Kirjaudu sisään

View Full Version : kuvia&kokemuksia auroista, puskulevyistä ym. lisälaitteista maasturissa


Sivua : 1 2 [3]

Ponssekuski
25.01.2015, 12:12
Onkos kukaan soveltanut kauhaa tuohon auran tilalle?? Ajattelin tehdä sellaisen vanhasta mekaanisesti kipattavasta traktorin kauhasta.
Olis helppo siirrellä katolta tippuneita lumia poijes ja tekishän sillä paljon muutakin.
Joku tällainen systeemi.
http://media.tori.net/image/medium/39/3939493012.jpg

0ltzi
01.02.2015, 18:11
nyt ois auraa tarjolla järki hintaan

http://www.nettikone.com/kubota/lumiauroja/1360491

Arpe
01.02.2015, 19:39
Tollasella virityksellä tuli jäärataa tuupattua.
Hiukka matala tuo siipi ja heitto-ominaisuus puuttuu tyystin,mut nippa nappa onnistuu tämänhetkisellä lumimäärällä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=397&pictureid=169703

BJ-40/76
01.02.2015, 21:37
[QUOTE=Ponssekuski;1197146]Onkos kukaan soveltanut kauhaa tuohon auran tilalle?? Ajattelin tehdä sellaisen vanhasta mekaanisesti kipattavasta traktorin kauhasta.
Olis helppo siirrellä katolta tippuneita lumia poijes ja tekishän sillä paljon muutakin.
Joku tällainen systeemi.

En ole tehyt, suunnitellut monestikkin... Mutta ongelmana tuossa on se, että maasturin etupäätä ei hirveä kuormittaa kovinkaan paljon. Siis tuohon kauhaan, ja sen painovoimaiseen kippaamiseen pitää laittaa semmoiset varret, että kauhaa saa nostettua ainakin puolimetriä ylöspäin, jos meinaa kipata kasaan, niin vähintään tuplat. ja kun tuo kauha tulee puskulevyyn verrattuna kokonaan levyn etupuolelle, niin myös lumikuorma on kaukana, siis noin 1,5-2 metriä etuakselista, ja jos kauha painaa esim. 50 kg enemmän kuin puskulevy, ja siihen mahtuu 100 kg lunta, niin lisäpainoa on jo 150 kg, ja se on puskulevyä kauempana edessä. siis etuakselille painoa aika paljon lisää...
Jos etuakseli/runko/jouset kestää, niin mikä ettei, varsinkin jos tavotellaan kolaa pikkaisen tehokkaampaa...
Mulla on n. 3500 kg takavetotraktorissa hydraulinen takakuormaaja ("renki-" merkkinen) ja siinä n.2 metriä leveä, n. 50cm syvä ja korkea peltinen kauha, ja kun ottaa raskasta lunta kauhan täyteen, ja työntää taakse kippausta odottamaan, niin etuakselilta vähenee paino niin paljon, että kääntöjarruilla joutuu avittamaan peruutettaessa penkkaan... ja siis normi maatilarenkailla, ei ketjuja eikä nastoja.

Castrol
01.02.2015, 22:52
Täällä varmaan olis jollain idea mikä olis mahdollisimman kevyttä mutta kulutusta kestävää huulilevymatskua? Nykyinen on tehty jostain teollisuuskumista paksusta ja alkaa olemaan vaihtoa vaille.

Tässä projektissa painon säästö on etusijalla.

hitoy
01.02.2015, 23:02
Leikkele jostain autonrenkaasta kumihuuli siihen. Halpa,kestävä ja kevyt. Toki karhenna ei mutta jossain ihan ok.

Castrol
01.02.2015, 23:11
Sais kyllä olla suhteellien jäykkää että saa ns.pohjaa myöden puhtaaks. Toi nykyinen on ollut ihan hyvä mutta pitäs varmaan käydä kattomassa etrasta jos olis jotain vastaavaa. Titaania ei viitti ostaa maksaa liikaa :)

Ponssekuski
01.02.2015, 23:20
En ole tehyt, suunnitellut monestikkin... Mutta ongelmana tuossa on se, että maasturin etupäätä ei hirveä kuormittaa kovinkaan paljon. Siis tuohon kauhaan, ja sen painovoimaiseen kippaamiseen pitää laittaa semmoiset varret, että kauhaa saa nostettua ainakin puolimetriä ylöspäin, jos meinaa kipata kasaan, niin vähintään tuplat. ja kun tuo kauha tulee puskulevyyn verrattuna kokonaan levyn etupuolelle, niin myös lumikuorma on kaukana, siis noin 1,5-2 metriä etuakselista, ja jos kauha painaa esim. 50 kg enemmän kuin puskulevy, ja siihen mahtuu 100 kg lunta, niin lisäpainoa on jo 150 kg, ja se on puskulevyä kauempana edessä. siis etuakselille painoa aika paljon lisää...
Jos etuakseli/runko/jouset kestää, niin mikä ettei, varsinkin jos tavotellaan kolaa pikkaisen tehokkaampaa...
Mulla on n. 3500 kg takavetotraktorissa hydraulinen takakuormaaja ("renki-" merkkinen) ja siinä n.2 metriä leveä, n. 50cm syvä ja korkea peltinen kauha, ja kun ottaa raskasta lunta kauhan täyteen, ja työntää taakse kippausta odottamaan, niin etuakselilta vähenee paino niin paljon, että kääntöjarruilla joutuu avittamaan peruutettaessa penkkaan... ja siis normi maatilarenkailla, ei ketjuja eikä nastoja.[/QUOTE]

Tuo aura on aika tarkalleen 1.5m pitkä varsineen ja levyn huuli nousee n. 165cm:iin. Tarkoitus olisi saada kauhaa ainakin se puoli metriä enemmän keulaan päin kuin tuo aura, juurikin tuon etuakselille tulevan painon takia.
Tuon auran + varret saa irti tuosta nostokehikkohärvelistä, eli kauhalle tulee kokonaan uudet varret.. en oo tarkkaan laskenut vielä kuinka korkealle sen sitten saa nousemaa, mut pitää viel mallailla. Rullan alareuna tuos kehikossa on reilussa 110cm:ssä.. siittä sit laskemaan nostokorkeuksia jos intoa löytyy ;)
Se riittää et saa tasaisella maalla kipattua ja siirreltyä romua, maata, lunta jne. Ja jos oikeen innostuu rakentelemaan, niin voihan tuohon kehikon alle tehdä apupyörän jelppaamaa jousia, mut se alkaa jo sitten lähennellä pelle pelottoman touhua :D

Villeri
01.02.2015, 23:57
Sais kyllä olla suhteellien jäykkää että saa ns.pohjaa myöden puhtaaks. Toi nykyinen on ollut ihan hyvä mutta pitäs varmaan käydä kattomassa etrasta jos olis jotain vastaavaa. Titaania ei viitti ostaa maksaa liikaa :)

mites kuorma-auton renkaan pinta? niitä väliin voi bongata tienvarsilta :D itekkin semmosen jemmasin kun oli suunnitelmissa tehdä siitä auraan semmonen syksyterä kun pohjat ei oo vielä jäässä.

Tojo4wd
02.02.2015, 00:12
Ja jos oikeen innostuu rakentelemaan, niin voihan tuohon kehikon alle tehdä apupyörän jelppaamaa jousia, mut se alkaa jo sitten lähennellä pelle pelottoman touhua :D

Tai sitten teet akselin ja rungon väliin jostain isosta ruuvista palikan jolla saa jäykäksi etupään.

Intin korjaamo zileissä oli semmoset joita käytettiin kun pistetiin se nosturi viritys keulaan vinssille.

Bj Andy
02.02.2015, 00:56
Täällä varmaan olis jollain idea mikä olis mahdollisimman kevyttä mutta kulutusta kestävää huulilevymatskua? Nykyinen on tehty jostain teollisuuskumista paksusta ja alkaa olemaan vaihtoa vaille.

Tässä projektissa painon säästö on etusijalla.

Normi 8 vai 10 mm verkkoterä. On varmaan judt niin kevyttä kuin tarvii. On vaan melko ottavaa mutta hetken kun työntelee asvaltilla niin mukautuu kyllä. Mikä vehje?

Ponssekuski
02.02.2015, 02:00
Tai sitten teet akselin ja rungon väliin jostain isosta ruuvista palikan jolla saa jäykäksi etupään.

Intin korjaamo zileissä oli semmoset joita käytettiin kun pistetiin se nosturi viritys keulaan vinssille.

Periaatteessa tuohan vois olla kohtuullisen nopea asentaa päälle. Ei tarvii kummoisia palikoita tukivarsien väliin.. Ei hullumpi idea :)

hitoy
02.02.2015, 09:50
mites kuorma-auton renkaan pinta? niitä väliin voi bongata tienvarsilta :D itekkin semmosen jemmasin kun oli suunnitelmissa tehdä siitä auraan semmonen syksyterä kun pohjat ei oo vielä jäässä.

Omassa dynacin vehkeillä olevassa hilussa oli henkilöauton rengas ja kyllä sekin kelpas. Raudat rikkoo vähän pintaakin. Kuorkin rengas olisi sitten jo jyty. Eihän hiluksilla polannetta poistanut mutta ei picupilla sitä tarvikkaan tehdä ellei ole alusterää. Figonin uutta hiluksia myös ajanut johon muoviterät oli vaihdettu. Toimi kanssa hyvin ja ei naarmuttanut esim kiveyksiä..

turakki
02.02.2015, 17:16
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.

Tojo4wd
02.02.2015, 17:58
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.

Jostain semoiset paineastian päädyt niin niistä tekemällä.

Tääläkin oli myytävänä mutta näköjään mennyt jo.

Mutta kuvista mallia minkälaisia.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1194128

Nikuzai
02.02.2015, 18:34
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.


Suomessahan on useampikin auran valmistaja kattelet sopivat paikallisilta lumiyrittäjiltä ja kyselet auran valmistajalta varaosan hintaa, muttet sano, et tulee omaan rakennelmaan voi olla et myyvät silloin ei oota

Meillä traktorissa se on varmaan 5-10mm ja ilmeisesti prässillä painettu kupiksi, paksuudesta ei sit ole kuin arvaus

mokkero
02.02.2015, 20:04
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.

Tos mei paikallises rautakaupas on tommosia ja hinta oli jotai ~80e kappale. Ehkees vähä kalliita johonkii omaan viritelmään mut varmaa kestäis :)
http://www.of-kulutusterat.fi/tuotteet/auranjalakset/

edittiä: eli saimaan käyttöteräs ja pyöree malli korvallisilla

hutikka
02.02.2015, 20:05
Mistäs löytäisi sellaiset pyöreät suksilätkät. Nyt on latasta väännetyt sukset, eikä ne oikein kestä.

