![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Cherokeen korotusHommasin just cherokee xj 4.0 1994 ja nyt pitäisi saada korkeutta lisää.Renkaat tulisi 31x10,5x15 mutta mikä vanteen offsetti ja vanteen leveys pitäisi olla että mahtuisi alle pyörimään (nyt alla jeepin orkkis aluvanne 15x7") .Sitten pitäisi hommata vielä noin 3" korkeutta lisää korotuspaloilla tai alustasarjalla,minkälaisia korotussarjoja kannattaisi laittaa tai miten auto kannattaisi korottaa.Tämä pitäisi saada myös leimalle.Autolla ajetaan päivittäin kadulla mutta viikonloppuna pitäis päästä myös maastossa.Käytettyjä vanteita ja korosarjoja tai renkaita voi tarjota jos jollain on niitä jäänyt nurkkiin. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Haulla löytyy aiheesta kyllä tarinaa. Varsinkin rolling jeep ja ss454 nickit ovat selostaneet omia projektejaan laajasti.
Omaani korotin aikanaan tiukan budjetin takia palikoin, pidemmillä etujousilla ja takajousia muokkaamalla. Toimii mutta kokonaisen korotussarjan asennus parantaa huomattavasti alustan toimivuutta ja auton käsiteltävyyttä niin kadulla kuin maastossa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Uudet vieterit, kokonaiset takapakat, suosittelen vahvasti säädettäviä ylä- ja alatukivarsia. Pidemmät jarruletkut eteen ja taakse, eikä etuvakaajan koiranluiden pikalukituksestakaan olisi haittaa. Takavakaaja kokonaan pois, se ei vaikuta auton kallisteluun käytännössä ollenkaan, ja saa myös leimattua kun haet maahantuojalta oikean paperin (jenkeissä ollut myynnissö versio missä ei takavakaajaa). Sillä pääsee liikkeelle.
Voi olla että tarvitset XJ:ssä myös SYE- kitin takakardaanin toimivuuden takaamiseksi. 10.50" leveillä kumeilla saatat tarvita hieman levikettä lisää että peittää renkaat. 7" orkkisvanteilla ja noilla renkailla tulee raapimaan kiinni tukivarsiin ja mahd. jousitolppiin, riippuen minkälaisen alustasarjan ostat. Eli kannattaa käyttää hieman levittäviä 8" vanteita noille kumeille. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ite jättäisin turhat välivaiheet pois ja laittaisin suoraan ton sarjan: http://www.rubiconexpress.com/Suspen...px?part=RE6300 Mut kyllä tolla neljäpuolikkaallakin pärjää, todellisen korotuksen ollessa jousien haettua paikkansa noin kolme tuumaa. Riippuen tietenkin auton varustuksesta. http://www.rubiconexpress.com/Suspen...px?part=RE6111 Loivempaa sarjaa on oikeastaan turha hankkia, laittaa sitten mielummin vaikka eteen pidemmät vieterit vaikka Jerkulta, http://www.4x4parts.fi tai tekee palikat jousen yläpään ja korin väliin. Taakse pikkasen korottavat jouset tai palikat akselin ja jousen väliin. Onhan noita sarjoja kyllä muillakin valmistajilla, mutta niistä ei ole omakohtaisia kokemuksia. Renkaissa vähän sama juttu eli 31" on turha välivaihe, suoraan 33" tai 35" alle. Kasituuman vanteita on kyllä saatavan sopivalla ET:llä suomestakin, mutta kymppituumaista ei tahdo Suomesta löytyä sopivaa. Kympissä ET -44 tulee auttamattomasti liian ulos, rassaa laakereita ja ohjausvarsia ihan sikana eikä pysty katsastamaan. Jenkeistä löytyy kyllä vanteita jos jonkinlaisia, mutta en vanno vielä mitkä on sopivat kun en ole ehtinyt käytännössä kokeilemaan vielä. Sitten vaan pyöränkoteloille ja lokarinkaarille reilusti rälläkkää. Käytettyjä osia Jeeppeihin liikkuu kohtuu huonosti, mutta nimimerkki Timmy aina silloin tällöin tyhjentelee varastojaan ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Olet oikeassa, mutta jos leimallesaanti on aikeena, niin mitään oikeasti yli 4" korottavaa on aika paha leimata. Eikä sitä korotusta välttämättä tarvitsekaan enempää kun vain valitsee osat oikein ja näyttää tarpeeksi rälläkkää autolle.Mulla on 35" renkaille todellista korotusta himppasen yli 3", joustoja on ihan riittävästi eikä ole ahdasta pyöränkaarissa. Kuitenkin tilaa on aivan tarpeeksi joka suunnassa, mm. helmojen alla 65cm, eturenkaiden edessä melkein 90cm, takarenkaan takana ~70cm, matalin kohta auton keskellä ~40cm.
Jos pitkien tukivarsien perään huutelee, niin ihan omien kokemusten perusteella suosittelen todella vahvasti Treks offroadin (ent. T&T customs) long-arm pakettia verrattuna moniin muihin. Tukivarret, panssari ja niiden kiinnitys on huomattavasti paremmat sekä asennus miljoona kertaa helpompi kuin RE:n long-armeissa yms.. Lisäksi Treksin systeemi ei haukkaa yhtä pahasti maavaraa eikä tukivarret laahaa yhtä paljon kiviin koska on taivutetut. RE:n kiinnitys vaatii myös alkuperäisten helmakoteloiden säilyttämistä (jos ei ala itse soveltaa, ja myös tällä tavalla haukkaa maavaraa. Itselläni esim. nyt on helmakoteloiden alareuna siinä missä normaalisti on ovien alareuna (ovista leikattu reilu 5cm pois) ja lattia hieman mallia "boatside" koripalkeista helmaan. Ei onnistuisi RE:n systeemillä kovin helpolla. Hintakin on melkein sama kuin RE:n paketissa, painaa vähemmän ja on taatusti yhtä kestävä. Käyttävät Rubicon expressin vietereitä ja lehtiä, ja muutamia muitakin osia helpon varaosien saannin ja yhteensopivuuden vuoksi. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Etuvakaajan pikalukitus
Tännekin aloittelijan laillisuuspohdintoja: tuleeko noista pikalukittavista etuvakaajan koiranluista sanottavaa konttorilla? Ja onko niistä suosituksia hyvästä setistä?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
mulla on pikalukot. unohda ne!!!! vakaaja kiinni leman ajaksi.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole mulla tullut koskaan sanomista pikalukoista leimalla, mutta riippuu varmaan onko tehtaan tekemät ja fiksun oloiset, vai itse tehdyt? Ja kai myös leimasedästä
![]() Mutta ei pitäisi olla laillisuusperusteita kieltää, jos vain on hyvin ja tukevasti tehdyt. Hyviä pikalukkoja tekee mm. Rubicon Express (niiden Gen.2 discot). On oikeasti näppäriä nuo. Itsekin toki tekee, mutta sitten voi tulla leimalla sanomistakin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Xj cherokeen takaiskarit | Nemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 27.01.2009 10:03 |
Cherokeen korin korotus | Ex_inkkari | Linkit | 3 | 16.03.2007 18:02 |
O:cherokeen etujouset | hiluximiäs | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 26 | 08.07.2006 10:16 |
cherokeen perä//pää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.10.2005 15:38 | |
Cherokeen korotus? | Päksi | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.11.2003 22:49 |