Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.11.2006, 12:49
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Käsijarrun toteutuksesta?


Estääkö mikään siirtämästä käsijarrua takarummuista vaikuttamaan kardaanille(jakiksen taakse)?
Noin niinkuin lainopillisesti / katsastuksen puitteissa?

Onko tietoa.

__________________
Tanner RMX LS2
Jeep CJ7 V8
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.11.2006, 13:13
r2ree:n Avatar
r2ree r2ree ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.06
Sijainti: Kangasala, .
Viestit: 678
Perusasetus

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

tai

http://www.google.fi/

Ite en löytäny muuta kuin, että seisontajarru tai pidätyslaite pitää olla.

SLCK # 229
- MMC -

- Roverilla taivaaseen - Toyotalla mihin vaan -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.11.2006, 13:52
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Näin olen itsekin ymmärtänyt. Hydraulinen se ei saa olla(siis käsijarrusatula), mutta kunhan on "pidätyslaite" niin se riittää. Toteutuksesta ei missään mainita mitään.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.11.2006, 20:44
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.607
Perusasetus

Kyselin tuosta asiasta ake:sta kerran, ja tällaisen vastauksen sain:

Lainaus:
quote:
Hei.

Kuten muissakin auton rakennemuutoksissa, on jarrumuutoksissa sovellettava
Liikenneministeriön päätöstä auton rakenteen muuttamisesta. Päätöksen 13 §:ssä
kerrotaan jarrumuutoksista. Pykälä on seuraavanlainen:

13 § Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin
edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu
autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho
vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai
asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka
taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa
esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään
sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä
huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean
jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa
asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu
säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta
auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön,
direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa
sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän
muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri
asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi
kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava
samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa
järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan
jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.


Pykälä ei siis suoranaisesti kiellä seisontajarrun muuttamista mainitsemallasi
tavalla. Vaihdettavan taka-akselin tulee olla tarkoitettu vähintäänkin saman
painoiselle ja tehoiselle autolle, kuten myös jarrulevyjen ja
jarrusatuloidenkin. Myös seisontajarrun tulee olla riittävän tehoinen ja
mahdollisten omatekoisten soviteosien lujuudesta on muutoskatsastuksessa
tarvittaessa esitettävä luotettavat selvitykset.
Heikki H.

FJDC
Montenegros #21
==================================================
FireDragon Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF+38,5Bogger
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.11.2006, 21:07
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Kyllä se hydrauli käkkäri ainaskii täälläpäin on kelvannu.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.11.2006, 22:44
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Jep, no tehdasvalmisteisien osien kyseessä ollen tuossa ei pitäisi olla siis mitään ongelmaa!

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.11.2006, 08:30
r2ree:n Avatar
r2ree r2ree ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.06
Sijainti: Kangasala, .
Viestit: 678
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kyllä se hydrauli käkkäri ainaskii täälläpäin on kelvannu.

Sitä ei o vaan huomattu..

Hydraulikäkkärin ja esim puhtaasti hydrauliohjauksen vierastaminen johtunee siitä, että jos joku tiiviste paukahtaa ja käkkäri oksentaa mehut pihalle ja ajoneuvo alkaa kerätä hyvin nukutun yön jäljiltä momenttia matkalla alas juuri sen kylän jyrkimmän mäen laelta..

Tai ohjauksen käy samoin, ilman mekaanista mahdollisuutta vaikuttaa ajoneuvon kulkusuuntaan..

SLCK # 229
- MMC -

- Roverilla taivaaseen - Toyotalla mihin vaan -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sj413:n käsijarrun kengät (kardaani) ttimonen Tekniikka & Jutustelu 11 23.02.2008 05:21
rangen käsijarrun pitävyys? Tekniikka & Jutustelu 13 23.08.2007 22:07
O: LJ käsijarrun osia joker O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 27.05.2007 19:25
Pajeron käsijarrun vaijerit kharju Tekniikka & Jutustelu 0 08.03.2004 12:16


Sivu luotu: 08:23 (GMT +2).