Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.10.2007, 23:42
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 564
Perusasetus

12H-T sähköliittimet


Projekti on siis HJ60 2H-koneen vaihto 12H-T-koneeseen ja nämä muutamat liittimet askarruttavat. Sähkökaavioitakaan tutkimalla ei oikein avautunut, mitä mihinkin pitäisi tulla.


Tässä muutama liitin auton korissa.


10 on öljynpaineanturin liitin, 8 oli myös kiinni öljynpaineanturissa. Ostin uuden anturin, mutta vanhan kahden liittimen sijaan uudessa onkin vain yksi liitin, eli mitenkäs tuo nyt kytketään? 9 liitin on pakkivalokytkintä ja kierroslukuanturia varten.

Pyöreään isoon liittimeen (eli nro 7) tulee 4 johtoa. Tietääkö joku, mitä nämä johdot ovat (eli mitkä toiminnot ja mitkä värit)??? Tämä on se mysteeri.



Tässä kuvat 12H-T-moottorista.


Lämpömittarin anturi on käsittääkseni termarikotelossa, joten mikä tämä toinen vesitilaan menevä anturi (eli nro 1) on ja mihin se liitetään ja mihin vaikuttaa?

Entäs nuo hehkun liittimet? Nappihehkun teen, eli tarvittaessa voi startin yhteydessä hehkuttaa napista. Liittimeen 2 maa ja 4 plussa, jota ohjataan solenoidilla. Mutta mikä tuon vihreän johdon nro 3 tarkoitus on?



Mikä tämä ahtopaineputkeen yhteydessä oleva kaksinapainen erikoisliitin nro 5 on? Siitä lähtee alipaineletku t-haaralla sekä pumpun takaosaan ilmeisesti jonkun näköiselle syötönsäätimelle sekä t-haaran toinen letku ei johda minnekään (ajattelin vetää sen ahtopainemittarille).


Ja kun aina puhutaan, että 12H-T tarvitsee sähköä käydäkseen, niin mikä se näistä liittimistä on ja mihin sitä sähköä tarvitaan? Onko tuo sammutusläppä aina kiinni, kun kone on sammuksissa vai käykö se kiinni vain sammutushetkellä?


Kaikenlaista neuvoa olen saanut, kiitos niistä. Mutta nämä ovat edelleen auki…

HJ 60 -82, 12H-T

__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.11.2007, 07:21
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kun tarkkaan seuraat letkuja, niin siinnä on vain muutama ahtoletku, esim se pumpun säädin ahtopaineella.
Ja suurin osa on alipaine letkuja.
(HJ61:sessä on alipaineella ollut nelivedon kytkentää ym, niin siellä saattaa olla jotain "ylinmääräisiäkin" letkuja irtaallaan)

Tuo numero 5 olisi käsittääkseni se sammuttimen alipainetta ohjaava kikkare.

Ja numero 1, oliko se tuohon automaattiseen hehkuun, eli tunnistaa moottorin lämpötilan ja ei hehkuta lämpimänä, eli pitäisi olla vesi tilassa.

Tuon 1 vieressä pitäis olla myös yks kikkare johon tulee kaksi alipaine letkua, ohjailee sammuttimelle menevää alipainetta, tulee öljy linjaan. Sammuu jos öljynpaine laskee liian alas.

En nyt ihan takuuseen mene tuosta mitä yllä mainitsin.

Jeep-Ukko nyyminä

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.11.2007, 09:17
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

1. hehkutuksen lämpöanturi
4/2. hehku/jälkihehku (maita vasten)
3. hehkun referenssijohto
5. sammutussolenoidi, antaa alipaineenn läpän kalvolle sammutettaessa
7. mysteeri on EDIC moottorin liitin

Ja: 12H-T ei tarvitse välttämättä sähköä käydäkseen kun ottaa sammutusläpän kalvolta letkun irti. Sammuu sitten vain pumpun kyljestä hätäsammutusvivusta.
Ja 2: se puuttuva kikkare on vesitilassa oleva lämpöventtiili, joka katkaisee alipaineen kierrosluvun nostajalta kun kone on lämmennyt. (kalvo siinä kaasuheebelin juuressa).
Ja 3: 12H-T:ssä EI OLE minkäänlaista automaattista sammutusjärjestelmää matalalla öljynpaineella, sen varaan on turha laskea mitään. Käy vaikka ilman öljyjä, aikansa. B ja H moottoreissakin sen systeemin alkuperäinen tarkoitus on muuten "taaksepyörintäeste" tehtaan sanoin. Mielenkiintoista???

Timop

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.11.2007, 11:30
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 564
Perusasetus

Kiitos neuvoista.

Osaisitko Timop kertoa, voiko tuon lämpöventtiilin (mulla on sellainen, ihan itse liimattuna versiona, koska hajosi) ohittaa? Kai sitä nyt itse osaa kaasua annostella lämpötilan mukaan.
Eli jos tuon ohittaa, niin ymmärtääkseni voin tulpata molemmat letkut??? Jolloin kierrosluku ei kylmänä nouse, paitsi tietysti käsikaasulla.
Vai kumminka päin tuo menee?

