![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() H4 valotestausta; uusi boosteri löytyiTestasin lux-mittarilla erilaisten H4-polttimoiden tuottamaa valoa Nissan Maximan rihlatussa umpiossa. Umpiot hyvässä kunnossa. Testissä HID bi-xenon, Motonetin peruspolttimo AU-Lite 1,70 € ja 4,90 € Bosch +30 % sekä Osram Rally 80/100 W polttimot. Koe tehtiin auton omilla piuhoilla, vahvoilla johdoilla ja Motonetin valovahvistimella. Auton omat piuhat antoi normipolttimoille 12,9 V, tuhdimmat piuhat 13,8 V ja valovahvistin 14,5 V. Paras mittarin antama lukema otettu muistiin. Huomattava, että HID tuottaa melkoisen "hot spotin" eli siinä kohtaa luonnollisesti lukema on melkoinen ja sen ulkopuolella heti paljon pienempi. Liitteenä olevassa kuvaparissa on testin tärkein anti. Kannattaa katsoa miten HIDin hajavalo heijastelee seinästä, liukuoven kiskosta ja ikkunan takaa sisällä olevista tavaroista, sitä ei mikään hehku tehnyt. Kuvasin siis joka polttimon valokuvion. Taivaan näkyminen HID-kuvassa johtuu kuvan ottamisesta aiemmin kuin hehkukuvan, jolloin oli paljon pimeämpää. Kaikki kuvat otin samoilla valotusarvoilla, joten näkymät ovat vertailukelpoisia. Polttimo - jännite/V - lux lähi - lux kauko HID H4 bi-xenon ---- - 370 - 900 vanha polttimo - 12,9 - 250 - 280 peruspolttimo AU-Lite - 12,9 - 260 - 290 peruspolttimo AU-Lite - 13,8 - 200? - 400 peruspolttimo AU-Lite - 14,5 - 285 - 620 Bosch +30 % - 12,9 - 230 - 320 Bosch +30 % - 13,8 - 220? - 430 Bosch +30 % - 14,5 - 300 - 520 80/100 W - 13,8 - 290 - 850 Edit alkaa: Night Breaker - 12,9 - 220 - 590 Night Breaker - 13,7 - 250 - 680 Night Breaker - 14,5 - 325 - 900 Mittasin vertailuksi Bosch+30 lähivalot ja pitkät vahvistimen kanssa. Tulos vähän poikkesi alkuperäisestä: Bosch +30 % - 12,9 - 190 - ei mit. Bosch +30 % - 13,8 - 213 - ei mit. Bosch +30 % - 14,5 - 245 - 650! En osaa sanoa oliko polttimo aavistuksen eri asennossa vai huolimaton mittaus. Lähivalotulos kuitenkin on nyt linjassa jännitesyötön kanssa, kaukovalotulos parempi kuin alunperin. Night Breakerin lähivalo ei mittarin mukaan olisi kovinkaan paljon parempi tavallista polttimoa, sen sijaan kaukovalo antoi vakuuttavia tuloksia. Valon sävy oli valkoisempi kuin vertailupolttimossa, Motonetin 1,70 euron vakiopolttimossa, mutta ei kuitenkaan lähellekään purkausvalon 4300 K valkoista. Mietin tuossa vielä uusia mittausarvoja ja tulin siihen tulokseen, että auton etäisyys seinästä ei välttämättä ollut aivan sama kuin alkuperäisessä mittauksessa ja se on saattanut aiheuttaa poikkeamia. Kaukovalon alkuperäistä parempi lukema myös saattaa johtua siitä. Pitäisi tutkia miten valokimppu käyttäytyy kun etäisyyttä kasvatetaan, jossain kohtaa voi olla ns. polttopiste (vrt. suurennuslasi ja aurinko). En tiedä, tämä on spekulointia. Johtopäätökset: Koska autossa, jossa mittaukset tein, on lisäpitkät, en mittausten perusteella näe enää mitään syytä ostaa kalliitta xx% polttimoita vaan perusversioita. Lähivaloteho on niin lähellä samaa. Edit päättyy eri polttimoissa. Kysymysmerkillä merkityt tulokset ovat poikkeavia, eivät vastaa kaukovalojen tulosta. Arvon olisi joka tapauksessa pitänyt nousta. Tarkistin pistokkeen myöhemmin ja polttimon kannalta uusintamittaus antoi saman jännitearvon lähi- ja kaukovalolle. Uskon, että joku virhe tapahtui tässä kohdin. Huomioita tuloksista: Valovahvistimella saa saman lähivalotehon normipolttimosta kuin hyvällä kaapeloinnilla 80 W polttimosta 13,8 V jännitteellä. Bosch +30 % oli pettymys halpispolttimoon verrattuna. HID (xenon) häikäisee ainakin tässä umpiossa paljon. Lisäksi maantietestissä HID-kuvion huippuvalot osui kapealle sektorille, se ei tässä kuvassa tule niin hyvin esille. Joissain umpioissa, lähinnä moniheijastinumpioissa rihlaamattomalla lasilla, saattaa kai joskus toimiakin. Valovahvistimesta vielä. Siinä on pehmokäynnistys, mutta vain kun valot käännetään päälle. Lähi-kauko vaihdossa se ei toimi. Toisekseen, tilasin H4-H4 setin. siinä oli tuplaliittimet per vahvistin, molemmat kannat kytketty kaukovaloille. Öh? No, puukko ja pikku ruuvari korjasi tilanteen yhdelle H4-polttimolle sopivaksi.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ Viimeksi muokannut HiluxMan : 29.10.2009 09:23 Perustelu: tekstiä lisätty |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mielenkiintoinen tieteellinen tutkimus.
