View Full Version : kuvia&kokemuksia auroista, puskulevyistä ym. lisälaitteista maasturissa
Ponssekuski
25.01.2015, 12:12
Onkos kukaan soveltanut kauhaa tuohon auran tilalle?? Ajattelin tehdä sellaisen vanhasta mekaanisesti kipattavasta traktorin kauhasta.
Olis helppo siirrellä katolta tippuneita lumia poijes ja tekishän sillä paljon muutakin.
Joku tällainen systeemi.
http://media.tori.net/image/medium/39/3939493012.jpg
nyt ois auraa tarjolla järki hintaan
http://www.nettikone.com/kubota/lumiauroja/1360491
Tollasella virityksellä tuli jäärataa tuupattua.
Hiukka matala tuo siipi ja heitto-ominaisuus puuttuu tyystin,mut nippa nappa onnistuu tämänhetkisellä lumimäärällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=397&pictureid=169703
BJ-40/76
01.02.2015, 21:37
[QUOTE=Ponssekuski;1197146]Onkos kukaan soveltanut kauhaa tuohon auran tilalle?? Ajattelin tehdä sellaisen vanhasta mekaanisesti kipattavasta traktorin kauhasta.
Olis helppo siirrellä katolta tippuneita lumia poijes ja tekishän sillä paljon muutakin.
Joku tällainen systeemi.
En ole tehyt, suunnitellut monestikkin... Mutta ongelmana tuossa on se, että maasturin etupäätä ei hirveä kuormittaa kovinkaan paljon. Siis tuohon kauhaan, ja sen painovoimaiseen kippaamiseen pitää laittaa semmoiset varret, että kauhaa saa nostettua ainakin puolimetriä ylöspäin, jos meinaa kipata kasaan, niin vähintään tuplat. ja kun tuo kauha tulee puskulevyyn verrattuna kokonaan levyn etupuolelle, niin myös lumikuorma on kaukana, siis noin 1,5-2 metriä etuakselista, ja jos kauha painaa esim. 50 kg enemmän kuin puskulevy, ja siihen mahtuu 100 kg lunta, niin lisäpainoa on jo 150 kg, ja se on puskulevyä kauempana edessä. siis etuakselille painoa aika paljon lisää...
Jos etuakseli/runko/jouset kestää, niin mikä ettei, varsinkin jos tavotellaan kolaa pikkaisen tehokkaampaa...
Mulla on n. 3500 kg takavetotraktorissa hydraulinen takakuormaaja ("renki-" merkkinen) ja siinä n.2 metriä leveä, n. 50cm syvä ja korkea peltinen kauha, ja kun ottaa raskasta lunta kauhan täyteen, ja työntää taakse kippausta odottamaan, niin etuakselilta vähenee paino niin paljon, että kääntöjarruilla joutuu avittamaan peruutettaessa penkkaan... ja siis normi maatilarenkailla, ei ketjuja eikä nastoja.
Täällä varmaan olis jollain idea mikä olis mahdollisimman kevyttä mutta kulutusta kestävää huulilevymatskua? Nykyinen on tehty jostain teollisuuskumista paksusta ja alkaa olemaan vaihtoa vaille.
Tässä projektissa painon säästö on etusijalla.
Leikkele jostain autonrenkaasta kumihuuli siihen. Halpa,kestävä ja kevyt. Toki karhenna ei mutta jossain ihan ok.
Sais kyllä olla suhteellien jäykkää että saa ns.pohjaa myöden puhtaaks. Toi nykyinen on ollut ihan hyvä mutta pitäs varmaan käydä kattomassa etrasta jos olis jotain vastaavaa. Titaania ei viitti ostaa maksaa liikaa :)
Ponssekuski
01.02.2015, 23:20
En ole tehyt, suunnitellut monestikkin... Mutta ongelmana tuossa on se, että maasturin etupäätä ei hirveä kuormittaa kovinkaan paljon. Siis tuohon kauhaan, ja sen painovoimaiseen kippaamiseen pitää laittaa semmoiset varret, että kauhaa saa nostettua ainakin puolimetriä ylöspäin, jos meinaa kipata kasaan, niin vähintään tuplat. ja kun tuo kauha tulee puskulevyyn verrattuna kokonaan levyn etupuolelle, niin myös lumikuorma on kaukana, siis noin 1,5-2 metriä etuakselista, ja jos kauha painaa esim. 50 kg enemmän kuin puskulevy, ja siihen mahtuu 100 kg lunta, niin lisäpainoa on jo 150 kg, ja se on puskulevyä kauempana edessä. siis etuakselille painoa aika paljon lisää...
Jos etuakseli/runko/jouset kestää, niin mikä ettei, varsinkin jos tavotellaan kolaa pikkaisen tehokkaampaa...
Mulla on n. 3500 kg takavetotraktorissa hydraulinen takakuormaaja ("renki-" merkkinen) ja siinä n.2 metriä leveä, n. 50cm syvä ja korkea peltinen kauha, ja kun ottaa raskasta lunta kauhan täyteen, ja työntää taakse kippausta odottamaan, niin etuakselilta vähenee paino niin paljon, että kääntöjarruilla joutuu avittamaan peruutettaessa penkkaan... ja siis normi maatilarenkailla, ei ketjuja eikä nastoja.[/QUOTE]
Tuo aura on aika tarkalleen 1.5m pitkä varsineen ja levyn huuli nousee n. 165cm:iin. Tarkoitus olisi saada kauhaa ainakin se puoli metriä enemmän keulaan päin kuin tuo aura, juurikin tuon etuakselille tulevan painon takia.
Tuon auran + varret saa irti tuosta nostokehikkohärvelistä, eli kauhalle tulee kokonaan uudet varret.. en oo tarkkaan laskenut vielä kuinka korkealle sen sitten saa nousemaa, mut pitää viel mallailla. Rullan alareuna tuos kehikossa on reilussa 110cm:ssä.. siittä sit laskemaan nostokorkeuksia jos intoa löytyy ;)
Se riittää et saa tasaisella maalla kipattua ja siirreltyä romua, maata, lunta jne. Ja jos oikeen innostuu rakentelemaan, niin voihan tuohon kehikon alle tehdä apupyörän jelppaamaa jousia, mut se alkaa jo sitten lähennellä pelle pelottoman touhua :D
Sais kyllä olla suhteellien jäykkää että saa ns.pohjaa myöden puhtaaks. Toi nykyinen on ollut ihan hyvä mutta pitäs varmaan käydä kattomassa etrasta jos olis jotain vastaavaa. Titaania ei viitti ostaa maksaa liikaa :)
mites kuorma-auton renkaan pinta? niitä väliin voi bongata tienvarsilta :D itekkin semmosen jemmasin kun oli suunnitelmissa tehdä siitä auraan semmonen syksyterä kun pohjat ei oo vielä jäässä.
Ja jos oikeen innostuu rakentelemaan, niin voihan tuohon kehikon alle tehdä apupyörän jelppaamaa jousia, mut se alkaa jo sitten lähennellä pelle pelottoman touhua :D
Tai sitten teet akselin ja rungon väliin jostain isosta ruuvista palikan jolla saa jäykäksi etupään.
Intin korjaamo zileissä oli semmoset joita käytettiin kun pistetiin se nosturi viritys keulaan vinssille.
Täällä varmaan olis jollain idea mikä olis mahdollisimman kevyttä mutta kulutusta kestävää huulilevymatskua? Nykyinen on tehty jostain teollisuuskumista paksusta ja alkaa olemaan vaihtoa vaille.
Tässä projektissa painon säästö on etusijalla.
Normi 8 vai 10 mm verkkoterä. On varmaan judt niin kevyttä kuin tarvii. On vaan melko ottavaa mutta hetken kun työntelee asvaltilla niin mukautuu kyllä. Mikä vehje?
Ponssekuski
02.02.2015, 02:00
Tai sitten teet akselin ja rungon väliin jostain isosta ruuvista palikan jolla saa jäykäksi etupään.
Intin korjaamo zileissä oli semmoset joita käytettiin kun pistetiin se nosturi viritys keulaan vinssille.
Periaatteessa tuohan vois olla kohtuullisen nopea asentaa päälle. Ei tarvii kummoisia palikoita tukivarsien väliin.. Ei hullumpi idea :)
mites kuorma-auton renkaan pinta? niitä väliin voi bongata tienvarsilta :D itekkin semmosen jemmasin kun oli suunnitelmissa tehdä siitä auraan semmonen syksyterä kun pohjat ei oo vielä jäässä.
Omassa dynacin vehkeillä olevassa hilussa oli henkilöauton rengas ja kyllä sekin kelpas. Raudat rikkoo vähän pintaakin. Kuorkin rengas olisi sitten jo jyty. Eihän hiluksilla polannetta poistanut mutta ei picupilla sitä tarvikkaan tehdä ellei ole alusterää. Figonin uutta hiluksia myös ajanut johon muoviterät oli vaihdettu. Toimi kanssa hyvin ja ei naarmuttanut esim kiveyksiä..
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.
Jostain semoiset paineastian päädyt niin niistä tekemällä.
Tääläkin oli myytävänä mutta näköjään mennyt jo.
Mutta kuvista mallia minkälaisia.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1194128
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.
Suomessahan on useampikin auran valmistaja kattelet sopivat paikallisilta lumiyrittäjiltä ja kyselet auran valmistajalta varaosan hintaa, muttet sano, et tulee omaan rakennelmaan voi olla et myyvät silloin ei oota
Meillä traktorissa se on varmaan 5-10mm ja ilmeisesti prässillä painettu kupiksi, paksuudesta ei sit ole kuin arvaus
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.
