![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Formula Offiin pikkuluokkaa / Suomiluokkaa ??!On tuossa muutama auto rakenteilla foffikäyttöön joissa olis tarkotus rajata tekniikkaa ja muutenkin kokonaisuutta max. 12" halkaisijaisella vanteella eli silloin rengastus rajoittuisi mönkijä puolelle. Tämä rajoittaa tietysti laitteen kokoa ja painoa ja sitä kautta tietysti moottorivaihtoehtoja. Juukassa on rakenteilla moottoripyörän koneella ja Jämsässä on hankittu Saabin tekniikkaa... Lempäälässä varmaankin päädytään mazda/m-pyörä hybridiin tai sitten subaru??. Mutta yhteinen tavoite kaikilla on maksimaalinen keveys eli reilusti alle 600kg. Laskeskelin että tuollasen rakentamisen kustannukset on noin 10% siittä mitä esim. modi auton osat maksaa. Renkaita saa alkaen 550 ekee vanteineen (4kpl)ja ykspaikkasen putkirungon putket saa jokseenkin 400 euroon, esim mun saab 9000 2,3 turbo(vakio tehot 225hv) ja automaatti osat (koko auto) oli alle tonnin, enään tarvitaan turvatankki, penkki ja vyöt sekä muita rääppeitä joten olis tuollanen halpa luokka johon monella pujulla ja tytsillä riittäs "napit" pikkasen paremmin kun OIKEEN foffiauton rakenteluun... OLISKO PORUKOILLA ASIASTA MIELIPITEITÄ TAI IDEOITA??
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Taitais vain olla vähän osallistujija, kun oikeassa suomiluokassa auton pitää painaa enemmän kuin tuo 600kg.
Ja mikä olisi akseliväli? jos liian pitkä niin jää mahasta kiinni joka paikkaan kun on noin pienet pyörät. Suomiluokassa käytetää yleensä 35" boggereita. OFF ROAD TEAM BONEHEADS VooDoo Jeep VooDoo II Jeep Cj7 Avo Toyota LJ |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mikähän tuossa vähimmäispainossa on oikein ollut takana?
Ideoita ultrakevyeeseen vehkeeseen on itsekin tullut kehiteltyä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kuulostaa ihan hyvältä idealta. Mitenkäs näissä on tarkoitus voimanjako toteuttaa ja mitkä akselit?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos moottorin virittäminen on vapaata niin hyvältähän tuo kuulostaa.
"Suck my dick" -Ron Jeremy Montenegros#10 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eihän kukaan kaiketi tuohon mitään sääntöjä ole vielä kirjoittanut mutta hakusessa olisi tosiaan tuollanen edullinen pikkuluokka, ja akselivälikysymykseen niin sehän on rakentajasta kiinni millasen tekee... siihen vaikuttaa tietysti onko jäykät akselit vai tekeekö esim. erillisjousitetun niin kuin mulla on tarkotus(sierra/saab), silloin ei akseli raahaa niin lähellä maata...toiset taas meinaa suitsan akseleita jne... sitä paitsi mullakin on 30"x12"/12" lähelle lapakuviota vastaavat kumit. Niin ja tehojahan ei ole rajattu isoissaluokissakaan joten miksi tässä..tuo rengaskoko rajaa kyllä tuota painoa joten ei kai sitä max.600kg sääntöäkään tarvittas..koittakaas päästä 1600kg autolla ja moponrenkailla sorarinnettä ylös...olis kyllä näky... vaikka tehoa olis kuinka..kyllä se keveys on avainsana kun ylöspäin pitäis päästä. Autoista tulis tietysti enemmän unlimitin näkösiä kuin mitään vakioautoja muistuttavia...Tuosta osallistujamäärästä ajattelisin että kun on tuollanen budjetti mopo niin jengillä olis helpompi laitteita rakennella ja jos olis tarpeeksi kevyt niin sehän kulkiskin minkä "ladan" perässä hyvänsä. Vielä jos joku tekis valmiita tai puolivalmiita perusrunkoja luokkaan niin rakentaminen helpottus lisää. Keksikääs viksummat jonkinlaista sääntöpohjaa tuolle luokalle niin eikös se siittä lähtiis kehittyyn.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eikö se ole ihan sama ajaa sitte mönkijällä? Voihan siihen tietty kietaista turvakaaren pään ympäri ja pistää tangon tilalle ratin, jos se tuntuu sitte paremmalta.
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#9
|
|||
|
|||
![]()
(Eikö se ole ihan sama ajaa sitte mönkijällä? Voihan siihen tietty kietaista turvakaaren pään ympäri ja pistää tangon tilalle ratin, jos se tuntuu sitte paremmalta.)
