![]() |
![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Koneen lämmöt korkeallako?Uudessa vetessäni on kiusallinen pieni ongelma kun lämmöt nousevat kaupunki ajossa kuumana päivänä niin kun flekti napsahtaa käyntiin alkaa repsikan puoleinen hurisemaan eikä kuskin puoleinen älä pyörimään. Vinkkejä mistä lähteä vikaa selvittämään? Ovatko eri sulakkeella vai onko joku anturi rikki? Itselläni lämpöisenä kesäpäivänä (niinä harvoina joita olen ehtinyt kokemaan) kaupungissa ajaessa lämmöt nousevat ennen 260fahrenheittia on /// viivoitus jota hiukan ennen flekti lähtee käyntiin, mutta lämmöt ovat koko ajan kiinni /// viivoissa ja uskoisin sen olevan liian korkeat. Kertokaa miten muilla C4 omistajilla lämmöt ovat kuumana päivänä. Eikö C4 (-90) pitäisi paikallaan ollessa pystyä pitämään lämmöt irti ///-viivoituksesta?? Kiitoksia avusta. -The Heartbeat of my Corvette is winning-
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sulle ei nyt ole kukaan vielä vastannut mutta toivottavasti tästä on vielä apua sulle tai muille:
C4 Vette on maailman nopein auto kuumenemaan ja niille jotka ovat tottuneet katsomaan eurooppalaista lämpömittaria joka nousee max. puoleenväliin ja pysyy siinä kunnes sammutat auton tämä Vetten tapa on karmeeta kattoa! Normaali lämpötila ajossa on 85C eli 185F. Lämmöt sitten kaupunki- tai ruuhka-ajossa nousee ihan sikaylös. Tämä ei aina ole ihan terveellistäkään (ylikuumetessaan alukannet voivat vääntyä). Flekteistä pitäis vaan toinen lähteä käyntiin vakiona ja toinen sitten vasta todella kuumana - en muista lämpötiloja. Ylikuumenemista aiheuttaa mm. likainen syylari, sinne kertyy kennon taakse helvetisti paskaa (puun lehtiä, oravia jne.) joka pitäis parin vuoden välein siivota pois. Eli siitä pitää purkaa ne muovit pois jotta pääsee käsiksi. Mikä siis avuksi? 1. putsaa se syylari 2. vaihda tuoreet jäähd. nesteet 3. asenna pilkun kylmempi termari, esim. 180 asteinen (ei mielellään kylmempää) 4. asenna "manual fan switch" jolla saat napista flektin päälle kun on tarve (kaupungilla, kuumalla ilmalla) 5. tai asenna "cold fan switch" joka automaattisesti käynnistää flektit aikaisemmin kuin normaalisti 6. tai polta uusi chippi jossa flektit lähtee aikaisemmin käyntiin Optioista 4-6 suosittelen joko 4 tai 5. Chipin polttoon vain tämän takia tuskin kantsii lähteä. Lykkyä! Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja nesteet vauhdettu ja syylari putsattu, mutta tuo manual tai cold fan switch kuullostavat tarpeelliselta koska pääkaupungin seudulla asun ja tuo ruuhka-ajo on aika yleistä. Siksi kysynkin kun autoni on Finnvetessä huolossa juuri nyt niin onko noiden katkasijoiden asennus vaikeaa. Kyllä itse kaiken muun teen, mutta sähkötöihin en viitsisi lähteä sähläämään. Eli millasesta hommasta on kyse jos jomman kumman kytkimen laittaa? Cold fan on ehkä toimivanpi, mutta jos manual on helpponakki niin sekin käy. Vai kannattaako soittaa Finnvetteen ja pyytää heidän tekemään homma? Kiitoksia taas avusta.