Tos mei paikallises rautakaupas on tommosia ja hinta oli jotai ~80e kappale. Ehkees vähä kalliita johonkii omaan viritelmään mut varmaa kestäis :)
http://www.of-kulutusterat.fi/tuotteet/auranjalakset/
edittiä: eli saimaan käyttöteräs ja pyöree malli korvallisilla
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.
Pari muurikkapannua? :D:D
No ei vaan,kai sulla on nurkkiin jääny esim. vanha jauhesammutin josta päädyt?
No nyt se on sovitettu Bertan keulille...:D
http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/75f5f644-8c75-4b4c-8f1b-a8f9e939ee40_zpsaf9eb26d.jpg~original
Korpikumpu
11.02.2015, 17:08
No nyt se on sovitettu Bertan keulille...:D
http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/75f5f644-8c75-4b4c-8f1b-a8f9e939ee40_zpsaf9eb26d.jpg~original
No Ristus O_o
Paljon tuo aura painaa? :D
Varmaan jotain 200 kilon paikkeilla eli tuo on yllättävän kevyt. Perhana kun mossahti vesiletku niin ei päässy kunnolla kokeilemaan.
Samppa79
11.02.2015, 20:42
No voi jehna! Videota tänne sitten! Komea kokonaisuus :D
Ou jee. Huomenna pitäisi olla letkut Hatakalla ja viikonlopuksi on luvassa pakkasta eli kun keli kääntyy hyväksi niin alkaa tapahtua ja tuo on niin brutaali laite että videota on pakko saada aikaiseksi...:D
joo ja joku kaveri kuvaa ettei pelkkää incar videoo :D
In car cuvaa...Yllättävän hyvät saundit...:D
B1kflHXjOPc
Samppa79
15.02.2015, 20:09
Vilkut vaan katolle ja urakkatarjousta tekemään... On kyllä uskottavan näköinen kola!
kyllä hienosti työntää ja lumi siirtyy :D mikäs tossa yhdessä kohdassa kun oli tommonen lätäkkö? jännästi noin lyhyellä matkaa..
kyllä hienosti työntää ja lumi siirtyy :D mikäs tossa yhdessä kohdassa kun oli tommonen lätäkkö? jännästi noin lyhyellä matkaa..
Oisko ollu avanto tai sit kivi pohjassa ja virtaava kohta niin syö jäähän reiän
Moni ei usko mut sopivassa kohtaa kivi pohjassa nostaa vettä ja se lisää kitkaa veden ja jään välillä joten jää kuluu
Monestihhan isoojen kivien kohdat on ensimmäisiä missä keväällä vesi esille tulee
Noita "lätäköitä'" oli kyllä enemmänkin ja eri asteisesti jäässä tai ei eli harmi kun ei tarttunu rullalle. Eli semmoseiakin mitkä oli jo 5 senttiä jäässä. Turbo huokaa aika mieleenpanuvalla tavalla kun kone sammuu täydestä työnnöstä...:D
Vaan hyvin tuo toimii ja seikka että tuo on kääntöpukissa kiinni , antaa semmosen mahiksen että tuolla auralla voi jopa ohjata.
silloin ku itte lykkäsin isoo kärkiauraa hjlla, niin sillä reissulla meni kansi :D
Tämmönen tuokio... Ja kuvassa näkyvä jää on ihan luonnon muovaamaa...:D
http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/2e439e0e-b9a6-498c-8823-9f5f7224f1e0_zps62dae063.jpg~original
Ja toinen...
http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/0ae3a9bd-b0bf-44ab-a281-dc7c51352164_zps381e6c2a.jpg~original
Kaitsu67
23.02.2015, 17:21
Olikos tämä King Cabbi teloilla jo täällä ?
http://www.tori.fi/vi/17302451.htm?ca=18&w=3
Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.
Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.
Eli vm. 1982 Hiluxin keulalle olen rakentamassa pihan auraamista varten auraa, jonka käyttö tulee vinssi toimiseksi ja kääntö aivan manuaaliksi. Auran ei näin ollen odoteta kestävän mitään 50- 80km/h:n ajonopeuksia.
Tossa olisi pari kuvaa rakentamisesta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=171986
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=171982
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=172460
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=172461
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.
Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.
Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.
Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.
Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?
Ihan kahden pihapiirin auraamista varten sitä rakennan.
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.
Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.
Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?
Kokemuksen opettamaa. Aura kannattaa olla se heikompi lenkki mielummin kuin auto...
[QUOTE=Uazmies;1213536]
Kokemuksen opettamaa. Aura kannattaa olla se heikompi lenkki mielummin kuin auto...
No tuo tässä hommassa näyttäis kyllä toteutuvan.
Ei tuo nyt niin heikolta näytä. Jos jotain tekisin, niin heppailisin nuo kulmaraudat kiinni levyyn. Toisi vähän lisää jäykkyyttä. Ja painon salliessa yrittäisin tehdä niin jäykän rakenteen, että kestää alanurkan tökkäämisen kiveen tms. Muutenhan tuollainen kevyempikin rakenne kestää lumen tuuppaamista hyvin. Pikku ykkösellä melkein tyhjäkäyntiä ja osaa väistellä ne pahat paikat, niin helpottaa pihan putsausta ihmeesti.
Ei tuo nyt niin heikolta näytä. Jos jotain tekisin, niin heppailisin nuo kulmaraudat kiinni levyyn. Toisi vähän lisää jäykkyyttä. Ja painon salliessa yrittäisin tehdä niin jäykän rakenteen, että kestää alanurkan tökkäämisen kiveen tms. Muutenhan tuollainen kevyempikin rakenne kestää lumen tuuppaamista hyvin. Pikku ykkösellä melkein tyhjäkäyntiä ja osaa väistellä ne pahat paikat, niin helpottaa pihan putsausta ihmeesti.
Kulmarautoja ei ole heppailtu levyyn siksi että tuo pelti osa on helpommin uusittavissa mahdollisten vaurioiden sattuessa.
Mutta mukava saada palautetta ja parannusehdoituksia muiltakin kuin vain lähipiirin hieman naureskelevia kommentteja, "mihin sää tollasta tarviit ja käytät." etc.
hemmobj40
25.03.2015, 19:39
Wienissä asuessani näin paikallisen tehdastekoisen auran joka oli suzukin nokalla ja siinä oli huulilevy paksua muovia ja kaareva osa oli läpinäkyvää muovia. Oliskohan ollut jotain polykarbonaattia.
Wienissä asuessani näin paikallisen tehdastekoisen auran joka oli suzukin nokalla ja siinä oli huulilevy paksua muovia ja kaareva osa oli läpinäkyvää muovia. Oliskohan ollut jotain polykarbonaattia.
Varmaan tämmönen vastaava?
http://ipocars.com/imgs/a/i/d/y/l/lada__niva_taiga_easy_4x4_truck_snow_plow_2012_10_ lgw.jpg
Kulmarautoja ei ole heppailtu levyyn siksi että tuo pelti osa on helpommin uusittavissa mahdollisten vaurioiden sattuessa.
Mutta mukava saada palautetta ja parannusehdoituksia muiltakin kuin vain lähipiirin hieman naureskelevia kommentteja, "mihin sää tollasta tarviit ja käytät." etc.
Hitsaa vaan tuo levy kunnolla kiinni. Ite kulmarauta ei kestä semmosenaan mitään vaan vääntyy tosi helposti.Eikä tuo edes tarvi mitään osumia vaan pelkkä tärinä purkaa tuon liitoksistaan.
Tuo on hyvän muotoinen eli sen kun hitsailee vaikka 5 cm pätkillä ympäriinsä niin siitä tulee kyllä jäykkä. Ja joku jousilaukaisu osumien varalta.
Ja jos haluat ikuisen niin tuosta saranan kohalta teet kaaret ylhäältä alas. Pikku juttu mutta tärkeä. Eli jakaa tällit isommalle alueelle. Tommonen pistemäinen kiinnitys alkaa aikaa myöten painua sisään ilman koviakaan tällejä.
Tuossa tuommonen videontynkä kun kokeilin puoleksi auratulla paikallistiellä. 5-10 cm lunta, yit:n aurarattori oli tulosa kohta perässä niin en alkanu sen koommin töihin..
Ou42wm8WwQU
Tuossa tuommonen videontynkä kun kokeilin puoleksi auratulla paikallistiellä. 5-10 cm lunta, yit:n aurarattori oli tulosa kohta perässä niin en alkanu sen koommin töihin..
Ou42wm8WwQU
Laita kumilirpake tuohon roikkumaan alaspäin levyn yläreunasta, se ehkäsee lumipöllyn tuulilasille tulon.
No joo se kyllä, äärivalot auraan ja ajovalot katolle pitäs vielä laittaa seuraavaksi.
minkä kokoisia jousia porukka on laittanut täällä auraan?
Minulla on vahva usko tuollaisiin kuormurin perävaunun aisankannattajajousiin. Ovat näppärän kokoisia ja riittävän jäykkiä.
Minulla on vahva usko tuollaisiin kuormurin perävaunun aisankannattajajousiin. Ovat näppärän kokoisia ja riittävän jäykkiä.
Näitäpä. Saatavuus on hyvä raskaan kaluston varaosakaupoista, eikä hintakaan ole kauhea.
Laita kumilirpake tuohon roikkumaan alaspäin levyn yläreunasta, se ehkäsee lumipöllyn tuulilasille tulon.
