![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Rengaspaineen säätö kajuutasta? / "Napa-ARB"Jossain venäläisessä kulkineessa (maasturissa) oli kuulemma rengaspaineensäätö kajuutassa. Onko kellään tietoa missä? Kiinnostaisi miten se on toteutettu. Johdetaanko paine akselin läpi napaan, vai koteloidulla akselilla vai mitenkä? Ajatuksena on toteuttaa GR:n etupäähän kytkettävä lukko rakentamalla ilmanpaineella ohjattavat napalukot ja hitsaamalla banjon sisuskalut kiinteiksi. Kaikki ideat ja ajatukset on tervetulleita!!
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). Viimeksi muokannut peraaa : 27.01.2009 17:51 Perustelu: otsikkomuutos |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Venäläisistä kuorkeista esim. Gaz 66 on ne vakiona ja epäilisin että myös zilit ja uralit yms.
Rakennetuista maastureista sanoisin että melkein kaikki venäiset laatokan kierto pelit joissa volvon akselit on varustettu paineensäädöillä kabiinista. Esim. Jezin (mouse http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41880) ja Tapsan sinisessä rover pohjaisessa pelissä on varmastikkin sellaiset. Olisko Tapsalla vielä Kimin tekemät? Monet on noita rakennellut esim. volvon porttaaliakseleihin kun siihen se on helppo toteuttaa kun voi porata navan läpi reiän ja johtaa ilman sitäkautta. Vaikein siinä on kai tehdä se "ARB AIRLOCKER" tyylinen ilman syöttö pyörivän akselin päälle. Tavallisessa maasturissa onkin vähän kinkkistä kun pitäs porata murroksen läpi ja mihin sen ilman syötön sitten muka laittais. Joskus tätäkin on miettinyt mutta en nyt henk.koht. keksi miten sen saisi tavan birfield tyyppiseen napaan toteutettua helposti. Tietty jos porais myös vetariin reiän (gun drilling) niin sitten voisi olla mahdollista toteuttaa. Viimeksi muokannut mikjus : 27.01.2009 15:05 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ton voi saada toteutettua jos saa navan takapuolelle levyn mikä ei pyöri navan kanssa
vaan on osa akselia. Tähän levyyn tai napaan ura vaikka 100mm säteellä ja reikä uran pohjalle ja siihen tulee ilma. Tiivitykset uran molemmin puolin ja sitte tietty vastapeluri reikä samalle säteelle, en tiä onnistuisko. Aika isotöinen. Mut värkkäily on kivaa Edittiä sen verran että rajattomasti pyörivissä kappaletavaranostureissa on jotain ton tapasta pylvään tyvessä. Kestävät aikansa hydrauliikan paineita, tosin voitelu on silloin "omasta takaa" Siellähän on näitä uria ainakin kuus kappaletta. Telakaivureiden ylä ja alavaunun välillä on kans ajohydrauliikkaa varten, kourankääntäjät jne.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 27.01.2009 18:42 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kasi-kasin idea kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Täytyy jarrurempan yhteydessä vähän mittailla ja suunnitella. Kuinkohan käy...
Tiivistys ehkä eniten ravelluttaa, mikä kestäisi jatkuvaa laahausta? hmm..
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eikös stefat kestäisi. mutta kestääkö ne tarvittavia paineita.?
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Gazeissa zileissä ym on vielä hanat ennen rengasta eli jos joku vuotaa niin ei tarvi jatkuvasti pumpata uutta ilmaa renkaaseen vaan voi laittaa venttiilin kiinni. Vastaavasti ajon aikana voi jatkuvasti täyttää jos rengas vuotaa.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
tekee pintoihin kartiot ja ympärille stefa ettei mene törkyä sisää?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Noita järjestelmiä löytyy mm Uralista ja Tatrasta.