Pari muurikkapannua? :D:D

No ei vaan,kai sulla on nurkkiin jääny esim. vanha jauhesammutin josta päädyt?

Bj Andy
11.02.2015, 17:00
No nyt se on sovitettu Bertan keulille...:D

http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/75f5f644-8c75-4b4c-8f1b-a8f9e939ee40_zpsaf9eb26d.jpg~original

Korpikumpu
11.02.2015, 17:08
No nyt se on sovitettu Bertan keulille...:D

http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/75f5f644-8c75-4b4c-8f1b-a8f9e939ee40_zpsaf9eb26d.jpg~original

No Ristus O_o

Paljon tuo aura painaa? :D

Bj Andy
11.02.2015, 17:31
Varmaan jotain 200 kilon paikkeilla eli tuo on yllättävän kevyt. Perhana kun mossahti vesiletku niin ei päässy kunnolla kokeilemaan.

Samppa79
11.02.2015, 20:42
No voi jehna! Videota tänne sitten! Komea kokonaisuus :D

Bj Andy
11.02.2015, 21:21
Ou jee. Huomenna pitäisi olla letkut Hatakalla ja viikonlopuksi on luvassa pakkasta eli kun keli kääntyy hyväksi niin alkaa tapahtua ja tuo on niin brutaali laite että videota on pakko saada aikaiseksi...:D

smgt
11.02.2015, 23:22
joo ja joku kaveri kuvaa ettei pelkkää incar videoo :D

Bj Andy
15.02.2015, 18:42
In car cuvaa...Yllättävän hyvät saundit...:D

B1kflHXjOPc

Samppa79
15.02.2015, 20:09
Vilkut vaan katolle ja urakkatarjousta tekemään... On kyllä uskottavan näköinen kola!

Villeri
15.02.2015, 20:21
kyllä hienosti työntää ja lumi siirtyy :D mikäs tossa yhdessä kohdassa kun oli tommonen lätäkkö? jännästi noin lyhyellä matkaa..

Nikuzai
15.02.2015, 20:43
kyllä hienosti työntää ja lumi siirtyy :D mikäs tossa yhdessä kohdassa kun oli tommonen lätäkkö? jännästi noin lyhyellä matkaa..



Oisko ollu avanto tai sit kivi pohjassa ja virtaava kohta niin syö jäähän reiän


Moni ei usko mut sopivassa kohtaa kivi pohjassa nostaa vettä ja se lisää kitkaa veden ja jään välillä joten jää kuluu

Monestihhan isoojen kivien kohdat on ensimmäisiä missä keväällä vesi esille tulee

Bj Andy
15.02.2015, 21:43
Noita "lätäköitä'" oli kyllä enemmänkin ja eri asteisesti jäässä tai ei eli harmi kun ei tarttunu rullalle. Eli semmoseiakin mitkä oli jo 5 senttiä jäässä. Turbo huokaa aika mieleenpanuvalla tavalla kun kone sammuu täydestä työnnöstä...:D

Vaan hyvin tuo toimii ja seikka että tuo on kääntöpukissa kiinni , antaa semmosen mahiksen että tuolla auralla voi jopa ohjata.

Jani E
15.02.2015, 21:51
silloin ku itte lykkäsin isoo kärkiauraa hjlla, niin sillä reissulla meni kansi :D

Bj Andy
17.02.2015, 23:57
Tämmönen tuokio... Ja kuvassa näkyvä jää on ihan luonnon muovaamaa...:D

http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/2e439e0e-b9a6-498c-8823-9f5f7224f1e0_zps62dae063.jpg~original

Ja toinen...

http://i1370.photobucket.com/albums/ag259/Antsa42/0ae3a9bd-b0bf-44ab-a281-dc7c51352164_zps381e6c2a.jpg~original

Kaitsu67
23.02.2015, 17:21
Olikos tämä King Cabbi teloilla jo täällä ?

http://www.tori.fi/vi/17302451.htm?ca=18&w=3

EeKI_
24.03.2015, 12:43
Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.

Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.

Eli vm. 1982 Hiluxin keulalle olen rakentamassa pihan auraamista varten auraa, jonka käyttö tulee vinssi toimiseksi ja kääntö aivan manuaaliksi. Auran ei näin ollen odoteta kestävän mitään 50- 80km/h:n ajonopeuksia.

Tossa olisi pari kuvaa rakentamisesta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=171986

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=171982

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=172460

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=172461

Uazmies
24.03.2015, 15:49
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.

Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.

Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?

EeKI_
24.03.2015, 17:51
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.

Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.

Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?

Ihan kahden pihapiirin auraamista varten sitä rakennan.

Bj Andy
24.03.2015, 19:14
[QUOTE=EeKI_;1213501]Laitetaas tännekkin hiukan välivaihe kuvia auran rakentelusta.

Tiedän etten tee niin vahvasta materiaalista kuin monien mielestä olisi järkevää, mutta auton toimiessa isäni käyttöautona ja katsastaminen aura varustukselle ei ole ajatuksissa, vaan rakentaa sellainen aura että sen voi yksi ihminen ottaa keulalta pois ja laittaa lavalle siirtymisiä varten.

Tuota... tuota... Eli onko rakenteilla oleva aura suunniteltu vaan tuota liikunta-harjoitetta varten vai onko ajatuksissa sillä myös aurata jotain?

Kokemuksen opettamaa. Aura kannattaa olla se heikompi lenkki mielummin kuin auto...

Uazmies
24.03.2015, 20:56
[QUOTE=Uazmies;1213536]

Kokemuksen opettamaa. Aura kannattaa olla se heikompi lenkki mielummin kuin auto...

No tuo tässä hommassa näyttäis kyllä toteutuvan.

Mutis
24.03.2015, 22:49
Ei tuo nyt niin heikolta näytä. Jos jotain tekisin, niin heppailisin nuo kulmaraudat kiinni levyyn. Toisi vähän lisää jäykkyyttä. Ja painon salliessa yrittäisin tehdä niin jäykän rakenteen, että kestää alanurkan tökkäämisen kiveen tms. Muutenhan tuollainen kevyempikin rakenne kestää lumen tuuppaamista hyvin. Pikku ykkösellä melkein tyhjäkäyntiä ja osaa väistellä ne pahat paikat, niin helpottaa pihan putsausta ihmeesti.

EeKI_
25.03.2015, 11:12
Ei tuo nyt niin heikolta näytä. Jos jotain tekisin, niin heppailisin nuo kulmaraudat kiinni levyyn. Toisi vähän lisää jäykkyyttä. Ja painon salliessa yrittäisin tehdä niin jäykän rakenteen, että kestää alanurkan tökkäämisen kiveen tms. Muutenhan tuollainen kevyempikin rakenne kestää lumen tuuppaamista hyvin. Pikku ykkösellä melkein tyhjäkäyntiä ja osaa väistellä ne pahat paikat, niin helpottaa pihan putsausta ihmeesti.

Kulmarautoja ei ole heppailtu levyyn siksi että tuo pelti osa on helpommin uusittavissa mahdollisten vaurioiden sattuessa.

Mutta mukava saada palautetta ja parannusehdoituksia muiltakin kuin vain lähipiirin hieman naureskelevia kommentteja, "mihin sää tollasta tarviit ja käytät." etc.

hemmobj40
25.03.2015, 19:39
Wienissä asuessani näin paikallisen tehdastekoisen auran joka oli suzukin nokalla ja siinä oli huulilevy paksua muovia ja kaareva osa oli läpinäkyvää muovia. Oliskohan ollut jotain polykarbonaattia.

hutikka
25.03.2015, 19:45
Wienissä asuessani näin paikallisen tehdastekoisen auran joka oli suzukin nokalla ja siinä oli huulilevy paksua muovia ja kaareva osa oli läpinäkyvää muovia. Oliskohan ollut jotain polykarbonaattia.

Varmaan tämmönen vastaava?
http://ipocars.com/imgs/a/i/d/y/l/lada__niva_taiga_easy_4x4_truck_snow_plow_2012_10_ lgw.jpg

Bj Andy
26.03.2015, 10:01
Kulmarautoja ei ole heppailtu levyyn siksi että tuo pelti osa on helpommin uusittavissa mahdollisten vaurioiden sattuessa.

Mutta mukava saada palautetta ja parannusehdoituksia muiltakin kuin vain lähipiirin hieman naureskelevia kommentteja, "mihin sää tollasta tarviit ja käytät." etc.

Hitsaa vaan tuo levy kunnolla kiinni. Ite kulmarauta ei kestä semmosenaan mitään vaan vääntyy tosi helposti.Eikä tuo edes tarvi mitään osumia vaan pelkkä tärinä purkaa tuon liitoksistaan.

Tuo on hyvän muotoinen eli sen kun hitsailee vaikka 5 cm pätkillä ympäriinsä niin siitä tulee kyllä jäykkä. Ja joku jousilaukaisu osumien varalta.

Ja jos haluat ikuisen niin tuosta saranan kohalta teet kaaret ylhäältä alas. Pikku juttu mutta tärkeä. Eli jakaa tällit isommalle alueelle. Tommonen pistemäinen kiinnitys alkaa aikaa myöten painua sisään ilman koviakaan tällejä.

mhk
26.03.2015, 11:51
Tuossa tuommonen videontynkä kun kokeilin puoleksi auratulla paikallistiellä. 5-10 cm lunta, yit:n aurarattori oli tulosa kohta perässä niin en alkanu sen koommin töihin..

Ou42wm8WwQU

Rompe1
26.03.2015, 15:29
Tuossa tuommonen videontynkä kun kokeilin puoleksi auratulla paikallistiellä. 5-10 cm lunta, yit:n aurarattori oli tulosa kohta perässä niin en alkanu sen koommin töihin..

Ou42wm8WwQU

Laita kumilirpake tuohon roikkumaan alaspäin levyn yläreunasta, se ehkäsee lumipöllyn tuulilasille tulon.

mhk
26.03.2015, 16:11
No joo se kyllä, äärivalot auraan ja ajovalot katolle pitäs vielä laittaa seuraavaksi.

EeKI_
27.03.2015, 10:26
minkä kokoisia jousia porukka on laittanut täällä auraan?

ZeiZei
27.03.2015, 13:34
Minulla on vahva usko tuollaisiin kuormurin perävaunun aisankannattajajousiin. Ovat näppärän kokoisia ja riittävän jäykkiä.

turakki
28.03.2015, 00:17
Minulla on vahva usko tuollaisiin kuormurin perävaunun aisankannattajajousiin. Ovat näppärän kokoisia ja riittävän jäykkiä.

Näitäpä. Saatavuus on hyvä raskaan kaluston varaosakaupoista, eikä hintakaan ole kauhea.

Nikuzai
28.03.2015, 20:26
Laita kumilirpake tuohon roikkumaan alaspäin levyn yläreunasta, se ehkäsee lumipöllyn tuulilasille tulon.