Tosta videosta selvii hyvin miks juna-auroissa on ne revolveri ikkunat en kyl tiedä kuka ihme sen on keksinyt, et se on revolveri, mut toisaalta miksi muuksi sitä sit kutsuisi
minkä kokoisia jousia porukka on laittanut täällä auraan?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1216369#post1216369
Sieltä löytyy hiukan päivitystä omaan projektiin.
Taas se aika vuodesta että alkaa tie kiemurrella melko mutkilla ja alkas taas kaipilla lanaa,,,onkos kukaan väsänny tuommosta? joku kolme siipinen mielessä, joko pikku vinsillä tai tunkilla lasku/nivellys......ja kokoluokka isompi kun mönkkärin ja pienempi kun traktorin.
meillä on silleen, Että putkirunko siinä on kolme tie karhun terää. eka terä ottaa ojasta tielle ja toinen tieltä ojaan ja kolmas taas ojasta tielle. se on yllätävän kevyt vetää. sai jopa vedetyä honda cr-v:llä
meillä on silleen, Että putkirunko siinä on kolme tie karhun terää. eka terä ottaa ojasta tielle ja toinen tieltä ojaan ja kolmas taas ojasta tielle. se on yllätävän kevyt vetää. sai jopa vedetyä honda cr-v:llä
Ei kuvvoo sattus olemaan?
http://www.nettikone.com/omavalmiste/traktorivetoinen-tielana/1396231
Suurinpiirtein tuommoisiahan ne on, muutakun sovittelee laitteen järeyden veturiin.
Ei kuvvoo sattus olemaan?
ei kun se on mökki tien varressa. siinä ei vaan ole renkaita:)
EDIT: tein paintilla tommosen. mustat viivat on lanan runkoa ja keltaset teriä suunilleen tolleen tehty:D
Samppa79
10.04.2015, 18:39
Eipä siinä sitten muuta kuin tekemään kun on hyvät kuvat :D. Ajattele terät niin että kun ensimmäinen vuolee ja siirtää soraa sivulle, seuraava terä levittää syntynyttä soraharjaa takaisin päin jne. Terän päät porrastam aan hieman. Muuten tuppaa syntymään lanan sivuille turhaa sorakasaa.
Tyttöystävän lievä skeptisyys siihen että saan auran ensi talveksi kuntoon on siirtynyt askeleen eteen päin. Oli viime viikolla synttärit ja sain lahjaksi kuvan mukaisen kaluston. On kuulemma, kalusto valmiina odottamassa ensi lumien tuloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=174256
Tyttöystävän lievä skeptisyys siihen että saan auran ensi talveksi kuntoon on siirtynyt askeleen eteen päin. Oli viime viikolla synttärit ja sain lahjaksi kuvan mukaisen kaluston. On kuulemma, kalusto valmiina odottamassa ensi lumien tuloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=174256
Onse nykyään kun on valmiita palkoita hytti sun muut :(
Mitenhän lie ledivalot kestäisi tossa auran lipassa oikeessa autossa siirto valoina?
Mitenhän lie ledivalot kestäisi tossa auran lipassa oikeessa autossa siirto valoina?
Sama tuli mieleen tai lähinnä työvaloina kun olisi mahollista sijoittaa sen pöllyämisen etupuolelle eli sillä pääsisi heijastumista eroon....
Sama tuli mieleen tai lähinnä työvaloina kun olisi mahollista sijoittaa sen pöllyämisen etupuolelle eli sillä pääsisi heijastumista eroon....
Jos ois oikeen hajavalolliset eli ilman kuviota, niin vois kokeilla kehystä jossa valaisin ois melko vetelillä jousilla roikkumassa nurkista ja taakse vaikka hieman jämympi kiinteästi hillitsemässä jos reuna pukkaa
Jossain muuten kattelin (japani?) et oli "antennien" päässä valot auran etupuolella konepellistä kiinni, suomessa vaan taitaa olla niin kielletyt, ettei uskoiskaan
Oma vihdoin valmiina, tuli tehtyä kesä ja talvikäyttöön. Aikaisemmin laitoin jo piirrustukset tähän ketjuun.
Tulipa eilen haettua jotain tämmösiä osia.. Saas nähdä mitä näistä kehittyy.. :)
kuvan persana meni kyljelleen vaikka kaikkeni yritin :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5114&pictureid=182038
Tommosta tänään. asensin vinssin autoon että sai auraa kokeiltua. Nyt odotellaan talvea ja jos vaikka tulis lunta mitä aurata.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=183243
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=183244
xwbop0Vw2Cg
pylpyrä vielä mitä pitkin sinkin on kiva huilata
MaRX8nka
17.10.2015, 22:08
tuli kokeiltua norsua keulalla :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4082&pictureid=183254
Se on hankintalistalla ennen talvea.
pylpyrä vielä mitä pitkin sinkin on kiva huilata
Cruiseristi
21.10.2015, 11:14
tuli kokeiltua norsua keulalla :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4082&pictureid=183254
Jos moottori ois ollu laatikossa kiinni ois saattanu olla bertta kärsällään:D
Josko tän ehtis saada vielä ajoon ja leimalle ennen lumia.. Johan auto on seisonu -14 kesäkuusta asti..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=184322
Kerkesinpäs auran kanssa häsäileen ensilumilla. Erikoinen systeemi tossa koneikossa, kun pumpun pitää pyöriä myös laskulla vaikka on 1-toiminen. Nappia kun painaa, että laskuventtiili aukee niin ei laske vaikka painais levystä, mutta pumppu kun pyörii niin heti laskee..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=184900
Lukkoventtiili jossain välissä tekee tollasen "oireen". Tarkoitus estää tahaton laskeutuminen.
Joo tämmöstä arveltiinkin, että on varmistettu ettei vahingossa laskis. Tuo aura on konelappeen tekemä ja kaiketi koneikkokin sieltä lähtösin..
Ite kans pääsi vihdoin kokeilemaan omaa rakennelmaa ensilumiin. pieniä säätöhommia täytyy tehdä jousiin kun kippaa aika helposti nyt. mut tollasta jälkeä tuli..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=184915
Pääs itekki kokeilemaan auraa et toimiiko se ollenkaan.
http://www.tori.fi/kymenlaakso/Hydrauli_puskulevy_23248289.htm?ca=11&w=3
Tuommoinen ilmo tuli vastaan...josko jotain kiinnostaisi.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66936&stc=1&d=1452458687
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66935&stc=1&d=1452458687
Ei kiinni maasturissa, mutta kokoluokka sama... Sit vaan sitä lunta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=186554
kanttauksen jälkeistä asemointia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=187264
nivelen, stopparien ja jousen hahmotusta. stopparien väliin mahtuu useempi jousi jos pitää lisätä.
jospa tän saa tässä lähipäivinä liimattua kasaan. liian pitkää on tullu tehtyä jo tätä :D
Kaitsu67
13.01.2016, 18:46
Tää on edelleenkin odottamassa asennusta, ollut jo vuodenpäivät :( piti laittaa taistelukuntoon jo kesällä tai hyvissä ajoin ennen lumia...kuvakin vuoden vanha jo.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=168119
Vielähän tuo on ehjänä pysyny auto kuin aurakin, nostolaite vaan piti rakentaa uusiksi tälle talven ja samalla siitä tuli kiinteä. Vanhasta pökkälevystä oleva nostolaitteen pikakiinnitys ei tuon auran painoa kestänyt.
Pitäs muistaa ottaa kuva miten tuo aura nousee, nostokorkeus on aika hyvä tuolla.
Hydrauliikka on vielä samalla sähköpumpulla, hodariin sopii joskus aikoinaan hankittu kiinteistöhuoltoauton hydrauliikka, hihnavetonen pumppu kytkimellä ac kompuran paikalle. Läjän ahtaaseen pannuhuoneeseen kun ei sopinu edes se pumppu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2372&pictureid=187278
Tehokkaan näkönen aura. Youtubesta kattoin sen videon niin kivasti heitti lunta.
Oma aura ei sovellu muuta pihalykkimiseen kun 40 jälkeen tulee lunet silmille. Eipä mulla toki olekkaa tietä aurattavana ellei jääratatouhuja ole.
Joo, on kevyt pukata ja siirtää vähän paksumpaakin hankia. Pihoja tuollakin pukataan lähinnä, ehkä teen jääradankin tälle talven.
Aurauskaluston koko balanssissa aurattavaan alaan? :D Joo on mulla muutaki aurattavaa kun toi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187285
Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187286
Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.
Paljos tollanen avantin kapula maksaa? ja kuin isoja virtoja noi nappulat kestää :confused:
Mä maksoin tosta 70e. Pikkuvirtoja kestää. Johdot ohkasia ja abaut mikrokytkimiä. Ohjaa mulla yhtä relettä per nappi. Rele sitten ohjaa hydeventtiiliä ja pumpunsolenoidia.
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?
häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?
häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D
Omaani hommasin kuorma-auton peräkärryn aisan kannatinjousen, melko edullisia, ja luulisin olevan riittävän jäykän. En ole vielä kokeillut :(
Noita on helppo laittaa useampikin kun ovat melko pienikokoisia.
