View Full Version : Nikko Suzuki Evo 2
lepoantti
04.11.2014, 14:01
mulla hi eiku susukissa ilmeisesti joku gazin jakis, välitys n. 2.7 hitaalla puolella. aika jäykän näköistä evästä näytti sisuskalut olevan kun kun muutin jatkuvalle 4wd asetukselle sen joskus.
toistaiseksi kestänyt volvon B23:sen matalatehoturbon takana hyvin. ei voi millään tapaa valittaa, nopeasta puolesta en tiedä mitään kun en ole uskalatanut keppiä siirtää. tehoja on liikaa ajo-omituisuuksiin suhteutettuna.
Jakolaatikon rattaista oli pari saanut vähän osumaa ja loput on ihan paskana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=165950
Tuollainen keräilyerä löytyi tallin nurkasta, josko noista sais jotain leivottua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=165951
Yllättää oli ettei etuvedon akseli ollutkaan poikki? :eek:
Jostain syystä ei vain etuperälle veto välittynyt?
Nelikon siirtäjähaarukka näytti ehjältä.
Oho:eek: Onpa hammaspeikko ollut asialla.
Yllättää oli ettei etuvedon akseli ollutkaan poikki? :eek:
Jostain syystä ei vain etuperälle veto välittynyt?
Nelikon siirtäjähaarukka näytti ehjältä.
Sul oli takaveto päällä?:D
Jakolaatikon rattaista oli pari saanut vähän osumaa ja loput on ihan paskana.
Tuollainen keräilyerä löytyi tallin nurkasta, josko noista sais jotain leivottua.
Yllättää oli ettei etuvedon akseli ollutkaan poikki? :eek:
Jostain syystä ei vain etuperälle veto välittynyt?
Nelikon siirtäjähaarukka näytti ehjältä.
Ja just oli puhetta et suikan jakis kestää mitävaan .. =D
Jätkällä ollu takaveto käytös lähdössä ja kun antautu loota, niin ei saanu enää es nelikkoa päälle kun hampaat tossa kunnossa? :D
Mielestäni nelikko oli päällä. Ja koitin hidastakin nelikkoa tyrkkiä päälle siellä mutalikossa mutta eipä vaan keula vetänyt.
Perä rikki? Kepit poikki?
Ihan hyvin mielin on lähetty kuitenkin tallista,Kun on maltettu laittaa hansikkaat nätisti laatikon päälle!
Mulla ois varmaan ollut hanskat nurkassa ja lähin työkalu/esine pystyssä tallin seinässä:D.
olikos tossa joku välitys 6,5:1?
Ei, vaan 4.16
6.5 ois aivan liian hidas tälle autolle.
Kliinit laboratorio olosuhteet osoittivat että…
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=165969
Yhdet vakiovälitykset saan vielä kasattua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=165970
Saaks se siun leipäkone tehtyy niit laakereit sillee et pääset ens vkl suunnistaa?:)
suikan jakolaatikosta saa hitaan nelikon päälle, jos sopivasti osuu keppi väärään kohtaan, siihen saa tilaamalla tai itse tekemällä sopivan tangon missä lukituskohta jossa toimii hidas neliveto. eilen ku ajoin samulain kyytiin oli keppi jääny just tohon "väärään" kohtaan ja oli hidas nelikko päällä
Samuli varmaan tarkoittaa hidasta takavetoa?
Evil twin stick on tuttu, mut on aika suolaisen hintainen.
Geswas aikoinaan modasi yhestä kepistä toimimaan hitaan takavedonkin.
Ei vaan mene minun jakeluun että miten?
Toimiiko nuo siirtäjät paremmin jos sen siirtäjätankojen välisen keskikuulan jättää pois?
on kyllä hieno sussuki jatka samaan malliin :D
Eilen kylvetty rastit metsään ens viikonlopun suunnistuskisoja varten, sen jälkeen vielä kasasin sen jakiksen ja laitoin paikoilleen, kardaanit pitäs vielä jaksaa ruuvailla kiinni.
Tein illalla vielä tommosen exocagen jakikselle. :D Se on hitsattu vielä kannakkeisiin kiinni niin ei pitäs kuoret elää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166159
Mitäs litkuja porukka on käyttänyt noissa ultraäänipesureissa pesuaineena?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166160
Seuraavaks vois kokeilla ihan kuumaa vettä ja Fairya, nyt oli kylmä rasvanpoiston ainetta. ( ei syttyvää!) ja nesteen väri ainakin muuttui pesun myötä.
GaryRock
09.11.2014, 21:28
Mitäs litkuja porukka on käyttänyt noissa ultraäänipesureissa pesuaineena?
Seuraavaks vois kokeilla ihan kuumaa vettä ja Fairya, nyt oli kylmä rasvanpoiston ainetta. ( ei syttyvää!) ja nesteen väri ainakin muuttui pesun myötä.
Lamppuöljy on ihan toimivaa
Samuli varmaan tarkoittaa hidasta takavetoa?
Evil twin stick on tuttu, mut on aika suolaisen hintainen.
Geswas aikoinaan modasi yhestä kepistä toimimaan hitaan takavedonkin.
Ei vaan mene minun jakeluun että miten?
Toimiiko nuo siirtäjät paremmin jos sen siirtäjätankojen välisen keskikuulan jättää pois?
jep hidasta takavetoa :)
mulla olis semmonen setti odottamassa asennusta
Se ois koeajo ajettu ja hirveästi ei tunnu olevan eroa isolla ja pikkupuolella. :D
Samaan syssyyn tais mennä kansipahvikin paskaks tai ainakin nesteet lentää niskaan kun varovasti laittaa lapun lattiaan.
Se ois koeajo ajettu ja hirveästi ei tunnu olevan eroa isolla ja pikkupuolella. :D
Samaan syssyyn tais mennä kansipahvikin paskaks tai ainakin nesteet lentää niskaan kun varovasti laittaa lapun lattiaan.
:D:D:D:D kyllä off road autojen rakentaminen on kivaa:D:D:D:D
vaiha ny jo ihmees se opelin mottori poies sieltä...
Laitetaas tänne itselle muistiin. :D
Kansipahvi tuolta http://www.tommyrace.fi/cometic-kannentiiviste-opel-88mm-13mmmls-p-1108.html
Ja kannenpultit tuolta
http://www.motonet.fi/fi/product/251417
vaiha ny jo ihmees se opelin mottori poies sieltä...
Kannusta mielummin sitä että laittaa tän tekniikan kanssa auton toimimaan kunnolla.
Jossain talvieksytyksessä (-05 tai -06) Otto näytti miten tämä auto liikkuu tolla tekniikalla siten kuten Tumppi on joskus ajatellut. Jyrkähkö rinne, jossa ekat autot on vinssannut itsensä ylös, Otto laitta suikassa kaasun pohjaan, pakkaslumi pöllyää kunnolla, ja kuljettaja vie auton mäenlaelle. Kokematon kuski ja ennen kisaa ei ollut ajanut autolla juuri lainkaan.
Itse paikanpäällä tuota katsoessa vakuutuin siitä että tuo Tumpin tähän autoon rakentama tekniikka on melkosopiva toimiessaan.
Ei kai ton koneen piikkiin voi yksinään kaikkea laittaa?
Noi repron käyttämät termit "varovasti lappu lattiassa" ja vanha kunnon "kytkinpommi",Voi olla osasyynä ainakin tohon jakiksen porsimiseen...
Sit kun tollanen konekkaan ei oo enää kun pakasta vedetty,Niin voihan niihin ilmetä pientä huollon tarvetta(vaikka olisi siellä missä se alunperin on majaillutkin):).
Lisää tehoa vaan,Niin alkaa renkaat pyörimään niin vinhasti,Että ovat ihmeissään mistä sitä täyttä pitoa ottaisivat:D
Kannusta mielummin sitä että laittaa tän tekniikan kanssa auton toimimaan kunnolla.
Jossain talvieksytyksessä (-05 tai -06) Otto näytti miten tämä auto liikkuu tolla tekniikalla siten kuten Tumppi on joskus ajatellut. Jyrkähkö rinne, jossa ekat autot on vinssannut itsensä ylös, Otto laitta suikassa kaasun pohjaan, pakkaslumi pöllyää kunnolla, ja kuljettaja vie auton mäenlaelle. Kokematon kuski ja ennen kisaa ei ollut ajanut autolla juuri lainkaan.
Itse paikanpäällä tuota katsoessa vakuutuin siitä että tuo Tumpin tähän autoon rakentama tekniikka on melkosopiva toimiessaan.
Ja arvaa harmittiko kun vinssattiin omaa suzukia alamäkeen ja toi otto foffaili pintakaasulla ohi ylöspäin :D
Ei kai ton koneen piikkiin voi yksinään kaikkea laittaa?
Noi repron käyttämät termit "varovasti lappu lattiassa" ja vanha kunnon "kytkinpommi",Voi olla osasyynä ainakin tohon jakiksen porsimiseen...
Sit kun tollanen konekkaan ei oo enää kun pakasta vedetty,Niin voihan niihin ilmetä pientä huollon tarvetta(vaikka olisi siellä missä se alunperin on majaillutkin):).
Lisää tehoa vaan,Niin alkaa renkaat pyörimään niin vinhasti,Että ovat ihmeissään mistä sitä täyttä pitoa ottaisivat:D
Moon ihan samaa mieltä :D.
ps. Sen jälkeen ku näin susukin jakolootan ni oon vaan ihmetelly miks porukat laittaa satasia sen välityksiin? taino kyllähän se mopon moottorin perässä kestää(ja onhan se vakiona ihan turha se toinen alue :D) :p:p
...muutama vuos sitten tää auto herätti aluks äänien ja sen jälkeen etenemisen puolen kovaa kiinnostusta, ja nyt ku alkaa olemaan valmis ni ei muuta ku saapi vaa hierottua (ihan pikkuisten vastoinkäymisten :D) jälkeen toimivaks ni on varmasti etenevä ja luotettava ajokki!'
pps. ja ei todellakaan ole pöljempi moottori vaihtoehto ;)
Tässä nyt puntaroin tekiskö hätäapu kannen tiivisteen vaihdon vai rakentelisko kokonaan uuden koneen nurkkiin kertyneistä osista ja ajelis sillä aikaa pahvivikaisella talven safariajot?
