Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2010, 09:53
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

XJ -92 Ei puhalla?


Jeeps. Ankaran talven alla tuli hankittua tommonen -92 4.0 aut. XJ cherokee. Heti kotiin ajaessa lakkasi ilmastointi pelittämästä. Lämmintä kyllä tulee kovemmassa vauhdissa eli puhallin ei vaan toimi. Osaiskohan joku viisaampi sanoa missä vika mahtaa olla? Hiilet ehkäpä?
Sittemmin pitkäjalkaista kaveria kuskatessa potkaisi apparin jalkatilasta jäätyneen muovin halki jonka takaa löytyi mystinen rele joka on kytketty pois käytöstä? On virrat pällä tai ei alkaa jokin pyöriä jossakin apparin puolella kojelaudan takana releen kytkettäessä piuhan päähän, mikähän mahtaa sekin olla??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2010, 10:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Toimiiko puhallin jos sen laittaa täysille, vai ei ollenkaan? Kohtuu yleinen vika että se puhaltimen etuvastus joka säätää puhallinnopeuden on rikki, jolloin vain kaikkein suurin nopeus toimii koska se ohittaa vastuksen. Sen voi joko viahtaa kokonaan tai korjata itse, rippuen mistä/ miten se on rikki. Jos ei toimi ollenkaan niin voihan se olla että puhallinmoottorissa on jotain vikaa, tai sulake palanut?

Onko muuten varmasti aito '92 malli, eli HO- koneinen Jeeppi? Kun ittellä tuli Jeeppiä ostaessa vastaan '91 ja '92 autoja, jotka oikeasti on '90 vuosimallin vermeitä.

En nyt taas ihan ulkomuistista saa päähäni mitä releitä sieltä kickpanelin takaa löytyy, mutta eiköhän sekin selviä kun vähän tarkistelee..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2010, 11:13
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Se rele on sähköantennin rele ja moottori on viallisen antennin moottori!!

Puhaltimesta on joko moottori rikki (ei pysty hiiliä vaihtaa ja tuskin auttaakaan, kun on kollektoripinta kulunut), uutta on tuossa: http://www.jamant.fi/moottori-xjmj-c...858-p-585.html tai vastuspaketti rikki, tuosta uutta: http://www.jamant.fi/vastus-xjmj-mop...00-p-1128.html tai katkaisija rikki, uutta tuossa: http://www.jamant.fi/katkaisija-xjmj...03-p-2854.html (tätä tosin tulee lisää ensiviikolla, kaikki mitä viimeksi tuli, meni heti)!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2010, 11:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

..ja tässä se ohje jos haluaa vähän näpertää vastuspaketin kanssa. Tosin vaatii sen, että rikki on nimenomaan tuo lämpö"sulake" (mikä on yleisin vika) muuten ei pysty korjaamaan.

edit: niin ja vika on TJ:tä silmälläpitäen, mutta toimii yhtälailla Cherokeessakin. Kannattaa tosin tarkistaa sen sulakkeen lämpöalue tosin, ettei mene persiilleen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2010, 11:38
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

ei se puhallin toimi edes täysillä. en tiiä ton oikeeta vuosmallii... oon viel amatööri näitten vehkeiden kans.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2010, 11:41
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

...vai sähköantenni. sehän selittää. onkos se näissä vakiona?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.02.2010, 11:48
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

kato ensin se sulake!? mulla jostain syystä polttaa sulaketta ku laittaa lämppärin päälle. en oo vielä jaksanut/viitsinyt paneutua asiaan koska "tallissa" on kylmä! viikonloppuna lämpenee kai jos sitte eksytyksen jälkeen enää jaksaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2010, 12:05
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

yhtään palanutta sulaketta ei oo vastaan tullu joten tais tulla vähän kalliimmaks =(
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.02.2010, 12:26
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

yleensä jossain vikaa jos sulake palaa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.02.2010, 12:33
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Se rele on sähköantennin rele ja moottori on viallisen antennin moottori!!

Puhaltimesta on joko moottori rikki (ei pysty hiiliä vaihtaa ja tuskin auttaakaan, kun on kollektoripinta kulunut), uutta on tuossa: http://www.jamant.fi/moottori-xjmj-c...858-p-585.html tai vastuspaketti rikki, tuosta uutta: http://www.jamant.fi/vastus-xjmj-mop...00-p-1128.html tai katkaisija rikki, uutta tuossa: http://www.jamant.fi/katkaisija-xjmj...03-p-2854.html (tätä tosin tulee lisää ensiviikolla, kaikki mitä viimeksi tuli, meni heti)!!
kuinkahan helposti selvitän onko se vika sitten moottorissa vai vastuspaketissa... siis kuin syväl ne sijaitsee? vai onko se toi katkaisija joka sielt todennäkösimmin ensiks hajoo?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.02.2010, 12:37
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja otmo Näytä viesti
ei se puhallin toimi edes täysillä. en tiiä ton oikeeta vuosmallii... oon viel amatööri näitten vehkeiden kans.
Vuosimallin tunnistus:
http://www.jamant.fi/tunnista-jeepin...teja-i-13.html

Pikaisesti HO koneen tunnistaa myös siitä että syylärissä on korkki ja vielä erillinen paisunta/keräys säiliö. Lisäksi imusarjaan "ilma-aukko", mihin se putki menee, pyöreä.

