Kirjaudu sisään

View Full Version : webasto/ eberi tietoutta?


Sivua : 1 2 [3]

Hessu_Hopo
13.01.2019, 21:04
Ei ole kelloa vaan käynnistys on ollut aiemmin katkaisijalla. Asensin Eberin Easystart laitteen mutta ei käynnistä.
Sain edellisen käyttäjän pin koodit nollatua ja laitteen toimimaan, mutta antaa vain ilmoituksen virheestä: "ErD:HeaterCom:no_heater_found ErL:DatCom:no_device_found Heater:off"
Haisteleeko piuhasta jotenkin oikeaa lämmitintä?

Edit: Millähän noi hymiöt saa pois tuolta tekstistä

Ab3
05.02.2019, 16:20
Mistä bensawebastoon polttoainepumppu?
2,5bar, 12V ja tosiaan bensamalli jos se jotai ratkasee. 2napasella liittimellä.
Sais olla halpakin?

Ebay tarjoilee jotain huokeita 2-5kw webastoille/ebereille käypäsiä pumppuja mut ei lue paljon niisson paine?
Saako sinne patentoitua jonkun ihan muun pumpun helposti, toimittamaan satunnaista webaston käyttöä?

Kokemuksia, keskustelua, vinkkejä?

Rytari
06.11.2019, 23:05
No nyt tuli thermotopin kanssa outo vika vastaan


Paloilmapuhallin ei toimi koneen ollessa paikallaan autossa mutta irtonaisena pelaa niiko ihmisen mieli, enkä pääse testerillä koneeseen ollenkaan.

Autoon kun koskee niin heittää kipinää ja puhallin hyytyy. kuoreen tulee 12v paloilmapuhaltimen pyöriessä, tai oikeastaan jännite riippuu puhaltimen nopeudesta, jälkituuletus oli vaan 6v

Miten ihmeessä toi voi noin mennä.

Saleksi
27.11.2019, 17:53
Olis Volvo L120 F pyöräkoneeseen tulossa webasto st90 remucin ohjauksella.
Perusasennus on simppeliä kun tulee samanlailla kuin E malliin, mutta eniten askaruttaa puhaltimen kytkentä kun on jo se automaattiilmastointi. Onko näissä ns.lämmitin inputtia lämppärin paneelilla joka ymmärtää aukasta vesiventtiilin, vai miten se kytketään?

HeikkiH
28.11.2019, 18:04
Olis Volvo L120 F pyöräkoneeseen tulossa webasto st90 remucin ohjauksella.
Perusasennus on simppeliä kun tulee samanlailla kuin E malliin, mutta eniten askaruttaa puhaltimen kytkentä kun on jo se automaattiilmastointi. Onko näissä ns.lämmitin inputtia lämppärin paneelilla joka ymmärtää aukasta vesiventtiilin, vai miten se kytketään?

Onnistuisko samalla tavalla kuin Scaniassa, eli paikallistetaan sähkökeskuksesta virtalukon takainen lämppärin/ilmastoinnin paneelin sulake, sulakkeelta lähtevä johto poikki sopivasta kohtaa ja kytketään releeseen, nastaan 87a. Paneelille menevä johto kytketään nastaan 30. Nastaan 87 kytketään jatkuva jännite sulakkeen kautta. Releen kelan ohjaus tulee Webastolta.

Mika_T
04.02.2020, 19:39
eipä mittään

HV
05.02.2020, 15:41
Kokeile ottaa ilmasuodatin ja ilmaputki pois webastosta/eeperistä ja laita päälle

Mika_T
05.02.2020, 18:54
eipä mittään

KYLÄHULLU
22.02.2020, 21:54
Olis Volvo L120 F pyöräkoneeseen tulossa webasto st90 remucin ohjauksella.
Perusasennus on simppeliä kun tulee samanlailla kuin E malliin, mutta eniten askaruttaa puhaltimen kytkentä kun on jo se automaattiilmastointi. Onko näissä ns.lämmitin inputtia lämppärin paneelilla joka ymmärtää aukasta vesiventtiilin, vai miten se kytketään?