![]() Kiva saaha jotain dataakin välillä eikä vain mutu-tuntumia. Tuo HID-poltin siis tarkoittanee bi-xenonia eikä mitään kiinalaista sinilasista xenon-look-polttimoa? Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.10.2009 18:52 Perustelu: hid |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olisi pitänyt olla muutama eri merkkinen H4 halogeeni xx %. Ehkä myöhemmin, ei vaan jaksa ostella pelkästään testaamisen ilon vuoksi. Mutta nyt mennään sitten valovahvistimen voimin. Osaisikohan kukaan neuvoa, miten rakennetaan tuommonen hakkurivirtalähde ja jossa olisi tehonsäätö. Saisi ne päivävalot. Riittäisi täysiteho ja joku osatehoasetus. Ja pehmokäynnistys.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#4
|
||||
|
||||
![]() Hakkurivirtalähde
Haluatko modata tuota olemassa olevaa vai tehdä oman alusta lähtien? Nykyisin nuo taitaa järkijään olla jollain integroidulla hakkuri ohjaimella toteutettuja joten jos russakan päällä tekstiä lukee niin sillä googlettamalla saattaa speksitkin löytyä. Sitten vain jännitetakaisinkytkentäluuppia muuttamaan vaikka siten että sulla on erillisellä kytkimellä valittavissa erilainen vastusjako tk looppiin, eli muutat hakkurin ulostulojännitettä referenssijännitettä muuttamalla. Voi noita vaihtoehtoja olla muitakin mutta tuo tuli ekana mieleen. Jos suunnitelmissa on oman hakkurin rakentaminen niin netissä on valmiita ohjeita. Kelojen saatavuus on yleensä se suurin ongelma mutta siitä näppärä selviää käärimällä kelat ite.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minun elektroniikkatietämykseni rajoittuu siihen, että osaan hyvillä rakennusohjeilla kasata jotain. Jos on jotain ohjeita/linkkejä hollilla, niin mielellään vastaanotan. Ja potkua pitäisi olla väh. 100 W. Yritin vähän kuukkeloida, mutta ei tainnut hakusanat osua kun en ole elektroniikka-alan harrastaja vaan "voimasähkö" jotenkin on hallussa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Missä kohdassa anturi oli? Onko tietoa värilämpötilan vaikutuksesta mittausarvoihin? Mitä xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu? Miten valkotasapaino on huomioitu kuvauksessa, referenssi?
Näihin mittauksiin suhteutettuna olisi mielenkiintoista nähdä mittaustuloksia jossain suljetussa heijastavassa asetelmassa, tyyliin folion sisällä jolloin auton umpion valokuvio ei vaikuttaisi vaan näkisi kokonaisvalotehon. Mielenkiintoista olisi myös kokeilla säädettävällä jännitelähteellä miten valoteho kasvaa vaikkapa 16 volttiin asti. Erityisesti pitkillä valon voimakkuus näyttäisi kasvavan reilusti enemmän verrattuna jännitteeseen ja tehoon (jännitteen neliöön, P=U^2/R jos resistanssi oletetaan vakioksi). Polttimoiden eliniät eri jännitteillä lienee valmistajien salaisuuksia. Kuvissa xenonin valo näyttää perstuntumalta piristävämmältä jos valkotasapainoon voi luottaa. Tiedä sitten käytännössä... |
#7
|
||||
|
||||
![]() vaikka Natikalta...
