![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Sammuttimesta painesäiliöKaverin duunipaikan paloturvatarkastuksen yhteydessä meni muutama 6kg jauhe- tai vaahtosammutin uusittaviksi. Mietin että sellasesta hylsystähän voisi saada painesäiliön. Sammuttimissa ei tosin taida olla kuin se yksi reikä, ja varoventtiili olisi hyvä saada jotenkin kiinni. Painekatkaisijakin olisi hyvä olla, ellei sitten sitä löydy heti pumpun kyljestä(?). Tollasen 6kg pullon jos sais vielä vaikka molemmille puolille penkin taakse jemmattua, niin siinä olis ilmatilaakin jo toistakymmentä litraa. Mitään ihmeitä näillä nyt ei tietenkään saa aikaseksi, mutta renkaidentäyttöön, jos ei muuta :P Onko kellään kokemuksia tällasesta käytöstä?
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
On kokemusta, niitä on käytetty jo n.20v ja hyvin toimii.
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä
![]() Tossa kuvan sammuttimessa on ilmeisesti ollut se letkun pätkä ja suutin sen päässä, vai mikä toi punanen pilli on? Noissa malleissa mitä nyt olis tarjolla, on ilmeisesti vaan säiliön päässä se kahva-mittari-liipasin-sumutin -yhdistelmä. Kai siinä sailiossä on silti jotkut perus putkijengat? Josta saa jatkettua miten minnekkin...
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Niissä säiliöissä on vähän kaikennäköisiä jengoja tullut vastaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
eihän sen ilman tarvitse välttämättä mennä säiliön läpi, meillä menee säiliöön ihan vaan yksi letku. siittä se ilma kuleksii kumpaankin suuntaan.
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eikai täällä ole sellaista väitettykään...? Toinen reikä olisi vaan kätevä esim. tyhjennys- tai varoventtiilille.
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mä satuin löytämään säiliöksi sammuttimen joka oli jotain alumiini sekoitusta, hyviä puolia on että ei ruostu mutta noiden lisälähtöjen tekeminen voi olla haasteellista
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lähtöjä saa just niin paljo ku viittii hitsata ja tulee komia ![]() Siinä on muuten johonki letkulähtöön saatu sopimaan ihan tavallinen tubeless-venttiili säiliön täyttöä varten.
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
||||
|
||||
![]()
tarviiko sitä säiliöö renkaiden täytössä ku todellisuudessa se säiliö tyhjenee samantie ja kompura pyörii käytännöössä yhtä kauan säiliöllä tai ilman
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä minä oon ainakin yhden renkaan 'pulautettua' takaisin vanteelle, kun oli tuommoinen säiliö kompuran jatkeena. 6bar painetta ja olisko 10l säiliö ollut. Sen verran tuli kerralla ilmaa/painetta, että riitti painamaan renkaan takas vanteelle. Pelkällä kompuralla ei olis onnistunut. Ja kokeiltiin myös 'tussauttaa' rengas vanteelle spraylla ja tulitikulla, mut saatiin vaan kumi palamaan kun ei ollut tarpeeksi hätästä ainetta pullossa.
![]() Renkaantäytössähän on sit eri tilanne. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Monenlaisia.
Juu,on kokkeiltu ja toimii. Ykx homma mikä kannattaa tarkistaa on säiliön paine kestävyys,ponneaineita on ollu ties minkälaisia ja semmosia sammuttimia mis on erillinen säiliö kaasulle joten se varsinainen jauhe/vaahtosäiliö ei olekaan PAINE säiliö eli ei kestä periaatteessa painetta. Niissähän on kyl monesti stanssattuna jotain tietoja paineista ja koeponnistuksista. Toki hypistellessäkin huomaa kestääkö vai ei,ne vanhimmathan voi olla ruosteessakin niin et ei oo takeita kestosta,enkä oo kuullu et ois säiliö koskaan räjähtäny niinku dynamiitilla vaan joku nippa tms. lähtee ensinnä. Tarkkana,sano norsu ku hiirtä nu...
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tällä viikolla juuri värkkäsin vanhan 2 kg Glorian kanssa, se oli tarkastettu viimeksi vuonna 1987.