Tosta videosta selvii hyvin miks juna-auroissa on ne revolveri ikkunat en kyl tiedä kuka ihme sen on keksinyt, et se on revolveri, mut toisaalta miksi muuksi sitä sit kutsuisi

EeKI_
03.04.2015, 20:43
minkä kokoisia jousia porukka on laittanut täällä auraan?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1216369#post1216369

Sieltä löytyy hiukan päivitystä omaan projektiin.

-Stedt-
08.04.2015, 18:14
Taas se aika vuodesta että alkaa tie kiemurrella melko mutkilla ja alkas taas kaipilla lanaa,,,onkos kukaan väsänny tuommosta? joku kolme siipinen mielessä, joko pikku vinsillä tai tunkilla lasku/nivellys......ja kokoluokka isompi kun mönkkärin ja pienempi kun traktorin.

matke
08.04.2015, 19:30
meillä on silleen, Että putkirunko siinä on kolme tie karhun terää. eka terä ottaa ojasta tielle ja toinen tieltä ojaan ja kolmas taas ojasta tielle. se on yllätävän kevyt vetää. sai jopa vedetyä honda cr-v:llä

-Stedt-
08.04.2015, 20:01
meillä on silleen, Että putkirunko siinä on kolme tie karhun terää. eka terä ottaa ojasta tielle ja toinen tieltä ojaan ja kolmas taas ojasta tielle. se on yllätävän kevyt vetää. sai jopa vedetyä honda cr-v:llä
Ei kuvvoo sattus olemaan?

Ranee
08.04.2015, 20:22
http://www.nettikone.com/omavalmiste/traktorivetoinen-tielana/1396231

Suurinpiirtein tuommoisiahan ne on, muutakun sovittelee laitteen järeyden veturiin.

matke
09.04.2015, 20:00
Ei kuvvoo sattus olemaan?
ei kun se on mökki tien varressa. siinä ei vaan ole renkaita:)
EDIT: tein paintilla tommosen. mustat viivat on lanan runkoa ja keltaset teriä suunilleen tolleen tehty:D

Samppa79
10.04.2015, 18:39
Eipä siinä sitten muuta kuin tekemään kun on hyvät kuvat :D. Ajattele terät niin että kun ensimmäinen vuolee ja siirtää soraa sivulle, seuraava terä levittää syntynyttä soraharjaa takaisin päin jne. Terän päät porrastam aan hieman. Muuten tuppaa syntymään lanan sivuille turhaa sorakasaa.

EeKI_
20.04.2015, 10:52
Tyttöystävän lievä skeptisyys siihen että saan auran ensi talveksi kuntoon on siirtynyt askeleen eteen päin. Oli viime viikolla synttärit ja sain lahjaksi kuvan mukaisen kaluston. On kuulemma, kalusto valmiina odottamassa ensi lumien tuloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=174256

Nikuzai
21.04.2015, 07:46
Tyttöystävän lievä skeptisyys siihen että saan auran ensi talveksi kuntoon on siirtynyt askeleen eteen päin. Oli viime viikolla synttärit ja sain lahjaksi kuvan mukaisen kaluston. On kuulemma, kalusto valmiina odottamassa ensi lumien tuloa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=174256


Onse nykyään kun on valmiita palkoita hytti sun muut :(

Mitenhän lie ledivalot kestäisi tossa auran lipassa oikeessa autossa siirto valoina?

Bj Andy
21.04.2015, 12:12
Mitenhän lie ledivalot kestäisi tossa auran lipassa oikeessa autossa siirto valoina?

Sama tuli mieleen tai lähinnä työvaloina kun olisi mahollista sijoittaa sen pöllyämisen etupuolelle eli sillä pääsisi heijastumista eroon....

Nikuzai
21.04.2015, 16:45
Sama tuli mieleen tai lähinnä työvaloina kun olisi mahollista sijoittaa sen pöllyämisen etupuolelle eli sillä pääsisi heijastumista eroon....


Jos ois oikeen hajavalolliset eli ilman kuviota, niin vois kokeilla kehystä jossa valaisin ois melko vetelillä jousilla roikkumassa nurkista ja taakse vaikka hieman jämympi kiinteästi hillitsemässä jos reuna pukkaa



Jossain muuten kattelin (japani?) et oli "antennien" päässä valot auran etupuolella konepellistä kiinni, suomessa vaan taitaa olla niin kielletyt, ettei uskoiskaan

karisa
24.05.2015, 17:16
Oma vihdoin valmiina, tuli tehtyä kesä ja talvikäyttöön. Aikaisemmin laitoin jo piirrustukset tähän ketjuun.

Villeri
24.09.2015, 06:09
Tulipa eilen haettua jotain tämmösiä osia.. Saas nähdä mitä näistä kehittyy.. :)

kuvan persana meni kyljelleen vaikka kaikkeni yritin :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5114&pictureid=182038

EeKI_
17.10.2015, 19:21
Tommosta tänään. asensin vinssin autoon että sai auraa kokeiltua. Nyt odotellaan talvea ja jos vaikka tulis lunta mitä aurata.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=183243
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=183244

xwbop0Vw2Cg

smgt
17.10.2015, 19:28
pylpyrä vielä mitä pitkin sinkin on kiva huilata

MaRX8nka
17.10.2015, 22:08
tuli kokeiltua norsua keulalla :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4082&pictureid=183254

EeKI_
21.10.2015, 09:04
Se on hankintalistalla ennen talvea.
pylpyrä vielä mitä pitkin sinkin on kiva huilata

Cruiseristi
21.10.2015, 11:14
tuli kokeiltua norsua keulalla :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4082&pictureid=183254

Jos moottori ois ollu laatikossa kiinni ois saattanu olla bertta kärsällään:D

Villeri
10.11.2015, 22:37
Josko tän ehtis saada vielä ajoon ja leimalle ennen lumia.. Johan auto on seisonu -14 kesäkuusta asti..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=184322

Villeri
22.11.2015, 19:51
Kerkesinpäs auran kanssa häsäileen ensilumilla. Erikoinen systeemi tossa koneikossa, kun pumpun pitää pyöriä myös laskulla vaikka on 1-toiminen. Nappia kun painaa, että laskuventtiili aukee niin ei laske vaikka painais levystä, mutta pumppu kun pyörii niin heti laskee..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=184900

Yölento
22.11.2015, 20:49
Lukkoventtiili jossain välissä tekee tollasen "oireen". Tarkoitus estää tahaton laskeutuminen.

Villeri
22.11.2015, 20:51
Joo tämmöstä arveltiinkin, että on varmistettu ettei vahingossa laskis. Tuo aura on konelappeen tekemä ja kaiketi koneikkokin sieltä lähtösin..

EeKI_
22.11.2015, 21:08
Ite kans pääsi vihdoin kokeilemaan omaa rakennelmaa ensilumiin. pieniä säätöhommia täytyy tehdä jousiin kun kippaa aika helposti nyt. mut tollasta jälkeä tuli..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=184915

kojo7
25.11.2015, 17:39
Pääs itekki kokeilemaan auraa et toimiiko se ollenkaan.

Micco
26.11.2015, 17:21
http://www.tori.fi/kymenlaakso/Hydrauli_puskulevy_23248289.htm?ca=11&w=3

Tuommoinen ilmo tuli vastaan...josko jotain kiinnostaisi.

Taisto
10.01.2016, 22:48
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66936&stc=1&d=1452458687


http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66935&stc=1&d=1452458687

Ei kiinni maasturissa, mutta kokoluokka sama... Sit vaan sitä lunta...

smgt
13.01.2016, 10:27
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=186554
kanttauksen jälkeistä asemointia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=187264
nivelen, stopparien ja jousen hahmotusta. stopparien väliin mahtuu useempi jousi jos pitää lisätä.

jospa tän saa tässä lähipäivinä liimattua kasaan. liian pitkää on tullu tehtyä jo tätä :D

Kaitsu67
13.01.2016, 18:46
Tää on edelleenkin odottamassa asennusta, ollut jo vuodenpäivät :( piti laittaa taistelukuntoon jo kesällä tai hyvissä ajoin ennen lumia...kuvakin vuoden vanha jo.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=168119

mhk
14.01.2016, 12:31
Vielähän tuo on ehjänä pysyny auto kuin aurakin, nostolaite vaan piti rakentaa uusiksi tälle talven ja samalla siitä tuli kiinteä. Vanhasta pökkälevystä oleva nostolaitteen pikakiinnitys ei tuon auran painoa kestänyt.
Pitäs muistaa ottaa kuva miten tuo aura nousee, nostokorkeus on aika hyvä tuolla.
Hydrauliikka on vielä samalla sähköpumpulla, hodariin sopii joskus aikoinaan hankittu kiinteistöhuoltoauton hydrauliikka, hihnavetonen pumppu kytkimellä ac kompuran paikalle. Läjän ahtaaseen pannuhuoneeseen kun ei sopinu edes se pumppu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2372&pictureid=187278

Villeri
14.01.2016, 12:41
Tehokkaan näkönen aura. Youtubesta kattoin sen videon niin kivasti heitti lunta.

Oma aura ei sovellu muuta pihalykkimiseen kun 40 jälkeen tulee lunet silmille. Eipä mulla toki olekkaa tietä aurattavana ellei jääratatouhuja ole.

mhk
14.01.2016, 12:50
Joo, on kevyt pukata ja siirtää vähän paksumpaakin hankia. Pihoja tuollakin pukataan lähinnä, ehkä teen jääradankin tälle talven.

Villeri
15.01.2016, 17:48
Aurauskaluston koko balanssissa aurattavaan alaan? :D Joo on mulla muutaki aurattavaa kun toi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187285

Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187286

Nikuzai
15.01.2016, 19:24
Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.



Paljos tollanen avantin kapula maksaa? ja kuin isoja virtoja noi nappulat kestää :confused:

Villeri
15.01.2016, 19:31
Mä maksoin tosta 70e. Pikkuvirtoja kestää. Johdot ohkasia ja abaut mikrokytkimiä. Ohjaa mulla yhtä relettä per nappi. Rele sitten ohjaa hydeventtiiliä ja pumpunsolenoidia.

smgt
15.01.2016, 20:55
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?

häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D

ZeiZei
15.01.2016, 21:40
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?

häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D

Omaani hommasin kuorma-auton peräkärryn aisan kannatinjousen, melko edullisia, ja luulisin olevan riittävän jäykän. En ole vielä kokeillut :(
Noita on helppo laittaa useampikin kun ovat melko pienikokoisia.

smgt
15.01.2016, 21:53
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D

ZeiZei
15.01.2016, 22:19
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D

Aurasta löytyy:)


http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=1116/8212

Tuo nyt oli vain esimerkki, mutta jostain, varmaan pääosin kaikista kuorma-auto varaosaliikkeestä löytyy?