Vehkeet missä on auto klima hässäkät niin yleensä tarvii sähkö käskyn paneelille et nyt lämppäri päällä ku jotkut virran katketessa sulkee kaikki ilmantulo läpät. Jotkut tosin on et virrat kun katkaisee niin jää kaikki niin ku säädöt on et voi olla niksi pistää lämmöt täysille niin jää läpät auki ja lämmin vesi pääsee järjestelmässä kiertämäån ja lämpöä tulee

veturi
15.06.2020, 18:58
Mistä kohtaa HDJ80:ssa olette ottaneet löpön Webastolle, suodattimen juuresta vai pilli tankkiin ?

bj45lava
16.06.2020, 07:10
Omassa on otettu paluuletkusta ja toimii.

Mistä kohtaa HDJ80:ssa olette ottaneet löpön Webastolle, suodattimen juuresta vai pilli tankkiin ?

veturi
16.06.2020, 13:02
Omassa on otettu paluuletkusta ja toimii.

Toi oli hyvä tietää ! Yritetään ensin paluulinjasta, ellei niin sit pilli tankkiin.

BJ-40/76
16.06.2020, 23:45
Siis tankin ja suodattimen välistä, välissä joku mopon? läpinäkyvä verkkosuodatin.

Ja toimi hyvin Webasto Termotop C:n kanssa.

En tiedä, kuinka "syvälle" paluuputki menee hodarin tankissa, siis jos siitä ottaa webastolle, niin kuin "bj45lava"- on tehnyt; siis toimiiko kun tankissa on 5-10 litraa dieseliä?

-> Molemmat toimii (ainakin jos tankissa on dieseliä useita litroja)

veturi
21.06.2020, 07:34
Webasto asennettu ja se toimii sekä kaukosäädin T91:llä että hytin ajastimella. Pieni lämmitin asentui helposti tilavaan konehuoneeseen. Webaston pakoputki ja äänenvaimennin on moottorin äänenvaimentimen vieressä.

Liike varaa aikaa asennukseen 1 työpvä, sama aika kuluu omatoimiasentajalla, mutta euroja kuluu vähemmän ;)

Pasi.M
18.12.2020, 18:50
Nonnii moton webasto thermo 90ST alako temppuilemaan. Kun laittaa kellosta/telestartista tulille niin tekee vain tuuletuspuhalluksen noin 30 sekuntia ja sen jälkeen ei taapahdu enää muuta kuin että sisätilan lämppäri jää pyörimään ja kellossa juoksee aika.
Vaihdettu se palopesa, hehku ja liekkivahti.

Mihinhän se webaston telestartin sininen johto pitäs sielä webaston liittimessä tökätä et sais siihen viikkokelloon vikakoodit näkymään?

pahtis
19.12.2020, 15:58
Nonnii moton webasto thermo 90ST alako temppuilemaan. Kun laittaa kellosta/telestartista tulille niin tekee vain tuuletuspuhalluksen noin 30 sekuntia ja sen jälkeen ei taapahdu enää muuta kuin että sisätilan lämppäri jää pyörimään ja kellossa juoksee aika.
Vaihdettu se palopesa, hehku ja liekkivahti.

Mihinhän se webaston telestartin sininen johto pitäs sielä webaston liittimessä tökätä et sais siihen viikkokelloon vikakoodit näkymään?

Mulla työmatka autossa škodilak ocu2 teki just tuota että jäi sisätilapuhallin päälle ja aika juoksi, autossa ei oo lokia ollenkaa vaan defan ylläpitolaturi, sitä sitten pietin työpaikalla 12h roikassa 4päivånä niin alkoi toimimaan eli jännite käyny tai on liian alhaalla vaikka starttauksessa ei hoksaa virranvähyyttä. Eberi on mulla autossa.

Valpuri
19.12.2020, 18:47
Nonnii moton webasto thermo 90ST alako temppuilemaan. Kun laittaa kellosta/telestartista tulille niin tekee vain tuuletuspuhalluksen noin 30 sekuntia ja sen jälkeen ei taapahdu enää muuta kuin että sisätilan lämppäri jää pyörimään ja kellossa juoksee aika.
Vaihdettu se palopesa, hehku ja liekkivahti.

