Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2009, 09:26
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

Onko kukaan katsastnu LJ70 PORTTAALI AKSELEITA


Jos joku moisen uroteon on tehny niin ottaisin milelläni vastaa kopion rekisteri otteesta.
kaverilla olisi aikomus katsastaa LJ70 moisille aksuloille (volvon porttaalit)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2009, 21:23
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

miksi siihen rekisteriotteen kopiota tarvitsee?

joutuu kuitenkin selvittämään akselimassat,painot ja jarrujuttuja...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2009, 06:53
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Joo kaikki nää käsitellään kuitenkin yksittäistapauksina, ei se toisen auton ote siinä hommassa mitään auta, sun pitää ite kuitenkin todistella noi painot yms...

On kokeiltu noissa japsituonneissa tuotakin ja ei aiheuta kuin hankaluuksia otteen lainaajan autoon, mm: mites toi sun auto on 4-paikkainen, kun mä saan vaan 3-paikkaiseksi ja niinedespäin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2009, 14:52
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

No


Onko joku saanu moiset akseli yylesäki katsastettua kyseiseen autoon kiinnosstas tietää
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2009, 14:54
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

Miten kummassa voi aheuttaa hankaluuksia


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Joo kaikki nää käsitellään kuitenkin yksittäistapauksina, ei se toisen auton ote siinä hommassa mitään auta, sun pitää ite kuitenkin todistella noi painot yms...

On kokeiltu noissa japsituonneissa tuotakin ja ei aiheuta kuin hankaluuksia otteen lainaajan autoon, mm: mites toi sun auto on 4-paikkainen, kun mä saan vaan 3-paikkaiseksi ja niinedespäin...
Ihmettelen vaan et jos on jonku rekisteri ootteesta kopio et miten se voi aheuttaa hankaluuksia kopion antajalle
kertokaa ihmeessä kun en tajua
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2009, 14:56
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

Muutosta olisi helpompi lähtä tekemään


Mikäli olisi joku esimerkki tapaus
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.07.2009, 15:21
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mobil2 Näytä viesti
Ihmettelen vaan et jos on jonku rekisteri ootteesta kopio et miten se voi aheuttaa hankaluuksia kopion antajalle
kertokaa ihmeessä kun en tajua
Eli jos on muutoskatsastettu portot johonkin kikottimeen ja katsuri on tehny jonku mokan tai jättänyt jotain huomioimatta. Sitten kun toinen katsuri lähtee ruotimaan samaa juttua ja hoksaakin sen sen toisen tekijän virheen niin alkaa setviminen.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.07.2009, 18:02
_hornet_:n Avatar
_hornet_ _hornet_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.08
Sijainti: tuomioja
Viestit: 354
Perusasetus

Olkoot


Mutta kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen onko kukaan saanu katsastettua akseleita LJ:hin
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.07.2009, 19:21
Luigi81 Luigi81 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Tammela, .
Viestit: 542
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _hornet_ Näytä viesti
Mutta kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen onko kukaan saanu katsastettua akseleita LJ:hin
En ole saanut katsastettua...
__________________
Luigi-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.07.2009, 19:26
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Ei ole mikään ongelma niitä leimata jos seuraavat ehdot täyttyvät; akseleiden kantavuus riittää, raideleveys muuttuu alkuperäisiin +-100 mm, jarrut ovat riittävät (eli levyt edessä), ja auton korkeus ei kasva yli sallitun (paljonko se portaali nyt sitten korottaa). Ja tietty ohjaus on kunnolla toteutettu.

En ole kyseistä muutosta tehnyt saati leimannut, mutta noin se menee pykälien mukaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.07.2009, 21:54
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

niin akesta voi myös hakee niitä lupia ,soittelin joskus hoojiin tiimoita ja olis onnistunut aken luvilla ihan rumpujarruillakin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.07.2009, 22:36
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lipposellahan on kahessaki 70:ssä portot alla. Kysy siltä. www.offroadtarvike.fi
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.07.2009, 22:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Akseleista johtuva raideleveys pompsahtaa yli 100 mm (vanteen kiinnitystasosta mitattuna, kuten AKE haluaa), joten ei pitäisi onnistua ilman AKE:n poikkeuslupaa jos tuo saadaan selville.