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D
Aurasta löytyy:)
http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=1116/8212
Tuo nyt oli vain esimerkki, mutta jostain, varmaan pääosin kaikista kuorma-auto varaosaliikkeestä löytyy?
http://i1045.photobucket.com/albums/b460/Harvelitcom/DSC_0716%20Medium_zpsonwip4qj.jpg (http://s1045.photobucket.com/user/Harvelitcom/media/DSC_0716%20Medium_zpsonwip4qj.jpg.html)
http://i1045.photobucket.com/albums/b460/Harvelitcom/DSC_0717%20Medium_zpswg3fn7d8.jpg (http://s1045.photobucket.com/user/Harvelitcom/media/DSC_0717%20Medium_zpswg3fn7d8.jpg.html)
Vol 2.1 Lisäjousi keskelle ja 200mm lisää leveyttä vasenmalle puolen... Pihatesting päälle ja vaikutttaa hyvältä.
Itse tuskailin noitten jousien kanssa myös. Biltemasta/motonetistä löytyy "köysijousia", mutta niitä pitää varmaan laittaa useampi...
Lopulta googletin lähialueen jousitakomot ja löysin Tuusulasta Jousiteos OY:n. Kävin siellä pengomassa "miljoonalaatikkoa" ja sieltähän niitä löytyi kohtuu hintaan.
Nuita jousia pystyy tekemään tolkulla metallisorvilla pianolangasta.
Eri asia moniko enää taitaa tuon. Aikoinaan joutu amiksessa nuita tekemään ja vieläkin hirvittää, kun meinas olla sorvin koko rajoilla. Muutenkin nyky työturvallisuus tiedoilla kyseenalaista touhua, mutta kuitenkin mahdollista.
mielenkiintosta. itte ku olen ihmisiä "mittää valmista ei osteta jos voi itte tehä..."
miten tämä tehään käytännössä?
Aurauskaluston koko balanssissa aurattavaan alaan? :D Joo on mulla muutaki aurattavaa kun toi :)
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187285
Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187286]
Ei tuo aurakaan ole ihan balanssissa... lähinnä sama kun työntäisi muovista lumikolaa KasipariPillarilla...:D
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D
Onko teillä mitään raskaan kaluston varaosaliikettä kylillä? Saati isojen purkaamoa? Tampereelta löytyi trailconilta ja TAVO:lta. Tuo Tampereen autovaraosa varmaan lähettäisikin, jos ei muualta löydy. Yksi jousi piisasi ainakin omaan auraan.
minä tilasin tuolta sivulta mikä linkattiin tänne. saapahan joskus kotia kun ei montaa viikkoo enempää metästä :D
Ei tuo aurakaan ole ihan balanssissa... lähinnä sama kun työntäisi muovista lumikolaa KasipariPillarilla...:D
Toi on konelappeen tekemä aura jota levitetty niin että on 250 levee.. juuri riitti rotkessa kantavuus, että saa ajaa vielä 80kmh maantiellä. Siks aura vähän rimpula.. toki ajaa silti asiansa :) plus että sain valmiit hydet auralle tossa mukana :D
Jatkan tähän ny tekemättä uutta viestiä.. Leikin tänään aura-antsaa, kun järvessä oli 36senttiä hyvää kirkasta jäätä. Uskaltautu jopa tolla tonnikeijulla jäälle (aura keulassa noin 3500kg). Tommosta rinkiä kokeeks lykkäsin auralla :D:D
Jotaki aurausta (https://youtu.be/RenSuigwXlM)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187533
GaryRock
24.01.2016, 22:42
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?
häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D
Millanen se jousi oli?
Clasulta kun katoin, niin järeimmän spekseissä oli 1400 Newtonia.
Millanen se jousi oli?
Clasulta kun katoin, niin järeimmän spekseissä oli 1400 Newtonia.
sivun ylin kommentti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=187264
tommonen. puuilosta löyty. ei lukenu paljo tarttee voimaa venyäkseen
nyt on täysperävaunun aisankannattinjousi.
siinä tuntuu olevan puhtia niin että yks vaan riittää.
tämä jousi on niin jäykkä ettei sitä jaksa polvee vasten vääntää mutkallekkaan :D
saa nähä miten käyttäytyy kun lunta tulee. nyt sitä oli vaan pari senttiä.
Tuolla hyvä valikoima jousia.
http://www.jouset.com/verkkokauppa/vetojouset-/traek_ab_piano
Itellä kans aura suunnitteilla bj:seen, saa nähä millon innostuu, hirveesti ole luntakaa.. bjandy:llä on aura jo vähä sen mallinen mikä tarviski olla. :)
kauhee on valikoima mutta liian pieniä kaikki.
ainaki itelle oli tuo aisankannatin jousi sopiva yksinään.
siinä on sentää langan vahvuus 9mm ja 400mm pitkä.
ja sitä ei jaksanu polveevasten taivuttaa edes paljo mutkalle :D
Se on jo melko järee:D
Onha nuita sitte eri auravalmistajilla jos niistä mieluisia löytyy.
Sellanen aura jolla tekee jotain (mun mielipide) jossa teräkulma on luokkaa 45° on vaikee saada jousitetuksi. Suoraan työnnettäes yläpuolinen jousi viel jotenki joustaa, mutta aura linkussa se on melkee yhtä puuta. Tosin sen mallinen aura ei hirveesti takertele, et helpompi on jättää teräpultit sulakkeiksi. Pistää teriin vaijerin pätkät, ettei tarvii penkalta ettii. :)
lentäjän paikalta kuvattuna näyttää homma tältä :D
https://www.youtube.com/watch?v=NWGZkMr5s8A
lentäjän paikalta kuvattuna näyttää homma tältä :D
https://www.youtube.com/watch?v=NWGZkMr5s8A
On se söpö. "Urani" :D alkuaikoina meitsillä oli Kuorkissa saman kokoinen mutta heittävällä siivellä oleva aura...nimittäin Plaston tekemässä Volvo kuorkissa...:D:D
Ei vaan. Hyvinhän se pelittää....
:D noh noh. Ei saa köyhää ja velallista pilkata
Köyhät huutelee kato...:D
Mitä Tommonen Rami painaa?
Ja vielä. Ei oo porvari meininkiä....:D
https://youtu.be/8bWoCFU4XHE
Köyhät huutelee kato...:D
Mitä Tommonen Rami painaa?
papruissa omamassa tais olla 2990killoo.
GaryRock
03.02.2016, 22:12
Ostin paikallisesta kivijalasta aisankannatinjousen ja mitat on vastaavat kuin aiemman linkin jousessa, mutta kyllä sen mutkalle saa polvea vasta. Olenko kova jätkä vai onko mua huijattu? Maksoi 20e/kpl.
Minä oon pieni ja hento ukko. :D
Kyllä ton semmosella keskivahvalla poskitutinalla saa pienelle mutkalle jos ottaa päistä kunnon otteen, mutta herkästi siinä vaiheessa on kämmenessä 20veripattia kun jousi oikenee. :D
Minä ostin varulta kaks jousta itelle jos yks on liia. Löysä ja toisen möin jo kaverille eteen päin. Saa nähä kirjottaako se tänne taivutuksesta mittää :D
Kyl ton jousen mutkalle saa polvea vasten. Ei sitä vaan kauaa viitti siinä pitää :D
Mistä antsa semmosia heittäväsiipisiä auroja saa? :P terän leveys vois olla vaikka 275cm :D
Vaikka tästä. :)
http://www.nettikone.com/vikmet/hokke-275/1481657
On rotken nokkaan turhan raskas :D
Yks kaveri noita tekee, mutta eivät oo mitään halpoja. Muutamia on esim. kiinteistö firmojen käytössä. Toiminnot hydrauliikalla.
Oisko mitään kuvia olemas että millasia?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12647432_10204355268120350_8650886207080390059_n.j pg?oh=2a3da42fa002e01d8f3b5ed032eabd44&oe=576F967B toimiiko?
Noniin. Tekeekö muun mallisia?
Noniin. Tekeekö muun mallisia?
Ei oo tehnyt. Miksi muun malliselle ois tarvis, kun ei heitä sivulle? Tuonhan, kun kääntää suoraan, niin pystyy työntämään lumet penkkaan. Jääradan aurauksessa ollaan noita testailtu ja pystyy kovastikkin ajamaan.
Mua kovin kiinnostas semmonen perhosaura...
http://www.hk-kone.fi/cache/multithumb_thumbs/b_800_650_0_00___images_U-aura_Perhosaura_IMG_1535.JPG
Mua kovin kiinnostas semmonen perhosaura...
http://www.hk-kone.fi/cache/multithumb_thumbs/b_800_650_0_00___images_U-aura_Perhosaura_IMG_1535.JPG
Sullahan on villeri tuon mallinen? :D Muokkailet vaan mieluiseks ?;)
Kyl ton jousen mutkalle saa polvea vasten. Ei sitä vaan kauaa viitti siinä pitää :D
Mistä antsa semmosia heittäväsiipisiä auroja saa? :P terän leveys vois olla vaikka 275cm :D
Tuo on omavalmiste. Valmiit maksaa niin s...tanasti ja sillo kun tuo on tehty niin eipä niitä ollu tarjollakaan. Sekä paino on yksi juttu mikä saa tekemään itse.
Oiskohan ollu toissa talvena nettokoneessa Hiluxiin tehty muovisiipinen heittoaura joka oli vielä leveneväkin ja idea oli se että pienet ripsaukset oisi voinu työntää luxilla eikä vaabiksella. Ei ollu tavaramääräänsä nähden kallis,oisko ollu jotain pari,kolme donaa...
Ihmeen hyvin tuo on kestäny tuota rytinää. Kerran on menny kääntösylkän varsi mutkalle ja erinäköisiä väsymisjuttuja on tietty joka talvi mutta niitä on isommissakin.