- Antennit taitaa olla sähköisiä Limited malleissa, luulen ainakin, mutta kaikki ei varmaankaan toimi.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.02.2010, 13:00
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Vuosimallin tunnistus:
http://www.jamant.fi/tunnista-jeepin...teja-i-13.html

Pikaisesti HO koneen tunnistaa myös siitä että syylärissä on korkki ja vielä erillinen paisunta/keräys säiliö. Lisäksi imusarjaan "ilma-aukko", mihin se putki menee, pyöreä.

- Antennit taitaa olla sähköisiä Limited malleissa, luulen ainakin, mutta kaikki ei varmaankaan toimi.
valmistenumeron mukaan kysees ois siis -92
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.02.2010, 13:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja otmo Näytä viesti
kuinkahan helposti selvitän onko se vika sitten moottorissa vai vastuspaketissa... siis kuin syväl ne sijaitsee? vai onko se toi katkaisija joka sielt todennäkösimmin ensiks hajoo?
Kaikkein yleisin vika taitaa olla tuo vastuspaketti, ja sieltä itse asiassa nimenomaan se lämpösulake (mikä lie sen oikea nimi onkaan). Itse vastuslangat harvemmin kärvähtelee poikki. Tuo lämpösulake maksaa elektroniikka komponentteja myyvässä kaupassa max. muutaman euron.

Kato se linkki läpi minkä laitoin, siellä on selkeät kuvalliset ohjeet kuinka testata ja korjata. Itse vastus löytyy matkustajan jalkatilasta, suunnilleen kardaanitunnelin vierestä sieltä jostain muovipaneelin alta.

Sitä en tiedä kuinka sähkömoottori pitäisi mitata että toimiiko vai ei, mutta koita pikaisesti suoraan akulta johdoilla että pyöriikö se. Jos ei, niin sitten on rikki. Puhaltimen moottorin liitin on moottoritilassa repsikan puolella, siellä tulipellin huitteilla ihan alhaalla.

Katkaisijoitakin jonkin verran hajoilee, mittaamalla ja silmämääräisesti tarkastelemalla selviää. Käytännössä ota kojelaudan koristepaneeli irti (muutama ruuvi siellä täällä ja sitten vain sopivassa asennossa nyppäsee irti - ilman väkivaltaa), niin pääset siihen katkaisijaan käsiksi. Jos se on palaneen näköinen niin lähes satavarmasti on rikki.

edit: tai siis voi sen katkaisijan mitata sieltä vastukseltakin, mutta sitten pitäisi jo melkein tietää mikä karva on mikäkin puhaltimen asento jne..

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.02.2010 13:27
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.02.2010, 14:01
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

Jeeps. eiköhän näillä vinkeillä jo alkuun päästä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.02.2010, 14:14
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Puhallinmoottorin vianhakun on helppoa (yleensä), jos ei käy, lyö vasaralla kevyesti moottorin kylkeen (konehuoneessa, tulipellissä pelkääjänpuolella, sieltä se moottorikin vaihdetaan), jos lähtee käyntiin, vika on moottorissa!! Ja jos mittaria osaa lukea/käyttää, mittaamalla liittimestä samasta paikasta kuin edellä, tuleeko toiseen johtoon sähköä (musta mustaan ja punainen siihen toiseen johtoon, jos tulee sähköä, moottori on rikki)!!!

Ja ohjeita ja neuvoja sais suoraan nopeasti multa puhelimitse...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.02.2010, 14:14
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

Jeeps. Hyvinhän ne viat löyty ku ties mitä tutkia. Moottori tilattu ja lämpösulakekkin pitäis paikoilleen näpertää
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.02.2010, 14:36
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja otmo Näytä viesti
Jeeps. Hyvinhän ne viat löyty ku ties mitä tutkia. Moottori tilattu ja lämpösulakekkin pitäis paikoilleen näpertää
Ja puhallinmoottori lähtee postissa tänään!!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 02.03.2010, 19:49
otmo otmo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Tammela
Viestit: 12
Perusasetus

Nyt puhaltaa uudet tuulet Jeepissä. Kiitos Jamantin tuulen nopean puhaltimen moottorin toimituksen Saapi nähdä kauan kiinalainen pyörii Ei vois paljon helpommassa paikassa motori sijaita ... mut ongelmia riitti siipien irrotuksessa ku oli vanhan moottorin akseli nii rosteessa. Yhdestä siivestä pikku pala lohkeskin mutta pikku veistelyllä vastapuolelta, pyörii ongelmitta... onneks! on toi uus muovilärpätin nii suolasen hintane.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
trooper ei puhalla lämmintä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 31.01.2010 12:55


Sivu luotu: 16:16 (GMT +2).