelonen etenkin oli helppo :) )
Nostokurki
19.09.2011, 07:21
btw.. tässä kuvassahan näkyy toinenkin sähköropellus mitä on tullut tehtyä... köyhänmiehen tiptronic :) meilläpäin on aivan tossa lähimarketin kohdilla semonen apua-kuka-menee-ensin-risteys eli tasa-arvoinen 4 tien yhtymä ja siinä epätietoisesti kanssa-autoilijoiden kanssa madellessa joskus toivoo ettei pikkupykälillä hitaasti ajaessa kenkää polkimelta nostaessa menis aina ykkösvaihteelle kun ajosta tulee niin nykivää ja epä-ammattimaisen näköstä... samoin saa pidettyä myös sen ykkösen jos sattuu oleen vähän pehmeempi kohta siinä kauppamatkalla.
paikallisen sähköliikkeen varaston perukoilta löytyi tuommonen hieman hintahtava ilotikku ja parit diodit joten virittelin niistä sitten pienet pakkovaihteet. ykkönen eteen, kakkonen takana, kolmonen ja nelonen on sivusuunnissa, niitä tuskin tarvii mutta samalla nekin siihen tuli (nelonen etenkin oli helppo :) )
Miten ja mihin toi on kytketty? Olikos tässäkin AW loota?
Hanskalokeron takaa löytyy lootan aivot, sieltä laatikon ohjaussolenoideihin meneviin piuhoihin kytkin, ohjeet löytyy googlella mutta voin ne tähänkin kirjoitella jossain välissä kun kerkiän jossei joku ole jo nopeampi
Eli lootan ohjaus.. short version...
laatikossa on kaksi solenoidia joihin virtaa kytkemällä/ pois kytkemällä saadaan (kepin asennosta riippuen, se määrää mekaanisesti isoimman mahd. pykälän) haluttu vaihde lootasta päälle.
http://www.greatlakesxj.com/tech/TCU5.jpg
hasnkalokeron alta muovin takaa löytyy lootan aivot...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=89022
liittimen navassa d16 on keltainen johto, virtalukolta tuleva, sen katkaisin ja vein keskikonsoliin 2 asentoiselle kytkimelle josta saa valittua meneekö virta alkuperäiselle boksille vaiko tolle joikkarille
solenoidien johdot on sini valkonen (1S.) ja violetti valkonen(2.)
haluttaessa 1. vaihde täytyy virtaa syöttää 1 solenoidille
2. vaihde saadaan kun syötetään sähköä molemmille.
ja 3. vaihde kun syötetään virta 2. solkulle
4. vaihteella ei mee virtaa kummallekkaan.
(c14 valkoiseen johtoon syöttämällä saa sitte turbiinin lukkoon)
diodeja käytin ettei virta kulkisi ei haluttuun solenoidiin tikun 1. ja 2. asennoissa tai muuten on aina vaan se 2 pykälä.
tarkentavia kysymyksiä ja korjauksia saa suorittaa.
^ toihan se yksinkertaisin systeemi taitaa olla jos ei käytä pelkästään keinukytkimiä. Tuo on vain loppupeleissä simppelimpi kun ei tartte itse muistaa tekohetken jälkeen mikä solenoidi piti olla kytkettynä ja mikä ei :)
Tuo ylempi kuva on muuten ihan sama minkä itsekkin oon koneelle joskus tallentanut.. monellahan lie offifoorumilla pyörinyt ympäri maailman :D
Nostokurki
20.09.2011, 06:45
Loistavaa, aivan loistavaa :) nyt voi rakennella yksinkertaisen shifterin että saa "pakkovaihteet" silmään... Itse kun vaihdan mieluummin vaihteita vähän pienemmillä kierroksilla maantieajossa :)
Joo, sit sun kannatttaa ottaa se lukkoturbiinin johtokin käyttöön sieltä, mä en sitä ajatellut tarvivan kun annan tiellä ton boksin hoitaa työnsä, joskus tosin saattais laatikkoa ja bensaa säästääkseen ollakki toi pienemmälle pykältäminen olla hyväksi ku tuntuu et noillakin välityksillä kone kiertää 4:lla liian vähä tommoseen 80 kmh etenemiseen.
Joo, sit sun kannatttaa ottaa se lukkoturbiinin johtokin käyttöön sieltä, mä en sitä ajatellut tarvivan kun annan tiellä ton boksin hoitaa työnsä, joskus tosin saattais laatikkoa ja bensaa säästääkseen ollakki toi pienemmälle pykältäminen olla hyväksi ku tuntuu et noillakin välityksillä kone kiertää 4:lla liian vähä tommoseen 80 kmh etenemiseen.
Ajaa saman saman asian kun et tökkää sitä keppiä Dlle vaan siihen kolmosasentoon nii miks se pitäs tehdä noin perkeleen hankalasti :D:D Kun eihän sitä nelosta oikeesti tarvi alle 90 vauhdissa 31" tai isomilla renkaillla vakiovälityksillä ollenkaan.
..näin, sekä lisäksi kun kahva on asennossa "3" niin menee tuo turbiinikin lukkoon kolmosella toisin kuin D:llä ajaessa.
Itse tuli tehtyä vaihteiston ohjaus, kuten tuolla on näytetty:
http://www.greatlakesxj.com/tech/aw4shiftmod.html
Tuo Rytärin tekemä on kyllä sillä tavoin fiksumpi, että vaihdekeppi saa olla D-asennossa ja silti voi valita minkä tahansa vaihteen.
Toimii kyllä tuolla toisellakin tavalla, mutta silloin vaan joutuu keppiäkin hämmentämään. Tuon solenoidikaavion mukaanhan tuo linkittämäni tapa ei toimisi kaikille vaihteille, mutta se kaavio pätee vain silloin, kun vaihdekeppi on isommalla vaihteella. Virrat kun katkaisee boksilta, niin ohjaus onnistuu vain toisella solenoidillakin, koska silloin vaihteisto ei pysty ohittamaan manuaaliventtiiliä, joka taas vaihtoa varten pitäisi tehdä. Tuo siis selviää vaihtoventtiilien toimintakaaviosta.
Kytkin minä tuon turbiinilukonkin, jos vaikka saisi pikkuisen bensaa säästettyä, kun tulee noita siirtymiä ajeltua hirvestysmaille aika paljon. Moottori kun kuitenkin on jonkun kokoinen, niin tuntuu, että ei se ihan joka kaasun hipaisussa tarttisi vaihteiston apua pienemmälle vaihtamisen muodossa tai momentinmuunninta käyttämällä.
Momentinmuuntimen kytkin tuli laitettua sellaisella suojakannellisella kytkimellä, ettei mene vahingossa päälle.
..näin, sekä lisäksi kun kahva on asennossa "3" niin menee tuo turbiinikin lukkoon kolmosella toisin kuin D:llä ajaessa.
joo muttei se silti ton nostokurjen tahtomalla tavalla vaihda, allekirjottanut ajelee pääsääntöisesti aina sillä 3:lla silloin harvoin kun satasen alueelle eksyn nappaan ton 4 tupaan, 80 rajotuksilla se tuntuu vielä vähän liian isolta, toi mun kones ainakin tykkää mennä kevyimmin ja taloudellisimmin ku on 2200 rpm:n päälle kierroksia, alle parintonnin kun menee niin joutuu jo senverran vedättää että kulutus kasvaa huomattavasti. (niinku sillä olis jotain väliä blazen jälkeen :))
joo muttei se silti ton nostokurjen tahtomalla tavalla vaihda, allekirjottanut ajelee pääsääntöisesti aina sillä 3:lla silloin harvoin kun satasen alueelle eksyn nappaan ton 4 tupaan, 80 rajotuksilla se tuntuu vielä vähän liian isolta, toi mun kones ainakin tykkää mennä kevyimmin ja taloudellisimmin ku on 2200 rpm:n päälle kierroksia, alle parintonnin kun menee niin joutuu jo senverran vedättää että kulutus kasvaa huomattavasti. (niinku sillä olis jotain väliä blazen jälkeen :))
No totta se on tuokin.. Taitaa tosiaan olla nelilitraisen optimijengat jossain päälle 2000rpm:n, sen alle niin kuluttaa turhan paljon. Mulla Grandissa nyt kun on 32" kumit ja orkkisvälitykset niin taloudellisin vauhti on jossain 70-90km/h välimaastossa kierrosalueella 1600- n.2000. Alle tai yli sen käytetystä vaihteesta ja ajotavasta riippumatta kulutus kasvaa ihmeen paljon. Esim. Hki-Pälkäne-Hki reissulla ajoin cruisessa 90km/h (todellinen nopeus) motarilla ja muut 80km/h aina kun mahdollista, keskikulutus 14,5l/ 100km. Aiemmin kesällä Hki-Turku-Hki ja tuli ajeltua 120km/h cruisessa menomatka ja takaisin 110km/h, niin keskilulutus melkein 19l/100km :D
Samanoloista tuntui olevan toiminta XJ:lläkin kun oli 31" renkaat (oikeasti 32") ja orkkisvälitykset, ainut että pikkasen korkeammilla kierroksilla oli pienin kulutus. Harvemmin tuli silloin käytettyä D:tä enää, kun tajusi kuinka paljon enemmän meni soppaa. Muistelen että 35" renkailla ja 4.88 välityksillä tuli myös ajettua usein kolmonen kahvasta päällä työmatka-ajot (kaupunkia & 80km/h motaria enimmäkseen), vaikka tuolla yhdistelmällä jengat oli vähän korkeammalla kuin orkkisrenkaat & välitykset. Olisi D:lläkin jaksanut mennä hyvin mutta bensaa paloi enemmän. Taatusti vaikutusta oli myös reilusti lisääntyneellä vierintävastuksella ja pyörivällä massalla -> isommilla jengoilla kevyempää menoa.
