Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2009, 14:50
peraaa:n Avatar
peraaa peraaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: Itä-Suomi
Viestit: 238
Perusasetus

Rengaspaineen säätö kajuutasta? / "Napa-ARB"


Jossain venäläisessä kulkineessa (maasturissa) oli kuulemma rengaspaineensäätö kajuutassa. Onko kellään tietoa missä? Kiinnostaisi miten se on toteutettu. Johdetaanko paine akselin läpi napaan, vai koteloidulla akselilla vai mitenkä?

Ajatuksena on toteuttaa GR:n etupäähän kytkettävä lukko rakentamalla ilmanpaineella ohjattavat napalukot ja hitsaamalla banjon sisuskalut kiinteiksi.

Kaikki ideat ja ajatukset on tervetulleita!!

__________________
MAASTURISTIT RY

Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins
EX: BJ-42 4.0l diesel (2H).

Viimeksi muokannut peraaa : 27.01.2009 17:51 Perustelu: otsikkomuutos
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2009, 15:01
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Venäläisistä kuorkeista esim. Gaz 66 on ne vakiona ja epäilisin että myös zilit ja uralit yms.

Rakennetuista maastureista sanoisin että melkein kaikki venäiset laatokan kierto pelit joissa volvon akselit on varustettu paineensäädöillä kabiinista. Esim. Jezin (mouse http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41880) ja Tapsan sinisessä rover pohjaisessa pelissä on varmastikkin sellaiset. Olisko Tapsalla vielä Kimin tekemät?

Monet on noita rakennellut esim. volvon porttaaliakseleihin kun siihen se on helppo toteuttaa kun voi porata navan läpi reiän ja johtaa ilman sitäkautta. Vaikein siinä on kai tehdä se "ARB AIRLOCKER" tyylinen ilman syöttö pyörivän akselin päälle. Tavallisessa maasturissa onkin vähän kinkkistä kun pitäs porata murroksen läpi ja mihin sen ilman syötön sitten muka laittais. Joskus tätäkin on miettinyt mutta en nyt henk.koht. keksi miten sen saisi tavan birfield tyyppiseen napaan toteutettua helposti. Tietty jos porais myös vetariin reiän (gun drilling) niin sitten voisi olla mahdollista toteuttaa.

Viimeksi muokannut mikjus : 27.01.2009 15:05
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2009, 15:55
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Ton voi saada toteutettua jos saa navan takapuolelle levyn mikä ei pyöri navan kanssa
vaan on osa akselia. Tähän levyyn tai napaan ura vaikka 100mm säteellä ja reikä uran pohjalle
ja siihen tulee ilma. Tiivitykset uran molemmin puolin ja sitte tietty vastapeluri reikä
samalle säteelle, en tiä onnistuisko. Aika isotöinen. Mut värkkäily on kivaa

Edittiä sen verran että rajattomasti pyörivissä kappaletavaranostureissa on jotain ton tapasta
pylvään tyvessä. Kestävät aikansa hydrauliikan paineita, tosin voitelu on silloin "omasta takaa"
Siellähän on näitä uria ainakin kuus kappaletta. Telakaivureiden ylä ja alavaunun välillä
on kans ajohydrauliikkaa varten, kourankääntäjät jne.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?

Viimeksi muokannut 88 : 27.01.2009 18:42
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2009, 17:49
peraaa:n Avatar
peraaa peraaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: Itä-Suomi
Viestit: 238
Perusasetus

Kasi-kasin idea kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Täytyy jarrurempan yhteydessä vähän mittailla ja suunnitella. Kuinkohan käy...
Tiivistys ehkä eniten ravelluttaa, mikä kestäisi jatkuvaa laahausta? hmm..
__________________
MAASTURISTIT RY

Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins
EX: BJ-42 4.0l diesel (2H).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2009, 17:50
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Eikös stefat kestäisi. mutta kestääkö ne tarvittavia paineita.?
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2009, 18:10
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Gazeissa zileissä ym on vielä hanat ennen rengasta eli jos joku vuotaa niin ei tarvi jatkuvasti pumpata uutta ilmaa renkaaseen vaan voi laittaa venttiilin kiinni. Vastaavasti ajon aikana voi jatkuvasti täyttää jos rengas vuotaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2009, 18:12
Blis Blis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.01.09
Sijainti: Temmes
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ Näytä viesti
Eikös stefat kestäisi. mutta kestääkö ne tarvittavia paineita.?
tekee pintoihin kartiot ja ympärille stefa ettei mene törkyä sisää?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2009, 18:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Noita järjestelmiä löytyy mm Uralista ja Tatrasta.



Kuva Uralin akselista. Ilma menee jarrukilvestä sisään "Reifenfüllan..." kohdasta. Navasta lähtee letku pyörään.



Siinä akseli livenä, ison Rockwellin kopio.