Worrycrossissa ollut appari tarjoili muutama vuosi sitten Steyerin konetta työnsä puolesta, lohko ja kansi on yhtä puuta niin ei kansipahvi pääse vuotamaan. :D
Lämmöt kyllä pysyy kurissa kun ei 60 km/h matka-ajossa lämmöt edes nouse yli 60 asteen.
Eikä muistaakseni ole ikinä käynyt edes sadassa asteessa vaikka kuinka on kenkinyt.
VOLIATTI
17.11.2014, 14:56
Ei pahalla mutta huojentaa omaa mieltä että muillakin menee käteen vaikka kuinka yrittää tehä hyvää, ei nää oo aina niin helppoja :)
Onko sulla termostaattikotelossa mitään sisällä mikä hillitsee virtausta?
Muistaakseni tehtiin hannun vanhaan kilpuriin termarin tilalle sellainen lätkä jossa oli 13mm reikä.
Ei kyllä ole ja termari kotelokin on hitsattu yhdeksi puuksi huonoksi menneiden pultin kierteiden vuoksi.
Saattaapi nopeesti kiertävä jäähdytysneste kiertää vain helpointa reittiä, eli vain koneen etupäässä. Takapään sylinterit voivat käydä liian kuumana ja näin polttaa kansipahvia sieltä päästä. Eikä näy lämpömittarissa.
Olen niistä moottoreista kuullut, että on viimeset mukit leikkanneet kiinni, kun on termari pois otettu. Tosin kyse oli kutos koneesta.
Siks toisekseen Opelin koneenhan pitää käydä +100 asteen lämpösenä. :D
Saattaapi nopeesti kiertävä jäähdytysneste kiertää vain helpointa reittiä, eli vain koneen etupäässä. Takapään sylinterit voivat käydä liian kuumana ja näin polttaa kansipahvia sieltä päästä. Eikä näy lämpömittarissa.
Olen niistä moottoreista kuullut, että on viimeset mukit leikkanneet kiinni, kun on termari pois otettu. Tosin kyse oli kutos koneesta.
Siks toisekseen Opelin koneenhan pitää käydä +100 asteen lämpösenä. :D
uskoisin että syy kansipahvin porsimiseen on löytynyt ;)
Kansi koneistamolla.
Vaihtelin tänään koko kesän vuotaneet etujouset uusiin, ylälautasen alapuolella kulkee hitsisauma ulkokehällä joka oli sitten murtanut lautasen kun kevyesti oli foffia harrastanut.
Uusiin jousiin rälläköin viisteet ettei näin enää kävisi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166878
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166879
Pitkään askarrettanut flekti ongelmakin vihdoin ratkesi sosiaalisen media avustamana, kiitokset Kuljetus Kiiskit/Timo Kiiski.
Eli jostain aivonystyröiden perukoista oli jäänyt mieleen että 85 nastalle pitäisi syöttää maata mutta virtaahan sinnekin piti saada koska 86 onkin ohjaava maa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166881
Kansi kävi oikaisussa ja venttiilivarren kumien vaihossa Moottorikoneistamo M.Haikolla, laadukasta työnjälkeä ja nopea toimitus, meniköhän kaks päivää koska yläpään tiivistesarjaa piti odotella sen verran. :D
Kantta rupesin vaihtamaan perjantaina kun nimimerkki geswas tuli käymään ja rupesi siinä kaikella tietotaidollaan pätemään ja ehdotti ohivuotomittausta ensin ennen kannen irroitusta. :D
Siinä se paskaisesti nauraa, tämä mies minut kymmenisen vuotta sitten offroadin pariin koukutti!! :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=166999
Eipä saatu paisarin kautta porisemaan mistään pytystä eli liekö se pahvi sitten kuitenkaan palanut? :confused:
Kantta ei nyt sitten tullut vaihdettua.
Alunperin tuossa Opelin moottorissa menee letku alavesiletkulta termarikoteloon, nyt tämä hullunkierto tuli tulpattua eli pakotetaan kaikki vesi menemään lohkosta sisään ja kannesta ulos.
Koeajolle pitäisi taas lähteä niin näkisi loppuuko se paisarista suhauttelu kokonaan.
Koeajolla kävin, nelikko ei pysy päällä kuin kepistä pitämällä, lyhyt nelikko ei silleenkään. Jäähdytysnesteet lentää komeasti niskaan vaikka hullunkierto on tulpattu täysin, kaiken kukkuraksi jakis heitti vapaalle tuohon autotallin eteen ja työntämällä tätä ei yks ukko kynnyksen yli saa, ni kostoks työnsin sen käyttis Opelilla tupaan.
Kansi ja pahvi vaihtoon, Pajaressilta uus jakis ja lauantai aamuun mennessä pitäs olla valmis jos ajaa meinaa.
Noi kaikki vastoinkäymiset saattais kyl herkempää kaverii alkaa jo vaikka vituttaa.:D
Ennen hampaiden pesua kävin löysäämässä pari pulttia ni on sit helpompi huomenna jatkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167093
Maanantai iltana suoritetun koeajon jälkeen piti ruveta tekemään nopeaa viikkohuoltoa että ehti lauantain rinnekisoihin.
Viikon huolto-ohjelmaan kuului:
- Sylinterikannen ja tiivisteiden vaihto
- Jakolaatikon vaihto (johon kuului ulosoton poisto, pääakselin lyhennys, kaikkien laippojen vaihto ja tukikehikon asennus.
- Termostaattikotelon vaihto sellaiseen jossa on termostaatti + hullunkierto hitsattu umpeen alavesiletkusta termarikoteloon.
- Hukkaportin kellon vaihto oikeanlaiseen
- Pakopainemittarin asennus
- Sisävalojen asennus
Kansi vaihtui ja kannenpulteiksi tuli 10.9 kovuusluokan pultit diesel moottorista, näitä piti 15 mm lyhentää. Kannen kiristysohjeita löytyi kolme erilaista, valitsin version jossa kansi tulee kaikista tiukimpaan.
Uusi käytetty Samurain jakis tuli nimimerkki Pajaressilta, ulosotto piti poistaa ja pääakseli siis myös lyhentää. Monta vuotta olin elänyt luulossa että Samurain laippoihin kävisi 8" Toyotan perien kardaanit suoraan mutta eipäs käykään eli kaikki laipat piti vaihtaa. Hemmetin tiukassa noi laippojen mutterit ja yhden kanssa piti jo ihan oikeasti painia että sen sai auki, lopulta kun jakis oli laipasta hitsattu ruuvipenkkiin kiinni pysttyi hyödyntämään moskaa jolla parin "napsun" jälkeen mutteri aukesi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167323
Laatikko kun oli perjantai iltana asennettu niin vaihdekeppiä asentaessa huomasin että se ottaa koriin kiinni, aiemmin ei tälläistä ongelmaa ole ollut, piti leikata kardaanitunneliin lisää tilaa kepille, liekö tämä oli Worrycrossissakin syynä sille että oltiin takavetoisena liikenteessä.
Liikaa muuttujia, ongelmia, suunnitelmia ja kiirettä niin ei kerkeä kaikkiin "pikkujuttuihin" perehtyä joista voi tulla näköjään melko kalliita. :(
Uusi (käytetty) termostaattikotelo tuli uudella 92 asteen termostaatilla.
Vesipumppu ja flektit on asetettu säilyttämään 95 asteen lämpötilaa, huiman näköistä auton seisoessa paikoillaan kun lämmöt nousee mittarin mukaan n. sataan asteeseen ->termari aukeaa ja vesipumppu pyörähtää, lämpömittari putoaa n. 2 sekunnissa kehdeksaan kymppiin, myös flektit pyörähtää juuri sen verran että huomaa niiden pyörivän. :D
Myös aiemmin ollut kierto suoraan alavesiletkusta termarikoteloon tuli nyt poistettua joten vesi kiertää väkisin lohkosta sisään ja kannen etupäästä ulos, lauantaina ei ainakaan tuntunut lämpöongelmia olevan.
Hukkaportin kello oli melkoinen viritys jonkun aiemman sepän toimesta, kello oli ylijännitetty hukkaportin läppään, tangon kun otti irti niin jousi veti sitä useita senttejä sivuun.
Puoli silmän mittaa on kuulemma oikea kireys hukkaportin kellolle, tuollainen ylijännitys aiheuttaa sen ettei hukkaportti pääse aukeamaan kunnolla joka taas nostaa pakopaineita joka taas nostaa kannen lämpöjä joka taas polttaa kansipahveja.
Tämä kello tuli Proturbolta ja jousi on vaihdettavissa halutun jäykkyiseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167188
Pakopainemittari tuli myös asennettua jotta näkisi mitä v*ttua siellä oikein tapahtuu, jostain syystä ei näytä juuri muuta kuin nollaa, pitänee koeponnistaa jossain missä joutuu kunnolla rasitukseen.
Sen jälkeen kun tämä oli asennettu niin nimimerkki Solmurauta kertoi ohjeet oikeanlaisen pakopainemittarin asennukseen, ensi kerralla siis. :D
Tullut manailtua kun tuolla autossa on todella pimeää ja ahdasta.
Pimeyteen tuli helpotusta 5 m led nauhan ansiosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167324
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167322
Henkisesti auttaa myös ohjaamon ahtauteen.