Taisto
15.01.2016, 22:29
http://i1045.photobucket.com/albums/b460/Harvelitcom/DSC_0716%20Medium_zpsonwip4qj.jpg (http://s1045.photobucket.com/user/Harvelitcom/media/DSC_0716%20Medium_zpsonwip4qj.jpg.html)

http://i1045.photobucket.com/albums/b460/Harvelitcom/DSC_0717%20Medium_zpswg3fn7d8.jpg (http://s1045.photobucket.com/user/Harvelitcom/media/DSC_0717%20Medium_zpswg3fn7d8.jpg.html)

Vol 2.1 Lisäjousi keskelle ja 200mm lisää leveyttä vasenmalle puolen... Pihatesting päälle ja vaikutttaa hyvältä.

Itse tuskailin noitten jousien kanssa myös. Biltemasta/motonetistä löytyy "köysijousia", mutta niitä pitää varmaan laittaa useampi...
Lopulta googletin lähialueen jousitakomot ja löysin Tuusulasta Jousiteos OY:n. Kävin siellä pengomassa "miljoonalaatikkoa" ja sieltähän niitä löytyi kohtuu hintaan.

HartSan
17.01.2016, 16:30
Nuita jousia pystyy tekemään tolkulla metallisorvilla pianolangasta.
Eri asia moniko enää taitaa tuon. Aikoinaan joutu amiksessa nuita tekemään ja vieläkin hirvittää, kun meinas olla sorvin koko rajoilla. Muutenkin nyky työturvallisuus tiedoilla kyseenalaista touhua, mutta kuitenkin mahdollista.

smgt
17.01.2016, 18:20
mielenkiintosta. itte ku olen ihmisiä "mittää valmista ei osteta jos voi itte tehä..."
miten tämä tehään käytännössä?

Bj Andy
19.01.2016, 09:48
Aurauskaluston koko balanssissa aurattavaan alaan? :D Joo on mulla muutaki aurattavaa kun toi :)
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187285

Tossa vielä kuva aurankäyttövivusta. Automaatin shifteri ja avantin monitoimikahva.

[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187286]

Ei tuo aurakaan ole ihan balanssissa... lähinnä sama kun työntäisi muovista lumikolaa KasipariPillarilla...:D

turakki
19.01.2016, 09:57
raskoneelta kysyin niitä niin ei ole.
ja googlekaan ei oikeen niitä tunnu löytävän. vai oonko minä nyt itte ihan pihalla etten löydä. :D

Onko teillä mitään raskaan kaluston varaosaliikettä kylillä? Saati isojen purkaamoa? Tampereelta löytyi trailconilta ja TAVO:lta. Tuo Tampereen autovaraosa varmaan lähettäisikin, jos ei muualta löydy. Yksi jousi piisasi ainakin omaan auraan.

smgt
19.01.2016, 10:10
minä tilasin tuolta sivulta mikä linkattiin tänne. saapahan joskus kotia kun ei montaa viikkoo enempää metästä :D

Villeri
19.01.2016, 10:35
Ei tuo aurakaan ole ihan balanssissa... lähinnä sama kun työntäisi muovista lumikolaa KasipariPillarilla...:D

Toi on konelappeen tekemä aura jota levitetty niin että on 250 levee.. juuri riitti rotkessa kantavuus, että saa ajaa vielä 80kmh maantiellä. Siks aura vähän rimpula.. toki ajaa silti asiansa :) plus että sain valmiit hydet auralle tossa mukana :D

Jatkan tähän ny tekemättä uutta viestiä.. Leikin tänään aura-antsaa, kun järvessä oli 36senttiä hyvää kirkasta jäätä. Uskaltautu jopa tolla tonnikeijulla jäälle (aura keulassa noin 3500kg). Tommosta rinkiä kokeeks lykkäsin auralla :D:D

Jotaki aurausta (https://youtu.be/RenSuigwXlM)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=187533

GaryRock
24.01.2016, 22:42
ensimmäinen koeajo auralle suoritettu. jousi on aivan liian melto.
onko kellää tietoa mistä sais jousen levyn kaatoon?

häthättää oli ketju jousen tilalla niin kevy pelas kyllä kohtuuella. lähti patit pihasta pois mitä on tullu polettua. :D

Millanen se jousi oli?
Clasulta kun katoin, niin järeimmän spekseissä oli 1400 Newtonia.

smgt
25.01.2016, 18:33
Millanen se jousi oli?
Clasulta kun katoin, niin järeimmän spekseissä oli 1400 Newtonia.

sivun ylin kommentti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=187264
tommonen. puuilosta löyty. ei lukenu paljo tarttee voimaa venyäkseen

nyt on täysperävaunun aisankannattinjousi.
siinä tuntuu olevan puhtia niin että yks vaan riittää.
tämä jousi on niin jäykkä ettei sitä jaksa polvee vasten vääntää mutkallekkaan :D
saa nähä miten käyttäytyy kun lunta tulee. nyt sitä oli vaan pari senttiä.

tdi
31.01.2016, 05:37
Tuolla hyvä valikoima jousia.
http://www.jouset.com/verkkokauppa/vetojouset-/traek_ab_piano

Itellä kans aura suunnitteilla bj:seen, saa nähä millon innostuu, hirveesti ole luntakaa.. bjandy:llä on aura jo vähä sen mallinen mikä tarviski olla. :)

smgt
31.01.2016, 19:16
kauhee on valikoima mutta liian pieniä kaikki.
ainaki itelle oli tuo aisankannatin jousi sopiva yksinään.
siinä on sentää langan vahvuus 9mm ja 400mm pitkä.

ja sitä ei jaksanu polveevasten taivuttaa edes paljo mutkalle :D

tdi
01.02.2016, 04:56
Se on jo melko järee:D
Onha nuita sitte eri auravalmistajilla jos niistä mieluisia löytyy.
Sellanen aura jolla tekee jotain (mun mielipide) jossa teräkulma on luokkaa 45° on vaikee saada jousitetuksi. Suoraan työnnettäes yläpuolinen jousi viel jotenki joustaa, mutta aura linkussa se on melkee yhtä puuta. Tosin sen mallinen aura ei hirveesti takertele, et helpompi on jättää teräpultit sulakkeiksi. Pistää teriin vaijerin pätkät, ettei tarvii penkalta ettii. :)

smgt
01.02.2016, 19:15
lentäjän paikalta kuvattuna näyttää homma tältä :D

https://www.youtube.com/watch?v=NWGZkMr5s8A

Bj Andy
02.02.2016, 14:09
lentäjän paikalta kuvattuna näyttää homma tältä :D

https://www.youtube.com/watch?v=NWGZkMr5s8A

On se söpö. "Urani" :D alkuaikoina meitsillä oli Kuorkissa saman kokoinen mutta heittävällä siivellä oleva aura...nimittäin Plaston tekemässä Volvo kuorkissa...:D:D

Ei vaan. Hyvinhän se pelittää....

smgt
02.02.2016, 15:58
:D noh noh. Ei saa köyhää ja velallista pilkata

Bj Andy
03.02.2016, 06:07
Köyhät huutelee kato...:D

Mitä Tommonen Rami painaa?

Bj Andy
03.02.2016, 10:01
Ja vielä. Ei oo porvari meininkiä....:D

https://youtu.be/8bWoCFU4XHE

smgt
03.02.2016, 11:32
Köyhät huutelee kato...:D

Mitä Tommonen Rami painaa?

papruissa omamassa tais olla 2990killoo.

GaryRock
03.02.2016, 22:12
Ostin paikallisesta kivijalasta aisankannatinjousen ja mitat on vastaavat kuin aiemman linkin jousessa, mutta kyllä sen mutkalle saa polvea vasta. Olenko kova jätkä vai onko mua huijattu? Maksoi 20e/kpl.

smgt
03.02.2016, 22:32
Minä oon pieni ja hento ukko. :D
Kyllä ton semmosella keskivahvalla poskitutinalla saa pienelle mutkalle jos ottaa päistä kunnon otteen, mutta herkästi siinä vaiheessa on kämmenessä 20veripattia kun jousi oikenee. :D

Minä ostin varulta kaks jousta itelle jos yks on liia. Löysä ja toisen möin jo kaverille eteen päin. Saa nähä kirjottaako se tänne taivutuksesta mittää :D

Villeri
03.02.2016, 23:48
Kyl ton jousen mutkalle saa polvea vasten. Ei sitä vaan kauaa viitti siinä pitää :D

Mistä antsa semmosia heittäväsiipisiä auroja saa? :P terän leveys vois olla vaikka 275cm :D

tdi
04.02.2016, 03:06
Vaikka tästä. :)

http://www.nettikone.com/vikmet/hokke-275/1481657

Villeri
04.02.2016, 05:04
On rotken nokkaan turhan raskas :D

Juhis.T
04.02.2016, 11:41
Yks kaveri noita tekee, mutta eivät oo mitään halpoja. Muutamia on esim. kiinteistö firmojen käytössä. Toiminnot hydrauliikalla.

Villeri
04.02.2016, 11:44
Oisko mitään kuvia olemas että millasia?

Juhis.T
04.02.2016, 11:50
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12647432_10204355268120350_8650886207080390059_n.j pg?oh=2a3da42fa002e01d8f3b5ed032eabd44&oe=576F967B toimiiko?

smgt
04.02.2016, 13:34
Komiaa^^

Villeri
04.02.2016, 13:44
Noniin. Tekeekö muun mallisia?

Juhis.T
04.02.2016, 14:49
Noniin. Tekeekö muun mallisia?


Ei oo tehnyt. Miksi muun malliselle ois tarvis, kun ei heitä sivulle? Tuonhan, kun kääntää suoraan, niin pystyy työntämään lumet penkkaan. Jääradan aurauksessa ollaan noita testailtu ja pystyy kovastikkin ajamaan.

Villeri
04.02.2016, 15:14
Mua kovin kiinnostas semmonen perhosaura...
http://www.hk-kone.fi/cache/multithumb_thumbs/b_800_650_0_00___images_U-aura_Perhosaura_IMG_1535.JPG

tdi
04.02.2016, 16:57
Mua kovin kiinnostas semmonen perhosaura...
http://www.hk-kone.fi/cache/multithumb_thumbs/b_800_650_0_00___images_U-aura_Perhosaura_IMG_1535.JPG

Sullahan on villeri tuon mallinen? :D Muokkailet vaan mieluiseks ?;)

Bj Andy
04.02.2016, 17:01
Kyl ton jousen mutkalle saa polvea vasten. Ei sitä vaan kauaa viitti siinä pitää :D

Mistä antsa semmosia heittäväsiipisiä auroja saa? :P terän leveys vois olla vaikka 275cm :D

Tuo on omavalmiste. Valmiit maksaa niin s...tanasti ja sillo kun tuo on tehty niin eipä niitä ollu tarjollakaan. Sekä paino on yksi juttu mikä saa tekemään itse.