T:Mika ps.täytyy myöntää että melkein halvauksen ekoilla kerroilla sai kun lämpöjä seurasi euro-tyylisesti=) -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#4
|
|||
|
|||
![]() Kuumalla ilmassa, jos liikenne on nykivää kaupunkiliikennettä ja joutuu seisomaan ruuhkassa.. Lämmöt nousevat lähelle viivoitettua aluetta. Mutta eivät ole nousseet viivoitetun puolelle. Yleensä pieni ajelu "vapaimmilla vesillä", että ilma pääsee virtaamaan auttaa laskemaan lämmöt. Näin näet jäähdytysnesteen lämpötilan celcius asteina.. QUESTION: How do I enter diagnostic mode for my A/C and how to get digital readout of various engines parameters and settings? To enter diagnostic mode, push and hold the fan up arrow and down arrow at the same time until the LCD shows -00. You are now in diagnostic mode and may select any parameter using the up and down arrows. To see the value for that parameter, press the fan "auto" button. Parametri: 16*Coolant Temperature in degrees C* |
#5
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä kuinka hyvä veten vesipumppu on, varsinkaan uudemman... Mutta tässä kikkakolmonen jota käytän käyttöautossa. Kuumana kesäpäivänä ruuhkassa seisoessa kun lämmöt lähtee nousuun niin hieman lisää kierroksia koneeseen -> vesi lähtee kiertämään paremmin -> lämmöt laskee... Eli ainakin omassa käyttökiesissä tuntuu vesipumpun teho riittämättömältä tyhjäkäynnillä... Kannattaa ainakin kokeilla, yleensä on riittänyt muutama kymmenen sekuntia kovempia kierroksia, eli sen verran että syylarista tulee uudet vedet koneeseen...
--------------------------- http://www.finnshark.com |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joo, kuten ZR-1 sanoo lämpöjen ei kuitenkaan kuulu mennä punaiselle. Eli se nousee vauhdilla siihen ihan lähelle, sitten flekti lähtee käyntiin ja nousu pysähtyy - jos kaikki toimii. Ei ole kiva fiilis mutta auton tapa. Jos sitten jossain on vajaatoimintaa niin sehän voi myös ylikuumentua, keittää, hajota jne...
Ostin tässä talven aikana semmosen automaattisen kytkimen mutta en ole vielä laittanut kiinni. Alkuperäinen anturi korvattiin uudella ja johdot piti kait kolvata vanhoihin. Tarkistan tämän kun pääsen himaan. Manuaalikytkin on vaikeempi laittaa koska piuha pitää vetää ohjaamoon ja kytkin asentaa johonkin. Kysäise Finvettestä mikä olis projektin kustannus. Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo kattelin systeemiä. Kyseessä Mid American automaattinen Cool fan switch -kitti. Helpolta näyttää.
Alkuperäinen anturi kannesta irti ja uusi ruuvaten tilalle. Sitten liitin (2 johtoa) laitetaan rosvoilla, vai miksi niitä kutsutaan, tuulettimien releiden piuhoihin kiinni. Piuhat nippuun nätisti nippusiteillä ja liitin kiinni anturiin. Piuhat voi tietysti liittää myös juottamalla ja kutistesukkia käyttämällä jos on sähkärin vikaa eikä tykkää "rosvoista". Anturi käynnistää tuulettimet 93C (200F) ja sammuttaa ne 85C (185F):ssa. Kuulostaa hyvältä. Hintaa satsilla oli joku $25 (anturi + piuhasarja joka pakollinen 90-91 malleille). Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ja ainahan voi hätätapauksessa laittaa lämmityslaiteen puhaltamaan lämpöä täysillä.. Jos ruuhkassa joutuu seisomaan pidempään.. Mieleen tulee joskus joku cruising tai Forssan picnikin jono.. -90 Vette sytyttää kuulemma jonkun Check gauges valon palamaan, jos lämmöt nousevat raidoitetulle alueelle.. ja jos taas eivät, niin ei hätää..
--- The term "overheating" itself is somewhat a problem to begin with. The first question out of our mouths when a customer says the word "overheating" is "how do you know?". *Most everyone believes their engines are overheating when they go above 230 degrees or in our case "the needle goes WAY up there!" In reality, some may call 210 overheating if their gauge is slightly amiss ... The truth is that until your car either boils over or pegs the needle causing the ECM to cancel the secondary throttle, your engine is NOT actually overheating. Running too hot for our liking? You bet! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Aivan totta - voi olla epämukavaa +25C kesäpäivänä mutta lämppärinkenno toimii tossa syylarina.