Mihinhän se webaston telestartin sininen johto pitäs sielä webaston liittimessä tökätä et sais siihen viikkokelloon vikakoodit näkymään?

ellei kelloon tule mitään vikakoodia, lämmitin voi olla lukossa,
kytke lämmitin päälle ,,,irroita sulakkeet noin 10--20 sekunniksi, irroitus pitää tehdä sen jäähy puhalluksen aikana,

sitten kokeilemaan ,

Pasi.M
22.12.2020, 06:42
Joo tehny ton lukituksen poistamisen monta kertaa jo. Ja luulis ettei ole virran vähyydestäkään kiinni kun tekee ton saman vaikka kone käynnissäkin yrittää sitä päälle

pahtis
22.12.2020, 07:55
Okei, no se sininen johto vissiin laitetaan läppäriin ja siitä lukia koodit, jollaki tavoin viikkokellosta ittestään saa koodit näkyviin, en muista miten, normi kellolla jossa vain kolme aikaa ei saa näytöstä koodia näkyviin.

Valpuri
22.12.2020, 17:34
Joo tehny ton lukituksen poistamisen monta kertaa jo. Ja luulis ettei ole virran vähyydestäkään kiinni kun tekee ton saman vaikka kone käynnissäkin yrittää sitä päälle

jos hehku ja palovahti on jo vaihdettu, niin sinnehän jää
---paloilma puhallin, tämähän ainakin toimii jotenkin (kierrosluku??)
---veden lämpöanturi,
---ylikuumenemis anturi, on siellä lämmönvaihtimen päässä ,on kai kuitattu??
---polttoaine pumppu
---vesi pumppu , pyöriikö se ? on magneetti vetoinen ,mutta tuntuu tärisevän kun kädellä kokeilee.

lisäksi käynnistyksen voi estää yli//ali jännite, tai ECU vika
komponentteja voi mittailla, testerihän tuossa olisi helpoin tie onneen.

hana-
12.01.2021, 12:59
Nonnin. Pakkasia piettää ja webasto sano ihtesä irti.

Thermo top c 5kw diesel
Laitoin illalla kellosta lämmittämään aamuksi. Töihin lähtiessä aamulla pelkkä sisätilanpuhallin pöhisi mutta webasto ei käyny.

Illalla rassasin uuestaan ja liekkinapista kun painaa niin sisäpuhallin puhaltaa mutta webasto ei käy mutta semmosta hurinaa pittää josta tuli mieleen että oisko vesipumppu mikä pyörii?

Nämä pyöriikiin siihen asti että kellosta aika pyörii nollille millon sammuu.


Mitähän tuolle ossaisi tehä. Sulakkeet kahtonu ja niitä koitin irti pittää jos nollautusi.

Sinä aamuna kun ei startannut niin oli poltinaine todella lopussa joten onko voinut vettää ilmat jostain? Tankattu toki sen jälkeen mutta ei taikaa.

Toinen mikä oli niin tuo webasto on aina hävittäny jäähytin nestettä talven aikana ja nyt piti 3 litraa lisätä nestettä niin voiko se tehä jonnekkin ilmalukon mistä halvaantuu.

Nesteen lisäyksen jälkeen ajelin sillä 2-300 kilometriä niin oisi toki luullu ilmaantunneen siinä

AH
12.01.2021, 14:07
"Mitähän tuolle ossaisi tehä. Sulakkeet kahtonu ja niitä koitin irti pittää jos nollautusi.

Sinä aamuna kun ei startannut niin oli poltinaine todella lopussa joten onko voinut vettää ilmat jostain? Tankattu toki sen jälkeen mutta ei taikaa."


