![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Etanolibensa ja flexifuel-autohttp://www.iltalehti.fi/autot/2009112210643597_au.shtml Tuota juttua kun lueskelin niin silmiin pisti tuo flexifuel-auto, miksi pitää olla nimenomaan etanoli pohjaiseen polttoaineeseen valmistettu auto?? Mielestäni tuo E85 palaa myös tavan bensakrematoriossa vaurioita aiheuttamatta... Vai häh?? Kertokaas pohjoisen miehet kokemuksia, kun kuitenkin olette ruotsin puolella käyneet tankaamassa halvempaa polttoainetta..
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos toi 85 tarkottaa oktaanilukua, niin eikähän se pala ongelmitta matalapuristeisissa moottoreissa. Ainakin RJ toimii venäläisellä bensalla, vaikkei oo aina takeita, onko se 92 vai 75 -oktaanista ;P
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
eikös tuo 85 tarkoittanu alkoholin osuutta poltto-aineessa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() ![]() Sunnuntai 22.11.2009 klo 09.44 (päivitetty klo 10.28) E85-polttoainetta saa toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulta. ![]() Suomessa on saanut vuoden alkupuolelta lähtien E85-polttoainetta, josta 85 prosenttia on etanolia. Etanolibensan kysyntä ja sitä käyttävien autojen myynti on lähtenyt melko hitaasti käyntiin.
__________________
SLCK#357 TOYOTA laatuun voi luottaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Serkkupoika ruottissa asustelee, niin ainakin se tankkaillut sellaseen 90 luvun loppupuolen 320 bemariinsa tuota etanoolia ja bensaa vähän miten millonkin. Sanoi, että jos alkaa olla tankissa yli puolet tuota etanoolia, niin kulutus vaan kasvaa huomattavasti, ja puhui muistaakseni ettei kylmällä kelillä lähteny niin hyvin käymään, kun bensalla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() biomassaa & pontikkaa? ok mielestäniLainaus:
Pari kesää sitten tuli tehtyä testejä tuommoisella nissan micralla niitä kun saa hyvin säädettyä käynniltään, nitrometaanin, jääneston (alkoholi), venttiilinsuoja-aineen ja v-powerin sekoituksella uskomaton rähinä kerrassaan ai että veti kevyellä kaasulla. Jos olen oikein ymmärtänyt niin juurikin ensimmäisiä polttomoottoritestejä tehtiin alkoholeja polttoaineena käyttäen. Miksi ei Suomi jo tuota bioetanolia, voisi ehkäistä lamaa ja tuoda uusia työpaikkoja? Kyllä meillä rankkitarpeita olisi monen moisia. Eli tuon tyyppisestä pikkukoneesta venttiilit menevät herkästi mutta lisäaineistuksella voitaneen ehkäistä, micra toimii tälläkin hetkellä |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ST1 on ilmeisesti tällähetkellä kärjessä tuon bioetanolin tuotossa ja muistini mukaan tekevät sitä mm. perunankuorista.
Enivei kuivempaahan tuo etanoli/metanoli on ja siksi käsitykseni mukaan tuossa E85 on tavan bensaa 15% jotta voitelu pelaisi, kuitenkin tuo E85 polttoaine sisältää sellaisia lisäaineita että sitä käsiteltäessä tie syöpäpotilaaksi on todella lyhyt.. Kuitenkin ajoin tuossa aloitus viestissä sitä että miksi pitää olla juurikin flexifuel käyttöön valmistettu auto, pienessä mielessä kehittyy ajatus polttoaine/auto valmistajien yhteistyöstä jotta saadaan taas tyhmille ihmisille myytyä jtn hipo saappia kun vain siinä voi käyttää biobensaa.. ![]() "Osta uusi bio polttoainetta käyttävä saab kun ei toi sun vanha korolla toimi E85 polttoaineella, niin maailma pelastuu" ![]() ![]()
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- auton moottorinohjausjärjestelmä pitää ohjelmoida uudelleen - etanoli on aika syövyttävää ainetta, eli tankkivarustus ja polttoaineputkistot pitää valmistaa korroosiota kestävistä materiaaleista - etanoli on raju aine tiivisteille, ne pitää olla kestävää materiaalia. - etanoliautossa on yleensä suuremmat polttoaineen ruiskutussuuttimet, jotta polttoainetta (eli etanolia) voidaan syöttää enemmän moottoriin. - venttiilikoneisto joutuu koville, eli venttiilit ja istukat ovat vahvistettuja. Aika moni auto varmaan toimii E85:llä ihan OK mutta ei kovin kauaa. Jokainen saa kokeilla omalla vastuulla.
