![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kokemuksia ketjuista?Olen haaveillu jos sais ostettua Hiluxiin 235/85/16 takanakeille Mafri Truck S ketjut. Renkaat on Hakkapeliitta LT:t. Minkäs verta sellasista mahtas olla apua ku tänä talvena toi eteneminen meinaa olla täällä Päijät-Hämeessä aika vaatimatonta. Viimetalvena pääs melkeen joka paikkaan ilman ketjujaki. Onko mitää kuvia tai linkkejä, joista näkis kuinka menee ketjujen kanssa? Tuubissakin on aika vähän kunnon ketjuvideoita. Tossa oli ihan hyvä video, siinä ketjut joka kulmassa: http://www.youtube.com/watch?v=atB2V9y9AX8
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
ainakin defenderi meni vielä 60cm pakkaslumessa just noilla ketjuilla. Siinäkohtaa missä ilman ketjuja jää kiinni niin nakkaa ketjut alle ja jatkaa matkaa..
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68430 sivulla 4 muutama kuva kun viimeksi ketjuja käytin, suota ja talvitietä pohjana.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oma pätkäni, jossa lunta 55 senttiä (mittasin) ja näkee sen tuostakin, että maha kahlaa 30 senttiä syvemmällä kuin lumen pinta. http://www.youtube.com/watch?v=Pk5OkAWxgWQ Suurin etu ketjusta on mielestäni silloin kuin alla on vanha jälki ja siihen on tullut uutta lunta päälle. Pelkällä renkaalla on heti kiinni kun putoaa jäljeltä, ketjulla sen kun porskuttaa.
Videossa 215/85-16 renkaat ja ketjut joka kulmassa, perus neliveto + takalukko kiinni. Jos yhden ketjuparin hommaat, niin laita ne aina keulaan, oletus että on "neliveto". Hiluxissa tosin voi tulla kääntymisen kanssa ahdasta 235/85-16 renkailla ketjun kanssa, siksi itellänikin on 215/85, että mahtuu ketjut päälle ongelmitta. Edittiä: niin itellä oli mafrin ketjut aiemmin ja tuli vaihdettua ne nykyisiin eco-malleihin. Mafrissa ehkä vähän parempi pito, mutta työläämpi laittaa päälle. ECO-ketju erittäin helppo laittaa päälle ja siksi niitä tulee käytettyä enemmän. Omassa ajossa kun tulee vedettyä päälle ja löysättyä ketjut 2-3 kertaa aamussa, niin työläät ketjut jää käyttämättä ja sitte kiroillaan kun ei pääse. ECO-menee päälle kovalla pohjalla ilman auton siirtoa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! Viimeksi muokannut Sutsu : 14.03.2010 08:13 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mulla taas oli sellanen ajatus, että ketjut ois nimenomaan takana kun siellä on tilaa enemmän ja takavoimansiirto vahvempi. Joutus tekee jotain jos haluaa saada 235/85/16 nakeilla eteen niin paljon tilaa, että ketjut sopii.
Laittakaa vaan vielä lisää kuvaa ja videota jos on! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No jos lavalla on kuormaa kohtuu paljon ja/tai sulla on takalukko, niin silloin voi laittaa taakse muutoin aina eteen. Hiluxissa on tyhjänä keulassa noin 300 kiloa enemmän painoa kuin perässä. Erään tutkimuksen mukaan pito paranee ketjulla noin 70% pelkkään rengaaseen verrattuna pulveri lumessa. Omasta kokemuksesta sanoisin, että neliveto autossa kokonaispito paranee 20-25% takaketjuilla ja 45-50% etuketjuilla. Yks päisellä autolla tilanne on prosentteina tietenkin eri. Urasta nouseminen on liki mahdotonta, jos ketjut on perässä, mutta ei keulassa. Perä työntää nopeampaa ja keulassa on huono pito. Tietenkin jos ei sovii pyöriin, niin eihän niitä eteen voi laittaa, mutta ketjuista ei saa ulos parasta hyötyä, jos niitä ei ole keulassa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tossa on kuva mun kulkupelistä. Toi on otettu aikaisemmin talvella kun lumi oli vielä pehmeetä - oisko ollu helmikuun alussa. Parhaimmillaan oli rekisterikilpeen saakka lunta ja silloin meno tyssäsi, mutta pääsi jotenkuten vielä taaksepäin omia jälkiä.
