Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.10.2009, 17:09
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

H4 valotestausta; uusi boosteri löytyi


Testasin lux-mittarilla erilaisten H4-polttimoiden tuottamaa valoa Nissan Maximan rihlatussa umpiossa. Umpiot hyvässä kunnossa.
Testissä HID bi-xenon, Motonetin peruspolttimo AU-Lite 1,70 € ja 4,90 € Bosch +30 % sekä Osram Rally 80/100 W polttimot.
Koe tehtiin auton omilla piuhoilla, vahvoilla johdoilla ja Motonetin valovahvistimella.

Auton omat piuhat antoi normipolttimoille 12,9 V,
tuhdimmat piuhat 13,8 V ja valovahvistin 14,5 V.

Paras mittarin antama lukema otettu muistiin. Huomattava, että HID tuottaa melkoisen
"hot spotin" eli siinä kohtaa luonnollisesti lukema on melkoinen ja sen ulkopuolella heti paljon pienempi.

Liitteenä olevassa kuvaparissa on testin tärkein anti. Kannattaa katsoa miten HIDin hajavalo heijastelee seinästä, liukuoven kiskosta ja ikkunan takaa
sisällä olevista tavaroista, sitä ei mikään hehku tehnyt. Kuvasin siis joka polttimon valokuvion. Taivaan näkyminen HID-kuvassa johtuu kuvan
ottamisesta aiemmin kuin hehkukuvan, jolloin oli paljon pimeämpää. Kaikki kuvat otin samoilla valotusarvoilla, joten näkymät ovat vertailukelpoisia.

Polttimo - jännite/V - lux lähi - lux kauko
HID H4 bi-xenon ---- - 370 - 900
vanha polttimo - 12,9 - 250 - 280
peruspolttimo AU-Lite - 12,9 - 260 - 290
peruspolttimo AU-Lite - 13,8 - 200? - 400
peruspolttimo AU-Lite - 14,5 - 285 - 620
Bosch +30 % - 12,9 - 230 - 320
Bosch +30 % - 13,8 - 220? - 430
Bosch +30 % - 14,5 - 300 - 520
80/100 W - 13,8 - 290 - 850

Edit alkaa:
Night Breaker - 12,9 - 220 - 590
Night Breaker - 13,7 - 250 - 680
Night Breaker - 14,5 - 325 - 900

Mittasin vertailuksi Bosch+30 lähivalot ja pitkät vahvistimen kanssa.
Tulos vähän poikkesi alkuperäisestä:
Bosch +30 % - 12,9 - 190 - ei mit.
Bosch +30 % - 13,8 - 213 - ei mit.
Bosch +30 % - 14,5 - 245 - 650!

En osaa sanoa oliko polttimo aavistuksen eri asennossa vai huolimaton mittaus.
Lähivalotulos kuitenkin on nyt linjassa jännitesyötön kanssa, kaukovalotulos parempi kuin
alunperin.
Night Breakerin lähivalo ei mittarin mukaan olisi kovinkaan paljon parempi tavallista polttimoa, sen sijaan
kaukovalo antoi vakuuttavia tuloksia. Valon sävy oli valkoisempi kuin vertailupolttimossa, Motonetin
1,70 euron vakiopolttimossa, mutta ei kuitenkaan lähellekään purkausvalon 4300 K valkoista.

Mietin tuossa vielä uusia mittausarvoja ja tulin siihen tulokseen, että auton etäisyys seinästä ei välttämättä ollut aivan sama
kuin alkuperäisessä mittauksessa ja se on saattanut aiheuttaa poikkeamia. Kaukovalon alkuperäistä parempi lukema myös
saattaa johtua siitä. Pitäisi tutkia miten valokimppu käyttäytyy kun etäisyyttä kasvatetaan, jossain kohtaa voi olla ns. polttopiste (vrt. suurennuslasi ja aurinko). En tiedä, tämä on spekulointia.

Johtopäätökset: Koska autossa, jossa mittaukset tein, on lisäpitkät, en mittausten perusteella näe enää mitään syytä ostaa kalliitta xx% polttimoita vaan perusversioita. Lähivaloteho
on niin lähellä samaa.
Edit päättyy eri polttimoissa.