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
||||
|
||||
![]() Isompi paukku - parempi mieli
Voihan sitä käyttää, mutta varsinainen hyöty saadaan puristussuhdetta nostamalla:
http://www.autowiki.fi/index.php/Etanoli - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No kannattaisiko valtiovallan ottautua sitten tuohon hommaan kuten biokaasu-autoilun kehittämiseenkin. Mutta mikäs se siellä taas kummittelee muu kuin lainsäädäntö ja verotus jälleen. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ei tule missään vaiheessa tapahtumaan. Sen verran vahvojen intressipiirien edut ovat kysymyksessa.
Ensikseenkin: maajussit on saatava pidettyä ruodussa elintarvikkeiden tuotantoketjun bottom feedereinä. Niille ei saa antaa mahdollisuutta kilpailuttaa ostajia. Muuten tukkuliikkeiden marginaalit putoavat kerrassaan epätyydyttävälle tasolle. Toisekseen: energia-alalle ei kaivata mitään mustaa hevosta patenttiratkaisun kanssa. Vakiintuneet pelurit ovat jakaneet markkinat hyvässä sovussa, ja veneenkeikuttajat uhkaavat niiden kerrassaan kohtuullisia marginaaleja. Vai onko joku kuullut joskus taloudellisesta kriisistä öljy- tai muussa energiayhtiössä? - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kuulemma E85 toimii kohtuullisesti perus ruiskukoneissa, kaasua joutuu painamaan enemmän kun ei siinä ihan bensan tehoa ole. Pientä rykimistä, jos yrittää ajaa kaasua säästellen. Kauppakassin kulutus nousee kuulemma 8 litrasta 9 litraan puhtaalla ajaessa. Kylmäkäynnistys voi olla vaikeaa, mutta lopulta lähtee.
Seostamalla kuulemma pelaa paremmin, noin 3/4 E85 ja 1/4 bensaa on raja, jota suuremmat E85 määrät alkaa aiheuttamaan samoja oireita kuin puhtaalla ajaessa. Jos ihan varman päälle haluaa pelata niin vähintään 1/3 bensaa. Seostamalla ei kuulemma juuri kulutuksessa huomaa ja kylmäkäynnistys vain vähän huonompaa kuin bensalla. Tiivisteongelmista tai muista ei ole kuulunut mitään, kai sekin mahdollisuus on olemassa. Onhan tavan bensassakin nykyään 5% etanolia mukana, se taisi olla joku lakisääteinen lisä. Positiivisenä puolena sanovat, seostetullakin ajellessa häviää noet pakoputken päästä. Viimeksi muokannut kivinen : 23.11.2009 18:03 Perustelu: Korjasin prosentin oikeaksi. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tietääkö ketään onko tuon biodieselin kanssa samaa ongelmaa? Syö tiivisteet tai jotain?
Jos oikeen muistan niin eikö ne vuoteen 2012 mennessä tunge tuota etanolia 25% bensaan? Täyttää jotkin biopolttoaine tavoitteet sen jälkeen. Muistelisin myös että 60% tämän hetkisestä autokannasta ei toimi tuon 2012 jälkeen tulevalla bensalla.. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
2009 ja 2010 bio-osuus on 4,75 % energiasisällöstä. Mistään muista prosenteista ei ole vielä sovittu. Keväällä tarkennetaan tilanne vuodelle 2011. EN590-normi ei vielä tunne suurempia pitoisuuksia eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Suomi nostaa bio-osuuden yli normin, niin periaatteessa moottorivalmistajat eivät anna takuuta konerikkojen ostalta, koska ei ole käytetty normien mukaista polttoainetta.
Kaavailuja on nostaa osuutta 20 %:iin mutta siinä on vielä monta mutkaa matkassa. Tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä ns. second generation non-food -biotuotteiden osuutta eli biolaatuja, jotka eivät kilpaile ruuaksi tarkoitetun viljelysalan kanssa. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/163121.shtml
Tuolla on juttua siitä uudesta E10 bensasta mikä tulee vuoden kuluttua ja millä ei ilmeisesti kaikki autot ihan toimi. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tällä hetkellä automaahantuojat selvittelevät parhaillaan, mihin moottoreihin E10 voisi soveltua. Peruslähtökohtana on, mitä uudempi auto, sitä todennäköisimmin uusi bensa ei aiheuta ongelmia. Saattaa käydä niin, että 95:sta tulee E10-peruslaatu ja 98 jätetään nykyiselleen. Tämä on vain arvaus, perustuu mutuun. E10 ei siis tule olemaan laki, vaan mahdollisuus laittaa max 10 % energiasisällöstä etanolia. Verokysymyskin on edelleen ratkaisematta.