Välillä tuo laajakaistalambdan keskinäyttö menee tuollaiseksi avaruustaivaaksi, syytä sille en tiedä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167294
Rinnekisatkin tuli lauantaina ajeltua, ei ole kyllä rehellisesti sanottuna mikään paras mahdollinen auto keppien kiertoon.
Kuvan ottanut nimimerkki suzuki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167296
Nyt kun moottori ja voimansiirto kesti ehjänä niin officrossi osuuden lämmittelykierroksella hajosi uusi ja vasta asennettu ilmajousi kuskin puolelta edestä.:mad:
Kun keula hakkaa pohjaanlyönti kumeja vasten niin ei muuten ole kovinkaan miellyttävä ajaa. :D
hiluvitkutin
08.12.2014, 07:46
Kerrohhan meillekkin se oikeanlainen pakopainemittarin asennus. Ni saahaa joka jätkä vehkeet iskuun!
Pakosarjan kollektoriin se yleensä laitetaan tai pakopesän laipan juureen. :rolleyes:
Arska-tehtaalta
08.12.2014, 11:26
Mistä pussi särky?
Kollektoriin juu, mutta pitäs olla venturiputken tyylinen.
Pussit on tyhjinä niin ei jaksanut siihen syventyä, ehkä loppuviikosta.
Kylmäkäynnistyspiiriä rikastelin kun eilen aamulla ei lähtenyt käyntiin kuin starttipilotilla, ei vaan ole ehtinyt tähän perehtyä yhtään kun AINA ollut yksinkertaisesti jotain muuta paskana mikä on pitänyt ensin korjata.
Ensin epäiltiin että saa liikaa soppaa mutta tuossa tallissa rupesin hakemaan kartan säätöjä vallitsevan lämpötilan kohdalta niin että aloitin ihan nollasta, loppupeleissä sitä soppaa piti olla tuplaten vierekkäisiin lämpötiloihin verrattuna että rupes hörähtämään helpommin käyntiin. Nyt on helpompi ruveta hienosäätämään stiäkin karttaa kenttäolosuhteissa kun on jotain toivoa että lähtee muualtakin käyntiin kuin palmun alta.
No vähän jos on rikki ni pitääks sen nyt noin paljon vuotaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=167471
Vilkut ja pakkivalot hävisi mystisesti (lakkasi toimimasta, ei ole viety). Pitänee aloittaa tutkiminen sulaketaulusta, hätävilkut kyllä pelaa.
Myöskin vaihdekeppi meinaa vikuroida kiinnikkeiden kiristämisen jälkeen eikä pakkia meinaa saada päälle. Pientä hienosäätöä siis.
Jakolaatikon välitykset pikkupuolella on kyllä järkyttävän pitkät noilla 35" kumeilla vaikka perissä onkin 4.88 välitykset.
Toisaalta isolla puolella välitykset saisi olla samat, lyhentikö tossun välitykset isoa puolta ollenkaan?
lyhentikö tossun välitykset isoa puolta ollenkaan?
Tossun välitysten nopeapuoli 53/28=1,89 , valottoman laatikon vakio nopeavälitys taisi olla1,59
Tossun välitysten hidaspuoli 4,41 ja valottoman laatikon vakio hidasvälitys 2,56 ?
Tossun välitysten nopeapuoli 53/28=1,89 , valottoman laatikon vakio nopeavälitys taisi olla1,59
Tossun välitysten hidaspuoli 4,41 ja valottoman laatikon vakio hidasvälitys 2,56 ?
Miten noi valottomat toimii pimeellä kun ne ei nää mitään :D:D:D:D
-sori :o
Sulakehan sieltä oli mennyt, liekö vanhuuttaan?
Vaihdekepin kehyksen kiristäminen aiheutti sen että vaihdekeppi otti pakille laittaessa koriin kiinni, eli lisää tilaa sahailtu kepille. :p
Pakkianturi täytynee vielä vaihtaa kun ei tunnu joka kerralla pakkivalo syttyvän.
Coil Overit rupes pikkuisen kiinnostamaan jos meinaa crossiradan patikossa enemmänkin ajella, tuollainen jonkinlainen laskentataulukko löytyi jousien mitoittamista varten. http://www.crawlpedia.com/spring_rate_calculator.htm
Vai pitäskö vaa pistää tää auto myyntiin nyt kun se toimii? :rolleyes::p
Vai pitäskö vaa pistää tää auto myyntiin nyt kun se toimii? :rolleyes::p
Luuletko saavas kaupaks ku kaikki jo tietää kuin hyvin toi kestää ehjänä?:D:D
Luuletko saavas kaupaks ku kaikki jo tietää kuin hyvin toi kestää ehjänä?:D:D
No mutta nythän siitä rupeaa olemaan lastentaudit korjattuna! :p
Kai tollanen menee kaupaksi,Joku hassu kellä on rahaa niin ostaa sen takia että on vaan hirveän kivan värinen?:)
Ja tohon samurain jakiksen laipat+toyotan kardaanit=ei suora sovitus.
Mää olin kanssa siinä uskossa että menis ihan noin vain.Jossain täällä foorumilla se luki että käy ihan Bolt On...
Nyt ei oo tapahtunut mitään, seisonut tallista koskemattomana muutaman viikon ettei vain hajoa mitään. :D
Eilen illalla kävin vähän pöristelemässä ja haaveilemassa että tulis kesäkelit!
Toyotassakin on vissiin jokunen eri kardaanin laippa. Hiluxissa ilmeisesti 8mm pultit ljssä 10mm a hjssa ilmeisesti 11mm jossain takatuuppareissa ihan kuin olisin nähny 6mm.
Mitään ei nyt oikeestaan oo tapahtunut ku täs nyt on ollut vähän kaikenlaista. :rolleyes:
Siskolta sain joululahjaksi sen tekemät korin väriset villasukat. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168557
Arvuutellu että vaihtaisko polttoaineen takas bensaan vai vaihtaisko hukkiksen kelloon vähän tiukemman jousen että sais lisää vetoja koneeseen.
Vai antasko olla semmoisenaan kun kerran toimii?
Vai antasko olla semmoisenaan kun kerran toimii?
Suosittelen tätä.:D Ainaki toistaiseks.:rolleyes:
Ja komeet sukat.:D
PunisherFIN
06.01.2015, 21:52
siun tuurillas, elä koske :D
vaihtaisko hukkiksen kelloon vähän tiukemman jousen että sais lisää vetoja koneeseen.
Joo, tehoo ei oo koskaan liikaa, viriviritööttööt. On niin kiva seurata ku äijä rakentaa, korjaa, rakentaa ja taas korjaa. ;)
Ja koska tykkäät GULF-jutuista, niin tuolta löytyy kaikkee kivaa: http://www.uspartsperformance.fi/lifestyle/vaatteet
Joo, tehoo ei oo koskaan liikaa, viriviritööttööt. On niin kiva seurata ku äijä rakentaa, korjaa, rakentaa ja taas korjaa. ;)
Muistan vieläkin kun puhelimessa nauroit räkäisesti vuonna 2009 kun kerroin näistä hienoista suunnitelmista. :D
"Jaz is gone but I got the blues…"
Jakkaroihin päälliset, kovin ovat selkärankaa hiveleviä nuo muovijakkarat ilman pehmusteita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168716
Miten muistelisin että joskus aiemmin nämä Jazin päälliset ois tullu useammalla kuin kahdella nepparilla kiinni? (P.S kuvassa sormi vielä ehjä)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168715
Ja ettei vanhoissa päällisissä olisi ollut pehmusteita valmiina?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168714
Telttapatjasta tein kostoks lisää pehmustetta sinne alle, 30x85 cm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168713
Neppari tuli ruuvattua kiinni ja homma valmis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168712
Yhtä kiinnikettä piti "nopeasti vähän rälläköidä" ja ensiavun kautta kursimaan pikkurilli takas kasaan. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=168711
Hienosti kasattu pikkurilli! Mahtavaa jälkeä! Menikö ees muuta ku nahka?:D
Tänään tuli käytyä ulkoiluttamassa Suikkelia, samalla tuli laskettua kulutus etanolilla joka on vaatimattomasti tollee "matka-ajossa" 26 L / 100 km :eek:
Metsässä käyty eksymässä, jännä miten pimeä ja lumi pistää suuntavaiston ihan sekaisin. Piti kaks kertaa vinssatakin! :eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=169553
Siinä muutama hiippailu video jakiksen vakiovälityksillä ja 35" pyörillä.
Näköjään osuu kamera tuulilasiin mistä aiheutuu epämääräistä ääntä. :mad: Tietääpähän jatkossa asemoida kameran paremmin.
http://youtu.be/-0c8ImEk2pY
http://youtu.be/erLds2lFkf8
http://youtu.be/_bXfzan0QI0
http://youtu.be/1-tKp4u0EfM
http://youtu.be/amTf6yDCRus
Tuon metsässä olon ajan kun tottui noihin 6000 k led valoihin niin tien päällä ajovaloille vaihtaessa katottiin toisiamme apukuskin kanssa melko pitkään, miten hitossa ajovalot näyttää ihan keltaisilta??
Nopeesti ne silmät näköjään värilämpötilaan tottuu. Kesti ehkä 20 min ennenkuin ajovalot rupes taas näyttää normaaleilta.
Ravijoen safari kurvailtu, eikä mennyt kuin kytkinlevy+asetelma (vaikka vielä pitääkin), laatikosta hävis pakki ja turbo löystyi pakosarjasta ja kuuma pakokaasu poltti tulpanjohdon.
Ei kellään olisi sopivasti 1.9 AAZ konetta ja siihen takavetoisen automaattilaatikkoa perään ylimääräisenä?