Tosin eipä sen puoleen, kaikki näille maistuu mitä tankkaa ja enemmän vie kuin perus perheauto vaikka miten ajelisi :D
Tosin eipä sen puoleen, kaikki näille maistuu mitä tankkaa ja enemmän vie kuin perus perheauto vaikka miten ajelisi :D
sehän riippuu ihan siitä minkä määrittää perus perheautoksi... kyl mun "perheautot" on ainaki saman ruokailleet ku jeeppikin
nyt kun taas jouduttiin tähän kulutuskeskusteluun niin ihmettelen useasti miksi aina on se harhaluulo että alhaisella moottorin kierrosluvulla on jotian tekemistä taloudellisuuden kanssa, enemmän kait vaikuttaa sen moottorin ominaisuudet
itse en kykene hienoihin tieteellisiin kaunopuheisiin joten ei siitä sen enempää mutta jeepin osalta lainaan tähän tuolta obamamaasta
the 4.0 needs to be at an absolute minimum of 2400 and preferably in the 2600-2800 range at 70 mph. Lower is not better in this case. The 4.0 reaches the point of peak volumetric efficiency at about 3100 RPM, so running closer to that is more efficient than lugging it. Regardless, you can't expect to get acceptable fuel mileage at 70 mph due to wind resistance, even if optimally geared. After about 60 mph, the dropoff is sharp
Volumetric efficiency. An engine is nothing more than an air pump. Due to things like valve timing, valve configuration, port size and length, etc, etc. the engine will pump the charge in and out at the most efficient rate, at a given RPM. You usually see the VE
Couple that with the amount of power to keep the vehicle moving (gearing) and you produce a likable set up.
Not to be confused with peak HP and torque. If your building a dragster, you want the engine spinning at peak HP at the end of the run. You gear for that. On a torque vehicle, you gear to be driving at peak torque. Cruising you want the vehicle at the bottm end of the peak VE curve.
Ostakaa kiinan hybridi jos litrasta kiinni!! Mua v...ttaa vain silloin kun jeeppi ei vie bensaa ;)
Ostakaa kiinan hybridi jos litrasta kiinni!! Mua v...ttaa vain silloin kun jeeppi ei vie bensaa ;)
niin, silloin se ei käy...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=91443
löyty se kadonnut vilkku, aivan snagarin nurkallehan se oli jäänyt
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=91444
no jos jotain löytyikin niin hukkasin sitte perästä täyttöropun (muovia, painettava tulppa) luultavasti tämän kuvan oton tienoilla, on se vaan kumma kuinka noi tienhoitomaksut menee hukkaan kun ei ole varaa edes heti keskustasta erkanevia teitä pitää kunnossa niin ettei ne roudi ja muuta :)
olishan se roppu nyt liian helppo ollutkin korjata mutta kun miggi on tallin perällä, samoin lavuri nostajaremontin johdosta ja toinen puoli tallista on täynnä huopaa kun siinä tönössä on kattoremppa meneillään...
oli kyllä aika huonoo tietä tonne essolle.. 3 kertaa piti vinssata ja yks puukin tiellä poikittain. :D
oli kyllä aika huonoo tietä tonne essolle.. 3 kertaa piti vinssata ja yks puukin tiellä poikittain. :D
satasen/vinssaus... niinhän se meni...
young n dum
21.10.2011, 22:42
onks se hävinny tulppa sellane dana 44 mallinen? saat ilmaseks tuu hakee. tai saat maksaakin hakiessas:) vai oliks näissä mini jeepeissä joku pikku dana....:p
http://i37.photobucket.com/albums/e73/muddeprived/Axle_825.jpg
tommonen painettava muovinen siinä oli, nykyään 1/2" kartiotulppa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=92994
Jaaha, viikonloppuna jeepistä lähti orkkis nahkajakkarat suurempiin ympyröihin, ehkä ison suurkaupungin markettien parkkiksille jatkamaan kauppa-autoiluaan.
No, olihan siinä maalisangon päällä ihan näppärä istua kun autoa tallista pihaan ajoi mutta jotain muuta täytyi saada tilalle, yläkerran luukoteloisessa puruprosessorissa oli muistikuva varaston perällä makaavista edesmenneen laikukkaan amerikanhapatuksen etujakkaroista, pienellä kiroilulla ja paria rautaa muokkaamalla saatiin jeepistä taas lähes yhteiskuntakelpoinen kulkuneuvo arkimatkojen taittamiseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=92994
Jaaha, viikonloppuna jeepistä lähti orkkis nahkajakkarat suurempiin ympyröihin, ehkä ison suurkaupungin markettien parkkiksille jatkamaan kauppa-autoiluaan.
No, olihan siinä maalisangon päällä ihan näppärä istua kun autoa tallista pihaan ajoi mutta jotain muuta täytyi saada tilalle, yläkerran luukoteloisessa puruprosessorissa oli muistikuva varaston perällä makaavista edesmenneen laikukkaan amerikanhapatuksen etujakkaroista, pienellä kiroilulla ja paria rautaa muokkaamalla saatiin jeepistä taas lähes yhteiskuntakelpoinen kulkuneuvo arkimatkojen taittamiseen.
Taas turha välivaihe ;) ;) ;) ;)
http://www.racersplace.fi/kuvat/366/ALL98102[1].jpg
Eiks noi sun linkittämätä muovijakkarat ole ihan karmeat istua? Perse hikoaa kun viimeistä päivää tollasessa pulkassa? :D tietysti helppo noi on pitää puhtaana..
Tääkin projekti näyttää jo lähteneen lapasista sen verran pahasti, että turha tehdä enää kompromisseja :) Vaikee sanoa noista penkeistä kun en ole vielä istunut niissä pidempää rupeamaa selvinpäin ;)
Olkoon siihen asti turha välivaihe kun parempia saa jostain muualta kun omasta varastosta halvemmalla tai edes samaan hintaan, laitetaan sitte vaikka jokku kuppimalliset kun kilvet joutaa pois.. tai ei ehkä se vielä mut sit kun lopettaa töissä käymisenkin tällä.
pakosarja taas särki...
...tarttis varman tehdä jotain
tänään kun vähä joustattelin jeeppiä yhden venton päälle kiipeilemällä huomasin että panhardin akselin puoleinen pultinreikä on venynyt/kulunut vähän soikeaksi, akseli liikkuu muutaman millin sivusuunnassa, myös etuiskarit on aika huonot kiipeämishommissa, etupyörät rupeaa pompottaan aika helposti, toki johtunee hieman myös etutuennan rakenteesta (e-eehkä?) mutta jotain parannusta varmaan sais jollain erilaisilla vaimentimilla
myös etuiskarit on aika huonot kiipeämishommissa, etupyörät rupeaa pompottaan aika helposti, toki johtunee hieman myös etutuennan rakenteesta (e-eehkä?) mutta jotain parannusta varmaan sais jollain erilaisilla vaimentimilla
Miulla olis Bilsteinit ylimääräisenä.
Miulla olis Bilsteinit ylimääräisenä.
kuis pitkät ja?
..huomasin että panhardin akselin puoleinen pultinreikä on venynyt/kulunut vähän soikeaksi, akseli liikkuu muutaman millin sivusuunnassa
Aika perusvika, huitaseppa siihen sopiva latanpätkä niin alkaa pelittämään. Itteltä tuli kyllä rälläköityä koko kiinnike irti, ja tein muistaakseni 50 x 100mm palkista (vai oliko sitten 120 x 60 5mm:n seinällä..) uuden entistä ehomman, missä on panhardilla paremmin tilaa liikkua ja tukevampaa tekoa kuin alkuperäinen.
myös etuiskarit on aika huonot kiipeämishommissa, etupyörät rupeaa pompottaan aika helposti, toki johtunee hieman myös etutuennan rakenteesta (e-eehkä?) mutta jotain parannusta varmaan sais jollain erilaisilla vaimentimilla
Eipä mulla pompottanu renkaat aikanaan kauheammin.. olisko jo iskarit vähän kulahtaneet? Jonkun verranhan tolla keulan rakenteella kyllä nousuissa/ kiivetessä kiven päälle keula keventää, mikä voi tietyissä tilanteissa tuota pompottamista aiheuttaa.. Pistä vähän paremmat iskarit tilalle niin luulisi helpottavan?
kuis pitkät ja?
25,5"/15,2", kilsoja ei ole paljon takana ja oon ollu tosi tyytyväinen noihin. Nyt muutan alustan rakennetta niin siks myyn.
Aika perusvika, huitaseppa siihen sopiva latanpätkä niin alkaa pelittämään. Itteltä tuli kyllä rälläköityä koko kiinnike irti, ja tein muistaakseni 50 x 100mm palkista (vai oliko sitten 120 x 60 5mm:n seinällä..) uuden entistä ehomman, missä on panhardilla paremmin tilaa liikkua ja tukevampaa tekoa kuin alkuperäinen.
Tai sit hitsaat paksun korilaatan siihen pellin päälle.
Tai sit hitsaat paksun korilaatan siihen pellin päälle.
Mut siihen jää silti heikohko alkuperäinen kiinnike alle, missä ei edes mahdu kunnolla panhardi liikkumaan ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=93806
mitäs mieltä porukka on pellisarjan pinnottamisen hyödystä ja haitoista
^-Ainakin on komeen näköiset..!!:)
http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL-BHK250
Kovat myyntipuheet ainakin.