Nojuu... täytys koko levy tehä uusiks ku toi on kierossa joka suuntaan.. hentosta tekoo :D
Tekemällä oppii....:D Joko ajamaan tai pokkaamaan levyä....:D:D
Tuota meitsin auraa on jo kertaalleen korotettukin kun ei meinannu lumet mahtua pyörimään. Sillä se on hieman rivon näköinen eikä kukaan kerenny sitä viimekesänä maalaamaan vaikka tahtotila oli kova.
Onko andyllä kuvaa kääntörungosta ja kellunnasta ? Minkälainen kiinnitys sullon autoon ?
Mites tuollasten omatekoisten aurojen tieliikenne kuljetus mitä vaatii? Vai peräkärrilläkö? En varmaan osannu etsiä tietoa:D
Mulla toi aura on ihan konttorilla leimattu otteeseen.. voi laskee omatekoseks kun ite sovitellu sen tohon nokalle.
Vähän samalla idealla suunnittelin myös itselleni. Tosin nyt kun tuo on patentoitu, niin ....
https://www.youtube.com/watch?v=XIcjTinVZjs&feature=youtu.be
Että osaa olla tyhjänpäiväinen keksintö tuo. Kumminkin pitää sillä autolla ajaa auraamattomalle ja mites heittää kun on yli puol metriä lunta...? Saahan tuolla rahat joltain tietysti...:D
koeajot on jatkunu ja sulakkeet löytyny :D
ensimmäisessä versiossa mulla levyn kulmaa säädettiin ketjuilla. molemmin puolin levyn rounoista tuli 8mm ketjut. ne ei kestäny vaan meni 3 kertaa poikki.
tänään laitoin 42mm putkea ja ohuempaa sisälle "sylinteri" aisasta levyyn millä säädän levyn kulmaa ja lukihen tapilla.
pihasta kun pukin polannetta pois ja sitte tien yli olin pukkaamassa isompaa kasaa kerralla niin "sylinteri" pukkasi aisan solmuu. täytyy huomenna mennä rautakauppaan hakkee vahvempaa rautaa.
levyn kippaukseen jousi vaikuttas hyvältä omaan käyttöön. ainoastaan rajottimet pitää laittaa ettei levy pääse ihan naamalleen.
Vähän samalla idealla suunnittelin myös itselleni. Tosin nyt kun tuo on patentoitu, niin ....
https://www.youtube.com/watch?v=XIcjTinVZjs&feature=youtu.be
:D Mitennii muka traktori?
laittelin vähä tukia levyn taakse. toinen reuna oli jo pikkusen ruvennu suoristuu mutta sain tehtyä ulosvetäjän isosta pultista ja vedettyä taas muotoonsa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=188771
sitten koe ajolle miten lumi lähti :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=188770
[-make-]
29.02.2016, 09:45
Tommosta tarttis jeepin keulaan asentaa, aluksi vinssillä nosto ja lasku. Jossain kohtaa sitten päivitys hydrauliikalla.
olen lukenut tätä topikkia monen monituista kertaa, ja suunnitellut ja jahhaillut puskulevun tekemistä jo vaikka kuinka kauan. Nyt sitten alkoi tapahtua, ja vielä hyvissä ajoin ennen lumen tuloa. Lumea työntävä "woimanpesä" on siis Jimppa :D ja työnnettävä alue käsittää pelkästään kohtuu tasaiset piha-alueet, ei mitään tienpätkää tms. eli ei tartte ajella kuin pikkuykkösellä ja pikkukakkosella. Näillä spekseillä en aio rakentaa mitään ylijäreää auraa ainakaan versio 1:sen osalta.
Aloitin väsäämään tuommosta aisa alta-ja peräkoukkuun-tyypistä puskulevyä, on helpoin toteuttaa ilman kiinteitä lisähärpäkkeitä autoon.
alaputki tulee 60x40 4mm tangosta jota vahvistan keskeltä. Pikakiinnitys koukkuun. Samoin kolmihaarainen tukirakenne keulaan itse puskulevylle tuosta 60x40 tangosta. Tukirakenteet kulmaraudasta ym, sopiva paksuus vielä harkinnassa eli katson mitä miljoonalaatikosta löytyy. Itse levyt 1,5mm tai 2mm peltiä.
Kulutusterä 8mm tai 10mm latasta. Harkitsin kumia, mutta etra/etola vetää kuivana kakkoseen kumin hinnoissa, ja sopivaa kuorma-auton rengasta tms ei ollu käsillä.
Liikkeen rajoitus ketjuilla etupäästä. Nosto mätänetin halpis-vinssillä, jonka kiinnitän auraan(tuli muuten langaton kauko-ohjainkin paketissa, vaikkei siinä niin lukenut) .
Kippi tai siis sulake tulee vetoaisan jousesta. Eli saranat pitää askarrella kanssa. Tangot kiinnittyy levyn rakenteisiin puolenvälin alapuolelle reilusti.
Suurin osa raudasta on haettu romu-ukolta, joten kuten arvaatte, tavoite on tehdä mahdollisimman halvalla, ja tietenkin preeemium-laatua:D
En aatellu tehdä muodosta puolipyöreää, vaan kahdessa tai kolmessa osassa suunilleen suoralla pellillä. Alaosa kulmaan, keskiosa pystyyn, ja yläosa taas kulmaan, hoksaatte mitä tarkoitan.
Kysymys jonka esitän on seuraava, mikä on kokemusperäisesti sopiva kulma tuolle alaosalle ja terälle, noin suunnileen? En siis tee mitään "heittävää" auraa tms, vaan ihan lumentyöntimen eli puskulevyn. Takakenoa saa olla tottakai, mutta kuinka jyrkkää kulmaa kannattaa lähteä hakemaan? 45? 50? 60? jotain niillä main harkitsen. Tämän ketjun kuvia olen koittanu tiirailla ja juttuja lukea, mutta näistä kulmajutuista ei ole oikein yleistä konsensusta.
Terän takakenoksi joku luokkaa 10-20 astetta pystysuorasta mitaten. Eli sen verran että kun työntää kasalle niin levyyn ei jää hirveästi lunta nostettavaksi. Enemmin takakenoa = kevyempi työntää mutta raskaampi nostaa ja toisinpäin.
Ja teräksi menee tuohon 8-10mm paksunen latta. Ohuempi haukkaa helpommin ja paksumpi taas painaa turhaan. Kulutusteräs on turhaa hulluttelua koska vähäisellä käytöllä se ei kerkeä talvessa mukautumaan.
Vaan jos pääset kanttikoneen viereen niin samalla painelet niitä pokkauksia enemmänkin eli 50 millin välein taitos niin tulee jo melko pro:n näköinen levy.
Kiitti,
tuo oli hyvä huomio, että ei siitä kannata vahingossa mitään lumikauhaa tehdä.
10mm lattaa löytyikin jemmasta, eli siitä tulee kulutusterä.
pari sivua takana ja tällä on kuva mun levyn teosta. sillä tuli viime talven lumet puskettua ja pelas ihan ok. enemmänki jos oli piha tiellä lunta niin lumi pyöri levyn edessä eikä vyöryny yli
-levy on 4mm peltiä ja muotoiltu kanttaamalla.
-takana on 6kpl pystyssä olevia tukia että pysyy muodossaan.
-ylä reuna on kantattu 90 asteen mutka ja kanttaukseen on hitsattu 4x40mm latta toiseksi kanttaukseksi.
-alareunaan kanttasin kotelon samasta 4mm pellistä.
-alareunassa 10x100 latta teränä.
auraa oon puskenu 3t kilon ramilla ja näytti kestävän. ihan joka penkkaan en uskaltanu työntää mutta lumet sain pois :D
[-make-]
04.09.2016, 21:17
Tuli ostettua täydellinen hydrauliikka setti ja tarkoitus asentaa tommoseen vm.99 nissan kingcappiin.
Elikkä autoon tulee aura, kippi ja hiekoitin. Mitäs vaatii, että saan laillisesti leimattua ja nuo otteeseen?
Jos ei mene painot yli eikä valot jää auran taakse että tarvisi lisävaloja niin liekkö tarvii leimailla??? Ainakaan lavaa.
Tai sitten virittelet sotisovan nissanin niskaan ja kurvaat konttorille.
Olen katsonut että aika monella on nykyään vihreitä, muovisia(?) ajosiltoja. Mistä moisia mahtaa saada? Googlettelu ei ole tuottanut tulosta..
Esimerkiksi tuolta:
http://www.paddockspares.com/land-rover-expedition-equipment/waffle-boards/heavy-duty-50mm.html
Uhkailivat että tulee kylmä ja luminen talvi niin otin uhkauksen tosissani ja aloin laitella auraa kuntoon. Viimetalvena kun ei pohjia oikein ollu niin aura tykkäs haukata maihin. Josko tällä virityksellä sais pohjat kuntoon eikä kauheesti tulis soraa mukaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=197361
Tuos tullu nyt vähän suunniteltua josko tekis kokeilumieles ite auran...
Onko jotain hyvää syytä olemassa miksei auran nostoa ja kääntöä vois toteuttaa jollain 12v karamoottorilla... ?
Tai jos laittaa sähkösen hydraulipumpun niin minkälainen virtaus pitäs olla että homma toimis joutusaan ? En oo pahemmin noihin hydraulijuttuihin perehtyny...
DogeYoke
16.01.2017, 09:52
Onko jotain hyvää syytä olemassa miksei auran nostoa ja kääntöä vois toteuttaa jollain 12v karamoottorilla... ?