http://muusikoiden.net/dyn/users/69645.jpg Tossa näkyy, että rupee loppuu tila akselien altakin. Nyt kun lumi on kovaa, meinaa jäädä jumiin sen takia. Hiluxi on LN170 mallia. Nakit 235/85/16 Hakkapeliitta LT ja edestä aavistuksen kiristetty vääntösauvoja. Voishan sitä eteenkin harkita ketjuja, mutta nykyisellään ne ei sinne mahdu. Kylhän se vähän houkuttas jos tekis lisää tilaa ja kesänakeiks hommais jotku 255/85/16 vaikka BF Goodrich KM2:set. Joutus vaan tekee paljon enemmän kaikkennäköistä, että tulis hyvä ku noilla 235/85/16 nakeilla ei tarvinu tehä paljon muuta ku laittaa alle. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jep, polannetta ei tartte olla ku sen verran että rengas painuu 15-20 senttiä, esim moottorikelkan jälkiä sopivasti, niin meno tyssää pelkällä renkaalla. Pikku vastanen ja maha ei koske mihinkään, mutta renkaat vaan sutii.
![]() ![]() ![]() Minä sinuna en isontais enää rengaskokoa. Alkaa hailuksissa luovuttaan jo muutkin paikat kuin voimansiirto jos kasvattaa vielä rengaskokoa. 235/85-16:kin on jo rajoilla ja rasittaa esim. ohjausta jo melkosesti. Ketjuille vois silti tehä tilaa tai jopa pienentää rengaskokoa, että ketjut sopii. Pari senttiä menetät nimellistä maavaraa, mutta pito kasvaa tuota haittaa enemmän. Lumessa menoa rajoittaa eniten vajavainen pito, hyvin harvoin se oikeasti on mahasta kiinni.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tolleen on käyny ku tullut ajettua tarpeeksi kovaksi tamppaantunutta lumea, että auto luiskahtaakin tamppaantuneelta sivuun ja ei meinaa enää mennä mihinkään puolen metrin lumessa. Myös tamppaantuneeseen rupeaa pyörät uppoamaan. Viimeksi näin kävi kun pidin reittiä ihan helppona kunnes yhtäkkiä humps... uppos syvään.
Oikeen mitään apuvälineitä ei ollut mukana. Poispääsyyn auttoi se kun laskin tiepaineet oisko joku 2,2 bar edessä ja 2,6 takana niin, että edessä oli ehkä 1,8 ja takana jotain 1,3. Sitten menopeli kiipesi takaisin kovalle tamppaantuneelle lumelle. Tollasesta paikasta pääsis helposti pois jos olis lapio mukana ja vois laittaa vielä ketjut edes taakse. Normaaleina talvina tolla pääsee ehkä tarpeeksi ajelee pieniä teitä ilman ketjuja, mutta välillä takaisinpääsy onkin haasteellista kun on ollut joku tarpeeksi jyrkkä mäki, jonka on päässy alas, mutta ylös pääsy onkin vaikeaa. Silloin vois laittaa ketjut alle. Lisäksi niistä ois hyötyä peräkärryn kanssa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon käyttänä näitä halpis (60eukenia pari) ketjuja tossa omassa kingissä, ja aina takana.
Eikä oo olluna mitään ongelmia etenemisen suhteen sellasessa hangessa että etupuskin työntää patjaa edessään, mutta kuten edellä mainittu myös lumen rakenne vaikuttaa, hankikantokelillä ei ollu toivookaan päästä eteenpäin ja sain vain vilkut hajotettua ![]() Pitäs melkein joskus kokeilla ja ottaa kamulta lainaan toinen pari ketjuja ja kattoo miten se menis jos joka pallerossa ois ketjut, ainoo huono puoli on se ettei noille Fetimoille taho saaha taiteiltuja ketjuja kiinni kunnolla ku ottaa joka nabbulaan kii!! Nii ja edittinä; talvella kulukoo aina lapio, kirves ja 2m/8mm ja 10m/10mm kettinkit lavalla heläjämässä ![]()
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!! Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10, Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen) |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kukas kattois STRO-kirjastaan mitä kokoa nuo savenmaan kuorma-auton lumiketjut vastaa noin niinku maasturinkumeissa? Jos jollain on kokemusta mihin sopii, niin sekin kelpaa tiedoksi.
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...4%C3%A4tket159
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kokemuksia | petrool | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.12.2008 20:14 |
l-200 kokemuksia | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.04.2007 06:28 | |
ketjuista kysymys | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.12.2006 01:30 | |
KOKEMUKSIA ? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.02.2006 09:10 | |
Kokemuksia POR-15:stä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.10.2005 23:08 |