Black Satin kestää 1100ºC metallin lämpötilan säröilemättä ja hilseilemättä. Öljytahrat eivät pala siihen kiinni. Black Satin ei vaadi uunitusta, vaan kovettuu asennettuna. Estää tehokkaasti lämpösäteilyn. Comp Camsin testissä konehuoneen lämpötila putosi keskimäärin 64°C pinnoittamattomiin sarjoihin verrattuna. Nyrkkisääntönä moottorin hyötysuhde paranee 1%, kun imuilman lämpötila putoaa 5°C.
WinChester
20.11.2011, 17:39
http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL-BHK250
Kovat myyntipuheet ainakin.
Black Satin kestää 1100ºC metallin lämpötilan säröilemättä ja hilseilemättä. Öljytahrat eivät pala siihen kiinni. Black Satin ei vaadi uunitusta, vaan kovettuu asennettuna. Estää tehokkaasti lämpösäteilyn. Comp Camsin testissä konehuoneen lämpötila putosi keskimäärin 64°C pinnoittamattomiin sarjoihin verrattuna. Nyrkkisääntönä moottorin hyötysuhde paranee 1%, kun imuilman lämpötila putoaa 5°C.
Kunhan ei taas olisi joku "motor-up" ihmekemikaaliviritys, joka pelastaa maailman ja myyjän ulosottomieheltä. Ja minkähän konehuoneen lämpötilasta on kyse? Kieltämättä XJ Cherokeen konehuoneen lämpötilaan - joka on varmaan yksi korkeimmista - kun saisi 64°C alennusta niin olisi hyvä. Ellei sitten ole kyse Fahrenheiteista, jolloin asteet suurinpiirtein puolittuvat... No, kyllä 30°C on sekin hyvä.
Mutta että 13% parempi hyötysuhde! Bensavapareissa normi on jossain 22%, joten tulisiko siitä muka 35%, tuskinpa vain. No, jos korotusta tulis vaikka 2%-yksikköä, niin sekin olisi jo melkoisesti... Thermo-Teckillä saa vastaavan tilanteen ja konehuoneen lämmöt tippuu todella "koriintuntuvasti". Jotkut vain väittävät, että putket ruostuvat veden jumiessa teipin kudoksiin, mutta tiedä häntä...
Kunhan ei taas olisi joku "motor-up" ihmekemikaaliviritys, joka pelastaa maailman ja myyjän ulosottomieheltä. Ja minkähän konehuoneen lämpötilasta on kyse? Kieltämättä XJ Cherokeen konehuoneen lämpötilaan - joka on varmaan yksi korkeimmista - kun saisi 64°C alennusta niin olisi hyvä. Ellei sitten ole kyse Fahrenheiteista, jolloin asteet suurinpiirtein puolittuvat... No, kyllä 30°C on sekin hyvä.
Mutta että 13% parempi hyötysuhde! Bensavapareissa normi on jossain 22%, joten tulisiko siitä muka 35%, tuskinpa vain. No, jos korotusta tulis vaikka 2%-yksikköä, niin sekin olisi jo melkoisesti... Thermo-Teckillä saa vastaavan tilanteen ja konehuoneen lämmöt tippuu todella "koriintuntuvasti". Jotkut vain väittävät, että putket ruostuvat veden jumiessa teipin kudoksiin, mutta tiedä häntä...
blazessa oli pätkä thermo teckkiä putkessa, kyl siinä vähä juurikin niin kävi, toki ei veden takia, se kun kuumasta putkesta kuivaa mutta kaikki turvesonta jäi sinne alle ja...
tota martteliusta kattelin jo aiemmin, se kokemus ja hyödyt vaan olis tarpeen kuulla ennekun raaskii rahoja tuhlata, tota kun ei saa puolet halvemmalla ebay:stä :)
WinChester
20.11.2011, 22:57
blazessa oli pätkä thermo teckkiä putkessa, kyl siinä vähä juurikin niin kävi, toki ei veden takia, se kun kuumasta putkesta kuivaa mutta kaikki turvesonta jäi sinne alle ja...
Kuinka pitkälle sulla oli teippiä? Meinaan jos sitä laittas vaan ihan pakoaukoista sanotaan max 30cm päähän, niin ainakin XJ:n tapauksessa pakosarjan päällä oleva imusarja kävis huomattavasti kylmempänä ja syvemmässäkin kuravellissä jäisi teipit vielä kuiville, ainakin isoilla renkailla ja alustakorotuksilla. Snorkkelivehkeet sitten erikseen.
Toisaalta, mitä se turve haittaa? Jos se on kuivaa, niin miten se muka ruostuttaa? Kuvittelisin että trailereilla kuljetettavat vehkeet ei välttämättä kerkeä kuivaa, mutta jos ajon päätteeksi tulee puolen tunnin siirtymä kotiin, niin kyllä siinä kovastikin kostunut pakosarja kuivaa...
Kuinka pitkälle sulla oli teippiä? Meinaan jos sitä laittas vaan ihan pakoaukoista sanotaan max 30cm päähän, niin ainakin XJ:n tapauksessa pakosarjan päällä oleva imusarja kävis huomattavasti kylmempänä ja syvemmässäkin kuravellissä jäisi teipit vielä kuiville, ainakin isoilla renkailla ja alustakorotuksilla. Snorkkelivehkeet sitten erikseen.
Toisaalta, mitä se turve haittaa? Jos se on kuivaa, niin miten se muka ruostuttaa? Kuvittelisin että trailereilla kuljetettavat vehkeet ei välttämättä kerkeä kuivaa, mutta jos ajon päätteeksi tulee puolen tunnin siirtymä kotiin, niin kyllä siinä kovastikin kostunut pakosarja kuivaa...
blazessa oli pätkä myös rungon sivussa siellä auton alla suojaamassa läheltä menneitä johtoja, siitä ainaki ruostu aika hyvin... ylempää ei niinkään samaa efektiä ehkä tulisi, mutta paljaalle pellille en jättäisi noita sen teckin altakaan jos sen laittaisin, jotain siihen sit tarttis...
WinChester
21.11.2011, 14:25
blazessa oli pätkä myös rungon sivussa siellä auton alla suojaamassa läheltä menneitä johtoja, siitä ainaki ruostu aika hyvin... ylempää ei niinkään samaa efektiä ehkä tulisi, mutta paljaalle pellille en jättäisi noita sen teckin altakaan jos sen laittaisin, jotain siihen sit tarttis...
Olis varmaan kannattanu laittaa teipit niiden johtojen eikä putkien ympäri, jos oli pelko "kylvystä"...?
Jos sarjat ruostuu ilman "uittamista", niin veikkaan kuivuneen savi/muta -kerroksen imevän kosteutta suoraan ilmasta. Niin vain ei oikein uskoisi kosteutta kertyvän kovin paljoa, koska teipithän ei kosteutta ime eli ei sinne väliin saveakaan paljoa mahdu. Lisäksi jos auto on jatkuvassa tai jopa päivittäisessä käytössä, niin luulisi pysyvän kuivana.
Minun matematiikkaan ja fysiikkaan ei vain mitenkään mahdu se, että vesi lymyilisi teipin kudoksissa pakosarjan lähemmäs 1000°C kuumuudessa höyrystymättä sieltä pois, kuten jotkut väittävät. Mitä kauempana (=kylmempänä) ja alempana (=kosteampana, jos on kurakkoa) konehuoneesta teippejä pitää, niin sitä varmemmin sarjat on märkänä ja ruostuu. Käänteisesti mitä korkeammalla ja lähempänä teippien kauimmainen pää on pakoaukoista, sitä varmemmmin on kuumaa/kuivaa ja ei ruostu. Siten esim. XJ:ssä teipitys pelkälle sarjalle luulisi olevan ratkaisu konehuoneen korkeisiin lämpöihin ilman riskiä ruostumisesta, kunhan ajelee tai käyttää koneen kuumaksi riittävän usein tai jos on lämmin talli.
Nooh, jotkuhan väittää että nauhan haittoja on mm se että asennustyylistä johtuen sitä on erivahvuisina kerroksina siinä putken ympärillä jolloin eristysteho on myös eri jolloin myös pakosarjan lämpö vaihtelee ja kuormittaa sitä?
toinen väite on se kun nauha kun ei ole ilmatiivis eikä jokapaikasta kiinni pakosarjassa niin niistä väleistä se sitten ilmankosteuden vaikutuksesta ruostuu kun pakosarjat jäähtyy.
nii, no ruostuis se vissiin ilman nauhaakin sitte ja lämpötilatkin vaihtuu jatkuvasti muutenkin että sinällään hälläväliä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=94059
Sen verran on ennestään termotechistä kokemusta että sillä vuorattuun kasin peltisarjaan voi käydä käsiksi koska vaan koneen käydessä, veden kanssahan se laitetaankin ettei se vesi mikään ongelma ole, eikä kastuminen, mutta jos sen meet sotkeen saveen, turpeeseen tai öljyyn niin ohan se vaikea putsata, ja imee sitä öljyä sit just yhtä hyvin ku vettäkin, ja haisee sit mukavalta lämmetessään.
Kyllä nuo nauhat näyttää putkia ruostuttavan. Aika monet mp:n kromatut putket olen nähnyt, jotka on aika roisin näköisiä sen jälkeen kun nauha on poistettu. Aika harvoin taas samanlaiset putket ruostuu ilman eristystä. Sitä sitten en tiedäkään, onko haitta muuta kuin kosmeettinen.
WinChester
22.11.2011, 10:53
Prätkissä putket on pääsääntöisesti suoraan etupyörän heittämän ravan ulottuvissa, joten ovat sateella varmaan märkänä koko ajan (siis teipattuna). Kotipihaan tultaessa viimeisestä lätäköstä tulee kunnon roiske, joka ei sitten enää kuivukaan koneen sammuttua.