Pyhäkolminaisuus:
-nostoteho
-nopeus
-hinta
Aika hengettömiä virityksiä nämä sähkölineaarit ovat.
Halvemmalla ja parempi tulee jo atv-vinssi/etulevy-yhdistelmällä
No saahan sen noston vinssillä mutta kuulostaa vaan niin tylsältä toteutukselta... :D:D:D
Oisko jotain muuta järkevää ratkaisua... kuin pieni 12v hyd.koneikko siihen riittäis ? Ja mistä sellasia sais järkevällä hinnalla ?
Tuollanen varmaan piisais... https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/12v-2kw-2-toiminen-koneikko
Mun aurakoneikko on ehkä noin 10litraa minuutissa tuottava. Kääntösylinteri on 20x40x150 ja se menee noin sekunnissa päästä päähän lämpösillä öljyillä. Kylmillä tietty hitaammin. Ollu mielestäni sopivan nopea omaan käyttöön.
No saahan sen noston vinssillä mutta kuulostaa vaan niin tylsältä toteutukselta... :D:D:D
Oisko jotain muuta järkevää ratkaisua... kuin pieni 12v hyd.koneikko siihen riittäis ? Ja mistä sellasia sais järkevällä hinnalla ?
Tuollanen varmaan piisais... https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/12v-2kw-2-toiminen-koneikko
Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.
veikkaaja
17.01.2017, 13:36
Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.
Saiskos ton sitten toteutettua, niinku esim. jossain Sisuissa on, että muistaakseni sama koneikko hoittaa telin noston/laskun ja rissapyörien noston/laskun.
Kabiinissa on 2 keinukatkasijaa, toisella määrätään toimiiko teli vai rissat ja toisella nostetaan/lasketaan.. ?
Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.
Mitäs toi tarkoittaa kun siinä sanotaan notta 2- toiminen ja mahdollista saada 3 suuntaventtiiliä... ?
Eli minkälaisilla"termeillä" se tarvis olla että saa 1: auran noston ja 2: auran käännön ?
Mitäs toi tarkoittaa kun siinä sanotaan notta 2- toiminen ja mahdollista saada 3 suuntaventtiiliä... ?
Eli minkälaisilla"termeillä" se tarvis olla että saa 1: auran noston ja 2: auran käännön ?
Komento takaisin. Ei puhelimella ensin osunu silmään tuo optio. Eli kyllä onnistuu Kahdella suuntavenalla.
Pitääkös noissa aurasysteemeissä olla jotain "hyväksyntää" vai saako tuollasen omatekeleen muutoskatsastettua auton tietoihin että voi yleisellä tiellä köröttää siirtymiä aura keulassa ?
Ei mulla ainakaan kyselty mitään kun auraa katsastin. Punnitus vaan ja merkintä otteeseen :)
Onko kokemuksia... ? Kestääkö 20mm akseli tuos auran kääntötappina ?
On minulla ainakin kestänyt. Tai se on joku tuumanen noin 22mm. Noita maatalous juttuja kuiten.
Mullakin joku traktoreista tuttu n.20mm tappi akselina. Käännön säätö/lukituspulttikin kestänyt vaikka on jotain 14/16mm luokkaa. Vauhdit toki pysynyt vain pikkuykkösellä ja tuuppaimena ollut vitara. Sulakkeena toimineet 2t liinat pettäneet monta kertaa ja karbiinihakoja mennyt, mutta muuten paikat on kestänyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1433&pictureid=58305
Mulla käännössä 20mm tappi. Kesti ramilla puskee yhen talven. Kestäs vieläki mutta ostin rattorin :D
Läjän auraan pari kehitystyötä. Jalaksina oikiat lautasjalat Metsätyöltä, loput osat on mitä nurkista löyty. Kärryn nokkapyörät varmaankin köykäsimmästä päästä. Eka testi näytti että pyörät kesti noin 200 metriä :D tuommonen lautanen kuitenkin kantaa aivan eri malliin kuin mikään pyörä, käytettävyys jääradan aurauksessa parani aivan eri luokkaan kuin mitä se oli ilman mitään keventäjiä. Ketju estää jalan pyörimisen ja paripyöräketjun tapit rajaa lautasen keinumisen, ettei esim. auran hypätessä lautanen keikkaa pystyyn ja haukkaa kenttään. Palan poistaminen terän puolelta paransi lumen heittoa ja levy ei enää pyri haukkaamaan penkan alle. Pihoja pukatessa tuo tosin ei ole ollut ongelmana.
Tuli viikonloppuna päästyä vihdoin kokeilemaan kunnolla tuota rakentamaani auraa ja se toimi todella hyvin. Perjantaina auratessani koin että siinä on liian vähän jousikuormaa mutta sunnuntaina asia ei tuntunut ollenkaan siltä. Eli aura toimi vasten omiakin odotuksia tosi hyvin. Vielä muutama kuva perjantailta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201144
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201143
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201142
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201141
Ootteko käyttäny jotain lukkoventtiilejä tai mitälie shokkiventtiilejä noissa auran kääntösylkyissä ? Tarvisko sellaset ?
Eikait se lukkoventtiiliä tarvi mutta joku varoventtiili olis varmasti hyvä.
vauhtipete
12.08.2017, 00:05
Saako vinssikäyttöisen diy puskulevyn leimattua?
Kuinkas paksua materiaalia sen auralevyn tarvis olla ?
Kun tulee erillinen terä ja vahvikkeet ym. tuet niin piisaisko peräti niinki ohut ku 2.5 mm ? Ja ihan vaan painon säästöä ajattelen...
Kohdistuuko siinä kovinkaan isoa voimaa muuhun ku terään
Ei jos teet tukevan terärungon ja apurungon. Esimerkiksi meireenin auraan osakaaresta tehty muovista.
Mullakin joku traktoreista tuttu n.20mm tappi akselina. Käännön säätö/lukituspulttikin kestänyt vaikka on jotain 14/16mm luokkaa. Vauhdit toki pysynyt vain pikkuykkösellä ja tuuppaimena ollut vitara. Sulakkeena toimineet 2t liinat pettäneet monta kertaa ja karbiinihakoja mennyt, mutta muuten paikat on kestänyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1433&pictureid=58305
Tuohon virität sen kuoma-auton peräkärryn aisan kannatinjousen, niin ei tarvi noita liinoja korjailla
Kuinkas paksua materiaalia sen auralevyn tarvis olla ?
Kun tulee erillinen terä ja vahvikkeet ym. tuet niin piisaisko peräti niinki ohut ku 2.5 mm ? Ja ihan vaan painon säästöä ajattelen...
Kohdistuuko siinä kovinkaan isoa voimaa muuhun ku terään
Oikein kantattu pelti on monesti lujempi ja keveempi mitä heikko kaari järeellä rungolla.
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...
Mun aurassa on kestäny 8x100 latta hyvin. Vanhassa oli 10x100.
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...
Latta on parempi. Kuluu nopeammin jouhevaksi kuin hardoxit ym.
No sitähän minäkin ajattelin... eikä tavan latta ole kuin kymmenen kertaa vaan halvempaakin niin sitä voi vaihdellakki jos kuluu :)
BJ-40/76
22.09.2017, 23:16
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...
Mihin maasturissa olevaa auraa/vai puskulevyä? käytetään?
Jos käytetään pelkästään oman pihan (esim. max 500m2 alue) puhtaan pitämiseen, ja ei ole tarkoituskaan työntää maata myöten puhtaaksi
(siis hyväksytään se, että pihalla on jäätä)
Niin turvallisuuden kannalta on suotava olla semmoinen terä, että piha ei jää kiiltäväksi jäätiköksi.
Tuo pinnan kiiltävän jään esto onnistuu parhaillaan tuolla huuliterän valinnalla;
-joku ohut kulutusteräs, esim. 600 hardox 6mm paksuna, jolloin se "repii" alla olevaa jäätä.
ja jos vara valita, niin plasmalla tms. leikataan tuo alareuna esim. 45 asteen kulmaan, siis vaikka "väärään suuntaan-" siis että ei haukkaa puskettaessa, mutta repii jäätä.
- jos haluaa toteuttaa tuon jään "repimisen" halvalla, niin hitsaa tuohon rakenneteräksiseen huulilevyyn Migillä sauman, siis sellaisen "juosten kustu-" tms, siis kunnon knöölejä sentin parin välein.
Toki, jos pitää aurata luistelukenttää, taikka enemmälti, niin pitää sitten miettiä muuta....
Mulla on auran reunassa ihan vaan sellanen suht pyöreällä kulmalla oleva rosterikulmarauta. Ihan hyvin sillä lumet työntelee, vaikkei terävä olekaan.
Mulla oli piha ihan hyvällä pinnalla vaikka oli 10x100 latta teränä. Ei se kiillottanu pihaa
Aloin tuossa askarteleen pusku levyä jeepin keulaa
Tarkoituksena tehä keveä malli ja nosto vinssillä
Leveys 2metriä ja pintaan aattelin laittaa plexiä ja huulilevyksi lattaa
Hiekka puhallus ja terva pintaan
Leveys 2metriä ja pintaan aattelin laittaa plexiä ja huulilevyksi lattaa
Ollut kevyt "muoviaura" itselläkin mielessä, kerrohan sitten miten tuolla pleksillä hommat onnistuu. (Pakkasen, jää kimpaleiden kesto jne.)
Muovisiakin saa ainakin amerikan mantereella ihan kaupasta, mutta kalliita tuppaavat olemaan.