Viitaten englanninkieliseen lainaukseesi: Kyllä toi mun mielestä on kuitenkin asia johon kannattaa vähän käyttää ajatusta koska kun alukantinen Vette keittää niin asiat on huonosti. Kannentiiviste saattaa antaa periksi heti tai myöhemmin ja sitten on kiva projekti edessä - kokemuksen syvällä rintaäänellä... ![]() Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Keittäminen ei varmasti ole hyvä juttu millekkään moottorille/autolle.. Mutta lähinnä ajatus oli siinä, että jos mittari ei nouse raidoitetulle alueelle, ei pitäisi olla hätää. Moni ajattelee lämpöjä olevan liikaa, kun viisari nousee lähelle varoitusrajaa, vaikkei "punaisella" olisikaan.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Moi!
1985 vetessä perusflekti lähtee päälle lämpöjen ollessa 112C ja sammuu lämmön ollessa 103C. Keulalla oleva heavy duty flekti lähtee päälle vasta jossain 127C asteessa ja sammuu 108C asteessa. (Tämä tieto on muistinvarainen: koska arvoja ei löytynyt kirjoista, rakensin kytkimeen virtapiirin ja kuumensin anturia kuumassa ruokaöljyssä, johon upotin digitaalisen lämpömittarin anturin). Itse en vaihtaisi alkuperäistä 91C asteen termostaattia kylmempään (ainakaan jos ajelee talvella, koska siitä huolimatta lämmöt saattavat nousta korkealle, jollain termostaatti rikkoutuu (liian suuri lämpötilavaihtelu :termostaatin sisässä oleva vaha pursuaa ulos eikä termostaati enää aukene kunnolla). Toisaalta jos lämpötila nousee suureksi työntyy paisuntasäiliöön ylimääräinen neste, joka ei välttämättä sovikkaan enää paisuntasäiliöön, vaan pursuaa paisuntasäiliön korkin alapinnan reikien kautta ulos. Kun kone taas jähtyy, ja siten jäähdytysjärjestelmässä olevan veden tilavuus pienenee, syntyy jäähdytysjärjestelmään alipainetta, jolloin paisuntasäiliöstä imeytyy nestettä tilalle. Mutta nyt ei nestettä enää olekkaan paisuntasäiliössä tarpeeksi ja siten järjestelmään tulee ilmaa. Koska nestettä ei ole tarpeeksi on kannentiiviste vaarassa. Myös ilmalukko voi aiheuttaa lisää ylikuumenemista. Tähän tulokseen tulin käytettyäni 82C asteen termaria. Liekkö sitten sattumaa, että välikannen tiivisteet meni vaihtoon. Muutama lisävinkki: * jäähdytysjärjestelmän glykoliseosta (etaanidiolia) ei kannata jättää liian vahvaksi, muutoin vesipumppu lyö tyhjää, eikä neste kierrä kunnolla. * jos lämmityslaite ei puhalla tyhjäkäynnillä kuumaa koneen lämpöjen ollessa normaalit, on syytä pelätä pahinta. T. JPSH Note! This message was posted anonymously! |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Eikö C4:sen pitäisi kuitenkin kestää helle huristelut vaikka matelisikin ilman erkoisia lämmömlasku virityksiä?
autonikin on kalifornian kasvatteja alkuaan eli ei siellä kovin paljoa kylmiä ilmoja ole eli ei kyllä saisi vakionakaan keitellä,vai kuinka?? Finn vetessä eivät olleet kuulleet -90 mallisiin olevista cool fan switch-paketeistä kuulema -89 alaspäin löytyy. Kuulema -90 järjestelmä erinlainen. T:MIC4-90 Note! This message was posted anonymously! |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä niitä löytyy, mulla on semmonen. Siinä on erikseen ohjeet 90 ja 91 autoille. Erikseen myytävä johtosarja on pakollinen näihin autoihin, vanhemmissa voi laittaa vain switchin. Systeemi on Mid Americasta peräisin, kato niiden katalogista.
Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Pakko pistää ilmotusta kun kerran vikakin ratkesi. Eli alkuun tietenkin vaihdettiin jäähdytin nesteet ja putsattiin syylari. No lämmöt nuoli viivoja pienenkin kaupunki ajon aikana. Kun vikaa tarpeeksiseurattiin selvii ettei ykkösflekti lähtenyt käyntiin kuin silloin tällöin ja kun sen kontolla on suurin osa toisen ollessa enemmän "vara" flekti niin Finnvettessä vaihdatutin ja Flektien releet ja termari varmuudeksi. Jake sanoikin ykkös releen pätkineen ja nyt lämmöt pysyy todella alhaalla. Eli 40Eur osilla saadaan koneen turvallisuus taattua. Onneksi olin ajellut varovaisesti kun epäilin jotain ja nyt voi päästellä surutta.
Kiitoksia kaikille auttaneille. T:Mika -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei yhtään huono idis vaihtaa releet - varsinkin tämmösiin antiikkiautoihin
![]() Vette '91 Kupla '00 Land Rover '66 |
#16
|
|||
|
|||
![]()
LT-1 :ssä ainakin on helppoa käynnistää molemmat flektit kaupunkiajossa.Eli ilmastointi vaan päälle ja kumpikin ropeli pyörii osanopeudella ja lämmöt pysyy hyvin kurissa. Ilmastoinnin kompuraa pitää muutenkin pyöräytellä silloin tällöin kun haluaa sen pysyvän kunnossa.
Note! This message was posted anonymously! |
#17
|
|||
|
|||
![]()
missä ne releet muuten siajitsee???
Note! This message was posted anonymously! |
#18
|
|||
|
|||
![]()
mielestäni ne ovat syylarin kotelon kyljessä vasemalla puolella. Kaksi vierekkäin. Korjatkaa jos olen väärässä.
-The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#19
|
|||
|
|||
![]() Millaisia lämpöjä on muilla ollut näin kuumina päivinä? Maantie ajossa lämmöt ovat yleensä 93C kieppeillä.. Mutta kaupungilla lämmöt pyörivät 110-113C.. Jolloin neula on jo aika lähellä /// varotusrajaa.. Näkyipä tänään 115C lämpökin, kun koitin etsiä täydeltä parkkipaikalta rannalla tilaa. Joku mainitsi, että toinen felkti käynnistyisi vasta 127C.. Kuulostaa aika hurjalta lämmöltä.. Mites muilla? |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vähän kyllä tuo huolestuttaa, pitäisihän niiden lämpöjen pysyä aisoissa vaikka auto paikallaan olisikin. Syylari on jo tarkistettu ja nesteen pitäisi olla kelvollista tavaraa. Pitäisi varmaan kokeilla joka tapauksessa asentaa cold fan switch, kun tulee pääasiassa ajeltua kaupungissa ja hintakin on huokea. ---------------------------------------------------- O4Pro Team Corvette Galleria, http://www.o4proteam.com/vette |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Itselläni tuon releiden vaihdon jälkeen on ollut kaikki OK. Ja itselläni vakio termarilla ja vakio flekteillä olen pystynyt pitämään tyhjäkäynnillä näillä +30c helteillä. ELi itselläni toki nousee melkein kiinni noihin \\\ viivoihin ja sitten se pysyy siinä tai jos on paikoillaan eikä aja nykienjonossa niin lämmöt putoaa alaspäin. Jos taas ajan keskustassa jonossa niin ovat kiinni \\\ viivoituksessa kiinni.
Olen asiaa huolestumeena kysellyt Finnvettestä ja Jake sanoi että on aivan normaalia eikä pidä huolestua jos ellei ruuhkassa mene sitten \\\ viivoituksen ohi/aivan niiden päälle. noita cold fan switch pakettejä on hyviä saatavilla 84-89 malleihin kuulema Jaken mukaan rele puoli on erinlainen -90 alkaen. Kuitenkin lyhyesti oma -90 on luotettavasti toiminut lämpöjen osalta eikä ole näillä kuumeisina hellepäivinä tarvinnut pelätä konetta. Kuitenkin toki tarkkana kannattaa olla koska itselläni meni aikaa ennekuin rele vika löydettiin. Itseäni on ihmetyttänyt miksi tuo toinen flekti joka -90 mallissa on lähtee kuulema käyntiin silloin kuin kone melkein kiehuu. Luulisi että menisi käyntiin kun alkaisi olemaan tukalat oltavat eikä silloin kun vahinkoa on tapahtunut. T:Mika -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#22
|
|||
|
|||
![]()
http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=609467
Kyselin Jenkkifoorumissa samaa ja vaikuttaa, että siellä koneet käyvät huomattavasti viileämpinä helteestä huolimatta. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
MIC4-90: Kokeiletko laittaa ilmastointilaitteen diagnostiikkamoodin päälle ja sieltä "sivu" 16. Jostä näet lämpötilan celsiusasteina. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia lämpöjä sinulla pitää kaupunkiajossa.