Oiskohan ollu toissa talvena nettokoneessa Hiluxiin tehty muovisiipinen heittoaura joka oli vielä leveneväkin ja idea oli se että pienet ripsaukset oisi voinu työntää luxilla eikä vaabiksella. Ei ollu tavaramääräänsä nähden kallis,oisko ollu jotain pari,kolme donaa...

Ihmeen hyvin tuo on kestäny tuota rytinää. Kerran on menny kääntösylkän varsi mutkalle ja erinäköisiä väsymisjuttuja on tietty joka talvi mutta niitä on isommissakin.

Villeri
04.02.2016, 17:02
Nojuu... täytys koko levy tehä uusiks ku toi on kierossa joka suuntaan.. hentosta tekoo :D

Bj Andy
04.02.2016, 17:06
Tekemällä oppii....:D Joko ajamaan tai pokkaamaan levyä....:D:D

Tuota meitsin auraa on jo kertaalleen korotettukin kun ei meinannu lumet mahtua pyörimään. Sillä se on hieman rivon näköinen eikä kukaan kerenny sitä viimekesänä maalaamaan vaikka tahtotila oli kova.

tdi
04.02.2016, 17:31
Onko andyllä kuvaa kääntörungosta ja kellunnasta ? Minkälainen kiinnitys sullon autoon ?

Jokuko
07.02.2016, 11:14
Mites tuollasten omatekoisten aurojen tieliikenne kuljetus mitä vaatii? Vai peräkärrilläkö? En varmaan osannu etsiä tietoa:D

Villeri
07.02.2016, 11:18
Mulla toi aura on ihan konttorilla leimattu otteeseen.. voi laskee omatekoseks kun ite sovitellu sen tohon nokalle.

karisa
08.02.2016, 11:34
Vähän samalla idealla suunnittelin myös itselleni. Tosin nyt kun tuo on patentoitu, niin ....
https://www.youtube.com/watch?v=XIcjTinVZjs&feature=youtu.be

Yölento
08.02.2016, 13:11
Että osaa olla tyhjänpäiväinen keksintö tuo. Kumminkin pitää sillä autolla ajaa auraamattomalle ja mites heittää kun on yli puol metriä lunta...? Saahan tuolla rahat joltain tietysti...:D

smgt
08.02.2016, 19:59
koeajot on jatkunu ja sulakkeet löytyny :D
ensimmäisessä versiossa mulla levyn kulmaa säädettiin ketjuilla. molemmin puolin levyn rounoista tuli 8mm ketjut. ne ei kestäny vaan meni 3 kertaa poikki.

tänään laitoin 42mm putkea ja ohuempaa sisälle "sylinteri" aisasta levyyn millä säädän levyn kulmaa ja lukihen tapilla.

pihasta kun pukin polannetta pois ja sitte tien yli olin pukkaamassa isompaa kasaa kerralla niin "sylinteri" pukkasi aisan solmuu. täytyy huomenna mennä rautakauppaan hakkee vahvempaa rautaa.

levyn kippaukseen jousi vaikuttas hyvältä omaan käyttöön. ainoastaan rajottimet pitää laittaa ettei levy pääse ihan naamalleen.

Bj Andy
08.02.2016, 20:02
Vähän samalla idealla suunnittelin myös itselleni. Tosin nyt kun tuo on patentoitu, niin ....
https://www.youtube.com/watch?v=XIcjTinVZjs&feature=youtu.be

:D Mitennii muka traktori?

smgt
23.02.2016, 16:30
laittelin vähä tukia levyn taakse. toinen reuna oli jo pikkusen ruvennu suoristuu mutta sain tehtyä ulosvetäjän isosta pultista ja vedettyä taas muotoonsa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=188771

sitten koe ajolle miten lumi lähti :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=188770

[-make-]
29.02.2016, 09:45
Tommosta tarttis jeepin keulaan asentaa, aluksi vinssillä nosto ja lasku. Jossain kohtaa sitten päivitys hydrauliikalla.

Jukeman
13.08.2016, 21:43
olen lukenut tätä topikkia monen monituista kertaa, ja suunnitellut ja jahhaillut puskulevun tekemistä jo vaikka kuinka kauan. Nyt sitten alkoi tapahtua, ja vielä hyvissä ajoin ennen lumen tuloa. Lumea työntävä "woimanpesä" on siis Jimppa :D ja työnnettävä alue käsittää pelkästään kohtuu tasaiset piha-alueet, ei mitään tienpätkää tms. eli ei tartte ajella kuin pikkuykkösellä ja pikkukakkosella. Näillä spekseillä en aio rakentaa mitään ylijäreää auraa ainakaan versio 1:sen osalta.

Aloitin väsäämään tuommosta aisa alta-ja peräkoukkuun-tyypistä puskulevyä, on helpoin toteuttaa ilman kiinteitä lisähärpäkkeitä autoon.

alaputki tulee 60x40 4mm tangosta jota vahvistan keskeltä. Pikakiinnitys koukkuun. Samoin kolmihaarainen tukirakenne keulaan itse puskulevylle tuosta 60x40 tangosta. Tukirakenteet kulmaraudasta ym, sopiva paksuus vielä harkinnassa eli katson mitä miljoonalaatikosta löytyy. Itse levyt 1,5mm tai 2mm peltiä.
Kulutusterä 8mm tai 10mm latasta. Harkitsin kumia, mutta etra/etola vetää kuivana kakkoseen kumin hinnoissa, ja sopivaa kuorma-auton rengasta tms ei ollu käsillä.
Liikkeen rajoitus ketjuilla etupäästä. Nosto mätänetin halpis-vinssillä, jonka kiinnitän auraan(tuli muuten langaton kauko-ohjainkin paketissa, vaikkei siinä niin lukenut) .
Kippi tai siis sulake tulee vetoaisan jousesta. Eli saranat pitää askarrella kanssa. Tangot kiinnittyy levyn rakenteisiin puolenvälin alapuolelle reilusti.

Suurin osa raudasta on haettu romu-ukolta, joten kuten arvaatte, tavoite on tehdä mahdollisimman halvalla, ja tietenkin preeemium-laatua:D

En aatellu tehdä muodosta puolipyöreää, vaan kahdessa tai kolmessa osassa suunilleen suoralla pellillä. Alaosa kulmaan, keskiosa pystyyn, ja yläosa taas kulmaan, hoksaatte mitä tarkoitan.

Kysymys jonka esitän on seuraava, mikä on kokemusperäisesti sopiva kulma tuolle alaosalle ja terälle, noin suunnileen? En siis tee mitään "heittävää" auraa tms, vaan ihan lumentyöntimen eli puskulevyn. Takakenoa saa olla tottakai, mutta kuinka jyrkkää kulmaa kannattaa lähteä hakemaan? 45? 50? 60? jotain niillä main harkitsen. Tämän ketjun kuvia olen koittanu tiirailla ja juttuja lukea, mutta näistä kulmajutuista ei ole oikein yleistä konsensusta.

Bj Andy
14.08.2016, 10:56
Terän takakenoksi joku luokkaa 10-20 astetta pystysuorasta mitaten. Eli sen verran että kun työntää kasalle niin levyyn ei jää hirveästi lunta nostettavaksi. Enemmin takakenoa = kevyempi työntää mutta raskaampi nostaa ja toisinpäin.
Ja teräksi menee tuohon 8-10mm paksunen latta. Ohuempi haukkaa helpommin ja paksumpi taas painaa turhaan. Kulutusteräs on turhaa hulluttelua koska vähäisellä käytöllä se ei kerkeä talvessa mukautumaan.

Vaan jos pääset kanttikoneen viereen niin samalla painelet niitä pokkauksia enemmänkin eli 50 millin välein taitos niin tulee jo melko pro:n näköinen levy.

Jukeman
16.08.2016, 05:55
Kiitti,
tuo oli hyvä huomio, että ei siitä kannata vahingossa mitään lumikauhaa tehdä.

10mm lattaa löytyikin jemmasta, eli siitä tulee kulutusterä.

smgt
16.08.2016, 09:59
pari sivua takana ja tällä on kuva mun levyn teosta. sillä tuli viime talven lumet puskettua ja pelas ihan ok. enemmänki jos oli piha tiellä lunta niin lumi pyöri levyn edessä eikä vyöryny yli
-levy on 4mm peltiä ja muotoiltu kanttaamalla.
-takana on 6kpl pystyssä olevia tukia että pysyy muodossaan.
-ylä reuna on kantattu 90 asteen mutka ja kanttaukseen on hitsattu 4x40mm latta toiseksi kanttaukseksi.
-alareunaan kanttasin kotelon samasta 4mm pellistä.
-alareunassa 10x100 latta teränä.

auraa oon puskenu 3t kilon ramilla ja näytti kestävän. ihan joka penkkaan en uskaltanu työntää mutta lumet sain pois :D

[-make-]
04.09.2016, 21:17
Tuli ostettua täydellinen hydrauliikka setti ja tarkoitus asentaa tommoseen vm.99 nissan kingcappiin.

Elikkä autoon tulee aura, kippi ja hiekoitin. Mitäs vaatii, että saan laillisesti leimattua ja nuo otteeseen?

Bj Andy
06.09.2016, 22:33
Jos ei mene painot yli eikä valot jää auran taakse että tarvisi lisävaloja niin liekkö tarvii leimailla??? Ainakaan lavaa.

Tai sitten virittelet sotisovan nissanin niskaan ja kurvaat konttorille.

LJM
02.10.2016, 18:54
Olen katsonut että aika monella on nykyään vihreitä, muovisia(?) ajosiltoja. Mistä moisia mahtaa saada? Googlettelu ei ole tuottanut tulosta..

ZeiZei
02.10.2016, 20:25
Esimerkiksi tuolta:

http://www.paddockspares.com/land-rover-expedition-equipment/waffle-boards/heavy-duty-50mm.html

Villeri
17.10.2016, 22:30
Uhkailivat että tulee kylmä ja luminen talvi niin otin uhkauksen tosissani ja aloin laitella auraa kuntoon. Viimetalvena kun ei pohjia oikein ollu niin aura tykkäs haukata maihin. Josko tällä virityksellä sais pohjat kuntoon eikä kauheesti tulis soraa mukaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=197361

HV
16.01.2017, 09:21
Tuos tullu nyt vähän suunniteltua josko tekis kokeilumieles ite auran...
Onko jotain hyvää syytä olemassa miksei auran nostoa ja kääntöä vois toteuttaa jollain 12v karamoottorilla... ?

Tai jos laittaa sähkösen hydraulipumpun niin minkälainen virtaus pitäs olla että homma toimis joutusaan ? En oo pahemmin noihin hydraulijuttuihin perehtyny...