Niin ja unlimited luokassa LENTOKONEELLA vai???? turha sitä ollenkaan laskeutuu hiekalle, tietty kävellenkin ne radat pääsee..... mitä sitä ollenkaan mitään rakentaan.... Ei vaan oikeesti voihan tuota luokkaa mänkkärilläkin ajaa jos on sääntöjen (AKK) mukainen turvakehikko... sellaseen kakspaikkaseen rinnakkainistuttavaanhan olis helppo rakentaa mutta siinä rupee kyllä peräkylänpoikien lompsaa heikottaan. Edited by - G-man on 27/04/2008 17:27:10 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Oliskohan tarkoituksena ollut että autot on auton tapaisia - ei siis esim crossipyöriä.
-------------------------------------------------------------------------------- ((Niin kauan kuin on autoista kyse voi varmaan olettaa pyöriä olevan nelisen kappaletta? Ei oikein selity tuolla.))) Kyllä vaatimuksena pitänee olla nuo neljä pyörää, ei se muuten oikein ainakaan meikäläistä lämmitä jos ei oo OIKEETA NELIVETOO. Mutta ei taida mönkkärillä kuitenkaan luokassa pärjätä kun akseliväli ja raideleveys sekä tehot jää vähän pieniksi, eli pitänee kuitenkin rakentaa laite, ja onhan ne legends autotkin kisaa ajaneet ja lisäksi aika hyvällä osallistujamäärällä. Eikä nämä autot kovin paljon pienemmiksi käytännössä jää kuin esim. jotkin yksipaikkaiset ulkolaiset isonluokan FOFF autot, rinteen jyrkkyys asettaa tällekin luontaiset vaatimukset, nämä olis vaan sirompia rakenteeltaan ja kun tuo rengas ei ole isompi ei se aiheuta sellasia voimia tekniikalle jolloin tekniikkakin voi olla keveempää ja sirompaa...Empä tiedä mutta täytyy ainakin yksi tehdä ja kokeilla miten rinnettä etenee ja ennen kaikkea onko se HAUSKAA !!!!!! Edited by - G-man on 27/04/2008 17:54:32 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Epäilen syvästi että tää luokka kaatuu ennen kuin ees alkaa.
Jos kerran on jo oikea foffin suomilukka niin miksi toinen pitäis kyhätä viereen? kun tääkin on vielä epävarmalla pohjalla. Asia on sit ihan erikseen jos pitää niin sanotusti sisäpiiri ajot. Empä oikein jaksa uskoa että joku jaksa ruveta tätä viemään AKK:lle asti. Eikös noilla crosskarting autoilla ajeta joitain kisaa? niin muuttaa autoa vähän ja vie rinteeseen niin on foffin miniluokka. Onko tarkotus tehdä autoista normaali kokoisia? säännöt oikeissa foffi ja suomiluokka autoissa ei toisita paljoon eroo. säännöt löytyy tuolta http://www.formula-offroad.fi OFF ROAD TEAM BONEHEADS VooDoo Jeep VooDoo II Jeep Cj7 Avo Toyota LJ |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Noissa SUOMILUOKAN säännöissähän on kaikki tarvittava, hyvä että joku lukee "KASAUSOHJEET" kun jotain tekee, itellä jää monesti väliin aivan kuin näiden sääntöjenkin lukeminen. Mutta tuo kohta; 7.5 Paino
Minimipaino kuljettajan kanssa 600 kg. Ylimääräinen paino on kiinnitettävä huolellisesti , se tietysti tässä jää alle tai sitten ei.. onkohan kuitenkaan etenemisessä rinteessä paljoa eroa jos tekee pienemmälle renkaalle ja läskin kuskin kanssa tuon 600kg painavaksi kun helposti esim. Boggerilla (35/16) joutuu raskaampaan tekniikkaan (jotta kestää väännöt)ja on tuskasta päästä edes alle 800kg. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
#15
|
|||
|
|||
![]()
miksi pitää miettiä jotakin luokka tms. juttuja jos haluaa rakentaa tällaisen härvelin??? miettikää että montako päivää tai tuntia vuodessa olis kisahommia ja miten olis muuten tarkoitus harrastaa.