Tutkailin hieman ympäriinsä ja vakio 2# flekti lähtee kuulemma käyntiin 114C lämmössä.. Se neula on vain niin himskutin lähellä sitä /// aluetta. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
ZR1: Kiitti vinkistä oli todella hyvä tuo tarkka lämpötila näyttö (Mitä muita lukuja saa ulos?).
Eli kokeilin tänään käytännössä miten itselläni menee kun kaikki edellä mainitut hommat on tehty. Päivän lämpötila oli tiukka helle eli 27C. Normaali ajossa on lämmöt vaihdellen ajosta 92-97C. Pienempää veivailua kun teki lämmöt nousevat nopeasti reiluun 100-105C astetta. Ykkösflekti tulee päälle 109C asteessa ja toinen flekti lähtee käyntiin 114C johon vaaditaan kunnon nyhväämistä keskustassa. Jos paikallaan auto on niin tuo yksikin flekti alkaa selkeästi pudottamaan lämpöjä ja ei mene yli tuon 114C asteen. Kuitenkin tälläisellä kunnon helteellä tulee todella nopeasti tuo 109C astetta jolloin ensimmäinen flekti lähtee hurisemaan. Itseäni ihmetyttää miten noilla Amerikan veljillä on nuo lämmöt kun luin paristikin paikkaa ja monet sanovat ettei usein edes nouse paljoa yli 100 asteen?!?! Mistä moinen voi johtua. Varsinkin kun -90 malliin ei ole suoraan uutta cold fan switch pakettia. Kuinka kovasti tuo 110C konetta rassaa? Vaikkakin olen huomannut että on valtava merkitys onko hellettä 25-30 astetta vai esim. 20 astetta. Eihän kaikki euroopassa olevat autot voi olla niin tuli sieluisia? Voiko ongelma johtua päästörajoituksista esim. itselläni on tehtaalta tullut joku kalifornian päästöjen mukainen systeemi, mitä lienee tarkoittavan. Että tällein... T:Mika -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Tänään oli tosiaan automittarissa tuo 27C.. ´Hirveää´ hellettä pitää..
Moottoritiellä 127km/6 vaihde vauhdissa lämmöt olivat 92-93C. Kaupunkiin tullessa ja pysähtyessä risteykseen lämmöt nousivat nopeasti 100C.. ja tästä kohti 110C.. Kun ajoin autoa talliin lämpö oli jo 113C.. ja mittari lähellä /// rajaa. Yritin katsella pellinalle onko flekti lainkaan käynnissä.. Ainakaan silmällä en huomannut.. Eikä sinne sormeakaan viitsinyt tökätä ![]() Ajattelin vain, jos tuulettimissa on vikaa.. Tai sitten auttaa uusi jäähdytin, lastu ja termostaatti. Toisaalta jo pelkkä kunnon jäähdytin vaikuttaa varmasti paljon. Pitää pyytää, että FinnVetessä katsovat noita flektejä, kun vien auton sinne Infl Rest valo ongelman johdosta huoltoon. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
suzuki 1.0 moottorin lämmöt | mettäsika | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 22.10.2009 15:19 |
Lämmöt kuormaa vetäessä? | dieselmoottori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.07.2006 10:35 |
Moottorin lämmöt | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.03.2006 16:50 |
Pakokaasun lämmöt 3B TD?? | lepuska | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.12.2005 23:22 |
Halpa tarkistus:Lämmöt | sevy.8 | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 16.04.2004 09:30 |