Jos offroadariin laittaa teipit vain sarjaan - ehkä max 30cm päähän pakoaukoista - niin luulisi niiden kuivuvan viimeisen puolen tunnin siirtymän aikana vaikka mistä kurasta. Sillä eristyksellä pitäisi konehujoneen lämmöt tippua useita kymmeniä asteita ja samalla pensan kiehuminen, ilmastoinnin rasitukset sun muut rauhoittua.
Kromaukset ja muut pinnoitteet eivät varmaan pidä siitä, että putki on pidemmältä matkalta huomattavan kuuma. Lämpö kun ei pääse "haihtumaan" heti pakoaukosta lähtien teippien estäessä sen. Sikäli kollektori ja muut teippien jälkeiset alueet ovat kuumempia kuin ilman teippejä, mutta luulisi siten vähentävän putkiston loppupään ruostumista, kun sen lämpötila on korkeampi ja kondenssivettä pitäisi siten jäädä loiskumaan vähemmän.
Miekin kokeilin tota nauhaa Jeepin putkessa, tosin pakosarjan liitoksesta metrin taaksepäin kun halusin estää korin (alustamassan ja kuskin jalkojen) sekä vaihteistoöljyn kuumenemisen. Miulla kun on pakoputki muutettu alkuperäistä paksummaksi ja ylemmäs maasta tuosta kohtaa. Ainut mitä saatiin aikaiseksi oli helvetin paha haju jokaisen mudassa käynnin jälkeen sekä vaihdevaijeri ei ottanut niin paljon lämpöä.
Miekin kokeilin tota nauhaa Jeepin putkessa, tosin pakosarjan liitoksesta metrin taaksepäin kun halusin estää korin (alustamassan ja kuskin jalkojen) sekä vaihteistoöljyn kuumenemisen. Miulla kun on pakoputki muutettu alkuperäistä paksummaksi ja ylemmäs maasta tuosta kohtaa. Ainut mitä saatiin aikaiseksi oli helvetin paha haju jokaisen mudassa käynnin jälkeen sekä vaihdevaijeri ei ottanut niin paljon lämpöä.
joo, se haju on tuttu ennestään :) periaatteessa jeepissä mikään 30cm ei ritä varmaan sen lämmön pitämiseksi poissa konehuoneesta vaan tarvis se mennä koko pakosarjan matkalta.. toki se nyt ei paljo tosta 30 enää ole lisää mutta...
hetken jo päädyin siihen että maalaan vaan sen pakosarjan termalilla ja laitan thermotechin pintaan
se termal on joku 13€ purkki
thermo teckki halvimmillaan 55€ 2" leveä 50ft rulla eli 15m
2" nauhaa täytyy laittaa varmaan jonku 10-12m päällekäin aina, kierrokseen nauhaa kuluu n. 40mm ja sillä pääsee etenpäin saman verran... joten nauhassa on 375 kierrosta joten sillä pääsis 150cm mutta kun kollektoreihin ja muuhun hukkuu rutosti enemmän niin riittääkös toi? vai mitä mä laskin taas väärin.
jos joutuu ostaan toisen rullan esim sitä 1" leveetä niin menee jo kalliimmaksi ku esim marteliuksen mökät.
kierrokseen nauhaa kuluu n. 40mm
Mitä, onko sulla puolen tuuman putket pakosarjassa vai laskimessa huonot patterit? :)
veijon-esso
23.11.2011, 08:31
Kyllä se termotecci mädättää sarjat ihan katuautossakin, testattu juttu. Fysikaalista selitystä mikä kelpais kaikille en oo asiasta kuullu..! :-) Yks arvaus olis että putkien jäähtyessä niihin käärinliinoihin kondensoituu vettä. Kyllähän ne ajossa ainaki kuivuu hetkessä. Mut lopputuloksena on paksua hilseilevää ruostetta, niinku romut ois lojunu merenpohjassa.
Tommonen maali on mielenkiintoinen kokeilu. Monesti tuppaa vaan sarjat näissä lämpenee niin paljon että pinnoitteet irtoo. Varsinkin siis mettäautossa kun ajoviima puuttuu kokonaan ja kuormitus on kova.
Yks mitä mä kokeilisin on konepellin tuuletusreijät niin pääsis lämpö nousee pois. Itellähä konepelti irvistää koko takareuna ja sivut ylhäällä muutaman sentin, niin tuuletus pelaa "ehjälläki" pellillä. :-)
WinChester
23.11.2011, 10:28
hetken jo päädyin siihen että maalaan vaan sen pakosarjan termalilla ja laitan thermotechin pintaan
se termal on joku 13€ purkki
thermo teckki halvimmillaan 55€ 2" leveä 50ft rulla eli 15m
2" nauhaa täytyy laittaa varmaan jonku 10-12m päällekäin aina, kierrokseen nauhaa kuluu n. 40mm ja sillä pääsee etenpäin saman verran... joten nauhassa on 375 kierrosta joten sillä pääsis 150cm mutta kun kollektoreihin ja muuhun hukkuu rutosti enemmän niin riittääkös toi? vai mitä mä laskin taas väärin.
jos joutuu ostaan toisen rullan esim sitä 1" leveetä niin menee jo kalliimmaksi ku esim marteliuksen mökät.
Laitoin aikoinaan V8-koneeseen yhden rullan (muistaakseni 2" leveää), jolla teki molemmat sarjat melkein kollektoriin asti. Kutoseen pitäisi sillä matematiikalla riittää piiiiiitkälle.
Jos tosiaan sitä kosteutta piisaa ilman lätäkössä kasteluakin, niin kunnon lämmönkestävä maali pohjalle; luulis kestävän. Eikös jotain spray-maalia ole 1300°C kestävänä. Toisaalta jos kromit lähtee teippien alta, niin miten ne maalitkaan sitten kestäs...?
Konepellin aukkoja (joko peltiin tai vain sen takareuna ylös) useat suosittelevat, niistä vain ilmastointi ei tykkää kesäkuumalla, kun sen imuaukko on samalla puolella konetta.
Miten lienee jos laittaisi imu- ja pakosarjan väliin jonkun lämpökilven? Tarttis vain saada kunnolla kiinni, ettei irtoa tärinästä tms. Jos sähköflektin laittaisi pyörimään (pakko)kytkimellä, niin sillä saisi tuuletusta vasemmalle puolelle. Miten näiden koneiden suunnittelijat on olleet NIIN tyhmiä, etteivät rakentaneet läpihengittävää konetta?!?!?!? :confused::confused: Olis ratkaissu monta ongelmaa, eikä polttoainetalous ja lämpö niistä ainoita.
Mutta ajatteleppas minä vuonna tota perusmoottoria on alettu suunnittelemaan niin se kyllä selittää paljon :D
Miten lienee jos laittaisi imu- ja pakosarjan väliin jonkun lämpökilven? Tarttis vain saada kunnolla kiinni, ettei irtoa tärinästä tms. Jos sähköflektin laittaisi pyörimään (pakko)kytkimellä, niin sillä saisi tuuletusta vasemmalle puolelle. Miten näiden koneiden suunnittelijat on olleet NIIN tyhmiä, etteivät rakentaneet läpihengittävää konetta?!?!?!? :confused::confused: Olis ratkaissu monta ongelmaa, eikä polttoainetalous ja lämpö niistä ainoita.
Osittainhan siellä lämpökilpi onkin, tosin enimmäkseen estämässä bensan kiehumista. Ei kait mikään estäisi laittaa vaikka paria alumiinikilpeä sinne väliin, piirtää ja leikkaa vaan pahvista tarkan mallin, leikkaa kappaleen ja vetää ruuveilla ja sopivilla liuskoilla kiinni vaikka imusarjan päältä..
Koneen suunnittelija ei varmaan ole aikanaan ajatellut asiaa ihan tällä tavalla, perusmoottori on 60- luvun alkupuolelta ja suunniteltu aivan toisenlaisille teholukemille, toisenlaiseen käyttöön ja toisenlaiseen konehuoneeseen.
Mitä, onko sulla puolen tuuman putket pakosarjassa vai laskimessa huonot patterit? :)
no sitä mäkin mietin... ja sit hokasin mitä oli jäänyt matkasta... meneehän sitä tosiaan 120mm kierros ja nauhaa oli 15000mm eli125 kierrosta..
reikiä tule peltii melko varmasti joka tapauksessa vaikka nauhan tai muun laittaisinki pakosarjaan, en usko että esim. ilmastointi on sen enempää kummissaan kesällä kun mitä se nyt on ollut kun kylmäaineputket kulkee kuumassa konehuoneessa, takareuna on jo auki konepellistä, mutta ei tunnu riittävän mihinkään, aurinkoisina päivinä konehuoneessa on niin kuuma ettei esim. ilmanputsarikoteloon viitti nojailla paljaalla kädellä. lattialämmitys on myös melko tehokas, nykylimsapullot tuppaa mennä lättänäksi jos ne jättää tyhjänä lattialle, eikä ne kovin kylmänä pysy täytenäkään, ja tilanne pahenee melko äkkiä kun ajaa vielä vähän pyöriä upoksiin että pohja tulee maata vasten. Toki syyhän ei ole yksin pakosarjan vaan suurin syyllinenhän tohon varmaan on kuiteskin noi sähköflektit mitkä työntää sitä kuumaa ilmaa joutusasti päin tulipeltiä ja siitä auton alle.
lämpösuoja imusarjaan suojaamaan pakosarjan lämmöltä on sinänsä vähän ongelmallinen kun ne pirut tulee limittäin ja samoilla pulteilla kiinni, on kovan työn takana taiteilla semmonen osa että se olis siisti, kestävä ja tarpeeksi ilmaväliä toimiakseen tehokkaasti.
no sitä mäkin mietin... ja sit hokasin mitä oli jäänyt matkasta... meneehän sitä tosiaan 120mm kierros ja nauhaa oli 15000mm eli125 kierrosta..
reikiä tule peltii melko varmasti joka tapauksessa vaikka nauhan tai muun laittaisinki pakosarjaan, en usko että esim. ilmastointi on sen enempää kummissaan kesällä kun mitä se nyt on ollut kun kylmäaineputket kulkee kuumassa konehuoneessa, takareuna on jo auki konepellistä, mutta ei tunnu riittävän mihinkään, aurinkoisina päivinä konehuoneessa on niin kuuma ettei esim. ilmanputsarikoteloon viitti nojailla paljaalla kädellä.