Mulla ei lähde käyntiin jos polttoaine on vähissä/valo palaa.
Itsellä teki eberi vastaavanlaisen jumin, oli paloilmapuhallin jumissa. Jos pääsee imuilmareiästä pyörittämään jollain puhallinta, mulla lähti pyöriin kopauttamalla, oli jotain välissä, kun rapisi hetken, sain vuodeksi tekohengitettyä, kun otin puhaltimen irti, puhalsin puhtaaksi ja laitoin öljyä laakereihin. Täksi talveksi vaihdoin puhaltimen moottorin varaosalaitteesta.

Pasi.M
06.02.2021, 14:54
Noni ei huoltoukkokaan saanu läppäriä yhistettyä siihe webastoon niin ostin uuden pro mallin webaston. Nyt motoki taas lämpeää :D

JasuT
06.02.2021, 15:24
BensaEberin bensaputken kytkentää yritin selvitellä. Omalla liitännällään olisi simppeli, kaasarikoneiseen samaten, tai jos ruiskussa olisi pumppu tankin ulkopuolella. Asennusohjeen opastus oli sama mitä tuli pohdittua, eli paluulinjaan T-haara ja siitä Eberin pumpulle...

Mutta, pumppu tihkuu hitusen läpi kun auton bensapumppu pyörii. Tankki noin puolillaan, paluu menee ainakin tuolla määrällä pinnan alapuolelle. Kaipa tuonne pieni paine väistämättä tulee, mutta onko se kuitenkin liikaa Eberin pumpulle..?

Oikein huvittaisi alkaa omaa liitäntääkään tankkiin tekemään. Eikä erillistä säiliötä lämmittimelle, se olisi kuitenkin aina tyhjä kun lämmitintä tarvitsisi...

Tietääkö joku, onko oikotietä onneen, vai onko oma liitäntä vaan tekaistava..?

Jeep-Ukko
06.02.2021, 21:03
BensaEberin bensaputken kytkentää yritin selvitellä. Omalla liitännällään olisi simppeli, kaasarikoneiseen samaten, tai jos ruiskussa olisi pumppu tankin ulkopuolella. Asennusohjeen opastus oli sama mitä tuli pohdittua, eli paluulinjaan T-haara ja siitä Eberin pumpulle...

Mutta, pumppu tihkuu hitusen läpi kun auton bensapumppu pyörii. Tankki noin puolillaan, paluu menee ainakin tuolla määrällä pinnan alapuolelle. Kaipa tuonne pieni paine väistämättä tulee, mutta onko se kuitenkin liikaa Eberin pumpulle..?

Oikein huvittaisi alkaa omaa liitäntääkään tankkiin tekemään. Eikä erillistä säiliötä lämmittimelle, se olisi kuitenkin aina tyhjä kun lämmitintä tarvitsisi...

Tietääkö joku, onko oikotietä onneen, vai onko oma liitäntä vaan tekaistava..?
Eräässä työkoneessa. Diesel käyttönen Eber.
Eberin maahantuojan asennusehdotus kyseiseen kone malliin, oli asentaa Eberille T-haara polttoaine jäähdytinkennolta pa-tankkiin lähtevään paluuletkuun.
Letku oli sijoitettu helppoon paikkaan ja lyhyt veto Eberille, ja tankissa paluukin meni putki tankin pohjalle, että imua riittää vajaallakin tankilla.
Mutta Eberin pa-pumppu ei kestänyt paluulinjan painetta ja näin tehdyissä muutettiin Eberin pa-pumpun sijainti, T-haara tankin imu letkuun, ennen moottorin siirtopumppua, paineettomalle puollelle.
Kyseinen sijainti oli vain koneen toisella puolen, mutta helppo se Eberin pa-letku pujotella moottoritilan läpi hydrauliikka tilaan.

Sama se koskee bensa Eberin pumppuakin. Se vaan ei kestä painetta imupuoleltaan, alkaa päästää läpi. Ensin vähän tihkuu ja myöhemmin saattaa kusta isomminkin. Ja ei se pienikään tihku tee hyvää, polttoaine valuu ajonaikana Eberin pakoputkesta ja palopää on polttoaineesta märkä ja syttyy huonosti, tai ei syty ollenkaan. Myös se läpi tihkuva pa-pumppu saattaa lopulta särkyä kokonaan.