Pikagoogletuksella löyty ainakin tuollanen Natikan lutikka jolla pystyy tekeen vaikka mitä ja virtaa upto 20A:
http://www.national.com/pf/LM/LM5118.html Jos tuolle linjalle lähtee niin kannattaa tehdä 24V valojärjestelmä niin säästää virrassa puolet. Varmaan parempiakin piirejä löytyy mutta tuo nyt vain esimerkiksi ja jos yks ei riitä niin laittaa useamman niin saa samalla varajärjestelmän. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mittasin kohdistuvan valon autotallin seinältä, paras lukema kirjattu, eli mitään valojakaumajuttuja en ole yrittänytkään tehdä. Xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu 4300 Kelviniä ja kuvat näyttävät siltä kuin todellisuudessakin eli valkotasapaino aikalailla kohillaan. Kameraa ei kylläkään mitenkään kalibroitu jollekin arvolle. Olen samaa mieltä loppukommenteistasi, olisi mielenkiintoista kokeilla mutta ei ole välineitä, valitettavasti. Itsekin tykkään tuosta xenonin valosävystä, halogeenin valo on sen jälkeen jotenkin...kusen väristä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?
Työpöydällä ois portaaton virtalähde mutta valaistusmittareita ei taida tästä firmasta löytyä. Toki jollain valoherkällä komponentilla vois mittailla vertailuarvoja... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=jnu;602631]Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?
QUOTE] Juuri näin. Mittapään selkä seinää vasten siirtelin sitä ja seurasin lukemia. Itse pois edestä tietenkin.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#12
|
|||
|
|||
![]() Motonetin hakkuri
Tuo Motoonetin hakkuripohjainen valonvahvistin on kyllä tehokas valonlisääjä, mutta valitettavasti H7-polttimot ovat kovin lyhytikäisiä. Jopa kuukauden välein vaihdoin Osramin nightbreakereita, nyt testimielessä "normi" Osramit. Taitaa olla nuo paremman valotehon antavat polttimot tehty hehkulankaa ohentamalla. Valoteho normipolttimoillakin hyvä. BTW, onko ulostuleva jännite 14.5V noissa valonvahvistimissa?
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Josta tulikin mieleen, kiinnostaisi tietää, millaista kanttia sieltä tulee, kytkentätaajuus siis.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itte käytän NBR:ä, koska havainnut sen olevan "sinisempää" valoa, eikä häviä niin hyvin kostealla pinnalla! Ja paras valotehon kasvattajahan ON EHJÄ UMPIO! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kuitenkin huomioida että todellisuudessa valojen hyötyä tienpäällä ei mitata kirkkaimmasta pisteestä seinässä, etenkään lähivalojen kanssa. Samoilla valotusarvoilla otetut kuvat kertoo myös paljon.
Toiset arvostaa pitkiä valoja ja asentaa lisäpitkiä, niistä varmasti on hyötyä vähemmän liikennöidyillä maanteillä. Itse ajan hyvin harvoin olosuhteissa joissa pitkiä valoja voisi käyttää. Moottoritiellä on aina sen verran muuta liikennettä että eniten itse arvostan hyviä lyhyitä. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Miten lienee valotehon kanssa, jos ensin laittais ehjät polttimot?
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tavalliseen polttimoon verrattuna Night Breakerilla selkeästi parempi näkyvyys märällä asfaltilla pitkillä ajettaessa. Lyhyillä ei juurikaan silminhavaittavaa muutosta.
Ja polttimona siis H4 melkein uusissa umpioissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autossani vaan on tehokkaat lisäpitkät, joten tuon ominaisuuden takia en aio toiste sijoittaa näin kalliisiin polttimoihin, ainakaan tässä autossa. Oikeastaan voisinkin siirtää Breakerit Hiluksiin, siinä niistä on ehkä enemmän hyötyä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Volvolandiassa ovat tutkailleet nightbreakerin kestoikää, aika hanurista jos 3-4 kuukauden välein joutuu ostaan uuden parin (tarkastettu hinta 15-20E pari)
Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 20.10.2009 09:55 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voi kyllä ennustaa, että 14,5 V jännitteellä kestoikä ei ole pitkä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Philipsin X-tremet tsippas kyllä muutamassa kk:ssa, niissä oli lasiosa huomattavasti pienempi kuin Osrameissa. Enemmän kaasua polttimon sisällä, oliskohan sillä vaikutusta kestoikään...? Valovahvistimellahan kerrotaan polttimon eliniän jopa pitenevän, mutta tiedä häntä sitten... |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Nousevan jännitteen pitäisi lyhentää hehkujen kestoikää, ja hakkurin jatkaa.
Mikä lie optimi jännite hehkuille? Luulisi että on olemassa joku ohje jännite. 13.8v? |
#24
|
||||
|
||||
![]()
OT:tä pikkusen. Yrittäkääs selkeyttää suomeks mitä tuo hakkuri tekee?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Jokseenkin näin. Korjatkaa jos oon väärässä.
Hakkuri työntää pulssimuotoista ylijännitettä. Silmä ei havaitse vilkkumista. Silmä havaitsee "keskimääräisen" valotehon kirkkaammasta pulssihetkestä ja jäähdytysajasta. |