|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Missä vika? (bensa hilux)Tiistain offireissulta palatessa hilu(2.4 efi) päätti sanoa työsopimuksen irti. Konehuoneesta kuului vaimea "tups"ja auto sammui samantien. Pikainen tutkinta osoitti kipinän olevan kadoksissa ja eilen totesin puolan, tulppien, virranjakajankannen ja sytytyksenohjausyksikön olevan kunnossa. Suurin epäily mulla onkin virranjakajassa olevaan hall-anturiin. Käsitykseni mukaan tämä anturi säätelee nimen omaan kipinää. Kone on nakuttanut jo jonkin aikaa aiemmin, mutta venttiili välykset on tarkistettu ja kunnossa. Eli voiko tää hall-anturi selittää myös tuon koneen nakuttamisen??? Reissulta palatessa oli muutenkin havaittavissa lievää tehon puutetta. Hilu sai pitkästäaikaa enemmän kenkää kuin normaalisti ja olisko just siksi tää anturi löysännyt lopullisesti? Vastaukseksi ei riitä; "Osta diisseli!" : ) www.harski83.vuodatus.net
|
#2
|
|||
|
|||
kannattaa tarkistaa myös ne pääsulakkeet, johdonpätkät jotka lähtee akulta. mulla oli rj:ssä ne enää muutamalla säikeellä johtamassa, hörähteli käyntiin mut ei jaksanut pyöriä..
Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
||||
|
||||
Tais löytyä vika. Saa siinä kipinää hakea kun nokka-akseli ei pyöri. Eli moottorin yläkerta jumissa. Mikä sen sit lienee aiheuttanut..? Kone ja nokka-akselin hammaspyörä pyörii. Jakopään ketju ehjä, mutta nokka-akseli ei pyöri. Olisko huonot öljynpaineet aiheuttaneet liukulaakereiden kiinnileikkaamisen? Täytyy alkaa tutkiin...
www.harski83.vuodatus.net |
#4
|
||||
|
||||
Osaako kukaan sanoa, että yltääkö tuossa 22R-E koneessa männät rikkoon venttiilejä? Saan vasta ens viikolla puristuspainemittarin käyttöön, että näin etukäteen.
Entä mikä sen nokka-akselin ja hammaspyörän välisen sokkatapin katkeamisen on voinut aiheuttaa? Vanhuuttaanko se poikki napsahti vaikko öljynpaineista..? Käsittääkseni öljynpaine keskittää tuossa nokka-akselin hammaspyörän. Tuntuu olevan tuo motti pirun harvinainen kun kukaan siitä mitään tiedä. www.harski83.vuodatus.net |
#5
|
|||
|
|||
Harvinainen on Suomen maalla, 22R-E konetta on Toyota käyttänyt Jenkki Celicassa ja Hiluxissa. Ja kansi näyttää siltä et toivotaan vaan et ei ole venttiilit ottanu mäntiin, on niin kivasti vinossa mäntiin nähden. En kyllä minäkään osaa sanoa ylttääkö venat mäntiin asti.
Aika tai öljynpaine tulis kyllä ekana mieleen tosta viasta, nokan laakerikaulat luulis kertovan öljynpaine ongelmista. Toyota Hilux 2.4TD 4x4 -82 |
#6
|
||||
|
||||
Onks siellä sokkatappi?
Yleensä siellä akselissa on kiilaura ja kiila, poikki meneminen on kyllä uutta miulle. Mekaaninen este joka estää nokan pyörimisen tai kiinnileikkautuminen voi tietty mahdollistaa ton mut silti kuulostaa uskomattomalta. Hihnapyörän pulttikin taitaa olla kireellä ettei ollut hihnapyörä löysällä akselissa? "Suck my dick" -Ron Jeremy Montenegros#10 |
#7
|
||||
|
||||
Kirjan mukaan kampiakselin puolella rattaassa on kiilaura ja ylärattaassa tollanen sokkatappi.
Ennen hajoamista konetta tallissa pyörittelin venttiilinkoppa auki ja nokkaratasta tutkin. Ratas liikahteli omituisesti sen pyöriessä. Kävin sitte toyota- liikkeestä tuota kyselemässä ja siellä sanoivat, että ihan normaalia se pieni liike koska öljynpaine sen keskittää. Pitää viikonloppuna alkaa purkaan jakopää ja ehkä kansikin. Sittenhän se selviää, mitä on syönyt. www.harski83.vuodatus.net |
#8
|
||||
|
||||
Tämä remontti kävikin mielenkiintoiseksi. Kansi on irti ja venttiilit on ok, eli ei yllä tässä koneessa männät niihin. Karstapaskaa vaan oli kannen päällä hirveitä lastuja.
Koneistajan kanssa äsken kantta ihmeteltiin ja todettiin että kansi on kierossa ja kierossa vielä oudosti kummaltakin puolelta samaan suuntaan. Eli keskikohta tavallaan pallolla. Johtuu todennäköisesti koneen keittämisestä. Ei ole kyllä mun aikana keittänyt, mutta siitä johtuen nokka-akseli ei oo kunnolla siis pyörinyt. Niin ja nokka-akselikin oli melko kulunut. Todettiin siinä, että kyllä siitä kannen saa oikaisemalla sen ja nokkalinjan suoristuksella ja venttiilien hionnalla, mutta onko se enää järkevää? Koneistuksen hinta-arvio oli 200eskoo. Nokka-akselin ja keinujen hintaa en ole uskaltanut vielä kysyäkkään. (ehkä 500-700eur) Karstan määrästä koneistaja totesi, että moottorin alakertakaan ei enää välttämättä ole luotettava! Eli mitä järkeviä vaihtoehtoja täsä olis. Vaihanko koko koneen uuteen, mikä ei sekää nii helppoa ole kun ei noita 2,4 EFi (22R-E) motteja puissa kasva. Vai olisko td-motti kallis/paha vaihtaa? Onko kellää tietoo mistä edullisimmin saisin ko. osia tuohon vanhaan pannuun? Ja jos jollain sattuu ehjää kantta,nokka-akselia, venttiilikoneistoa tai koko moottoria olemaan kaupan nii ottakaa yhteyttä. www.vharkone@students.oamk.fi tai privaa Niin ja kone on vm. 90 ajettu 240tkm www.harski83.vuodatus.net Edited by - härski on 07/05/2008 17:53:08 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
LJ ei käy, missä vika? | PikkuPeikko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 13.02.2008 22:06 |
Missä vika? | Tekniikka & Jutustelu | 87 | 08.10.2007 17:00 | |
missä vika??? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 12.11.2006 20:20 |
HJ sammahtelee missä vika?? | OffBeast | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 06.04.2005 18:49 |
Help missä vika | Yleiset | 4 | 04.01.2005 11:07 |