Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.07.2012, 12:39
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Erillisen akun lataaminen tupakansytyttimestä


Kiinteää asennusta ei tule, vaan jääkaappia varten on tarve saada erillinen akku takapaksiin, jossa on tupakansytytin, mistä voisi ottaa virtaa lataamiseen autolla ajettaessa.

Mutta onkohan miten helpoin tuo lataus toteuttaa?

RC-autojen laturit toimisi tuossa, mutta jokaisessa sammutuksessa nekin sammuu, eivätkä jatka lataamista tuon jälkeen. Tästä nyt ei seuraa kuin muutama lisä kommervenkki, mutta mukavuushan olisi kaikki kaikessa..

Erillinen pieni lataussäädin? 10-20A alueella?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.07.2012, 13:52
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Mulla oli viime kesän reissulla lisäakku mukana, kiireessä lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
- Kannattaa huomata että irtoakku voi syöttää virtaa kaikille laiteille, mitä samassa sulakkeessa on sytkän kanssa, eli mulla toimi puhallin ja poppikone, vaikka virrat oli pois. Kerran tais mennä sulake, invetteri latas läppäriä, jääkaappi oli päällä ja navigaattori. Auton kun käynnisti niin puhallin täysillä ja poppi soi...naps!

No jos kiinteen ja hyvän asennnuksen haluaa, nii sitte akulta...tai oliko se laturilta piuhat ja sellanen asuntoauto/vaunu/venekäytöön tarkoitettu kytkin väliin, joka katkaisee latauksen kun laturi lopettaa pyörimisen.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.07.2012, 13:58
HUGE88:n Avatar
HUGE88 HUGE88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 04.03.09
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 403
Perusasetus

Vastaavalla releellä toteutin oman..
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi...2v-p-3083.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.07.2012, 14:32
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HUGE88 Näytä viesti
Vastaavalla releellä toteutin oman..
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi...2v-p-3083.html
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...tusrele-25230/

Vähän edullisemmin sama tuote...
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.07.2012, 19:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
jossain topiikissa mittailin tuota bilteman erotusrelettä, ja ainakin pöydällä vaikutti tosi asialliselta, varmasti hintansa arvoinen.

Itse kytkisin suoraan laturin +napaan, mutta hdj-80 se ei onnistu
(tuo laturin +napa käy startissa 24v:ssä)

ja jos hupiakku ei ole jatkuvasti mukana, niin joko trukkiliittimet, tai erillinen päävirtakytkin + kaapeliin, ettei irtokengät ala kipinöimään....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2012, 09:38
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
Ai, sama tuote kun Bilhelvete hukkaa puoli volttia ja toisella ei ole jännitehäviöitä. Eikä B-mallista kerrota tekniikasta mitään kun siinä ei sitä liene. Eli mm. latauksen ohjausta.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.

Viimeksi muokannut 2x4WD : 19.07.2012 09:44
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2012, 12:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.009
Perusasetus

Olen ratkaissut 3000 watin invertterin lähelle sijoitetun hupiakun latauksen toistaiseksi niin, että auton keulalla olevan käynnistysakun ja hupiakun välillä on 50 mm2 kaapeli kunnolla letkulla suojattuna ja lisäksi on Motonetista ostettu erotuskytkin, jossa asennot 1, 1+2, 2 ja off.

Hupiakun ja invertterin välinen kaapeli on 70 mm2 ja kulkee tuon kytkimen kautta ja kytkimen ja invertterin välillä menee tällä hetkellä yhteensä 120 mm2 kaapelipinta-alaa.

Järjestelmä vaikuttaisi melko hyvältä jos lisäätään riittävän tehokkaan monikidepaneelin lataamaan hupiakkua. Tällöin voi monia työlaitteita käytellä ilman, että autoa tarvii käynnistää.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 19.07.2012 15:56
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.07.2012, 18:34
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Ai, sama tuote kun Bilhelvete hukkaa puoli volttia ja toisella ei ole jännitehäviöitä. Eikä B-mallista kerrota tekniikasta mitään kun siinä ei sitä liene. Eli mm. latauksen ohjausta.
Biltsun vekotin on puhdas rele jännitteen tunnistimella. Ei hukkaa yhtään mitään mutta toimii vain toiseen suuntaan. Eli se ei ole diodi. Se kytkee kun pääakun puolella on 13,3 tai yli ja katkaisee 12,8 tai alle. Jos lataat hupiakkua niin et saa ladattua pääakkua mutta toisinpäin toimii. Just mittasin säädettävällä jännitelähteellä ja flukella. Toimii kuten lupaa. Mulla se kulkee matkassa jos laturiohjattu kontaktori sattuu hajoomaan jostain syystä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.07.2012, 14:03
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Mulla on transportterissa hupiakku jääkaapille, akkujen välissä paksua kaapelia ja välissä ihan päävirtakatkaisija. Ajossa saa olla kokoajan kytkettynä, pidemmän pysäköinnin ajaksi kytken irti + sitten on puuilosta ostettu irrallinen aurinkokenno jolla saa latailtua hupiakkua (maksoi 40€)
__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.07.2012, 14:12
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Mulla oli viime kesän reissulla lisäakku mukana, kiireessä lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
- Kannattaa huomata että irtoakku voi syöttää virtaa kaikille laiteille, mitä samassa sulakkeessa on sytkän kanssa, eli mulla toimi puhallin ja poppikone, vaikka virrat oli pois. Kerran tais mennä sulake, invetteri latas läppäriä, jääkaappi oli päällä ja navigaattori. Auton kun käynnisti niin puhallin täysillä ja poppi soi...naps!