Kysymysmerkillä merkityt tulokset ovat poikkeavia, eivät vastaa kaukovalojen tulosta. Arvon olisi
joka tapauksessa pitänyt nousta. Tarkistin pistokkeen myöhemmin ja polttimon kannalta uusintamittaus
antoi saman jännitearvon lähi- ja kaukovalolle. Uskon, että joku virhe tapahtui tässä kohdin.

Huomioita tuloksista:
Valovahvistimella saa saman lähivalotehon normipolttimosta kuin hyvällä kaapeloinnilla 80 W polttimosta
13,8 V jännitteellä.

Bosch +30 % oli pettymys halpispolttimoon verrattuna.

HID (xenon) häikäisee ainakin tässä umpiossa paljon. Lisäksi maantietestissä HID-kuvion huippuvalot osui kapealle sektorille,
se ei tässä kuvassa tule niin hyvin esille. Joissain umpioissa, lähinnä moniheijastinumpioissa rihlaamattomalla lasilla, saattaa kai
joskus toimiakin.

Valovahvistimesta vielä. Siinä on pehmokäynnistys, mutta vain kun valot käännetään päälle. Lähi-kauko vaihdossa se ei toimi.
Toisekseen, tilasin H4-H4 setin. siinä oli tuplaliittimet per vahvistin, molemmat kannat kytketty kaukovaloille. Öh?
No, puukko ja pikku ruuvari korjasi tilanteen yhdelle H4-polttimolle sopivaksi.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	HID2.jpg‎
Views:	1779
Size:	64,0 Kt
ID:	8439   Click image for larger version

Name:	Halogen2.jpg‎
Views:	1651
Size:	41,5 Kt
ID:	8440   Click image for larger version

Name:	Valovahvistin_pistoke2.jpg‎
Views:	1621
Size:	89,0 Kt
ID:	8441  
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________

Viimeksi muokannut HiluxMan : 29.10.2009 09:23 Perustelu: tekstiä lisätty
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2009, 18:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.055
Perusasetus

Mielenkiintoinen tieteellinen tutkimus.
Kiva saaha jotain dataakin välillä eikä vain mutu-tuntumia.

Tuo HID-poltin siis tarkoittanee bi-xenonia eikä mitään kiinalaista sinilasista xenon-look-polttimoa?

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.10.2009 18:52 Perustelu: hid
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.10.2009, 19:59
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mielenkiintoinen tieteellinen tutkimus.
Kiva saaha jotain dataakin välillä eikä vain mutu-tuntumia.

Tuo HID-poltin siis tarkoittanee bi-xenonia eikä mitään kiinalaista sinilasista xenon-look-polttimoa?
Jep, bi-xenon purkauslamppu.
Olisi pitänyt olla muutama eri merkkinen H4 halogeeni xx %. Ehkä myöhemmin, ei vaan jaksa ostella pelkästään testaamisen ilon vuoksi.
Mutta nyt mennään sitten valovahvistimen voimin.

Osaisikohan kukaan neuvoa, miten rakennetaan tuommonen hakkurivirtalähde ja jossa olisi tehonsäätö. Saisi ne päivävalot. Riittäisi täysiteho ja joku osatehoasetus. Ja pehmokäynnistys.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2009, 07:08
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Hakkurivirtalähde