rakentakaa hyviä ja hienoja vehkeitä, jos näissä vehkeissä on hehkua niin kyllä siitä ajallan joku kisaluokka syntyy jos on syntyäkseen. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse rakensin MashBox-Jeepin, mikä ei ole hyvä mihinkään nykyiseen kilpatouhuun (paitsi Fun-kisoihin, joita ei enää taida kukaan järjestää), mutta on muuten kyllä aika hauska laite. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Ittellä on rakenteilla (eli siis päässä suunnitteilla) tollanen foffilelu, ja tarkoituksena on päästä edes vähän fiilisteleen rinteisiin. Ajatuksena on tehdä sellainen kulkine, jolla pysyy hyppimään (alusta kunnollinen) ja ajamaan rinnettä poikittain (tarpeeksi leveä ja matala). Mutta koska oma budjetti on jopa tähänkin "luokkaan" alakanttiin, niin toistaiseksi ei moottoripuolelle ole tulossa mitään mullistavaa... Otetaan tasaselta sen verran vauhtia, että pääsee edes jonkin matkaa rinnettä. Suomikisoja kaivataan niin suomiluokkaan, foffi-kisailijoille kuin vaikkapa näille minifoffareillekin. Ei kilpailijoita vielä liikaa ole, joten kaikki varmasti mahtuvat kokeilemaan kanttiaan samalle montulle, toivottavasti jo kesällä ensimmäisen kerran!
|
#18
|
|||
|
|||
![]() mini formula offi kyhäelmä?
Tossa oma kyhäelmä aiheesta en tiiä onnistuko tuo kuvan laittelu? Akselit susukista, kone kawasaki zzr 1100, putkirunko, mönkijäkumit 28", vaiheloota volvo 240, suzukin jakolaata jne....... lähiviikkoina ois tarkotus ottaa savut koneesta!!
t mika Pientä edistystä projektissa.... Nyt on oteltu savut koneesta! aika kierrosherkku!!! ja hydraulinen ohjaus paikallaan ja toimii. (vene orbitrooli ja sylinteri ei tarvii erillistä pumppua) Vielä polkimet ja muut rojut paikalleen niin ja maalausta vaille valmis.... Pakosarjan tekeminen oli moinen kiemura mut onnistu sittenkin. t mika Viimeksi muokannut porlanpaja : 14.07.2008 22:20 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Asiallisen näköinen!
__________________
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitäs painaa arviolta? Vai onko oikein vaa'alla mitattua tietoa olemassa? Mittoja? Lisää kuvia?? Ja ku pääset koittaan, niin joku sitte kuvaaamaan, että saadaan nähdä, että miten tuollainen etenee. . . . . . . . . ..........tosin rahaahan tohonki on tainnu jo mennä aikas paljon?? Meinaan vaan, että hieman lisää ja on ihan oikeen kokoinen formula offi raaseri. |
#21
|
|||
|
|||
![]() pientä edistystä
Laiton vielä loputkin kuvat projektista. Harjotteluttaa vaan tää palstan käyttö kun on vähä "nakkisormi" joitakin kuvia tuli laittettua tonne aiempaan viestiin vahingossa.
Joku kyseli paljonko painaa nii tällä viikolla saan vaaan lainaan ja tarkoitus punnita nii sekin arvotus selviää. Testi "kuski" Samu jo on malttamattoma pöristelly ja savutellu tuossa tallissa. Ehkä kuukauden sisällä testi ajot ? Kunhan saatas jostain halpa ja kattava henkivakuutus tuolle testi kuskille. t mika |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Hauskuuskerroin on varmasti kohdallaan!
![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Komia peli!!!
Pakosarjakin oikeen "makaroonin porarin" special... ![]() ![]() ![]() Jatkoa odotellen!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#24
|
||||
|
||||
![]() edistynyt
hitaasti mutta varmasti.. http://www.youtube.com/watch?v=GEOO6JbwNJc
__________________
puukko 2 |
#25
|
|||
|
|||
![]() Hyvähyvähyvä!!!
Kerranki jotai edistystä!!on löylyä perskeles.Jenkkien museo moottoreita onki jo elvytelty jos millasilla kaasuilla ja remmeillä kohta 50vuotta.Joutivatki jo tunkiolle.Teho/paino/hinta suhde on varmaanki hyvä.Vaikka onki kova rassi ni osat ton tapaseen löytyy helposti ja halvalla ja silti ei tarvi mitää antiikki moottoreita raiskata ja muutaki vauhdikasta ku rahan meno.hyvähyvä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi varuste LJ:hin ei liity mitenkään offiin... | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.06.2011 17:42 |
Tuleeko suomi luokkaa formula offiin? | KössiKenguru | Tapahtumat | 65 | 07.06.2008 10:27 |
M:pajero 2.5 td osiksi tai ajoon tai offiin tai ? | pallero | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 27.04.2008 11:13 |
O: maasturi tai pickup offiin (halpa) OSTETTU | Jumppis | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 05.04.2008 16:21 |
Ökyvanteet vaikka offiin? | Poor | Linkit | 5 | 19.04.2007 20:02 |