Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 13.02.2010, 17:34
neli-isi's Avatar
neli-isi neli-isi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 02.11.06
Location: lappeenranta, Finland.
Posts: 11
Default

MB ML


-
Meininki tälläiseen sekaantua. Takana kolmen eri korimallin Voyagerit 10 kertaa maapallon ympäri kierrettynä ja nyt hakusissa 7h maasturi.

Mitähän mahtavia huoltokuluja näissä tulee...esim. nokkaketju? Onko millainen vai "ikuinen".
Jotain yllättäviä kalliita huoltokohteita?

Voikuissa oli takapyörän laakerit ja nokkahihna aika kalliit.
Bensaa tietysti menee kaikki mitä sinne kaataa.

Jotain juttua jossain et nämä tehdään jenkeissä tai jenkkialihankinta osista. Eli joka pultin ja mutterin saa kiristää uudelleen.
Onhan näihin tottunut jo ennen voikkuja.

230 kone taitaa olla aika nuhainen.
Siis bensakonetta meinaan.

Eihän tää mikään oikea maastokone ole mut jos joku jotain tietää.


-
-


Last edited by neli-isi; 13.02.2010 at 18:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 13.02.2010, 20:40
M.M M.M is offline
Jäsen
 
Join Date: 26.11.08
Location: Pohjanmaa
Posts: 41
Default

Vikavaloja on joskus jollain tutuilla räpsyny koetaulussa kun Dany show:ssa
Reply With Quote
  #3  
Old 13.02.2010, 23:09
Mikki's Avatar
Mikki Mikki is offline
Veteraani+
 
Join Date: 14.06.05
Location: Hyvinkää, Finland.
Posts: 1,462
Default

Pussi PITÄÄ olla iskussa kun huoltoa tilailet...

Tonnilla aloitellaan ja kolmella lopetellaan...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Reply With Quote
  #4  
Old 14.02.2010, 00:01
-MaTTi-'s Avatar
-MaTTi- -MaTTi- is offline
Guru
 
Join Date: 27.07.04
Location: Jokela, Finland.
Posts: 11,080
Default

Niveltä menee edessä ja takana melko tiheeseen tahtiin ja niitä ei saa vaihdettua aina ilman koko alumiinisen tukivarren uusintaa = maksaa. Jousia myös usein mersumaisesti poikki.

Mutta kaipa tuo käyttöautosta menee siinä missä joku muukin. Jenkeissähän noi on tehty alusta loppuun, en tiedä mistä kaikkialta osia kerätään linjalle.
Reply With Quote
  #5  
Old 14.02.2010, 11:44
SauliS SauliS is offline
Veteraani+
 
Join Date: 17.10.03
Location: Turku, Finland.
Posts: 1,392
Default

Quote:
Originally Posted by Mikki View Post
Pussi PITÄÄ olla iskussa kun huoltoa tilailet...

Tonnilla aloitellaan ja kolmella lopetellaan...
Tämä taitanee koskea melkein kaikkia ns. SUV:eja, ainakin XC90. Painavissa möhkylöissä niveliä, jarruja yms. menee kuin leipää. Vanhemmissa oikeissa maastureissa nämä kestää kyllä paljon paremmin vaikka painot on samat? Taitaa olla niin, että suunnittelussa käyttömukavuus on mennyt kestävyyden edelle ja kovaa
Reply With Quote
  #6  
Old 14.02.2010, 13:18
jpisteh jpisteh is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 23.08.04
Location: Finland.
Posts: 185
Default

MB ML ei ole varmaan niitä halvimpia ylläpitää ja ilmeisesti aika paljon vikoja....

Niiden hinta on aika kova Suomessa, joten Ruotsi/Tallinna suunnan tarjonta kannattaa tsekata, sillä juuri tälläisten autojen on laskenut paljon Tallinnassa.