PunisherFIN
08.02.2015, 20:00
kysäse savon autotune, mikko putkonen.. veikkaan et naapurissa voi olla yks jos toinenkin VAG kone osina ja/tai kokonaisena. jos sie sitä vaggia käyt virittämään, niin samalta mieheltä löytyy järetön määrä neuvoja ja kikka3 millä 1.9 volkkari laulaa hirmusia woimasavuja :)
lepoantti
09.02.2015, 07:33
minä olen ollut erittäin tyytyväinen susukissani olevaan volvon vinokoneeseen ja laatikkoon. painaa varmasti enemmän kuin opelin kiuas tai tuommonen aasi vai mikä lie vag johdannainen, mutta yksinkertaisuudessaan lähes liikuttavan hieno. siitä saa tehiä suht helpolla ahtimen kanssa, osat lähes ilmaisia ja niitä on saatavilla paljon, tomaattiaskejakin tarpeineen saa ykköskympeillä. itsekkin olen välillä miettinyt että pitäisi joskus kokeilla tomaattilaatikkoa omaan tötteröön.
nakkaat saman moottorinohjauksen volvon mjoottoriin kun se on valmiina, ja joku puhallin sulla on niin sekin käy. sitten tovin askartelet tallissa ja sovitat romut sinne, sen jälkeen ajat ja unohdat tekniikkamurheet.....
volskin kone on ihan ok meillä tosin manuaali perässä mut, kyllä site melkeen kehtaa suositella.. susukin pannu huoneeseen menee aika kevyesti kumminkin meilläkin on laturi ja tehostaja kaikki omilla paikoillaan, ei tarvinnu alkaa siirteleen ku kone sopivasti kallellaan
PunisherFIN
09.02.2015, 15:42
mie oon miettiny ihe kans vaginalaisuutta, kun oon nähny mitä ne tuosta 1,9l koneesta puskee pihalle rullilla.. joku 300hp/500Nm alkaa olla sellaset lukemat, et sillä jo kevyehkö, tai vaikka vähän raskaampiki kori liikkuu jo pirun liukkaasti.. ja ne tehokäyrät mitä kattoo, ei oo pelkkää ylävääntöö vaan pelottavinta on et nykyaiksella moottorinohjauksella saa tonnista vetämään ja parilla tontulla on jo sellaset woimat ulkona et huhhuh :) mikko kiusas minuu ja näytti teholaput jostain helevetin polosta, ni vääntöö enemmän 1,4l pikkudieselisä, mitä patrollin 2,8l pannussa ni ei voimanlähe ainakaan enää raskas ois ja sitä ei ollu edes kiusattu viel paljoo..
joo meillä ihan mekaaniset perus systeemit, penkissä ei oo vielä käyty mutta voisko olla joku 150-200hp kyllä se susukia liikuttaa kivasti.
Minkä tomaatin meinasit saada mahtumaan etukardaanin kanssa?
Noi AW-71 tuntus olevan aika kestäviä ja vähillä sähköillä olevia ylivaihde lootia. Löytyy ainakin opel ohc ja cih koneiden perästä sekä tietty volvojen vinokoneiden takaa.
Jos löytys pulttijaoille mittakuvaa tai koneet ja laatikot, mistä mitoittaa, niin ei tollanen välilaipan teko mikään paha homma ole.:rolleyes:
Mitoittaminen se aikaa vievin homma on.
turakoitsija
09.02.2015, 23:35
Mulla suskassa bmw1,8+4hp22 automaatti. Todella hieno laite ajella kunhan jakolaatikon välitykset riittävän lyhyet. Kardaani mahtuu olemaan hienosti. Pakoputkikii tulee samaltapuolen kardaanin kans.
Ravijoen safari kurvailtu, eikä mennyt kuin kytkinlevy+asetelma (vaikka vielä pitääkin), laatikosta hävis pakki ja turbo löystyi pakosarjasta ja kuuma pakokaasu poltti tulpanjohdon.
Vaihdelaatikko vaihdettu MV6:sen laatikkoon, syksyllä sain vaihdekepin ja laatikon välisen yhdystangon kiinni ja nimimerkki geswas huomasi että vika olikin yhdystangossa joten turhaan tuli vaihdettua laatikko kun olisi riittänyt yhden M8 pultin kiristäminenkin...
Pakosarja ja imuilman esilämmitin vaihtui toisenlaisiin. Polttoaine vaihtui takaisin bensaan kunnes löytyy isommat n.750 cc suuttimet.
Tasaisella kuormituksella lämmöt meinaa nousta välillä liiankin korkeiksi kunnes termari aukeaa joten porasin termariin 5 mm reiän jotta ohi pääsee vähän virtaamaan eikä tulisi niin suurta lämpöpiikkiä, toistaiseksi tuntuisi toimivan ja lämmöt pysyy alle satasessa koko ajan, vesipumppu ja flektit on nyt säädetty 90 asteeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=183416
eikös sitä termaria pysty säätämään silleen että olisi auki koko ajan ja antaisi pumpun ja puhaltimien hoitaa lämmön säätely vai kuuluuko siihen kattilaan sellainen ns.kaksi piirinen termari ?
volvossa on orkkiksena sellainen joka ohjaa vedenkierron kahdella lautasella eri kanaviin.
Mietin samaa kuin Kankku.
Onko kaikki lämpöanturit samassa paikassa?
Itsellä auton oma pumppu käytössä mutta flektiä ohjaa moottorinohjainlaite lämpöanturitiedollaan, ohjaus tukee myös sähköistä pumppua mutta ei ole syyt sellaisen hankkimiseen ylittäneet kynnystä jossa on hinta ja todennäköisempi pumppurikko.
Termostaatti mulla 82 asteinen, flektin kytkeytyminen 86 ja pois 83. Toimii erinomaisesti normiajossa, maksimikuormituksella jäähdytyskapasiteetti ei ihan riitä, joutuu jäähdyttelemään välillä.
Ootko sellaista kokeillu että flektit käynnistyy suuremmassa lämmössä kuin pumppu?
Perehtymättä sen kummemmin sähköisen pumpun suositeltuun käyttöön, korkeampi flektin kytketyminen tasannee vähän lämpötilanvaihtelujakin kun pumppu kerkeää kierrättää semilämmintä vettä syyläristä ennenkuin flektit alkaa jäähdyttää.
Ooppelin varaosaohjelma tuntee kuumiin maihin 82 asteisen termarin numerolla 90443473, siltä varalta kerron jos oot etsiny, muttet löytäny :)
Vesipumppu ja flektit säädetty nyt 85 asteeseen ja tuntuisi pitävän lämmöt moottoritienopeuksissa 95 asteessa. Pitää vielä kokeilla porata pari reikää Kankun ohjeistuksen mukaan. Saattoi olla mahdollisuus asettaa pumppu ja flektit eri lämpötiloille, pitänee tutustua vielä käyttöohjeeseen.
Worrycrossissa tuli taas käytyä etsimässä heikot lenkit ja löytyihän niitä:
- ensimmäisen erän alussa hajosi vasen/etu ilmajousi ja loppukisa pauketeltiin pohjaanlyöntikumia vasten
- kerran auto sammui eikä meinannut lähteä millään käyntiin
- toisessa erässä katkesi laturin hihna ja käytiin make lj:n kanssa tekemässä sen verran nopea hihnojen asennus ettei siinä kerennyt edes kiintoavaimia käyttää
- lopuksi rupesi kytkin luistamaan sen verran paljon ettei pystynyt ajamaan kuin pikkupuolen ykkösellä reippaalla kaasulla, positiivista että jäähdytysnesteen lämmöt pysyi tästäkin huolimatta ihan normaalina
Bensaa kului ekassa erässä 5 litraa, eli se oli kohtuullinen verrattuna helmikuun Ravijoen safariin jossa 17 km matkalla kului melko tarkkaan 45 litraa etanolia.
Yksi näkyvä vaurio tuli vinssipetiin, ilmeisesti samasta urasta johon JPK jäi jumiin, hitonmoinen pamaus ainakin kuului kun sillä uralla osui kiveen.
Hardox antautui.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=183950
Ihme ettei toisen lähdön alussa kolmen auton kylkikosketuksesta tullut mitään näkyviä vaurioita. :eek:
Seuraavana päivityslistalla:
- ne isommat suuttimet
- pitävämpi tai edes oikein shimmattu kytkin
- alusta kokonaan uusiksi jos meinaa lujempaa ajella
- triggeripyörä 12 hampaiseksi
Materiaalia kisoista:
Videon kuvannut Oskari Penttinen
https://youtu.be/R1hLiy3muIM
Kuvat ottanut Teemu Huikko
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7144.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7211.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7129.jpg
Kuvat ottanut Sami Ikonen
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_0627.jpg
Flipperipallona välissä :D
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_0814.jpg
Vähän meinaa olla 35" pyörillä ja suorilla akseleilla tekemistä mutka-akseli autojen seassa mutta onneksi en ollut ainoa.
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_1098.jpg
Siihen meinasti loppua kytkimen pidot ihan totaalisesti mutta vinssaamalla irti ja varovasti liikkeelle kohti mäkeä, kotona ei sitten meinannut nousta enää autotallin 5 cm korokkeen yli. :eek:
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_1142.jpg
Mie en ainaka nää yhtää noist kuvista?
Mie en ainaka nää yhtää noist kuvista?
En miekää, eli et oo ainut.
Seuraavana päivityslistalla:
- ne isommat suuttimet
- pitävämpi tai edes oikein shimmattu kytkin
- alusta kokonaan uusiksi jos meinaa lujempaa ajella
- triggeripyörä 12 hampaiseksi
Suuttimiksi löytyi käytetyt Siemens Deca 630 cc.
Voisi sitten säätää ihan oikeat kartat viinakselle.
Enää ei puutu kuin loput!
Kekkeruusi
04.11.2015, 19:33
Minkäs takia susuki rötäs välillä siellä mutahaudassa kun joutu kaasua painaan kunnolla ?
Minkäs takia susuki rötäs välillä siellä mutahaudassa kun joutu kaasua painaan kunnolla ?