Paljon on jenkkilä pojat tehny peltiin reikiä että karkaa kuuma ilma helpoimpaan suuntaan (ylös), ja hyvin on toiminut. Takareunan nosto jeesaa, mutta ongelma on tosiaan siinä että raitisilmanotto on tuulilasin etupuolella -> kuuma ilma imetään suoraan sisään ja ilmastointi joutuu tehdä enemmän työtä. Jos pelti on takaa kiinni ja lämpö menee ylös konepellin rei'istä niin ehkä saa viileämpää ilmaa sisälle.
WinChester
23.11.2011, 13:55
Muistaakseni Jounilla on Wranglerissa semmonen kanaverkko konepellin leveydeltä sen etuosassa ehkä n. 20cm leveänä ja kuulemma auttaa kuumuusongelmiin. Siitä vain menee tavara myös toiseen suuntaan, joten kovalla vesisateella voi laturit sun muut olla kosteena.
Grandin 5.9-koneisessa on konepellissä pitkittäiset ilma-aukot puolellaan. Lieneekö ne vain näöksi, vai onko ne oikeasti toimivia? Vastaavat jos virittäisi XJ:n konepellin takaosaan, niin silloin tuuletus ei haittaisi AC:ta ja ei tulisi vettäkään sisään. Ja olis lisäksi "ärjyn" näkönen. :D
Grandin 5.9-koneisessa on konepellissä pitkittäiset ilma-aukot puolellaan. Lieneekö ne vain näöksi, vai onko ne oikeasti toimivia? Vastaavat jos virittäisi XJ:n konepellin takaosaan, niin silloin tuuletus ei haittaisi AC:ta ja ei tulisi vettäkään sisään. Ja olis lisäksi "ärjyn" näkönen. :D
On toimivat, niistä huomaa ja tuntee niin kesällä kuin talvella tulevan kuuman ilman. Oli niitä konehuoneen lämpöeroja joku mitannutkin 5.2:n ja 5.9:n välillä, ja auttaa kyllä. Talvisin jos on konepellillä jäätä niin kaikki sulaa tuuletusaukkojen ympäriltä äkkiä :)
Porukka on samoja käyttänyt xj:ssäkin, mutta esim jonkun vanhan chrysler le baronin vastaavat on isommat ja päästää enemmän lämpöä läpi. Tai sit vaan ostaa k- raudasta jotkut ilmanvaihtoritilät :D ..ja onhan niitä tarvikemallisiakin kohtuuhintaan olemassa.
WinChester
23.11.2011, 15:35
Äkkiäkös sitä noheva rälläköi konepeltiin sopivat viillot, taivuttaa pellin ylös ja hitsaa irtopellistä leikellyt loput lamellit tms! :D On vain sisäpuolella ne pokkaukset, jotka rajoittaa vähän aukkojen kokoa ja paikkaa... Tais tulla siis kerrankin pintapeltihommia. :D
scooppi vois ollakkin jos jonku hyvän näkösen mallin jostain näkis...
tässä lainaus saamastani sähköpostista tech line pinnottusta koskien
Terve
Oikein tehtynä keraamipinnoitus on lähes ikuinen ja ehkäisee korroosiota myös todella tehokkaasti. Toki mekaaniset iskut voivat pinnoitetta kuluttaa, mutta pelkät sääoikut eivät pinnoitteelle mahda mitään sillä se on kiinni perusmetallissa molekyylitasolla paiston jälkeen. Paras tulos saadaan uudelle sarjalle pinnoittamalla sekä sisäpuoli että ulkopuoli. Tämä onnistuu vain meillä pinnoituspalveluna. Ulkopuolet voi pinnoittaa itsekin, päällikeraami Black Satinin alle voi laittaa eristyskykyä lisäämään vielä aluskeraami HHBK.
Meillä toteutettuna pakosarjan ulkopuolen 2-kerrospinnoitus 234 euroa ja sisäpuolien pinnoitus tähän päälle +60e. Tee-se-itse -toteutukseen tarvitset 250 ml putelit ainetta á 80,65 € per laatu. Vesiohenteisena aluskeraami HHBK vaatii välittömän uunituksen 260 celsiuksessa. Black Satinin voi ilmakuivata ja "paistaa" asennettuna moottorin kupeeseen.
Terveisin
Markus Martelius
WinChester
23.11.2011, 21:06
scooppi vois ollakkin jos jonku hyvän näkösen mallin jostain näkis...
Ei muuta kun kuukkeliin hakusanaksi "hood outlet vent jeep" ja johan rupee löytymään!
Ei muuta kun kuukkeliin hakusanaksi "hood outlet vent jeep" ja johan rupee löytymään!
Tai Le Baron hood vents Cherokee ;) :D
hood vents on mun mielestä ennemmänki niinku ritilä ja scoopista oli ny puhe... eikä mulla oo louwerssityökaluakaan... vielä :)
jokku cowl tyyppiset ku molemmin puolin keskupokkausta tökkäis, yks iso levee ei oo mun makuun oikein
WinChester
23.11.2011, 21:49
Niin se vent tarkoittaa ulostuloa ja scooppi taas sisään menoa, tjsp. Ei muuta kun konepeltiin keskelle 30x30cm aukko rälläkällä, vanha kakaroiden muovipulkka keskeltä poikki ja pulkan etuosa ylösalaisin konepeltiin popparilla kiinni niin, että takareunasta jää auki. Jo on kumma jos ei ala ilma virrata ja konehuone viilentyä! Sika-Flexiä sitten vaan reunoihin niin ei rämise ja paukkupullolla scuuppi punaseks että näkyy kateelliselle naapurillekin, HÄ! :D:D:D:D:D:D:D:D
http://www.e-bodyparts.com/images/Gallery/F-Ram-Air-Hoods/84-Cherokee-Hood-Cowl-1-01.jpg
WinChester
24.11.2011, 15:36
Juurikin jotain tällästä. :D
Itse lähtisin kuitenkin vähän miedommalla versiolla liikkeelle. Ongelmaksi voi muuten muodostua sisään menevä sadevesi, kabiinin ilmanoton liika kuumuus ja siitä seuraava AC:n ylirasitus ja jos toi scuuppi on liian korkea niin taasen on konttorin poijjaat mittanauha kourassa kirjottelemassa hylkyraportteja tms.
Hullu ajatus mutta voisiko siihen nokkapeltiin viritellä jonkinlaisen puhaltimen imemään kuumaa ilmaa pois konetilasta ? Tietysti sellainen rakenne, että sade pääse konetilaan ja toisaalta puhaltimen pitää kai olla sateen suojassa. Talvi tietysti aiheuttaa omat ongelmansa......
...tai sitten ihan kylymästi 500mm korinkorotus nii johan haihtuu lämpö moottorin ympäriltä ja ulkonäkö paranee :D :D :D :D :D :D :D:D
...tai sitten ihan kylymästi 500mm korinkorotus nii johan haihtuu lämpö moottorin ympäriltä ja ulkonäkö paranee :D :D :D :D :D :D :D:D
Saa tehdä aika paljon töitä että voi korottaa XJ:n koria, edes vaikka 50mm :rolleyes: :D
Alkaa tietty mennemään tämä projektitopikki ihan vaan lämmönpoistokeskusteluksi, mutta laitanpa vielä tällaisen idean, joka ollut mielessä.
Olen miettinyt omaan Cherokeehen snorkkelin tekemistä, että alkuperäisen putsarikotelon tilalle saisi sitten toisen akun. Snorkkelin kautta saisi myös lämpöongelmaan osaltaan apuja, kun imuilma olisi viileämpää. Sitten jos tekisi symmetrisesti toiselle puolellekin "snorkkelin", jonka tehtävä olisikin vaan poistaa kuumaa ilmaa konehuoneesta. Siihenhän voisi vielä puhaltimen ympätä. Varmaan tulisi hyvä ja hieno!:)
Alkaa tietty mennemään tämä projektitopikki ihan vaan lämmönpoistokeskusteluksi....
jos tekisi symmetrisesti toiselle puolellekin "snorkkelin", jonka tehtävä olisikin vaan poistaa kuumaa ilmaa konehuoneesta. Siihenhän voisi vielä puhaltimen ympätä. Varmaan tulisi hyvä ja hieno!:)
Tuo tuuletin juttu olis varmasti myös toimiva...kun vain löytyy semmonen passeli puhallin :) (biiilteemassa on näitä veneen konehuonetuulettimia ja kyllähän tuokin nyt ilmaa siirtää, vaikkei nyt ehkä ihan se maailman tehokkain olekkaan-> http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ilmanvaihto/Moottoritilan-tuuletin-25832/ )
Tosin niitä legendaarisia NASA-aukkoja minä alkaisin tuumailemaan konepeltiin. Helppo tehdä itse, tai ostaa valmiita lasikuituisia ja asentelee just niinpäin, että imee ilmaa konehuoneesta ja siihen saisi jopa väännettyä pienen rapun, ettei sadevesi ja kura ihan suoraan valu koneeseen....malliahan on käytetty jo 400 asconissa ja mantoissa, verrareista nyt puhumattakaan :D
http://www.tomiscustomgarage.com/garage/galleria_autot/au_scooppi.jpg
moparihan jeeppikin on et jos tommosen 60 lukusen moparin luukun laittais
temmi_hoo
25.11.2011, 06:30
Oon ite pohtinu tätä konetilan kuumumisen poistamista ja toi "snorkkeli" on ehkä parempi kun ykskään omista ajatelmista. Ite mietin, jos etulokarin etuosan kautta tuuppais ilmaa pois. Siellä virtaus menis sopivaan suuntaan että maantiellä ei tappelis tuuletinta vastaan ja akun alla ja vasemmalla ois sopivasti tilaakin. Mahtuis tommonen 80-120mm flekti eikä tulis sadeongelmia.