230 varmaan kerkiää muun liikenteen mukana, mutta 320 taitais olla paremmin tämän auton kone...

j.h
Reply With Quote
  #7  
Old 14.02.2010, 15:51
Sutsu Sutsu is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 15.01.10
Location: Liminka
Posts: 180
Default

Jos haussa on 7h maasturi, niin miksi ML:ää ehdotat? Tuon maasto-ominaisuudet rajoittuu katukynnyksen ylitykseen ja kuvan lisävarusteilla en olisi siitäkään ihan varma. Periaatteessa mikä tahansa henkilömallin 4-matic tarjoaa samat ominaisuudet pienemmällä polttoaineen kulutuksella.
Reply With Quote
  #8  
Old 14.02.2010, 17:53
neli-isi's Avatar
neli-isi neli-isi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 02.11.06
Location: lappeenranta, Finland.
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by Sutsu View Post
Jos haussa on 7h maasturi, niin miksi ML:ää ehdotat? Tuon maasto-ominaisuudet rajoittuu katukynnyksen ylitykseen ja kuvan lisävarusteilla en olisi siitäkään ihan varma. Periaatteessa mikä tahansa henkilömallin 4-matic tarjoaa samat ominaisuudet pienemmällä polttoaineen kulutuksella.
Mitä suosittelet?
Reply With Quote
  #9  
Old 14.02.2010, 19:29
JES's Avatar
JES JES is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 04.01.07
Location: Sipoo, Finland.
Posts: 363
Default

Eikö ML:ää ole saanut ihan alennusvaihteistolla ja kytkettävillä taka ja etulukoilla. Takalukon ja alennusvaihteiston sai ainakin ruksittua lisävarustelistalta offroad pack nimellä. Kaverilla oli sellainen offroad pack varusteltu yksilö ja kyllä sillä ainakin pääsi niin pitkälle kuin niin kallista autoa kehtasi viedä. Katselisin sellaista jos ML hakusessa. 500 koneella kulki ihan kiitettävästi maantielläkin. Joku 20l satasella ei ollu ihme lukema jos ajeli hieman urheilisemmin. 320 diesel olis varmaan järkevin kone tuohon autoon. Samaisen kaverin seuraava kulkine oli discovery v8 ja ei se sen ihmeellisemmin maastossa kulkenu kun toi mersu. Lantikalla tais olla paras kulutus luokkaa 35l satasella matkalla pk-seutu-tahko Kummassakin oli reippaanlaista kulutusosien vaihtoa ja ihanan kalliit huollot.

Selvyyden vuoksi sekä mersu että lantikka oli 2000 luvulla valmistettuja yksilöitä.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex

Last edited by JES; 14.02.2010 at 19:32.
Reply With Quote
  #10  
Old 14.02.2010, 20:01
Hummer's Avatar
Hummer Hummer is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 16.09.08
Location: Tampere
Posts: 127
Default

MB


Uskoisin täällä olevan enemmänkin tietoa myöskin ML-malleista:

http://www.mersuforum.net/forum/
Reply With Quote
  #11  
Old 15.02.2010, 08:53
Sutsu Sutsu is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 15.01.10
Location: Liminka
Posts: 180
Default

Quote:
Originally Posted by neli-isi View Post
Mitä suosittelet?
En suosittele mitään, koska en ole sinä, enkä siten tunne tarpeitasi. Mieti mikä on käyttötarkoituksesi. Tarvitko maasturia, riittääkö pelkkä "neliveto", vai onko tärkeintä että autossa on tilaa 7 hengelle vetotavasta riippumatta? Kun löydät mieltymyksiäsi vastaavan auton/autoja, niin ehdottele tänne foorumille jos valintasi on maasturi. Muista autoista tiedettäneen enemmän muilla foorumeilla.

Joo saa ML:ään lukkoja, mutta kuvan autossa niitä ei taida olla. Astinlaudoista ja matalista keulaputkista päätellen tuo on citymaasturi, joka ei ole maastoa nähnyt. Lukoton citymaasturi katusliksein on yhtä tyhjän kanssa etenemiskyvyltään. Toki citymaasturi on OK esim. talviliukkailla teillä. Kun alla on sopivaa rengasta, jakoloova, vähintään takalukko ja maavaraa n. 25 senttiä niin puhutaan jo maasturista.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Forum Jump


The time now is 10:56 (GMT +2).