![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Telamönkijän muutoskatsastus moottorikelkaksiPistettiin Can-Am 800max (EC-optio) telat ja nyt olisi tarkoitus muutoskatsastaa moottorikelkaksi. Mitä pitää muuttaa/lisätä ja mitä papereita tarvitaan? En ole vielä löytänyt Oulun seudulta sellaista katsastuskonttoria jossa olisivat innokkaita muutoskatsastukseen. Tietääkö kukaan sopivaa konttoria järkevän matkan päässä Oulusta?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
http://keskustelu.sammysatv.com/view...moottorikelkka
Tuola on vähä jottai juttua aiheeseen liittyen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Käsittääkseni ei onnistu enää, koska televetoinen mönkijä ei vastaa moottorikelkan määritelmää.
Kuulemani mukaan vain yksi ehdittiin väärin perustein rekisteröidä moottrikelkaksi. Sitävastoin moottoripyörän voi katsastaa moottorikelkaksi, koska määritelmät täytyy 100%. Määritelmässä lukee mm. että pitää olla suksi ja tela. Itselläni on KTM450 moottorikelkkana. Mönkkäri on mielestäni vaarallisen leveä kelkkareiteille, ainakin silloin kun sillä tullaan minua vastaan. Moottorikelkan rekisteröinti sinänsä on helppo toimenpide, jos rekisteröitävä laite on riittävän vanha. Uudemmissa kun pitää olla luovarit uudesta asti. Ongelma tässä on se, että se ensimmäinen luovari on se kun laite lähtee tehtaalta, eli maahantuojan ostotosite käytännössä. Tuon paperin saaminen oli ainakin itselleni melkoinen puristus, mutta onnistui kuin onnistuikin, kun maahantuoja suostui kaivelemaan kirjanpitoaan taaksepäin ja luovutttamaan kyseisen kuitin minulle. Riittävän vanhan raja on muistaakseni 6v tai 10v kohdalla. EDIT: Tieliikenteesen rekisteröidyn vermeen katsastaminen moottorikelkaksi on tietty helpommaa kaikissa ikäluokissa, koska tällöin riittää pelkkä rekisteriote, ei muita todistuksia. Katsastuksessa mitataan paino puntarilla ja äänet ohiajolla, raja oli vissiin jotain 69db 10 metrin päästä (isolla vaihteella lähes tyhjäkäynnillä...) /Joukka Viimeksi muokannut Joukka : 13.11.2010 18:29 Perustelu: kiesus sentäs, näppis tekee ihan omiaan |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Viimetalvena ainakin vielä onnistui koska kaveri rekisteröi mönkkärin telasarjalla kelkaksi
jotta saa ajaa sillä pohjoisessa kelkkareittejä mitä ei olisi saanut tehdä jos olisi otteen mukaan ollut mönkkäri.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tjaa, sitten lienen saanut väärää huhutietoa konttorilta tai sitten määräykset tiukkeni juuri viime talvena.
EDIT: Itse katsastin myöskin viime talvena, mutta siis moottoripyörän moottorikelkaksi. /Joukka Viimeksi muokannut Joukka : 13.11.2010 18:31 Perustelu: vähän tarkennusta asiaan |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs muuten nuo telasarjat nykyään maksaa? Ja mitä eroa on talviteloissa ja sellaisissa joita voi käyttää ympäri vuoden?
Riittävän vanha on 10v. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Täältä löytyy faktat: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/7608D...0/ATT22008.pdf
Ja täältä tuo 6 luku: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060274 Lainaus:
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 13.11.2010 23:39 Perustelu: 6 luku |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Haluaako joku referoida ja kiteyttää oleelliset pointit?
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Täytyy perua sanomisia eli kyllä mönkkärin saa edelleen rekisteröityä moottorikelkaksi. Kahlasin Finlexiä läpi, enkä löytänyt määritelmästä, että moottorikelkassa pitäisi olla suksi sekä tela.
Lyhyesti sanottuna katsastus on todella helppoa, kun tarvittavat luovarit tai rekisteriote on vain olemassa. Muita papereita ei tarvita. Moottorikelkan kun ei tarvitse olla hyväksytty oikeastaan mihinkään. Riittää kun telaveto löytyy ja paino on alle 500kg. Lisäksi tietty normihommat pitää olla kunnossa eli ajovalot ja jarruvalo sekä töötti ja nopeusmittari. Nopeusmittariakaan ei tarvitse, jos muistaa sanoa katsastuksessa, ettei tää peli kulje kuin 39km/h . Käytännössä ainoa lisäys muihin vehkeisiin verrattuna telan lisäksi on, että asentaa heijastimet, eteen kirkas, taakse punainen ja sivuille keltainen. Moottorikelkan voi siis tehä vaikka kokonaan itse nurkissa löytyvistä romppeista ja eiku leimalle. Änkkäriin sen verran villaa lisää, että äänet pysyy sallituissa. Saas nähä joutunko tämänkin kertomuksen vetää takaisin muutaman vastauksen jälkeen, ootellaan. /Joukka Viimeksi muokannut Joukka : 14.11.2010 23:17 Perustelu: pientä viilausta |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() edit. jaa niin varmaankin niillä mönkkärin papruilla, meinas alkuperäinen aihe unohtua Viimeksi muokannut AlluK : 15.11.2010 11:56 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muutoskatsastus. | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 26.08.2013 14:51 | |
telamönkijän rekisterointi moottori kelkaksi | säyneeläinen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 04.01.2009 22:44 |
hj muutoskatsastus | proto | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 25.07.2008 20:16 |
bj:n muutoskatsastus | Tekniikka & Jutustelu | 52 | 25.07.2007 20:07 | |
Muutoskatsastus | -Jyki- | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.09.2006 20:01 |