Oikeesti, tee tuplasnorkkelit, joista toinen on poisto :)
offroadjouni
25.11.2011, 08:03
Muistaakseni Jounilla on Wranglerissa semmonen kanaverkko konepellin leveydeltä sen etuosassa ehkä n. 20cm leveänä ja kuulemma auttaa kuumuusongelmiin. Siitä vain menee tavara myös toiseen suuntaan, joten kovalla vesisateella voi laturit sun muut olla kosteena.Joo, en löytänyt tästä kunnollista kuvaa, mutta tästä videosta näkyy tuo kanaverkko. Ainakaan omassa Jeepissä en ole kovinkaan huolissani konehuoneeseen tulevasta vesisateesta. ;)
q8z6ZcxvwP8
Ettei aivan mene lämpöpumppufoorumiksi niin poiketaan vähän aiheesta
Viimme viikonloppuna Villerin kanssa piti katsella yksittäinen elokuvahistorian klassikkoteos, oikea mestarillinen, eeppinen kaunokuvaus "jumala armahtaa, minä en" (Hill, Spencer). No kaverilla kun on tuo "cooler, six weeks" vielä vähän kesken eikä ajolupaa siis ole niin pitihän se hakea kotoa. Jeeppi vaan ei ole näköjään tottunut sitä kaupaa, essoa ja rumalankangasta kauempana käymään kun jo menomatkasta ilmennyt puhdittomuus senkun paluumatkalla paheni. Siinä muutama kilsa ennen keskustaa rupes ilmaantuun matkantekoon huolestuttava ravistus. Meinasin jo poiketa Bemaripojun ikkunan taakse huutamaan että tuu ikkunaan, täälä huutaa minä. Mutta kun kello oli noin ja me niin, jatkoin shelille asti. Siellä todettiin että hanttarin pyörässä on sisälämmitin päällä...
Ei muuta tallille ja tassu ilmaan.
Jarrulevy sininen, turve paloi satulan päälllä, kaikki tiivistekumit riekaleina. Koitettiin vielä elvyttää mutta mäntää sisään painaessa tuli mantä ja viilapenkkivaurio.
Mulla on kokoelma kunnostusta vaativia satuloita mutta en niitä nyt sitte tähä ketutukseen viittinyt alkaa, later... Wj jarrut olis vaatinut vähä liikaa taaloja ja aikaa ja kun on tässä nyt vähä tuntunut olevan muutakin ruuvattavaa ihan malliksi.
No rokkiauto yllätti ripeydellään, sunnuntai-iltana tilatut tuotteet ilmaantui torstaina kotipihaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=94212
Molemmille puolille tuli tommoset
valmiit satsit, eli kaikki hilut ja palat valmiina muuta bolt on, ja uudet levyt, vanhat kun oli jo kertaalleen sorvattu joten alimittaseksi olis menny.
pikku-pepe
26.11.2011, 02:00
Onneksi jeeppiin panostaminen ei mene hukkaan;)
Onneksi jeeppiin panostaminen ei mene hukkaan;)
No niin no... niin, ei yhtään enempää hukkaan kun Edelliseenkään (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=16053)
No rokkiauto yllätti ripeydellään, sunnuntai-iltana tilatut tuotteet ilmaantui torstaina kotipihaan.
Jep, Itsekin ihmetellyt että kuinka nopeasti osat tulee ison veden takaa. Viimeksi tilasin perjantaiaamuna, Niin tiistaina aamulla klo 8.00 oli osat pihalla.
Tuliko magneettitarra paketissa?
Jep, Itsekin ihmetellyt että kuinka nopeasti osat tulee ison veden takaa. Viimeksi tilasin perjantaiaamuna, Niin tiistaina aamulla klo 8.00 oli osat pihalla.
Ne on sen verta nopeita kavereita rockautossa välillä, ettei suomen posti pysty samaan kotimaan sisällä :D ..tosin suomen posti osaa hukata/ rikkoa tavaroita eikä korvata niitä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=94355
ai näitä vai :) harmittavan usein tulee jo ennestään jääkaapin ovesta löytyvä, muuten niitä olis ehkä kolmasosasn enemmän ku nyt ja tuossakin on muutamia tuplat.
tänään kävin pikku lenkin, vinssaan jouduin taas mutta tulipa siinäkin vastuksia, kannon yli piti päästä, lähin puu kahden metrin päässä, siihen kiinni ja vetoja, rumpu pyöri mutta naru ei siinä mukana, pari kertaa tuli kelattua koko naru käteen ennekun löyty sopiva solmu sinne rummulle.
aika huolestuttavan näköisiä on noi imusarjan/pakosarjan pultit, montakohan menee särki ku niitä rupee aukoon, täytyy viikonpäivät liottaa ainaki kärpänkusta enneku alottaa.
aika huolestuttavan näköisiä on noi imusarjan/pakosarjan pultit, montakohan menee särki ku niitä rupee aukoon, täytyy viikonpäivät liottaa ainaki kärpänkusta enneku alottaa.
Jääkaapin on kaunis, taitaa vielä olla rosteria :D
Äläkä huoli pulttien kanssa, aja kone kuumaks ja polta vaikka vähän kumia että on pannu kuumana, auto parkkiin, pelti auki, tumput kouraan ja töihin. Kyllä ne irti lähtee! ;) :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=97488
Meinasin joutua ikkunakauppaan tässä päivänä eräänä, mutta vielä toistaiseksi kävi säkä
Pitäs keriitä vähä tällekkin tekeen jotain muutakin ku ajaan mutta ku tulee haalittua kaikkee muuta puuhaa niin... pakosarja vielä vaihtamatta, boschin ruiskusuuttimet tilasin uudet mutta ne vielä saapumattakin, ajattelin ne vaihtaa siinä samalla kun tota pakosarjaa vaihtelen.
Etulukon ilmaletkun siirsin tänään kiertelemään akseliputkea pitkin apparin puolelle ja sieltä lokaria pitkin ylös kun se ei tuntunut kestävän pakoputken lämpösäteilyä, 4 kertaa pullistanut kuplan joka lopuksi poksahtaa särki siihen kompuralta tulevaan muoviputkeen, viimmeksi laitoin putken suojaksi kummiletkunkin mutta eipä tuntunut riittävän, toki saattoi lämpökuormitus ollakkin aika hyvä kun tui ajettua umpihankiajoa ollessani yhdellä tutulla kuskina ilvesjälkijahdissa, suli meinaan apparin puolen "kummimattokin" lattiaan ku katti on siä alla :) ökymallin "mud terrain" kuvioiset kaukalomatot, maksoivatkin kohtuu paljo, no ei se ny ihan pilalle menny mut...
kilpavarustelua, eihän sitä kassajonon ohi muuten kerkiä
ei vaan, mua on vaivannut jeepin koneessa se että se on hyvinkin puhditon alhaalta,( edelliseen kun vertaa ) toi kone on enemmän semmonen katukiihdyttelymotti, yli 3500 ku on kierroksia ja latoo pykäliä pesään niin on aika rivakka citymaasturiksi
no siinä sitte miettinyt kaikkea mahdollista helppoa keinoa sen väännön tuomiseksi alaspäin, pakosarjahan mulla jo on uus, jo sen ehjänä oleminen pelkästään vaikuttanee tosi paljon, toki se on vielä vaihtamatta.
suuttimet hankin uudet myös, aikani lueskeltua päädyin hommaamaan semmoset 4 reikäset bochin suuttimet yksreikästen orkkisten sijaan. niissä on sama virtaus kun orkkiksissa mutta hajottavat sopan tehokkaammin sumuksi, siitä lienee hyötyä pienemmillä virtausnopeuksilla.
nokka-akseli tuli kans tilailtua, semmonen comp camsin dual pattern nenä missä on eri aukioloajat imu ja pako venoille, taisi olla alkuperäistä hieman lyhyemmät aukioloajat mutta enemmän nostoa, samassa paketissa tulee nostajat ja jakopää, myös venajouset täytyy vaihtaa.
nenänvaihdossa täytyy kansi nypätä irti, ajattelin vähä kattella onko sille mitään tehtävissä, HO:n kansi kyllä itsessään jo virtaa ilmeisesti hyvin ja kanavien isonnuksesta voi olla jopa haittaa alaväännölle mutta muuten jos niitä siistis ja kohdistelis vaikka imusarjan reikiin, kiillottelis vähä, ostin jo ohuemman kansipahvin ja jos kannesta vähä silpasee pois niin saa puristukset hieman nousemaan mikä taasen hyödyttää hieman ton uuden nenäkepin kanssa.
isommat venat olis kyllä rock mutta taida viittiä semmosta vaivaa...
osat tulee vasta kuukauden päästä että on tässä ainakin aikaa vähä sulatella ja miettiä sekä kuunnella viisaampien ideoita.