Etrasta tai vast. hakee teollisuusmuovilevyä (PE tjsp)? Mönkkäreissä käyttävät pohjapanssarina semmosia. Pleksi on kovaa, tai ainakin ne mitä mä oon nähny.
Saako sitä polykarbonaatti levyä taivutettua siihen auraan jos sitä lämmittää vaikka
Kyllähän polykarbonaatti on taipuisaa jo ihan luonnostaan, eikä tarvitse lämmittämistä taivutteluun. Pleksi, eli akryylilevy taas on kovaa ja suht haurasta, eikä kuumentamatta taivu, eikä sitä tulisi edes käyttää missään missä se altistuu rasitukselle.
Samsonite
21.10.2017, 10:22
PEhii siihen laittasin, ominaispaino on n. 1. Ainut että lämpötilanvaihteluissa eläminen aika isoa, mutta kunnolla se pitää kiinnittää joka tapauksessa...
Täältä löytyy tietoa ja taitoa, sekä materiaaleja: Plastnor Oy, Markus Nordberg
tekniikkamies
21.10.2017, 10:27
Saako sitä polykarbonaatti levyä taivutettua siihen auraan jos sitä lämmittää vaikka
Ainakin mitä itsellä ollut polykarbonaattia, niin se on ollut haurasta, oli esim. peräkärryssä ylimääräisenä lampun suojana ja jos ruuvin reiät oli vähän liian pienet, halkesi.
Eikö paksu polyeteenilevy kävisi paremmin?
Ainakin mitä itsellä ollut polykarbonaattia, niin se on ollut haurasta, oli esim. peräkärryssä ylimääräisenä lampun suojana ja jos ruuvin reiät oli vähän liian pienet, halkesi.
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.
Ostin 3mm polykarbonaatti levyä,taipuisalta vaikutti nyt ootellaan vaan lumia et pääsee kokeileen
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.
Karponaatti särmätäänkin kulmaan ihan samanlailla kuin perus metallilevyt. Nimenomaan kylmänä.
tekniikkamies
26.10.2017, 22:16
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.
Saattaa olla, että näin on käynyt. Voi olla jotain sen tapaista, että alunperin oli tarkoitus ostaa polykarbonaattia, mutta jostain syystä päädyin paksumpaan materiaalin, joka olikin jotain muuta.
Hyvä oikaisu jos näin kerran on, että polykarbonaatti on halkeilun suhteen parempaa.
Katastuskonttorilta sanoivat ja olivat tutkineet trafin juttuja että jos menee akselimassan yli niin tarvii jonku hyväksyntälapun maahantuojalta (eli tojotalta minun tapaukses...) että sais merkinnän aurasta otteeseen, mahtaakohan tojotalta saada enää mitään lappuja tollaseen vanhaan romuun... ?
On nyt vähän kiikunkaakun ehkä että piisaako etuakselimassa runnerissa...
Vakiossa on noin 300kg vielä kantavuutta etuakselilla, minun vehkeessä oli painoa sen verta että noin160kg jäi vielä kantavuutta ku mitattiin paino... tosin oli painava alustapanssari ja vinssit ym kiinni että niitä purkamalla vois saada riittäänki...
Hyvin pelaa aura piha hommissa
Näppärä pihakampe https://youtu.be/mJmohfY-l8k
Viikonvaihteessa tehtiin auralle kiinnikkeet hiluxiin,viimeks se oli vw caddyssä kun rataa tehtiin. Nosto vinssillä mutta ei se oikeen hyvä ole noin ja se tarviikin muuttaa jotenkin. Mitään varolaitteita ei tietenkään ole mutta ainoostaan jäällehän toi onkin tarkotettu. Huuli on tommosta palkkia ja ottokulma "väärinpäin" että jos tökkäsee ni pomppaa yli. Pakkaslunta oli noin 25cm ja hienosti heitti 1,5m päähän ku pikkukolmosella ajo. Tarvis tehä vissii joku oikea aura millä vois kolata tietä ja pihoja auki jos tulee vähemmän pakkaslunta,nyt aurattavaa traktorilla on noin 25km plus jokunen piha ja metsäfirmoille mettätiet.
Tuollaisen kaluston auroja on aina välillä ollut järkihintaan myynnissä, ihan tehdasvalmisteisia hydrauliikalla. Joskun suunnittelin hj.n keulaan mut ei oikein korkeudet sattunu
Olis tulossa voimakoneen eteen aura (sj410) niin minkä levynen olis hyvä?
jos levy tulee kääntyväksi niin käännettynä kannattaa olla autoa leveempi. lumi vyöryy auratulle pinnalle vähän matkaa ja renkaat polkee sitä sitte. itellä on 250cm levee ja auto taitaa olla 2metrin luokkaa.
Ite näkisin että kun aura on käännettynä niin vähintään 10cm yli molemmin puolin autoa, mielummin enemmän. Ei missään nimessä kannata tehdä liian kapeeta ellei aurattava alue sitä vaadi.
Netistä kattelin et auto olis 150cm leveä (nyt talon päässä niin mitata). Utv.n aurat olis 183cm et suorana tulis noin 15cm puolelta yli. Laskimella se selviää kuinka leveä pitää olla käännettynä. Palataan asiaan suunnitelmien edistyttyä.
Edit. Jäätie olis tarkoitus aurata, tarvi ootella et rattorin kestää. Jäätyykin paremmin kun ole puoltametriä lunta.
P.A.M.K mk1 (piha-alueen murjomis kampe) tuli eilen onnistuneesti koeponnistettua.
Mitään ei toistaiseksi hajonnut ja suorastaan ylitti odotukset.
Projekti alkoi kuukausi takaperin, selaten ahkerasti juuri tätä topikkia ja tuollainen siitä sitten tuli, kun vähän kopioi sieltä sun täältä edellisiltä kirjoittajilta.
Pientä hienosäätöä tarvitaan, kuten jonkinlainen korkeus viisari ja piiskat levyn päihin, että olisi edes pieni visio siitä, missä levy kulkee. Kuin myös aisojen kiinnitys autoon täytyy yksinkertaistaa.
Täytyy päivittää tuonne projekti osioon tästä enemmän kuvia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218300
Kuva on kyllä sen verran hyvä ettei tarvi kopiointia pelätä
Laitetaanpa kuva tännekki omasta tekeleestä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=218308
Laitetaanpa kuva tännekki omasta tekeleestä
Nyt on aika viimeisen päälle. Milloin videota käytöstä?
Onko lie miten tarpeellista olla "sivukallistus" puskulevyssä? Siis että pääsee vapaasti horisontaalisesti "kellumaan" jonku verran.
Varmaanhan auton jousitus vähä toimiikin jo sellasena. (paitsi dobinsonin kovat lehtijouset suikassa)
Kannattaa ehdottomasti tehdä mahdollisuus pienelle sivukallistukselle, esim tuossa mun kuvassa olevassa aisassa mihin auralevy tulee pulteilla kiinni niin on pitkittäiset hahlot pulteille mikä mahdollistaa pienen kallistuksen. Helpompi ja yksinkertaisempi kun keskipultilla kääntyvä...mutta kannattaa tehdä.
Nyt on aika viimeisen päälle. Milloin videota käytöstä?
Jaa saapa nähdä... :)
lepoantti
17.01.2019, 07:35
Eikös levy ole tuossa muovia, sitä viemäriputkilaatua. Kuinka paksua?
Joo levy on pe300 6mm paksu ja terä pe1000 30mm paksu, varmaan ohuempikin kestäis, tuntuu aikaa sitkeeltä tavaralta ;)
Mites on aurailut sujunu, nyt kun tuota aurattavaakin on tullu vähän liiankin kanssa?
Ite vasta alottelin, niin on ollut hiukan pitovaikeuksia(ketjut tekis terää...), kun pohjat kerkes mennä huonoon kuntoon, mutta joten kuten alko onnistumaan kuitenkin, kun aikansa puuhasteli.:)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=218619
Eikö suzukis piisaa paino vai mistä tökkii... ?
Mielelläni kuulisin kokemuksia just suzuki kokoluokan vehkeistä aurahommis kun oon kans vähä suunnitellu sellasta pikkunäppärää... ehkä jimny...
Toi mun runneri menee aurahommis hyvin, ei kyllä mitään estettä moiseen hommaan ole vaikka vähän enempiki ois lunta tai kinosta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=218628
Kyllähän suzukilla aurailee. Nyt ehti vaan tamppautua sellainen viiden sentin lumikerros pohjalle, niin se menee renkaan alla ihan puuroks ku vähän sutaisee, joten sen takia oli vähän hankaluuksia alkuun.
Minkälaisia jousia porukka käyttäny auroissa?
Laitoin yhden tuollasen aika tolkun oloisen mutta vähänki jos enemmän penkkaa niin kääntyy alle.
HJ60_Jussi
29.01.2021, 15:48
Laita 2 ja nosta se levyn puoleinen pää ylemmäs
Itellä muistaakseni 2kpl tollasia http://www.armachine.com/Armachine/index.php?sivu=Tuotetiedot&tuoteid=13715
On ainakin jytkyt
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=235119
Itellä muistaakseni 2kpl tollasia http://www.armachine.com/Armachine/index.php?sivu=Tuotetiedot&tuoteid=13715
On ainakin jytkyt
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=235119
No joo mulla just tuollanen jousi. Tuolta samasta paikkaa tilasin. Pitänee tilata toinen...
