![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Auton alle asennettava pohjaa tarkkaileva kameraTerve, Omalla Jeepillä tulee pyyhittyä maanteitä pitkin varmasti noin 90% ajotunneista, ja maastossa mönkiminenkin tulee olemaan lähinnä (välillä todella pahojen) metsä/tunturiteiden huristelua kalapaikoille. Siksi auto olisi tarkoitus pitää enemmänkin siviilimallisena kuin HC offarina, joten mitään hirmuisen hurjia korotuksia tai suojuksia tulee tuskin asenneltua. Tässä on sitten aina se ongelma, että jos esimerkiksi pohjoisessa Norjassa ajelet kivikkotietä 3km korpeen, ei vahingon sattuessa ole huoltoautoa ihan lähellä (tosin ei ole myöskään vaikka hämäläisen suolammen rannassa)... Siispä kevyen pohjan panssaroinnin lisäksi aloin harkita myös yhdistettyä peruutus/kivikkoajelukameraa. Sellaista, joka olisi sopivasti suojassa (ts. vetäytyisi piiloon johonkin suojaisaan sopukkaan), sään (pahan) kestävä, kääntyisi servon avulla eteen/taakse ja olisi lisäksi jollain saranasysteemillä kiinni, jotta pääsisi taittumaan syrjään osuessaan johonkin esteeseen. Tähän aatokseen ajavat tosiaan nuo pohjoisen kalapaikkojen tiet, jotka (kuten kaikki Suomen/Norjan/Ruotsin lapissa ajelleet tietävät) ovat usein aivan perhanan kivisiä. Kiviä on kuitenkin harvassa ja pitkällekin pääsee kohtuullisella maavaralla ja varsinkin jos jotenkin (muuten kuin ulostautumalla autosta) näkisi tilanteen auton pohjan alla. Onko kukaan testaillut tällaista viritystä aikaisemmin? Aikomuksena on muutenkin laittaa autoon pikku tietokone paikalleen, ja siihen voisi sopivasti iskeä kameran kiinni ja koodata sopivat softat, joilla motorisoitua kameraa saisi käänneltyä sinne tänne. Jos suojauksen tekisi kunnolla, se _voisi_ jopa kestää säitäkin siihen malliin, että pysyisi siellä alla ehjänä. Mahtaakohan noista parinsadan euron 9.2" kosketusnäytöistä olla yhtään mihinkään, joita näyttää sieltä täältä saavan, sellainen olisi muutenkin maastoajeluun hauska, kun voisi iskeä google mapsin satelliittikuvineen (nythän ovat kuvaamassa Suomea tarkalla kameralla paljon nykyistä enemmän) näyttämään, millaisessa soramontussa sitä milläkin hetkellä päästellään. - jani
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mietinnässä on ollut itselläkin ja tollaseen överi rakennelmaan törmäsin:
http://forum.ih8mud.com/fj-cruiser/2...m-install.html |
#3
|
||||
|
||||
![]() Blingbling
Asianmukaiset panssarit ja maastotunkki ovat paljon kustannustehokkaammat välineet
selviytymiseen huonoilla teillä, näyttöä seuraten pitää opetella ajamaan hieman toisin kuin perstuntumalta ![]() ![]() Mutta jos on tullu itellekki suunnistuskisoissa mieleen et kätevähän semmonen voisi olla, mutta kestävänpestävän hinnat pomsahtaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Tarpeellisuus
Jep, onhan se totta, että panssareilla sitä pitäisi paikkoja suojata, eikä silmillä
![]() Mutta toisaalta tuo voisi silti helpottaa hieman ja estää surkeimmat raappaisut, juuri tässä viikonloppunakin ajelin sellaista hämäläistä metsäpolkua ja siinä jatkuvasti kiviä väistellessä pohdiskelin, että nostaisi se luultavasti keskimääräistä etenemisnopeutta jos näkisi, että _varmasti_ se isompi möhkö nyt menee sopivasta kohtaa, semminkin kun Jeepissä on nuo tasauspyörästön mohkulat eri kohdilla edessä ja takana. Toisaalta taas pahemmissa paikoissa se voisi mahdollistaa menemisen eteenpäin siinä vaiheessa, kun muuten pitäisi jo lähteä jalkamieheksi (tai olla joku koko ajan näyttämässä, että mihin päin käännetään). Ajattelin myös jonkinlaista 2-4 kameraa + 1-2 näyttöä -järjestelmää, Linux -pohjaisia kameravalvontajärjestelmiä pistellyt pystyyn jokusen ja sieltä pohjalta löytyisi nopeasti buuttaavaa systeemiä noiden pyörittämiseen. Toinen vaihtoehto olisi sitten skipata tietokone kokonaan ja vetää johtoa suoraan kamera(oi)sta monitoriin sekä kääntää kameraa radio-ohjatulla servolla esimerkiksi. Mutta tosiaan, hankalinta on löytää sopiva, arvoisan kotimaamme sää (ja suola-) -olosuhteet kestävä kamera. - jani |
#5
|
||||
|
||||
![]()
kuulostaa turhalta laitteelta.mitä väliä sillä on mitä sielä pohjan alla kulkee jos kerran eteenpäin on päästävä?kevyt panssari parempi
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ite joskus ostin emännän autoon peruutus kamerat kun halvalla sain,no auto myytiin ja kamerat ja näyttö jäi yli joten nyt mulla on Kingcapissa yksi kuvaamassa etupuskurista maastoa edessä päin ja yksi pohjassa taakse päin maata kuvaamassa, hyötyä on ollut tasan kerran. mut sielläpähän roikkuu..