DogeYoke
16.01.2017, 09:52
Onko jotain hyvää syytä olemassa miksei auran nostoa ja kääntöä vois toteuttaa jollain 12v karamoottorilla... ?


Pyhäkolminaisuus:
-nostoteho
-nopeus
-hinta

Aika hengettömiä virityksiä nämä sähkölineaarit ovat.
Halvemmalla ja parempi tulee jo atv-vinssi/etulevy-yhdistelmällä

HV
16.01.2017, 11:46
No saahan sen noston vinssillä mutta kuulostaa vaan niin tylsältä toteutukselta... :D:D:D

Oisko jotain muuta järkevää ratkaisua... kuin pieni 12v hyd.koneikko siihen riittäis ? Ja mistä sellasia sais järkevällä hinnalla ?

Tuollanen varmaan piisais... https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/12v-2kw-2-toiminen-koneikko

Villeri
16.01.2017, 20:54
Mun aurakoneikko on ehkä noin 10litraa minuutissa tuottava. Kääntösylinteri on 20x40x150 ja se menee noin sekunnissa päästä päähän lämpösillä öljyillä. Kylmillä tietty hitaammin. Ollu mielestäni sopivan nopea omaan käyttöön.

Bj Andy
16.01.2017, 21:28
No saahan sen noston vinssillä mutta kuulostaa vaan niin tylsältä toteutukselta... :D:D:D

Oisko jotain muuta järkevää ratkaisua... kuin pieni 12v hyd.koneikko siihen riittäis ? Ja mistä sellasia sais järkevällä hinnalla ?

Tuollanen varmaan piisais... https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/12v-2kw-2-toiminen-koneikko

Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.

veikkaaja
17.01.2017, 13:36
Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.

Saiskos ton sitten toteutettua, niinku esim. jossain Sisuissa on, että muistaakseni sama koneikko hoittaa telin noston/laskun ja rissapyörien noston/laskun.
Kabiinissa on 2 keinukatkasijaa, toisella määrätään toimiiko teli vai rissat ja toisella nostetaan/lasketaan.. ?

HV
17.01.2017, 13:55
Muuten jees mutta tuolla saa vain yhden liikkeen... Noita valmiita paketteja on silloin tällöin myynnissä jopa tälläkin palstalla.

Mitäs toi tarkoittaa kun siinä sanotaan notta 2- toiminen ja mahdollista saada 3 suuntaventtiiliä... ?
Eli minkälaisilla"termeillä" se tarvis olla että saa 1: auran noston ja 2: auran käännön ?

Bj Andy
17.01.2017, 14:52
Mitäs toi tarkoittaa kun siinä sanotaan notta 2- toiminen ja mahdollista saada 3 suuntaventtiiliä... ?
Eli minkälaisilla"termeillä" se tarvis olla että saa 1: auran noston ja 2: auran käännön ?

Komento takaisin. Ei puhelimella ensin osunu silmään tuo optio. Eli kyllä onnistuu Kahdella suuntavenalla.

HV
18.01.2017, 09:09
Pitääkös noissa aurasysteemeissä olla jotain "hyväksyntää" vai saako tuollasen omatekeleen muutoskatsastettua auton tietoihin että voi yleisellä tiellä köröttää siirtymiä aura keulassa ?

Villeri
18.01.2017, 09:21
Ei mulla ainakaan kyselty mitään kun auraa katsastin. Punnitus vaan ja merkintä otteeseen :)

HV
31.01.2017, 15:54
Onko kokemuksia... ? Kestääkö 20mm akseli tuos auran kääntötappina ?

ZeiZei
31.01.2017, 16:49
On minulla ainakin kestänyt. Tai se on joku tuumanen noin 22mm. Noita maatalous juttuja kuiten.

Mutis
31.01.2017, 20:07
Mullakin joku traktoreista tuttu n.20mm tappi akselina. Käännön säätö/lukituspulttikin kestänyt vaikka on jotain 14/16mm luokkaa. Vauhdit toki pysynyt vain pikkuykkösellä ja tuuppaimena ollut vitara. Sulakkeena toimineet 2t liinat pettäneet monta kertaa ja karbiinihakoja mennyt, mutta muuten paikat on kestänyt.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1433&pictureid=58305

smgt
01.02.2017, 06:28
Mulla käännössä 20mm tappi. Kesti ramilla puskee yhen talven. Kestäs vieläki mutta ostin rattorin :D

mhk
07.02.2017, 13:31
Läjän auraan pari kehitystyötä. Jalaksina oikiat lautasjalat Metsätyöltä, loput osat on mitä nurkista löyty. Kärryn nokkapyörät varmaankin köykäsimmästä päästä. Eka testi näytti että pyörät kesti noin 200 metriä :D tuommonen lautanen kuitenkin kantaa aivan eri malliin kuin mikään pyörä, käytettävyys jääradan aurauksessa parani aivan eri luokkaan kuin mitä se oli ilman mitään keventäjiä. Ketju estää jalan pyörimisen ja paripyöräketjun tapit rajaa lautasen keinumisen, ettei esim. auran hypätessä lautanen keikkaa pystyyn ja haukkaa kenttään. Palan poistaminen terän puolelta paransi lumen heittoa ja levy ei enää pyri haukkaamaan penkan alle. Pihoja pukatessa tuo tosin ei ole ollut ongelmana.

EeKI_
28.02.2017, 11:01
Tuli viikonloppuna päästyä vihdoin kokeilemaan kunnolla tuota rakentamaani auraa ja se toimi todella hyvin. Perjantaina auratessani koin että siinä on liian vähän jousikuormaa mutta sunnuntaina asia ei tuntunut ollenkaan siltä. Eli aura toimi vasten omiakin odotuksia tosi hyvin. Vielä muutama kuva perjantailta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201144
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201143
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201142
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6610&pictureid=201141

HV
07.03.2017, 16:43
Ootteko käyttäny jotain lukkoventtiilejä tai mitälie shokkiventtiilejä noissa auran kääntösylkyissä ? Tarvisko sellaset ?

Villeri
07.03.2017, 18:30
Eikait se lukkoventtiiliä tarvi mutta joku varoventtiili olis varmasti hyvä.

vauhtipete
12.08.2017, 00:05
Saako vinssikäyttöisen diy puskulevyn leimattua?

HV
15.08.2017, 08:34
Kuinkas paksua materiaalia sen auralevyn tarvis olla ?

Kun tulee erillinen terä ja vahvikkeet ym. tuet niin piisaisko peräti niinki ohut ku 2.5 mm ? Ja ihan vaan painon säästöä ajattelen...
Kohdistuuko siinä kovinkaan isoa voimaa muuhun ku terään

tdi
15.08.2017, 09:59
Ei jos teet tukevan terärungon ja apurungon. Esimerkiksi meireenin auraan osakaaresta tehty muovista.

ZeiZei
15.08.2017, 18:27
Mullakin joku traktoreista tuttu n.20mm tappi akselina. Käännön säätö/lukituspulttikin kestänyt vaikka on jotain 14/16mm luokkaa. Vauhdit toki pysynyt vain pikkuykkösellä ja tuuppaimena ollut vitara. Sulakkeena toimineet 2t liinat pettäneet monta kertaa ja karbiinihakoja mennyt, mutta muuten paikat on kestänyt.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1433&pictureid=58305

Tuohon virität sen kuoma-auton peräkärryn aisan kannatinjousen, niin ei tarvi noita liinoja korjailla

smgt
16.08.2017, 04:31
Kuinkas paksua materiaalia sen auralevyn tarvis olla ?

Kun tulee erillinen terä ja vahvikkeet ym. tuet niin piisaisko peräti niinki ohut ku 2.5 mm ? Ja ihan vaan painon säästöä ajattelen...
Kohdistuuko siinä kovinkaan isoa voimaa muuhun ku terään

Oikein kantattu pelti on monesti lujempi ja keveempi mitä heikko kaari järeellä rungolla.

HV
12.09.2017, 12:34
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...

Villeri
12.09.2017, 13:31
Mun aurassa on kestäny 8x100 latta hyvin. Vanhassa oli 10x100.

Bj Andy
12.09.2017, 13:38
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...

Latta on parempi. Kuluu nopeammin jouhevaksi kuin hardoxit ym.

HV
12.09.2017, 14:03
No sitähän minäkin ajattelin... eikä tavan latta ole kuin kymmenen kertaa vaan halvempaakin niin sitä voi vaihdellakki jos kuluu :)

smgt
14.09.2017, 16:19
10x100 latta itelläki.

BJ-40/76
22.09.2017, 23:16
Minkäslainen terä olis auraan hyvä ?
Tarvisko se olla sellanen oikea (kallis) terä vai meneekö kuin hyvin joku lattarauta...

Mihin maasturissa olevaa auraa/vai puskulevyä? käytetään?

Jos käytetään pelkästään oman pihan (esim. max 500m2 alue) puhtaan pitämiseen, ja ei ole tarkoituskaan työntää maata myöten puhtaaksi
(siis hyväksytään se, että pihalla on jäätä)
Niin turvallisuuden kannalta on suotava olla semmoinen terä, että piha ei jää kiiltäväksi jäätiköksi.

Tuo pinnan kiiltävän jään esto onnistuu parhaillaan tuolla huuliterän valinnalla;

-joku ohut kulutusteräs, esim. 600 hardox 6mm paksuna, jolloin se "repii" alla olevaa jäätä.
ja jos vara valita, niin plasmalla tms. leikataan tuo alareuna esim. 45 asteen kulmaan, siis vaikka "väärään suuntaan-" siis että ei haukkaa puskettaessa, mutta repii jäätä.

- jos haluaa toteuttaa tuon jään "repimisen" halvalla, niin hitsaa tuohon rakenneteräksiseen huulilevyyn Migillä sauman, siis sellaisen "juosten kustu-" tms, siis kunnon knöölejä sentin parin välein.

Toki, jos pitää aurata luistelukenttää, taikka enemmälti, niin pitää sitten miettiä muuta....

Palex
23.09.2017, 15:48
Mulla on auran reunassa ihan vaan sellanen suht pyöreällä kulmalla oleva rosterikulmarauta. Ihan hyvin sillä lumet työntelee, vaikkei terävä olekaan.

smgt
23.09.2017, 18:38
Mulla oli piha ihan hyvällä pinnalla vaikka oli 10x100 latta teränä. Ei se kiillottanu pihaa

Jussi69
14.10.2017, 17:47
Aloin tuossa askarteleen pusku levyä jeepin keulaa
Tarkoituksena tehä keveä malli ja nosto vinssillä
Leveys 2metriä ja pintaan aattelin laittaa plexiä ja huulilevyksi lattaa

Jussi69
15.10.2017, 16:10
Hiekka puhallus ja terva pintaan

Marso
18.10.2017, 20:08
Leveys 2metriä ja pintaan aattelin laittaa plexiä ja huulilevyksi lattaa

Ollut kevyt "muoviaura" itselläkin mielessä, kerrohan sitten miten tuolla pleksillä hommat onnistuu. (Pakkasen, jää kimpaleiden kesto jne.)