![]() Kuva Uralin akselista. Ilma menee jarrukilvestä sisään "Reifenfüllan..." kohdasta. Navasta lähtee letku pyörään. Siinä akseli livenä, ison Rockwellin kopio. Kyltti Uralin hanskalokeron kannessa. ![]() ![]() Kuvassa Sisun alla Tatran pyörä. Kullan värinen mötikkä on hana, siitä vasemmalle kokoelma tsekkoslovakialaisia ja suomalaisia liittimiä. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Vähän jonkinlaista hahmottelua "kasi-kasin" idean pohjalta. Ekan kuvan tapauksessa normi stefa ei käy. Onko olemassa tuohonsopivaa stefaa, jonka huulet ovat suuntaan plus ja miinus Z ? ![]() Kakkos-kuvassa (puolikas ympyrästä) sitten kävisikin normi stefa...
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Koitetaas saisko kuvan eräästä toteutuksesta tähän,ei kyllä paras mahdollinen metässä missä risut,ym vaanivat letkuja mutta...
![]() ![]() ![]() [IMG] ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
MAASTURISTIT RY Dodge RAM 4x4 SLT Laramie 3500 Dually QuadCab 24ValveCummins EX: BJ-42 4.0l diesel (2H). |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Eikös tohon raiskarin piirtämään kuvaan nmr. 2 kävis tiiviste tavallisen paineilmasylinterin sisältä? Ne ainakin kestää siinä kromatulla akselilla laahausta hyvin ilman voitelua...
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tuommoset Bj Andyn esittelemät navan ulkoiset systeemit oli kuulemma Brasiliassa busseissa ja rekoissa vakiona. Liekkö lämpöä enämpi siellä.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Joo tuo on jostain sieltäpäin,ja nimenomaan bussin pyörästä.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Esim. tojotan navassa on "vakiona" tuon tyylinen tuplastefaviritys, jossa yksi stefa on ensin estämässä sisemmältä laakerilta vaseliinien karkaamista ja ulompana navassa, jarrulevyn pulteissa kiinni isompi stefa, joka estää skeidan pääsyä sinne navan stefan juureen. Stefojen välistä on vedelle valumisreikä jarrukilven ja sen olka-akselitumpin välistä.
Jos en nyt ihan omiani höpöttele, niin GR:ssä tais olla samantapanen systeemi. Poraisi vaan pitkän putken navasta läpi ja... niin... Periaatteessa napalukolle vois saada paineilman kulkemaan myös olka-akselin (se akseliputki, johon napa laakeroidaan) ja murroksen välissä. Tojotassa murroksen juuressa on pelkkä pronssiholkki, mutta GR:ssä tais olla neulalaakerin kaverina stefa... Napalukon toiminnan toteutuksessa voikin olla oma insinöörihommansa... Kääntävä paineilmasylinteri päähän? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Viipo;528720
Napalukon toiminnan toteutuksessa voikin olla oma insinöörihommansa... Kääntävä paineilmasylinteri päähän?[/QUOTE] Tää asia on ratkaistu ruotsissa. VBG:n vetokidan simpukka on just tollanen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#17
|
||||
|
||||
![]()
kaverilla oli kyllä ihan tollasia pieniä 8cmx8cmx8cm kääntäviä paineilmasylintereitä, sellasilla ei tuosta patentista tuu ihan niin iso, mut melko isolla negatiivisellä et:llä saa olla vanteet, ettei osia tipu matkalle...
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tuohan on enemmän ku yleinen ruotsalaisissa pölliautoissa... Etuna on se että voi laskea paineita -> huonommilla teillä enemmän sallittua kantavuutta.
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ahtopaineen säätö | Tekniikka & Jutustelu | 95 | 05.02.2014 17:06 | |
bj 45:n iskareiden säätö | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.08.2007 08:30 | |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |
Ruiskutusennakon säätö | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.11.2006 10:17 |
2L-T naftapumpun säätö? | tyhmä | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.10.2005 16:40 |