Painemittarin oli punaisella, eikä siellä mitään painetta ollutkaan. Tämän jauhe sammuttimen käyttöpaine on 15 bar. Messinkiosasta löytyy tavallinen renkaan täyttö venttiili, joten laskin siitä 8 bar sisään. Sitten menin ulos suihkimaan jauhot keväthangille. ![]() Messinki osa, joka on ruuvattu pulloon, ja jossa kaikki muukin on kiinni, on tässä mallissa varustettu metrisillä hienokierteillä. Gloriahan on saksalainen, joten ei tuumaisia tässä. Kierteitä löytyi 34x1.5, 16x1.5, ja 10x1 mm. Nuo kaksi pienempää ovat yleisiä eurooppalaisia metrisiä putkikierteitä, niitä löytyy esim moottoreista. Putsasin säiliön puhtaaksi, ja maalasin sen varmuuden vuoksi harmaaksi. Ettei kukaan yritä sammuttaa liekkejä öljyllä. Tällä on tarkoitus meinaan suorittaa painevoitelua detroit dieseliin. Saan voideltua laakerit ja muut uudella puhtaalla öljyllä ennen käynnistystä. Kahva liipasin jäi pois, ja tukin sen reiän. Letkun tilalle tuli 6mm sisä mitalla oleva letku, joka on kiinni pikaliittimellä "sammuttimessa". Öljyä säiliöön, letku kiinni DD:hen, ja painettä säiliöön. Eiköhän se öljy lähde luikertelemaan pitkin öljy kanavia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Toihan ny ei sitten pidä mitenkään paikkaansa, vai meinaatko että kaikki kompuroiden säiliöt on ihan turha kapistus, säliön tavoite on siinä, ettei kompura tartte käydä koko ajan, jolla saadan se aikaan että kompura kestää pidempään ja painevaihtelu saadaan tasapainoitettua, vai olekko tupakansytytin kompura käyttäjä, IHAN HUU HAA kommentti
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#14
|
|||
|
|||
![]()
"Toihan ny ei sitten pidä mitenkään paikkaansa, vai meinaatko että kaikki kompuroiden säiliöt on ihan turha kapistus, säliön tavoite on siinä, ettei kompura tartte käydä koko ajan, jolla saadan se aikaan että kompura kestää pidempään ja painevaihtelu saadaan tasapainoitettua, vai olekko tupakansytytin kompura käyttäjä, IHAN HUU HAA kommentti "
Jos täyttää isoja renkaita niin pienemmät kompurat pyörii koko ajan, tarvii jonkun verran olla tuottoa jos meinaa että sammuu välillä. Siitä 6mm letkustakin tulee sitä ilmaa läpi esim. 6 bar paineella ihan kiitettävä määrä litroina laskettuna. Ei taida markkinoilla olla montaakaan 12/24v kompuraa jossa riittäis tuottoa niin paljon että sammuis kesken renkaan täytön. Verkkovirtalaitteet on sitten asia erikseen mutta tässähän oli kyseessä autoon tuleva systeemi jossa paineen tekee juurikin joku 12/24v kompressori. Lukkojen tms. käytössä tilanne on taas eri kun käytettävä ilmamäärä on pienempi ja tuoton tarve pieni. Ei sitä 200l säiliöllä olevaa voimavirtakompuraa kukaan sinne metsään vie renkaantäytön takia. <vink>Kannattaa muistaa mistä on kyse ettei suotta tule haukuttua toisten kommentointia.</vink> Viimeksi muokannut Yölento : 17.03.2011 23:46 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
itellä säiliö lähinnä kuksassa jos kompura hajoo ni säiliö riittää lukkojen käyttöön yhen, ehkä kahen pätkän ajoon ja suikassa ettei kompura huuda kahen lukkojen käyttökerran jälkee.
ja joskus aikoinaa kuksaan20x20 rengas vanteelle takas ja ei ollu säiliöstä mitään hyötyä siinä vaiheessa ja sillon oli nimenomaan halppis renkaantäyttö kompura. siitä vois äkkiä joku laskea ilma tilavuuden renkaan leveys noin 50cm ja korkeus 124 ja vanne oli 20tuumaa. tarkkaan ei saa laskettua mutta jos sinne päin?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Päässä laskettuna 500 litraa.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tais jäädä vanteen tilavuuden viemä osuus tosta pois, eli olisko lähempänä 400 litraa se renkaan tilavuus.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
painepullo vanhasta sammuttimesta | jjtp | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 13.01.2014 17:21 |
Myydään Painesäiliö 2 m2 | Mutamies | O/M/V Muut | 4 | 18.11.2010 21:31 |
Sammuttimesta paineastia??? | -Jyki- | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 05.09.2007 12:37 |
Sammuttimesta painesäiliö | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.03.2007 14:57 |
Vanhasta sammuttimesta paineilmasäiliö? | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 15.07.2005 17:12 |