Paineen alla häviää kipinä johonkin.
Pitää sitäkin selvitellä.
Kekkeruusi
05.11.2015, 11:22
mikäs moottorinohjaus sulla muuten on siinä ?
mikäs moottorinohjaus sulla muuten on siinä ?
Tatech
J0hannes
05.11.2015, 16:06
Materiaalia kisoista:
Videon kuvannut Oskari Penttinen
https://youtu.be/R1hLiy3muIM
Kuvat ottanut Teemu Huikko
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7144.jpg/_full.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7211.jpg/_full.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/©Teemu+Huikko/IMG_7129.jpg/_full.jpg
Kuvat ottanut Sami Ikonen
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_0627.jpg/_full.jpg
Flipperipallona välissä :D
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_0814.jpg/_full.jpg
Vähän meinaa olla 35" pyörillä ja suorilla akseleilla tekemistä mutka-akseli autojen seassa mutta onneksi en ollut ainoa.
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_1098.jpg/_full.jpg
Siihen meinasti loppua kytkimen pidot ihan totaalisesti mutta vinssaamalla irti ja varovasti liikkeelle kohti mäkeä, kotona ei sitten meinannut nousta enää autotallin 5 cm korokkeen yli. :eek:
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/IMG_1142.jpg/_full.jpg
Kuvien linkityksessä lienee ollut jotain häikkää.
Sää oot linkittäny tohon 1g.fi albumiin noi, kun pitäis linkittää pelkkään kuvaan.
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/%C2%A9Teemu+Huikko/IMG_7128.jpg
Tän kuvan linkin saa kun klikkaa kuvan päällä hiiren oikeaa ja valitsee linkki täysikokoiseen kuvaan. toinen vaihtoehto näyttää olevan, kun lisää selainpalkissa olevan urlin perään /_full.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi%202015/%C2%A9Teemu%20Huikko/IMG_7128.jpg/_full.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi+2015/%C2%A9Teemu+Huikko/IMG_7128.jpg
http://wuoksioffroad.1g.fi/kuvat/Off-Road/WorryCrossi%202015/%C2%A9Teemu%20Huikko/IMG_7138.jpg/_full.jpg
Taas ollaan jännän äärellä.
Jos nyt laittaisi kytkimeksi ihan vakio set-upin.
Renkaatkin vaihtui 33" boggereihin. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=188451
Vauhtipyörä taitaa olla auton painavin osa? :D Paino on voimaa...?
18 kg, sentäs 67 kg vähemmän kuin kori.
Muutaman kilon vähemmän kuin turvakaaret.
27 kg vähemmän kuin tukivarret.
Mutta silti 14,5 kg enemmän kuin edellinen vauhtipyörä.:o
Tuli säädettyä 0,4 mm kärkiväli tulppaan ennen Worrycrossia ja näköjään se on liian pieni väli.:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=188586
Ilmankos meinasi ahtojen alla kipinä välillä kadota yhdestä sylinteristä.
Suuttimet vaihtui 635cc Siemens Deka merkkisiin, 41% suuremmat kuin edelliset, jos vaikka ruiskutusaika lyhenisi oleellisesti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=188587
Kone ja laatikko löysi eilen illalla takaisin paikoilleen konehuoneeseen, enää tarvii niputtaa "loput". :o
Imuputki ilmanputsarille vaihtui 2,5" -> 3" eli putken pinta-ala suureni 31%. Homma vielä vähän vaiheessa kun käsivarastosta ei löytynytkään 3" silikonletkua vaikka muistikuvien perusteella piti olla.
Samalla tuli vaihdettua pakolämpömittari toimivaan versioon. :D
Imuputki tuli alumiinista. Olikin mielenkiintoinen hitsata kun ehkä kolmas kerta elämässä kun alumiinia tuli hitsattua. Maailmalta saatujen vinkkien perusteella viimeiset sentit saumasta jopa onnistui välttävästi, sekin jäi alapuolelle piiloon ettei kukaan näe.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=189039
Konehuoneeseen jäi vielä muutama kuutiosenttimetri ylimääräistä tilaa joten jotain sinne voisi vielä keksiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=189037
Jostain syystä puhelimesta kuvia ladatessa osa kuvista menee kyljelleen?
Eilen pääsi vähän pihamaalla pöristelemään, nämä on niitä hetkiä kun tekee mieli asua jossain vähän syrjemmällä että testilenkki olisi edes vähän pidempi kuin pihanurmikolla ympyrää ajelua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=189038
Nyt vain odotellaan että saisi auton joskus rullille säädettäväksi...
oletkos laittanut tonne hiilikuitu pönttöön jonkun paremman suodattimen sisälle,
tuon pytyn mukana tuleva on melkoisen pieni ja menee tukkoon helposti.
oletkos laittanut tonne hiilikuitu pönttöön jonkun paremman suodattimen sisälle,
tuon pytyn mukana tuleva on melkoisen pieni ja menee tukkoon helposti.
En, huonohan se on mut mennään näillä, snorkkelin päässä on toinen huono suodatin. Jos kaksi huonoa vastaisi yhtä välttävää suodatinta. :D
En, huonohan se on mut mennään näillä, snorkkelin päässä on toinen huono suodatin. Jos kaksi huonoa vastaisi yhtä välttävää suodatinta. :D
kun viet ton penkiin niin kokeileppa tuolla nykyisellä setupilla ekaks kerran ja sitten uudestaan yhdellä kunnon ilmanputsarilla (vaikka ihan suoraan ahtimeen kiinni) uskoisin että tulee käppyröihin positiivista muutosta.
dynamics1
29.02.2016, 18:04
Meillä ei ainakaan ollut mitään eroa oliko tötterö kiinni vai haitari putkea tai ilman niin sama penkki luku oli väitän että ei ole väliä siis. Ja penkki oli motest
Meillä ei ainakaan ollut mitään eroa oliko tötterö kiinni vai haitari putkea tai ilman niin sama penkki luku oli väitän että ei ole väliä siis. Ja penkki oli motest
Joo motorestin penkissä ne suurimmat pollet on yleensä on mitattu :D
Tosta penkistä mihin on tällä kertaa menossa ei saa lukemia irti, mut kisakäyttöä varten sais seokset kohdilleen. :o
Siellä missä viimeksi käytin on seuraava mahdollinen vapaa penkkiaika vasta huhtikuun puolen välin jälkeen. Ei malttas odottaa niin pitkään. :rolleyes:
Penkkiin ei oo päässyt vieläkään, mut korvakuulolla ja seosmittarin perusteella tuli karttoja säädeltyä "sinne päin".
Sunnuntaina käytiin BJ:n ja Suzukin voimin hiljaa hiippailemassa suolla.
https://youtu.be/RAG6QzSWxt0
Jakolaatikko tuntui kolahtelevan omituisesti välillä, eilen otin pohjapanssarin pois ja apukuskin puolen rungon puoleiset pultit oli löysällä.:eek:
Tällä kertaa ei vahinkoa päässyt syntymään ja jakis oli säilynyt ehjänä, joten selvisi pulttien uusimisella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=189616
(jostain syystä vieläkin heittää kuvat katolleen kännykästä ladattaessa?)
Mieli tekisi siirtää jakolaatikkoa eteenpäin jolloin taakse saisi pidemmän kardaanin. Kiinnikkeet pitäisi luonnollisesti tehdä uusiksi siinä vaiheessa.
Onko jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliön koolle olemassa jotain laskukasvaa?
Tuntuu ettei paisuntatila riitä pidemmässä vedossa jos nesteet on paisarissa yläviivassa, vaan nestettä tulee jonkin verran pihalle.
Jos nestettä on vähemmän ei ongelmaa tunnu olevan.
Tyhjäkäynti kartta säädetty tasaiseksi 600-1200 rpm välillä niin tasoittui tyhjäkäynti tasaiseksi, tosin kun asetin tyhjäkäynnin kipinän katkaisulle niin vähän meinaa humpata ja loiskaa kivasti putkessa vaihdetta vaihdettaessa. :D
Deluxe66
17.03.2016, 23:25
Paisarin tilavuus pitäisi olla noin 10% nesteen kokonaistilavuusesta. Vähintään 3% pitäisi taas olla paisumistilaa. Elikkäs suomeksi jos nestettä menee 10l järjestelmään niin paisari pitäs olla min 1l ja suunnilleen puolillaan nestettä.
No se sitten selittääkin, tilavuutta on n.13-15 litraa, ja paisari on vain tuttu pallomallin paisuntasäiliö, VAG konsernin tuotteissa käytetty.
No se sitten selittääkin, tilavuutta on n.13-15 litraa, ja paisari on vain tuttu pallomallin paisuntasäiliö, VAG konsernin tuotteissa käytetty.
jätkä on tehny vanhasta pakoputkesta syylärin linjat :D ei tonne muuten mahu niin paljoa nestettä. :eek:
jätkä on tehny vanhasta pakoputkesta syylärin linjat :D ei tonne muuten mahu niin paljoa nestettä. :eek:
Pakkohan se reikien tuoma painovajaus on jostain saatava takaisin :D
35 mm linjat edestakas (koska 25 mm alumiinikurveja ei löytynyt mistään).
Ja suurin Griffinin syyläri mitä US-Partsilta löytyi, liian korkeita lämpötiloja ei ole ilmennyt vaan pysyy hyvin kurissa vaikka kaasujalka välillä unohtuisikin pohjaan.:D
Toissaviikon torstaina kävin pikkuisen ulkoiluttamassa, silleen säästellen että pysyy auto ehjänä JPK muistoajoihin.
No konehan siinä meni paskaksi ja toiseen takajouseen tuli reikä. :eek:
Helvetin kyytiä haalimaan varamoottoria ja semmoinen kaverilta löytyi siihen hätään, noin kymmenisen vuotta ladossa seissyt... Eikä ollut kaverillakaan mitään hajua toimiiko se edes koko moottori kun ei hänellä ollut koskaan ollut käynnissä.