Korjaus: tulee siis olemaan laki, jos menee läpi Viimeksi muokannut LRV8 : 04.12.2009 13:38 Perustelu: tarkennus väittämään |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Linkki ADAC:n listaan, jossa luetellaan, mihin autoihin Saksan 95 E10 sopii.
http://www1.adac.de/images/E10%20Fre...cm8-260791.pdf |
#18
|
|||
|
|||
![]() e10-bensiini
Onko kellään varmaa tietoa tai käyttökokemusta e10:n soveltuvuudesta -90 4.0l Cherokeessa? Maahantuoja antaa ymmärtää, että kyseinen menovesi sopisi tankkiin, mutta itseä hiukan mietityttää tuon ikäisen ajaminen "alkoholilla". Tällä hetkellä "turvallisesti" 98:a tankissa.
|
#19
|
||||
|
||||
![]() e10... litku...
En tiiä miks mutta kai jo jotain kertoo 98 pensan suosion huikea kasvu maassamme ja niin sanoin emännyksellekkin että tankkoo joka toinen kerta 98:a vaikka alla onkin sellanen auto jolle pitäis kelvata tuo uusikin... kaikelta varalta, ei taida asioista päättävät herrat itekkään tietää toimiiko vaiko ei ja missä...
![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Oishan se kiva päästä teetätyttämään koneremontti tohon maahantuojan laskuun, jos kävis ilmi ettei sovikaan mömmöt tankkiin...
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs se "mömmö" sitte rikkoo siitä moottorista?
Mä olen itteni antanna ymmärtää että saattaapi liuottaa bensaletkuja ja tiivisteitä polttoainejärjestelmässä.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Tästä 95 E10 bensasta on noussut hirmuinen hulabaloo, vaikka kysymys on varsin pienestä asiasta. Eli bensiinin etanolipitoisuus on noussut viidestä kymmeneen. Tosin bensa-asemien tankit ovat vasta täyttymässä kokonaan uudella bensalla, eli nyt varmaan kohta saa "oikeata" E10 ainetta pumpusta.
Moni Esson baarin asiantuntija tankkaa E98:a, koska se on kuulemma niin paljon parempaa ja 95 E10 vastaavasti ei toimi ollenkaan. Tuolla lyhyesti asiantuntijan puhetta: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...ky-vesilasissa
__________________
Tumpula Racing Team |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
I wouldnt run any vehicle older than 35 years on 10% Ethanol, anything newer than that will take 10% just fine. As said before E85 is only for vehicles labeled for E85. if your buying gas in the US. you are running your jeep on 10-15% ethanol. Ethanol has excellent cleaning properties for your engine as is does not leave any residue when combusted. FACT: All (gasoline burning) cars built since the 1970's are fully compatible with up to 10% ethanol in the fuel mixture. All manufacturers approve the use of E-10 blends and warrant their vehicles for this fuel. I can back up these claims so if you have any other questions about ethenol fuel let me know. steve |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Itse tankkaan autoihini nykyään mieluummin 98:a jo senkin takia että se tulee loppupeleissä ihan saman hintaiseksikin kuin 95E10. Kuulemma 95E10:ä kuluu 2% enemmän verrattuna vanhaan 95:een, tällöin nyky hinnoilla hintaeroa saa olla 3 senttiä/l ja päästään täysin samaan hintaan / km. Jos 95E10 vs 98 kulutusero olisikin vaikka 3% niin hintaeroa saa olla 4,5 senttiä/l. Nykyään näyttää yleensä juuri 4-5 senttiä olevan toi hintaero. Saas nähdä mihin se tosta kehittyy kun 98:n kysyntä on yllättäen nyt mitä on.
|
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse olen tankkaillut tuota uutte e10 bensaa ja ei ainakaan vielä ole ollut ongelmaa. Kulutus kyllä tuntuu nousseen aika reilusti, koska ennen pääsi helposti 200km ennen kuin bensamittari alkoi täydestä tippumaan niin nyt se teki sen jo reilun 100km kohdalla. Noh. Seuraavan tankin kun käyn vetäseen täyteen niin pitää mittaa mitä se kuluttaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
EA-auto?? | Nerd-O | Chit-Chat | 14 | 17.08.2007 23:52 |
O:auto | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2006 21:12 | |
Onko McLarenin uusi MP4-19B auto voittaja-auto? | SoksalItok | Formula 1 | 2 | 30.05.2004 19:48 |
Onko McLarenin uusi auto voittaja-auto? | Laskos | Formula 1 | 11 | 28.11.2003 14:45 |