Haluatko modata tuota olemassa olevaa vai tehdä oman alusta lähtien? Nykyisin nuo taitaa järkijään olla jollain integroidulla hakkuri ohjaimella toteutettuja joten jos russakan päällä tekstiä lukee niin sillä googlettamalla saattaa speksitkin löytyä. Sitten vain jännitetakaisinkytkentäluuppia muuttamaan vaikka siten että sulla on erillisellä kytkimellä valittavissa erilainen vastusjako tk looppiin, eli muutat hakkurin ulostulojännitettä referenssijännitettä muuttamalla. Voi noita vaihtoehtoja olla muitakin mutta tuo tuli ekana mieleen. Jos suunnitelmissa on oman hakkurin rakentaminen niin netissä on valmiita ohjeita. Kelojen saatavuus on yleensä se suurin ongelma mutta siitä näppärä selviää käärimällä kelat ite.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2009, 08:12
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Haluatko modata tuota olemassa olevaa vai tehdä oman alusta lähtien? Nykyisin nuo taitaa järkijään olla jollain integroidulla hakkuri ohjaimella toteutettuja joten jos russakan päällä tekstiä lukee niin sillä googlettamalla saattaa speksitkin löytyä. Sitten vain jännitetakaisinkytkentäluuppia muuttamaan vaikka siten että sulla on erillisellä kytkimellä valittavissa erilainen vastusjako tk looppiin, eli muutat hakkurin ulostulojännitettä referenssijännitettä muuttamalla. Voi noita vaihtoehtoja olla muitakin mutta tuo tuli ekana mieleen. Jos suunnitelmissa on oman hakkurin rakentaminen niin netissä on valmiita ohjeita. Kelojen saatavuus on yleensä se suurin ongelma mutta siitä näppärä selviää käärimällä kelat ite.
Tuo Motonetin vehje taitaa olla umpipuuta eli valettu umpeen.

Minun elektroniikkatietämykseni rajoittuu siihen, että osaan hyvillä rakennusohjeilla kasata jotain. Jos on jotain ohjeita/linkkejä hollilla, niin mielellään vastaanotan. Ja potkua pitäisi olla väh. 100 W. Yritin vähän kuukkeloida, mutta ei tainnut hakusanat osua kun en ole elektroniikka-alan harrastaja vaan "voimasähkö" jotenkin on hallussa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2009, 09:19
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Missä kohdassa anturi oli? Onko tietoa värilämpötilan vaikutuksesta mittausarvoihin? Mitä xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu? Miten valkotasapaino on huomioitu kuvauksessa, referenssi?

Näihin mittauksiin suhteutettuna olisi mielenkiintoista nähdä mittaustuloksia jossain suljetussa heijastavassa asetelmassa, tyyliin folion sisällä jolloin auton umpion valokuvio ei vaikuttaisi vaan näkisi kokonaisvalotehon.

Mielenkiintoista olisi myös kokeilla säädettävällä jännitelähteellä miten valoteho kasvaa vaikkapa 16 volttiin asti. Erityisesti pitkillä valon voimakkuus näyttäisi kasvavan reilusti enemmän verrattuna jännitteeseen ja tehoon (jännitteen neliöön, P=U^2/R jos resistanssi oletetaan vakioksi). Polttimoiden eliniät eri jännitteillä lienee valmistajien salaisuuksia.

Kuvissa xenonin valo näyttää perstuntumalta piristävämmältä jos valkotasapainoon voi luottaa. Tiedä sitten käytännössä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2009, 09:44
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

vaikka Natikalta...


Pikagoogletuksella löyty ainakin tuollanen Natikan lutikka jolla pystyy tekeen vaikka mitä ja virtaa upto 20A:

http://www.national.com/pf/LM/LM5118.html

Jos tuolle linjalle lähtee niin kannattaa tehdä 24V valojärjestelmä niin säästää virrassa puolet.

Varmaan parempiakin piirejä löytyy mutta tuo nyt vain esimerkiksi ja jos yks ei riitä niin laittaa useamman niin saa samalla varajärjestelmän.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2009, 09:55
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Missä kohdassa anturi oli? Onko tietoa värilämpötilan vaikutuksesta mittausarvoihin? Mitä xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu? Miten valkotasapaino on huomioitu kuvauksessa, referenssi?

Näihin mittauksiin suhteutettuna olisi mielenkiintoista nähdä mittaustuloksia jossain suljetussa heijastavassa asetelmassa, tyyliin folion sisällä jolloin auton umpion valokuvio ei vaikuttaisi vaan näkisi kokonaisvalotehon.

Mielenkiintoista olisi myös kokeilla säädettävällä jännitelähteellä miten valoteho kasvaa vaikkapa 16 volttiin asti. Erityisesti pitkillä valon voimakkuus näyttäisi kasvavan reilusti enemmän verrattuna jännitteeseen ja tehoon (jännitteen neliöön, P=U^2/R jos resistanssi oletetaan vakioksi). Polttimoiden eliniät eri jännitteillä lienee valmistajien salaisuuksia.