Perjantai iltana hain moottorin, sit piti vaan ruveta purkamaan vanhaa pois konehuoneesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191069
Lauantai iltana hautajaisten jälkeen sain onneksi apuja kahdelta kaverilta niin saatiin kone lattialle alle puoleentoista tuntiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191070
Vähänhän tuo "uusi" paikoilleen menevä moottori oli jo päässyt yhtymään happeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191072
Kovasti varoiteltiin että kansipahvi ei välttämättä kauaa kestä, sen vaihtamiseen ei vain ollut aikaa. Kaikki stefat vaihdoin koneeseen koska ne on yleensä kovettuneet koppuroiksi seisomisen aikana.
Kaikki apulaitteet piti myös vaihtaa jakopäätä ja vesipumppua myöten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191071
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191074
Öljymittarille ja ahtimen öljylähdln t-haaraa öljypumppuun ruuvatessa kuului pieni poksahdus muttei kuitenkaan näkynyt mitään.
Torstaina sain jo vehkeet tulille ja ajettua auton pihalle jäähdytysjärjestelmän ilmausta varten ja öljyä kusi niin saatanasti, tarkempi tutkiminen osoitti että öljypumpun kuori oli mennyt halki t-haaraa tiukatessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191075
Perjantai iltana töiden jälkeen aloinkin sitten irroittelemaan öljypumppua ja sain sen vaihdettua ja kasattua loput puuttuvat osat autoon kiinni, se vuotava takajousikin tuli kaikkien vastoinkäymisen jälkeen vaihdettua kunhan sopiva ensin löytyi toisesta varastosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191076
Myöhemmin perjantai iltana make-lj tulikin trailerin kanssa noutamaan Suikkaa ja lauantai aamuna lähdettiin viiden aikaan kohti Riihimäkeä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191077
Officrossi osuus meni hyvin koska auto pysyi ehjänä, tuli jopa kolmas sija! :eek: Taiskin olla eka kerta...
Kisan jälkeen kattelin että takavinssin naru roikkuu ja laitoin koukun sakkeliin ja kelasin vähäiset löysät pois, mutta "koska jotain pitää hajota" niin vinssin rele meni jumiin ja pyöri muuten just niin kauan kunnes ajettiin auton varikolle, kaivoin akun esiin ja irroitin virtapiuhan akusta. Tarttee varmaan tehdä uus takapuskuri...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191079
"koska jotain pitää hajota"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=102635
Toissaviikon torstaina kävin pikkuisen ulkoiluttamassa, silleen säästellen että pysyy auto ehjänä JPK muistoajoihin.
No konehan siinä meni paskaksi ja toiseen takajouseen tuli reikä.
Ottaapa tämäkin taas vastaan. Mikä siinä alkuperäisessä koneessa nyt porsi?
Ottaapa tämäkin taas vastaan. Mikä siinä alkuperäisessä koneessa nyt porsi?
En tiedä, ei oo ehtinyt ottaa auki vielä. Endoskoopilla (tjsp) ei näkynyt männissä reikää eikä kansipahvikaan ollut rikki, joten voi olla venttiili palanut.
Startatessa pyöri vähän turhan herkästi niinkuin ei olisi vastusta ollenkaan.
Pitää ottaa kansi irti kun kerkiää niin selviää sekin.
Bonuksena kolmospytyn tulpan kierteet antautui lopullisesti, joten kansi on roskiskamaa. :cool:
Bonuksena kolmospytyn tulpan kierteet antautui lopullisesti, joten kansi on roskiskamaa. :cool:
Onko tämä vielä se Tumpilta lähtenyt, tän auton "alkuperäinen" kansi, eli se Haverinen Racingin jalostama?
dynamics1
18.04.2016, 22:39
Mitäs koneesta särky? Eikös tämä käynyt rullilla säädöissä?
Onko tämä vielä se Tumpilta lähtenyt, tän auton "alkuperäinen" kansi, eli se Haverinen Racingin jalostama?
Juu on, tai siis oli.
Alakerta vaihtui jossain välissä.
Varmaan ihan toimimattomia ideoita, mutta saisikohan tulpanreikään helicoilin pysymään? Vai oliko jo koitettu?
Tai mites löytyisikö sopivilla arvoilla olevaa paksummalla kierreosalla olevaa tulppaa?
Varmaan ihan toimimattomia ideoita, mutta saisikohan tulpanreikään helicoilin pysymään? Vai oliko jo koitettu?
Tai mites löytyisikö sopivilla arvoilla olevaa paksummalla kierreosalla olevaa tulppaa?
Oli jo helicoil/tulpan korjauskierresarja, ja kierteet nousi niistäkin.
Koitin etsiskellä isommalla kierteellä olevaa tulppaa mutta ei tunnu olevan minkäänlaista tarjontaa.
lepoantti
19.04.2016, 13:42
jos ei helicoil pysy niin entäs timesert holkki, tai sitten tekee itse vähän isommalla ulkohalkaisijalla omatoimi timesertin. ttietenkin jos tila antaa myöten, tai sitten tigillä reikä umpeen ja uusi kierre tilalle. jos muuten ehjä tai joku virikansi niin korjaus järkevää, vai onko ooppelinkin kannet niin halpoja ettei korjaus ole millään tavoin järkevää?
IT'S ALIVE!:eek::D
watch?v=3m3F6Kl9R7Q
Hieno video! :D
Tuntuikin vähän pomppuiselta kyydiltä... :o
Lauantaina tuli käytyä Luumäellä Montenegron kevätsafarilla.
Perjantaina tuli kasteltua sytytystulpat. (foorumi ei vissiin tykkää pystykuvista kun kääntää nämä aina katolleen?)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191411
Ja lauantaina koko sisusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191409
Vesiraja näkyy kyljessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191410
Lauantai aamuna tuli muuten lunta Lappeenrannassa jonkin verran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191408
Luumäellä ei taas ollut lumesta tietoakaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191412
Sytytystulpiksi vaihtui pykälää kuumemmat joilla tärähtää heti käyntiin.
Tänään kävimme kerhon voimin ostamassa Clas Ohlsonilta lähes kaikki RS-232 -> USB adapteripiuhat :D
Pitää säädellä kylmäkarttoja vähän pienemmälle niin selviäisi kylmemmillä tulpilla joilla naulaamisen vaara on pienempi. :rolleyes:
Pientä sisäpesua myös tiedossa, takapuskuri pitäisi tehdä uusi.
Kuulemma penkki ja nelipistevyötkin pitäisi vaihtaa... :rolleyes:;)
Minkäslaisia ahtopaineita tolle vakiopannulle uskaltaa työntää? Ja kuis tuo jakopään koppa, imeekö kaiken vellin sisäänsä vai saako kuin hyvin tiiviiksi?
..tätä kun seuraillut ni ruvennu vähäsen arveluttamaan et laittaako moista pannua omaan kikottimeen ku suht luotettavaksi pitäs saaha :D
Minkäslaisia ahtopaineita tolle vakiopannulle uskaltaa työntää? Ja kuis tuo jakopään koppa, imeekö kaiken vellin sisäänsä vai saako kuin hyvin tiiviiksi?
..tätä kun seuraillut ni ruvennu vähäsen arveluttamaan et laittaako moista pannua omaan kikottimeen ku suht luotettavaksi pitäs saaha :D
0,6 bar taitaa olla nyt, ja kestoon vaikuttaa kaasupolkimen asento melko pitkälti.
Itselläni kun se on melko raskas ja saattaa välillä unohtua pohjaan niin siinä voi suurin syy olla konevaurioihin.
Nyt ajellut maltillisemmin ja hyvin on kestänyt.
Pitäisi varmaan rakennella joku oikea moottori kunnon sisuskaluilla että kestäisi sitä rääkkiäkin.
Jakiksen kannatin meni poikki viime viikolla. Hitsailin sen takas kasaan.
Ajatuksena oli jossain vaiheessa siirtää koko jakis eteenpäin että saisi takakardaanin pidemmäksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=192369
Vetomiehet kylillä puheli että iridium- ja platinatulpat ei toimi RE85 polttoaineen kanssa vaan etanoli käy detonoimaan kapean tulpan kärjessä, perinteiset tulpat kuulemma toimii paremmin.
Lyhyen koeajolenkin perusteella voisin väittää tämän pitävän paikkansa koska vetoja tuntuu perinteisillä tulpilla olevan ihan erilailla eikä rötäämistä korkeammilla kierroksilla enää tapahdu.
Pitänee jatkaa koeajoa että tulee totuus julki. Tulpan lämpöarvokin pitää kuulemma olla kylmempi vaikka kone viileämpänä RE85:lla käykin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=192366
Seuraavana huoltolistalla onkin takajarrupalojen vaihto ja startti pitäisi vaihtaa ehjään, tuntuu saaneen mutaa sen verran sisään että toimintavarmuus on aika pieni.:cool:
Tyhjäkäynnin ohjauksen vaihdon ruiskutuksen katkonnalla. Hyvin humppaa kun rpm anturille ei toistaiseksi ole kuin kaksi nastaa mistä lukea kierroslukua. :D
https://youtu.be/yP-Xop8dIXA
Ilmajouset vaihtui kierrejousiin, ja vermeet on myytävänä täällä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1299811#post1299811
Omituinen vika vaivaa?
- Tyhjäkäynniltä kaasua tarjottaessa röpeltää ensin kolmella sylinterillä ennenkuin on neljä pyttyä mukana.
- Samoin ahtojen ja kierrosten noustessa alkaa pupaltaa ellei kaasupoljinta nosta ja lirkuttele kaasua pikkuhiljaa.
- Ensimmäinen epäily oli suuttimet, mutta niiden vaihtaminen tehdasuusiin ei tuonut minkäänlaista vaikutusta.