Muovisiakin saa ainakin amerikan mantereella ihan kaupasta, mutta kalliita tuppaavat olemaan.

Villeri
19.10.2017, 20:48
Etrasta tai vast. hakee teollisuusmuovilevyä (PE tjsp)? Mönkkäreissä käyttävät pohjapanssarina semmosia. Pleksi on kovaa, tai ainakin ne mitä mä oon nähny.

Jussi69
20.10.2017, 20:02
Saako sitä polykarbonaatti levyä taivutettua siihen auraan jos sitä lämmittää vaikka

Palex
20.10.2017, 21:05
Kyllähän polykarbonaatti on taipuisaa jo ihan luonnostaan, eikä tarvitse lämmittämistä taivutteluun. Pleksi, eli akryylilevy taas on kovaa ja suht haurasta, eikä kuumentamatta taivu, eikä sitä tulisi edes käyttää missään missä se altistuu rasitukselle.

Samsonite
21.10.2017, 10:22
PEhii siihen laittasin, ominaispaino on n. 1. Ainut että lämpötilanvaihteluissa eläminen aika isoa, mutta kunnolla se pitää kiinnittää joka tapauksessa...

Täältä löytyy tietoa ja taitoa, sekä materiaaleja: Plastnor Oy, Markus Nordberg

tekniikkamies
21.10.2017, 10:27
Saako sitä polykarbonaatti levyä taivutettua siihen auraan jos sitä lämmittää vaikka

Ainakin mitä itsellä ollut polykarbonaattia, niin se on ollut haurasta, oli esim. peräkärryssä ylimääräisenä lampun suojana ja jos ruuvin reiät oli vähän liian pienet, halkesi.

Viipo
22.10.2017, 10:30
Eikö paksu polyeteenilevy kävisi paremmin?

estate
24.10.2017, 11:50
Ainakin mitä itsellä ollut polykarbonaattia, niin se on ollut haurasta, oli esim. peräkärryssä ylimääräisenä lampun suojana ja jos ruuvin reiät oli vähän liian pienet, halkesi.
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.

Jussi69
24.10.2017, 12:10
Ostin 3mm polykarbonaatti levyä,taipuisalta vaikutti nyt ootellaan vaan lumia et pääsee kokeileen

Pertsi
24.10.2017, 12:13
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.

Karponaatti särmätäänkin kulmaan ihan samanlailla kuin perus metallilevyt. Nimenomaan kylmänä.

tekniikkamies
26.10.2017, 22:16
Taisi kuitenkin olla pleksiä eli akryyliä.
Jokusen tuulilasin olen tehnyt polykarbonaatista eikä halkeile vaikka vetää poraruuveilla ilman esireikää tai pieneen esireikään poraruuvin tai popniitin tiukkaan reikään.
Karbonaattia voi leikata vaikka kuviosahalla polven päällä, akryyli halkeaa paaljon helpommin. Karbonaatti taipuu kylmänäkin mutkalle, akryyli halkeaa.

Saattaa olla, että näin on käynyt. Voi olla jotain sen tapaista, että alunperin oli tarkoitus ostaa polykarbonaattia, mutta jostain syystä päädyin paksumpaan materiaalin, joka olikin jotain muuta.

Hyvä oikaisu jos näin kerran on, että polykarbonaatti on halkeilun suhteen parempaa.

HV
31.10.2017, 12:17
Katastuskonttorilta sanoivat ja olivat tutkineet trafin juttuja että jos menee akselimassan yli niin tarvii jonku hyväksyntälapun maahantuojalta (eli tojotalta minun tapaukses...) että sais merkinnän aurasta otteeseen, mahtaakohan tojotalta saada enää mitään lappuja tollaseen vanhaan romuun... ?

On nyt vähän kiikunkaakun ehkä että piisaako etuakselimassa runnerissa...
Vakiossa on noin 300kg vielä kantavuutta etuakselilla, minun vehkeessä oli painoa sen verta että noin160kg jäi vielä kantavuutta ku mitattiin paino... tosin oli painava alustapanssari ja vinssit ym kiinni että niitä purkamalla vois saada riittäänki...

Jussi69
10.12.2017, 09:14
Hyvin pelaa aura piha hommissa

Onegear
10.02.2018, 18:11
Näppärä pihakampe https://youtu.be/mJmohfY-l8k

hutikka
25.02.2018, 23:19
Viikonvaihteessa tehtiin auralle kiinnikkeet hiluxiin,viimeks se oli vw caddyssä kun rataa tehtiin. Nosto vinssillä mutta ei se oikeen hyvä ole noin ja se tarviikin muuttaa jotenkin. Mitään varolaitteita ei tietenkään ole mutta ainoostaan jäällehän toi onkin tarkotettu. Huuli on tommosta palkkia ja ottokulma "väärinpäin" että jos tökkäsee ni pomppaa yli. Pakkaslunta oli noin 25cm ja hienosti heitti 1,5m päähän ku pikkukolmosella ajo. Tarvis tehä vissii joku oikea aura millä vois kolata tietä ja pihoja auki jos tulee vähemmän pakkaslunta,nyt aurattavaa traktorilla on noin 25km plus jokunen piha ja metsäfirmoille mettätiet.

jmk
26.02.2018, 06:51
Tuollaisen kaluston auroja on aina välillä ollut järkihintaan myynnissä, ihan tehdasvalmisteisia hydrauliikalla. Joskun suunnittelin hj.n keulaan mut ei oikein korkeudet sattunu

patrik
26.10.2018, 13:22
Olis tulossa voimakoneen eteen aura (sj410) niin minkä levynen olis hyvä?

smgt
26.10.2018, 16:55
jos levy tulee kääntyväksi niin käännettynä kannattaa olla autoa leveempi. lumi vyöryy auratulle pinnalle vähän matkaa ja renkaat polkee sitä sitte. itellä on 250cm levee ja auto taitaa olla 2metrin luokkaa.

HV
26.10.2018, 18:15
Ite näkisin että kun aura on käännettynä niin vähintään 10cm yli molemmin puolin autoa, mielummin enemmän. Ei missään nimessä kannata tehdä liian kapeeta ellei aurattava alue sitä vaadi.

patrik
26.10.2018, 19:18
Netistä kattelin et auto olis 150cm leveä (nyt talon päässä niin mitata). Utv.n aurat olis 183cm et suorana tulis noin 15cm puolelta yli. Laskimella se selviää kuinka leveä pitää olla käännettynä. Palataan asiaan suunnitelmien edistyttyä.

Edit. Jäätie olis tarkoitus aurata, tarvi ootella et rattorin kestää. Jäätyykin paremmin kun ole puoltametriä lunta.

Onegear
15.01.2019, 10:44
P.A.M.K mk1 (piha-alueen murjomis kampe) tuli eilen onnistuneesti koeponnistettua.
Mitään ei toistaiseksi hajonnut ja suorastaan ylitti odotukset.
Projekti alkoi kuukausi takaperin, selaten ahkerasti juuri tätä topikkia ja tuollainen siitä sitten tuli, kun vähän kopioi sieltä sun täältä edellisiltä kirjoittajilta.
Pientä hienosäätöä tarvitaan, kuten jonkinlainen korkeus viisari ja piiskat levyn päihin, että olisi edes pieni visio siitä, missä levy kulkee. Kuin myös aisojen kiinnitys autoon täytyy yksinkertaistaa.
Täytyy päivittää tuonne projekti osioon tästä enemmän kuvia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218300

jmk
15.01.2019, 11:57
Kuva on kyllä sen verran hyvä ettei tarvi kopiointia pelätä

HV
15.01.2019, 16:02
Laitetaanpa kuva tännekki omasta tekeleestä

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=218308

Catrik
15.01.2019, 18:13
Laitetaanpa kuva tännekki omasta tekeleestä

Nyt on aika viimeisen päälle. Milloin videota käytöstä?

MattiH
16.01.2019, 21:38
Onko lie miten tarpeellista olla "sivukallistus" puskulevyssä? Siis että pääsee vapaasti horisontaalisesti "kellumaan" jonku verran.
Varmaanhan auton jousitus vähä toimiikin jo sellasena. (paitsi dobinsonin kovat lehtijouset suikassa)

HV
16.01.2019, 23:44
Kannattaa ehdottomasti tehdä mahdollisuus pienelle sivukallistukselle, esim tuossa mun kuvassa olevassa aisassa mihin auralevy tulee pulteilla kiinni niin on pitkittäiset hahlot pulteille mikä mahdollistaa pienen kallistuksen. Helpompi ja yksinkertaisempi kun keskipultilla kääntyvä...mutta kannattaa tehdä.

HV
16.01.2019, 23:45
Nyt on aika viimeisen päälle. Milloin videota käytöstä?

Jaa saapa nähdä... :)

lepoantti
17.01.2019, 07:35
Eikös levy ole tuossa muovia, sitä viemäriputkilaatua. Kuinka paksua?

HV
17.01.2019, 11:03
Joo levy on pe300 6mm paksu ja terä pe1000 30mm paksu, varmaan ohuempikin kestäis, tuntuu aikaa sitkeeltä tavaralta ;)

Palex
04.02.2019, 16:17
Mites on aurailut sujunu, nyt kun tuota aurattavaakin on tullu vähän liiankin kanssa?

Ite vasta alottelin, niin on ollut hiukan pitovaikeuksia(ketjut tekis terää...), kun pohjat kerkes mennä huonoon kuntoon, mutta joten kuten alko onnistumaan kuitenkin, kun aikansa puuhasteli.:)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=218619

HV
05.02.2019, 19:42
Eikö suzukis piisaa paino vai mistä tökkii... ?
Mielelläni kuulisin kokemuksia just suzuki kokoluokan vehkeistä aurahommis kun oon kans vähä suunnitellu sellasta pikkunäppärää... ehkä jimny...

Toi mun runneri menee aurahommis hyvin, ei kyllä mitään estettä moiseen hommaan ole vaikka vähän enempiki ois lunta tai kinosta...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=218628

Palex
05.02.2019, 21:16
Kyllähän suzukilla aurailee. Nyt ehti vaan tamppautua sellainen viiden sentin lumikerros pohjalle, niin se menee renkaan alla ihan puuroks ku vähän sutaisee, joten sen takia oli vähän hankaluuksia alkuun.

Natosj
29.01.2021, 15:15
Minkälaisia jousia porukka käyttäny auroissa?
Laitoin yhden tuollasen aika tolkun oloisen mutta vähänki jos enemmän penkkaa niin kääntyy alle.