Jos pa-tankin sisällä on auton oma pa-siirtopumppu, niiin oikeastaan ainut vaihtoehto on tehdä kokonaan oma imuputki Eberille tankilta asti. Tai erillinen oma säiliö.

JasuT
06.02.2021, 21:09
Eräässä työkoneessa. Diesel käyttönen Eber.
Eberin maahantuojan asennusehdotus kyseiseen kone malliin, oli asentaa Eberille T-haara polttoaine jäähdytinkennolta PA-tankkiin lähtevään paluuletkuun.
Letku oli sijoitettu helppoon paikkaan ja lyhyt veto Eberille, ja tankissa paluukin meni putki tankin pohjalle, että imua riittää vajaallakin tankilla.
Mutta Eberin pa-pumppu ei kestänyt paluulinjan painetta ja näin tehdyissä muutettiin Eberin pa-pumpun sijainti, T-haara tankin imu letkuun, ennen moottorin siirtopumppua, paineettomalle puollelle.
Kyseinen sijainti oli vain koneen toisella puolen, mutta helppo se Eberin pa-letku pujotella moottoritilan läpi hydrauliikka tilaan.

Sama se koskee bensa Eberin pumppuakin. Se vaan ei kestä painetta imupuoleltaan, alkaa päästää läpi. Ensin vähän tihkuu ja myöhemmin saattaa kusta isomminkin. Ja ei se pienikään tihku tee hyvää, aine valuu ajonaikana Eberin pakoputkesta ja palopää on polttoaineesta märkä ja syttyy huonosti, tai ei syty ollenkaan. Myös se läpi tihkuva pa-pumppu saattaa lopulta särkyä kokonaan.

Jos pa-tankin sisällä on auton oma pa-siirtopumppu, niiin oikeastaan ainut vaihtoehto on tehdä kokonaan oma imuputki Eberille tankilta asti. Tai erillinen oma säiliö.

Joo, tähän tulokseen olin tulevinani tuossa kun vielä pähkäilin ja testailin. Jännä kun ei pumpun läpi saanut imettyä, kun testikäyttöön valmistelin pitkillä letkuilla, pumpun jälkeisestä letkusta lääkeruutalla imemällä sähköä pumpulle tykytellen, ei vaikuttanut imi tai ei. Asennusta muuten tulikin testattua, eli iso ruutta "tankiksi" jonne liraus bensaa, kävi kivasti ja äkkiä lämmitti alta 15 asteisesta yli kädenlämpöiseksi Rangen koneen...

Taitaa joutua askartelemaan tankkilaitteeseen oman läpiviennin bensaputkelle, pumppu saa mennä sitten tankin lähelle. Tulee vaan aika pitkä letku pumpulta Eberille, tosin siitä ei haittaa pitäisi olla...


Jännä vaan että ohjeen mukaan toimiessa ei toimikaan käytännössä...

Jeep-Ukko
06.02.2021, 21:47
Joo, tähän tulokseen olin tulevinani tuossa kun vielä pähkäilin ja testailin. Jännä kun ei pumpun läpi saanut imettyä, kun testikäyttöön valmistelin pitkillä letkuilla, pumpun jälkeisestä letkusta lääkeruutalla imemällä sähköä pumpulle tykytellen, ei vaikuttanut imi tai ei. Asennusta muuten tulikin testattua, eli iso ruutta "tankiksi" jonne liraus bensaa, kävi kivasti ja äkkiä lämmitti alta 15 asteisesta yli kädenlämpöiseksi Rangen koneen...

Taitaa joutua askartelemaan tankkilaitteeseen oman läpiviennin bensaputkelle, pumppu saa mennä sitten tankin lähelle. Tulee vaan aika pitkä letku pumpulta Eberille, tosin siitä ei haittaa pitäisi olla...