Joten panssari on parempi.. eikä sitä näyttöä kumminkaan tule vilkasitua kuin vahingossa ![]()
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not Team Rotta-Racing Ry K-Nummi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuli lähinä Ritari Ässä mieleen tosta....
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Peruutuskamerat kuvaamaan mitä etu- ja taka-akselin alla tapahtuu, se mitä niiden välissä tapahtuu on toissijaista jos vaan on vähänkään panssaria.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Noista akselin alapuolisista tapahtumista minäkin lähinnä olisin kiinnostunut, ovat kuitenkin
alimmat osat vehkeessä. Esimerkiksi tilanteessa, jossa kaksi isoa kiveä vierekkäin polulla... Pääsisi lyömään renkaan toisen päältä ja ohjailemaan toisen sopivasti vähiten ongelmia aiheuttavasta kohdasta ohi (akselin kohdalla). Ilmeisesti näitä ei tosiaan kovin moni ole väsäillyt... Varmastikaan HC-offiautossa ei tarpeellinen, koska pohja sen verran levyillä peitetty, että sen kelpaa kolista sinne sun tänne, mutta varmaan tälläkin foorumilla suurin osa ajaa autoillaan varsin sekalaista ajoa (eikä siis välttämättä panssaroi aivan koko pohjaa) ja tällaisten kulkimien kohdalla luulisi lisääntyneestä näkökyvystä olevan jo hyötyä. Täytynee rakentaa kyseisenkaltainen härpätin ja testata käytännössä, onko siitä mitään hyötyä. Kenelläkään mitään erinomaista peruutuskamerasettiä tiedossa? =) - jani |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Jos ei ajele ihan über-pahoissa paikoissa, niin nopeasti sen oppii, että koska auto ottaa kosketusta. Harjoitusta, harjoitusta ja pelisilmän kehittämistä. Onhan noi kamerat kivoja, itsekin joskusn mielikuvaleikkiä niillä miettinyt olen, mutta liikaa hienoa tekniikkaa, eikä sitä näyttöä tule oikeasti seurattua kuitenkaan. Ehkä toi kaikuluotain voisi jotenkin olla se parempi vaihtoehto, joskin aika rajallinen laite sekin. TT |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Jos teillä on rungollinen auto, niin tehkää jalkatilat iskunkestävästä pleksistä. Tulee ihan livenäkymä.
Ja pyyhkijät sinne.. ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
en jaksa lukea koko topicia mutta sen tiedän että ei sitä näyttöä jouda seuraamaan ja toisekseen siitä on melko hankala hahmottaa mitä siellä auton alla oikeastaan tapahtuu. parempi kun katsoo eteen päin ja painaa muistiin mitä edessä/alla on menossa.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kysäseppä tuolta:
http://www.kira-solutions.fi/ ja sieltä Lankinen. Ollu asiasta joskus jotain puhetta, tainnu joitain kamera systeemeitä hahmotella niittosilppuriin tms. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty kamera | puukko_3 | O/M/V Muut | 3 | 09.04.2009 19:40 |
vinssi auton alle | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 27.09.2006 12:32 | |
MYYTY: Kiinteästi asennettava akkulaturi 12V | samid | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 26.09.2006 19:05 |
Telat auton alle | Masu | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 11.01.2006 18:41 |