En tiedä onko tuosta hyötyä, mutta tuli viime kesänä hommattua 2000+ mallin imusarja. Ainakin jossain väitetään tehoja ja vääntöä tuovan lisää tehoa ja vääntöä http://go.jeep-xj.info/Inlet%20043.jpg
-asentelemaan en ole päässyt kun pitäs olla 96--> tehostajan pumppu ja kiinnikkeet. Lisäksi pitäs hommata uudet suuttimet ja painetta nostaa bensalinjassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2069&pictureid=81698
En tiedä onko tuosta hyötyä, mutta tuli viime kesänä hommattua 2000+ mallin imusarja. Ainakin jossain väitetään tehoja ja vääntöä tuovan lisää tehoa ja vääntöä
-asentelemaan en ole päässyt kun pitäs olla 96--> tehostajan pumppu ja kiinnikkeet. Lisäksi pitäs hommata uudet suuttimet ja painetta nostaa bensalinjassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2069&pictureid=81698
Kyllähän se tuo tehoa ja vääntöä kun on paremmin hengittävä imusarja, joka tehtiin korvaamaan sitä että 2000-> olevat kannet hengittää huonommin päästöjen vähentämiseksi. Muistaakseni optimiyhdistelmä on toi vanhempi HO- koneen kansi, 2000-> imusarja ja riittävän hengittävä putkisto.
Se nyt mulle ei oikein aukea, että miksi suuttimet pitäisi vaihtaa ja varsinkaan bensapaineita nostaa? Kyllä kait orkkissuuttimilla (tai ne korvaavilla saman tuoton omaavilla Mustangin nelireikäisillä) ja paineilla saa riittävästi tuupattua pyttyyn menovettä vaikka sisäänhengitys onkin vähän parantunut? Kun minun ymmärtääkseni ei edes stroukkikoneissa tarvi välttämättä paineita nostaa, riittää tuottoisammat suuttimet.
senverran että toi dynolapppu taisi olla zj:n koneesta missä oli portattu kansi ja isompi läppärunko, pelkän imusarjan vaihto taisi jp magazinen dynotesiten mukaan olla -5 hp vakiokoneeseen :)
mut kyl mäki tommosen voisin laittaa
sillä bensanpaineen nostolla tiemmä vaan saavutetaan paremi sumu, 96- uudemmissa on muutenkin 10 psi isompi paine jo tehtaalta joten jos käyttäis niitä suuttimia mitkä tossa imusarjassa tehtaalta on ollut tarvis se b-paine nostaa...
niitä isompia suuttimia en mäkään oikein vakiomyllyyn...
mulle tulee chrysler neonin suuttimet, 19 lb/hr @39 psi eli virtaa saman kun orkkiksetkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=98785
Pientä vinssihuoltoa tänään, rumpu kun ei tahdo näillä pakkasilla pyöriä niin keveästi että narun ei tullut ulos vapaalla edes mönkijällä vetämällä, ainoastaan moottorilla ulospäin kelaamalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=98782
Vaihteisto näytti ihan siistiltä ja rasva elinvoimaiselta, pitäis pyöriä aika hyvin. vaikka ei vika täältä löytynytkään niin purin ja pesin koko orkesterin. Päädyn ja vaihteiston kuoren välinen tiiviste meni purkaessa rikki joten kasatessa korvasin sen tiivisteliimalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=98783
jarru on puhdas ja kuiva, tän kannessa ei ollut tiivistettä mutta varuiksi silpasin ohuen liiman sen ja vaihteiston kuoren liitospinnan väliin kasatessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=98784
rummun moottorin puoleinen laippa oli taipunut jostain syystä ja hankasi tohon päätyyn, laippa itsessään oli kiero ja se oli myös kokonaisuudessaa hieman kierossa rummun päällä, pienen vasarointi ja hepaus session jälken se taas oli väähn suoremppi ja suotuu nyt pyörimään kevyemmin, naru rullaa kohtuu kevyesti rummulta käsin vetämällä.
WinChester
19.02.2012, 14:49
Sulla oli tuolla aiemmin juttua AW4-lootan ohjaamisesta "tikulla". Tuli oman koneen ns. tehottomuudesta mieleen, että ykkösellä kone näyttäs jaksavan vetää vaikka miten, mutta kun kakkonen menee pesään niin sitten hyytyy. Tällänen tilannehan syntyy, kun on paljon kuraa tai lunta ja joutuu polkemaan hapella viisarin pohjaan ja sitten riittävillä kierroksilla menee kakkonen pesään ja pysyy siellä, kunnes ei jaksa enää vetää.
Lieneisikö siis mahdollista ohittaa -97 ja vanhemmat TCU:t silleen, että voisi pitää vain ykkösen päällä ja tietokoneet ei alkaisi polttamaan "CHECK ENGINE" -valoa? Siis ei mitään pakkovaihtajaa, vaan vain se, että jollain napilla pidetään vaihdekepin 1-2-asennossa vain ykkönen päällä?
Kaavioista katsoin sen verran, että ykkösen pitäs pysyä päällä, jos joko kytkee koko TCU:sta virrat pois tai ohjaisi solenoidi 2:en piuhan 10-15 ohmin vastuksen kautta maihin, eikä solenoidiin. Jälkimmäisellä luulisi tietokoneen luulevan kaiken olevan kunnossa. TCU:n virtojen poissaolo on laatikon diagnostiikassa opastettuna, mutta silloin "nollaus-tietokoneita" käyttäen voi vikavalot sammuttaa. Viiskytä kertaa virrat päälle ja pois ei innosta, vaikka sekin ilmeisesti toimii.
Voisi tietysti olla niinkin, että mulla kick-down 2 => 1 on rikki, mutta silloin varmaan muutakin ropleemaa ilmenisi...
Meni sitte edestä kuskinpuolen vetari tänään, ristikko varmaan roppas ensin ja sekunti siitä läks ne ristikon korvatki käveleen :)
Sulla oli tuolla aiemmin juttua AW4-lootan ohjaamisesta "tikulla". Tuli oman koneen ns. tehottomuudesta mieleen, että ykkösellä kone näyttäs jaksavan vetää vaikka miten, mutta kun kakkonen menee pesään niin sitten hyytyy. Tällänen tilannehan syntyy, kun on paljon kuraa tai lunta ja joutuu polkemaan hapella viisarin pohjaan ja sitten riittävillä kierroksilla menee kakkonen pesään ja pysyy siellä, kunnes ei jaksa enää vetää.
Lieneisikö siis mahdollista ohittaa -97 ja vanhemmat TCU:t silleen, että voisi pitää vain ykkösen päällä ja tietokoneet ei alkaisi polttamaan "CHECK ENGINE" -valoa? Siis ei mitään pakkovaihtajaa, vaan vain se, että jollain napilla pidetään vaihdekepin 1-2-asennossa vain ykkönen päällä?
Kaavioista katsoin sen verran, että ykkösen pitäs pysyä päällä, jos joko kytkee koko TCU:sta virrat pois tai ohjaisi solenoidi 2:en piuhan 10-15 ohmin vastuksen kautta maihin, eikä solenoidiin. Jälkimmäisellä luulisi tietokoneen luulevan kaiken olevan kunnossa. TCU:n virtojen poissaolo on laatikon diagnostiikassa opastettuna, mutta silloin "nollaus-tietokoneita" käyttäen voi vikavalot sammuttaa. Viiskytä kertaa virrat päälle ja pois ei innosta, vaikka sekin ilmeisesti toimii.
Voisi tietysti olla niinkin, että mulla kick-down 2 => 1 on rikki, mutta silloin varmaan muutakin ropleemaa ilmenisi...
aw4 ei tuu pois 2 pykälältä enneku hölläät kaasua tai se hyytyy niin että pyörien pyöriminen hyytyy
en muista oliko jossain jenkkipalstalla jo kehitetty satkaisu tohon uudempien odb juttujen huijaamisekiskin...
WinChester
19.02.2012, 21:18
aw4 ei tuu pois 2 pykälältä enneku hölläät kaasua tai se hyytyy niin että pyörien pyöriminen hyytyy
Paljonko pitää höllätä?
Huoltomanuaalissa kyllä puhuttiin TCU:n poiskytkemisestä jonkin ajotestin ajaksi (jolla todetaan että ykkönen pysyy päällä tjsp), joten sen pitäs toimia. Eri asia sitten mitä varoitusvaloja sen jälkeen palaa... Samoin tuo solenoidin vastus jos on 10-15 ohm, niin mistä se TCU tietää ettei se vastus tulekaan solenoidilta... :confused:
Sikäli jos sais laitettua kierroksien rajoittajan, niin kierrokset ei menis niin suuriksi että pudottas kakkosta. Tietysti jos on tarkkana - se voi vain olla vaikeeta jos/kun joutuu antamaan kunnolla happea :D - niin voisi ihan kaasunsäädöllä pitää vaihteen ykkösellä. Sillä voimaa tuntuu riittävän vaikka missä pöpelikössä. Taisin joskus laskea, että PITKÄLLÄ puolella ykkösellä on hintsusti tiheempi pykälä kuin lyhyen puolen kakkosella... vaan eipäs muuten olekaan! Lyhyen puolen kolmonen vastaa pitkän puolen ykköstä, joten eipä auta sekään. :( Perien tai jakolaatikon tihentäminen on edelleenkin NIIN kallista hommaa, että mikäli pakkoykkönen todellakin tuntuu riittävän, niin mitäpä sitä suotta.
Tuli muuten mieleen, että viimeaikaisten reissujen mahtava bensankulutus vois ainakin osittain johtua siitä, että lyhyeltä puolen pesään meneekin tosi nopeesti kakkonen... Kun sillä laittaa nilkan suoraksi, niin gasoa palaa melkolailla, vaikka sitten hyytyykin... No, pitää seuraavalla reissulla kokeilla tuota varovaisempaa kaasunsäätöä; sillä kun ei saa mitään vahinkoa aikaiseksi tietokoneille.