Kuvissa xenonin valo näyttää perstuntumalta piristävämmältä jos valkotasapainoon voi luottaa. Tiedä sitten käytännössä...
Tämä testi ei sitten täytä mitään tieteellisiä speksejä!
Mittasin kohdistuvan valon autotallin seinältä, paras lukema kirjattu, eli mitään valojakaumajuttuja en ole yrittänytkään tehdä.
Xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu 4300 Kelviniä ja kuvat näyttävät siltä kuin todellisuudessakin eli valkotasapaino aikalailla kohillaan. Kameraa ei kylläkään mitenkään kalibroitu jollekin arvolle.

Olen samaa mieltä loppukommenteistasi, olisi mielenkiintoista kokeilla mutta ei ole välineitä, valitettavasti.

Itsekin tykkään tuosta xenonin valosävystä, halogeenin valo on sen jälkeen jotenkin...kusen väristä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2009, 12:28
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?

Työpöydällä ois portaaton virtalähde mutta valaistusmittareita ei taida tästä firmasta löytyä. Toki jollain valoherkällä komponentilla vois mittailla vertailuarvoja...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2009, 13:02
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

[QUOTE=jnu;602631]Eli jokaiselle polttimolle etsit samalta etäisyydeltä kirkkaimman kohdan?
QUOTE]

Juuri näin. Mittapään selkä seinää vasten siirtelin sitä ja seurasin lukemia. Itse pois edestä tietenkin.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2009, 17:19
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Pikagoogletuksella löyty ainakin tuollanen Natikan lutikka jolla pystyy tekeen vaikka mitä ja virtaa upto 20A:

http://www.national.com/pf/LM/LM5118.html

Jos tuolle linjalle lähtee niin kannattaa tehdä 24V valojärjestelmä niin säästää virrassa puolet.

Varmaan parempiakin piirejä löytyy mutta tuo nyt vain esimerkiksi ja jos yks ei riitä niin laittaa useamman niin saa samalla varajärjestelmän.
Täytyypä tutkia, kiitos linkistä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.10.2009, 17:47
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Motonetin hakkuri


Tuo Motoonetin hakkuripohjainen valonvahvistin on kyllä tehokas valonlisääjä, mutta valitettavasti H7-polttimot ovat kovin lyhytikäisiä. Jopa kuukauden välein vaihdoin Osramin nightbreakereita, nyt testimielessä "normi" Osramit. Taitaa olla nuo paremman valotehon antavat polttimot tehty hehkulankaa ohentamalla. Valoteho normipolttimoillakin hyvä. BTW, onko ulostuleva jännite 14.5V noissa valonvahvistimissa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.10.2009, 18:00
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tuo Motoonetin hakkuripohjainen valonvahvistin on kyllä tehokas valonlisääjä, mutta valitettavasti H7-polttimot ovat kovin lyhytikäisiä. Jopa kuukauden välein vaihdoin Osramin nightbreakereita, nyt testimielessä "normi" Osramit. Taitaa olla nuo paremman valotehon antavat polttimot tehty hehkulankaa ohentamalla. Valoteho normipolttimoillakin hyvä. BTW, onko ulostuleva jännite 14.5V noissa valonvahvistimissa?
Niinhän tuonne kirjoitin. Tai jos ihan tarkka ollaan, arvo on 14.55 V noilla yksilöillä (eli pitäisi pyöristää 14.6:een), en tosin tiedä miten tuo mittari käsittää hakkurin jännitemuodon.

Josta tulikin mieleen, kiinnostaisi tietää, millaista kanttia sieltä tulee, kytkentätaajuus siis.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.10.2009, 19:20
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.10.2009, 22:03
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
Hyvää faktaa!
Itte käytän NBR:ä, koska havainnut sen olevan "sinisempää" valoa, eikä häviä niin hyvin kostealla pinnalla!

Ja paras valotehon kasvattajahan ON EHJÄ UMPIO!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.10.2009, 07:37
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Kannattaa kuitenkin huomioida että todellisuudessa valojen hyötyä tienpäällä ei mitata kirkkaimmasta pisteestä seinässä, etenkään lähivalojen kanssa. Samoilla valotusarvoilla otetut kuvat kertoo myös paljon.