Volvolaisissa raideleveys on niillä omilla kaikki sisäänpäin vanteilla (tarkkaa ET:tä en muista) 1540 mm. LJ:ssä alkuperäisellä leveimmillä vanteilla ET-20 1455/1440 mm. Mutta jos noita offsetteja ei katsastuksessa tarkastella, saattaisi muutos livahtaa läpi vaikka ei periaatteessa saisi mennä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Lainaus:
11 §
Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4...ttamisesta.pdf
Lainaus:
Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitys-tasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.07.2009, 22:51
-Mika-:n Avatar
-Mika- -Mika- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.06
Sijainti: Raahe
Viestit: 292
Perusasetus

Itsellä ollut myös mielessä laittaa omaan läjään volvonportaalit. Tuosta rekisteri otteesta selviäis omasta mielestä ne kaikki kohteet johon täytyy tehdä muutoksia. Siitähän voi vaikka paintilla poistaa ne kohdat mistä selviää auton tunniste tiedot. Olisi kiva tietää mitä kaikkea muutoksia kyseinen jumppa vaatii ja millä osilla ne "vois" saada toteutettua??? Täällä meillä on niin ihmeellisiä nämä konttorit ettei niille kelpaa edes aken yleiset poikkeus luvat (esim. renkaat) vaan pitäis olla just auto kohtaiset (LJ:hin 33x12,5 15). Yhtään autoa en enää täällä ole vuoteen leimannut enkä leimaa. 4 noita on pihassa ja jokaisella vedän tuon vajaa 100km erittäin mielellään ihan vaan siitä ilosta ettei nämä paikalliset idiootit saa siitä yhtään katetta. En moiti itse työn tekijöitä vaan näitä asemien omistajia vai mitä ne nyt onkaan... On se ihme hommaa että jos meiltä menee 100km etelään tai pohjoiseen paperit kelpaa mutta ei tällä paikkakunnalla vaikka on saman helvetin A-katsastus aseman paikkoja kaikki.... pikku viinoissaan tulee pirusti kirjoitusvirheitä ja saatoin sanoa jollekin pahasti... souva ihan mihin vaan en välitä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.07.2009, 23:57
Teme Teme ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.03.05
Sijainti: Oulunsalo
Viestit: 346
Perusasetus

Niin, voihan noita kaventaakkin.. NOBO Teamin viturassa taitaa olla aika kapeat volvolaiset.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.07.2009, 11:25
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

sillähän ei ole mitään merkitystä jos joku saa väärinperustein katsastettua autonsa,esim liian leveillä akseleilla. se ei tarkoita sitä että kun leima on papereissa auto olisi laillinen,auton katsastanut henkilö siinä on vastuussa auton muutoksien paikkaansa pitävyydestä ja autosta otetaan kilvet pois jos/kun asia huomataan. niitä kilpiä on aika paljon kerätty takas väärin perustein leimatuista autoista. väärin perustein leimatussa autossa ei ole myöskään vakuutusyhtiö korvaus velvollinen.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.07.2009, 11:29
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Jos tuota Matin kirjoituksessa olevaa lakipykälän 1 kohtaa lukee oikein tarkasti, niin saakohan sen mukaan porttaalia laittaa ollenkaan autoon, jossa sitä ei ole ikinä ollut, koska eihän suora- ja porttaaliakselisto ole samaa akselistotyyppiä, vai onko?
Onhan näitä muutoskatsastettu paljonkin, mutta siitähän kysymyksessäni ei ole kyse.
En halua tällä keltään kieltää rakentelua vaan lähren kitkemään hernemaata
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.07.2009, 12:02
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 2.663
Perusasetus