No jos kiinteen ja hyvän asennnuksen haluaa, nii sitte akulta...tai oliko se laturilta piuhat ja sellanen asuntoauto/vaunu/venekäytöön tarkoitettu kytkin väliin, joka katkaisee latauksen kun laturi lopettaa pyörimisen.
Tuota suoraa johtoa on mietitty, mutta pitäisi hieman hämmästellä noita virtoja. Jos tuo akku on yön käytössä ja tyhjähkö, niin virtaa ottanee aika reilusti?

16A taitaa tuo tupakansytytin yleisesti kestää?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.07.2012, 14:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.

Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.

Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.07.2012, 22:46
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.

Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.

Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
Akku otetaan irti käytön ajaksi, eli tuon perässä jääkaappi jne.

Tätä ajovaloa on muutaman kerran myös pyöritelty, mutta kun ei jaksa alkaa laskea ja miettiä, että kuinka tuossa nyt jännitteet sitten alenee?

Tai jos ensi alkuun lataisi lampun kautta ja loppua kohden lamppu irti, niin silloinhan tuo voisi toimia.

Tuo tyhjä(hkö) akku ottaa tosiaan niin paljon virtaa, että suoraan ei voi kytkeä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.07.2012, 08:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Pitäisi mitata, mutta tulos riippuu jo paljon niistä akuistakin, missä kunnossa ovat ja onko auto käynnissä (napajännite valmiiksi korkealla) kytkentähetkellä jne. Kannattaa varautua kuitenkin kasalla varasulakkeita. Hupiakkua kuormittavat laitteet kannattaa ainakin olla pois päältä sillä hetkellä, kun latausjohdon sytkärin liittimeen lykkää.

Minulla on pari joutilasta akkua, millä kokeilla. Täytyy purkaa joku niistä ja kokeilla täyden akun kanssa starttikaapeleilla. Pihtivirtamittarilla saa huippuarvon talteeen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.07.2012, 09:31
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
lataus oli just tuolleen piuhalla sytyttimestä. Ostin jonkin 2m piuhan jossa liitin valmiina. Oli liian ohutta tavaraa ja kuumeni niin reissussa vaihdoin paksumpaan johtoon. Laitoin vielä erillisen katkaisijan, kun oli 3x haaroituspala, inventteri ja jääkaappi samassa. Sain latauksen pois päältä tai laitteet yksitellen pois.
Oliko sulla varmasti jääkaappi vaiko kylmälaukku? Tai sitten aikas pieni jääkaappi. Oma jääkaappi ottaa 12A vaikka ei ole kuin 40 l ja käynnistyksessä vielä enemmän. Ei siinä ainakaan tupakansytytin ole riittänyt.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.07.2012, 16:17
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Oliko sulla varmasti jääkaappi vaiko kylmälaukku? Tai sitten aikas pieni jääkaappi. Oma jääkaappi ottaa 12A vaikka ei ole kuin 40 l ja käynnistyksessä vielä enemmän. Ei siinä ainakaan tupakansytytin ole riittänyt.
Kompurallinen kaappi, mutta on tuo ihan autoon tehty/toiminut.


Homma vaihtui releeseen, kun auto valinta kääntyi toiseksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kuvien lataaminen ei onnistu votkaturisti Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 15 25.11.2011 21:44
Akun ikä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 14 04.01.2011 15:47
Kuvien lataaminen FireFoxilla... WinChester Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 2 07.07.2010 08:28
Kuvien lataaminen! Siperianlutikka Tekniikka & Jutustelu 1 19.10.2005 15:31
Akun poisto Vuosimallit 1984-1996 1 27.05.2003 15:10


Sivu luotu: 01:35 (GMT +2).