HJ60_Jussi
29.01.2021, 15:48
Laita 2 ja nosta se levyn puoleinen pää ylemmäs

HV
29.01.2021, 16:22
Itellä muistaakseni 2kpl tollasia http://www.armachine.com/Armachine/index.php?sivu=Tuotetiedot&tuoteid=13715
On ainakin jytkyt

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=235119

Natosj
29.01.2021, 23:31
Itellä muistaakseni 2kpl tollasia http://www.armachine.com/Armachine/index.php?sivu=Tuotetiedot&tuoteid=13715
On ainakin jytkyt

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4101&pictureid=235119


No joo mulla just tuollanen jousi. Tuolta samasta paikkaa tilasin. Pitänee tilata toinen...

smgt
01.02.2021, 00:19
Täysperävaunun aisan kannatin jousi. Levyn yläreunasta 45asteen kulmassa tulee aisaan. Toimii täydellisesti.

Catrik
07.03.2021, 21:52
Mökkiaurasta (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapion-verraton-mokkiaura-sopii-autoon-kuin-autoon-helpottaa-jo-satojen-suomalaisten-lumitoita-kun-jossain-tulee-lunta-sielta-tulee-myos-tilauksia/7234250) otin vähän ideaa ja tein oman version. Hintaa tälle tuli 0 euroa. Vetoaisan lainasin maastoperäkärrystä, romukasasta lankkua, vaneria ja kulmarautaa. Lavalle tripodi ja siihen vanha puhelin kiinni josta kuva langattomasti hytissä olevalle läppärille. Takatyövalot on odottanu johdotusta jo pari vuotta, niin laitoin magneetilla olevan otsalampun työvaloksi. Aurattavaa ei ole kuin n. 80m pihatie ja vähän tallin edustaa pyyhkiä, yllättävän hyvin toimi. Pitää vielä vahvistaa rakennetta ja peruutuskamera on jo pitemmän aikaa ollu harkintalistalla niin nythän sille ois lisätarvetta.

Catrik
12.12.2021, 18:06
Noniin nyt on vähän päivitetympi malli :D

Yhden lumet aurattu ja testailtu ja ei oo hyvä tuo vinssisysteemi. 907kg nimellisvetokyky ja se tuolla kuvan asetelmalla just ja just jaksaa nostaa, voimankertojalla on sit liian hidas mukavaan käyttöön. Toinen ongelma on että tuo nosturi joustaa aika perhanasti vaikka sitäkin vahvistin jo.

Catrik
12.12.2021, 21:31
Kiitos vinkistä, ala-aste tason mekaniikka on kyllä vielä muistissa :rolleyes:

offroadjouni
09.01.2022, 18:07
Tänään tuli testattua omaa puskulevyä ensimmäisen kerran, ja kyllähän lumi lähti pihatieltä vähän toiseen tapaan tavalliseen kolaan verrattuna. Tämä on kaupallinen tuote alunperin, mutta muokattu sopimaan Jeepin nokalle. Nosto ja kääntö on alunperin hydraulisia, mutta nosto on nyt vinssillä ja kääntö toistaiseksi kuormaliinalla. Naapurin vanhasta kasvihuoneesta lähtöisin olevat I-palkit päätyivät hyötykäyttöön kun tein niistä kelkan joka kiinnittyy puskurin neliöreikään painamalla ja tukivarsiin puristusliitoksella. Tarkoitus on että puskulevy + kelkka lähtee pienellä työllä irti, niin että mitään ylimääräisiä kiinnityslevyjä ei tarvitse pitää Jeepin nokalla kun sillä offataan. Etujousitus on lukittu jäykäksi kun puskulevy on kiinni. Kaikkea pientä parannettavaa tuossa on, mutta hyvä alku jo tälläisenä.

Edit: tuolla vielä linkki topiciin jossa käännön toteutuksesta on ollut juttua -> https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166712

Catrik
09.01.2022, 20:58
Tänään tuli testattua omaa puskulevyä ensimmäisen kerran, ja kyllähän lumi lähti pihatieltä vähän toiseen tapaan tavalliseen kolaan verrattuna. Tämä on kaupallinen tuote alunperin, mutta muokattu sopimaan Jeepin nokalle. Nosto ja kääntö on alunperin hydraulisia, mutta nosto on nyt vinssillä ja kääntö toistaiseksi kuormaliinalla. Naapurin vanhasta kasvihuoneesta lähtöisin olevat I-palkit päätyivät hyötykäyttöön kun tein niistä kelkan joka kiinnittyy puskurin neliöreikään painamalla ja tukivarsiin puristusliitoksella. Tarkoitus on että puskulevy + kelkka lähtee pienellä työllä irti, niin että mitään ylimääräisiä kiinnityslevyjä ei tarvitse pitää Jeepin nokalla kun sillä offataan. Etujousitus on lukittu jäykäksi kun puskulevy on kiinni. Kaikkea pientä parannettavaa tuossa on, mutta hyvä alku jo tälläisenä.

Edit: tuolla vielä linkki topiciin jossa käännön toteutuksesta on ollut juttua -> https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166712

Ootko ihan varma että kestää tuo kelkka? Pitäskö vielä varmuuden vuoksi koteloida 10 millin levyllä :D
Paljonko tuo koko höskä paikaa ja kauanko menee irroittaa ja laittaa kiinni? Oliko joku jatkojalostusidea jo valmiina ettei tarvi 16 pulttia irrottaa joka kerta?


Omaan tuli kyllä aika hyvä kiinnitys, laittelin instaan pienen esittelyn. Youtubeen aurausvideota sitten kun saa peruutuskameran vielä asennettua. https://www.instagram.com/p/CYY3O2dMqfV/?utm_source=ig_web_copy_link

offroadjouni
09.01.2022, 21:25
Ootko ihan varma että kestää tuo kelkka? Pitäskö vielä varmuuden vuoksi koteloida 10 millin levyllä :D
Paljonko tuo koko höskä paikaa ja kauanko menee irroittaa ja laittaa kiinni? Oliko joku jatkojalostusidea jo valmiina ettei tarvi 16 pulttia irrottaa joka kerta?


Omaan tuli kyllä aika hyvä kiinnitys, laittelin instaan pienen esittelyn. Youtubeen aurausvideota sitten kun saa peruutuskameran vielä asennettua. https://www.instagram.com/p/CYY3O2dMqfV/?utm_source=ig_web_copy_linkKelkan kestäminen selviää kun saa lisää käyttötunteja, mutta aika tukevalta vaikuttaa. ;) En punninnut kelkkaa yksinään, mutta yhdellä kädellä sen kantaa ja kahdella asentaa. Kiinnittämiseen ei mene montaa minuuttia: Siltanosturilla keventää tuosta nostolenkistä, tökkää tapin puskurin reikään ja vemputtaa sen perille. Sitten auton alla: 8 pulttia on valmiiksi kiinni päällimmäisessä levyssä ja heiluttelee pultit läpi myös alemman levyn reijistiä ja laittaa mutterit sormikireyteen. Sama toiselle puolen ja sitten käy pulttipyssyllä kummankin puolen kiristämässä. Kelkkaan on hitsattu kolmion malliset vasteet jotka nojaavat akseliputkeen ja ohjauspanssariin, joten työn aikana suurin osa työntövoimasta välittyy tätä kautta eikä tuon puristusliitoksen kautta.

MiKo
06.02.2022, 18:15
Eilen tuli taas kateltua miten pieni, normaali lumisade sai eteläläisen kaupungin sekasin niin päätin, että auran tarvii, että saa etes hallin pihan siihen kuntoon, että pikkuautolla pääsee pihaan..

Tänään tuumasta toimeen ja vähän laukasun ja kellunnan suunnittelua pahvimallilla. Kaaret polttelin pillillä 8mm pellistä kun se oli ainoa mitä nurkista löyty ja putkena sylinterin varsi, joka onneksi on ontto.
Hitsailin kasaan ja viikolla käydä ostamassa rhs:sää ja latta huuleksi, pe-levyä 8 millisenä ja holkit ja tapit sorvailla. Koneikon tilasin Briteistä ja sylintereitä pitäisi löytyä omasta hyllystä.

Nyt ei sitten varmastikkaan enää lunta tulekkaan enempää..

HV
08.02.2022, 10:23
Muuta toi aurassa oleva työntöpiste mahdollisimman alas, jos siis meinaat jousella laukasun laittaa. Muuten se auran kärki on pelkästään jousivoiman varassa ja tod.näk. kallistuu heti pienestäkin nypystä.

Catrik
11.02.2022, 08:53
Tuommonen video tuli räpellettyä

https://youtu.be/F9sj-ym8SbE

MiKo
20.02.2022, 13:38
Vähän vissiin tulee materiaalivahvuuksien kanssa aina ylimitotettua.. levyosat 8/10mm paitsi nuo mihin työntö tulee on 20mm, huuli 10x100mm (reiät 16mm ja reikäterän jaolla tehty), palkit 5mm seinällä, tapit 20mm, käännölle 45mm. Painoa tuli siis aika paljon, mutta vielä tuon yksin nostaa eli olisko siinä 100 kg tienoilla.

Nostosylinterin joutu tilaamaan pitemmän ja se kun tulee teen sille kiinnikkeet ja samalla tuon puskurin tilalle semmonen missä ei vinssille ole paikkaa vaan hydraulikoneikko tulee siihen.
Ja sitten nuitten kaarien hiomisen jälkeen maali niskaan ja kattoa miten ensi talvena ei täällä etelän-perseessä tule lunta ees väriksi..

teme01
15.12.2022, 10:58
Mites noissa jossa on aisa vetokoukku asti,
Niin on toteutettu se että sen saa auton alta pois?
On yleensä niin korkea että ottaa akseleihin kiinni jos vaan ajelee yli.

J-J
15.12.2022, 13:20
Mites noissa jossa on aisa vetokoukku asti,
Niin on toteutettu se että sen saa auton alta pois?
On yleensä niin korkea että ottaa akseleihin kiinni jos vaan ajelee yli.

Vetokidan varsi pikakiinnityksellä/sokalla taittumaan siitä aisasta. Tais tässä ketjussa olla kuvakin sellaisesti "jokunen" sivu takaperin.

Catrik
24.01.2023, 16:44
Mukava on ollu aurailla tällä, ja ompahan saatana pervessin näköinen laite aura kuljetustilassa!

Vaan oliko tuossa jotain poikkeuslupajuttuja jos lumiaura on autoa leveämpi? En nyt keksi millä hakusanalla tuosta löytyisi pykäliä, kuorma-autoissahan ainakin on autoa leveämpiä auroja.

Bj Andy
25.01.2023, 11:10
Pitää olla heijastinta ja ehkä myös huomioväri… nämä ulkomuistista joten enoo varma…

HV
25.01.2023, 11:52
Äärivalot varmaankin tarvi...