on sama tyyppi


Suora akseli on aina suora akseli, riippumatta siitä onko akselissa napavälitys tai ei. Napavälityksen toteutustapa, porttaali/ planeetta ei muuta akselistotyyppiä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 24.07.2009, 20:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Mika- Näytä viesti
Itsellä ollut myös mielessä laittaa omaan läjään volvonportaalit. Tuosta rekisteri otteesta selviäis omasta mielestä ne kaikki kohteet johon täytyy tehdä muutoksia. Siitähän voi vaikka paintilla poistaa ne kohdat mistä selviää auton tunniste tiedot. Olisi kiva tietää mitä kaikkea muutoksia kyseinen jumppa vaatii ja millä osilla ne "vois" saada toteutettua???
Eipä se ote paljoa välttämättä lohduta. Muutoskatsastetuissakin autoissa on lyhimmillään otteelle vaan tulostunut teksti: "Vaihdettujen osien määrä 8 %". Otteessa ei siis mainintaa vaihdetuista akseleista, koneelta löytyisi tieto että nuo 8 % koostuu niistä.

Tuosta pitäisi sitten aueta seuraavalle katsastajalle että mitäköhän kivaa se sisältää. AKE:n järjestelmään on ehkä syötetty jotain aihetta sivuavaa tietoa, mutta ei välttämättä edes mitään mittoja.

Itse suosittelisin hakemaan suosiolla AKE:sta poikkeusluvan (360 €). Liitteeksi mahdollisimman täydelliset selvitykset akseleista; niiden mitoista ja sallituista massoista, selvitys mitkä jarrut laitetaan + perusteluksi jotain viisasta.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.07.2009, 22:47
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Niin ja joku joskus selvitti, että portaalikorotusta ei lasketa korotukseen mukaan...? Pitäneekö paikkansa...
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.07.2009, 11:59
juhoke:n Avatar
juhoke juhoke ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: lahti, .
Viestit: 641
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Niin ja joku joskus selvitti, että portaalikorotusta ei lasketa korotukseen mukaan...? Pitäneekö paikkansa...
Tapsa4x4 portopatessa laskettiin porttaalin korotus mukaan leimalla ja jälkeen päin katsuri halus muuttaa korkeutta otteeseen kun keksi että eine korotakkaan.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.07.2009, 12:21
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä se ote paljoa välttämättä lohduta. Muutoskatsastetuissakin autoissa on lyhimmillään otteelle vaan tulostunut teksti: "Vaihdettujen osien määrä 8 %". Otteessa ei siis mainintaa vaihdetuista akseleista, koneelta löytyisi tieto että nuo 8 % koostuu niistä.

Tuosta pitäisi sitten aueta seuraavalle katsastajalle että mitäköhän kivaa se sisältää. AKE:n järjestelmään on ehkä syötetty jotain aihetta sivuavaa tietoa, mutta ei välttämättä edes mitään mittoja.

Itse suosittelisin hakemaan suosiolla AKE:sta poikkeusluvan (360 €). Liitteeksi mahdollisimman täydelliset selvitykset akseleista; niiden mitoista ja sallituista massoista, selvitys mitkä jarrut laitetaan + perusteluksi jotain viisasta.
Sit tuohon AKEen poikkeuslupaan kannattaa laittaa tarinaa työkäyttöön liittyvistä seikoista jos mahdollista. Se kun huvikäyttöön menee niin pikkisen tiukassa noi hommelit. Oikein kun sen tekee niin menee katsurilta läpi et heilahtaa. Taas arvailuja, mut kuullu paljon tarinoita AKEn lupa poikkeuslupa hakemuksista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Onko kukaan rikastunut vepele Chit-Chat 24 08.03.2006 22:05
Kostamus. Onko kukaan käynyt ? ttimonen Chit-Chat 7 11.08.2005 18:13
onko kukaan? lantikka Tekniikka & Jutustelu 2 22.07.2005 20:34
Onko kukaan leimannu??? bj45lava Tekniikka & Jutustelu 1 26.03.2004 18:33
Onko kukaan nähnyt? Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 13 03.12.2003 20:20


Sivu luotu: 18:58 (GMT +2).