![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 5h pakuElikkäs tuli ostettua 406 farkku pösö ja se sattuu oleen 5 paikkainen paku. Onkohan kenelläkään tietoo et saako silloin olla ihan normaalisti 5henkee kyytissä aina ku ajelee jos siltä tuntuu vai onko se vain väliaikaista?? Ja miten lie menee dieseli verotus sit tollaisen kanssa. Vasta vakuutus yhtyössä huomasin et hetkinen täähän onkin paku ![]() Ei osannu ajatella ku oli kaikki penkit ihan normaalisti paikoillaan. Piti laittaa emännälle perhe auto että saan ite harrastaa rauhassa ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Minä toin 2004 Saksasta 525tds bemarin, jonka katsastusmies oma-aloitteisesti halusi leimata pakuksi, koska kantavuus ylitti rajat. Ehdin nautiskella pari kuukautta halvemmasta dieselverosta, kunnes hallitus päätti lakimuutoksesta ja bemarista tulikin "monikäyttöauto". Rekisteriotteen mukaan taitaa kuitenkin olla edelleen paku.
Plussapuolia ei taida juuri olla enää.Mitä nyt bussi/taksikaistaa saa ajaa, silloin kuin se on pakuilla sellittua. Oliskohan vakuutus hieman halvempi? Miinuspuolena on, että motarilla kun ajaa ylinopeutta tutkaan, niin tulee vielä extrarapsut ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen (100km/h) ylityksestä. Monikäyttöauton käyttövoimavero on ihan yhtä härski kuin hlöautollakin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Yksityisellä ei tuosta monikäyttöpakusta taida olla muuta kuin haittaa. Yrityksellä on sitten ALV vähennys mahdollisuus.
Täällä meillä on ainakin joitain tuossa alkuhuumassa ostettuja monikäyttöautoja muutettu ehdoiksi pakuiksi poistamalla takapenkit. Tuolloin päästään taas pakun dieselvero kantaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Juupa juu. Näin meitä valtio taas rankaisee. Noh onneksi suomessa on aika vähän baanoja missä saa ajaa edes sitä 120km/h
Ja täällä niitä ei ole ollenkaan. Onhan se sitten kun myy eteen päin niin valtti mutta muuten ei juuri sit taida hyvötyä ollakkaan. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
On siinä vakuutusmaksut huomattavasti halvemmat kuib henkilöautossa. Noin puolet halvemmat.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Minä muutoskatsastin 124 koppaisen diesel MB farmarin 2-paikkaiseksi pakuksi noin kuukausi sitten.
Takapenkki vaan pois ja penkinkiinnikkeisiin pallokantaiset kuusiokolopultit,joista sitten porattiin avaimen hahlo pyöreäksi. Onneksi on helpottunut ennen vaadittu "kiinnitysten turmelemis" sääntö,kun auton voi nykyään muutoskatsastaa takaisin henkilöautoksi kun haluaa. Diesel vero putosi viidesosaan siitä,mikä se oli henkilöautona. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
lasten istuimia et saa köyttää takapenkille, koska ovat väliaikaisia penkkejä. olen saanut sakot, kun oli muksujen istuimet väliaikaiseen kuljetukseen tarkoitukseen kuuluvalla penkillä. ilman turvaistuimia piti jatkaa matkaa. todella hieno säännös!
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
jaahas, mikähän oli sakon peruste, oliko asialliset turvavyöt ?
pykälähän menee näin: Tieliikennelaki 88 § (31.3.2006/234) Turvavyön ja muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuus Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta: 1) henkilöautossa; 2) linja-autossa; 3) pakettiautossa; 4) kuorma-autossa; 5) korilla varustetussa kolmi- ja nelipyörässä sekä korilla varustetussa kevyessä nelipyörässä. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää kuljetuksen tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia turvavyön käytöstä. Kaikkien käytössä olevien lasten turvalaitteiden on oltava liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa säädetyllä tavalla tyypiltään hyväksyttyjä. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään myös lasten turvalaitteiden painoluokasta, rakenteesta ja kiinnitystavasta. Lasten (alle 135 cm) on käytettävä 1.5.2006 alkaen henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta kuten turvakaukaloa, turvaistuinta, turvavyöistuinta, koroketyynyä ja turvavyötä. Jos turvalaitetta ei poikkeuksellisesti ole käytettävissä, on lapsen istuttava turvavyössä muualla kuin etuistuimella. Alle kolmivuotiaita lapsia ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan. Poikkeuksena pienimpien lasten kuljetuksessa ovat taksit, joissa myös alle kolmivuotias lapsi saa matkustaa takaistuimella turvavyössä. Lasten turvaistuinta ei uuden lain mukaan saa kiinnittää etuistuimelle selkä menosuuntaan, jos turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä. Liikenneturva suosittelee, ettei lapsia kuljeteta etuistuimella turvatyynypaikalla lainkaan, koska tutkimusten mukaan turvatyynyn poiskytkeminen voi helposti unohtua. Onnettomuustilanteessa turvatyyny voi olla lapselle hengenvaarallinen. Vastuu turvalaitteiden käytöstä vanhemmilla Vastuu alle 15-vuotiaan turvalaitteen käytöstä on edelleen lapsen mukana matkustavalla huoltajalla tai holhoojalla. Yksin matkustavan lapsen turvalaitteen käytöstä vastaa kuljettaja. Vanhempien on syytä säännöllisen väliajoin tarkistaa, että turvaistuinten ja turvavöiden kiinnitys ja kireys on oikea. Kun lapsi kasvaa, päätuen korkeuttakin on säädettävä. Tyhjä istuin on myös aina kiinnitettävä, sillä se voi muutoin lähteä liikkeelle jarrutustilanteessa ja aiheuttaa vaaratilanteen. Alle 3-vuotiaita lapsia ei takseja koskevaa poikkeusta lukuun ottamatta saisi lainkaan kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen olisi iästä riippumatta käytettävä istuinpaikalleen asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-Dieselvero sama kuin henkilöautossa. -Vakuutusmaksut menee kokonaismassan mukaan = yleensä halvemmat. -Saa muutoskatsastaa henkilöautoksi, ei autoveroseuraamuksia. -Max. nopeus 100 km/h. -Se on ajoneuvoryhmältään kaksikäyttöauto, eikä mikään monikäyttöauto. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis autossahan on pehmeät taka penkit ei mitkään väliaikaiset penkit.
Juuh onhan tuo asia jo selvinnyt. Tosiaan vakuutukset on halvemmat mutta ei toki puolta halvemmant. muutaman kympin vain. Saa nyt nähdä tuleeko katsastettua henk autoksi takas toi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: HJ 60 -81 3+3 paku | tossu | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 27.03.2007 19:57 |
m hj 60 81 paku | Rautio | O/M/V Muut | 9 | 18.09.2005 15:50 |
O: HJ-60 2+3/3+3 PAKU | O/M/V Muut | 0 | 31.08.2005 09:24 | |
m:paku hj-60 | roope | O/M/V Muut | 0 | 09.12.2003 22:19 |
O: paku 4x4 | IironSika | O/M/V Muut | 0 | 17.11.2003 11:41 |