- Puristuspaineet 11/11,5/11/12 bar.
- Tulpanjohtojen resistanssi erot keskenään max 0.05 kOhm
- Ajoituslampulla 2- ja 4-sylinteri antaa epätasaisempaa valoa, mutta hukkakipinäpuolalla ei eri henkilöiden mukaan ajoituslamppu toimi kunnolla.
(Bosch 0 221 503 001)
- Toisella sytytysmoduulilla koitettu ilman vaikutusta (ellei molemmat ole rikki?)
(Bosch 0 227 100 203)
- Sytkän releet vaihdettu, ei vaikutusta.
Kohta loppuu äly missä vika piilee. :mad:
Omituinen vika vaivaa?
- Tyhjäkäynniltä kaasua tarjottaessa röpeltää ensin kolmella sylinterillä ennenkuin on neljä pyttyä mukana.
- Samoin ahtojen ja kierrosten noustessa alkaa pupaltaa ellei kaasupoljinta nosta ja lirkuttele kaasua pikkuhiljaa.
- Ensimmäinen epäily oli suuttimet, mutta niiden vaihtaminen tehdasuusiin ei tuonut minkäänlaista vaikutusta.
- Puristuspaineet 11/11,5/11/12 bar.
- Tulpanjohtojen resistanssi erot keskenään max 0.05 kOhm
- Ajoituslampulla 2- ja 4-sylinteri antaa epätasaisempaa valoa, mutta hukkakipinäpuolalla ei eri henkilöiden mukaan ajoituslamppu toimi kunnolla.
(Bosch 0 221 503 001)
- Toisella sytytysmoduulilla koitettu ilman vaikutusta (ellei molemmat ole rikki?)
(Bosch 0 227 100 203)
- Sytkän releet vaihdettu, ei vaikutusta.
Kohta loppuu äly missä vika piilee. :mad:
tps tai map anturi
Kekkeruusi
23.05.2016, 06:22
miten bensanpaine käyttäytyy ? paljonko antaa kun virrat päällä sekä tyhjäkäynnillä ja vielä kaasuttaessa
tps tai map anturi
Pitääkin koittaa vaihtaa nuo vielä.
miten bensanpaine käyttäytyy ? paljonko antaa kun virrat päällä sekä tyhjäkäynnillä ja vielä kaasuttaessa
3 bar, kaasua tarjotessa hetkellisesti 4 bar.
Nuhapumppu
26.05.2016, 21:31
Pystytkö koneella kattoon "livedataa" moottorin toiminnasta? Meillä töissä teki yks auto samaa ja siinä nopealla kaasunpolkaisulla tps käväisi vähän miinuksella ennenkuin lähti nousemaan ja tämä aiheutti sen että ecu korjasi hetkellisesti tätä ongelmaa jolloinka toisessa puolassa ilmeni sytytyskatkoksia->röpelsi hetken. TPS:n vaihdolla korjaantui.
Pystytkö koneella kattoon "livedataa" moottorin toiminnasta? Meillä töissä teki yks auto samaa ja siinä nopealla kaasunpolkaisulla tps käväisi vähän miinuksella ennenkuin lähti nousemaan ja tämä aiheutti sen että ecu korjasi hetkellisesti tätä ongelmaa jolloinka toisessa puolassa ilmeni sytytyskatkoksia->röpelsi hetken. TPS:n vaihdolla korjaantui.
Kaasuläpän asentotunnistin vaihdettu ja kalibroitu, ei vaikutusta.
MAP anturi tilattu mutta tulikin 1 bar MAP 3 bar MAP sijaan, eli siitä ei oikein iloa ollut, vielä jos kuitti löytyisi niin voisi käydä palauttamassa. :D
Sunnuntaina mahdollisesti saisi penkkiin josko sieltä vika löytyisi.
Tuli uusittua yhtä sun toista, mutta oikeanlaiset tulpat olisi riittänyt. :D
Pikkuhiljaa alkaa olemaan oikealla kartalla tulppien suhteen mutta parhaiden tulppien etsintä on vieläkin kesken.
Eli toisinsanoen etanolin kanssa vaatii paljon rajumman kipinän.
Pitää tänään kokeilla kuumemmilla tulpilla, nykyisillä tulpilla ei alle 600 asteen pakolämmöillä meinaa sytyttää kunnolla puristuspaineen noustessa. :p
Onko minkä mittaset noi tuulilasin yläpuolella olevat valot?
Onko minkä mittaset noi tuulilasin yläpuolella olevat valot?
300 mm/kpl
Ajattelin kokeilla tuollaista kirkasta letkua niin on helppo seurata nestepinnan tasoa, koska paisari on liian pieni tulee ylitäyttö melko helposti, parempi kun itse paisarissa ei ole mitään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=194265
No eihän se mitään kestänyt.:p
Saakelinmoinen pamaus ja nesteet pihalle. Sopivasti 30 km päässä kotoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=194383
Etrasta pitäisi löytyä lämpöä ja painetta kestävää läpinäkyvää silikoniletkua, pitänee joku päivä hakea niin pääsee kokeilemaan.
Laita tollanen vähän isompi paisari ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2503&pictureid=194385
Pikkuisen oli ristikko päässyt kuivaksi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=194463
Laitoin sinne uudet vaseliinit.:D
Hitaasti on projekti edennyt, vaihdelaatikko muuttui 6-vaihteiseksi ja laatikon suurempien ulkomittojen takia laatikon etukannatin meni vaihtoon. Pientä parsimista siis.
Uudet kevyemmät imu- ja pakoventtiilit tuli laitettua tilaukseen, josko niistä saisi vähän motivaatiota lisää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=202313
JanneBlomgren
08.04.2017, 18:11
Ainakin pitäis hengittää paremmin:D
Ainakin pitäis hengittää paremmin:D
Läpihengittävään kanteen kuulemma kuin nakutettu. :D
Vähän on vuodessa edennyt.
https://youtu.be/wJpWyWV9Di0
Komea on käyntiääni. Onko tuo nyt se kauramoottori?
Arska-tehtaalta
13.04.2018, 10:40
Iha vitu hyvä :D
Fruehauf-CJ
13.04.2018, 15:36
Kuulostaa tehokkaalle :D
Reippaat neljä vuotta kun keräili motivaatiota ja nyt vuodenvaihteessa ryhdistäytyi niin vihdoin päästiin koeajovaiheeseen.
Pieniä parannuskohteita ilmeni mutta ensin pitää siivota autotalli että siellä mahtuisi edes liikkumaan. :D
Kaikenlaista ihmeellistä osaa sitä hyllyistä löytyykin. :eek:
https://youtu.be/5-wPCSN7O5g
Taas käyty vähän koeajamassa, jäähdytysjärjestelmä vaatii isomman paisuntasäiliön.
https://youtu.be/AyxHnrvSDQs
Sopivaa paisuntasäiliötä ei ole vieläkään löytynyt. :D
Tällä kertaa kumiletku korvattiin muoviputkella jota Etrasta löytyy, tämän pitäisi kestää 130 asteen lämmöt vielä. (jostain syystä kääntää pystykuvat poikittain kun tänne lataa)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236021
2016 Kilpeläisen muistoajoissa takavinssin rele päätti kelailla yksinään ja takapuskuri meni siinä samalla vähän solmuun.
Uuden askartelemisessa meni nelisen tuntia kun hitsaili kaikki saumat umpeen ettei puskurin sisälle kuravettä kerry.
Korvakot pitää vielä hitsailla joku päivä ja maalia pintaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236020
Nyt on jäähdytysjärjestelmä toiminut hienosti.
Make-LJ:ltä löytyi käyttämätön Volkkarin pallopaisuntasäiliö joka oli vähän isompi ja kävi suoraan samoihin kiinnityksiin, joten suoritimme kaupankäynnin.
Isompi paisuntasäiliö, ja nousuletkuun pätkä muoviputkea Etrasta joka kestää riittävästi lämpöä niin on helppo tarkkailla nestepinnan tasoa ilman että nestepinta tarvitsee olla paisarissa asti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236316
Takapuskuriin tuppisovitteinen vetokoukku.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236308
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236309
Muuten hyvä mutta ei mahdu vetokidan kahva aukeamaan kun ottaa jo takapuskuriin kiinni, joten koukkua alemmas ja taaemmas. Siitä tuli Covil-19 vetokoukku joka täyttää tuolle aikakaudelle asetetut vaatimukset.
Lisäksi tuli vielä pulttikiinnitteinen tukivarsi joka kiinnittyy vinssipedin alle ottaen pituussuuntaista kuormitusta vastaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236310
Sitten tuulitunnelia jäähdyttimelle, katto päällä ei korvausilma riitä muuten niin ylimitoitetulle jäähdytysjärjestemällä vaan satasen vauhdissa myös lämmöt hiipii sataseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236312
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236313
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236314
Rohkeasti vaan reikä kattoon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236317
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236316
Ja vaikutus?
Ei mitään hyötyä!
Käsi mahtuu tuosta turvakaaren välistä tuonne tunneliin eikä siellä juuri lehmän hönkäystä suurempaa ilmavirtaa ole.
Tarvitsee siis tehdä scooppi tuulilasin yläreunaan asti. :(
Mutta avona on toki kiva kurvailla nakkikioski renkailla. :)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236318
Ja vielä kaverikuva make-lj:n Suzukien kanssa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=236319
artsi777
20.05.2021, 05:52
Tyylikästä :)
offroadjouni
15.08.2021, 10:33
Pari ajatusta jäähdytyksen parantamiseen:
Hanki isoin ja tehokkain flekti minkä saat mahtumaan
Tee toinen seinä/ilmanohjain jäähdyttimen, joka pakottaa korvausilman tulemaan ikkunoista ja katon aukosta.