Kyltti Uralin hanskalokeron kannessa.



Kuvassa Sisun alla Tatran pyörä. Kullan värinen mötikkä on hana, siitä vasemmalle kokoelma tsekkoslovakialaisia ja suomalaisia liittimiä. Tilapäinen viritys, ei tieliikenne käyttöä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.01.2009, 20:26
peraaa:n Avatar
peraaa peraaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: Itä-Suomi
Viestit: 238
Perusasetus



Vähän jonkinlaista hahmottelua "kasi-kasin" idean pohjalta.

Ekan kuvan tapauksessa normi stefa ei käy. Onko olemassa tuohonsopivaa stefaa, jonka huulet ovat suuntaan plus ja miinus Z ?

Kakkos-kuvassa (puolikas ympyrästä) sitten kävisikin normi stefa...
__________________
MAASTURISTIT RY

Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins
EX: BJ-42 4.0l diesel (2H).
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.01.2009, 20:56
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Koitetaas saisko kuvan eräästä toteutuksesta tähän,ei kyllä paras mahdollinen metässä missä risut,ym vaanivat letkuja mutta...

[IMG][/IMG]
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.01.2009, 21:04
peraaa:n Avatar
peraaa peraaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: Itä-Suomi
Viestit: 238
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Koitetaas saisko kuvan eräästä toteutuksesta tähän,ei kyllä paras mahdollinen metässä missä risut,ym vaanivat letkuja mutta...
Ei säilyis miulla ehjänä edes hallissa.
__________________
MAASTURISTIT RY

Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins
EX: BJ-42 4.0l diesel (2H).
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.01.2009, 21:15
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Eikös tohon raiskarin piirtämään kuvaan nmr. 2 kävis tiiviste tavallisen paineilmasylinterin sisältä? Ne ainakin kestää siinä kromatulla akselilla laahausta hyvin ilman voitelua...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.01.2009, 21:43
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Tuommoset Bj Andyn esittelemät navan ulkoiset systeemit oli kuulemma Brasiliassa busseissa ja rekoissa vakiona. Liekkö lämpöä enämpi siellä.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.01.2009, 22:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joo tuo on jostain sieltäpäin,ja nimenomaan bussin pyörästä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2009, 23:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Esim. tojotan navassa on "vakiona" tuon tyylinen tuplastefaviritys, jossa yksi stefa on ensin estämässä sisemmältä laakerilta vaseliinien karkaamista ja ulompana navassa, jarrulevyn pulteissa kiinni isompi stefa, joka estää skeidan pääsyä sinne navan stefan juureen. Stefojen välistä on vedelle valumisreikä jarrukilven ja sen olka-akselitumpin välistä.

Jos en nyt ihan omiani höpöttele, niin GR:ssä tais olla samantapanen systeemi.

Poraisi vaan pitkän putken navasta läpi ja... niin...

Periaatteessa napalukolle vois saada paineilman kulkemaan myös olka-akselin (se akseliputki, johon napa laakeroidaan) ja murroksen välissä. Tojotassa murroksen juuressa on pelkkä pronssiholkki, mutta GR:ssä tais olla neulalaakerin kaverina stefa...

Napalukon toiminnan toteutuksessa voikin olla oma insinöörihommansa... Kääntävä paineilmasylinteri päähän?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.01.2009, 10:14
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

[QUOTE=Viipo;528720

Napalukon toiminnan toteutuksessa voikin olla oma insinöörihommansa... Kääntävä paineilmasylinteri päähän?[/QUOTE]

Tää asia on ratkaistu ruotsissa. VBG:n vetokidan simpukka on just tollanen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.01.2009, 10:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

kaverilla oli kyllä ihan tollasia pieniä 8cmx8cmx8cm kääntäviä paineilmasylintereitä, sellasilla ei tuosta patentista tuu ihan niin iso, mut melko isolla negatiivisellä et:llä saa olla vanteet, ettei osia tipu matkalle...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 28.01.2009, 11:04
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Tuommoset Bj Andyn esittelemät navan ulkoiset systeemit oli kuulemma Brasiliassa busseissa ja rekoissa vakiona. Liekkö lämpöä enämpi siellä.
Tuohan on enemmän ku yleinen ruotsalaisissa pölliautoissa... Etuna on se että voi laskea paineita -> huonommilla teillä enemmän sallittua kantavuutta.
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ahtopaineen säätö Tekniikka & Jutustelu 95 05.02.2014 17:06
bj 45:n iskareiden säätö Tekniikka & Jutustelu 0 09.08.2007 08:30
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53
Ruiskutusennakon säätö Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 6 09.11.2006 10:17
2L-T naftapumpun säätö? tyhmä Tekniikka & Jutustelu 1 06.10.2005 16:40


Sivu luotu: 11:29 (GMT +2).