|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Trooperin nelivedossa vikaaAjelin viikonloppuna järven jäällä (kovaa lunta 10-50cm paikasta riippuen) trooperilla hidas neliveto päällä ja napalukot kiinni, mutta jostain etupäästä kuului kova pauke ja liikkui melko kehnosti jääden usein sutimaan vain takarenkailla. Peruuttamalla takaisin ja vauhtia niin taas eteni vähän matkaa, mutta kuitenkin kiinni jäädessään aina sama tilanne, vain takarenkaat sutivat jolloin eturenkailla ei vetoa lainkaan. Loppujen lopuksi taisin ajaa jonkun kilometrin pakittamalla, koska liikkui selkeästi paremmin lumessa perä edellä. Niin takana on lukkoperä, keskitasauspyörästöähän trooperissa ei ole, joten eikö pitäisi vetää takarenkaiden lisäksi aina vähintään toisella etupyörällä, kun neliveto on kytketty ja napalukot kiinni? Eteenpäin ajaessa nimittäin jäi sutimaan vain takarenkailla, pakittaessa ilmeisesti myös eturenkaat vetivät, koskapa liikkui paremmin. Kokeilin jo seuraavaa testiä: "napalukot kiinni, jakis takavedolle: etukardaani ei saa kiertyä käsin kuin etuvoimansiirron välysten verran" ei kierry käsin enemää kuin välysten verran, mutta aikas isolta tuntuu se välys. "toinen napalukko kiinni, toinen auki, jakis takavedolle: etukardaanin pitäisi kiertyä käsin (toinen vetari pääsee pyörimään "tyhjää")" pyörii kevyesti "molemmat napalukot auki, jaskis takavedolla: etukardaanin pitäisi kiertyä käsin" pyörii kevyesti "molemmat napalukot auki, jaskis nelivedolla: etukardaanin ei pitäisi kiertyä käsin kuin jakiksen ja takavoimansiirron välysten verran (pitäisi näkyä liike takakardaanista)" ei kierry kuin välysten verran, eli hyvin vähän Tämän perusteella siis pitäisi kait periaatteessa nelivedon pelata kuten kuuluu, mutta kun oikeasti pitäisi ajaa nelivedolla, eturenkaille tuleva voimansiirto käytännössä ilmeisesti jostain fuskaa, kun sen pitäisi oikeasti siirtää voimaa eturenkaille... Missä vika? Jakolaatikossa vai etuperässä vai napalukoissa?
|
#2
|
|||
|
|||
ruupperi
Itsellä oli saman kaltainen ongelma, lähestulkoon samoilla oireilla+ lisäksi laatikosta kuuluii melkoinen rahina ajettaessa.
Vika oli rahinan osalta etukardaaniin voimaa siirtävän ratasakselin takapään laakerissa. ja Vedon puute johtui kuluneesta siirtäjähaarukasta, jolloin siirrettäessä jakovaihteen keppiä haarukka kyllä liikutti lukitusrengasta syncrojen tasalle, mutta ei yltänyt hammaskosketukseen. Hammasrattaat ovat vinohampaiset, jolloin eteenpäin ajettaessa ratas pyrkii siirtohaarukasta ja renkaasta poispäin ja voiman kulku etukardaanin suuntaan katkeaa. Taaksepäin ajettaessa hammastus "imee" sisäänpäin, eli painaa akselilla olevaa hammasratasta kohti siirtohaarukkaa ja veto pysyy päällä. Jakolaatikon koppa auki ja tarkastamaan, ko rattaat+siirtäjät takaapäin katsottuna oikealla puolella. Ei vaadi koko laatikon irroitusta. |
#3
|
|||
|
|||
trooperin papa..
ei kellään sattus löytymään kuvia napa rakenteesta? Oikealla puolen vetoakseli heiluu noin puolisenttiä..
onko siellä joku neulalaakeri vai liukulaakeri? Vai mistä se johtuu.. Neliveto kyllä timii mutta paukahtaa sillon tällön aka pahasti... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nelivedossa mätää?? | hilux -86 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 05.11.2009 22:22 |
Automaattilukossa vikaa? | joker | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.09.2006 12:03 |
Ongelmia HJ-61 nelivedossa | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.01.2006 21:47 | |
Warnissa vikaa | EPO | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 29.12.2005 09:37 |