Jännä vaan että ohjeen mukaan toimiessa ei toimikaan käytännössä...
Joihinkin isompiin pyöräkuormaajiin on tehty tankin päältä oma imu tankin pohjalle, mutta jaksaako tyhjällä tankilla imeä, niin voi olla niin ja näin, asennuksen yhteydessä on toiminut.
https://i.pinimg.com/564x/c9/92/55/c99255997f19d54eb7d8d576e9a449a3.jpg
Tälläisessa 980H:ssa esiimerkiksi pa-tankki on tuossa missä hyttiin nousee portaat.
Koneen oma imuputki on niin iso sisähalkasialtaan, että on suositeltu tehdä pienireikäisellä tuo imu, niin toimii paremmin.
Imu putkelle tulee pituutta suoraan ylöspäin yli metri...

Autossa imun kanssa ei tule ongelmia koskaan. Korkeus erot niin pienet.


Kaivoin manuaalia.
Vitos Eberi, D5ws ja B5ws, ilmoitetut tiedot.
Kokonaisuudessaan imu saa olla max 2 metriä, autossa vaakatasossa imee kyllä hyvin, vaikka pumppu ei olisi ihan tankin vieressä, korkeusero kun ei kuitenkaan tule olemaan iso.
Tankin pohjaan nähden, pumppu saisi olla "paineistetussa tankissa", bensa 50 cm ja diesel 1 m ylempänä, kuin tankin pohja, jaksaa vielä imeä.
Paineettomassa tankissa, bensa 15 cm ja diesel 40 cm ylempänä, kuin tankin pohja, (huohotus toimii, tankin paine alle 0.03 bar).
Ja tankin yläpintaan verraten, pumppu ei saa olla yli 3 metriä alempana tankin ylintäkohtaa, tankin ollessa täysi, patopaineen vaikutus pumppuun.
Paine puolella pumpun ja eberin välinen pa letkun pituus maximissaan, bensassa 4 metriä ja dieselissä 6 metriä.
Lämmitin saa olla max 2 metriä korkeammalla kuin pumppu.
Letkujen sisäreiän halaksiaankin on tarkat mitat, bensa ja diesel eri.


Kokeileppa tuota ohjetta.
Mikäli Eberin pumppu asenetaan paluulinjaan ja paluulinjan paine on 0.3 - 2 bar, voidaan Eberin pa-pumpun imuletkuun asentaa paineen tasaajaventtiili nro 20 1645 89 30 00, joka estää paineen pääsyn pumpulle, mutta pumpun imu imee aineen venttiilin läpi.
Yli 2 bar, venttiili päästää paineen läpi.
En ole koskaan tälläiseen venttiilin törmännyt, tuo teksti oli minullekin uutta tietoa, googlellakaan ei kovin paljoa tuo numero kerro. Yhden kuvan löysin.

Catrik
19.09.2022, 18:26
Pitäis kytkeä tämä Eber Push/Pull kytkimellä. Kytkimen saisi kyllä kytkettyä mutta ei tässä vehkeessä ole johtoja polttoainepumpulle. Onko kytkis eri mallille, missaanko jotain vai miten se PA-pumppu pitäisi kytkeä tähän?

Ja toinen kysymys että kuinka katastrofi on jos eberiltä lähtee virrat kokonaan kesken käynnin? Hajoaako samantien vai mitä tapahtuu?

E: nyt on kyllä menny värit sekaisin päässä. Siis pumpun vihreä johto löytyy, mutta keltainen, kytkimelle menevä johto puuttuu. Lämmitin todennäköisesti ei lähde käyntiin sillä että kytkee akulta tulevan plussan maihin. Eli miten tän ois tarkoitus toimia?

JasuT
20.09.2022, 09:25
Pitäis kytkeä tämä Eber Push/Pull kytkimellä. Kytkimen saisi kyllä kytkettyä mutta ei tässä vehkeessä ole johtoja polttoainepumpulle. Onko kytkis eri mallille, missaanko jotain vai miten se PA-pumppu pitäisi kytkeä tähän?

Ja toinen kysymys että kuinka katastrofi on jos eberiltä lähtee virrat kokonaan kesken käynnin? Hajoaako samantien vai mitä tapahtuu?