Toiset arvostaa pitkiä valoja ja asentaa lisäpitkiä, niistä varmasti on hyötyä vähemmän liikennöidyillä maanteillä. Itse ajan hyvin harvoin olosuhteissa joissa pitkiä valoja voisi käyttää. Moottoritiellä on aina sen verran muuta liikennettä että eniten itse arvostan hyviä lyhyitä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.10.2009, 07:46
RA1D:n Avatar
RA1D RA1D ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.07
Sijainti: pellon laidassa, finland
Viestit: 111
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti

Ja paras valotehon kasvattajahan ON EHJÄ UMPIO!
Miten lienee valotehon kanssa, jos ensin laittais ehjät polttimot?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.10.2009, 07:53
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Tavalliseen polttimoon verrattuna Night Breakerilla selkeästi parempi näkyvyys märällä asfaltilla pitkillä ajettaessa. Lyhyillä ei juurikaan silminhavaittavaa muutosta.
Ja polttimona siis H4 melkein uusissa umpioissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.10.2009, 08:28
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Tavalliseen polttimoon verrattuna Night Breakerilla selkeästi parempi näkyvyys märällä asfaltilla pitkillä ajettaessa. Lyhyillä ei juurikaan silminhavaittavaa muutosta.
Ja polttimona siis H4 melkein uusissa umpioissa.
Juu näin varmasti on, tuota mittauskin tukee.
Autossani vaan on tehokkaat lisäpitkät, joten tuon ominaisuuden takia en aio toiste sijoittaa näin kalliisiin polttimoihin, ainakaan tässä autossa. Oikeastaan voisinkin siirtää Breakerit Hiluksiin, siinä niistä on ehkä enemmän hyötyä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.10.2009, 09:19
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
Volvolandiassa ovat tutkailleet nightbreakerin kestoikää, aika hanurista jos 3-4 kuukauden välein joutuu ostaan uuden parin (tarkastettu hinta 15-20E pari)
__________________
WORRY


Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 20.10.2009 09:55
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.10.2009, 09:25
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Volvolandiassa ovat tutkailleet nightbreakerin kestoikää, aika hanurista jos 3-4 kuukauden välein joutuu laittaan 40E polttimoihin
Mikä lie ollut polttimon kannalla jännite heillä?
Voi kyllä ennustaa, että 14,5 V jännitteellä kestoikä ei ole pitkä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.10.2009, 21:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Volvolandiassa ovat tutkailleet nightbreakerin kestoikää, aika hanurista jos 3-4 kuukauden välein joutuu laittaan 40E polttimoihin
Mitkä on noin kalliit? H4 Nightbreakeria saa n. 15€/pari. Mulla ollu jotain vuoden nyt ja molemmat pelaa vielä, polttimon kannalla tosin ei taida olla kuin 13,2V. Tosin kesäajan oon ajellu päivävaloledeillä.

Philipsin X-tremet tsippas kyllä muutamassa kk:ssa, niissä oli lasiosa huomattavasti pienempi kuin Osrameissa. Enemmän kaasua polttimon sisällä, oliskohan sillä vaikutusta kestoikään...?

Valovahvistimellahan kerrotaan polttimon eliniän jopa pitenevän, mutta tiedä häntä sitten...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.10.2009, 08:05
HCK:n Avatar
HCK HCK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 293
Perusasetus

Nousevan jännitteen pitäisi lyhentää hehkujen kestoikää, ja hakkurin jatkaa.
Mikä lie optimi jännite hehkuille? Luulisi että on olemassa joku ohje jännite. 13.8v?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.10.2009, 08:08
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

OT:tä pikkusen. Yrittäkääs selkeyttää suomeks mitä tuo hakkuri tekee?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.10.2009, 08:58
HCK:n Avatar
HCK HCK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 293
Perusasetus

Jokseenkin näin. Korjatkaa jos oon väärässä.
Hakkuri työntää pulssimuotoista ylijännitettä.
Silmä ei havaitse vilkkumista. Silmä havaitsee "keskimääräisen" valotehon kirkkaammasta pulssihetkestä ja jäähdytysajasta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 13:09 (GMT +2).