Täysperävaunun aisan kannatin jousi. Levyn yläreunasta 45asteen kulmassa tulee aisaan. Toimii täydellisesti.
Mökkiaurasta (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapion-verraton-mokkiaura-sopii-autoon-kuin-autoon-helpottaa-jo-satojen-suomalaisten-lumitoita-kun-jossain-tulee-lunta-sielta-tulee-myos-tilauksia/7234250) otin vähän ideaa ja tein oman version. Hintaa tälle tuli 0 euroa. Vetoaisan lainasin maastoperäkärrystä, romukasasta lankkua, vaneria ja kulmarautaa. Lavalle tripodi ja siihen vanha puhelin kiinni josta kuva langattomasti hytissä olevalle läppärille. Takatyövalot on odottanu johdotusta jo pari vuotta, niin laitoin magneetilla olevan otsalampun työvaloksi. Aurattavaa ei ole kuin n. 80m pihatie ja vähän tallin edustaa pyyhkiä, yllättävän hyvin toimi. Pitää vielä vahvistaa rakennetta ja peruutuskamera on jo pitemmän aikaa ollu harkintalistalla niin nythän sille ois lisätarvetta.
Noniin nyt on vähän päivitetympi malli :D
Yhden lumet aurattu ja testailtu ja ei oo hyvä tuo vinssisysteemi. 907kg nimellisvetokyky ja se tuolla kuvan asetelmalla just ja just jaksaa nostaa, voimankertojalla on sit liian hidas mukavaan käyttöön. Toinen ongelma on että tuo nosturi joustaa aika perhanasti vaikka sitäkin vahvistin jo.
Kiitos vinkistä, ala-aste tason mekaniikka on kyllä vielä muistissa :rolleyes:
offroadjouni
09.01.2022, 18:07
Tänään tuli testattua omaa puskulevyä ensimmäisen kerran, ja kyllähän lumi lähti pihatieltä vähän toiseen tapaan tavalliseen kolaan verrattuna. Tämä on kaupallinen tuote alunperin, mutta muokattu sopimaan Jeepin nokalle. Nosto ja kääntö on alunperin hydraulisia, mutta nosto on nyt vinssillä ja kääntö toistaiseksi kuormaliinalla. Naapurin vanhasta kasvihuoneesta lähtöisin olevat I-palkit päätyivät hyötykäyttöön kun tein niistä kelkan joka kiinnittyy puskurin neliöreikään painamalla ja tukivarsiin puristusliitoksella. Tarkoitus on että puskulevy + kelkka lähtee pienellä työllä irti, niin että mitään ylimääräisiä kiinnityslevyjä ei tarvitse pitää Jeepin nokalla kun sillä offataan. Etujousitus on lukittu jäykäksi kun puskulevy on kiinni. Kaikkea pientä parannettavaa tuossa on, mutta hyvä alku jo tälläisenä.
Edit: tuolla vielä linkki topiciin jossa käännön toteutuksesta on ollut juttua -> https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166712
Tänään tuli testattua omaa puskulevyä ensimmäisen kerran, ja kyllähän lumi lähti pihatieltä vähän toiseen tapaan tavalliseen kolaan verrattuna. Tämä on kaupallinen tuote alunperin, mutta muokattu sopimaan Jeepin nokalle. Nosto ja kääntö on alunperin hydraulisia, mutta nosto on nyt vinssillä ja kääntö toistaiseksi kuormaliinalla. Naapurin vanhasta kasvihuoneesta lähtöisin olevat I-palkit päätyivät hyötykäyttöön kun tein niistä kelkan joka kiinnittyy puskurin neliöreikään painamalla ja tukivarsiin puristusliitoksella. Tarkoitus on että puskulevy + kelkka lähtee pienellä työllä irti, niin että mitään ylimääräisiä kiinnityslevyjä ei tarvitse pitää Jeepin nokalla kun sillä offataan. Etujousitus on lukittu jäykäksi kun puskulevy on kiinni. Kaikkea pientä parannettavaa tuossa on, mutta hyvä alku jo tälläisenä.
Edit: tuolla vielä linkki topiciin jossa käännön toteutuksesta on ollut juttua -> https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166712
Ootko ihan varma että kestää tuo kelkka? Pitäskö vielä varmuuden vuoksi koteloida 10 millin levyllä :D
Paljonko tuo koko höskä paikaa ja kauanko menee irroittaa ja laittaa kiinni? Oliko joku jatkojalostusidea jo valmiina ettei tarvi 16 pulttia irrottaa joka kerta?
Omaan tuli kyllä aika hyvä kiinnitys, laittelin instaan pienen esittelyn. Youtubeen aurausvideota sitten kun saa peruutuskameran vielä asennettua. https://www.instagram.com/p/CYY3O2dMqfV/?utm_source=ig_web_copy_link
offroadjouni
09.01.2022, 21:25
Ootko ihan varma että kestää tuo kelkka? Pitäskö vielä varmuuden vuoksi koteloida 10 millin levyllä :D
Paljonko tuo koko höskä paikaa ja kauanko menee irroittaa ja laittaa kiinni? Oliko joku jatkojalostusidea jo valmiina ettei tarvi 16 pulttia irrottaa joka kerta?
Omaan tuli kyllä aika hyvä kiinnitys, laittelin instaan pienen esittelyn. Youtubeen aurausvideota sitten kun saa peruutuskameran vielä asennettua. https://www.instagram.com/p/CYY3O2dMqfV/?utm_source=ig_web_copy_linkKelkan kestäminen selviää kun saa lisää käyttötunteja, mutta aika tukevalta vaikuttaa. ;) En punninnut kelkkaa yksinään, mutta yhdellä kädellä sen kantaa ja kahdella asentaa. Kiinnittämiseen ei mene montaa minuuttia: Siltanosturilla keventää tuosta nostolenkistä, tökkää tapin puskurin reikään ja vemputtaa sen perille. Sitten auton alla: 8 pulttia on valmiiksi kiinni päällimmäisessä levyssä ja heiluttelee pultit läpi myös alemman levyn reijistiä ja laittaa mutterit sormikireyteen. Sama toiselle puolen ja sitten käy pulttipyssyllä kummankin puolen kiristämässä. Kelkkaan on hitsattu kolmion malliset vasteet jotka nojaavat akseliputkeen ja ohjauspanssariin, joten työn aikana suurin osa työntövoimasta välittyy tätä kautta eikä tuon puristusliitoksen kautta.
Eilen tuli taas kateltua miten pieni, normaali lumisade sai eteläläisen kaupungin sekasin niin päätin, että auran tarvii, että saa etes hallin pihan siihen kuntoon, että pikkuautolla pääsee pihaan..
Tänään tuumasta toimeen ja vähän laukasun ja kellunnan suunnittelua pahvimallilla. Kaaret polttelin pillillä 8mm pellistä kun se oli ainoa mitä nurkista löyty ja putkena sylinterin varsi, joka onneksi on ontto.
Hitsailin kasaan ja viikolla käydä ostamassa rhs:sää ja latta huuleksi, pe-levyä 8 millisenä ja holkit ja tapit sorvailla. Koneikon tilasin Briteistä ja sylintereitä pitäisi löytyä omasta hyllystä.
Nyt ei sitten varmastikkaan enää lunta tulekkaan enempää..
Muuta toi aurassa oleva työntöpiste mahdollisimman alas, jos siis meinaat jousella laukasun laittaa. Muuten se auran kärki on pelkästään jousivoiman varassa ja tod.näk. kallistuu heti pienestäkin nypystä.
Tuommonen video tuli räpellettyä
https://youtu.be/F9sj-ym8SbE
Vähän vissiin tulee materiaalivahvuuksien kanssa aina ylimitotettua.. levyosat 8/10mm paitsi nuo mihin työntö tulee on 20mm, huuli 10x100mm (reiät 16mm ja reikäterän jaolla tehty), palkit 5mm seinällä, tapit 20mm, käännölle 45mm. Painoa tuli siis aika paljon, mutta vielä tuon yksin nostaa eli olisko siinä 100 kg tienoilla.
Nostosylinterin joutu tilaamaan pitemmän ja se kun tulee teen sille kiinnikkeet ja samalla tuon puskurin tilalle semmonen missä ei vinssille ole paikkaa vaan hydraulikoneikko tulee siihen.
Ja sitten nuitten kaarien hiomisen jälkeen maali niskaan ja kattoa miten ensi talvena ei täällä etelän-perseessä tule lunta ees väriksi..
Mites noissa jossa on aisa vetokoukku asti,
Niin on toteutettu se että sen saa auton alta pois?
On yleensä niin korkea että ottaa akseleihin kiinni jos vaan ajelee yli.
Mites noissa jossa on aisa vetokoukku asti,
Niin on toteutettu se että sen saa auton alta pois?
On yleensä niin korkea että ottaa akseleihin kiinni jos vaan ajelee yli.
Vetokidan varsi pikakiinnityksellä/sokalla taittumaan siitä aisasta. Tais tässä ketjussa olla kuvakin sellaisesti "jokunen" sivu takaperin.
Mukava on ollu aurailla tällä, ja ompahan saatana pervessin näköinen laite aura kuljetustilassa!
Vaan oliko tuossa jotain poikkeuslupajuttuja jos lumiaura on autoa leveämpi? En nyt keksi millä hakusanalla tuosta löytyisi pykäliä, kuorma-autoissahan ainakin on autoa leveämpiä auroja.
Pitää olla heijastinta ja ehkä myös huomioväri… nämä ulkomuistista joten enoo varma…
Äärivalot varmaankin tarvi...