Scoopeilla yms voi parantaa jäähdytystehoa, mutta jos flektin teho riittää siirtämään ilmaa niin scoopeille on vähemmän tarvetta. Jäähdytys kannattaisi kuitenkin olla riittävä myös crossin tyyppiseen ajoon jossa kone tuottaa paljon lämpöä mutta ajoviima on pientä - oli katto päällä tai ei.
Pari ajatusta jäähdytyksen parantamiseen:
Hanki isoin ja tehokkain flekti minkä saat mahtumaan
Tee toinen seinä/ilmanohjain jäähdyttimen, joka pakottaa korvausilman tulemaan ikkunoista ja katon aukosta.
Scoopeilla yms voi parantaa jäähdytystehoa, mutta jos flektin teho riittää siirtämään ilmaa niin scoopeille on vähemmän tarvetta. Jäähdytys kannattaisi kuitenkin olla riittävä myös crossin tyyppiseen ajoon jossa kone tuottaa paljon lämpöä mutta ajoviima on pientä - oli katto päällä tai ei.
Flektiksi nyt tilattu Mishimoto 16": 2.87" / 72mm, 1850 cfm.
Löytyisi myös 2200 cfm versio mutta tämän pienemmän voi kääntää myös puhaltamaan kabiiniin päin jos tekee mieli kokeilla sitäkin versiota paremman korvausilman saamiseksi.
Väliseinä ratkaisu tuntuu vähän huonolta koska tällä ajetaan kelien puitteissa ilman kattoa mahdollisimman paljon. :o
offroadjouni
16.08.2021, 13:09
Flektiksi nyt tilattu Mishimoto 16": 2.87" / 72mm, 1850 cfm.
Löytyisi myös 2200 cfm versio mutta tämän pienemmän voi kääntää myös puhaltamaan kabiiniin päin jos tekee mieli kokeilla sitäkin versiota paremman korvausilman saamiseksi.
Väliseinä ratkaisu tuntuu vähän huonolta koska tällä ajetaan kelien puitteissa ilman kattoa mahdollisimman paljon. :oHyvä, toivotaan että paranee. Väliseinä voi olla hyvin kevytrakenteinen, pari muovilirpaketta mitkä auttaa että takakontin lämmin ilma ei päädy enää toista kertaa jäähdyttimen läpi vaan että valtaosa korvausilmasta tulisi niitä varten suunnitelluista ikkunan ja katon aukoista. Ja nämä ohjurit voivat olla kiinni katossa, niin että lähtevät samalla pois kun kattokin otetaan pois.
Edit: jos puhaltimen suunnan muuttaa, niin arvelen että se pahentaa tilannetta - sama kuuma ilma jää pyörimään takakontiin ja jäähdytysteho vain huononee.
16" Mishimoton flekti saapui, mutten ole sille vielä ehtinyt kovin kummoista työpanosta antamaan ennekuin saa muut projektit alta pois.
Sunnuntain makkaranpaistoajelun jälkeen kuljettaja ilmoitti että mittaristossa palaa latauksen merkkivalo, ja jännitemittarikin näytti vain n.10 volttia.
Eilen sain talliin raivattua sen verran tilaa että auto mahtui sisälle ja purin sisälokasuojan pois laturin ihmettelyä varten.
Vika osuikin silmiin pienen tutkailun jälkeen, hyvä ettei ole ottanut runkoon kiinni. :eek:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=237302
veijon-esso
26.08.2021, 12:35
Oho, nyt on ollu läheltäpititilanne! Mutta selkeä vika korjata!
Onlyfans hommia sunnuntain kunniaksi.
2 kpl 12" universaaleja flektejä pumppasi yhteensä 1600 kuutiota tunnissa.
Yksi 16" Mishimoton flekti pumppaa 3140 kuutiota tunnissa.
Nyt voi ajella rajoitusten mukaan mutiaisilla ihan huoletta ja lämmöt pysyy kurissa, boggereilla varmasti lämmöt nousee jos niillä nyt haluaisi isoa tietä ajaa muutenkaan.
Onlyfans linkki -> https://youtu.be/dH2KGgXLyw4
offroadjouni
07.09.2021, 06:15
Hyvä että tuli kuntoon, ja vielä noin vähällä vaivalla. Olisi mielenkiintoista nähdä miten ilma kiertää takakontissa ajon aikana, mutta eipä taida monessa paikassa olla sellaisia tuulitunneleita jossa pääsee testaamaan aerodynaamiikkaa savukoneen kanssa.
No sepä se, sähkösavuke suuhun ja takakonttiin istumaan samalla kun kaveri ajaa. :D
Luumäen trial kisoissa raidetanko meni melko banaaniksi mutta onneksi käsivarastosta löytyi uusi raidetanko.
Eilen innostuin jopa mittaamaan aurauksen ja se oli 13 mm, tuntuikin ohjaustuntuma välillä vähän hassulta ja mutkissa kumi lauloi. :p
Säädin aurauksen ja nyt se on 2 mm alkeellisella työkalulla (kaksi putkea jotka menee sisäkkäin) vanteen ulkoreunasta mitattuna, nyt ei tuumaa monttuihin ajamisesta mitään.
Palloniveliin laitoin aiemmin rasvanipat niin pysyy nivelet tiukkana, vielä pitäisi investoida kunnolliseen rasvanipan kärkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=237420
Oletko kokeillut sitä Evans jäähdytinnestettä jossa ei ole vettä ollenkaan? Se kiehuu vastan180 asteessa että sillä pitäis saada lämmöt kuriin?
En ole kokeillut, tulisi muistaakseni melko hintoihin kun tässä on järjestelmän tilavuus noin 15 litraa.
Kyllä ne lämmöt nyt kurissa pysyy hyvin siihen nähden ettei syyläri saa korvausilmaa mistään. :D
Hitaammassa kuin +100 km/h vauhdissa ei ole minkäänlaista ongelmaa.:cool:
Pikkuhiljaa alkoi nyppimään halogeenivalot kun ei niillä näe mitään, en tiedä onko näkö heikentynyt vai vaatimustaso kasvanut. :D
IKH:lta löytyi umpioihin sopivat tieliikennehyväksytyt(!) led umpiot joissa on parkki, lyhyet sekä pitkät.
https://www.ikh.fi/fi/ajovalo-led-pyorea-144mm-ford-st86258
Eihän nämä tosin edes syttynyt kun kytki töpselin kiinni. :eek:
Maaohjatut valot kuulemma vaativatkin relesarjan että led ajovalot osaavat toimia.
Yhden illan pään raapimisen jälkeen päädyin Bilteman valmiiseen relesarjaan ja jopas rupesivatkin toimimaan.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-valaisimet/auton-valaistuksen-lisatarvikkeet/ajovalojen-johtosarja-2000040790?gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WhkcVpzd 8KYZUK4E8xrI5D8tmmR84igjWUbdYwmFGs0fH_iFlt6hlYaAm6 eEALw_wcB
Toki piti ensin pimeällä kotipihalla kokeilla suoraan akkuvirralla että miten hyvin nämä valaisee ja ensivaikutelma oli että ei saatana (muttei kuitenkaan positiivisessa mielessä) todella lyhyt valokuvio.
Mutta paikoilleen asennettuna ne näyttivätkin jo huomattavasti paremmin, aivan merkittävä parannus valotehossa halogeenivaloihin verrattuna.
Kuvat koitettu valottaa samaan mitä ihmissilmällä pääsi vertailemaan kännykän näytöstä sekä livetilanteessa, silti kuvat tuntuu vähän alivalottuneilta.
Lyhyet valot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238202
Pitkät valot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238203
Eikä kuulemma häikäise vastaantulijaa.
Lisää valopäivitystä.
CRX led ajovalot lyhyillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238350
CRX led ajovalot pitkillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238351
Ja eilen asennettu BFL frameless slim led lisävalo.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238352
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238354
https://www.puuilo.fi/bfl-frameless-slim-lisavalopaneeli-100w?fbclid=IwAR3e_ALDIIXAsscccVA_EEaVtizk7WlUVkFM 7HuarW16xgwG42pRzMPdX3g
Hintaisekseen ihan hyvä, saisi toki olla leveämpikin kuvio. :cool:
Ilmanvastus ainakin pieneni tuolla verrattuna aiempiin työvaloihin. :D
Valoteho kasvanut kummasti verrattuna halogeenivaloihin, ei tarvitse enää kaverin osoitella apukuskin ikkunasta taskulampulla tietä. :D
8 vuoden tauon jälkeen käyty taas jääradalla kokeilemassa, hauskaahan sekin on vaikkei alusta sovellu kyllä millään tavalla rata-ajoon.
Yllättävää kyllä paras ajettavuus tuli ajamalla etulukko koko ajan päällä jolloin autoa ajetaan kuin etuvetoista jääradalla. :rolleyes:
Laskennallinen huippunopeus piikkipyörillä muistaakseni n. 135 km/h näillä välityksillä.
Ilmeisesti yksi nostaja rupesi nyt vaan rata-ajosta naputtamaan sen verran kovin että pitää tarkastelun alle. :(
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238427
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=238428
Venttiilikoneisto sai huomionsa ja taas on ajettu tyytyväisenä.
Etupäähän olisi seuraavaksi tarkoitus askarrella GAZ coil overit jotka käytettynä ostin.
Pitää rakennella muutososat valmiiksi ja urakoida homma kunhan näiltä lumitöiltä joutaa.
Itärajalla tuntuu lunta olevan sen verran ettei metsään ole autolla mitään asiaa ennenkuin hanget painuu.:eek:
Ei ole coil overit vieläkään eksyneet paikoilleen, mutta välillä piti käydä ulkoiluttamassa.
Aurinkoisilla paikoilla hanki on todella kovaa, metsän varjossa taas upottaa heti kun vähän sutaisee.
https://youtu.be/_njqJZpPBiY