E: nyt on kyllä menny värit sekaisin päässä. Siis pumpun vihreä johto löytyy, mutta keltainen, kytkimelle menevä johto puuttuu. Lämmitin todennäköisesti ei lähde käyntiin sillä että kytkee akulta tulevan plussan maihin. Eli miten tän ois tarkoitus toimia?

Onkohan varmasti oikea kuva? Ja onkohan semmoinen malli lämmittimestä missä on pumppu sisällä eikä ulkoista pumppua ollenkaan..?

Sähköt kun Eberiltä katoaa, niin sammuu aika pian kun paloilmaa ei enää puhalleta, eikä lisää polttoainetta. Seuraava käynnistys voi olla sitten mielenkiintoinen, savua luultavasti tulee "tuutin täydeltä" jonkun aikaa, mutta ei mitään pitäisi rikki mennä. Bensamallien kanssa enemmän tullut pelattua, joskus tullut sähkötkin kadotettua kesken polton, ja kyllä ne on syttyneet hallitusti kun sähkö palauttaa, dieselinkin kanssa on tuo tilanne tullut joskus, mutta kun ei muistikuvaa ole niin tuskin mitään radikaalia silloin tapahtui...

Piuhojen värit voi olla muutakin mitä kuva kertoo, etenkin jos on jollekin autovalmistajalle toimitettu tehdasasenteinen lämmitin. Useammin on kyllä värit täsmänneet, mutta on muutakin tullut näissä nähtyä. Yleisesti nämä tarvitsee käynnistyäkseen kaikki kolme piuhaa, syöttö akulta, maata sekä käynnistys. Mikä tahansa puuttuu, niin ei toimi, ei edes yritä. Kuvan perusteella pitäis käynnistyä kun keltaisen kytkee punaiseen/punaiseen valkealla raidalla, ruskean ollessa maa. Syy miksi kuvan ja lämmittimen ero epäilyttää, kuvassa ei ole yhtään kuusinapaista liitintä, tai sitten en vaan tulkitse oikein...


***********


Tuohon sivun ylälaidan omaan ihmettelyyn, lähti toimimaan kun laittoi oman syötön tankkiin, eli imuputki lähelle tankin pohjaa tankkilaitteen läpi, pumppu lähelle tankin alapinnan tasoa josta reilu pari metriä letkua lämmittimelle. Kiltisti koko talven lämmitti, loppukesästä kokeilin kelien kylmetessä vieläkö pöhisee, ja kerrasta lähti polttamaan lähes puolen vuoden käyttämättömyyden jälkeen...

On toki ollut kiertovesipumppu käytössä aina kun kone käy, aina kun akkujännite on yli 13,5 volttia ja noin vartti koneen sammutuksen jälkeen tasaamassa lämpöjä. Kummasti tuo pumpun käyttö vähentää lämpöongelmia koneessa, joka jostakin lohkon huokosesta tekee aina kuplaa "kiehutusvesijärjestelmään" käynnissä ollessaan, ja myös jäähdytyskäytön aikana kerää kuplat järjestelmästä pois. Kätevästi siirtänyt painetta ehjemmän koneen hankinnasta tuonnemmaksi...

BJ-40/76
20.09.2022, 22:10
Pitäis kytkeä tämä Eber Push/Pull kytkimellä. Kytkimen saisi kyllä kytkettyä mutta ei tässä vehkeessä ole johtoja polttoainepumpulle. Onko kytkis eri mallille, missaanko jotain vai miten se PA-pumppu pitäisi kytkeä tähän?

Ja toinen kysymys että kuinka katastrofi on jos eberiltä lähtee virrat kokonaan kesken käynnin? Hajoaako samantien vai mitä tapahtuu?

E: nyt on kyllä menny värit sekaisin päässä. Siis pumpun vihreä johto löytyy, mutta keltainen, kytkimelle menevä johto puuttuu. Lämmitin todennäköisesti ei lähde käyntiin sillä että kytkee akulta tulevan plussan maihin. Eli miten tän ois tarkoitus toimia?