5-liittimeenkö pitää ohjata jatkuva sähkö? Mistäs sen nyt järkeviten saisi? Ilmeisesti 7-liittimeltä, mutta vielä epäselvää, mitä nuo neljä johtoa siellä on. Yhdessä on siis jatkuva virta, kun virrat on päällä? Mitä ne 3 muuta siellä on, vai voinko unohtaa ne kokonaan? Liitin täytynee heittää mäkeen ja tinata omat liitokset.

Tähän tulee siis käsihehkut. Maadoittaako tuo hehku itsensä siis rungon kautta ja virta menee seuraavasti:
4 - ”päähehku”
2- jälkihehku pienemmällä teholla
Voihan tuonne kojelautaan laittaa molemmille hehkutyypeille oman painonapin, jolloin ei tarvitse mitään automaattisysteemejä?


HJ 60 -82, 12H-T
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.11.2007, 11:20
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 564
Perusasetus

Ostaisin tuon liittimen 5 vastakappaleen auton johtosarjasta.

Eli jos jollain on purettu HJ61, niin myy minulle tuo liitin, jotta saan tehtyä siistin ja luotettavan sammuttimen.


HJ 60 -82, 12H-T
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.11.2007, 10:51
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voit tulpata ne letkut, silloin kierrosluvun nosto ei ole päällä. Samanlaisen lömpöventtiilin voi löytää periaatteessa mistä tahansa Toyotan koneesta, ainakin joskus kauan sitten meni muoviosan värin mukaan arvot, saattaahan niitä nykyään olla jo niin paljon erilaisia että on värit loppunut kesken. Niitä on avautuvia ja sulkeutuvia eri lämpötiloille, käy ainakin jos numerosarja on sama.

5. liittimeen "IGN" jännite, päällä on ja start asennoissa. Muistaakseni ei löydy 7. liittimeltä, minulla oli otettu rintapellin yläreunasta keskivaiheilta jostain yksittäisestä liittimestä, pissapojan letkujen kanssa samassa nipussa. Saattoi se kyllä olla jälkiasennusjohtokin, ei jaksa muistaa.

Hehkuissa paksumpi (M5)liitäntä pultti on pika- ja ohuempi (M4)jälkihehku, maa on sisäisesti valmiiksi kytketty. Sähköä tappin tai toiseen vaan jollain. Hehkutus alkaa automaattisysteemissä jossain nollan tienoilla pika n.1s ja on maksimissaan n.7s -35C ja jälkihehku on ehkä 5x pikahehkuaika. Ehjä kone lähtee avaimesta kääntämällä -36C ilman mitään hehkuja tai lämmityksiä, käytännössä todettu. Ei se kyllä koneelle hyvää tee, en suosittele, parin minuutin päästä öljyt on kaikki ylhäällä ja paineet häviää.

Sen liittimenkin voi löytää jostain muustakin vehkeestä

Timop

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.11.2007, 23:11
Aparaatti:n Avatar
Aparaatti Aparaatti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.07
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 262
Perusasetus

Meillä on nyt tuo imusarja irti ja yritetty testata grillin toimivuutta. Miten paljon virtaa tuo pikahehku oikein ottaa? Kokeiltiin ohuehkolla sähköjohdolla 24 volttia tuohon nelosliittimeen, maajohto oli imusarjan rungossa ja johto paloi poikki varsin pikaisesti. Nähtävästi sulakkeita tuossa piirissä ei ole, vaan virtaa menee reiluhkosti releeltä suoraan hehkulle.

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.11.2007, 23:44
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
quote:.
Ja 3: 12H-T:ssä EI OLE minkäänlaista automaattista sammutusjärjestelmää matalalla öljynpaineella, sen varaan on turha laskea mitään. Käy vaikka ilman öljyjä, aikansa. B ja H moottoreissakin sen systeemin alkuperäinen tarkoitus on muuten "taaksepyörintäeste" tehtaan sanoin. Mielenkiintoista???

Timop

on muuten aika hassu fiilis tuo kun yhtäkkiä lähtee kone käymään väärin päin, vanhalla ursuksella kun joskus kuormasin niin luulin painaneeni kytkimen pohjaan juuri ennen koneen sammumista, tosi asiassa sitten kumminkin ehti käydä niin että kone ehti pysähtyä ja ursus nytkähti mäessä taakse päin ja imu siis kävi pakoputkessa ja savut menivät ilman putsariin.. hetken aikaa siinä meni kun mietein että mitä helvettiä vaihteet ovat väärin päin yhtäkkiä ennen kuin vasta huomasin että putkesta ei tule yhtään savua ja konekkin pitää outoa plotkotusta ja kone huone savuaa...

-------------------------
datsun patrol -83
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 11:02 (GMT +2).