Paljonko pitää höllätä?
Huoltomanuaalissa kyllä puhuttiin TCU:n poiskytkemisestä jonkin ajotestin ajaksi (jolla todetaan että ykkönen pysyy päällä tjsp), joten sen pitäs toimia. Eri asia sitten mitä varoitusvaloja sen jälkeen palaa... Samoin tuo solenoidin vastus jos on 10-15 ohm, niin mistä se TCU tietää ettei se vastus tulekaan solenoidilta... :confused:
Sikäli jos sais laitettua kierroksien rajoittajan, niin kierrokset ei menis niin suuriksi että pudottas kakkosta. Tietysti jos on tarkkana - se voi vain olla vaikeeta jos/kun joutuu antamaan kunnolla happea :D - niin voisi ihan kaasunsäädöllä pitää vaihteen ykkösellä. Sillä voimaa tuntuu riittävän vaikka missä pöpelikössä. Taisin joskus laskea, että PITKÄLLÄ puolella ykkösellä on hintsusti tiheempi pykälä kuin lyhyen puolen kakkosella... vaan eipäs muuten olekaan! Lyhyen puolen kolmonen vastaa pitkän puolen ykköstä, joten eipä auta sekään. :( Perien tai jakolaatikon tihentäminen on edelleenkin NIIN kallista hommaa, että mikäli pakkoykkönen todellakin tuntuu riittävän, niin mitäpä sitä suotta.
Tuli muuten mieleen, että viimeaikaisten reissujen mahtava bensankulutus vois ainakin osittain johtua siitä, että lyhyeltä puolen pesään meneekin tosi nopeesti kakkonen... Kun sillä laittaa nilkan suoraksi, niin gasoa palaa melkolailla, vaikka sitten hyytyykin... No, pitää seuraavalla reissulla kokeilla tuota varovaisempaa kaasunsäätöä; sillä kun ei saa mitään vahinkoa aikaiseksi tietokoneille.
kumpaakohan siinä lootassa pitäis ennemmin huijata, sitä että se tcm luulee että 2 solenoidi on kytkettynä vai ennemminkin niitä nopeusantureita?
mä ajan ainaki vallan lyhyen puolen 2 pykälällä semmoset normireitit mitä menee ilman vedättämistä, sitte jos tulee jotain hidasta kikkailua niin se 1.
unpihankiajossa pääsee sillä 2 kaasu pohjassa :) tai jos helpompaa hankea on niin 3 ja joku 3 tonnia kierroksia
WinChester
19.02.2012, 21:57
kumpaakohan siinä lootassa pitäis ennemmin huijata, sitä että se tcm luulee että 2 solenoidi on kytkettynä vai ennemminkin niitä nopeusantureita?
No jos 2 solenoidi on offissa, niin pykälä on ykkösessä, oli kierrokset mitä vain. Jos virrat menee TCU:sta vastuksen kautta maihin (verrattuna siihen ettei mene, kun solenoidin piuha on irti) niin ei pitäs tulla virheilmotuksia... Ehkä tää menee hifistelyksi, kun nettietsintä ei tuottanut valmista ratkaisua. Kai tämä olisi yleisessä tiedossa, jos onnistuisi.
mä ajan ainaki vallan lyhyen puolen 2 pykälällä semmoset normireitit mitä menee ilman vedättämistä, sitte jos tulee jotain hidasta kikkailua niin se 1.
unpihankiajossa pääsee sillä 2 kaasu pohjassa :) tai jos helpompaa hankea on niin 3 ja joku 3 tonnia kierroksia
Taidat vedättää, en kyllä ihan usko... ;) Milläs renkailla, mitkä perien ja jakiksen lyhyen puolen välitykset?
Mulla on nyt 33*12,5-15, 3,55 perät ja 2,72 jakis. Itseasiassa mullakin tais muuten tasamaalla mennä kakkosella nilkka suorana, mutta vasta ylämäkeen sitten hyytyi. Kakkonen taitaa mennä tosi nopeesti päälle, joten sitä ei ehkä edes kerkee huomata, jos on liukas alusta...
Ja sullahan on vanhempi se loota, jolloin pakkoykkönen toimii. :cool:
No jos 2 solenoidi on offissa, niin pykälä on ykkösessä, oli kierrokset mitä vain. Jos virrat menee TCU:sta vastuksen kautta maihin (verrattuna siihen ettei mene, kun solenoidin piuha on irti) niin ei pitäs tulla virheilmotuksia... Ehkä tää menee hifistelyksi, kun nettietsintä ei tuottanut valmista ratkaisua. Kai tämä olisi yleisessä tiedossa, jos onnistuisi.
Taidat vedättää, en kyllä ihan usko... ;) Milläs renkailla, mitkä perien ja jakiksen lyhyen puolen välitykset?
Mulla on nyt 33*12,5-15, 3,55 perät ja 2,72 jakis. Itseasiassa mullakin tais muuten tasamaalla mennä kakkosella nilkka suorana, mutta vasta ylämäkeen sitten hyytyi. Kakkonen taitaa mennä tosi nopeesti päälle, joten sitä ei ehkä edes kerkee huomata, jos on liukas alusta...
kyllä jollain jenkkipalstalla oli semmonen hifistelty ohjain joskus mikä pelas just noissa uudemmissa... tai ainakin rakenteilla oli mutta en nyt yhtään muista millä googlehaulla sen löysin...
mä saan tolla sähköohjauksella pidettyä minkä tahansa pykälän vaikka paikallaan seistessä päällä.
31" tossut ja 4.56" perät... auttaa kummasti jaksamaan, tosin apparinpuolen lattiamatto sulaa aina kun katti hohkaa oikeasti punasena :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=99394
komiasti tullu ristikonkupit tosta korvan kyljestä läpi... ja ku järkeilin niin pakilla viä kaikenlisäks... empä oo tollastakaan ennen nähny, molemma tkupit hukassa, itte risti kyllä ehjä, navan puolella kupit paikallan mutta toisesta puuttuu pohja :)
tai siis näin ne oli kun sinne kurkasin, 300m takasin auratulle tielle niin eipä ollu enää sitte paljo lapsille kerrottavaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=99396
tässä ollaan vielä vähälumisella osuudella missä pääsi ihan sillleen pintakaasulla....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=99394
komiasti tullu ristikonkupit tosta korvan kyljestä läpi... ja ku järkeilin niin pakilla viä kaikenlisäks... empä oo tollastakaan ennen nähny, molemma tkupit hukassa, itte risti kyllä ehjä, navan puolella kupit paikallan mutta toisesta puuttuu pohja :)
tai siis näin ne oli kun sinne kurkasin, 300m takasin auratulle tielle niin eipä ollu enää sitte paljo lapsille kerrottavaa.
Hanki vaan reilusti tikkuja varastoon. Oikean puoleinen antauu useammin kuin vasen.
Hanki vaan reilusti tikkuja varastoon. Oikean puoleinen antauu useammin kuin vasen.
niin no, eihan ne ookkaa kun sen reilu tonnin sarja aina, kyllähän niitä...
Osta sarja tai pari alkuperäisiä vetareita isoilla ristikoilla, ja satsi cromoja millä varsinaisesti ajat? Tosin Ville on tainnut jo tyhjentää kaikki Suomen jenkkiautopurkaamot noista isoista ristikoista :D
Mullakin meni Grandissa oikean puolen vetari, kait sinne pääsee syntymään enemmän vääntöä kun pidempi vetari varastoi kiertyessään enemmän energiaa? Toisaalta luulisi sen isomman kiertymisen myös auttavan pehmentämään tällejä.. tiedä sitten.
Mun ymmärtääkseni pakkoykkönen toimii uudemmissa ja vanhemmissa ihan samalla lailla, eli kaasu pohjassa kakkonen menee pesään vasta kun kierroksia on tarpeeksi ja nopeutta riittävästi. Pois se ei sieltä tule ennenkuin alkaa verme hyytyä. TV- kaapelia säätämällä tätä kyllä voisi vähän huijata, mutta ei paljoa.
Mitä tulee check engine valoon, niin haitanneeko tuo mitään? Eikö se pala vain sen aikaa kun vika on päällä, eli jos sammutat katkaisijasta väliaikaisesti virransyötön niin valo syttyy, kun taas virtaa tulee niin hetken päästä sammuu CEL? Vai jääkö se todella palamaan vielä pitkän aikaa sen jälkeen, että pitää olla kymmeniä käynnistyskertoja ilman vikaa päällä?
Mutta tässä tosiaan tulee ilmi se tehonpuute mikä orkkisvälityksiä vaivaa isommilla kumeilla - ei vain ruuti enää riitä. Monissa paikoissa se ei haittaa tai ilmene, mutta joskus se tulee eteen. 35" renkailla ei 4.88 välityksillä juuri ongelmia ollut, mutta jopa Grandissä 32" kumeilla 3.73 välityksillä tuntui välillä ruuti loppuvan kun isompaa heittää silmään pehmeässä :o
niin no, eihan ne ookkaa kun sen reilu tonnin sarja aina, kyllähän niitä...
Osta miulta koko etuakseli reilulla tonnilla.
veijon-esso
20.02.2012, 09:44
Sä tarviit kutos jeeppiinki isot akselit! eli D60 vaan tilaukseen jos vetariralli on ton hintasta. :-)
Osta sarja tai pari alkuperäisiä vetareita isoilla ristikoilla, ja satsi cromoja millä varsinaisesti ajat? Tosin Ville on tainnut jo tyhjentää kaikki Suomen jenkkiautopurkaamot noista isoista ristikoista :D
Ei ne purkamoiden äijät oikein halua myydä irto vetareita.