Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.09.2010, 21:00
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Question

xj etukardaanin liuku?


Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.09.2010, 07:12
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Ei pitäis olla umpipuuta, liu´un pitäis liukua ihan kevyesti edestakaisin!!

Luettelon mukaan XJ:n etukardaanin mitat:
89-01 USA-mallin automaatin 30.66" ja manuaalin 29.25"
89-00 Export-mallin automaatin 28.62" ja manuaalin 27.080"
(mikä ero on USA-mallissa verrattuna Export -malliin, ei tiedossa)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2010, 07:57
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Tossa omassa (automaatti) oli ainakin etukardaanissa ihan normaali rasvanippa tuolle liu-ulle. Mutta pienenä jatkokysymyksenä tuohon kardaaniin liittyen... Miten noi kardaanin nivelet saa rasvattua? Kun ei vaikuttanut ainakaan mun rasvaprässin letku mahtuvan ton "kaksois nivelen" (mikä sitten onkaan oikealta nimeltään) sisälle mistään raosta niin että olisi saanut vielä ristikon nippaan kiinni painettua. Joutuuko koko pirun kardaanin irroittamaan rasvauksen ajaksi vai onko hommaan olemassa joku paremman mallinen prässi, kapeampi suutin/letku tai joku näppärä patentti? Vai onnistuuko toi paremmin jossain tietyssä etuakselin asennossa esim. akseli ihan alhaalla roikkuen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.09.2010, 17:14
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niko69 Näytä viesti
Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.
anna vähä lämpöä ja kärpänkusta(irrotusöljy tai crc wd40, ym.) sille liulle vuorotellen niin että sen saat purettua ja putsattua enne kn tunget sinne rasvaa präsillä tivistämään...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.09.2010, 19:49
jeepisti jeepisti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Espoo
Viestit: 132
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niko69 Näytä viesti
Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.
Kyllä se kardaani liuusta katkeaa. Omasta oli liuku niin jumissa että piti heittovasaraa käyttää, luulinkin että kardaani olis saanut kipeää mutta kun sain liuun irti niin selvisi että muta ja ruoste oli vallannut liuun. Lämpöä ei kannata kauheasti käyttää, ainakin omassa oli kardaanin spooreissa joku pinnoite. Kunnon putsaus riitti, pinnoite oli ehjä ja se oli helppo putsata mutta ruoste teetti vähän enemmän töitä, nyt liuku on kuin uusi ei väljää ja toimii
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.09.2010, 19:56
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

muutaman kymmenen asteen lämpöero tekee jo ihmeitä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.09.2010, 20:12
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Avaat pari kertaa kaasun kunnolla niin se ulompi kappale viruu ja joudut ihmettelemään miksi pooritus on niin löysä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.09.2010, 05:38
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Booreissa on muovipinnoite, joka ottaa kipeää lämmöstä. Jos se on ruostunut ja mutaa täynnä, niin ottaa se kipeää siitäkin. Lähtisin itse liikkeelle noilla irrotuslitkuilla ja raa-alla voimalla. Kun moskaa on sulateltu, niin kyllä sen boorin pitää sitten liikkua ilman lämpöjä, kun liikkuu normaalistikin. Ellei sitten ole "teflonit" sökönä; no sitten on kaiketi pian koko boorituskin. Tunkilla kori ylös, niin jouset painaa akselin alas ja kardaanin ulos. Joustovara on jotain luokkaa 3", jonka jälkeen ehkä toinen mokoma booritusta ennenkuin kepit irtoavat toisistaan.

Rasvanipat on kieltämättä niin ahtaalla, että kepin joutunee irrottamaan rasvausta varten.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.09.2010, 09:15
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Kiitos vaan vinkeistä! Varsinlin villen vinkki oli hjyvä Ja kiitos jamant, ei kai sitä vitun liukua olis jos sen tarkoitus ei olis liikkua??! Mutta rasvanippa edlleen jossain kulmakorven kalliolla ja autosta tuli mutaspoorissa 3pyöräinen josta ilman pesulaa kotiin.Kyllä sitä lioteltu on jo viikon mutta lämpöä ei vielä saanut!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan akselin liuku helmapelti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.09.2010 11:47
Lehtijousen liuku ez-boy Tekniikka & Jutustelu 15 17.02.2010 22:06
Toyotan liuku Pexi Tekniikka & Jutustelu 4 03.11.2008 19:26
BJ vinssin kardaanin liuku? mikjus Tekniikka & Jutustelu 2 10.08.2005 19:06
Rulla vai liuku? Tekniikka & Jutustelu 4 22.02.2005 20:00


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).