![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() XJ:n 'steering box' ja irroitus.Rupesin asentelemaan puskuria Jeeppiin ja tietenkin ohjausboxin pultti katkesi joten tarvinnee näpertää laitos irti autosta. Äkkivilkaisulla on melkoinen rytö ja tavaraa on edessä, alla ja sivuilla. Miten tuo nyt kannattaa irroittaa? Ylä vai alakautta ja onko jotain hyviä vinkkejä projektiin? Ilmeisesti ensin Pitman irti, sitten paineputket mutta mitäs sitten? Miten tuo ohjausakseli irtoaa?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Alakautta, Ei tarvi pitmania irroittaa.
Otat vaan ohjausvarren irti. Letkut irti, Ohjausakselin pultti kokonaan pois ja vaikka joku paksu ruuvimeisseli "kiilaksi" siihen uraan että booriosa liukuu helpommin pois simpukkaa irroittaessa. Sitten vaan simpukan pultit pois ja tiputtaa alas. Ei sen vaikeampaa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ah. Kiitoksia vinkistä. Huolto-ohje puhui Pitmanista ja homma kuulosti taas liian simppeliltä että voisi onnistua...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja laita auto pukeille korista, ja renkaat pois. Niin saat etuakselin alemmas että on tilaa puuhastella.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Njoo. Nyppäsin vakaajan irti ja tunkkasin sen mitä nousee. Nyt tarvii vähän korkeempaa työalustaa kun ei meinaa kädet riittää mutta tilaa sinne kyllä tuli. Renkaita en jaksanut alkaa irrottelemaan enkä muutakaan. Pitää könytä aamulla takaisin pirssin alle ja katsoa miten se purkaantuu.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Samalla kun sulla on se irti, niin vaihda se tehtaan alkuperäinen alumiininen speiseri korin ja simpukan välistä "tee-se-itse" malliin mikä on tehty ~5-6mm levystä + kasasta prikkoja tai paksuseinäisestä (väh. 6mm) putkesta missä on 11mm reikä. Todennäköisesti alumiinispeiseri hajoaa jostain kohtaa muutenkin, kun irrotat simpukkaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Toi olisi tosiaan hyvä tehdä samalla mutta ei oikein ole matskua eikä metallipuolen osaamista mutta pitää kattoa josko pajalla olisi joku avulias mestoilla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Periaatteessa voisin sulle tekaista tollaisen nimellistä korvausta vastaan, mutta mulla vain on se mallipala hukassa missä oli oikeat reikien paikat ja levyn malli.. Eikä ole kyllä sopivaa terästankoakaan tällä hetkellä
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pitää tehdä pahvista sapluuna kun saa ton palikan pihalle. Jos se välikappale pysyy edes jotenkin kasassa niin laittaa uuden sitten kun sen saa tehtyä.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Voi vehnä...
Remontti meni yllättävän helposti vaikka en saanut ensimmäistäkään putkea irti simpukasta. Sain systeemin sen verran esille että katkennut pultti paljastui. Spaceri hajosi tuhannen päreiksi (mikä ei sinäänsä yllättänyt) ja vähän lämpöä peliin niin lukkopihdeillä sai sitten tyngän pois. Puskuri ja uusi spacerin tapainen kehiin ja masiina kasaan. Kotimatkalla juolahti mieleen että apukatenä toiminut vaimoke sanoi laittavansa siihen simpukalta lähtevään akseliin lukkopultin takaisin mutta en koskaan nähnyt hänen tekevän sitä ![]() Pikaisen tarkastuksen jälkeen totesin että akseli on paikkassaan mutta lukituspultti ei. Ehdin jo pajalla siivota jäljet ja pultti ei ollut irto-osille varatussa laatikossakaan joten sen löytäminen on aika toivotonta. Kysymys olisikin nyt että millainen pultti siellä pitäisi olla, vanhaa ei varmasti enää löydy ja korjausopaskin neuvoi uusimaan sen ja vaikka se nyt onkin kestänyt paikallaan niin ei tuolla kehtaa paljon kurvailla tenavien kanssa jos akseli on irti. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Minä en nyt ainakaan ulkoa muista kokoa, mutta voisin koittaa tarkistaa huomenna kun menen käymään tallilla.. ..jos muistan
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia taas. Koittanut nyt metsästää tuota tietoa mutta löytyy vain momenttidataa, muttei itse pultin kokoa. Ulkona sataa akkoja taivaalta niin ei oikein iske lähteä kokeilemaan kaikkia valikoimiin kertyneitä. Aika hyvin projekti eteni kuitenkin ottaen huomioon ettei oikean käden peukalossa ole yhtä jännettä olenkaan.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Olisko koko:
BOLT, M8x1.25-30 - Löytyy mm. noista parts catalogeista mitä esim. tuolta saa http://www.greatlakesxj.com/tech.html - 1991-1993 parts catalogissa sivulla 516 osa 32. Kannattaa ladata ja tarkastaa ite, mutta ohjausvarren yksittäiset pultit näyttää olevan samaa kokoa monessa kuvassa.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> BOLT, M8x1.25-30 Onko tässä nyt joku ameriikan ihmeitten jekku? Eikös tuo ole ihan normi M8 pultti, kolme senttiä pitkä? Jos 8.8 riittää niin näitähän on kolme euroa kilo aika monessa paikkaa... Ja jos pitää olla lujempi niin sitten lähimpään pulttikauppaan mars, löytyy sitten helposti myös kuusiokolokannalla. Ja jos tarttee mutterin kans niin sitten on sama millä kierteellä (kunhan pultti ja mutteri on samaa), jos paksuus on vaan ~8 milliä eli mahtuu reikään. -Paavo |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole mikään ameriikan temppu/ihmepalikka, vaan ihan rautakaupparuuvi... Omaan jouduin sen uusimaan, kun onnistuin napauttamaan kierteen paskaksi.
![]() Ameriikan-Arskalle tuo on vaan hiukan eksoottisempi ruuvi, kun rautakaupasta löytyy vaan standarditavaraa(tuumasta).
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Jeps. 8-millinenhän se oli. Oli muuten hyvä linkki tuossa ylempänä, löytyy palikoiden mittoja niin ettei tarvitse ensin purkaa jotain kilkettä ja lähteä sitten etsimään kaupasta vastaavaa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Scary steering | mikjus | Linkit | 31 | 06.05.2014 14:42 |
Myydään High steering kit D30 | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 19.08.2012 07:53 |
Ostetaan Steering rod? | Samurai93 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 15.09.2009 13:58 |
Myydään High Steering Kit | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.08.2008 06:23 |
O: hj 60 high steering osaa | tdic-89 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.06.2008 21:55 |