Mistä tuo eberi on lähtöisin? Tuo GM -logo viittaisi siihen, että vois olla jonku opelin? ajonaikainen apulämmitin, siis väyläohjattu?

Jeep-Ukko
28.09.2022, 19:16
Catrikille.
Kuvassa näkyy 6 napanen pistoke (minulle outo pistoke, tämän muotoiseen/malliseen en ole ebereissä törmännyt)..
Pun plussa
Rus maa
Sin-valk diagnostiikka
Vihr. (Ehkä se pa pump).
Mitkä loput 2 johto väriä on??

Normaalissa on muistaskseni violetti vesipumppu.
Pun-musta sisätilapuhaltimen ohjaus.

Tyyppi on D5S
Eli ulkoinen pa ja vesi pumput.
SC-versio on sisäisillä.

Hydronic II, loppu pään versioissa tais tulla vasta LIN-väylä ohjattuja?
Vanhempi Hydronic pitänes olla ihan keltasella plus ohjattu.

Mutta tuo GM logo tekee asiaan muuttujia.
Voi olla ihan mitä vain.
Ajon aikanen, ei välttämätyä ole edes vesipumpulle ohjausta, auton moottorikierto kierrättää veden ja lämppärille ei ohjausta.
GM:n väylä voi ohjata lämmittimen käyntiin ja pois. Ja GM:n väylän kautta voi olla vesipumpulle ohjaus. Jne.
Automalli kohtaisiin en ole perehtynyt, toisiin kun ei edes perus Edith testerilläkään pääse sisään.


Jos virrat katkaisee kesken pöhinän, ei se siitä säry. Seuraava käynnistys voi vaatia pari yrittämää.

Tuohon kun syötät punaseen plussaa ja ruskeaan masta.
Kokeile syöttää plussaa vihreään tai johonkin muuhun, yrittääkö heräillä. Elä syötä sin-valk diagnostiikkaan.

Catrik
28.09.2022, 19:50
Mistä tuo eberi on lähtöisin? Tuo GM -logo viittaisi siihen, että vois olla jonku opelin? ajonaikainen apulämmitin, siis väyläohjattu?

Näin mä sen lopulta järkeilin, muistaakseni se myyjä sanoi että se on Saabista ja ja googlettamallakin vaikuttais olevan 4 pinninen liitin väyläohjausjuttuja..

Ostin nyt D5WSC lämmittimen jossa oli valmiiksi nappikytkentä. Ettei ois liian helppoa niin maksimi polttoaineletkun imupituus 2m joka ei riitä, eli pitäs joko PA-pumppu purkaa ulos ja lähemmäs tankkia, tai laittaa erillinen tankki lämmittimen viereen.

Saako millään järkevällä tavalla tehtyä säiliötä joka täyttyisi itsestään joko moottorin pa-pumpulla tai sitten suutinten paluuletkun kautta? Säiliöön pitäisi päästä korvausilmaa sillon kun eber käy, mutta polttoainetta ei saisi missään tilanteessa tulla ulos korvausilmareitistä.

Jeep-Ukko
28.09.2022, 20:56
Teet sopivan kokoisen umpisäiliön, jossa yläreunassa 2 putkea ja alareunassa yksi.

Toiseen yläputkeen moottorilta syöttöpumpun paluu.
Ja se toinen yläreunan putki auton varsinaiseen paluuseen autonpolttoainetankille.

Kun moottorin paluu täyttää säiliön, menee ylimääräinen toista putkea pitkin autontankkiin.
Toimii normaalina paluulinjana.

Sitten eberi imee alimmasta lähdöstä.
Tämä pikku tankki saa korvauksen autonpolttoainesäiliöön menevästä letkusta.

Catrik
28.09.2022, 23:27
No niin tietysti, noinhan sen pitäisi toimia. Kiitos vinkistä.

kenppi
29.09.2022, 09:41
Itse olen sen pa-pumpun ottanut pois sieltä lämmittimen sisältä ja laittanut tankin lähelle. Tuommonen välisäiliö voi olla ihan kätevä jos se vain johonkin sopii fiksusti.